Рішення
від 24.10.2018 по справі 804/4397/18
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 жовтня 2018 року Справа №804/4397/18 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіОСОБА_1 при секретарі судового засіданняОСОБА_2 за участю представників: позивача відповідача 1 відповідача 2 ОСОБА_3 ОСОБА_4 ОСОБА_5 розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом керівника Дніпропетровської місцевої прокуратури № 1 до Дніпровської міської ради, Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ОСОБА_6 управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_7 заклад освіти Середня загальноосвітня школа № 116 Дніпровської міської ради про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії, -

встановив:

І. ПРОЦЕДУРА

1. 13.06.2018 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов керівника Дніпропетровської місцевої прокуратури № 1 до Дніпровської міської ради, Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради про:

- визнання протиправною бездіяльності Дніпровської міської ради та Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради щодо невжиття заходів, направлених на усунення порушень протипожежної безпеки в діяльності ОСОБА_7 закладу освіти Середня загальноосвітня школа № 116 Дніпровської міської ради, виявлених третьою державною пожежно-рятувальною частиною восьмого державного пожежно-рятувального загону ОСОБА_8 управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області;

- зобов'язання Дніпровської міської ради та Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради вжити в межах компетенції заходи, направлені на усунення порушень протипожежної безпеки в діяльності ОСОБА_7 закладу освіти Середня загальноосвітня школа № 116 Дніпровської міської ради, виявлених підрозділом ОСОБА_8 управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, в тому числі розглянути питання про виділення коштів, необхідних на усунення виявлених порушень у вказаному навчальному закладі.

2. Ухвалою суду від 15.06.2018 позовну заяву залишено без руху із наданням строку для усунення недоліків.

3. 04.07.2018 позивачем на виконання ухвали суду надано виправлений адміністративний позов про:

- визнання протиправною бездіяльності Дніпровської міської ради щодо невжиття заходів, направлених на усунення порушень протипожежної безпеки в діяльності ОСОБА_7 закладу освіти Середня загальноосвітня школа № 116 Дніпровської міської ради, виявлених третьою державною пожежно-рятувальною частиною восьмого державного пожежно-рятувального загону ОСОБА_8 управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області;

- визнання протиправною бездіяльності Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради щодо невжиття заходів, направлених на усунення порушень протипожежної безпеки в діяльності ОСОБА_7 закладу освіти Середня загальноосвітня школа № 116 Дніпровської міської ради, виявлених третьою державною пожежно-рятувальною частиною восьмого державного пожежно-рятувального загону ОСОБА_8 управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області;

- зобов'язання Дніпровської міської ради вжити в межах компетенції заходи, направлені на усунення порушень протипожежної безпеки в діяльності ОСОБА_7 закладу освіти Середня загальноосвітня школа № 116 Дніпровської міської ради, виявлених підрозділом ОСОБА_8 управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, в тому числі розглянути питання про виділення коштів, необхідних на усунення виявлених порушень у вказаному навчальному закладі;

- зобов'язання Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради вжити в межах компетенції заходи, направлені на усунення порушень протипожежної безпеки в діяльності ОСОБА_7 закладу освіти Середня загальноосвітня школа № 116 Дніпровської міської ради, виявлених підрозділом ОСОБА_8 управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, в тому числі розглянути питання про виділення коштів, необхідних на усунення виявлених порушень у вказаному навчальному закладі.

4. Позивачем надано платіжне доручення № 1609 від 21.06.2018 про сплату судового збору у розмірі 1 762 грн.; клопотання про залучення третіх осіб, які не заявлять самостійних вимог на предмет спору, а саме: третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_7 закладу освіти Середня загальноосвітня школа № 116 Дніпровської міської ради, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_8 управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області.

5. Ухвалою суду від 09.07.2018 відкрито загальне провадження в адміністративній справі № 804/4397/18, підготовче засідання призначено на 26.07.2018, залучено у якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача ОСОБА_6 управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, на стороні відповідача ОСОБА_7 заклад освіти Середня загальноосвітня школа № 116 Дніпровської міської ради.

6. 26.07.2018 на електронну адресу суду від представника Дніпровської міської ради надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

7. 26.07.2018 на електронну адресу суду від представника Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради надійшла заява про відкладення розгляду справи.

8. 26.07.2018 підготовче засідання відкладено до 06.09.2018, у зв'язку з неявкою відповідачів та третіх осіб.

9. 04.09.2018 представником Дніпровської міської ради подано відзив на позовну заяву.

10. 06.09.2018 у підготовчому засіданні представником Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради подано відзив на адміністративний позов. Підготовче засідання відкладено до 28.09.2018 11:00.

11. 18.09.2018 керівником Дніпропетровської місцевої прокуратури № 1 Дніпропетровської області подано до суду відповіді на відзиви відповідачів.

12. У підготовче засідання, призначене на 28.09.2018, прибули представники позивача та Дніпровської міської ради.

13. Ухвалою суду від 28.09.2018 закрито підготовче провадження в адміністративній справі № 804/4397/18, призначено справу до судового розгляду по суті на 24.10.2018.

14. У судове засідання 24.10.2018 прибули представники позивача та відповідачів, які підтримали обрані правові позиції.

ІІ. ДОВОДИ ПРОКУРОРА

15. Прокурор звернувся з даним адміністративним позовом з метою захисту права громадян на безпечні умови здобуття освіти, як складової гарантованого Конституцією України права на освіту.

16. Статтею 53 Конституції України гарантовано право на освіту.

17. Відповідно до статті 53 Закону України Про освіту передбачено, що здобувачі освіти мають право на безпечні та нешкідливі умови навчання, утримання і праці.

18. Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість, діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність.

19. Праву громадян на належні та безпечні умови здобуття освіти кореспондує обов'язок органів державної влади та місцевого самоврядування створювати та забезпечувати належні умови здобуття освіти.

20. Відповідно до статті 3 Конвенції про права дитини прийнятою Резолюцією Генеральної Асамблеї ООН від 20.11.1989 (ратифікована постановою Верховної Ради України № 789XІІ від 29.02.1991) передбачено, що держави-учасниці зобов'язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя. Держави-учасниці забезпечують, щоб установи, служби і органи, відповідальні за піклування про дітей або їх захист, відповідали нормам, встановлений компетентними органами, зокрема, в галузі безпеки та й охорони здоров'я та з точки зору численності і придатності їх персоналу, а також компетентного нагляду.

21. У рішенні Європейського суду з прав людини від 07.03.2017 у справі В.К. проти Російської Федерації (V.K. v. Russia, скарга № 68059/13) поряд з іншим, судді дійшли одноголосно висновку, що держава несе відповідальність за шкоду завдану дитині, яка перебуває під її контролем (під час перебування дитини на виховані у закладі освіти).

22. Чисельні повідомлення у засобах масової інформації про випадки пожеж, у тому числі у дитячих закладах, що призвели до трагічних наслідків - загибелі дітей, свідчать про актуальність проблеми та нагальної необхідності у її вирішенні.

23. Перевірки, проведені органами Державної служби України з надзвичайних ситуацій засвідчили, що стан протипожежної безпеки у низці навчальних закладів міста Дніпра є такими, що створює потенційну загрозу життю та здоров'ю учнів.

24. Водночас, Дніпровською міською радою в особі виконавчих органів у сфері освіти, яким підзвітні та підконтрольні зазначені навчальні заклади міста, не вживають достатніх заходів для усунення порушень пожежної безпеки, допускається бездіяльність, зокрема, в частині фінансового забезпечення закладу.

25. Державний інтерес у даному випадку полягає у необхідності неухильного та ефективного виконання органами виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх посадових осіб, як учасників освітньої діяльності, законодавчих обов'язків щодо створення безпечних умов учням для здобуття освіти. Рівень реалізації посадовими особами наданих повноважень має забезпечувати досягнення законодавчої мети у вигляді створення та підтримання таких умов здобуття освіти, що виключають будь-яку шкоду або загрозу життю та здоров'ю дітей.

26. Відповідно до пункту 1 Положення Про Державну службу України з надзвичайних ситуацій , затвердженого Постановою КМУ № 1052 від 16.12.2015 Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері пожежної та техногенної безпеки.

27. У відповідності до підпункту 12 частини першої 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

28. Відповідно до вищевказаних положень законодавства, спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері забезпечення пожежної безпеки є органи ДСНС.

29. Водночас, відповідно до статей 67, 68 Кодексу цивільного захисту України до повноважень органів ДСНС належить право звернення до суду лише з позовом про зупинення діяльності закладу.

30. Разом з тим, зупинення діяльності закладів освіти комунальної форми власності призведе до порушення права учнів на здобуття освіти та жодним чином не стимулюватиме місцеві органи влади до усунення виявлених порушень шляхом виділення відповідних коштів.

31. Таким чином, органи ДСНС позбавлені права звертатися з позовом про спонукання суб'єктів владних повноважень до усунення порушень вимог пожежної безпеки у закладах освіти.

32. Відповідно до пункту 1 Перехідних положень Закону України Про прокуратуру прокуратура виконує функцію нагляду за додержанням прав і свобод людини і громадянина, додержанням законів з цих питань органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами виключно у формі представництва інтересів громадянина або держави в суді.

33. Відповідно до статті 131-1 Конституції України на органи прокуратури України покладено представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

34. Частиною 3 статті 23 Закону України Про прокуратуру передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

35. Відповідно до частини 5 статті 53 КАС України у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

36. Відповідно до пункту 1.4 Статуту ОСОБА_7 закладу освіти Середня загальноосвітня школа № 116 Дніпровської міської ради, затвердженого наказом Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради № 275 від 25.11.20116, власником навчального закладу є територіальна громада міста в особі Дніпровської міської ради.

37. КЗО СЗШ № 116 є дитячим освітнім закладом комунальної форми власності, управління яким здійснюється Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради.

38. Згідно відомостей з інформаційної системи управління освітою, у навчальному закладі КЗО СЗШ № 116 навчається 354 дитини.

39. Дніпропетровською місцевою прокуратурою № 1 за результатами вивчення матеріалів планових та позапланових перевірок проведених фахівцями Дніпропетровського міського управління ГУ ДСНС у Дніпропетровській області встановлено, що у період з 30.10.2017 по 10.11.2017 проведено позапланову перевірку додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки ОСОБА_7 закладом освіти Середня загальноосвітня школа № 116 Дніпровської міської ради.

40. В акті перевірки встановлено низку порушень, допущених ОСОБА_7 закладом освіти Середня загальноосвітня школа № 116 Дніпровської міської ради.

41. Відповідно до наданої КЗО СЗШ № 116 Дніпровської міської ради інформації за № 11/05 від 10.05.2018 виявлені перевіркою порушення частково усунуті.

42. Як засвідчила повторна перевірка, ряд суттєвих порушень вимог пожежної безпеки у навчальному закладі не усунуто до цього часу, що, зокрема, пов'язано з необхідністю додаткового фінансування.

43. Порушення, які були виявлені під час позапланової перевірки будівлі навчального закладу та які не усунуті до цього часу є такими, що створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей, що є неприпустимим.

44. Згідно з частиною 1 статті 17 Закону України Про місцеве самоврядування відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧІВ

45. Відповідачі проти позову заперечили повністю, зазначили, що відповідно до рішення міської ради від 06.12.2017 № 3/27 Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, як головному розпоряднику бюджетних коштів передбачено капітальні видатки у сумі 108 955 119 грн., в тому числі на встановлення автоматичної пожежної системи, встановленні пожежних гідрантів, встановлення протипожежних дверей, страхування пожежної дружини, оброблення дерев'яних конструкцій вогнегасним розчином, ремонту будівель та приміщень закладів освіти відповідно до програми розвитку освіти у місті Дніпрі на 2016-2020 роки.

46. Усунення правил пожежної безпеки реалізується шляхом виконання Програми Дніпровської міської ради Безпечна школа на 2018-2022 року .

ІV. ПОЯСНЕННЯ ТРЕТІХ ОСІБ

47. Представники ОСОБА_7 закладу освіти Середня загальноосвітня школа № 116 Дніпровської міської ради та ГУ Державної служби з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області участі у розгляді справи не приймали, заяв по суті спору та клопотань не надавали.

V. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

48. У період з 30.10.2017 по 10.11.2017 ОСОБА_6 управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області 3 ДПРЧ 8 ДПРЗ проведено перевірку у ОСОБА_7 закладі освіти Середня загальноосвітня школа № 116 Дніпровської міської ради питань дотримання у закладі законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

49. В ході перевірки були встановленні порушення вимог законодавства пожежної та техногенної безпеки в діяльності закладу, які зазначені в акті перевірки № 721

50. ОСОБА_6 управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області 15.11.2017 було винесено припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

51. У період з 25.04.2018 по 10.05.2018 Дніпровським міським управлінням ОСОБА_8 управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області проведено позапланову перевірку у ОСОБА_7 закладі освіти Середня загальноосвітня школа № 116 Дніпровської міської ради питань дотримання у закладі законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, про що складено акт № 422.

52. В.о. директора ОСОБА_7 закладу освіти Середня загальноосвітня школа № 116 Дніпровської міської ради було направлено лист в.о. керівнику Дніпропетровської місцевої прокуратури № 1 від 10.05.2018 за № 11/05, в якому зазначені заходи про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

53. Під час розгляду справи представниками відповідачів надані докази усунення порушень.

VІ. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

(представництво інтересів держави прокурором)

54. Згідно пунктів 2, 7 частини першої 4 КАС України публічно-правовий спір - це спір, зокрема, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв'язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.

55. Суб'єкт владних повноважень - це орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

56. Відповідно до статі 5 КАС України до суду можуть звертатися в інтересах інших осіб органи та особи, яким законом надано таке право.

57. Частиною четвертою статті 5 КАС України встановлено, що суб'єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.

58. Сторонами в адміністративному процесі є позивач та відповідач.

59. Позивачем в адміністративній справі суб'єкти владних повноважень.

60. Особливості участі у судовому процесі органів та осіб, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб врегульовані статтею 53 КАС України.

61. Згідно частини третьої вказаної норми у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами.

62. Частиною четвертою статті 53 КАС України встановлено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 КАС України.

63. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

64. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

65. Відповідно до статті 1 Закону України Про прокуратуру від 14.10.2014 № 1697-VII (далі - Закон № 1697-VII) прокуратура України становить єдину систему, яка в порядку, передбаченому цим Законом, здійснює встановлені Конституцією України функції з метою захисту прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави.

66. На прокуратуру покладаються, зокрема, функції представництва інтересів держави в суді у випадках, визначених цим Законом (пункт 2 частини першої статті 2 Закону № 1697-VII).

67. Представництво прокурором інтересів держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом (частина перша статті 23 Закону № 1697-VII).

68. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті (частина третя статті 23 Закону № 1697-VII).

69. Відповідно до частини четвертої статті 23 Закону № 1697-VII наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

70. Прокурор здійснює представництво інтересів держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

71. Прокурор зобов'язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це відповідного суб'єкта владних повноважень.

72. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу.

73. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена суб'єктом владних повноважень.

74. Відповідно до пункту 1 частини шостої статті 23 Закону № 1697-VII під час здійснення представництва інтересів держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом звертатися до суду з позовом (заявою, поданням).

75. Особливістю здійснення окремих форм представництва інтересів держави в суді є надання законом права подання позовної заяви в порядку адміністративного судочинства Генеральному прокурору, його першому заступнику та заступникам, керівникам регіональних та місцевих прокуратур, їх першим заступникам та заступникам (стаття 24 Закону № 1697-VII).

(регулювання спірних правовідносин)

76. Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності, відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052.

77. Відповідно до статті 67 КЦЗ України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема:

- здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб'єктами господарювання;

- складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень;

- звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей;

- складення протоколів про притягнення до адміністративної відповідальності та притягнення до адміністративної відповідальності посадових осіб і громадян, винних у порушенні законів та інших нормативно-правових актів у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту;

- застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог законодавства з питань цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки; розгляд відповідно до закону справ про адміністративні правопорушення, пов'язаних з порушенням установлених законодавством вимог пожежної безпеки, невиконанням приписів та постанов центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, і накладення адміністративних стягнень.

78. Відповідно до статті 68 КЦЗ України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.

79. Статтею 70 КЦЗ України визначені підстави для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів.

VІІ. ОЦІНКА СУДУ

80. У розглянутому спорі прокурор, звернувшись до суду в порядку частини четвертої статті 53 КАС України та статті 23 Закону № 1697-VII в інтересах держави, зазначив, що орган, уповноважений здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, відсутній.

81. Як зазначено у постанові Верхового Суду від 25.04.2018 у справі № 806/1000/17 інтереси держави охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація інтересів держави , особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно. Прокурор не може вважатися альтернативним суб'єктом звернення до суду і замінювати належного суб'єкта владних повноважень, який може і бажає захищати інтереси держави.

82. Захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні суб'єкти владних повноважень, а не прокурор. Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідного суб'єкта владних повноважень.

83. Суд погоджується із наявністю інтересів держави у забезпеченні учасників освітньої діяльності безпечними умовами здобуття освіти, наявність позитивного обов'язку держави у гарантуванні конвенційних прав людини у цій сфері.

84. Заявляючи цей позов, прокурор зазначив, що відсутній суб'єкт владних повноважень, який би мав право звернення до суду із позовом до навчального закладу та власника/органу управління навчальним закладом щодо їх бездіяльності по невжиттю заходів направлених на усунення порушень протипожежної безпеки та вимагати в судовому порядку зобов'язання вчинити такі дії, у тому числі забезпечити фінансування таких заходів.

85. З огляду на характер спірних правовідносин та суб'єктний склад осіб, які приймають участь у справі, з врахуванням конституційного принципу відсутності спорів, на які не поширюється юрисдикція судів України, суд вирішує заявлений позов по суті.

86. У правовідносинах, пов'язаних із контролем у сфері техногенної та пожежної безпеки, суб'єктом владних повноважень, на якого покладено такий контроль, виступає МНС України.

87. До превентивних заходів, які здійснюються МНС України, віднесено контроль у формі перевірок, винесення приписів та контроль за їх виконанням, звернення до суду із позовами про застосування заходів реагування, накладення адміністративних санкцій.

88. Суд погоджується із аргументами прокурора про відсутність суб'єкта владних повноважень, який би мав повноваження звернутись до суду із заявленим позовом.

89. Однак, статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

90. КАС України також передбачає право звернення до суду суб'єкта владних повноважень виключно у випадках, встановлених законом.

91. Це означає, що суб'єкт владних повноважень, виступаючи позивачем, має бути уповноважений законом на звернення до суду за вирішенням спору прямо визначеного законом.

92. Таким чином, у розглянутому спорі відсутній як суб'єкт владних повноважень, який би за законом мав право звернутись до суду із цим позовом до відповідачів, так і можливість за законом заявлення в судовому порядку таких вимог до відповідачів.

93. У рішенні від 20.10.2011 року Рисовський проти України ЄСПЛ підкреслив особливу важливість принципу належного урядування . Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов'язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси. Згідно з пунктом 71 вказаного рішення державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов'язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.

VІІІ. ВИСНОВКИ СУДУ

94. З системного аналізу матеріалів справи суд дійшов висновку про відсутність підстав задоволення заявлених позовних вимог.

95. Керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив:

1. У задоволенні адміністративного позову керівника Дніпропетровської місцевої прокуратури № 1 (вул. Осіння, 8, м. Дніпро, 49051) до Дніпровської міської ради (код ЄДРПОУ 26510514; проспект Дмитра Яворницького, 75, м. Дніпро, 49000), Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради (код ЄДРПОУ 40506248; проспект Дмитра Яворницького, 75, м. Дніпро, 49000), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ОСОБА_6 управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 38598371; вул. Короленка, 4, м. Дніпро, 49600), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_7 заклад освіти Середня загальноосвітня школа № 116 Дніпровської міської ради (код ЄДРПОУ 26460101; вул. Передова, 601, м. Дніпро, 49082) про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії - відмовити повністю.

2. Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

3. До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

4. Повне рішення складено 05.11.2018.

Суддя ОСОБА_1

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.10.2018
Оприлюднено07.11.2018
Номер документу77657271
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/4397/18

Ухвала від 29.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 23.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 10.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 19.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 21.09.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 22.07.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 06.07.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 09.04.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 30.03.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 02.03.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні