Справа № 353/1008/18
Провадження № 2/353/491/18
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 листопада 2018 року м.Тлумач
Тлумацький районний суд Івано-Франківської області у складі:
головуючого - судді Лущак Н.І.
з участю: секретаря судового засідання - Круховської С.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Тлумач в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Тлумацької районної державної адміністрації до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно нарахованої щомісячної адресної допомоги отриманої без достатніх правових підстав, -
В С Т А Н О В И В:
Управління соціального захисту населення Тлумацької районної державної адміністрації (далі УСЗН Тлумацької РДА) звернулося в суд з позовом до ОСОБА_1, в якому просить стягнути з останнього на користь держави 16097 грн. 83 коп. безпідставно нарахованої щомісячної адресної допомоги отриманої без достатніх правових підстав . В обґрунтування позову покликався на те, що УСЗН Тлумацької РДА ОСОБА_1 з 01.03.2015 року по 12.12.2016 року було призначено щомісячну адресну допомогу особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг (далі грошова допомога), згідно його заяв та доданих документів.
Відповідно до Порядку про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 року № 505 (далі Порядку) ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, з 20.01.2015 року перебуває на обліку в УСЗН Тлумацької РДА, як особа переміщена з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції.
Щомісячна адресна допомога особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг призначається та виплачується відповідно до Порядку в редакції чинній на час виникнення обставин описаних у позовній заяві, а саме абзацу 3 пункту 6, яким було встановлено, що грошова допомога не призначається у разі коли будь-хто з членів сім'ї має на депозитному, банківському рахунку кошти у сумі, що перевищує 10-кратний розмір прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.
Відповідно до заяв ОСОБА_1 про призначення грошової допомоги, УСЗН Тлумацької РДА останньому було призначено допомогу як внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послугз урахуванням інформації, яка була зазначена заявником.
З жовтня по грудень 2016 року Управлінням Західного офісу державної аудиторської служби в Івано-Франківській області в УСЗН Тлумацької РДА проведено ревізію використання бюджетних коштів.
В ході ревізії проведено перевірку за даними верифікації отримувача грошової допомоги ОСОБА_1 та встановлено, що в порушення п. 6 останньому зайво призначено вищевкзану допомогу за період з 01.03.2015 року по 12.12.2016 року на загальну суму 16097 грн. 83 коп., в той час коли на його депозитному банківському рахунку були у наявності кошти в сумі, що перевищує 10-кратний розмір прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.
У зв'язку з тим, що ОСОБА_1 приховав наявність у нього депозиту, а перевірити достовірність даної інформації не було можливості, так як УСЗН Тлумацької РДА не має доступу до банківської таємниці, в результаті чого в період з 01.03.2015 року по 12.12.2016 року включно, ОСОБА_1 отримано грошову допомогу без достатніх правових підстав в розмірі 16097 грн. 83 коп.
УСЗН Тлумацької РДА неодноразово повідомляло ОСОБА_1 про виявлення передплати грошової допомоги на зазначену суму, проте останній відмовляється добровільно повернути передплату грошової допомоги, тому УСЗН Тлумацької РДА змушене звернутися в суд для вирішення даного питання. Крім того, просило стягнути з відповідача понесені витрати по сплаті судового збору в розмірі 1762,00 грн.
Відповідно до частин 2-6 статті 19 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється за правилами, передбаченими цим Кодексом, серед іншого, у порядку позовного провадження (загального або спрощеного). З огляду на предмет та ціну позову дана справа підпадає під ознаки малозначної справи та не віднесена до категорії справ, які підлягають розгляду лише за правилами загального позовного провадження. Обставини справи, що згідно частини третьої статті 274 ЦПК України, мають значення для вирішення питання про можливість розгляду справи в порядку спрощеного провадження, також свідчать про наявність підстав для розгляду цієї справи в спрощеному порядку.
Ухвалою судді Тлумацького районного суду Івано-Франківської області Лущак Н.І. від 28.09.2018 року вирішено розглянути справу в порядку спрощеного позовного провадження о 14 год. 00 хв. 08.11.2018 року без виклику сторін за наявними у справі матеріалами. Також даною ухвалою було встановлено відповідачу п'ятнадцятиденний строк з дня вручення цієї ухвали для подання ним відзиву на позовну заяву.
Згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с. 39) відповідач ОСОБА_1 отримав вищевказану ухвалу суду 04.10.2018 року, однак, станом на 08.11.2018 року, відзиву на позовну заяву суду не надав, а тому у відповідності до ч. 8 ст. 178 ЦПК України суд вирішує справу за наявними матеріалами.
У відповідності до ч. 1 ст. 279 ЦПК України розгляд справи у порядку спрощеного позовного провадження здійснюється судом за правилами встановленими цим Кодексом для розгляду справи в порядку загального позовного провадження, з особливостями, визначеними у цій главі.
Відповідно до ч. 5 ст. 279 ЦПК України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
У зв'язку з тим, що розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, суд розглядає справу у відповідності до ч. 2 ст. 247 ЦПК України, без здійснення фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає до часткового задоволення, з таких підстав:
Судом встановлено, що відповідно до паспорта громадянина України серії ЕН305744, виданого Стахановським МВ УМВС України в Луганській області ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_2, уродженець ІНФОРМАЦІЯ_3, зареєстрований за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_4 (гуртожиток), м. Стаханов Луганської області (а.с. 7).
Згідно довідки про взяття на облік особи, переміщеної з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції№ НОМЕР_1 від 20.01.2015 року, виданої УСЗН Тлумацької РДА, ОСОБА_1 , який постійно проживав ІНФОРМАЦІЯ_5, перемістився з тимчасово окупованої території України в м. Тлумач, вул. 1 Травня, 4 (а.с. 9).
20.01.2015 року ОСОБА_1 звернувся до УСЗН Тлумацької РДА із заявою № 31 для призначення щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, в якій зазначив, що він проживає за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_6 (гуртожиток) в м. Тлумачі Івано-Франківська область, не працює (а.с. 10). Також відповідач у цій заяві зазначив, що: - житлового приміщення, розташованого в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України та райони проведення антитерористичної операції, у володінні будь-кого із членів сім'ї не має; - у володінні всіх членів сім'ї транспортних засобів не має; - на депозитному банківському рахунку кошти у сумі, що перевищує 10-кратний розмір прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб у будь-кого із членів сімї відсутні.
Підписавши заяву для призначення щомісячної адресної допомоги, відповідач був проінформований про те, що інформація подана у заяві, а також документи, додані до неї, можуть бути перевірені органом соціального захисту населення для забезпечення цільового використання бюджетних коштів.
Рішенням УСЗН Тлумацької РДА про призначення допомоги переміщеним особам на проживання від 17.03.2015 року, за заявою від 20.01.2015 року ОСОБА_1 була призначена допомога на проживання з 01.03.2015 року по 15.04.2015 року у розмірі 221 грн. (а.с. 14).
Крім того, з ідентичними заявами для призначення щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг ОСОБА_1 звертався повторно 11.06.2015 року, 11.12.2015 року, 13.06.2016 року (а.с. 11, 12, 13).
На підставі рішень УСЗН Тлумацької РДА про призначення допомоги переміщеним особам на проживання від 11.06.2015 року, 11.12.2015 року, 13.06.2016 року відповідачу було продовжено виплату допомоги, а саме з 11.06.2015 року по 10.12.2015 року в розмірі 442 грн., з 11.12.2015 року по 10.06.2016 року в розмірі 884 грн., з 13.06.2016 року по 12.12.2016 року в розмірі 884 грн. (а.с. 15, 18, 19).
Вирішуючи питання про повернення щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, суд виходить з наступного.
Так, відповідно до п. 2 Порядку (станом на час виникнення спірних правовідносин) грошова допомога надається громадянам України, іноземцям та особам без громадянства, які постійно проживають на території України і переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції або змушені були покинути своє постійне місце проживання в населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, і перемістилися в населені пункти, на території яких органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі (далі - особа, яка переміщується), а також стоять на обліку в структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, структурних підрозділах з питань соціального захисту населення виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи), з дня звернення за її призначенням та виплачується по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж шість місяців.
Відповідно до п. 10 Порядку (станом на час виникнення спірних правовідносин) уповноважені органи мають право перевіряти обґрунтованість видачі та достовірність документів, поданих для призначення грошової допомоги, а також здійснювати запити та безоплатно отримувати відомості від підприємств, установ та організацій усіх форм власності, необхідні для призначення грошової допомоги та контролю за правильністю її надання.
Згідно до п. 6 Порядку (станом на час виникнення спірних правовідносин) грошова допомога не призначається у разі, коли: будь-хто з членів сім'ї має у володінні житлове приміщення, розташоване в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України та райони проведення антитерористичної операції; у володінні сім'ї є два або більше транспортних засобів (механізмів), що підлягають державній реєстрації та обліку в Державтоінспекції (автобусів, вантажних та легкових автомобілів). При цьому не враховуються транспортні засоби, одержані чи придбані на пільгових умовах через уповноважені органи, а також транспортні засоби вітчизняного виробництва, які перебувають в експлуатації протягом більш як 10 років з дати випуску, та інші транспортні засоби, що перебувають в експлуатації протягом більш як 15 років з дати випуску; будь-хто з членів сім'ї має на депозитному банківському рахунку кошти у сумі, що перевищує 10-кратний розмір прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.
Актом № 04-21/02 від 03.01.2017 року планової ревізії законності призначення, нарахування та виплати усіх видів соціальної допомоги, пільг, субсидій та інших виплат, що здійснюються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів в УСЗН Тлумацької РДА за період з 01.01.2014 року по 30.09.2016 року було виявлено, що в порушення п. 6 Порядку отримувачу компенсації ОСОБА_1 зайво призначено щомісячну адресну допомогу за період з 01.04.2015 року по 30.09.2016 року на загальну суму 13987,64 грн., в той час коли на депозитному банківському рахунку були у наявності кошти у сумі, що перевищеє 10-кратний розмір прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб. Крім того, згідно п. 2 ПорядкуУСЗН Тлумацької РДА по вищезазначеному одержувачу призначено допомогу на наступні періоди в сумі 2110,19 грн. та відповідно до п.12 Порядку припинено виплату грошової допомоги одержувачам на вказану суму, чим попереджено зайве відшкодування коштів з державного бюджету (а.с. 21-22).
Відповідно до п. 11 Порядку (станом на час виникнення спірних правовідносин) суми грошової допомоги, виплачені надміру внаслідок подання документів з недостовірними відомостями, повертаються на вимогу уповноваженого органу.
У разі відмови добровільного повернення надміру перерахованих сум грошової допомоги вони стягуються у судовому порядку.
У відповідність до ст. 1212 ЦК України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов'язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов'язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Згідно до ч. 1 ст. 1214 ЦК України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов'язана відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна з часу, коли ця особа дізналася або могла дізнатися про володіння цим майном без достатньої правової підстави. З цього часу вона відповідає також за допущене нею погіршення майна. Особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, має право вимагати відшкодування зроблених нею необхідних витрат на майно від часу, з якого вона зобов'язана повернути доходи.
Згідно довідки про зайво призначену та виплачену грошову допомогу внутрішньо переміщеній особі в якої є кошти на депозитному банківському рахунку УСЗН Тлумацької РДА № 2051/01-18 від 18.09.2018 року внутрішньо переміщена особа ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, який проживає в гуртожитку Тлумацького коледжу по вул. 1 Травня, 4, в м. Тлумачі Івано-Франківської області отримував в УСЗН Тлумацької РДА щомісячну адресну допомогу для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг з 01.03.2015 року по 12.12.2016 року. Сума виплати складає 16097,83 грн., в тому числі: 2015 рік - 5491,73 грн.; 2016 рік - 10606,10 грн. (а.с. 20).
25.01.2017 року за № 217/01-18 та 30.08.2018 року за № 1913/01-18 на адресу відповідача були направлені листи-претензії, якими було повідомлено ОСОБА_1, що йому зайво призначено щомісячну адресну допомогу за період з 01.03.2015 року по 12.12.2016 року на загальну суму 16097,83 грн, тому що на його депозитному банківському рахунку були наявні кошти в сумі, що перевищує 10-кратний розмір прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та повідомлено про необхідність повернення надмірно виплаченої допомоги у розмірі 16097 грн. 83 коп. (а.с. 23, 24, 25-26, 27). Однак, на момент звернення позивача до суду зазначені кошти відповідачем добровільно не були повернуті.
Ухвалою Тисмеицького місцевого суду Івано-Франківської області від 27.06.2018 року кримінальне провадження, внесене в Єдиний реєстр досудових розслідувань за № 12017090240000035 від 06.02.2017 року, закрито та звільнено обвинуваченого ОСОБА_1 від кримінальної відповідальності за чинення злочину, передбаченого ч.1 ст. 190 КК України на підставі ст. 48 КК України, у зв'язку із зміною обстановки (а.с. 43-46).
Згідно з ч. 1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
У відповідності до ч. 3 ст. 12, ч. 1 ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Згідно ч. 1 ст. 89 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Таким чином, оскільки ОСОБА_1, будучи особою, яка не мала права на призначення щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам, незаконного отримав цю допомогу у сумі 16097,83 грн., надавши УСЗН Тлумацької РДА неправдиві відомості, та в добровільному порядку не повернув зайво виплачені кошти, суд вважає, що вимоги позивача про повернення щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, обґрунтовані та підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до положень ч.ч. 1, 2, 8 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов'язані з розглядом справи покладаються, у разі задоволення позову, на відповідача. Розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв'язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).
Тому з відповідача також слід стягнути на користь позивача понесені ним судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1762,0 грн. (платіжне доручення № 137 від 18.09.2018 року, а.с. 29).
На підставі викладеного, ст. ст. 1212, 1214 ЦК України, керуючись ст.ст. 12, 13, 81, 89, 141, 178, 247, 263-265, 268, 273, 274-279, 354-355 ЦПК України, Порядку про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 року № 505, суд, -
У Х В А Л И В :
Позов задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_2, зареєстрованого ІНФОРМАЦІЯ_7, жителя ІНФОРМАЦІЯ_8 (гуртожиток Тлумацького коледжу ЛНАУ), реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_2, на користь держави (код ЄДРПОУ 03193347 рахунок 35215029011216 в ОПЕРУ Державного казначейства України м. Київ МФО 820172), грошову допомогу, отриману без достатніх правових підстав у розмірі 16097 (Шістнадцять тисяч дев'яносто сім) грн. 83 коп.
Стягнути з ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_2, зареєстрованого ІНФОРМАЦІЯ_7, жителя ІНФОРМАЦІЯ_8 (гуртожиток Тлумацького коледжу ЛНАУ), реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_2, на користь держави (код ЄДРПОУ 03193347 рахунок 35217016011216 в ОПЕРУ Державного казначейства України м. Київ МФО 820172), - 1762 грн. 00 коп. (Одну тисячу сімсот шістдесят дві) грн. 00 коп. понесених позивачем судових витрат.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Івано-Франківського апеляційного суду. Учасник справи, якому рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Головуючий Н.І. Лущак
Суд | Тлумацький районний суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 08.11.2018 |
Оприлюднено | 09.11.2018 |
Номер документу | 77707211 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Тлумацький районний суд Івано-Франківської області
Лущак Н. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні