ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"01" листопада 2018 р.м. Одеса Справа № 916/1208/18
Господарський суд Одеської області у складі: суддя Волков Р.В.,
секретар судового засідання Кришталь Д.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Одеської міської ради (65004, м. Одеса, пл. Думська,1),
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Складський кур'єр" (65003, м. Одеса, вул. Отамана Головатого, 105),
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Департамент комунальної власності Одеської міської ради (65039, м. Одеса, вул. Артилерійська,1, код 26302595),
про стягнення 1 049 802,36 грн.
Представники сторін:
Від позивача: Асташенкова О.І., довіреність № 44/вих-мр, дата видачі: 20.02.18 р.;
Від відповідача: Кириленко А.В., довіреність б/н, дата видачі: 02.10.18 р.;
Від третьої особи: Токар А.С., довіреність № 01-36/45, дата видачі: 27.12.17 р.
ВСТАНОВИВ:
Одеська міська рада звернулась до господарського суду Одеської області з позовною заявою (зареєстрована за вх. № 1299/18 від 18.06.2018р.) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Складський кур'єр" про стягнення 1049802,36грн. збитків за використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 22.06.2018р. позовну заяву залишено без руху. 05.07.2018р. позивач звернувся до господарського суду Одеської області з клопотанням (зареєстроване за вхід. №13481/18) про усунення недоліків.
Ухвалою від 05.07.2018 р. відкрито провадження у справі, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Департамент комунальної власності Одеської міської ради (65039, м. Одеса, вул. Артилерійська,1, код 26302595), підготовче засідання призначено на 06.08.2018 р.
06.08.2018 р. ухвалою господарського суду Одеської області було відкладено підготовче засідання на 20.08.2018 р.
20.08.2018 р. до суду надійшли пояснення третьої особи Департаменту комунальної власності Одеської міської ради (вх.№16896/18) (далі- Департамент), у яких третя особа зазначає про те, що Департамент підтримує позовні вимоги позивача у повному обсязі.
Також, 20.08.2018 р. до суду надійшло клопотання відповідача про продовження підготовчого провадження та відкладення розгляду справи (вх.№16904/18).
У судовому засіданні 20.08.2018 р. судом було протокольно оголошено перерву до 31.08.2018 р.
31.08.2018 р. до суду було надано клопотання представника відповідача (вх.№17760/18) про відкладення розгляду справи.
31.08.2018 р. судом було протокольно задоволено клопотання представника відповідача про продовження строку підготовчого провадження на 30 днів та клопотання про відкладення розгляду справи. Оголошено перерву до 04.09.2018 р.
04.09.2018 р. до суду надійшло клопотання представника відповідача (вх.№17962/18) про відкладення розгляду справи, а також додано звернення Товариства до КП ОДЕСПРОЕКТ про надання копії проекту землеустрою щодо земельної ділянки.
Також, 04.09.2018 р. відповідачем надано клопотання про приєднання доказів до матеріалів справи (вх.№17964/18), а саме - правовстановлюючих документів Товариства, документів, що підтверджують набуття права власності на нежитлові будівлі за адресою: вул. Отамана Головатого, 105, 109, а також про докази перебування товариства на спрощеній системі оподаткування.
04.09.2018 р. судом було протокольно задоволено клопотання про приєднання до матеріалів справи доказів, оголошено перерву, завершено підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті.
Ухвалою господарського суду від 04.09.2018 р. було повідомлено відповідача про те, що наступне судове засідання відбудеться 02.10.2018 р.
У судовому засіданні 02.10.2018 р. відповідачем було заявлено клопотання про поновлення строку на подання відзиву. Судом протокольно відмовлено у клопотання, оголошено перерву до 10.10.2018 р. для надання часу представнику ознайомитись з матеріалами справи та сформування своєї позиції.
08.10.2018 р. відповідачем було подано відзив на позовну заяву (вх.№20437/18).
10.10.2018 р. судове засідання не відбулось у зв'язку з перебуванням судді на лікарняному.
17.10.2018 р. ухвалою суду було призначено судове засідання на 31.10.2018 р.
31.10.2018 р. за вх.№22271/18 до суду надійшло клопотання департаменту про приєднання до матеріалів справи судової практики та копії рішення виконавчого комітету Одеської міської ради Про внесення на розгляд Одеської міської ради питання щодо надання згоди ТОВ Складський кур'єр на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки за адресою: вул. Отамана Головатого, 105,109, м. Одеса, для експлуатації будівель та споруд складського комплексу.
У судовому засіданні 31.10.2018 р. було протокольно оголошено перерву до 01.11.2018 р.
01.11.2018 р. у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
У позовній заяві Одеська міська рада зазначає, що відповідно до інформаційних довідок з державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 31.05.2018 р. №№125903481, 125902922 товариство з обмеженою відповідальністю Складський кур'єр (далі - Товариство, ТОВ Складський кур'єр є власником нежитлових будівель складського комплексу (на підставі свідоцтва про право власності від 14.03.2006 р. САА444667 та свідоцтва про право власності від 14.03.2006 р. САА444656) та використовує земельну ділянку в Суворовському районі за адресою: м.Одеса, вул. Отамана Головатого, 105,109, - площею 18160,00 кв.м. без документів, які підтверджують права власності або користування.
За зверненням ТОВ Складський кур'єр Одеська міська рада рішенням від 09.10.2008 р. №3558-V надала згоду Товариству на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, орієнтовною площею 1,8160 га адресою: м.Одеса, вул. Отамана Головатого, 105,109, для експлуатації будівель та споруд складського комплексу.
Проте, відділ самоврядного контролю за використанням і охороною земель та дотриманням земельного законодавства управління земельних ресурсів департаменту комунальної власності Одеської міської ради актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 30.08.2016 р. №001499 зазначив, що на момент проведення перевірки правовстановлюючі документи на земельну ділянку не оформлені.
Відповідно до акту огляду земельної ділянки відділу самоврядного контролю за використанням і охороною земель та дотриманням земельного законодавства управління земельних ресурсів департаменту комунальної власності Одеської міської ради від 08.02.2018 р. правовстановлюючі документи на вищезазначену земельну ділянку не оформлені.
Позивач вказує, що у зв'язку з тривалим використанням земельної ділянки без відповідних документів та сплати орендної плати Товариство завдає територіальній громаді міста Одеси збитків у вигляді неодержаного доходу у вигляді орендної плати.
На виконання Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 № 284 рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 30.05.2013р. №204 затверджено склад комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам та Положення про дану комісію.
Водночас, згідно з п. 1.3. рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 15.08.2013 р. № 302, яким внесено зміни до рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 11.08.2011 р. №564 Про створення комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам розмір збитків, нанесених територіальній громаді м. Одеси за тимчасове заняття земельної ділянки без належного оформлення правовстановлюючих документів на право користування земельною ділянкою (без укладання договору оренди), розраховується за формулою:
НГ01м2*Sзаг*Фв%/12 = орендна плата за місяць,
де: Нго1м2 - нормативна грошова оцінка квадратного метра відповідної земельної ділянки;
Sзaг - загальна площа відповідної земельної ділянки;
Фв% - фіксований відсоток відповідно до рішення Одеської міської ради від 20.09.2011 р. № 1267-VI Про затвердження фіксованих відсотків гри визначенні ставок орендної плати за земельні ділянки в м. Одесі . Якщо користування земельною ділянкою здійснювалось неповний місяць, розмір збитків визначається пропорційно кількості днів такого користування. Якщо користування земельною ділянкою здійснювалось більш ніж один календарний рік, розмір збитків підлягає індексації відповідно ст. 289 Податкового кодексу України .
Відповідно до розрахунків, здійснених управлінням Держгеокадастру у м. Одесі Одеської області від 20.09.2017 р. №3381/112-17, нормативна грошова оцінка 1 кв.м. земельної ділянки за адресою: вул. Отамана Головатого, 105,109, - складає 1 541,56 грн.
Позивач вказує, що зважаючи на викладене, департаментом комунальної власності Одеської міської ради був направлений лист до ТОВ Складський кур'єр від 04.10.2017 р. за вих. № 01-13/4914, в якому повідомлялося, що в зв'язку з несплатою в порядку та розмірах, передбачених чинним законодавством, плати за землю питання щодо стягнення збитків, що нанесені власнику землі - Одеській міській раді, внаслідок неналежного виконання чинного земельного законодавства винесено на розгляд комісії з визначення розміру відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам (далі -комісія). Також цим листом запропоновано представнику ТОВ Складський кур'єр з'явитися на засідання комісії, яке було призначено на 10.10.2017 р.
Втім, на засіданні комісії представник ТОВ Складський кур'єр не з'явився.
Актом комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам від 10.10.2017 р., затвердженим рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради №504 від 28.12.2017 р. Про затвердження актів комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, заподіяних внаслідок незаконного використання земельних ділянок , було встановлено розмір збитків, нанесених Товариством територіальній громаді у розмірі 1 049 802,36 грн. за період з 01.01.2017 р. по 30.09.2017 р., та визначено, що Товариство має відшкодувати збитки не пізніше одного місяця після затвердження виконавчим комітетом Одеської міської ради акту Комісії.
Про прийняте рішення виконавчого комітету Товариство було повідомлене листом департаменту від 12.01.2018 р., вих.№0113/103.
Однак ТОВ Складський кур'єр збитки, визначені актом комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, у встановлений строк сплачені не були, про що зазначено у листі департаменту комунальної власності Одеської міської ради від 15.03.2018 р. за вих.№01-13/1101.
У відзиві на позовну заяву та своїх поясненнях відповідач вказує на те, що чинним законодавством не передбачено складання таких документів як акт перевірки у контексті складання акту №001499 від 31.08.2016 р., яким встановлено відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку за адресою: вул. Отамана Головатого, 105,109.
Відповідач посилається на те, що відомості про те, що площа земельної ділянки, якою користується позивач, складає саме 18160,00 кв.м. жодними документами не підтвержено, позивачем не було наведено площу об'єктів нерухомості відповідача, у довідках з реєстру речових прав відсутня інформація щодо площі об'єктів нерухомого майна, а інформація щодо площі земельної ділянки зазначена як орієнтовна, що не може бути належним доказом при проведенні розрахунків.
Вказує, що положення чинного законодавства пов'язують обов'язок орендаря по сплаті орендної плати за землю з наявність чинного договору про оренду, а тому у випадку відсутності укладеного договору відсутній і обов'язок зі сплати орендної плати за земельну ділянку.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю Складський кур'єр (далі - Товариство, ТОВ Складський кур'єр є власником будівель (на підставі свідоцтва про право власності від 14.03.2006 р. САА444667 та свідоцтва про право власності від 14.03.2006 р. САА444656) та використовує земельну ділянку в Суворовському районі за адресою: м.Одеса, вул. Отамана Головатого, 105,109, - площею 18160,00 кв.м. без документів, які підтверджують права власності або користування.
За зверненням ТОВ Складський кур'єр Одеська міська рада рішенням від 09.10.2008 р. №3558-V надала згоду Товариству на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, орієнтовною площею 1,8160 га адресою: м.Одеса, вул. Отамана Головатого, 105,109, для експлуатації будівель та споруд складського комплексу.
Відповідно до акту огляду земельної ділянки відділу самоврядного контролю за використанням і охороною земель та дотриманням земельного законодавства управління земельних ресурсів департаменту комунальної власності Одеської міської ради від 08.02.2018 р. правовстановлюючі документи на вищезазначену земельну ділянку не оформлені.
Департаментом комунальної власності Одеської міської ради був направлений лист до ТОВ Складський кур'єр від 04.10.2017 р. за вих. № 01-13/4914, в якому повідомлялося, що в зв'язку з несплатою в порядку та розмірах, передбачених чинним законодавством, плати за землю питання щодо стягнення збитків, що нанесені власнику землі - Одеській міській раді, внаслідок неналежного виконання чинного земельного законодавства винесено на розгляд комісії з визначення розміру відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам (далі -комісія). Також цим листом запропоновано представнику ТОВ Складський кур'єр з'явитися на засідання комісії, яке було призначено на 10.10.2017 р. На засіданні комісії представник ТОВ Складський кур'єр не з'явився, проте суд зазначає, що належних доказів вручення Товариству вказаного листа позивачем не надано, втім представник відповідача не заперечує щодо факту отримання вказаного листа.
Актом комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам від 10.10.2017 р., затвердженим рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради №504 від 28.12.2017 р. Про затвердження актів комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, заподіяних внаслідок незаконного використання земельних ділянок , було встановлено розмір збитків, нанесених Товариством територіальній громаді у розмірі 1 049 802,36 грн. за період з 01.01.2017 р. по 30.09.2017 р., та визначено, що Товариство має відшкодувати збитки не пізніше одного місяця після затвердження виконавчим комітетом Одеської міської ради акту Комісії. Про прийняте рішення виконавчого комітету Товариство було повідомлене листом департаменту від 12.01.2018 р., вих.№0113/103.
Щодо факту отримання вказаного листа відповідач не заперечує.
Однак ТОВ Складський кур'єр збитки, визначені актом комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, у встановлений строк сплачені не були, про що зазначено у листі департаменту комунальної власності Одеської міської ради від 15.03.2018 р. за вих.№01-13/1101.
Товариством з обмеженою відповідальністю Геоконсалтинг було надано відповідачеві відповідно до його замовлення підготовчі матеріали до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для експлуатації будівель та споруд складського комплексу за адресою: м. Одеса, вул. Отамана Головатого, 105,109.
У пояснювальній записці до підготовчих матеріалів зазначено, що даним проектом передбачено відвести Товариству земельну ділянку загальною площею 1,8160 га в довгострокову оренду строком на 25 років.
Крім цього, відповідачем за вих.№10 від 17.03.2008 р. було направлено заяву Одеській міській раді, що отримана Одеським міським управлінням земельних ресурсів Одеської міської ради та Виконавчим комітетом Одеської міської ради, де вказано, що Товариство просить виділити у довгострокову оренду земельну ділянку загальною площею 18181,00 кв.м. (тобто, навіть більше, ніж площа, на яку надано згоду на розробку проекту землеустрою).
Відповідно до ст.13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Кожний громадянин має право користуватися природними об'єктами права власності народу відповідно до закону.
У відповідності до вимог ст. 12 Земельного кодекс України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, у тому числі, розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Отже, розпорядження землями територіальної громади м. Одеси, які перебувають у комунальній власності, є виключною компетенцією Одеської міської ради.
Згідно з ч.ч.1,2 ст. 83 Земельного кодексу України, землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
У відповідності до ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно зі ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. При цьому право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" за вимогами ст. 126 Земельного кодексу України.
Аналіз наведених норм матеріального права дає підстави для висновку, що з моменту виникнення права власності на нерухоме майно у власника виникає обов'язок оформити та зареєструвати речове право на відповідну земельну ділянку, розташовану під цією будівлею.
Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Законом України Про державний контроль за використанням та охороною земель (ст. 1) встановлено, що самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
За змістом статті 152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Водночас, відповідно до положень статті 156 цього Кодексу, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема, неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
Згідно зі статтею 157 Земельного кодексу України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів.
Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України. За змістом пунктів 2, 3 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 № 284, розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. Відшкодуванню підлягають збитки власників землі та землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. Неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення, викупу, або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.
Відповідно до ч.2 ст. 224 Господарського кодексу України, під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною. При цьому учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено (ч.1 ст. 224 Господарського кодексу України).
Ст. 225 Господарського кодексу України також визначено, що до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включається, у тому числі, неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов'язання другою стороною.
Згідно зі ст. 22 Цивільного кодексу України, особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування.
Збитками є втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.
Відповідно з ч.1 ст. 1166 Цивільного кодексу України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Отже, відповідальність за завдану шкоду настає лише за наявності підстав, до яких законодавець відносить: шкоду, протиправну поведінку заподіювача шкоди, причинний зв'язок між шкодою та протиправною поведінкою заподіювача та вину. Для застосування такого заходу відповідальності як відшкодування шкоди слід встановити як наявність у діях винної особи усіх чотирьох елементів складу цивільного правопорушення (протиправної поведінки), так і ступінь вини у розумінні статті 1193 Цивільного кодексу України.
Наведене узгоджується із правовою позицією, викладеною у постановах Верховного Суду України 14.09.2016 у справі № 6-2588цс15, від 18.05.2016 у справі № 194гс16, від 28.01.2015 у справі № 3-210гс14, постанові Верховного Суду від 11.07.2018 р. у справі №902/616/16.
Чинним законодавством на землекористувача покладається обов'язок вчинення певних дій з виготовлення та погодження технічної документації із землеустрою і подальшого звернення до уповноваженого органу із заявою про затвердження розробленої документації та отримання земельної ділянки в користування, однак, відповідач, всупереч своєму обов`язку, протягом тривалого часу використовував земельну ділянку без правовстановлюючих документів, що позбавило міську раду, як власника землі, права отримувати дохід у розмірі орендної плати.
Судом встановлено, що 09.10.2008 р. Одеською міською радою було надано згоду Товариству на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, орієнтовною площею 1,8160 га, в Суворовському районі, за адресою: м. Одеса, вул. Отамана Головатого, 105,109, для експлуатації будівель та споруд складського комплексу (рішення №3558-V) у зв'язку з чим у Товариства виник обов'язок вчинення заходів щодо оформлення права користування земельною ділянкою на підставі зазначеного рішення. Проте, обставин, якими б підтверджувалося виконання Товариством такого обов'язку, як і поважності причин його невиконання, відповідачем не доведено.
За змістом статей 206 Земельного кодексу України, статті 224 Господарського кодексу України, статей 156, 157 Земельного кодексу України користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів позбавляє орендодавця права одержати дохід у вигляді орендної плати за землю, який він міг би отримувати, якби його право не було порушеним. Аналогічна позиція викладена у постанові пленуму Верховного Суду України № 7 від 16.04.2004 "Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ" та у постанові Верховного Суду України від 14.09.2016р. у справі № 703/5377/14-ц.
В даному випадку між протиправною поведінкою відповідача з використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів, що є порушенням закону, та заподіяними збитками існує причинний зв'язок, враховуючи також, що відповідач не вчиняв юридично значимих дій з укладення договору оренди землі, його реєстрації, тобто вжиття усіх залежних від нього заходів для оформлення права землекористування. Аналогічна позиція викладена у постановах Верховного Суду України від 17.02.2016 у справі № 904/5857/14, від 18.05.2016 у справі № 3-194гс16, постанові Вищого господарського суду України від 21.09.2016 у справі № 916/2200/15.
Отже, враховуючи, що дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки надано відповідачу у 2008 році, в той час як відповідач, всупереч вимогам наведених норм, на час звернення з цим позовом не оформив право користування земельною ділянкою, на якій розміщене належне йому нерухоме майно, що не спростовано останнім, суд вважає доведеною наявність вини відповідача як обов'язкової складової цивільного правопорушення.
Таким чином, користування відповідачем земельною ділянкою, на якій знаходяться належні йому на праві власності об'єкти нерухомості, без правовстановлюючих документів, позбавило орендодавця можливості одержати дохід у вигляді орендної плати за землю, який він міг би одержати, якби його право не було порушено. Тому відсутність договору оренди не звільняє від обов'язку оформити відповідне право користування земельною ділянкою та, відповідно, від обов'язку відшкодувати збитки, завдані у зв'язку з використанням земельної ділянки без такого договору. Наведена правова позиція викладена у пункті 12 постанови Верховного Суду від 24.04.2018 у справі № 924/587/17.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що позовна заява підлягає задоволенню у повному обсязі.
Керуючись ст.ст. 12, 83, 116, 125, 126, 152, 157, 206 Земельного кодексу, ст.ст. 22, 1166, Цивільного кодексу, ст.ст. 224, 225, Господарського кодексу, Порядком визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 № 284, ст.ст. 236-238 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позовну заяву Одеської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Складський кур'єр" про стягнення збитків у сумі 1 049 802,36 грн. задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Складський кур'єр" (65003, м. Одеса, вул. Отамана Головатого, буд. 105, код ЄДРПОУ 33890682) збитки у сумі 1 049 802,36 грн на користь Одеської міської ради (65004, пл. Думська, 1, м. Одеса, код ЄДРПОУ 26597691) на рахунок 31412544799002, банк ГУДКСУ в Одеській області, МФО - 828011, ідентифікаційний код юридичної особи 38016923, одержувач - УДКСУ у м. Одесі, Одеської області, КБК - 24060300 Інші надходження , призначення платежу Відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам , 15747,04 грн. - витрат зі сплати судового збору на рахунок 35415074034995, МФО - 828011, код 26302537, одержувач ГУ ДКСУ в Одеській області.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом двадцяти днів з моменту складення повного тексту.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено та підписано 09 листопада 2018 р.
Суддя Р.В. Волков
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 01.11.2018 |
Оприлюднено | 09.11.2018 |
Номер документу | 77718962 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Волков Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні