П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н ЕМ У К Р А Ї Н И
07 листопада 2018 р.м.ОдесаСправа № 1540/4500/18
Категорія: 6.2 Головуючий в 1 інстанції: Тарасишина О.М.
П'ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді -Кравченка К.В., судді -Джабурія О.В., судді -Вербицької Н.В. при секретарі -Поповій К.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу представника ОСОБА_5 - адвоката ОСОБА_6 на ухвалу Одеського окружного адміністративного суду від 10 вересня 2018 року у справі за позовом ОСОБА_5 до Арцизької міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Комунальної установи Арцизька центральна районна лікарня , про визнання протиправним та скасування рішення,-
В С Т А Н О В И В:
В вересні 2018 року ОСОБА_5 (надалі - позивач) звернулась до суду з позовом до Арцизької міської ради (надалі - відповідач, Арцизька МР), в якому просила визнати протиправним та скасувати рішення Арцизької МР від 12.04.2018 року №943-VII Про надання дозволу щодо уточнення площі земельної ділянки, яка знаходиться у постійному користуванні КУ Арцизька центральна районна лікарня для охорони здоров'я і соціальних послуг, за адресою: пров. Лікарняний, 1 г , м. Арциз, Арцизький район, Одеська область (надалі - рішення №943).
В обґрунтування позовних вимог було заначено, що рішення №943 прийнято з порушенням порядку та чинного законодавства, а також порушує інтереси позивача.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 10.09.2018 року відмовлено у відкритті провадження в адміністративній справі.
Не погоджуючись з вищезазначеною ухвалою, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить ухвалу суду першої інстанції скасувати, справу направити до суду першої інстанції для продовження розгляду.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
З матеріалів справи вбачається, що позивачу належить на праві власності квартира АДРЕСА_1 яка розташована на першому поверсі. Впритул до квартири розташована земельна ділянка, якою позивач тривалий час користувалась для власних потреб.
Як стверджує позивач, зазначена земельна ділянка перебуває у власності Арцизької територіальної громади.
Поряд з прилеглою до квартири позивача земельною ділянкою, розташована земельна ділянка (суміжна), яка перебуває у постійному користуванні Арцизької центральної районної лікарні. На земельній ділянці, що перебуває у постійному користуванні третьої особи розташовані гаражі, якими на підставі договору оренди користується ФОП ОСОБА_7 та естакада, яка також використовується підприємцем.
ФОП ОСОБА_7 розпочав добудовувати естакаду продовжуючи її на прилеглу до квартири позивача земельну ділянку, якою фактично користувалась позивач. В результаті чого між позивачем та підприємцем виник спір.
23.02.2018 року позивач звернулась до Арцизької МР із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення прилеглої до її квартири земельної ділянки у власність, орієнтовною площею 0,02 га по АДРЕСА_1
14.03.2018 року третя особа - Арцизька центральна районна лікарня також звернулась до Арцизької МР із заявою про внесення змін межи земельної ділянки по АДРЕСА_2
За результатами розгляду поданої позивачем 23.02.2018 року заяви було прийнято рішенням Арцизької МР №942-VII від 12.04.2018 року про відмову позивачу в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою.
Також 12.04.2018 року було прийнято рішення Арцизької МР №943-VII про надання дозволу третій особі на уточнення площі земельної ділянки, яка знаходиться у постійному користуванні КУ Арцизька центральна районна лікарня загальною площею 0,2595 га, кадастровий номер земельної ділянки /НОМЕР_1/ за адресою: АДРЕСА_2, яке є предметом оскарження у даній справі.
На думку позивача, спірне рішення не містить жодної мотивації щодо підстав задоволення заяви КУ Арцизька центральна районна лікарня про уточнення межи раніше відведеної у постійне користування земельної ділянки Арцизькій центральній районній лікарні, щодо сутності помилки, яку необхідно усунути та правового обґрунтування. Також на думку позивача спірним рішенням порушені її права та інтереси як громадянина України.
Відмовляючи у відкритті провадження в адміністративній справі, суд першої інстанції дійшов висновку, що спір у даній справі пов'язаний з реалізацією земельних прав позивача, зокрема прав на користування земельною ділянкою, а тому дана справа підлягає вирішенню в порядку цивільного судочинства.
Колегія суддів не може погодитись з цим висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 19 КАС юрисдикція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів або правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Вжитий у цій процесуальній нормі термін суб'єкт владних повноважень позначає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхню посадову чи службову особу, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень (пункт 7 частини першої статті 4 КАС).
Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), відповідно, прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.
Частиною першою статті 122 ЗК передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону (частина перша статті 116 ЗК).
За правилами частини першої статті 123 ЗК надання земельних ділянок комунальної власності у користування здійснюється, зокрема, органами місцевого самоврядування на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у випадках, передбачених законом, або на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). При цьому розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, передбачених статтею 122 цього Кодексу.
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки (частина друга статті 123 ЗК).
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні (частина третя статті 123 ЗК).
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186 цього Кодексу.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи, приймає рішення про надання земельної ділянки у користування (частина шоста статті 123 ЗК).
Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.
Підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Системний аналіз наведених норм права дає підстави вважати, що ними встановлені підстави, порядок, строки передачі земельної ділянки у користування (оренду) та органи, уповноважені розглядати ці питання. Вони передбачають, зокрема, що для передачі земельної ділянки у користування (оренду) зацікавлена особа звертається до відповідних органів із заявами для отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та для надання її у користування, за результатами розгляду яких визначені в статті 123 ЗК органи приймають одне з відповідних рішень. Отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у користування (оренду).
Отже, у даній справі, предметом якої є рішення міськради про надання дозволу на уточнення площі земельної ділянки, яка знаходиться у постійному користуванні КУ Арцизька центральна районна лікарня для охорони здоров'я і соціальних послуг, відповідач при його винесенні здійснював не повноваження власника землі на передачу її в користування, як зазначив суд першої інстанції, а саме владні управлінські функції у сфері земельних правовідносин, що підпадає під юрисдикцію адміністративного суду. При цьому, реалізація відповідачем таких владних управлінських функцій ще не означає позитивного рішення про надання земельної ділянки у користування КУ Арцизька центральна районна лікарня , та не породжує у цієї комунальної установи прав на землю на підставі спірного рішення відповідача.
В ході розгляду такої адміністративної справи суду необхідно дати оцінку спірному рішенню на предмет відповідності його критеріям, закріпленим у ч.2 ст.2 КАС України, та встановити, яким чином спірне рішення впливає на права та інтереси позивача.
Враховуючи наведене, судом першої інстанції було допущено неправильне застосування норм процесуального права, що привело до неправильного вирішення питання, а тому ухвала суду про відмову у відкритті провадження в адміністративній справі підлягає скасуванню з направленням справи для продовження розгляду до суду першої інстанції.
Керуючись до ст.311, ст.315, ст.320, ст.321, ст.325 КАС України, апеляційний суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу представника ОСОБА_5 - адвоката ОСОБА_6 - задовольнити.
Ухвалу Одеського окружного адміністративного суду від 10 вересня 2018 року - скасувати.
Справу за позовом ОСОБА_5 до Арцизької міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Комунальної установи Арцизька центральна районна лікарня , про визнання протиправним та скасування рішення, направити до суду першої інстанції для продовження розгляду зі стадії відкриття провадження у справі.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено та підписано 08 листопада 2018 року.
Головуючий суддя Кравченко К.В. Судді Джабурія О.В. Вербицька Н. В.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2018 |
Оприлюднено | 12.11.2018 |
Номер документу | 77746096 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Кравченко К.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні