Справа № 815/1884/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 жовтня 2018 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді: Білостоцького О.В.
При секретарі: Єренкевич О.А.
За участю сторін:
Представника позивача: Кириленко А.В.
Представника відповідача: Оксюти В.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Орлан ЗТ до Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю Орлан ЗТ , в якому позивач просить суд, визнати протиправним та скасувати рішення 11-ї позачергової сесії Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області 7 скликання №75 від 17 червня 2016 року Про затвердження Генерального плану, поєднаного з детальним планом смт. Сергіївка Білгород-Дністровського району Одеської області .
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив, що оскаржуване рішення органу місцевого самоврядування прийнято відповідачем з порушенням вимог Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , а також процедури прийняття таких актів, зокрема без опублікування в засобах масової інформації оголошення про початок розроблення проекту генерального плану та безпосередньо без самого проекту такого плану, що на думку позивача, позбавило його права на подання пропозицій та зауважень з питань розроблення цього проекту.
Крім того, рішенням №75 від 17 червня 2016 року порушуються приватні інтереси ТОВ Орлан ЗТ , як постійного користувача земельними ділянками, а також як власника нерухомого майна, розташованого на них, оскільки відповідно до генерального плану на земельних ділянках, якими користується позивач, планується масштабна забудова іншими спорудами.
Також позивач зазначає, що у зв'язку із прийняттям оскаржуваного рішення зміниться і цільове призначення земельних ділянок, що у свою чергу унеможливить використання даних земель ТОВ Орлан ЗТ у своїй господарській діяльності.
Ухвалою суду від 14.05.2018 року було відкрито загальне позовне провадження та призначено підготовче судове засідання.
25.05.2018 року, 06.07.2018 року, 26.07.2018 року, 06.08.2018 року у справі були проведені підготовчі судові засідання, в яких представник позивача та відповідача надали пояснення, в тому числі письмові (т. 2 а.с.47-49, т. 3 а.с.14-23), відзив на адміністративний позов (т. 1 а.с.117-122), відповідь на відзив (т. 1 а.с.175-178), та додаткові письмові докази (т. 1 а.с.179-247, т. 2 а.с.1-36, 50-172).
Ухвалою суду від 06.08.2018 року було закрито підготовче провадження у справі та призначено розгляд справи по суті.
26.09.2018 року в судовому засіданні представник відповідача на підставі статті 36 КАС України заявив клопотання про відвід головуючому судді у справі (т. 2 а.с. 193), на підставі чого ухвалою суду від 26.09.2018 року провадження у справі №815/1884/18 було зупинено та передано її до відділу з надання судово-адміністративних послуг та аналітичної роботи Одеського окружного адміністративного суду для виконання вимог ч.4 ст.40 КАС України для вирішення питання про відвід судді іншим суддею, який не входить до складу суду.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 27.09.2018 року (суддя Тарасишина О.М.) у задоволенні заяви представника Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області про відвід головуючого у справі судді було відмовлено. 31.10.2018 року провадження у справі було поновлено.
У судовому засіданні 31.10.2018 року позивач позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити.
Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечував з підстав викладених у відзиві на адміністративний позов (т.1 а.с.117-122) і поясненнях (т. 2 а.с. 47-49, т. 3 а.с. 14-23) та зазначив, що Сергіївська селищна рада Білгород-Дністровської міської ради Одеської області та її виконавчий орган забезпечили в повному обсязі можливість реалізації громадянами та юридичними особами права на врахування їх інтересів під час розроблення вказаного проекту містобудівної документації, однак позивач правом на подання пропозицій чи заперечень не скористався, участь у громадських обговореннях не брав.
Крім того ТОВ Орлан ЗТ безпідставно та помилково вважає, що оскаржуваним рішенням його може бути протиправно позбавлено права користування земельними ділянками та права власності на нерухоме майно, яке знаходиться на таких земельних ділянках, оскільки генеральний план передбачає та затверджує лише концепцію розвитку території певного населеного пункту. Також, на думку відповідача, затвердження генерального плану жодним чином не впливає на зміну цільового призначення земельних ділянок, як то стверджує позивач, оскільки зміна цільового призначення відбувається на підставі проекту землеустрою, щодо відведення земельних ділянок, а не на підставі генерального плану.
Сергіївська селищна рада Білгород-Дністровської міської ради Одеської області у відзиві на адміністративний позов додатково зазначила, що ТОВ "Орлан ЗТ", на її думку, взагалі не є постійним землекористувачем земельних ділянок, оскільки державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ОД-05-04 від 01.09.1995 року був виданий інший, ніж позивач, юридичній особі, зокрема у вказаному державному акті не було вказано типу акціонерного товариства.
Судом у справі встановлено наступне.
24.06.1995 року рішенням Білгород-Дністровської районної ради народних депутатів №183-XXII виробничому акціонерному товариству Орлан для сільськогосподарського використання було надано у постійне користування 183,00 гектарів землі за адресою: смт. Сергіївка Білгород-Дністровського району Одеської області, що підтверджується державним актом на право постійного користування серії ОД-05-04 від 01.09.1995 року, зареєстрованим в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №4 (т. 1 а.с. 179-183).
Рішенням 7-ої сесії Сергіївської селищної ради 5 скликання від 25.12.2006 року №109 Про розгляд клопотання виробничого акціонерного товариства ОРЛАН закритого типу було надано ВАТ Орлан ЗТ дозвіл на замовлення виготовлення документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), що знаходиться в постійному користуванні позивача на підставі державного акту на право постійного користування земельною ділянкою серії ОД-05-04 від 01.09.1995 року (т. 1 а.с. 185).
Як вбачається з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, відкрите акціонерне товариство ОРЛАН закритого типу, скорочене найменування підприємства ВАТ ОРЛАН (код ЄДРПОУ 14365515) було створене 17.12.1992 року за номером запису №15521120013000266. Разом з тим 15.04.2011 року дане підприємство було припинено в результаті перетворення на товариство з обмеженою відповідальністю Орлан ЗТ (далі - ТОВ Орлан ЗТ ) (т. 1 а.с. 186-196).
Під час здійснення вищезазначених дії, код ЄДРПОУ юридичних осіб змінено не було, крім того з витягу із Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вбачається,що ТОВ Орлан ЗТ є правонаступником виробничого акціонерного товариства Орлан ЗТ (т. 1 а.с. 186-196).
Данні обставини також підтверджуються статутом ТОВ Орлан ЗТ , у п.1.2 якого зазначено, що товариство створено шляхом перетворення з виробничого акціонерного товариство Орлан ЗТ (т. 1 а.с. 197-208).
Крім того, пункт 1.3 Статуту підприємства передбачає, що ТОВ Орлан ЗТ є повним правонаступником всіх майнових прав та обов'язків ВАТ Орлан ЗТ .
Протоколом №1 Загальних зборів учасників товариства з обмеженою відповідальністю Орлан ЗТ від 31.03.2011 року було затверджено передавальний акт, який був укладений між останнім та ВАТ Орлан ЗТ (т. 1 а.с. 209, 210-211).
У відповідності до пунктів 3, 4 Передавального акту ВАТ ОРЛАН закритого типу передає ТОВ ОРЛАН ЗТ всі майнові права та обов'язки. ТОВ ОРЛАН ЗТ стає повним правонаступником всіх майнових прав та обов'язків ВАТ ОРЛАН закритого типу. ТОВ ОРЛАН ЗТ стає правонаступником права власності на нерухоме майно, а також проектної, кошторисної документації на будівлі і споруди, всіх погоджень державних і комунальних служб щодо усіх будівель і споруд, в тому числі незавершених будівництвом. ТОВ ОРЛАН ЗТ стає правонаступником всіх топографо-геодезичних і картографічних матеріалів, документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок та всіх погоджень цієї документації державними та комунальними службами. ТОВ ОРЛАН ЗТ стає правонаступником всіх прав землекористування, що посвідчені Державним актом на право постійного користування землею.
Як вбачається з матеріалів адміністративної справи, у 2016 році ТОВ ОРЛАН ЗТ на підставі рішення 7 сесії Сергіївської селищної ради 5 скликання від 25.12.2006 року №109 замовило та отримало технічну документацію із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на територіїх Сергіївської селищної ради м. Білгород-Дністровський Одеської області (т. 2 а.с. 140-172).
За твердженням позивача надана підприємству у 1992 році земельна ділянка у розмірі 183,0 гектарів була розділена на 7 окремих земельних ділянок, відомості щодо яких було внесено до Державного земельного кадастру.
Так відповідно до інформації з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, земельні ділянки з кадастровими номерами 5110300000:03:002:0019 у розмірі 72,1047 га, 5110300000:03:005:0060 у розмірі 16,432 га, 5110300000:03:005:0058 у розмірі 4,5989 га, 5110300000:03:004:0041 у розмірі 33,6501 га, 5110300000:03:004:0042 у розмірі 24,3397 га, 5110300000:03:005:0059 у розмірі 11,2682 га, 5110300000:03:005:0057 у розмірі 11, 8787 га знаходять на праві постійного користування у товариства з обмеженою відповідальністю Орлан ЗТ для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (т. 1 а.с. 56-64).
Судом також встановлено, що на земельній ділянці з кадастровим номером 5110300000:03:002:0019 за адресою м.Білгород-Дністровський, смт. Сергіївка, вул. Чорноморська, 4 знаходиться майновий комплекс Сільськогосподарський двір , що належить позивачу на праві приватної власності, що підтверджується свідоцтвом про право власності серії САВ №620110 від 01.11.2011 року (т. 1 а.с. 53-55).
29.03.2013 року рішенням 37-ї сесії Сергіївської селищної ради VI скликання №401 було вирішено розпочати розробку проекту генерального плану, поєднаного з детальним планом території та зонінгу смт. Сергіївка м.Білгород-Дністровського Одеської області, а також доручено виконавчому комітету селищної ради протягом двох тижнів після його прийняття забезпечити його оприлюднення у засобах масової інформації (т. 1 а.с. 124).
Крім того, рішенням Сергіївської селищної ради 37-ї сесії VI скликання №402 від 29.03.2013 року було затверджено Програму забезпечення розробки містобудівної документацій Генеральний план, поєднаний з детальним планом територій та зонінгу смт. Сергіївка м.Білгород-Дністровського на 2013-2014 роки (т. 1 а.с. 125).
Вищезазначені рішення були опубліковані на офіційному сайті Сергівської селищної ради, що підтверджується наявними в матеріалах справи письмовими доказами (т. 1 а.с. 129-131).
10.09.2015 року відбулось засідання архітектурно-містобудівної ради при відділі містобудування архітектури Білгород-Дністровської районної державної адміністрації, на якому було розглянуто, у тому числі проект Генерального плану, поєднаного з детальним планом території смт. Сергіївка Білгород-Дністровського району (далі - Генеральний план), розробленого ПП Сергіївка-Буд-Сервіс .
Згідно з виписки протоколу засідання №1 за підсумками вищезазначеного засідання, шляхом голосування, було одностайно вирішено схвалити проект Генерального плану та рекомендувати його для подальшого затвердження (т. 1 а.с. 132-137).
Також Сергіївській селищній раді було рекомендовано отримати висновок щодо проекту Генерального плану, поєднаного з детальним планом, в Державній Установі Український науково-дослідний інститут медичної реабілітації та курортології Міністерства охорони здоров'я України .
На підставі вищезазначеного, рішенням виконавчого комітету Сергіївської селищної ради №30 від 21.12.2016 року (т. 1 а.с. 139-140) було вирішено:
1) провести громадські слухання щодо містобудівної документації, а саме проекту Генерального плану, поєднаного з детальним планом території смт.Сергіївка Одеської області (06.03.2016 року о 12.00 год. в приміщенні актового залу Сергіївської З № 8 за адресою: смт.Сергіївка, вул. Шкільна, 2);
2) розмістити проект Генерального плану в приміщені Сергіївської сели ради (актовий зал) вул. Гагарина, 3, смт. Сергіївка) для ознайомлення з ним селищною громадою з 25.01.2016 року по 25.02.2016 року;
3) встановити строк подання і строк завершення розгляду пропозицій громадськості до проекту Генерального плану з 25.01.2016 року по 25.02.2016 року;
4) визначити, що зауваження та пропозиції до проекту Генерального плану необхідно подавати в письмовому вигляді до виконавчого комітету Сергіївської селищної ради за адресою: вул. Гагарина, 3 з 25.01.2016 року по 25.02.2016 року;
5) загальному відділу оприлюднити повідомлення про початок процедури проведення громадських слухань щодо містобудівної документації - проекту Генерального плану, шляхом розміщення його на офіційному сайті смт. Сергіївка (www.sergeevka.info) та в газеті Слово Придністров'я ;
6) загальному відділу Сергіївської селищної ради забезпечити реєстрацію, розгляд та узагальнення пропозицій громадськості до проекту Генерального плану.
26.01.2016 року на офіційному сайті смт. Сергіївка (www.sergeevka.info) було розміщено оголошення про початок процедури проведення громадських слухань, щодо містобудівної документації, а саме проекту Генерального плану, поєднаного з детальним планом території смт. Сергіївка Одеської області, та зазначено про можливість фізичних та юридичних осіб ознайомитись з даним проектом, та подати зауваження і пропозиції (т. 1 а.с. 141).
Також в даному оголошенні було розміщено копію рішення виконавчого комітету Сергіївської селищної ради №30 від 21.12.2016 року Про проведення громадських слухань щодо містобудівної документації - проекту Генерального плану поєднаного з детальним планом території смт. Сергіївка Одеської області та проекти генплану у різних форматах (PDF, JPG та PNG).
11.02.2016 року на офіційному сайті смт. Сергіївка було розміщено оголошення про проведення в рамках громадських обговорень проекту генерального плану зустрічі активістів та депутатів з головним архітектором проекту (т. 1 а.с. 142).
17.02.2016 року на офіційному сайті смт. Сергіївка було розміщене оголошення про проведення 20.02.2016 року о 12.00 у приміщенні селищної ради (актова зала, другий поверх) громадського обговорення щодо містобудівної документації-проекту Генерального плану (т. 1 а.с. 143).
20.02.2016 року відбулася зустріч з головним архітектором проекту та обговорення проекту Генерального плану, що підтверджується відповідним оголошенням на офіційному сайті смт. Сергіївка, зокрема, фото- та відеозвітами (т. 1 а.с. 144).
Як вбачається з протоколу громадських слухань по проекту Генерального плану, поєднаного з детальним планом території смт. Сергіївка Білгород-Дністровського району, 06.03.2016 року відбулось підсумкове громадське обговорення проекту Генерального плану, на якому були зачитані всі письмові пропозиції та зауваження, що надійшли в період громадських слухань до селищної ради, надано на них усні відповіді, та схвалено проект Генерального плану (т. 1 а.с. 146-148).
Крім того, листом від 15.06.2016 року №365 Державна Установа Український науково-дослідний інститут медичної реабілітації та курортології Міністрества охорони здоров'я України зазначила, що проект Генерального плану, поєднаного з детальним планом території смт. Сергіївка Білгород-Дністровського району відповідає Закону України Про курорти , а також зазначила про його перспективність та можливість його використання, як основи для підготовки документів, з метою обґрунтування даної території курортом місцевого значення (т. 1 а.с. 138).
На підставі вищезазначеного, розпорядженням Сергіївського селищного голови №25 від 13.06.2016 року на 17.06.2016 було скликано одинадцяту позачергову сесію Сергіївської селищної ради для розгляду питання щодо затвердження Генерального плану (т. 1 а.с. 149).
Рішенням Сергіївської селищної ради VII скликання №75 від 17.06.2016 року на підставі та у відповідності до Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 травня 2011 року №555, Порядку розроблення містобудівної документації, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку від 16.11.2011 року №290, було затверджено Генеральний план, поєднаний з детальним планом території смт. Сергіївка Одеської області (т. 1 а.с. 31, 150).
Вважаючи вищезазначене рішення протиправним та таким, що прийняте не у відповідності до норм чинного законодавства, зокрема, без дотримання процедури прийняття таких актів, позивач звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
Дослідивши адміністративний позов, відзив Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області та інші письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному і об'єктивному дослідженні, проаналізувавши положення чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, суд доходить висновку, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст. 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Згідно статті 321 Цивільного Кодексу України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом. Примусове відчуження об'єктів права власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього та повного відшкодування їх вартості, крім випадків, встановлених частиною другою статті 353 цього Кодексу.
Суд зазначає, що предметом розгляду даної адміністративної справи є законність прийняття рішення №75 від 17 червня 2016 року Про затвердження Генерального плану, поєднаного з детальним планом смт. Сергіївка Білгород-Дністровського району Одеської області .
Згідно з ч. 1 ст. 16 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності №3038-VI від 17.02.2011 року (далі - Закон №3038-VI), планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.
Відповідно до п.п. 1, 3, 4 ч. 1 ст. 2 Закону №3038-VI планування і забудова територій - діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб, яка передбачає зокрема: прогнозування розвитку територій; обґрунтування розподілу земель за цільовим призначенням; взаємоузгодження державних, громадських та приватних інтересів під час планування і забудови територій.
Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону №3038-VI генеральний план населеного пункту - це містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту.
Генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту. Послідовність виконання робіт з розроблення генерального плану населеного пункту та документації із землеустрою визначається будівельними нормами, державними стандартами і правилами та завданням на розроблення (внесення змін, оновлення) містобудівної документації, яке складається і затверджується її замовником за погодженням з розробником (абз. 1 ч. 1 ст. 17 Закону №3038-VI).
Частиною другою статті 17 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності передбачено, що генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів. Для населених пунктів з чисельністю населення до 50 тисяч осіб генеральні плани можуть поєднуватися з детальними планами всієї території таких населених пунктів.
Детальний план території - містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території (п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності ).
Пунктом 42 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" №280/97-ВР від 21.05.1997 року (далі - Закон №280/97-ВР) встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин, затвердження в установленому порядку місцевих містобудівних програм, генеральних планів забудови відповідних населених пунктів, іншої містобудівної документації. Аналогічні положення містяться в пп. 6 п. "а" частини першої статті 31 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Відповідно ст.12 Закону України "Про основи містобудування" до компетенції сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування на відповідній території належить затвердження відповідно до законодавства місцевих програм, генеральних планів відповідних населених пунктів, планів зонування територій, а за відсутності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території - детальних планів територій.
У відповідності до приписів статті 14 зазначеного Закону, до компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування в тому числі належить забезпечення в установленому законодавством порядку розробки і подання на затвердження відповідних рад місцевих містобудівних програм, генеральних планів, детальних планів, планів червоних ліній.
Відповідно до частини 5, 6 статті 17 Закону №3038-VI виконавчі органи сільських, селищних і міських рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації є замовниками, організовують розроблення, внесення змін та подання генерального плану населеного пункту на розгляд відповідної сільської, селищної, міської ради.
Рішення про розроблення генерального плану приймає відповідна сільська, селищна, міська рада.
Статтею 21 Закону №3038-VI визначено, що розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні, зокрема генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій підлягають громадським слуханням.
Затвердження на місцевому рівні вищезазначеної містобудівної документації, без проведення громадських слухань щодо проектів такої документації забороняється.
Сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи зобов'язані забезпечити: 1) оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні з прогнозованими правовими, економічними та екологічними наслідками; 2) оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні та доступ до цієї інформації громадськості; 3) реєстрацію, розгляд та узагальнення пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні (у разі її утворення); 4) узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками містобудівної документації на місцевому рівні через погоджувальну комісію; 5) оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні.
Оприлюднення проектів генеральних планів, планів зонування територій, детальних планів територій здійснюється не пізніш як у місячний строк з дня їх надходження до відповідного органу місцевого самоврядування.
Оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні є підставою для подання пропозицій громадськості до відповідного органу місцевого самоврядування.
Пропозиції громадськості мають бути обґрунтовані в межах відповідних законодавчих та нормативно-правових актів, будівельних норм, державних стандартів і правил та надаватися у строки, визначені для проведення процедури громадських слухань.
Пропозиції, надані після встановленого строку, не розглядаються.
Пропозиції до проектів містобудівної документації на місцевому рівні мають право надавати: 1) повнолітні дієздатні фізичні особи, які проживають на території, щодо якої розроблено відповідний проект містобудівної документації на місцевому рівні; 2) юридичні особи, об'єкти нерухомого майна яких розташовані на території, для якої розроблено відповідний проект містобудівної документації на місцевому рівні; 3) власники та користувачі земельних ділянок, розташованих на території, щодо якої розробляється документація, та на суміжній з нею; 4) представники органів самоорганізації населення, діяльність яких поширюється на відповідну територію; 5) народні депутати України, депутати відповідних місцевих рад.
Оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні здійснюється у двотижневий строк з дня їх прийняття шляхом опублікування в засобах масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення таких рішень на офіційних веб-сайтах цих органів.
Порядок проведення громадських слухань визначає Кабінет Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 року №555 було затверджено Порядок проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні (далі - Порядок №555).
Відповідно до пункту 3 Порядку №555 сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи (у разі делегування їм таких повноважень) відповідно до частини 3 статті 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" забезпечують: оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення проектів містобудівної документації з прогнозованими правовими, економічними та екологічними наслідками; оприлюднення розроблених проектів містобудівної документації і доступ громадськості до зазначеної інформації; реєстрацію, розгляд та узагальнення пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації; узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками проектів містобудівної документації через погоджувальну комісію; оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації.
Оприлюднення розроблених в установленому законодавством порядку проектів містобудівної документації здійснюється не пізніш як у місячний строк з дня їх подання розробником до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради шляхом розміщення матеріалів (планшетів, макетів) у визначеному органом місцевого самоврядування місці та інформування громадян через розповсюдження брошур і повідомлень, засоби масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення інформації на офіційному веб-сайті відповідного органу місцевого самоврядування.
Згідно з вимог п. 5 даного Порядку, повідомлення про початок процедури розгляду та врахування пропозицій громадськості у проекті містобудівної документації має містити: 1) інформацію про мету, склад та зміст містобудівної документації, викладену у скороченій та доступній для широкої громадськості формі; 2) основні техніко-економічні показники, зокрема графічні матеріали, що відображають зміст містобудівної документації; 3) відомості про замовника та розробника проектів містобудівної документації та підстави для їх розроблення; 4) інформацію про місце і строки ознайомлення з проектом містобудівної документації; 5) інформацію про посадову особу органу місцевого самоврядування, відповідальну за організацію розгляду пропозицій; 6) відомості про строк подання і строк завершення розгляду пропозицій; 7) інформацію стосовно запланованих інформаційних заходів (презентація, прилюдне експонування, телевізійні програми, публічні конференції тощо).
Відповідно до п.п.6, 9-11 Порядку №555 підставою для подання пропозицій до проектів містобудівної документації відповідному органу місцевого самоврядування є повідомлення про початок процедури їх розгляду. Пропозиції подаються громадянами у письмовому вигляді із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові, місця проживання, особистим підписом і повинні містити обґрунтування з урахуванням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів та правил.
Особи, які забезпечують проведення робіт з розгляду таких пропозицій, повідомляють через засоби масової інформації, що поширюються на відповідній території, та офіційний веб-сайт відповідного органу місцевого самоврядування про місце подання таких пропозицій.
Пропозиції громадськості підлягають реєстрації органом місцевого самоврядування та розглядаються розробником і замовником проектів містобудівної документації у місячний строк.
За результатами розгляду пропозицій заявнику надається відповідь про їх врахування або обґрунтована відмова.
При цьому, суд зазначає, що врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації є результатом двостороннього процесу. За відсутності факту реалізації громадськістю свого права на подання пропозицій до містобудівної документації у передбаченому законом порядку у відповідача відсутній обов'язок з їх розгляду та, відповідно, врахування.
Як було встановлено судом та підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, 26.01.2016 року на офіційному сайті смт. Сергіївка (www.sergeevka.info) було розміщено оголошення про початок процедури проведення громадських слухань щодо містобудівної документації, а саме проекту Генерального плану, поєднаного з детальним планом території смт. Сергіївка Одеської області, та зазначено про можливість фізичних та юридичних осіб ознайомитись з даним проектом, та подати свої зауваження і пропозиції.
Також в даному оголошенні було розміщено копію рішення виконавчого комітету Сергіївської селищної ради №30 від 21.12.2015 року Про проведення громадських слухань щодо містобудівної документації - проекту Генерального плану, поєднаного з детальним планом території смт. Сергіївка Одеської області та проекти генплану у різних форматах (PDF, JPG та PNG).
11.02.2016 року на офіційному сайті смт. Сергіївка було розміщено оголошення про проведення в рамках громадських обговорень проекту Генерального плану зустрічі активістів та депутатів з головним архітектором проекту, яка відбулась 13.02.2016 року о 12 год. 00 хв.
17.02.2016 року на офіційному сайті смт. Сергіївка було розміщене оголошення про проведення 20.02.2016 року о 12.00 у приміщенні селищної ради (актова зала, другий поверх) громадського обговорення щодо містобудівної документації-проекту Генерального плану.
Представник позивача не заперечуючи у судовому засіданні, що на офіційному смт.Сергіївка (www.sergeevka.info) та в газеті Слово-Придністров'я Сергіївською селищною радою Білгород-Дністровської міської ради Одеської області було здійснено оголошення про початок процедури проведення громадських слухань, зазначив, що ТОВ Орлан ЗТ , як постійного землекористувача, не було повідомлено про дані обставини листом на адресу підприємства, а тому позивач не мав змоги надати свої пропозиції та зауваження.
Суд не погоджується із зазначеним твердженням позивача, оскільки нормами чинного законодавства не передбачено обов'язку селищної ради та її виконавчих органів здійснювати повідомлення землекористувачів про початок розробки проекту генерального плану у спосіб, зазначений представником товариством з обмеженою відповідальністю Орлан ЗТ .
Суд також зазначає, що в матеріалах матеріали справи відсутні докази звернення позивача із зауваженнями та/або пропозиціями щодо проекту Генерального плану поєднаного з детальним планом території смт. Сергіївка Одеської області, представленого для обговорення, а також відсутні докази того, що зауваження та/або пропозиції позивача щодо вказаного проекту не були розглянуті та/або не враховані відповідачем, що в свою чергу свідчить про відсутність факту порушення Сергіївською селищною радою процедури проведення громадських слухань.
На підставі вищезазначеного суд доходить висновку, що відповідачем було дотримано вимоги Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та нормативних вимог щодо порядку проведення громадських слухань та забезпечено громадськості, а також товариству з обмеженою відповідальністю Орлан ЗТ можливість під час розроблення проектів містобудівної документації, ознайомитись з проектом Генерального плану, поєднаного з детальним планом, надавати відповідні пропозиції та зауваження, бути присутніми та приймати участь в обговоренні проекту містобудівної документації.
Щодо посилання позивача не те, що рішенням 11-ї позачергової сесії Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області 7 скликання №75 від 17 червня 2016 року Про затвердження Генерального плану, поєднаного з детальним планом смт. Сергіївка Білгород-Дністровського району Одеської області його може бути протиправно позбавлено права користування земельними ділянками та права власності на майно, яке знаходиться на цих земельних ділянках, суд зазначає наступне.
Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим.
Так статтею 5 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено право на судовий захист і передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Суд зазначає, що адміністративне судочинство спрямоване на захист саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин; вирішуючи спір, суд повинен встановити, що у зв'язку з прийнятим рішенням, вчиненням дії чи допущенням бездіяльності суб'єктом владних повноважень порушуються права, свободи чи інтереси особи у сфері публічно-правових відносин; при цьому, обставини дійсного (фактичного) порушення відповідачем прав, свобод чи інтересів має довести належними та допустимими доказами саме позивач.
Задоволенню в адміністративному судочинстві підлягають лише ті вимоги, які відновлюють порушені права чи інтереси особи в сфері публічно-правових відносин.
В розумінні КАС України захист прав та інтересів осіб завжди є наступним, тобто передбачає наявність встановленого судом факту їх порушення. Право на судовий захист має лише та особа, яка є суб'єктом (носієм) порушених прав, свобод чи інтересів. Тож для того, щоб особі було надано судовий захист, суд встановлює, чи особа дійсно має порушене право, свободу чи інтерес, і це право, свобода чи інтерес порушені відповідачем.
При цьому слід зазначити, що при зверненні до суду позивачу необхідно обирати такий спосіб захисту, який би міг відновити його становище та захистити порушене, на його думку право. Застосування конкретного способу захисту права залежить як від змісту суб'єктивного права, за захистом якого звернулась особа, так і від характеру його порушення. З цією метою суд повинен з'ясувати характер спірних відносин (предмет та підстави позову), характер порушеного права позивача та можливість його захисту в обраний ним спосіб.
Конституційний Суд України в рішенні від 14 грудня 2011 року №19-рп/2011 вирішуючи питання, порушені в конституційному зверненні і конституційному поданні щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 55 Конституції України зазначив, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина друга статті 3 Конституції України). Для здійснення такої діяльності органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, встановлених Конституцією і законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб'єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист.
При цьому, Верховний Суд України в постанові від 15 грудня 2015 року (справа №800/206/15) вказав на те, що обов'язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб'єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.
Згідно усталеної практики Європейського суду з прав людини для того, щоби мати можливість звернутися за захистом до суду особа має довести, що вона є жертвою порушення прав. Щоби претендувати на статус жертви такого порушення, оспорюваний захід має безпосередньо зашкодити особі (рішення Аксу проти Туреччини пункт 50; Тенасе проти Молдови ).
Аналогічна правова позиція наведена в постановах Верховного Суду України від 15.12.15 року у справі №800/206/15, від 26.03.2013 року у справі №21-438а12, від 10.04.2012року у справі №21-1115во10, а також в ухвалах Вищого адміністративного суду України від 06.07.2017 року у справі №826/8161/16, від 18.08.2016 року у справі №826/2706/15.
Як було встановлено судом, рішенням Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області №75 від 17 червня 2016 року було затверджено генеральний план смт. Сергіївка Білгород-Дністровського району Одеської області.
При цьому генеральний план населеного пункту - це містобудівна документація, що визначає принципові планувальні рішення, тобто вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту на майбутнє. Генеральний план є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.
Суд вважає, що прийняття рішення про затвердження проекту генерального плану не впливає на правові підстави користування позивачем земельними ділянками та само по собі не позбавляє ТОВ Орлан ЗТ права власності на нерухоме майно, що розташоване на них.
Суд вважає недоведеними в судовому засіданні, а тому не приймає до уваги в обґрунтування позовних вимог ТОВ Орлан ЗТ посилання представників позивача на те, що Сергіївською селищною радою Білгород-Дністровської міської ради Одеської області на виконання рішення №75 від 17 червня 2016 року вже почались здійснюватись фактичні заходи щодо реалізації Генерального плану, якими реально порушуються права власності та користування ТОВ "Орлан ЗТ", зокрема, що відповідачем вже прийняті рішення щодо утворення нових вулиць на території земельних ділянок, на яких здійснює свою діяльність позивач, та присвоєння їм назв; надання на території цих земельних ділянок дозволів фізичним особам на розробку проектів землеустрою для ведення індивідуального садівництва.
Судом витребувано та Сергіївською селищною радою Білгород-Дністровської міської ради Одеської області на виконання ухвали суду надано відповідь (листом від 16.08.2018 року №01-16/643), з якої вбачається, що відповідачем жодних рішень про присвоєння назв новоутвореним вулицям на території смт. Сергіївка на підставі рішення №75 від 17 червня 2016 року Про затвердження Генерального плану, поєднаного з детальним планом смт. Сергіївка Білгород-Дністровського району Одеської області не приймалось. Також не приймалось і жодних рішень про надання фізичним особам дозволу на розробку проектів землеустрою для ведення індивідуального садівництва на земельних ділянках, якими користується ТОВ "Орлан ЗТ".
Будь-яких доказів на спростування вищезазначеної інформації позивачем до суду надано не було.
Крім того суд вважає таким, що заслуговує на увагу, твердження представника відповідача у судовому засіданні про те, що у відповідача може виникнути необхідність втручання в право (власності або користування) ТОВ Орлан ЗТ лише у разі необхідності прийняття Сергіївською селищною радою Білгород-Дністровської міської ради Одеської області будь-яких рішень або вчинення будь-яких дій з практичної реалізації окремих положень спірного рішення відповідача №75 від 17.06.2016 року, але ці дії та рішення повинні прийматися, вчинятися та оцінюватися в межах інших юридичних процедур та не є предметом оскарження в межах адміністративної справи №815/1884/18.
Так, судом встановлено, що рішення Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області №201 від 07.08.2018 року Про погодження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Сергіївка Білгород-Дністровського району Одеської області , що було надано до суду в межах адміністративної справи №815/1884/18, оскаржується товариством з обмеженою відповідальністю Орлан ЗТ в межах іншої адміністративної справи, що знаходиться в провадженні Одеського окружного адміністративного суду (№1540/4232/18).
Суд при вирішенні справи №815/1884/18 також вважає помилковим, та таким, що не ґрунтується на матеріалах адміністративної справи посилання представника позивача на те, що оскаржуваним рішенням Сергіївської селищної ради було змінено цільове призначення земельних ділянок, якими користується ТОВ "Орлан ЗТ".
Так статтею 20 Земельного Кодексу України передбачено, що віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі окремих рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.
Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Як було встановлено судом раніше, рішенням Білгород-Дністровської районної ради народних депутатів №183-XXII від 24.06.1995 року позивачу було надано у постійне користування 183,0 гектарів землі для сільськогосподарського використання.
Із витягів з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, які були надані до суду, вбачається, що цільове призначення земельних ділянок з кадастровими номерами 5110300000:03:002:0019 у розмірі 72, 1047 га, 5110300000:03:005:0060 у розмірі 16,432 га, 5110300000:03:005:0058 у розмірі 4,5989 га., 5110300000:03:004:0041 у розмірі 33,6501 га, 5110300000:03:004:0042 у розмірі 24,3397 га, 5110300000:03:005:0059 у розмірі 11,2682 га, 5110300000:03:005:0057 у розмірі 11, 8787 га станом на час розгляду справи залишається незмінним, а саме для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Доказів того, що на підставі рішення 11-ї позачергової сесії Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області 7 скликання №75 від 17 червня 2016 року Про затвердження Генерального плану, поєднаного з детальним планом смт. Сергіївка Білгород-Дністровського району Одеської області було змінено цільове призначення земельних ділянок, наданих ТОВ Орлан ЗТ у постійне землекористування, позивачем до суду також не надано.
Разом з тим, суд не приймає до уваги при вирішенні справи твердження відповідача відносно того, що позивач не є постійним землекористувачем спірних земельних ділянок, оскільки долучений до матеріалів справи державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ОД-05-04 від 01.09.1995 року був виданий інший, ніж позивач, юридичній особі.
Так, відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, земельні ділянки з кадастровими номерами 5110300000:03:002:0019 у розмірі 72,1047 га., 5110300000:03:005:0060 у розмірі 16,432 га, 5110300000:03:005:0058 у розмірі 4,5989 га, 5110300000:03:004:0041 у розмірі 33,6501 га, 5110300000:03:004:0042 у розмірі 24,3397 га, 5110300000:03:005:0059 у розмірі 11,2682 га, 5110300000:03:005:0057 у розмірі 11, 8787 га знаходяться на праві постійного користування у товариства з обмеженою відповідальністю Орлан ЗТ для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (т. 1 а.с. 56-64).
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
На підставі вищезазначеного, суд доходить висновку, що позивачем не наведено правових підстав незаконності оскаржуваного рішення 11-ї позачергової сесії Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області 7 скликання №75 від 17.06.2016 року Про затвердження Генерального плану, поєднаного з детальним планом смт. Сергіївка Білгород-Дністровського району Одеської області та не надано доказів, що свідчили б про порушення його прав та охоронюваних законом інтересів в результаті прийняття оскаржуваного рішення, а отже суд доходить висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Щодо розподілу судових витрат суд зазначає наступне.
Згідно ч.1 ст.132 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи.
Виходячи з необхідності відмови судом у задоволенні позовних вимог позивача, у суду відсутні підстави, передбачені ст. 139 КАС України, для стягнення на його користь за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень судових витрат.
Щодо клопотання відповідача про стягнення з товариства з обмеженою відповідальністю Орлан ЗТ на користь Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області судових витрат на правничу допомогу адвоката у розмірі 40000,00 грн., суд зазначає, наступне.
Відповідно до частини 2 статі 134 КАС України за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.
На підставі вищезазначеного суд доходить висновку, що у суду відсутні підстави для задоволення клопотання представника Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області про стягнення з позивача судових витрат на правничу допомогу адвоката.
Керуючись вимогами ст.ст. 2, 6-11, 77, 179-183, 192-194, 205, 241-246, 251, 255, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволені адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю Орлан ЗТ (67780, Одеська область, Білгород-Дністровський район, смт. Сергіївка, вул. Чорноморська, 4) до Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області (67780, Одеська область, Білгород-Дністровський район, смт. Сергіївка, вул. Гагаріна, 3) про визнання протиправним та скасування рішення 11-ї позачергової сесії Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області 7 скликання №75 від 17.06.2016 року Про затвердження Генерального плану, поєднаного з детальним планом смт. Сергіївка Білгород-Дністровського району Одеської області - відмовити в повному обсязі.
Розподіл судових витрат не проводити.
Рішення суду може бути оскаржене до П'ятого апеляційного адміністративного суду в порядку та строки, встановлені статтями 293, 295 та пп.15.5 п.15 ч.1 розділу VII Перехідних положень КАС України.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 КАС України.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний суддею 09 листопада 2018 року.
Суддя О.В. Білостоцький
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.11.2018 |
Оприлюднено | 12.11.2018 |
Номер документу | 77749730 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Білостоцький О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні