Постанова
від 13.11.2018 по справі 826/20369/14
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

13 листопада 2018 року

Київ

справа №826/20369/14

провадження №К/9901/2995/18

№К/9901/2993/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Гриціва М.І., провівши попередній розгляд справи за позовом гаражно-будівельного кооперативу "ТЕРЕМКИ - 1 - НОВИЙ" до Київської міської ради, Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), начальника землеустрою Голосіївського району м. Києва Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації ) Тільс Олега Олексійовича про визнання протиправними дій, зобов'язати вчинити дії, за касаційними скаргами гаражно-будівельного кооперативу "ТЕРЕМКИ - 1 - НОВИЙ", Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва у складі судді Саніна Б.В. від 23 лютого 2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Собківа Я.М., Ключковича В.Ю., Борисюк Л.П. від 02 червня 2015 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Гаражно-будівельний кооператив Теремки-1-Новий звернувся до суду із адміністративним позовом до Київської міської ради, Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), начальника землеустрою Голосіївського району міста Києва Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Тільса О.О., у якому просив:

- визнати протиправною та незаконною бездіяльність Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо не розгляду в установлений законом строк клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 11.08.2014 та 19.09.2014, доданих до них документів;

- визнати протиправною та незаконною бездіяльність Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) в реалізації права на отримання в користування земельної ділянки щодо ненадання та неприйняття відповідного рішення-висновку до клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 11.08.2014 та 19.09.2014, доданих до них документів, усунути перешкоди в оформленні права власності на земельну ділянку, кадастровий номер 8:000000000:79:713:003, що розташована за адресою: 03187, м. Київ, пр-т. Академіка Глушкова,67;

- визнати протиправними та незаконними дії та бездіяльність Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) в реалізації права на отримання в користування земельної ділянки та неприйняття відповідного рішення стосовно не передання клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 11.08.2014 та 19.09.2014, доданих до них документів, на розгляд Київської міської ради та усунути перешкоди в оформленні права власності на земельну ділянку;

- встановити факт своєчасного, в установлені законом строки/терміни подання головою гаражно-будівельного кооперативу Теремки-1-Новий Шевчишиним В.Ф. письмового повідомлення від 07.10.2014 та письмового (другого) повідомлення від 18.11.2014 на адресу Київської міської ради, Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про укладення договору №06/10/14 від 06.10.2014 про виконання робіт з розроблення технічної документації щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), кадастровий номер №8:000000000:79:713:003, що розташована за адресою: 03187, місто Київ, проспект Академіка Глушкова, 67, між гаражно-будівельним кооперативом Теремки-1-Новий , адреса: 03187, місто Київ, проспект Академіка Глушкова, 67, код ЄДРПОУ 37308367 та Товариством з обмеженою відповідальністю РІВА , адреса: 03127, місто Київ, проспект 40-річчя Жовтня, будинок №100/2, код ЄДРПОУ 36287252, свідоцтво №278153 серія Б;

- визнати правомірним та законним подання головою гаражно-будівельного кооперативу Шевчишиним В.Ф. клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 11.08.2014 через Дозвільний центр Головного управління з питань регуляторної політики та підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації);

- зобов'язати Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) розглянути, надати висновки, передати, внести на розгляд сесії Київської міської ради питання про розгляд клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 11.08.2014 та від 19.09.2014 та доданих до них документів, на розгляд Київської міської ради;

- зобов'язати Київську міську раду після розгляду клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 11.08.2014 та від 19.09.2014, доданих до них документів, надати дозвіл на розроблення документації із землеустрою земельної ділянки, кадастровий номер №8:000000000:79:713:003, що розташована за адресою: 03187, місто Київ, проспект Академіка Глушкова, 67;

- зобов'язати Київську міську раду, Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), начальника відділу землеустрою Голосіївського району міста Києва Департамента земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Тільса О.О. розробити проект рішення Київської міської ради про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки, кадастровий номер 8:000000000:79:713:003, розташованої за адресою: проспект Академіка Глушкова, 67, у Голосіївському районі міста Києва, для експлуатації та обслуговування існуючих більше 25 гаражів;

- зобов'язати Київську міську раду, Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), начальника відділу землеустрою Голосіївського району міста Києва Департамента земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Тільса О.О. погодити проект рішення Київської міської ради про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки, кадастровий номер 8:000000000:79:713:003, розташованої за адресою: проспект Академіка Глушкова, 67, у Голосіївському районі міста Києва, для експлуатації та обслуговування існуючих більше 25 гаражів у відповідності до вимог Регламенту виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого розпорядженням №1810 від 08.10.2013;

- зобов'язати Київську міську раду розглянути та прийняти рішення на найближчому пленарному засіданні відповідно до розробленого та погодженого проекту рішення Київської міської ради про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки, кадастровий номер 8:000000000:79:713:003, розташованої за адресою: проспект Академіка Глушкова, 67, у Голосіївському районі міста Києва, для експлуатації та обслуговування існуючих більше 25 гаражів;

- визнати право виступити замовником земельно-кадастрових робіт відповідно до клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 11.08.2014 та 19.09.2014, доданих до них документів;

- визнати право виступити замовником земельно-кадастрових робіт на підставі мовчазної згоди відповідно до частини третьої статті 123 Земельного кодексу України;

- дозволити скласти проект землеустрою земельної ділянки, кадастровий номер 8:000000000:79:713:003 за адресою: 03187, місто Київ, проспект Академіка Глушкова, 67, на підставі клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 11.08.2014 та 19.09.2014, доданих до них документів та на підставі договору №06/10/14 на виконання робіт з розроблення технічної документації щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) укладеного між ним та Товариством з обмеженою відповідальністю КФ РІВА , адреса: 03127, м. Київ, пр-т. 40-річчя Жовтня, буд. №100/2, код ЄДРПОУ 36287252, свідоцтво №278153 серія Б;

- скасувати, визнати незаконним, протиправним та таким, що втратив чинність лист Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) №057021-9119 від 11.09.2014 та рішення про повернення клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою та доданих до нього документів від 11.08.2014;

- скасувати, визнати незаконним, протиправним та такими, що втратили чинність листи Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) №057021-12330 від 06.11.2014, №057021-13341 від 27.11.2014, та рішення про пропущення строку надання письмового повідомлення ГБК Теремки-1-Новий надісланих на адресу Київської міської ради, голови Київської міської державної адміністрації, начальника Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 07.10.2014 про укладення договору №06/10/14 на виконання робіт з розроблення технічної документації щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), кадастровий номер 8:000000000:79:713:003 за адресою: 03187, місто Київ, проспект Академіка Глушкова, 67, укладеного між ним та Товариством з обмежною відповідальністю КФ РІВА ;

- у разі необхідності, на підставі частини другої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, у редакції, чинній до 15 грудня 2017 року, вийти за межі позовних вимог та винести постанову, яка б гарантувала дотримання і захист прав, свобод, інтересів від порушень з боку суб'єктів владних повноважень (відповідачів по справі) у сфері публічно-правових відносин.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

2. Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 лютого 2015 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 02 червня 2015 року, позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо несвоєчасного розгляду клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 19.09.2014, поданого гаражно-будівельним кооперативом Теремки-1-Новий . Зобов'язано Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) розглянути клопотання гаражно-будівельного кооперативу Теремки-1-Новий від 19.09.2014 про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки, кадастровий номер №8:000000000:79:713:003, яка розташована за адресою: 03187, місто Київ, проспект Академіка Глушкова, 67, відповідно до вимог чинного законодавства. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

3. Рішення судів мотивовано тим, що Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), повертаючи позивачу клопотання від 11 серпня 2014 року, та додані до нього документи на доопрацювання, діяв у відповідності до вимог пункту 5 статті 5 Порядку передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність із земель комунальної власності в місті Києві, затвердженого рішенням Київської міської ради № 63/9120 від 28 лютого 2013 року, чинного на час спірних правовідносин. Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) не дотримано встановленого частиною третьою статті 123 Земельного Кодексу України строку розгляду клопотання про надання позивачу дозволу на розроблення документації із землеустрою. Позовна вимога про зобов'язання Київради розглянути та прийняти на найближчому пленарному засіданні відповідно до розробленого та погодженого проекту рішення Київської міської ради про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки, є зобов'язанням на майбутнє. Листи Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 057021-9119 від 11 вересня 2014 року, № 057021-12330 від 06 листопада 2014 року, та № 057021-13341 від 27 листопада 2014 року не є рішеннями суб'єкт владних повноважень, несуть інформаційний та роз'яснювальний характер, а тому не спричиняють для позивача жодних правових наслідків. Щодо зобов'язання відповідачів вчинити певні дії, вказано про те, що це є втручанням суду у дискреційні повноваження цих органів.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

4. Не погоджуючись із судовими рішеннями судів попередніх інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, гаражно-будівельний кооператив "ТЕРЕМКИ - 1 - НОВИЙ", звернувся із касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати в частині відмови у задоволенні позову та ухвалити нове судове рішення про задоволення позову, в решті залишити їх без змін.

5. Не погоджуючись із судовими рішеннями судів попередніх інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) звернувся із касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 11.08.2014 гаражно-будівельний кооператив "ТЕРЕМКИ - 1 - НОВИЙ" через дозвільний центр звернувся до Київської міської ради із заявою № 01103-000143922-014, у якій просив надати дозвіл на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки, що розташована за адресою: проспект Академіка Глушкова, 67 у Голосіївському районі місто Києва. До неї було подано клопотання разом із додатками у кількості 36 примірників.

Листом № 057021-9118 від 11.09.2014 Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) повідомив позивача, про те, що відповідно до Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності та Закону України Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності рішення Київської міської ради про надання дозволів на розроблення документації із землеустрою не є документами дозвільного характеру. Зазначено, що в матеріалах клопотання відсутні документи, що посвідчують право власності на гаражі, або довідка із зазначенням відповідної інформації; відсутня інформація про наявність в межах земельної ділянки об'єктів нерухомого майна сторонніх осіб. Тому у зв'язку із поданням неповного пакету документів, передбаченого статтею 5 Порядку № 63/9120 Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), додані до клопотання документи були повернуті позивачу на доопрацювання.

19.09.2014 через приймальню Київської міської ради з земельних питань гаражно-будівельний кооператив "ТЕРЕМКИ - 1 - НОВИЙ" подав клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, до якого було додано додаткові документи у кількості 39 примірників.

07.10.2014 гаражно-будівельний кооператив "ТЕРЕМКИ - 1 - НОВИЙ" надіслав до Київської міської ради, голові Київської міської ради, начальнику Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) письмове повідомлення, яким було повідомлено про укладення з Товариством з обмеженою відповідальністю КФ РІВА договору № 06/10/14 щодо виконання робіт з розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), кадастровий номер 8:000000000:79:713:003, що розташована за адресою: 03187, проспект Академіка Глушкова, 67.

Листом № 057021-12330 від 06.11.2014 Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) повідомив позивача про підготовлення проекту рішення Київської міської ради про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення кооперативу вищезазначеної земельної ділянки для експлуатації та обслуговування існуючих гаражів, який після погодження у відповідності до вимог Регламенту виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого розпорядженням виконавчого органу № 1810 від 08.10.2013, буде передано до Київської міської ради для розгляду. Також повідомлено про недотримання заявником строків для подачі клопотання про мовчазну згоду, що є порушенням вимог статті 123 Земельного кодексу України.

18.11.2014 гаражно-будівельний кооператив "ТЕРЕМКИ - 1 - НОВИЙ" надіслав до Київської міської ради, голові Київської міської ради, начальнику Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) письмове повідомлення про укладення договору № 06/10/14 щодо виконання робіт з розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), кадастровий номер 8:000000000:79:713:003, що розташована за адресою: 03187, проспект Академіка Глушкова, 67.

Листом № 057021-13341 від 27.11.2014 Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) повідомив позивача про розроблення проекту рішення Київської міської ради про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення кооперативу земельної ділянки для експлуатації та обслуговування існуючих гаражів, який після погодження буде передано до Київської міської ради для розгляду. Також повідомлено про недотримання заявником строків для подачі клопотання про мовчазну згоду, що є порушенням вимог статті 123 Земельного кодексу України.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. Касаційна скарга гаражно-будівельного кооперативу "ТЕРЕМКИ - 1 - НОВИЙ" обґрунтована протиправною бездіяльністю відповідачів, яка полягла у неприйнятті на підставі поданих клопотань відповідних рішень-висновків щодо надання дозволу на розроблення проекту рішення про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою.

8. Касаційна скарга Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) обґрунтована тим, що суди попередніх інстанцій безпідставно визнали протиправними дії щодо несвоєчасного розгляду клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 19.09.2014, поданого гаражно-будівельним кооперативом Теремки-1-Новий та зобов'язали повторно його розглянути, оскільки воно вже було розглянуто у відповідності до вимог чинного законодавства.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

9. Відповідно до частини першої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

10. За змістом частини другої - четвертої статті 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об'єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

11. Згідно статті 25 Закону України Про землеустрій документація із землеустрою розробляється у вигляді програм, схем, проектів, спеціальних тематичних карт, атласів, технічної документації. Види документації із землеустрою: а) загальнодержавні й регіональні (республіканські) програми використання та охорони земель; б) схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць; в) проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних утворень; г) проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення; д) проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок; е) проекти землеустрою щодо створення нових та впорядкування існуючих землеволодінь і землекористувань; є) проекти землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь; ж) проекти землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів; з) робочі проекти землеустрою щодо рекультивації порушених земель, землювання малопродуктивних угідь, захисту земель від ерозії, підтоплення, заболочення, вторинного засолення, висушення, зсувів, ущільнення, закислення, забруднення промисловими та іншими відходами, радіоактивними та хімічними речовинами, покращання сільськогосподарських земель, підвищення родючості ґрунтів (далі - робочі проекти землеустрою); и) технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); і) технічна документація із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок; ї) спеціальні тематичні карти і атласи стану земель та їх використання; й) технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюються права суборенди, сервітуту.

12. Відповідно до частини першої - п'ятої статті 5 Порядку передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність із земель комунальної власності в місті Києві, затвердженого рішенням Київської міської ради № 63/9120 від 28 лютого 2013 року, чинного на час спірних правовідносин, зацікавлена особа, яка має намір одержати земельну ділянку в користування або у власність, звертається до Київської міської ради через приймальню Київради з земельних питань (крім випадків, встановлених цим Порядком для громадян, які подають клопотання про передачу земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), ведення садівництва, індивідуального дачного та гаражного будівництва або про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою з метою одержання земельних ділянок для зазначених цілей в оренду) із клопотанням про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою.

До клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою додаються: графічні матеріали в масштабі не менше 1:2000, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, а саме: витяг з міського земельного кадастру та витяг з містобудівного кадастру; нотаріально посвідчена письмова згода землекористувача на вилучення земельної ділянки чи її частини при формуванні нової земельної ділянки (у разі необхідності вилучення земельної ділянки) або припинення права користування земельною ділянкою чи її частиною при формуванні нової земельної ділянки (у разі добровільної відмови від права користування земельною ділянкою) із зазначенням розмірів передбаченої для вилучення (припинення права користування) земельної ділянки та умов її вилучення - у разі наявності правоустановчих документів на земельну ділянку, оформлених та виданих відповідно до чинного на час їх оформлення та видачі законодавства, а також документи, що посвідчують правонаступництво землекористувача (якщо таке було), або у разі ненадання чи відмови у наданні такої згоди - рішення суду про вирішення цього питання. У разі подання клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою для експлуатації та обслуговування існуючих будівель чи споруд відповідно до статті 120 Земельного кодексу України за рахунок земельної ділянки або частини земельної ділянки, яка була відведена уповноваженим органом до 15.03.91 (до введення в дію Земельного кодексу Української РСР) та на яку на момент подання клопотання документ, що посвідчує право користування, не був оформлений та зареєстрований, нотаріально посвідчена згода не вимагається. У разі подання клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою особою, яка набула право власності на житловий будинок, будівлю або споруду на такій земельній ділянці, відповідно до статті 120 Земельного кодексу України нотаріально посвідчена письмова згода землекористувача на вилучення земельної ділянки чи її частини не вимагається. У цьому разі право постійного користування земельною ділянкою попереднього землекористувача або договір оренди земельної ділянки припиняються рішенням Київської міської ради відповідно до статті 141 Земельного кодексу України та статті 31 Закону України "Про оренду землі" у зв'язку із набуттям зацікавленою особою права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці; нотаріально посвідчені копії документів щодо правового статусу об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), розташованих на земельній ділянці, а щодо об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), переданих з комунальної у державну власність (або навпаки), - також копії рішень уповноважених органів щодо передачі із комунальної та прийняття у державну власність (або навпаки) об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд) та акти приймання-передачі таких об'єктів (завірені зацікавленою особою або вищестоящою організацією (установою, закладом)); копія матеріалів технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна, якщо такі розташовані на земельній ділянці, засвідчені печаткою (за наявності) та підписом керівника зацікавленої особи; нотаріально посвідчена згода на поділ та/або об'єднання земельної ділянки заставодержателів, інших користувачів земельної ділянки, якщо такі є (лише у разі подачі клопотання щодо поділу та/або об'єднання земельних ділянок відповідно до розділу 6 цього Порядку); копії документів, що посвідчують право на земельну ділянку (у разі подачі клопотання щодо поділу та/або об'єднання земельних ділянок відповідно до розділу 6 цього Порядку); витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (лише у разі подачі клопотання про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) при передачі (наданні) земельної ділянки відповідно до розділу 5 цього Порядку або у разі подачі клопотання про отримання дозволу на розроблення технічної документації щодо поділу та/або об'єднання земельних ділянок відповідно до розділу 6 цього Порядку); засвідчені печаткою (за наявності) та підписом керівника зацікавленої особи копії установчих документів (для юридичних осіб), витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (для юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців), копія реєстраційного номера облікової картки платника податку (крім громадян України, які через свої релігійні або інші переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податку (ідентифікаційного номера), офіційно повідомили про це відповідні органи державної влади та мають відмітку в паспорті громадянина України) (для фізичних осіб - підприємців), а для громадянина - копія документа, що посвідчує особу, та копія реєстраційного номера облікової картки платника податку (крім громадян України, які через свої релігійні або інші переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податку (ідентифікаційного номера), офіційно повідомили про це відповідні органи державної влади та мають відмітку в паспорті громадянина України); довіреність або засвідчена в установленому порядку її копія, на підставі якої інтереси заявника представляє уповноважена ним особа (у разі якщо клопотання подається представником).

До згоди землекористувача на вилучення чи припинення права користування земельною ділянкою або до клопотання щодо поділу та/або об'єднання земельних ділянок, а також у разі передачі сформованої земельної ділянки без зміни її цільового призначення додаються:

а) у разі виникнення права користування земельною ділянкою до 01.01.2013 - копія документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою, та витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку;

б) у разі виникнення права користування земельною ділянкою після 01.01.2013 - копії документів, що посвідчують оформлення та реєстрацію права користування земельною ділянкою, витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права користування земельною ділянкою.

У разі невідповідності клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою та складу доданих до нього документів вимогам цього Порядку клопотання не приймається.

Приймальня Київради з земельних питань у день реєстрації клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою або протягом наступного робочого дня передає це клопотання з доданими до нього документами, сформованими у справу-клопотання, до Департаменту земельних ресурсів.

У разі надходження до Департаменту земельних ресурсів клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою з доданими документами, які не відповідають складу та змісту документів, встановлених цією статтею, або не дають можливості розглядати клопотання по суті (подано недостатньо відомостей та документів щодо правового статусу майна, розташованого на земельній ділянці, графічні матеріали не відповідають вимогам цієї статті), Департамент земельних ресурсів через приймальню Київради з земельних питань повертає їх зацікавленій особі на доопрацювання.

У випадку повернення клопотання Департамент земельних ресурсів письмово зазначає про підстави такого повернення.

Після усунення зацікавленою особою зазначених Департаментом земельних ресурсів недоліків повторне повернення клопотання не допускається.

13. Відповідно до частини другої - п'ятої статті 6 Порядку передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність із земель комунальної власності в місті Києві, затвердженого рішенням Київської міської ради № 63/9120 від 28.02.2013, чинного на час спірних правовідносин, за результатами опрацювання клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою Департамент земельних ресурсів протягом семи робочих днів з дня його отримання готує проект дозволу Київської міської ради на розроблення документації із землеустрою або проект відмови у наданні такого дозволу згідно із затвердженою рішенням Київської міської ради формою та проект відповідного висновку постійної комісії Київської міської ради з питань містобудування, архітектури і землекористування, які передаються на розгляд цієї комісії приймальнею Київради з земельних питань через секретаріат Київської міської ради.

Постійна комісія Київської міської ради з питань містобудування, архітектури і землекористування (далі - Комісія) протягом 14 робочих днів з дня одержання справи-клопотання розглядає проект висновку та клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою разом з доданими до нього документами.

Якщо Комісія погоджується з проектами документів, підготовленими Департаментом земельних ресурсів, то за результатами розгляду головою та секретарем Комісії підписується відповідний висновок, який разом із справою-клопотанням передається до приймальні Київради із земельних питань.

Приймальня Київради із земельних питань не пізніше наступного робочого дня після отримання підписаного висновку Комісії передає його разом із клопотанням та проектом дозволу на розроблення документації із землеустрою (або відмови в наданні такого дозволу) на розгляд Київському міському голові або заступнику міського голови - секретарю Київради.

Якщо Комісія не погоджується з проектами документів, підготовленими Департаментом земельних ресурсів, то за результатами розгляду Комісія надає витяг з протоколу засідання Комісії, підписаний головою та секретарем Комісії, який разом із справою-клопотанням повертається до Департаменту земельних ресурсів через приймальню Київради із земельних питань для підготовки проекту дозволу на розроблення документації із землеустрою або відмови у наданні дозволу, - відповідно до витягу з протоколу.

14. За змістом частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

15. Відповідно до частини першої статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів попередніх інстанцій

16. Судами попередніх інстанцій встановлено, та матеріалами справи підтверджено, що підставою для повернення поданих до клопотання від 11 серпня 2014 року документів було невиконання гаражно-будівельним кооперативом Теремки-1-Новий вимог статті 5 Порядку передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність із земель комунальної власності в місті Києві, затвердженого рішенням Київської міської ради № 63/9120 від 28.02.2013, чинного на час спірних правовідносин, а саме - подання його не через приймальню Київради з земельних питань, ненадання повного пакету документів: нотаріально посвідчених копій документів щодо правового статусу об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд) та копії матеріалів технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна.

17. Таким чином, Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), повертаючи позивачу клопотання від 11.08.2014, та додані до нього документи на доопрацювання, діяв у відповідності до вимог пункту 5 статті 5 Порядку передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність із земель комунальної власності в місті Києві, затвердженого рішенням Київської міської ради № 63/9120 від 28.02.2013, чинного на час спірних правовідносин.

18. Розглянувши подане позивачем клопотання від 19.09.2014 разом з повідомленням про замовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 07.10.2014, листом № 0577021-12330 від 06.11.2014, Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) повідомив позивача про підготовлення та погодження останнім проекту рішення Київської міської ради про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення позивачу земельної ділянки для експлуатації та обслуговування існуючих гаражів, який після погодження у відповідності до вимог Регламенту Київської міської ради передано до Київради для розгляду. Також повідомлено про порушення строків подачі клопотання про мовчазну згоду.

19. За таких обставин Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) не дотримано встановленого частиною третьою статті 123 Земельного Кодексу України строку розгляду клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, а тому суди попередніх інстанцій дійшли висновку про обґрунтованість позовних вимог в частині визнання протиправними дій Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо несвоєчасного розгляду клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 19.09.2014, поданого гаражно-будівельним кооперативом Теремки-1-Новий . З метою належного захисту прав позивача, суди попередніх інстанцій дійшли також висновку про необхідність зобов'язання Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) розглянути клопотання від 19.09.2014 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, відповідно до вимог чинного законодавства.

20. Згідно з вимогами статті 25 Закону України Про землеустрій договір №06/10/14 від 06.10.2014, укладений позивачем із Товариством з обмеженою відповідальністю КФ РІВА про розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) є окремим видом документації із землеустрою, а тому він не є договором про виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Крім того, його укладено 06.10.2014, а клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою було зареєстроване в приймальні Київради 19.09.2014. Таким чином, на момент укладання вищезазначеного договору у Департамента земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) ще не сплив строк для надання дозволу на розроблення документації із землеустрою або надання вмотивованої відмови у його наданні. Отже, позивачем не дотримано встановлені терміни замовлення документації із землеустрою по мовчазній згоді.

21. Оскільки листи Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 057021-9119 від 11.09.2014, №057021-12330 від 06.11.2014, та № 057021-13341 від 27.11.2014 не є рішеннями суб'єкт владних повноважень, несуть інформаційний та роз'яснювальний характер, а тому не спричиняють для позивача жодних правових наслідків.

22. Згідно Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

23. Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов'язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.

24. У разі наявності у суб'єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов'язання судом суб'єкта прийняти рішення конкретного змісту є втручанням у дискреційні повноваження.

25. Європейський суд з прав людини неодноразово висловлював позицію з цього питання, згідно якої національні суди повинні проконтролювати, чи не є викладені у них висновки адміністративних органів щодо обставин у справі довільними та нераціональними, непідтвердженими доказами або ж такими, що є помилковими щодо фактів; у будь-якому разі суди повинні дослідити такі акти, якщо їх об'єктивність та обґрунтованість є ключовим питанням правового спору (пункт 157 рішення у справі Сігма радіо телевіжн лтд. проти Кіпру (Sigma Radio Television ltd. v. Cyprus № 32181/04); пункт 44 рішення у справі Брайєн проти Об'єднаного Королівства (Bryan v. the United Kingdom); пункти 156-157, 159 рішення у справі Сігма радіо телевіжн лтд. проти Кіпру (Sigma Radio Television ltd. v. Cyprus № 32181/04); пункти 47-56 рішення у справі Путтер проти Болгарії (Putter v. Bulgaria № 38780/02).

26. Законодавець передбачив обов'язок суду зобов'язати суб'єкта владних повноважень до правомірної поведінки, а не вирішувати питання, які належать до функцій і виключної компетенції останнього, тому втручання у повноваження вказаного органу виходить за межі завдань адміністративного судочинства.

27. Таким чином, позовні вимоги в частині зобов'язання Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) надати висновки, передати, внести на розгляд сесії Київської міської ради питання про розгляд клопотань щодо надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 11 серпня 2014 року та 19 вересня 2014 року; зобов'язання Київської міської ради надати дозвіл на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки; зобов'язання відповідачів розробити проект рішення Київської міської ради про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки; зобов'язання відповідачів погодити проект рішення Київської міської ради про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки, є формою втручання в дискреційні повноваження відповідачів, та виходить за межі завдань адміністративного судочинства.

28. Щодо позовної вимоги в частині зобов'язання Київради розглянути та прийняти на найближчому пленарному засіданні відповідно до розробленого та погодженого проекту рішення Київської міської ради про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що вона не підлягає задоволенню, оскільки є передчасною вимогою.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

29. Колегія суддів прийшла до висновку, що рішення судів попередніх інстанцій є законними і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин; у них повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновки судів щодо встановлених обставин і правові наслідки є правильними, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.

Керуючись статтями 341, 343, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України

ПОСТАНОВИВ:

Касаційні скарги гаражно-будівельного кооперативу "ТЕРЕМКИ - 1 - НОВИЙ", Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) - залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 лютого 2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 02 червня 2015 року - без змін .

Постанова є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Н. В. Коваленко

Суддя Я. О. Берназюк

Суддя М. І. Гриців

Дата ухвалення рішення13.11.2018
Оприлюднено15.11.2018
Номер документу77828151
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/20369/14

Постанова від 13.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 12.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 13.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 12.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 22.09.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чалий С.Я.

Ухвала від 01.07.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чалий С.Я.

Ухвала від 17.06.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чалий С.Я.

Ухвала від 02.06.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Собків Я.М.

Ухвала від 26.03.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Собків Я.М.

Постанова від 23.02.2015

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Санін Б.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні