РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
05 листопада 2018 р. Справа № 0240/3596/18-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Томчука А.В.,
за участю:
секретаря судового засідання: Кушніренко О.В.
представника позивача: ОСОБА_1
представника відповідача: не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом: ОСОБА_2
до: Головного управління Державної фіскальної служби у Вінницькій області
про: визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_2 з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Вінницькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що 04.06.2018 Головним управлінням ДФС у Вінницькій області винесено податкові повідомлення-рішення №142654-5102-0204 на суму 24 710,35 грн. та №142655-5102-0204 на суму 34 946,46 грн., якими ОСОБА_2 визначено суму податкового зобов'язання з орендної плати з фізичних осіб за 2018 рік.
Однак, позивач не погоджується із прийнятими податковими повідомленнями-рішеннями, оскільки земельні ділянки, передані йому в оренду для ведення фермерського господарства та перебувають у фактичному користуванні фермерського господарства "Еко Агро Дар", яким і сплачена орендна плата за 2018 рік.
Ухвалою суду від 16.10.2018 відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження у судовому засіданні. Даною ухвалою також встановлено відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву.
29.10.2018 до Вінницького окружного адміністративного суду від представника Головного управління ДФС у Вінницькій області надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого відповідач заперечує проти задоволення адміністративного позову в повному обсязі, з огляду на наступне.
Податкове повідомлення - рішення №142654-5102-0204 на суму 24 710,35 грн. ОСОБА_2 сформовано та вручено рекомендованим листом 18.06.2018, відповідно до договору оренди №743 від 03.10.2014 укладеного між орендодавцем - Головним управлінням Держземагенства у Вінницькій області в особі ОСОБА_4 та орендарем - ОСОБА_2 Об'єктом орендної плати є земельна ділянка сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства із земель запасу Зятковецької сільської ради (за межами населеного пункту) Гайсинського району Вінницької області, площа земельної ділянки 20,0000 га - рілля, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2, нормативна грошова оцінка земельної ділянки проведена 22.09.2014 та складає 412 168,88 грн., орендна плата вноситься орендарем в розмірі 4% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки за 1 рік, договір укладено на 25 років, відповідно до договору оренди землі.
Податкове повідомлення - рішення №142655-5102-0204 на суму 34 946,46 грн. ОСОБА_2 сформовано та вручено рекомендованим листом 18.06.2018, відповідно до договору оренди укладеного між орендодавцем - Головним управлінням Держземагенства у Вінницькій області в особі ОСОБА_4 та орендарем - ОСОБА_2 Об'єктом орендної плати є земельна ділянка сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства із земель резервного фонду Кунківської сільської ради (за межами населеного пункту) Гайсинського району Вінницької області, площа земельної ділянки 20,6641 га - рілля, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_3, нормативна грошова оцінка земельної ділянки проведена 22.09.2014 та складає 582 907,27 грн., орендна плата вноситься орендарем в розмірі 4% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки за 1 рік, відповідно до договору оренди землі.
Підставою для нарахування орендної плати за землю є договір оренди такої земельної ділянки (п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України).
При формуванні податкових повідомлень-рішень платником орендної плати, згідно укладених договорів оренди визначено позивача. Правильність визначення платника орендної плати підтверджується даними з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно земельні ділянки з 2014 року перебувають в оренді ОСОБА_2
Крім того, згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно за ФГ "Еко Arpo Дар" право власності, оренди чи інше право користування не зареєстроване.
Таким чином, пунктом 288.1 статті 288 Податкового кодексу України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Представник позивача у судовому засіданні підтримала позовні вимоги та просила суд їх задовольнити з підстав викладених у позовній заяві.
Представник Головного управління ДФС у Вінницькій області у судове засідання не з'явився, хоча про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлявся завчасно та належним чином, що підтверджується матеріалами справи.
Крім того, 05.11.2018 від представника відповідача надійшло клопотання (вх. №49764) про відкладення розгляду справи у зв'язку із зайнятістю працівника, який супроводжує дану справу, у іншій справі та неможливістю забезпечити присутність іншого представника Головного управління ДФС у Вінницькій області.
Ухвалою суду, занесеною до протоколу судового засідання від 05.11.2018, відмовлено у задоволенні даного клопотання та причину неявки представника відповідача визнано не поважною.
З урахуванням викладеного, керуючись положеннями статті 205 КАС України, суд вважає за можливе здійснювати розгляд справи у відсутність представника відповідача.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення адміністративного позову, з наступних підстав.
03.10.2014 між позивачем та Головним управлінням Держземагентсва у Вінницькій області укладено договір оренди землі №742, згідно якого, ОСОБА_2 передано у строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства із земель резервного фонду Кунківської сільської ради Гайсинського району Вінницької області. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 20,6641 га - рілля за кадастровим номером НОМЕР_3.
Також, 03.10.2014 між позивачем та Головним управлінням Держземагентсва у Вінницькій області укладено договір оренди землі №743, згідно якого, ОСОБА_2 передано у строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства із земель запасу Зятковецької сільської ради Гайсинського району Вінницької області. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 20,0000 га - рілля за кадастровим номером НОМЕР_2.
Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 23 316,29 грн. за 1 рік за Договором №742 та 16 485,76 за 1 рік за Договором №743 (п. 9 Договору).
Пунктом 14 Договору оренди землі визначено, що земельна ділянка передається в оренду для ведення фермерського господарства.
Згідно п. 30 Договору, орендар земельної ділянки, окрім іншого, зобов'язаний використовувати земельну ділянку у відповідності до цільового призначення.
Відповідно до положень Закону України "Про фермерське господарство" та з метою виконання договору оренди, 06.11.2014 створено та зареєстровано фермерське господарство "Еко Агро Дар" (код ЄДРПОУ 39475620).
Протягом 2015, 2016 та 2017 років орендну плату за вказані земельні ділянки сплачувало фермерське господарство "Еко Агро Дар", заборгованість за минулі періоди відсутня.
Крім того, ФГ "Еко Агро Дар" сплачено орендну плату, що підтверджується податковою декларацією з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності), яка отримана відповідачем (а.с. 45-48).
Разом з тим, 04.06.2018 Головним управлінням ДФС у Вінницькій області винесено податкові повідомлення-рішення №142654-5102-0204 та №142655-5102-0204, якими ОСОБА_2 визначено суму податкового зобов'язання з орендної плати з фізичних осіб за 2018 рік у сумі 24 710,35 грн. та 34 946,46 грн. відповідно.
Не погодившись з податковими повідомленнями-рішеннями позивачем була подана скарга до Державної фіскальної служби України.
Рішенням від 13.09.2018 №13692/К/99-99-11-02-01-14 про результати розгляду скарги, ДФС України залишила без змін податкові повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Вінницькій області від 04.06.2018 №142654-5102-0204 та №142655-5102-0204, а скаргу ОСОБА_2 без задоволення.
Не погоджуючись з вказаними податковими повідомленнями-рішеннями, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядку їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовано Податковим кодексом України (далі - ПК України).
Відповідно до статті 7 ПК України будь-які питання щодо оподаткування регулюються цим Кодексом і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до цього Кодексу та/або положення, які встановлюють відповідальність за порушення норм податкового законодавства.
Згідно із статтею 270 ПК України об'єктами оподаткування земельним податком є, зокрема, земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
Відповідно до п. п. 288.1, 288.2 - 288.4 ст. 288 ПК України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Згідно ст. 1 Закону України "Про оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Положеннями ст. 12 Закону України "Про фермерське господарство" передбачено, що землі фермерського господарства можуть складатися із: а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; б) земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Права володіння та користування земельними ділянками, які знаходяться у власності членів фермерського господарства, здійснює фермерське господарство.
В той же час, відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України "Про фермерське господарство" фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, здійснювати її переробку та реалізацію з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм у власність та/або користування, у тому числі в оренду, для ведення фермерського господарства, товарного сільськогосподарського виробництва, особистого селянського господарства, відповідно до закону.
Крім того, згідно із ст. 8 Закону України "Про фермерське господарство", фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, за умови набуття громадянином України або кількома громадянами України, які виявили бажання створити фермерське господарство, права власності або користування земельною ділянкою.
Таким чином, укладення договорів оренди земельних ділянок від 03.10.2014 та їх державна реєстрація стали передумовою для державної реєстрації фермерського господарства "Еко Агро Дар" як юридичної особи.
За наведених обставин та приймаючи до уваги, що орендовану земельну ділянку фактично використовує саме юридична особа - фермерське господарство "Еко Агро Дар", а фізична особа, яка її отримала в оренду з цільовим призначенням "для ведення фермерського господарства" здійснює на ній діяльність не особисто, а через створену ним юридичну особу - фермерське господарство, тому орендну плату за орендовану земельну ділянку сплачувало саме фермерське господарство "Еко Агро Дар".
Фізичні особи, які отримують в оренду земельні ділянки з цільовим призначенням "для ведення фермерського господарства" здійснюють діяльність на цих землях не особисто, а через створену ними юридичну особу - в даному випадку це фермерське господарство "Еко Агро Дар". Лише за таких умов може бути дотримано вимоги згідно укладених договорів щодо цільового використання цих земель.
Суд також звертає увагу на те, що відповідно до п. 56.2 статті 56 ПК України, у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.
Таким чином, в даному випадку, об'єктом плати за землю в спірних правовідносинах є земельні ділянки, надані в оренду позивачу з метою створення фермерського господарства, а майнові права на вказану земельну ділянку передані останнім до складеного капіталу фермерського господарства "Еко Агро Дар", яке реалізуючи права землекористувача, на переконання суду, має обов'язок внесення плати за землю.
Вказані висновки щодо застосування норм права, узгоджуються з висновками Верховного Суду, викладеними в постанові від 04.09.2018 по справі №814/1005/16, та повинні застосовуватись до спірних правовідносин на виконання ст. 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" і ч. 5 ст. 242 КАС України.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що оскільки фактичним землекористувачем земельної ділянки, переданої в оренду позивачу, є ФГ "Еко Агро Дар", а тому, Головним управлінням ДФС у Вінницькій області безпідставно визначено ОСОБА_2 суму податкового зобов'язання з орендної плати з фізичних осіб за 2018 рік.
Разом з тим суд, зауважує, що відповідно до наявних у матеріалах справи квитанцій №35482923 від 24.09.2018, №35482967 від 24.09.2018 орендна плата у розмірі 24 710,35 грн. та 34 946,46 грн. сплачена ОСОБА_2
Враховуючи вище наведене, суд дійшов висновку, що наявні підстави для скасування податкових податкових-рішень від 04.06.2018 №142654-5102-0204 та №142655-5102-0204.
Відповідно до частин першої - другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб'єкта владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що встановлені у справі обставини підтверджують позицію позивача, покладену в основу позовних вимог, а відтак, адміністративний позов підлягає задоволенню.
Згідно частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відтак, на користь позивача підлягають стягненню понесені ним витрати зі сплати судового збору в сумі 704,80 грн., за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Вінницькій області №142654-5102-0204 від 04.062018 року та 142655-5102-0204 від 04.06.2018 року.
Стягнути на користь ОСОБА_2 сплачений при зверненні до суду судовий збір у сумі 704 (сімсот чотири) грн. 80 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Вінницькій області.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
ОСОБА_2 (АДРЕСА_1, 23700,ідентифікаційний номер НОМЕР_1);
Головне управління ДФС у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, 21100, код ЄДРПОУ 39402165).
Повний текст рішення суду складено 13.11.2018
Суддя Томчук Андрій Валерійович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2018 |
Оприлюднено | 16.11.2018 |
Номер документу | 77880144 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Томчук Андрій Валерійович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Томчук Андрій Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні