Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
14 листопада 2018 р. № 2040/7914/18
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Зінченко А.В.
при секретарі- Алавердян Е.А.
за участі представників сторін:
позивача - Міроненка О.О.
відповідача - не прибув
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту територіального контролю Харківської міської ради (майдан Конституції, буд. 7,м. Харків,61003, код ЄДРПОУ 04059243) до Споживчого товариства по будівництву колективних гаражів "Військове" (вул. Кримська, буд. 8-Б,м. Харків,61166, код ЄДРПОУ 30657062) про зобов'язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту територіального контролю Харківської міської ради, звернулась до Харківського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Споживчого товариства по будівництву колективних гаражів "Військове", в якому просила суд зобов'язати Споживче товариство по будівництву колективних гаражів "Військове" (код ЄДРПОУ 30657062) знести самочинно збудовану нежитлову будівлю літ. "В-1", загальною площею 75,2 кв.м., що складається з трьох гаражів №№ 30, 31, 32, розташованих на земельній ділянці з кадастровим номером 6310136300:07:005:0026 по вул. Кримській, 8-Б у м. Харкові.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив позовні вимоги задовольнити.
Представник відповідача в судове засідання двічі поспіль не з явився, про час та місце повідомлений належним чином, а тому суд приходить до висновку про розгляд справи за його відсутності.
Вислухавши пояснення представника позивача, дослідивши долучені до матеріалів справи документи, суд встановив наступні обставини.
Відповідно до ст. 31 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать повноваження у галузі будівництва, а саме: надання відповідно до закону містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок, надання (отримання, реєстрація) документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, здійснення державного архітектурно-будівельного контролю та прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів у випадках та відповідно до вимог, встановлених Законом України Про регулювання містобудівної діяльності , здійснення в установленому порядку державного контролю за дотриманням законодавства, затвердженої містобудівної документації при плануванні та забудові відповідних територій; зупинення у випадках, передбачених законом, будівництва, яке проводиться з порушенням містобудівної документації і проектів окремих об'єктів, а також може заподіяти шкоди навколишньому природному середовищу.
Згідно ст. 10 Закону України Про архітектурну діяльність , для забезпечення під час забудови територій, розміщення і будівництва об'єктів архітектури додержання суб'єктами архітектурної діяльності затвердженої містобудівної та іншої проектної документації, вимог вихідних даних, а також з метою захисту державою прав споживачів будівельної продукції здійснюється в установленому законодавством порядку державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд.
Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень у сфері архітектурно-будівельного контролю та удосконалення містобудівного законодавства , який набрав чинності з 01.09.2015, встановлено, що до органів державного архітектурно-будівельного контролю належать, зокрема, виконавчі органи з питань державного архітектурно-будівельного контролю міських рад.
Рішенням Харківської міської ради від 23.09.2015 № 1981/15 створено Інспекцію державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту територіального контролю Харківської міської ради.
Згідно ст. 6 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється, зокрема, органами державного архітектурно-будівельного контролю, іншими уповноваженими органами містобудування та архітектури, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування.
Відповідно до Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень у сфері архітектурно-будівельного контролю та удосконалення містобудівного законодавства та підпункту 4 пункту 9-1 Прикінцевих положень Закону України Про регулювання містобудівної діяльності повноваження щодо здійснення державного архітектурно-будівельного контролю на території міста Харкова Інспекція здійснює з 11.04.2016 р.
Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту територіального контролю Харківської міської ради (далі - Інспекція) у відповідності до пунктів 1.1, 3.3. Положення про Інспекцію, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 20.11.2015 року № 7/15 (далі - Положення про Інспекцію), є самостійним виконавчим органом, який утворюється Харківською міською радою та діє на правах відділу, та здійснює держаний архітектурно - будівельний контроль за дотриманням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об'єктів містобудування, проектної документації щодо об'єктів, розташованих у межах міста Харкова.
Згідно з Законом України Про регулювання містобудівної діяльності , Положенням про Інспекцію, метою Інспекції є забезпечення додержання на території міста Харкова містобудівного законодавства України та запобігання його порушенням, основними завданнями Інспекції є здійснення відповідно до закону державного архітектурно-будівельного контролю, виконання дозвільних та реєстраційних функцій. Крім того, Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту територіального контролю Харківської міської ради приймає в експлуатацію закінчені будівництвом об'єкти (видає сертифікати, реєструє декларації про готовність об'єкта до експлуатації та повертає такі декларації на доопрацювання для усунення виявлених недоліків).
Відповідно до ст. 41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється на об'єктах будівництва у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом. Плановою перевіркою вважається перевірка, що передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю, який затверджується керівником такого органу. Позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю. Підставами для проведення позапланової перевірки є, зокрема, виявлення самочинного будівництва.
Згідно з ст. 38 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності у разі виявлення факту самочинного будівництва об'єкта, перебудова якого з метою усунення істотного відхилення від проекту або усунення порушень законних прав та інтересів інших осіб, істотного порушення будівельних норм є неможливою, посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю видає особі, яка здійснила (здійснює) таке будівництво, припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил з визначенням строку для добровільного виконання припису. У разі якщо особа в установлений строк добровільно не виконала вимоги, встановлені у приписі, орган державного архітектурно-будівельного контролю подає позов до суду про знесення самочинно збудованого об'єкта та компенсацію витрат, пов'язаних з таким знесенням. За рішенням суду самочинно збудований об'єкт підлягає знесенню з компенсацією витрат, пов'язаних із знесенням об'єкта, за рахунок особи, яка здійснила (здійснює) таке самочинне будівництво.
Матеріалами справи підтверджено, що позивачем, згідно направлення для проведення планового (позапланового) заходу від 05.04.2018р. № 309-Н здійснено перевірку на об'єкті: Гаражні бокси по вул. Кримській, 8-Б у м. Харкові . Під час позапланової перевірки на зазначеному об'єкті (акт № 309-А від 23.04.2018р.) встановлено, що споживчим товариством по будівництву колективних гаражів Військове збудовано нежитлову будівлю літ. В-1 (гаражні бокси №№ 30, 31, 32).
В єдиному реєстрі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів Державної архітектурно - будівельної інспекції України, розміщеному на офіційному сайті Держархбудінспекції України, відсутня інформація по об'єкту за вищевказаною адресою.
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна земельна ділянка, площею 0,2224 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0026) по вул. Кримській, 8-Б у м. Харкові перебуває в користуванні СТ Військове на підставі договору оренди землі від 19.03.2012р. Строк дії вказаного договору до 01.07.2020р.
Під час проведення перевірки, голова правління СТ Військове Захарюк Іван Прокопович надав технічний паспорт КП Харківське міське бюро технічної інвентаризації від 14.05.2011р., інвентарна справа № 87707, реєстраційний № б/н, на громадський будинок літ. В-1 по вул. Кримській, 8-Б у м. Харкові, замовник СТ Військове .
Згідно вказаного технічного паспорту нежитлова будівля літ. В-1 (рік побудови 2011), загальною площею 75,2 кв.м складається з трьох гаражів № 30 площею 24,5 кв.м, № 31 площею 25, 1 кв.м та № 32 площею 25,6 кв.м.
У вказаному технічному паспорті наявний штамп встановленого зразку щодо самочинного будівництва літ. В-1 .
Судом також встановлено, що Рішенням 31 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 25.02.2009 № 19/09 Про надання фізичним та юридичним особам земельних ділянок для експлуатації об'єктів самочинного будівництва надано СТ Військове в оренду земельну ділянку по вул. Кримській, 8 (біля ГК №2), за рахунок земель житлової та громадської забудови, загальною площею 0,2224 га.
Договір оренди землі між Харківською міською радою та СТ Військове укладено 19.03.2012р., зареєстровано в Управлійні Держкомзему у місті Харків в Державному реєстрі земель від 25.04.2012р. за № 631010004000572. Згідно умов договору оренди забороняється самовільна забудова земельної ділянки.
Згідно технічного паспорту рік побудови спірного нерухомого майна -2011 р.
Отже, СТ Військове здійснило самочинне будівництво нежитлової будівлі літ. В-1 (гаражні бокси №№ ЗО, 31, 32) після прийняття рішення Харківської міської ради про надання земельної ділянки для експлуатації об'єктів самочинного будівництва, до укладення договору оренди землі.
Виходом на місце встановлено, що за адресою: м. Харків, вул. Кримська, 8-Б розташована нежитлова будівля літ. В-1 (гаражні бокси №№ 30, 31, 32) минулих років побудови. Гаражні представляють собою одноповерхову будівлю, стіни - силікатна цегла, перекриття - залізобетонні плити, ворота металеві.
На момент проведення перевірки не представлено документ, що надає право на виконання будівельних робіт, містобудівну документацію, затверджений у встановленому порядку проект та документ про прийняття об'єкту в експлуатацію у встановленому законодавством порядку.
Вказане свідчить, що літ. В-1 (гаражні бокси №№ ЗО, 31, 32) є об'єктом самочинного будівництва.
Відповідно до п. 6 Порядку накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1995р. № 244 штраф за правопорушення може бути накладений на суб'єкта містобудування протягом шести місяців з дня виявлення правопорушення, але не пізніше ніж через три роки з дня його вчинення.
Під час проведення позапланового заходу контролю на об'єкті Гаражні бокси по вул. Кримській, 8-Б у м. Харкові встановлено, що СТ Військове здійснено самочинне будівництво нежитлової будівлі літ. В-1 (гаражні бокси №№ 30, 31, 32), що є порушенням п. 1 ч. 1 ст. 34 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , п. 13 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011р. № 466, п. 2 розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності , ч. 1 ст. 9 Закону України Про архітектурну діяльність , ст. 27 Закону України Про архітектурну діяльність .
Судом встановлено, що у зв'язку з виявленням вказаних порушень Інспекцією голові правління СТ Військове Захарюку Івану Прокоповичу видано припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил № 309-Пр від 23.04.2018р. Термін виконання вимог припису до 23.06.2018 р.
З метою перевірки виконання вимог припису № 309-Пр від 23.04.2018р., згідно направлення від 25.06.2018р. № 725, здійснено вихід на об'єкт Гаражні бокси по вул. Кримській, 8-Б у м. Харкові (термін перевірки з 26.06.2018р. до 11.07.2018 р.).
Під час виходу на об'єкт в межах строку перевірки (з 26.06.2018р. по 11.07.2018р.) встановлено факт наявності нежитлової будівлі літ. В-1 (гаражні бокси №№ 30, 31, 32) по вул. Кримській, 8-Б у м. Харкові. Суб'єкт містобудування, що має відношення до даного об'єкта, з відповідними підтверджуючими документами був відсутній.
В єдиному реєстрі документів, що дають право, на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів Державної архітектурно- будівельної інспекції України, розміщеному на офіційному сайті Держархбудінспекції України, відсутня інформація по об'єкту за вищевказаною адресою.
Інспекцією на адресу СТ Військове надіслано лист № 1848/0/250-18 від 04.07.2018р. щодо необхідності прибуття уповноваженого представника до Інспекції.
Як встановлено судом, голова правління СТ Військове або уповноважений представник СТ Військове до інспекції не прибули. Інформація про виконання вимог припису № 309-Пр від 23.04.2018 до Інспекції не надходила. Головою правління СТ Військове або уповноваженим представником СТ Військове не представлено документів, що підтверджують виконання вимог припису. Вимоги припису № 309-Пр від 23.04.2018р. не виконані.
Суд вказує, що ст. 26 та ст. 31 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності визначено, що забудова територій здійснюється шляхом розміщення об'єктів будівництва. Суб'єкти містобудування зобов'язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об'єктів. Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону. Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Проектування та будівництво об'єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: отримання замовником або проектувальником вихідних даних; розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; затвердження проектної документації; виконання підготовчих та будівельних робіт; прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів; реєстрація права власності на об'єкт містобудування.
Проектна документація на будівництво об'єктів розробляється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади з питань будівництва, містобудування та архітектури, з урахуванням вимог містобудівної документації та вихідних даних і дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил та затверджується замовником.
Статтею 10 Закону України Про архітектурну діяльність передбачено, що для забезпечення під час забудови територій, розміщення і будівництва об'єктів архітектури, додержання суб'єктами архітектурної діяльності затвердженої містобудівної та іншої проектної документації, вимог вихідних даних, а також з метою захисту державою прав споживачів будівельної продукції здійснюється в установленому законодавством порядку державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд.
Відповідно до ст. 34 Закону Про регулювання містобудівної діяльності замовник має право виконувати будівельні роботи після подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об'єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з незначними наслідками (СС1), та щодо об'єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта та які не потребують отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об'єктів будівництва, затвердженим Кабінетом Міністрів України або видачі замовнику органом державного архітектурно-будівельного контролю дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об'єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з середніми (СС2) та значними (ССЗ) наслідками.
Згідно ч. 1, ч. 7 ст. 376 ЦК України будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.
У разі істотного відхилення від проекту, що суперечить суспільним інтересам або порушує права інших осіб, істотного порушення будівельних норм і правил суд за позовом відповідного органу державної влади або органу місцевого самоврядування може постановити рішення, яким зобов'язати особу, яка здійснила (здійснює) будівництво, провести відповідну перебудову.
Якщо проведення такої перебудови є неможливим або особа, яка здійснила (здійснює) будівництво, відмовляється від її проведення, таке нерухоме майно за рішенням суду підлягає знесенню за рахунок особи, яка здійснила (здійснює) будівництво. Особа, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, зобов'язана відшкодувати витрати, пов'язані з приведенням земельної ділянки до попереднього стану.
Інспекцією, під час позапланової перевірки на об'єкті: Гаражні бокси по вул. Кримській, 8-Б у м. Харкові встановлено, що СТ Військове здійснило самочинне будівництво нежитлової будівлі літ. В-1 (гаражні бокси №№ ЗО, 31, 32).
В судовому засіданні знайшло своє підтвердження, що СТ Військове порушено наступні нормативно-правові акти у будівництві: ДБН А.2.2-3-2014, що встановлює склад та зміст проектної документації на нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт та технічне переоснащення будинків, будівель, споруд будь-якого призначення, їх комплексів або їх частин, лінійних об'єктів інженерно-транспортної інфраструктури., а також визначено, що будівництво починається після затвердження проектної документації; ст. 34 Закону Про регулювання містобудівної діяльності замовник має право виконувати будівельні роботи після подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об'єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з незначними наслідками (СС1), та щодо об'єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта та які не потребують отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об'єктів будівництва, затвердженим Кабінетом Міністрів України або видачі замовнику органом державного архітектурно-будівельного контролю дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об'єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з середніми (СС2) та значними (ССЗ) наслідками; ст. 9 Закону України Про архітектурну діяльність , якою передбачено, що будівництво об'єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом України Про регулювання містобудівної діяльності ; ст. 5 Закону України Про основи містобудування , відповідно до якої при здійсненні містобудівної діяльності повинна бути забезпечена розробка містобудівної документації, проектів конкретних об'єктів згідно з вихідними даними на проектування, з дотриманням державних стандартів, норм і правил; ст. 16 Закону України Про основи містобудування , згідно якої будівельні норми, державні стандарти, норми і правила встановлюють комплекс якісних та кількісних показників і вимог, які регламентують розробку і реалізацію містобудівної документації, проектів конкретних об'єктів з урахуванням соціальних, природно-кліматичних, гідрогеологічних, екологічних та інших умов і спрямовані на забезпечення формування повноцінного життєвого середовища та якнайкращих умов життєдіяльності людини.
Зазначені порушення, на думку суду, є істотними порушеннями будівельних норм і правил, що суперечить суспільним інтересам, а тому, враховуючи викладене, вважаємо що дії вчинені СТ Військове порушують встановлений законом порядок виконання будівельних робіт, призводять до дезорганізації нормальної діяльності та виконання наданих законом повноважень органу державного архітектурно-будівельного контролю - Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту територіального контролю Харківської міської ради, порушують права та законні інтереси інших громадян, що може привести до заподіяння такими діями значної шкоди громадським інтересам, інтересам громадян тощо.
Таким чином, оскільки Відповідач в установлений строк добровільно не виконав вимоги, встановлені у приписі про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил № 309-Пр від 23.04.2018, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог.
При зазначених обставинах, суд вважає вимоги позивача правомірними та такими, що ґрунтуються на положеннях діючого законодавства, належним чином обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи, а тому підлягають задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 243, 244, 245, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту територіального контролю Харківської міської ради (майдан Конституції, буд. 7,м. Харків,61003, код ЄДРПОУ 04059243) до Споживчого товариства по будівництву колективних гаражів "Військове" (вул. Кримська, буд. 8-Б,м. Харків,61166, код ЄДРПОУ 30657062) про зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити.
Зобов'язати Споживче товариство по будівництву колективних гаражів Військове (код ЄДРПОУ 30657062) знести самочинно збудовану нежитлову будівлю літ. В-1 , загальною площею 75,2 кв.м., що складається з трьох гаражів №№ 30, 31, 32, розташованих на земельній ділянці з кадастровим номером 6310136300:07:005:0026 по вул. Кримській, 8-Б у м. Харкові
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі безпосередньо до Харківського апеляційного адміністративного суду апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня вручення повного рішення суду у відповідності до ст. 295 цього Кодексу.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Повний текст рішення виготовлено 19 листопада 2018 року.
Суддя Зінченко А.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2018 |
Оприлюднено | 20.11.2018 |
Номер документу | 77922664 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Зінченко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні