Рішення
від 21.11.2018 по справі 280/4914/18
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

21 листопада 2018 року о/об 15 год. 35 хв.Справа № 280/4914/18 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Гудименко Я.А., розглянувши за участю представника позивачів ОСОБА_1, представника відповідача Кордупа М.В. у місті Запоріжжі за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом ОСОБА_3 (70452, АДРЕСА_1; ідентифікаційний номер НОМЕР_1), ОСОБА_4 (70452, АДРЕСА_2; ідентифікаційний номер НОМЕР_2)

до Новоолександрівської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області (70433, Запорізька область, Запорізький район, с.Новоолександрівка, вул.Радісна, буд.60; код ЄДРПОУ 34157161),

про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_3, ОСОБА_4 (надалі - позивачі) звернулися до суду з адміністративним позовом до Новоолександрівської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області (надалі - відповідач), в якому позивачі просять суд визнати протиправною та скасувати постанову Новоолександрівської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області від 14.11.2018 за №5, якою утворено одномандатні виборчі округи з виборів депутатів Новоолександрівської сільської ради об'єднаної територіальної громади згідно додатку до постанови.

У позові зазначено, що Постановою Центральної виборчої комісії від 12.10.2018 за №156 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 року було призначено на неділю 23 грудня 2018 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1-22. Згідно додатку 6 (позиція 4) цієї постанови ЦВК на 23.12.2018 призначено перші вибори депутатів сільської ради та сільського голови Новоолександрівської сільської об'єднаної територіальної громади, пунктом 2 оголошено з 03.11.2018 початок виборчого процесу цих виборів. Постановою ЦВК від 19.10.2018 за №163 затверджено Календарний план основних організаційних заходів з підготовки та проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23.12.2018. Пунктом 11 Календарного плану передбачено утворення сільських, селищних, міських виборчих комісій та формування їх складу в зв'язку з призначенням перших місцевих виборів. Строк - не пізніш як за сорок два дні до дня голосування (до 10 листопада включно). Суб'єкт виконання - районна виборча комісія. Отже, на Запорізьку районну виборчу комісію Запорізької області покладено обов'язок щодо утворення Новоолександрівської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області та формування її складу у зв'язку з призначенням перших виборів сільської ради та сільського голови Новоолександрівської сільської об'єднаної територіальної громади. Запорізька РВК прийняла постанову від 09.11.2018 за №35 Про утворення Новоолександрівської сільської виборчої комісії , якою утворено Новоолександрівську сільську виборчу комісію Запорізького району Запорізької області та сформовано склад цієї сільської виборчої комісії згідно додатку до постанови. Пунктом 24 Календарного плану передбачено утворення одномандатних виборчих округів для проведення перших виборів депутатів сільської, селищної ради. Строк - не пізніш як за тридцять вісім днів до дня голосування (до 14 листопада включно). Суб'єкт виконання - сільська, селищна виборча комісія. Відтак, на Новоолександрівську сільську виборчу комісію Запорізького району Запорізької області покладено обов'язок щодо утворення одномандатних виборчих округів для проведення перших виборів депутатів сільської ради Новоолександрівської сільської об'єднаної територіальної громади. Новоолександрівська сільська виборча комісія прийняла постанову від 14.11.2018 за №5, якою утворено одномандатні виборчі округи з виборів депутатів Новоолександрівської сільської ради об'єднаної територіальної громади згідно додатку до постанови, яку позивачі вважають протиправною та просять скасувати. Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 15.11.2018 по справі №280/4794/18 (від 15.11.2018 по справі №280/4832/18), залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 19.11.2018, постанова Запорізької РВК від 09.11.2018 за №35 Про утворення Новоолександрівської сільської виборчої комісії визнана протиправною та скасована. Таким чином, Новоолександрівська сільська виборча комісія є, на думку позивачів, неутвореною в порядку, передбаченому Конституцією та законами України, а всі рішення цієї виборчої комісії, починаючі з 09.11.2018, включаючи оскаржувану по цій справі постанову, є протиправними. Постановою ЦВК від 19.10.2018 за №165 на підставі відомостей Державного реєстру виборців визначено кількість територіальних, одномандатних виборчих округів, що утворюються сільськими, селищними, міськими виборчими комісіями для організації виборів депутатів місцевих рад під час проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 року, згідно з додатками 1-22. Відповідно додатку 6 на території Новоолександрівської сільської об'єднаної територіальної громади визначено 22 територіальних виборчих округів. Таким чином, середня кількість виборців на один округ визначається шляхом ділення виборців, які проживають на території Новоолександрівської сільської об'єднаної територіальної громади, на кількість утворених виборчих округів, та складає 158 виборців. Максимально припустиме відхилення кількості виборців по округах становить 142-174 виборця (10%) та 135-182 виборця (15% за виняткових обставин). При цьому кількість виборців в одномандатних виборчих округах №1, №2, №5, №6, №10, №11, №13, №15, №16, №19, №20, №21 та №22 не відповідають вищезазначеним критеріям. Крім того у селі Новоолександрівка утворено 9 виборчих округів: з 107, 128, 152, 158, 129, 118, 171, 151 та 177 виборцями. Натомість у селі Григорівка, де проживають позивачі, утворено 5 виборчих округів: з 169, 184, 183, 188 та 195 виборцями. Таким чином кількість виборців у територіальних виборчих округах, утворених оскаржуваною постановою, суттєво різниться. Отже, на думку позивачів, відповідачем не дотримано принципу приблизної рівності кількості виборців у різних виборчих округах. Зважаючи на це, постанова Новоолександрівської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області від 14.11.2018 за №5, якою утворено одномандатні виборчі округи з виборів депутатів Новоолександрівської сільської ради об'єднаної територіальної громади, прийнята без дотримання вимог ч.2 ст.17 Закону України Про місцеві вибори , отже створює нерівні умови для виборців та потенційних кандидатів у цих виборчих округах.

Представник позивачів підтримав позовні вимоги.

Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що позов заявлено до неналежного відповідача, а предмет спору з діючим складом Новоолександрівської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області (з огляду на текст адміністративного позову) відсутній. При повторному створенні Новоолександрівської сільської виборчої комісії будуть розглянуті ті ж самі подання суб'єктів виборчого процесу, а до складу включені ті ж самі особи. Новоолександрівська сільська виборча комісія не залучалася до участі у справі №280/4794/18. Проте як випливає з тексту адміністративного позову вказане рішення суттєво впливає на права та обов'язки відповідача, його правовий статус, та саме вказаним рішенням обґрунтовуються позовні вимоги. У зв'язку з цим позивачі не мають право посилатися на відповідне рішення для обґрунтування своїх позовних вимог. Адміністративний позов є безпідставним та не направленим на настання реальних правових наслідків та направлений на зрив виборчого процесу. У випадку задоволення позовної заяви буде порушено конституційне право громадянина бути обраним, що є недопустимим та протирічить принципу рівності виборчих прав. Позовна заява містить посилання на п.15 рекомендацій Венеціанської комісії як обґрунтування порушення принципу рівності та припустимого відхилення у голосах виборців. Вказані рекомендації не є джерелом права в Україні, а отже не можуть бути нормативним обґрунтуванням порушення рівності голосів виборців та співрозмірності виборчих округів. Нормативно не визначено терміну приблизно , а, отже, його розуміння є суб'єктивним. Створюючи одномандатні виборчі округи Новоолександрівська сільська виборча комісія саме намагалася забезпечити дотримання принципу рівності та не допустити порушення прав кандидатів.

Представник відповідача проти позову заперечував.

Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з'ясував наступне.

Постановою Центральної виборчої комісії №156 від 12.10.2018 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 року призначено на неділю 23 грудня 2018 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1-22 та оголошено з 03.11.2018 початок виборчого процесу цих виборів.

Згідно додатку 6 (позиція 4) цієї постанови ЦВК на 23 грудня 2018 року призначено перші вибори депутатів сільської ради та сільського голови Новоолександрівської сільської об'єднаної територіальної громади.

Постановою Центральної виборчої комісії від 19.10.2018 за №163 затверджено Календарний план основних організаційних заходів з підготовки та проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23.12.2018 згідно п.11 якого передбачено утворення сільських, селищних, міських виборчих комісій та формування їх складу в зв'язку з призначенням перших місцевих виборів; суб'єкт виконання - районна виборча комісія.

Запорізькою районною виборчою комісією Запорізької області 09.11.2018 прийнято постанову №35 Про утворення Новоолександрівської сільської виборчої комісії , якою утворено Новоолександрівську сільську виборчу комісію Запорізького району Запорізької області та сформовано склад цієї сільської виборчої комісії згідно додатку до постанови.

На виконання п.24 Календарного плану основних організаційних заходів з підготовки та проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23.12.2018 Новоолександрівська сільська виборча комісія Запорізького району Запорізької області прийняла постанову №5 від 14.11.2018, якою утворено одномандатні виборчі округи з виборів депутатів Новоолександрівської сільської ради об'єднаної територіальної громади згідно додатку.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 15.11.2018 по справі №280/4794/18, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 19.11.2018, постанова Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області №35 від 09.11.2018 Про утворення Новоолександрівської сільської виборчої комісії визнана протиправною та скасована.

У той же час, згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (ЄДР) за кодом ЄДРПОУ 34157161 зареєстровано 03.02.2006 Новоолександрівську сільську виборчу комісію Запорізького району Запорізької області, засновану Новоолександрівською сільською радою Запорізького району Запорізької області. Останній запис у Витягу свідчить про те, що 16.11.2018 змінено керівника юридичної особи, однак вказана особа публічного права є діючою.

Судом досліджено Перелік одномандатних виборчих округів з виборів депутатів Новоолександрівської сільської ради об'єднаної територіальної громади - утворених постановою Новоолександрівської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області №5 від 14.11.2018, який надано до суду як позивачами, так і відповідачем.

Згідно вказаного вище Переліку утворено 22 одномандатних виборчих округів, з яких - 5 стосовно виборців, які мешкають у с.Григорівка.

При цьому, зміст зазначеного Переліку одномандатних виборчих округів з виборів депутатів Новоолександрівської сільської ради об'єднаної територіальної громади, наданого до суду позивачами, відрізняється від змісту Переліку одномандатних виборчих округів з виборів депутатів Новоолександрівської сільської ради об'єднаної територіальної громади, наданого до суду відповідачем, у частині: Опис меж територіального (одномандатного) виборчого округу , Орієнтовна кількість виборців в окрузі .

На офіційному сайті Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області на день судового засідання розміщено екземпляр Переліку одномандатних виборчих округів з виборів депутатів Новоолександрівської сільської ради об'єднаної територіальної громади, наданий до суду позивачами.

Вирішуючи по суті переданий до суду публічно-правовий спір враховуючи викладене вище суд виходить з такого.

1. Виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори (ч.1 ст.20 Закону України №595-VIII від 14.07.2015 Про місцеві вибори ).

Відповідно до ч.3 ст.20 Закону України №595-VIII від 14.07.2015 Про місцеві вибори територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів. Члени територіальної виборчої комісії здійснюють свої повноваження до сформування на чергових місцевих виборах у порядку, передбаченому цим Законом, нового складу відповідної територіальної виборчої комісії. Повноваження територіальної виборчої комісії у новосформованому складі починаються з моменту складення присяги більшістю від складу територіальної виборчої комісії, визначеного при формуванні її складу, на засіданні цієї комісії. Таке засідання скликається головою територіальної виборчої комісії і проводиться не пізніш як на другий день після дня прийняття рішення про формування її складу.

Сільська, селищна, районна в місті, міська, районна територіальна виборча комісія підпорядковується відповідній міській (міста з районним поділом або міста, до складу якого входять село, селище та/або інше місто), районній, обласній територіальній виборчій комісії, виборчій комісії Автономної Республіки Крим, яка встановлює результати місцевих виборів відповідно міської, районної, обласної ради, Верховної Ради Автономної Республіки Крим або міського голови стосовно відповідних місцевих виборів (ч.4 ст.20 Закону України №595-VIII від 14.07.2015 Про місцеві вибори ).

Як передбачено ч.5 ст.20 Закону України №595-VIII від 14.07.2015 Про місцеві вибори , територіальна виборча комісія є юридичною особою. Територіальна виборча комісія має власну печатку, зразок якої затверджується Центральною виборчою комісією. Центральна виборча комісія не є правонаступником територіальних виборчих комісій.

Територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та у порядку, передбачених цим та іншими законами України (ч.1 ст.25 Закону України №595-VIII від 14.07.2015 Про місцеві вибори ).

Відтак, скасування постанови Запорізької районної виборчої комісії Запорізької області №35 від 09.11.2018 Про утворення Новоолександрівської сільської виборчої комісії тягне за собою наслідки стосовно прийнятих цією територіальною виборчою комісією рішень, у тому числі оскаржуваного рішення.

Склад Новоолександрівської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області яким прийнято постанову №5 від 14.11.2018 на думку суду є не легітимним.

2. Відповідно до ч.2 ст.17 Закону України №595-VIII від 14.07.2015 Про місцеві вибори для проведення виборів депутатів сільської, селищної ради відповідна сільська, селищна територіальна виборча комісія не пізніш як за 38 днів до дня чергових або перших місцевих виборів утворює одномандатні виборчі округи з приблизно рівною кількістю виборців у кожному в кількості, що дорівнює загальному складу відповідної місцевої ради, визначеному відповідно до частини третьої статті 16 цього Закону та частини першої цієї статті. Орієнтовна середня кількість виборців в одномандатних виборчих округах на території села, селища визначається відповідною територіальною виборчою комісією на підставі відомостей Державного реєстру виборців про кількість виборців, які проживають на території відповідного села, селища, що подаються органом ведення Державного реєстру виборців до відповідної територіальної виборчої комісії не пізніш як за 40 днів до дня виборів.

У п.1 Постанови Центральної виборчої комісії №165 від 19.10.2018 Про кількість територіальних, одномандатних виборчих округів, що утворюються сільськими, селищними, міськими виборчими комісіями для організації виборів депутатів місцевих рад під час проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 року зазначено: 1.Визначити на підставі відомостей Державного реєстру виборців кількість територіальних, одномандатних виборчих округів, що утворюються сільськими, селищними, міськими виборчими комісіями для організації виборів депутатів місцевих рад під час проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 року, згідно з додатками 1-22 .

Відповідно додатку 6 до зазначеної Постанови Центральної виборчої комісії №165 від 19.10.2018 на території Новоолександрівської сільської ради визначено 22 територіальних виборчих округів.

Як зазначено у ч.1 ст.26 Закону України №698-V від 22.02.2007 Про Державний реєстр виборців , під час підготовки до виборів Президента України, народних депутатів України, виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад чи сільських, селищних, міських голів, до всеукраїнського або місцевого референдуму персональні дані Реєстру можуть використовуватися лише для: 1) складання попередніх списків виборців на виборчих дільницях; 2) уточнення попередніх списків виборців та складання остаточних списків виборців на виборчих дільницях; 3) надання Кабінету Міністрів України, іншим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, Центральній виборчій комісії, виборчій комісії Автономної Республіки Крим, територіальним виборчим комісіям місцевих виборів статистичної інформації щодо кількісних характеристик виборчого корпусу на відповідній території; 4) проведення передбаченої у частині другій цієї статті перевірки відомостей про виборців.

Враховуючи матеріали справи, суд погоджується з доводами позивачів, що відповідачем не дотримано принципу приблизної рівності кількості виборців у різних виборчих округах.

Завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень (ч.1 ст.2 КАС України).

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).

Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням з'ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивачів підлягають задоволенню. Доводи відповідача не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Відповідно до ч.9 ст.273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).

Відтак, з Новоолександрівської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області повинен бути стягнутий судовий збір у сумі 704 грн. 80 коп. на користь Державного бюджету України.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 143, 243-246, 271-273 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправною та скасувати постанову Новоолександрівської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області (70433, Запорізька область, Запорізький район, с.Новоолександрівка, вул.Радісна, буд.60; код ЄДРПОУ 34157161) №5 від 14.11.2018 Про утворення одномандатних виборчих округів на території Новоолександрівської сільської ради об'єднаної територіальної громади Запорізького району Запорізької області, встановлення їх меж та нумерації .

Стягнути з Новоолександрівської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області (70433, Запорізька область, Запорізький район, с.Новоолександрівка, вул.Радісна, буд.60; код ЄДРПОУ 34157161) судовий збір у сумі 704 грн. 80 коп. на користь Державного бюджету України.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили у строк та порядок визначений ст.ст.255, 272 КАС України.

Рішення суду першої інстанції оскаржується у строк та порядок встановлений ст.ст.272, 292, 295, 297 КАС України.

Повний текст судового рішення складено та проголошено 21.11.2018.

Суддя О.О. Прасов

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.11.2018
Оприлюднено22.11.2018
Номер документу77990520
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/4914/18

Ухвала від 25.11.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 24.11.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Рішення від 21.11.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 20.11.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні