ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а їн и
15 листопада 2018 року м. Дніпросправа № П/811/848/17
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Сафронової С.В. (доповідач),
суддів: Чепурнова Д.В., Мельника В.В.,
за участю секретаря судового засідання Царьової Н.П.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро апеляційну скаргу Державної архітектурно-будівельної інстанції України на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 20 березня 2018 року (суддя Хилько Л.І., м. Кропивницький, повний текст складено 20.03.2018 року) у адміністративний справі № П/811/848/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Кіровоградський маслопереробний комбінат до Державної архітектурно-будівельної інстанції України, про скасування дії містобудівельних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 09.12.2016 року № 5093,-
в с т а н о в и в:
17.05.2017 року ТОВ Кіровоградський маслопереробний комбінат (далі по тексту - позивач) звернулось до суду з позовом до Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області, в якому враховуючи уточнення позовних вимог просило скасувати рішення №100 від 05.04.2017 року про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 09.12.2016 року №5093 (реєстраційний №: 148)
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 21.09.2017 року здійснено заміну відповідача по справі з Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області на належного - Державну архітектурно-будівельну інстанцію України (далі по тексту - відповідача) .
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 20.03.2018 року позовні вимоги задоволено повністю, скасовано рішення Управління Державної архітектурно - будівельної інспекції у Кіровоградській області №100 від 05.04.2017 року про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 09.12.2016 року за №5093 (реєстраційний номер 148).
Державна архітектурно-будівельна інстанція України, не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції подала апеляційну скаргу, в якій просила скасувати рішення та ухвалити нове, яким в задоволенні позовних вимог відмовити. Свої вимоги обґрунтувала тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Апелянтом вказувалось, що нормами Закону України Про регулювання містобудівної діяльності діючими на час скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, було передбачено, що виявлення інспекцією архітектурно-будівельного контролю факту недостовірних даних, нецільового використання земельної ділянки на якій проводиться забудова, є підставою для скасування містобудівних умов. Апелянт вказував, що під час перевірки дотримання позивачем умов дотримання Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та п.2.1., п.2.4. п.3.4. та Додатку до Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки. їх склад та зміст, затвердженого наказом Мінрегіону України від 07.07.2011 року № 109 встановлено, що у п. 2.4 текстової частини містобудівних умов і обмежень не вказані відстань від об'єкту, що проектується до червоних ліній та ліній регулювання забудови, у п. 2.6 не вказані мінімально допустимі відстані до існуючих будинків споруд, не вказано дату видачі містобудівних умов та обмежень. Також апелянтом вказано, що згідно п. 1.8 містобудівних умов, земельна ділянка, на якій планується будівництво, відноситься до зон В-6, що є землями резерву промислових та комунальних територій, та ІН-1, що є землями інженерної інфраструктури - об'єкти електромережі. Апелянт вказував, що Управлінням державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області було скасовано містобудівні умови та обмеження з підстави того, що землі на яких планується вести будівництво частково є землями інженерної інфраструктури - об'єкти електромережі, що є неприпустимим для забудови. Апелянт вказував, що підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням містобудівної документації на місцевому рівні. Апелянт вказує, що суд першої інстанції помилково робить висновок, що об'єкт будівництва, який мало намір будувати товариство, не відноситься до зони ІН-1, помилковим є висновок про відповідність намірів забудови положенням містобудівної документації на місцевому рівні. В даному випадку до зони ІН-1 (зони інженерної інфраструктури), враховуючи план зонування, відносяться об'єкти та магістральні мережі електропостачання. Тобто, саме такі об'єкти на ній можуть бути збудовані, а не комплекс будівель (складу, навісу, прохідної, будівлі для обробки сировини, підсобної будівлі, котельні та надбудови теплиці над цехом по переробці сировини) які мав намір будувати позивач. Апелянтом вказано, що право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Відповідно до Указу Президента України Про ліквідацію апеляційних адміністративних судів та утворення апеляційних адміністративних судів в апеляційних округах від 29.12.2017 року №455/2017, зокрема, ліквідовано Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд та утворено Третій апеляційний адміністративний суд в апеляційному окрузі, що включає Дніпропетровську, Запорізьку та Кіровоградську області, з місцезнаходженням у місті Дніпрі.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями Третього апеляційного адміністративного суду матеріали адміністративної справи передано на розгляд колегії суддів: Сафронова С.В. (головуючий суддя), Мельник В.В., Чепурнов Д.В.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Суд першої інстанції задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що містобудівні умови та обмеження є основними складовими вихідних даних на будівництво, отримання яких є першим етапом здійснення проектування та будівництва об'єкту, фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об'єкта будівництва. Містобудівні умови та обмеження є рішенням спеціально уповноваженого органу містобудування та архітектури. Суд першої інстанції вказував, що скасування рішення об'єкта нагляду є крайнім заходом, спрямованим на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності. Цей захід застосовується у випадках, коли у контролюючого органу відсутні інші можливості до забезпечення дотримання вимог у сфері містобудівної діяльності, зокрема, у випадку неможливості усунення виявлених порушень під час перевірки порушень. Суть порушення полягала в тому, що відповідно до п.1.8. містобудівних умов та обмежень та наданого викопіювання з плану зонування м. Кропивницький, земельна ділянка, на якій планується будівництво, відноситься до зон В-6 (зони резерву промислових та комунальних територій) та ІН-1 (зона інженерної інфраструктури - об'єкти електромережі). Суд першої інстанції вказував, що згідно із частиною другою статті 24 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства. Як вбачається з Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна від 08 серпня 2016 р. №65256837, цільове призначення земельної ділянки загальною площею 1,4582 га за кадастровим номером 3510100000:41:356:0073, що знаходиться за адресою: Кіровоградська область, м. Кропивницький, вул. Аволюбителів, 16-а - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, для розміщення виробничої бази. Відповідність намірів позивача щодо забудови земельної ділянки відповідають положенням містобудівної документації та цільовому призначенню земельної ділянки. Забудовники земельної ділянки, які у встановленому законодавством порядку одержали документ про право користування земельною ділянкою з відповідним цільовим призначенням, не можуть нести відповідальності та зазнавати негативних наслідків. Суд першої інстанції зазначав, що законодавець визначив єдиною підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень - невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні, що в даному випадку встановлено не було.
Згідно Указу Президента України від 09.12.2010 року № 1085/2010 Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади утворено Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, поклавши на цю Інспекцію функції з реалізації державної політики з питань державного архітектурно-будівельного контролю.
Положенням про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 09.07.2014 року № 294, визначено, що державна архітектурно-будівельна інспекція України (Держархбудінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем'єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду. Згідно із п.7 Положення Держархбудінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.
Постановою Кабінету Міністрів від 23.04.2014 року № 150 Питання функціонування територіальних органів Державної архітектурно-будівельної інспекції ліквідовано як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної архітектурно-будівельної інспекції за переліком згідно з додатком, у тому числі - Інспекцію державного архітектурно-будівельного контролю у Кіровоградській області.
Відповідно до матеріалів справи, встановлено, що 14.06.2016 року Кіровоградською міською радою прийнято рішення №422 про передачу в оренду ТОВ Кіровоградський маслопереробний комбінат земельної ділянки по вул. Автолюбителів, 16-а, загальною площею 1,4582 га в оренду строком на 10 років для розміщення виробничої бази. 03.08.2016 року між Кіровоградською міською радою та ТОВ Кіровоградський маслопереробний комбінат укладений договір оренди земельної ділянки №34, об'єктом договору є земельна ділянка розташована по вул. Автолюбителів, 16-а, м. Кіровоград; кадастровий номер 3510100000:41:356:0073; цільове призначення - для розміщення виробничої бази. Тобто цільовим користувачем земельної ділянки є ТОВ Кіровоградський маслопереробний комбінат .
Відповідно до матеріалів справи, право користування земельною ділянкою за ТОВ Кіровоградський маслопереробний комбінат підтверджуються Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна від 08.08.2016 року №65256837.
Встановлено, що 09.12.2016 року Управління містобудування та архітектури Кіровоградської міської ради видало замовнику - ТОВ Кіровоградський маслопереробний комбінат містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки №5093 на будівництво комплексу будівель (складу, навісу, прохідної, будівлі для обробки сировини, підсобної будівлі, котельні та надбудови теплиці над цехом по переробці сировини) на відведеній земельній ділянці по вул. Автолюбителів, 16-а в м. Кропивницькому, яка знаходиться у нього в користуванні відповідно до договору оренди земельної ділянки від 03.08.2016 року №34 (кадастровий номер 3510100000:41:356:0073).
06.02.2017 року ТОВ Кіровоградський маслопереробний комбінат подало до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області, декларацію про початок виконання будівельних робіт для реєстрації та внесення до реєстру дозвільних документів. Управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області прийнято рішення про реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт № КД 083170370450.
Варто вказати, що рішення про реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт № КД 083170370450 не скасовано, декларація про початок будівництва є чинною.
Відповідно до матеріалів справи, встановлено, що на підставі наказу Про проведення позапланової перевірки від 28.02.2017 року №317 та направлення № 35 від 09.03.2017 року на проведення позапланової перевірки, головним інспектором будівельного нагляду Семібратовим С.О. у присутності начальника Управління містобудування та архітектури Кіровоградської міськради - головного архітектора міста Мездріна В.М. проведено позапланову перевірку дотримання вимог містобудівного законодавства. За результатами перевірки складено акт №34 від 04.04.2017 року. Актом зафіксоано, що Управлінням містобудування та архітектури Кіровоградської міської ради з порушенням вимог ч.4 та ч.5 ст.29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , п.2.1., п.2.4. п.3.4. та Додатку до Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки. їх склад та зміст, затвердженого наказом Мінрегіону України від 07.07.2011 року № 109 видано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 09.12.2016 №5093 (реєстраційний №148) ТОВ Кіровоградський маслопереробний комбінат на об'єкт Будівництво комплексу будівель (складу, навісу, прохідної, будівлі для обробки сировини, підсобної будівлі, котельні та надбудови теплиці над цехом по переробці сировини) по вул. Автолюбителів. 16А у м. Кропивницький Кіровоградської області. Вказано, що відповідно до п.1.8. містобудівних умов та обмежень та наданого викопіювання з плану зонування м. Кропивницький, земельна ділянка, на якій планується будівництво, відноситься до зон В-6 (зони резерву промислових та комунальних територій) та ІН-1 (зона інженерної інфраструктури - об'єкти електромережі).
Управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області прийнято рішення № 100 від 05.04.2017 року про скасування дії вказаних містобудівних умов та обмежень.
Про скасування містобудівних умов та обмежень ТОВ Кіровоградський маслопереробний комбінат повідомлено Управлінням містобудування та архітектури Кіровоградської міської ради листом від 12.04.2017 року № 1174.
Відповідно до матеріалів справи, листом від 21.02.2017 року № 487 Управління містобудування та архітектури надано інформацію Управлінню Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області про те, що до зони ІН-1 відносяться об'єкти інженерної інфраструктури та магістральні мережі електропостачання.
В матеріалах справи наявна схема забудови земельної ділянки за адресою: Кіровоградська область, м. Кропивницький, вул. Аволюбителів, 16-а - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, для розміщення виробничої бази, згідно із схемою земельної ділянки, забудова земельної ділянки планується в зоні ІН-1 та зоні В-6 .
Генеральний план м. Кіровограда (м. Кропивницький) затверджено рішенням Кіровоградської міської ради від 12.09.2000 року №627. План зонування території м.Кіровограда (м. Кропивницький) затверджено рішенням Кіровоградської міської ради від 17.09.2013 №2546.
З пункту 1.1. містобудівних умов та обмежень, а також декларації про початок виконання будівельних робіт вбачається, що замовник (ТОВ Кіровоградський маслопереробний комбінат ) мав намір виконувати будівництво комплексу будівель (складу, навісу, прохідної, будівлі для обробки сировини, підсобної будівлі, котельні та надбудови теплиці над цехом по переробці сировини, які не відносяться до об'єктів будівництва інженерної інфраструктури - об'єктів електропостачання. Цільове призначення земельної ділянки загальною площею 1,4582 га за кадастровим номером 3510100000:41:356:0073, що знаходиться за адресою: Кіровоградська область, м. Кропивницький, вул. Аволюбителів, 16-а - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, для розміщення виробничої бази.
Відповідно до матеріалів справи, ТОВ Кіровоградський маслопереробний комбінат звернулось до міського голови м. Кропивницький з заявою щодо внесення змін до Плану зонування території міста Кіровограда відносно земельної ділянки за адресою: Кіровоградська область, м. Кропивницький, вул. Аволюбителів, 16-а, шляхом віднесення земельної діялнки до зони В-6 - зони резерву промислових та комунальних територій. Листом від 29.06.2017 року № 3408/22-05-22 Кіровоградська міська рада повідомила, що пропозиції щодо внесення змін у зонування земель взяті до відома та будуть враховані при підготовці загального проекту рішення стосовно внесення змін до Плану зонування території міста Кіровограда (м. Кропивницького).
Згідно ст. 10 Закону України Про архітектурну діяльність для забезпечення під час забудови територій, розміщення і будівництва об'єктів архітектури додержання суб'єктами архітектурної діяльності затвердженої містобудівної та іншої проектної документації, вимог вихідних даних, а також з метою захисту державою прав споживачів будівельної продукції здійснюється в установленому законодавством порядку державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюють органи державного архітектурно-будівельного контролю, визначені статтею 6 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності . Державний архітектурно-будівельний нагляд здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі.
Поряд з тим, згідно ч. 1 ст. 4 Закону України Про архітектурну діяльність для створення об'єкта архітектури виконується комплекс робіт, який включає: підготовку містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки у випадках і порядку, передбачених законодавством.
Згідно п. 8 ч. 1 ст. 1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.
Згідно статей 17 та 18 Закону України Про основи містобудування Містобудівна документація - затверджені текстові і графічні матеріали, якими регулюється планування, забудова та інше використання територій. Містобудівна документація є основою для: вирішення питань раціонального використання територій, регулювання розселення; підготовки обґрунтованих пропозицій щодо встановлення та зміни меж населених пунктів; підготовки вихідних даних для розробки землевпорядної документації; вирішення питань щодо розташування та проектування нового будівництва, здійснення реконструкції, реставрації, капітального ремонту об'єктів містобудування та упорядкування територій; вирішення питань щодо вилучення (викупу), передачі (надання) земельних ділянок у власність чи користування громадян та юридичних осіб. Розробка містобудівної документації здійснюється проектними організаціями, іншими юридичними особами, які мають ліцензії на виконання відповідних робіт, що видаються в порядку, встановленому законодавством. Види, склад, порядок розробки та затвердження містобудівної документації визначаються законодавством. Порядок проведення експертизи містобудівної документації визначається Кабінетом Міністрів України. Зміни до містобудівної документації вносяться рішенням органу, який затвердив містобудівну документацію, за поданням відповідного спеціально уповноваженого органу з питань містобудування та архітектури. Реалізація містобудівної документації полягає у впровадженні рішень відповідних органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування при плануванні відповідних територій, комплексній забудові та реконструкції населених пунктів, проектуванні та будівництві об'єктів житлово-цивільного і виробничого призначення, систем транспортного та інженерного забезпечення, впорядкуванні і благоустрої територій.
Виходячи з поняття містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки варто вказати, що такі умови затверджуються та видаються спеціальними органами, у випадку спору - умови було видано ТОВ Кіровоградський маслопереробний комбінат Управлінням містобудування та архітектури Кіровоградської міської ради. Саме орган складання та видачі містобудівних умов може нести відповідальність за їх невідповідність планам зонування земельних ділянок. Також варто вказати, що видаючи містобудівні умови, спеціально уповноваженим органом було перевірено відповідність таких умов дотриманню законодавства та містобудівних правил.
Згідно ч. 1 ст. 16, ч. 17, ч. 1 ст. 18 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них. Генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту. На підставі затвердженого генерального плану населеного пункту розробляється план земельно-господарського устрою, який після його затвердження стає невід'ємною частиною генерального плану. План зонування території розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон. План зонування території розробляється з метою створення сприятливих умов для життєдіяльності людини, забезпечення захисту територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, запобігання надмірній концентрації населення і об'єктів виробництва, зниження рівня забруднення навколишнього природного середовища, охорони та використання територій з особливим статусом, у тому числі ландшафтів, об'єктів історико-культурної спадщини, а також земель сільськогосподарського призначення і лісів та підлягає стратегічній екологічній оцінці.
Відповідно до частин 1 - 5 ст. 26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності забудова територій здійснюється шляхом розміщення об'єктів будівництва. Суб'єкти містобудування зобов'язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об'єктів. Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону. Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації. Проектування та будівництво об'єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів; 6) реєстрація права власності на об'єкт містобудування.
Виходячи з вищевказаного, варто доповнити, що відповідно до частин 1, 3 ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності основними складовими вихідних даних є: 1) містобудівні умови та обмеження; 2) технічні умови; 3) завдання на проектування. Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника.
Поряд з тим, згідно частин 4, 5 та 8 ст. 29 вищевказаного Закону, підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є: 1) неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень; 2) виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об'єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці; 3) невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. Містобудівні умови та обмеження містять: 1) назву об'єкта будівництва, що повинна відображати вид будівництва та місце розташування об'єкта; 2) інформацію про замовника; 3) відповідність на дату надання містобудівних умов та обмежень цільового та функціонального призначення земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні; 4) гранично допустиму висотність будинків, будівель та споруд у метрах; 5) максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки; 6) максимально допустиму щільність населення в межах житлової забудови відповідної житлової одиниці (кварталу, мікрорайону); 7) мінімально допустимі відстані від об'єкта, що проектується, до червоних ліній, ліній регулювання забудови, існуючих будинків та споруд; 8) планувальні обмеження (охоронні зони пам'яток культурної спадщини, межі історичних ареалів, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару, в межах яких діє спеціальний режим їх використання, охоронні зони об'єктів природно-заповідного фонду, прибережні захисні смуги, зони санітарної охорони); 9) охоронні зони об'єктів транспорту, зв'язку, інженерних комунікацій, відстані від об'єкта, що проектується, до існуючих інженерних мереж. Перелік зазначених умов є вичерпним. Містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об'єкта незалежно від зміни замовника.
Передбачено, що скасування містобудівних умов та обмежень здійснюється головними інспекторами будівельного нагляду в порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду у разі невідповідності містобудівних умов та обмежень містобудівному законодавству, містобудівній документації на місцевому рівні, будівельним нормам, стандартам і правилам.
Колегія суддів вказує, що містобудівні умови та обмеження є основним документом для початку здійснення будівництва, без отримання такого документа неможливо здійснювати будівництво на вибраній земельній ділянці. Однак, скасування рішення об'єкта нагляду є крайнім заходом, спрямованим на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності. Скасування містобудівних умов, отриманих у встановленому порядку та виданих спеціально уповноваженим органом, застосовується у випадках, коли у контролюючого органу відсутні інші можливості до забезпечення дотримання вимог у сфері містобудівної діяльності, зокрема, у випадку неможливості усунення виявлених порушень під час перевірки порушень. Нормами Закону України Про регулювання містобудівної діяльності передбачено у разі необхідності або наявності неточностей вносити до містобудівних умов та обмежень уточнення.
Згідно п. 32 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2015 року № 698, якщо рішення об'єкта нагляду порушує вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, таке рішення скасовується або його дія зупиняється в разі можливості усунення виявлених порушень. У разі зупинення дії рішення об'єкт нагляду вживає заходів щодо усунення порушень, зазначених у рішенні про зупинення, та про результати повідомляє головному інспектору будівельного нагляду, який прийняв таке рішення.
Внесення змін до містобудівних умов та обмежень може здійснювати орган, що їх надав, за заявою замовника, на виконання приписів головних інспекторів будівельного нагляду центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, або за рішенням суду (п. 2 ч. 8 ст. 29).
Відповідно до пунктів 1.2, 1.3, 1.4 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 року № 109 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.07.2011 року за № 912/19650 (дійсного на час виникнення спірних правовідносин) містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією. Зміни до містобудівних умов та обмежень можуть вноситися тільки за згодою замовника. Чинність наданих містобудівних умов та обмежень не може бути зупинена у зв'язку з початком розроблення, внесення змін або оновлення містобудівної документації на місцевому рівні.
Профільним Порядком передбачено внесення змін до містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки у тому числі з метою внесення змін до Плану зонування земельної діялнки.
Відповідно до ч. 2 ст. 24 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства.
Згідно п. 2.3, пп. е та з п. 3.3 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 року № 109 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.07.2011 року за № 912/19650 (дійсного на час виникнення спірних правовідносин) для будівництва об'єктів, передбачених частиною четвертою статті 34 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , містобудівні умови та обмеження можуть надаватися без документів, що засвідчують право власності чи користування земельною ділянкою. Розділ Загальні дані містобудівних умов та обмежень містить цільове призначення земельної ділянки та основні техніко-економічні показники об'єкта будівництва.
Таким чином, земельна ділянка на якій планується проводити забудову має відповідати цільовому призначенню.
Відповідно до п. 3.4 вищевказаного Порядку - розділ Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки містить: а) граничнодопустиму висоту будівель; б) максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки; в) максимально допустиму щільність населення (для житлової забудови); г) відстані від об'єкта, який проектується, до меж червоних ліній та ліній регулювання забудови; ґ) планувальні обмеження (зони охорони пам'яток культурної спадщини, зони охоронюваного ландшафту, межі історичних ареалів, прибережні захисні смуги, санітарно-захисні та інші охоронювані зони); д) мінімально допустимі відстані від об'єктів, які проектуються, до існуючих будинків та споруд; е) охоронювані зони інженерних комунікацій; є) вимоги до необхідності проведення інженерних вишукувань згідно з державними будівельними нормами ДБН А.2.1-1-2008 Інженерні вишукування для будівництва ; ж) вимоги щодо благоустрою з урахуванням положень Закону України Про благоустрій населених пунктів ; з) забезпечення умов транспортно-пішохідного зв'язку; и) вимоги щодо наявності місць для постійного зберігання автотранспорту; і) вимоги щодо охорони культурної спадщини з урахуванням положень Закону України Про охорону культурної спадщини ; ї) вимоги щодо архітектурних та інженерних рішень.
Порушення містобудівних умов та обмежень позивача, полягаю на думку відповідача в тому, що відповідно до п.1.8. містобудівних умов та обмежень та наданого викопіювання з плану зонування м. Кропивницький, земельна ділянка, на якій планується будівництво, відноситься до зон В-6 (зони резерву промислових та комунальних територій) та ІН-1 (зона інженерної інфраструктури - об'єкти електромережі). Однак, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що зонування земель не має зазначатись у містобудівних умовах. Наявність, відсутність або невірність зонування земель у м. Кропивницькому не повинно впливати, а тим більшу скасовувати видані умови містобудування, які складні у відповідності пунктів 3.3 та 3.4 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст.
Судова колегія зазначає, що містобудівні умови та обмежень забудови земельної ділянки від 09.12.2016 року №5093 ТОВ Кіровоградський маслопереробний комбінат відповідають вимогам Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, складені вірно та видані уповноваженим на те органом. Варто вказати на встановлену протиправність рішення Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області № 100 від 05.04.2017 року про скасування дії вказаних містобудівних умов та обмежень.
Згідно ч. 6 ст. 139 КАС України якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
Новий розподіл судових витрат здійснюється у разі задоволення апеляційної скарги. Не передбачено повернення судових витрат, здійснених суб'єктом владних повноважень. З огляду на вищевказане, зміну розподілу судових витрат не проводити.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції слід залишити без змін, як таке, що прийняте з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Керуючись статтями 314, 315, 316, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу Державної архітектурно-будівельної інстанції України - залишити без задоволення.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 20 березня 2018 року у адміністративний справі № П/811/848/17 - залишити без змін.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів відповідно до ст.ст. 328, 329 КАС України.
Головуючий - суддя С.В. Сафронова
суддя Д.В. Чепурнов
суддя В.В. Мельник
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2018 |
Оприлюднено | 23.11.2018 |
Номер документу | 78021861 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Сафронова С.В.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Сафронова С.В.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Сафронова С.В.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Сафронова С.В.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Сафронова С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні