ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 листопада 2018 р.м. ХерсонСправа № 2140/1430/18
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Ковбій О.В.,
при секретарі: Васильєвій В.В.,
за участі: представника позивача - Мусієнко Л.П., представника відповідача - Щербини О.В.
розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "ІВАНІВСЬКИЙ СТЕП" до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,
встановив:
Фермерське господарство "ІВАНІВСЬКИЙ СТЕП" (далі - позивач, ФГ "ІВАНІВСЬКИЙ СТЕП") звернулось до суду з вказаним адміністративним позовом, у якому, з урахуванням заяви про зміну позовних вимог від 05.11.2018 року, просить:
- визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області (далі - відповідач, ГУ Держгеокадастру) про передачу у користування на умовах оренди земельних ділянок на підставі ст.134 Земельного Кодексу України, оформлену листом №5525/0-2160/0/95-18 від 31.07.2018 року;
- визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області від 21.06.2018 року №145 "Про проведення земельних торгів у формі аукціону" (далі - Наказ №2) в частині виставлення на земельні торги лотами №172 та №173 прав оренди на земельні ділянки з кадастровими номерами НОМЕР_3 та НОМЕР_4;
- визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 14.12.2017 року №293/0/7-17 (далі - Наказ №1) в частині внесення змін у додаток №2 до наказу Головного управління Держземагенства у Херсонській області від 23.10.2014 року №21-81/19-14 "Про затвердження Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону" щодо включення до переліку земельних ділянок з кадастровими номерами НОМЕР_3 та НОМЕР_4;
Обгрунтовуючі позовні вимоги позивач зазначив наступне.
12.07.2018 року ФГ "ІВАНІВЬКИЙ СТЕП" звернулося до ГУ Держгеокадастру з заявою про передачу у користування на умовах оренди земельних ділянок з кадастровими номерами: НОМЕР_1; НОМЕР_2; НОМЕР_3; НОМЕР_4; НОМЕР_5; НОМЕР_6; НОМЕР_7; НОМЕР_8; НОМЕР_9; НОМЕР_10 для ведення фермерського господарства.
Однак, при вирішенні вказаного питання позивач дізнався, що наказом Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області від 14.12.2017 № 293/0/7-17 "Про доповнення Переліків земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону" пунктом 1 було доповнено Перелік вільних земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону, лотами №№ 171-177 (Додаток 2), до яких лотами № № 172-173 включено земельні ділянки в Іванівському районі з кадастровими номерами № НОМЕР_3 та № НОМЕР_4, на яких розташоване належне позивачу нерухоме майно, а саме будова насосної зі зрошувальною системою.
Крім того позивач зазначає, що ним було з'ясовано, що відповідно до Наказу Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області від 21.06.2018 № 145 "Про проведення земельних торгів у формі аукціону" вказані земельні ділянки кадастровими номерами № НОМЕР_3 та № НОМЕР_4 виставлено на торги, які мають відбутись 24.07.2018 року, повідомлення про що розміщено інформацію на офіційному сайті відповідача в мережі Інтернет за посиланням: http://khersonska.land.gov.ua/zaproshuiemo-do-uchasti-v-zemelnvkh-torhakh-u-lypni та http://khersonska.land.gov.ua/zaproshuiemo-do-uchasti-v-zemelnvkh-torhakh-u-lypni, а також розміщено оголошення на офіційній сторінці Держгеокадасту "Земельні аукціони" http://torgy.land.gov.ua/auction/.
Позивач, посилаючись на положення ст.ст. 134, 136 ЗК України та ст. 316, 317 вважає, що оскарженими наказами Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області від 14.12.2017 №293/0/7-17 "Про доповнення Переліків земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону" та від 21.06.2018 № 145 "Про проведення земельних торгів у формі аукціону" порушено право ФГ "ІВАНІВСЬКИЙ СТЕП" на володіння, користування і розпорядження власністю, закріплене Конституцією України (ст.41) та Європейською Конвенцією про захист прав людини та основоположних свобод, відповідно до ст. 1 Додаткового протоколу якої, кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений свого майна інакше як в інтересах суспільства і на умовах передбачених законом або загальними принципами міжнародного права. Критерій законності означає, що втручання держави у право власності особи повинно здійснюватися на підставі закону нормативно-правового акту, що має бути доступним для заінтересованих осіб, чітким та передбачуваним у питаннях застосування та наслідків дії його норм.
Підсумовуючи викладене, позивач просить суд задовольнити позовні вимоги.
Також, разом з позовною заявою подано клопотання про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову шляхом:
- зупинення дії наказу Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області від 14.12.2017 року №293/0/7-17 в частині внесення змін у додаток №2 до наказу Головного управління Держземагенства у Херсонській області від 23.10.2014 року №21-81/19-14 "Про затвердження Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону" щодо включення до переліку земельних ділянок з кадастровими номерами НОМЕР_3 та НОМЕР_4;
- зупинення дії наказу Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області від 21.06.2016 року №145 "Про проведення земельних торгів у формі аукціону" в частині виставлення на земельні торги лотами №172 та №173 прав оренди на земельні ділянки з кадастровими номерами НОМЕР_3 та НОМЕР_4;
- заборони Головному управлінню Держгеокадастру в Херсонській області проведення земельних торгів у формі аукціону щодо земельних ділянок з кадастровими номерами НОМЕР_3 та НОМЕР_4 до набрання чинності судовим рішенням у даній справі.
Ухвалою суду від 20.07.2018 року частково задоволено клопотання позивача. Вжито заходів забезпечення адміністративного позову - заборонено Головному управлінню Держгеокадастру в Херсонській області проведення земельних торгів у формі аукціону щодо земельних ділянок з кадастровими номерами НОМЕР_3 та НОМЕР_4 до набрання чинності судовим рішенням у даній справі.
Ухвалою суду від 23.07.2018 року відкрито провадження у справі, визначено розглядати справу за правилами загального позовного провадження. Підготовче судове засідання призначено на 14.08.2018 року.
10.08.2018 року до суду надійшов відзив на позов у якому відповідач проти задоволення позову заперечує з огляду на наступне.
Так, відповідач зазначає, що відповідно витягів з Державного земельного кадастру земельні ділянки з кадастровими номерами №НОМЕР_1; НОМЕР_2; НОМЕР_3; НОМЕР_4; НОМЕР_5; НОМЕР_6; НОМЕР_7; НОМЕР_8; НОМЕР_9; НОМЕР_10 належать до земель сільськогосподарського призначення з цільовим призначенням для сінокосіння та випасання худоби, крім того у відомостях відсутні відомості про нерухоме майно розташоване на земельних ділянках.
Таким чином, на думку ГУ Держгеокадастру, позивачем не надано жодного документу відповідно до якого вбачається, що зареєстрований на праві власності за ним об'єкт будівля насосної літ. А розташований саме на вищезазначених земельних ділянках. Крім того, площа нерухомого майна за Витягом лише 50 кв.м, що унеможливлює знаходження об'єкта нерухомості на земельних ділянках понад 100 га.
Окрім зазначеного, позивач вважає, що твердження ФГ "ІВАНІВСЬКИЙ СТЕП" щодо знаходження на вказаних раніше земельних ділянках його нерухомості є спростованими актом обстеження земельних ділянок, складеного представниками Відділу в Іванівському районі Головного управління із залученням сільського голови Агайманської сільської ради Іванівського району Херсонської області із спеціалістом - землевпорядником.
Також, на думку ГУ Держгеокадастру, господарчі та напірні трубопроводи зазначені у Витязі є лише приналежністю до головної речі, або складовою її частиною, тому за своєю правовою природою не є нерухомим майном та відповідно не породжують жодних прав відносно земельних ділянок на яких вони розташовані.
Додатково відповідачем відповідно до довідок статистичної звітності 6-зем, станом на 01.01.2016 на території Агайманської (Фрунзенської) на земельних ділянках з кадастровими номерами НОМЕР_3, НОМЕР_4 відсутні поліпшення у вигляді зрошення та будь-які господарські будівлі та споруди.
Зазначене, на думку відповідача, свідчить, що на території Агайманської (Фрунзенської) сільської ради Іванівського району Херсонської області не існувало зрошення на землях сільськогосподарського призначення із складом угідь-пасовища.
Крім того, вищезазначене нерухоме майно знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, яка свідчить про знаходження майна в межах села, а не за його межами. Відповідно до листа сільради від 02.08.18 №146/02-28 зазначена адреса з нумерацією будинку не присвоювалася та за її встановленням взагалі не звертались.
Вказане, як вважає відповідач, в черговий раз спростовує твердження позивача про розташування нерухомості на земельних ділянках за межами населених пунктів з вищезазначеними кадастровими номерами.
Отже, оскаржені накази відповідача прийняті у спосіб та в порядку, передбаченому Законом, тобто скасуванню не підлягають.
В підготовче засідання, призначене на 14.08.2018 року представник позивача не з'явився. У зв'язку з відсутністю у суду доказів належного повідомлення підприємства про дату, час та місце судового розгляду, протокольною ухвалою суду розгляд справи відкладено на 22.08.2018 року.
Ухвалою суду 22.08.2018 року, у зв'язку з першою неявкою позивача, який не повідомив суд про її причини, підготовче засідання відкладено на 25.10.2018 року. Наступне підготовче засідання призначено на 25.10.2018 року. Строк підготовчого провадження в справі продовжено на 30 днів.
Протокольною ухвалою суду в судовому засідання 25.10.2018 року задоволено клопотання представника позивача про відкладення підготовчого засідання. Наступною датою засідання визначено 06.11.2018 року.
05.11.2018 року представником позивача подана заява про збільшення позовних вимог, яка містить додаткове правове обґрунтування заявлених ФГ "ІВАНІВСЬКИЙ СТЕП" вимог. Так, в заяві позивач стверджує, що 31.07.2018 року ГУ Держгеокадастру своїм листом №5525/0-2160/0/95-18 відмовив в передачі підприємству у користування на умовах оренди земельних ділянок №НОМЕР_1; НОМЕР_2; НОМЕР_3; НОМЕР_4; НОМЕР_5; НОМЕР_6; НОМЕР_7; НОМЕР_8; НОМЕР_9; НОМЕР_10. Свою відмову мотивував тим, що, на його думку, твердження заявника щодо наявності його майна на зазначених земельних ділянках не відповідають дійсності. Окрім цього вказав, що дані земельні ділянки сформовані із видом цільового використання - для сінокосіння та випасання худоби, отже права оренди на земельні ділянки не може бути набуте юридичною особою. Представник позивача зазначає, що його право власності на нерухоме майно, розташоване на бажаних для отримання земельних ділянок, є зареєстрованим у встановленому законом порядку, тому відповідач не має підстав стверджувати про відсутність у ФГ "ІВАНІВСЬКИЙ СТЕП" зареєстрованого майна.
Також позивач не погоджується з твердженням відповідача, щодо того, що земельні ділянки вже сформовано за цільовим призначенням - для сінокосіння та випасання худоби, оскільки ст. 22 ЗК України до земель сільськогосподарського призначення належать: сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища, та перелоги), несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо). З довідок, наданих відповідачем, вбачається, що категорія земель, на які претендує позивач - землі сільськогосподарського призначення, пасовища, а отже, вони можуть надаватись в оренду як фізичним так і юридичним особам.
В підготовче засідання, призначене на 06.11.2018 року сторони з'явились. У зв'язку з досягненням мети підготовчого засідання, підготовче засідання закрито, справу призначено до розгляду по суті на 15.11.2018 року.
В судове засідання на вказану дату сторони з'явились.
Представник позивача просила позовні вимоги задовольнити з підстав, наведених в позовній заяві та заяві про збільшення позовних вимог.
Представник відповідача проти задоволення позову заперечувала з підстав, викладених в відзиві на позов.
Суд вивчивши доводи позову та заперечень на позов, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які регулюють спірні правовідносини, виходить з таких підстав та мотивів.
Судом встановлено наступне.
ФГ "ІВАНІВСЬКИЙ СТЕП" 30.05.2018 року зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, номер запису: 1 522 102 0000 038033.
Основний вид діяльності підприємства - 01.11 "Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур".
Рішенням загальних зборів засновників ФГ "ІВАНІВСЬКИЙ СТЕП", оформленим протоколом №1 від 04.07.2018 року вирішено, серед іншого, збільшити розмір статутного капіталу підприємства до розміру в 50 000 грн. шляхом прийняття від ОСОБА_4 в якості статутного внеску будови насосної зі зрошувальною системою, що розташована за адресою: АДРЕСА_1, яка складається з будови під літерою "А" - будови насосної загальною площею 50 кв.м, зрошувальної системи, що складається з труби діаметром 600 мм - довжиною 10 км, труби діаметром 323 мм - довжиною 220 км, труби діаметром 219 мм - довжиною 20 км на суму 35 000 грн.
Цією ж датою складений акт приймання-передачі №1 будови насосної зі зрошувальною системою до статутного капіталу ФГ "ІВАНІВСЬКИЙ СТЕП", згідно якого перелічене майно передано як внесок до Статутного капіталу господарства. Акт посвідчений приватним нотаріусом Іскрицькою Г.В. та зареєстрований в реєстрі за №1212, 1213.
Право власності на виникле майно господарства зареєстровано в Державному реєстру речових прав на нерухоме майно 09.07.2018 року, реєстраційний №1596122665229.
Згідно опису до зареєстрованого нерухомого майна належить: А-будівля насосної, І-господарчий трубопровід ГТ-І, ІІ - напірний польовий трубопровід ПТ-1-1, ІІІ - напірний польовий трубопровід ПТ-1-2.
12.07.2018 року ФГ "ІВАНІВСЬКИЙ СТЕП" у зв'язку з набуттям ним права власності на вказане вище нерухоме майно, звернулось до ГУ Держгеокадастру з заявою про передачу в користування (на умовах оренди) та на підставі ст. 120 ЗК України земельних ділянок з кадастровими номерами: №НОМЕР_1; НОМЕР_2; НОМЕР_3; НОМЕР_4; НОМЕР_5; НОМЕР_6; НОМЕР_7; НОМЕР_8; НОМЕР_9; НОМЕР_10.
При вирішенні наведеної заяви позивачу стало відомо, що п. 1 наказу №293/0/7-17 від 14.12.2017 року "Про доповнення Переліків земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону" доповнено перелік вільних земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону, лотами №№171-177, до яких лотами №№172-173 включено земельні ділянки в Іванівському районі з кадастровими номерами №6522987000:02:001:1033 та №6522987000:02:001:1009.
Також, 31.07.2018 року відповідач своїм листом "Про розгляд заяви" №5525/0-2160/0/95-18 на підставі п.3 ст.123 ЗК України, відмовив в задоволенні клопотання позивача про передачу в оренду земельних ділянок з кадастровими номерами: №НОМЕР_1; НОМЕР_2; НОМЕР_3; НОМЕР_4; НОМЕР_5; НОМЕР_6; НОМЕР_7; НОМЕР_8; НОМЕР_9; НОМЕР_10. Відмову обґрунтував тим, що на території земель Агайманської (Фрунзенської) сільської ради Іванівського району Херсонської області, які позивач бажає отримати в оренду, не існувало зрошення, а наданий фермерським господарством витяг Державного реєстру речових прав на нерухоме майно не містить інформації щодо земельних ділянок, на яких воно розташовано. За даними державного земельного кадастру на бажаних до отримання позивачем земельних ділянках об'єкти нерухомості відсутні. Окрім зазначеного, зазначені позивачем земельні ділянки сформовані із видом цільового використання - для сінокосіння та випасання худоби. А тому, згідно норм ст. 34 ЗК України передача вказаних земельних ділянок можлива лише громадянам.
Зазначену відмову та накази відповідача № 145 від 21.06.2018 та №293/0/7-17 від 14.12.2017 року ФГ "ІВАНІВСЬКИЙ СТЕП" вважає протиправними в оскарженій частині та такими, що порушують його майнові права. У зв'язку з чим звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Вимогами ч.1 ст.2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Відповідно до вимог ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Керуючись положеннями вищевказаних законів, Кодексом та контекстом Конституції України можна зробити висновок, що однією з найважливіших тенденцій розвитку сучасного законодавства України є розширення сфери судового захисту, в тому числі судового контролю за правомірністю і обґрунтованістю рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень.
Надаючи оцінку діям ГУ Держгеокадастру суд виходить з наступного.
Так, ФГ "ІВАНІВСЬКИЙ СТЕП" вважає Наказ №1 та Наказ №2 неправомірними, посилаючись на положення ч.2 ст. 134 ЗК України, згідно якої не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них, зокрема, у разі розташування на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.
Тобто вирішальним для прийняття рішення в даній справі в цій частині є з'ясування обґрунтованості наведених доводів позивача.
Так, підстави набуття права власності передбачені ст. 328 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України). Згідно положень наведеної норми, право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.
Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом. (ч.2 ст.328 ЦК України).
Суб'єктами права приватної власності є фізичні та юридичні особи. (ч.1 ст.325 ЦК України).
Правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб. (ч.1 ст.316 ЦК України)
Також Цивільним кодексом надано визначення поняттю речі, згідно якого до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об'єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення (ч.1 ст.181 ЦК України). В свою чергу рухомими є речі, які можна вільно переміщувати у просторі. (ч.2 ст. 181 ЦК України).
ФГ "ІВАНІВСЬКИЙ СТЕП" стверджує, що на земельних ділянках з кадастровими номерами: №НОМЕР_1; НОМЕР_2; НОМЕР_3; НОМЕР_4; НОМЕР_5; НОМЕР_6; НОМЕР_7; НОМЕР_8; НОМЕР_9; НОМЕР_10 знаходиться нерухоме майно отримане підприємством у власність в якості внеску до статутного капіталу. Вказане майно є будовою насосної з зрошувальною системою, розташоване за адресою: АДРЕСА_1, яка складається з будови під літерою "А" - будови насосної загальною площею 50 кв.м, зрошувальної системи, що складається з труби (металевої) діаметром 600 мм - довжиною 10 км, труби (металевої) діаметром 323 мм - довжиною 20 км, труби (металевої) діаметром 219 мм - довжиною 20 км на суму 35 000 грн.
Факт передачі зазначеного майна та його складові у власність позивача підтверджено актом приймання-передачі №1 будови насосної з зрошувальною системою до статутного капіталу ФГ "ІВАНІВСЬКИЙ СТЕП" (т.с. 1 а.с.21), витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності з індексним номером: 130528693 від 11.07.2018 року (т.с. 1 а.с. 22), технічним паспортом на нежитлові будівлі та споруди №1 від 05.07.2018 року (т.с.1 а.с.103-106).
Статтею 1 Закону України "Про меліорацію земель" надано визначення поняттю меліоративної системи, згідно якого меліоративною системою є технологічно цілісна інженерна інфраструктура, що включає в себе такі окремі об'єкти, як меліоративна мережа каналів, трубопроводів (зрошувальних, осушувальних, осушувально-зволожувальних, колекторно-дренажних) з гідротехнічними спорудами і насосними станціями, захисні дамби, спостережна мережа, дороги і споруди на них, взаємодію яких забезпечує управління водним, тепловим, повітряним і поживним режимом ґрунтів на меліорованих землях.
Позивачу передано в якості статутного внеску будову насосної разом з мережею зрошувальних трубопроводів, тобто технологічно цілісну інженерну інфраструктуру, яка відповідає визначенню меліоративної системи.
В розумінні ж цивільного законодавства (ч.1 ст. 188 ЦК України), наведене майно є складною річчю, тобто випадком, коли кілька речей утворюють єдине ціле, що дає змогу використовувати його за призначенням. В даному випадку - для зрошування земель.
Також очевидним є те, що передані позивачу об'єкти є нерухомим майном, оскільки переміщення цілісної інженерної системи, розташованої на земельній ділянці, є неможливим без її знецінення та зміни її призначення.
Частиною 2 ст. 188 ЦК України передбачено, що правочин, вчинений щодо складної речі, поширюється на всі її складові частини, якщо інше не встановлено договором.
Право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. (ч.1 ст. 182 ЦК України).
Статтею 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон №1952-IV) встановлено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Державний реєстр речових прав на нерухоме майно є єдиною державною інформаційною системою, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав.
Державна реєстрація здійснюється на засадах гарантування державою об'єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження.
Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації. (ч.ч. 1,2 ст. 3 Закону №1952- IV).
Частиною 1 ст. 5 зазначеного закону передбачено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам (ч.4 ст. 18 Закону №1952- IV).
Підсумовуючи наведені визначення понять та засад державної реєстрації прав на нерухоме майно слід дійти висновку, що дотримання відповідної процедури має наслідком визнання офіційною інформації, що міститься в відповідному реєстрі. Держава, в свою чергу, гарантує об'єктивність, достовірність та повноту відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження, що міститься в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Таким чином, при вирішенні даної справи такими, що не підлягають сумніву, суд вважає саме відомості з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
З наявного в матеріалах справи витягу з реєстру №130528693 від 11.07.2018 року (т.с.1 а.с.22) встановлено, що підставою для виникнення права власності позивача на об'єкт нерухомого майна: А- будівлі насосної, І - господарчий трубопровід ГТ-1, ІІ - напірний польовий трубопровід ПТ-1-1, ІІІ - напірний польовий трубопровід ПТ-1-2 є, зокрема, технічний паспорт №1, виданий 05.07.2018 року Комунальним підприємством "Каховське бюро технічної інвентаризації".
З копії згаданого технічного паспорту, також наявного в матеріалах справи, вбачається що зазначений в ньому об'єкт нерухомості складається з будівлі насосної (літера "А"), І - господарчого трубопроводу ГТ-1 (металевої труби, діаметром 600 мм протяжністю 10 000 пог. м), ІІ - напірного польового трубопроводу ПТ-1-1 (металевої труби, діаметром 323 мм протяжністю 20 000 пог. м), ІІІ - напірний польовий трубопровід ПТ-1-2 (металевої труби, діаметром 219 мм протяжністю 20 000 пог. м).
Також, в технічному паспорті міститься схематичний план земельної ділянки з позначенням місця розташування складових зазначеного об'єкту нерухомості. Так, з відповідного плану вбачається, що меліоративна система (зокрема, господарчий та напірний польовий трубопровід) розташований на земельних ділянках з кадастровими номерами: НОМЕР_2; НОМЕР_1; НОМЕР_4; НОМЕР_3; НОМЕР_5; 6522987000:03:028:0001; НОМЕР_7; НОМЕР_8; 6522987000:03:037:0001; НОМЕР_10; 6522987000:02:001:1029.
Частиною 2 ст. 18 Закону №1952- IV передбачено, що перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Таким, що виданий на розвиток зазначеної норми є Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 р. № 1127. Пунктом 48 наведеного порядку передбачено, що для державної реєстрації права власності у зв'язку з передачею майна у власність юридичної особи як внесок (внесення майна до статутного (складеного) капіталу (статутного фонду), вступні, членські та цільові внески членів кооперативу тощо) подаються:
1) документ, що посвідчує право власності особи на майно, що передається у власність юридичної особи (крім випадку, коли право власності на таке майно вже зареєстровано в Державному реєстрі прав);
2) акт приймання-передачі майна або інший документ, що підтверджує факт передачі такого майна.
Справжність підписів на акті приймання-передачі майна або іншому документі, що підтверджує факт передачі такого майна, засвідчується відповідно до Закону України "Про нотаріат";
3) рішення органу або особи, уповноважених установчими документами юридичної особи або законом (у разі, коли передача майна здійснюється іншою юридичною особою);
4) письмова згода всіх співвласників (у разі, коли передача здійснюється щодо майна, що перебуває у спільній власності).
Для державної реєстрації права власності на об'єкт нерухомого майна у разі, коли в документах, що подаються для такої реєстрації, відсутні відомості про технічні характеристики відповідного об'єкта, також подається технічний паспорт на такий об'єкт. (п.58 зазначеного порядку)
Отже, зазначення державним реєстратором при здійсненні відповідної реєстрації, як підстави виникнення права власності на об'єкт нерухомого майна з реєстраційним №1596122665229 у ФГ "ІВАНІВСЬКИЙ СТЕП", серед інших документів, й технічного паспорту свідчить, на думку суду, про врахування реєстратором змісту наведеного документу.
Тобто інформація, яка міститься в технічному паспорті №1 від 05.07.2018 року, розкриває обсяг майнових прав позивача, реєстрація яких проведена рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та конкретизує місцезнаходження зареєстрованої нерухомості.
При цьому суд звертає увагу, що найменування та об'єм нерухомого майна, означеного в технічному паспорті повністю відповідає найменуванню майна будівлі насосної та трубопроводу, реєстрація яких проведена за №1596122665229.
Тобто, як існування об'єкта нерухомого майна з реєстраційним номером №1596122665229 так і розташування його на земельних ділянках з переліченими кадастровими номерами, наразі, є таким, що визнано державою, отже є обов'язковим до врахування.
Окрім зазначеного, ч.2 ст. 188 ЦК України передбачено, що правочин, вчинений щодо складної речі, якою є означена нерухомість позивача, поширюється на всі її складові частини, якщо інше не встановлено договором.
Також ч. 5 ст. 12 ЦК України передбачено - якщо законом встановлені правові наслідки недобросовісного або нерозумного здійснення особою свого права, вважається, що поведінка особи є добросовісною та розумною, якщо інше не встановлено судом.
Отже, за умови відсутності доказів оскарження чи скасування рішення державного реєстратора Франовської І.В. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №42010429 від 11.07.2018 року, яким за ФГ "ІВАНІВСЬКИЙ СТЕП" зареєстровано об'єкт нерухомого майна за описом: А-будівля насосної, І-господарчий трубопровід ГТ-1, ІІ - напірний польовий трубопровід ПТ-1-1, ІІІ - напірний польовий трубопровід ПТ-1-2, суд вважає існування об'єкта нерухомого майна з реєстраційним номером №1596122665229 та його розташування на земельних ділянках з кадастровими номерами: НОМЕР_2; НОМЕР_1; НОМЕР_4; НОМЕР_3; НОМЕР_5; 6522987000:03:028:0001; НОМЕР_7; НОМЕР_8; 6522987000:03:037:0001; НОМЕР_10; 6522987000:02:001:1029 -доведеним.
З цих самих підстав, з урахуванням викладених вище в судовому рішенні положень ЦК України, суд вважає помилковими доводи відповідача щодо того, що меліоративна мережа зрошувальних трубопроводів не є нерухомим майном.
Щодо тверджень ГУ Держгеокадастру, що відсутність зрошувальної системи на бажаних до отримання позивачем земельних ділянках підтверджується відомостями, що міститься в довідках з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем)від 08.08.2018 року №22-21-0.28-85/101-18 та 22-21-0.28-86/101-18 суд зазначає, що статистична звітність форми 6-зем є не актуальною, оскільки з 01.01.2016 року Наказ Державного комітету статистики України від 05.11.98 № 377, яким було затверджено форму державної статистичної звітності з земельних ресурсів та Інструкцію з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем) втратив чинність. При цьому Положення про порядок ведення державного земельного кадастру, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.93 № 15, на підставі якого розроблена вищезгадана форма статистичної звітності втратило чинність ще 01.01.2013 року. Отже довідки, видані на основі зазначеної статистичної звітності, не можуть вважатись допустимим доказом.
Також, не може бути взятий до уваги лист сільського голови Агайманської сільської ради Сушко В.М. Оскільки в листі йдеться про відсутність на балансі сільської ради трубопроводу для зрошуваних систем на земельних ділянках, які ФГ "ІВАНІВСЬКИЙ СТЕП" бажає отримати в оренду. Вказана обставина не спростовує доводів позивача про існування належної йому меліоративної системи, оскільки факт належності її позивачу виключає можливість її одночасного перебування на балансі сільської ради.
Окрім зазначеного не пояснено суду, на виконання яких повноважень, передбачених законом, представником відповідача та органу місцевого самоврядування здійснено складання документа з назвою "Обстеження земельних ділянок" від 03.08.2018 року та чим передбачено юридичну значимість зазначеного документа.
Підсумовуючи викладене, суд вказує, що при наданні оцінці доказам суд керується положеннями КАС України. Зокрема, ч.2 ст. 74 КАС України, згідно якої, обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
В даному випадку, право власності ФГ "ІВАНІВСЬКИЙ СТЕП" на належну йому нерухомість доведено доказами, передбаченими законом, натомість відповідач обґрунтовує свою позицію доказами, які в силу наведених вище підстав, не спростовують доводів позивача.
Частиною 1 ст. 135 ЗК України земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів.
Організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів. (ч.3 ст. 135 ЗК України)
Організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення. (ч.1 ст.136 ЗК України).
Підготовку лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів. (ч.4 ст. 136 ЗК України).
Таким чином ГУ Держгеокадастру є організатором земельних торгів та органом, відповідальним за визначення переліку земельних ділянок та їх підготовки до проведення торгів.
На виконання зазначених повноважень відповідачем видано наказ №145 від 21.06.2018 року "Про проведення земельних торгів у формі аукціону", яким виставлено на торги окремими лотами (лоти №172, 173), серед інших, земельні ділянки з кадастровими номерами: НОМЕР_3, НОМЕР_4 та наказ №293/0/7-17 від 14.12.2017 року, яким доповнено перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону лотами №172, 173, тобто земельними ділянками з кадастровими №6522987000:02:001:1033, НОМЕР_4.
Однак, вказані накази в оскарженій частині порушують заборону, передбачену ч. 2 ст.134 ЗК України, стосовно того, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі, зокрема, у разі розташування на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, оскільки судом встановлено знаходження належного ФГ "ІВАНІВСЬКИЙ СТЕП" майна, зокрема, на земельних ділянках з кадастровими номерами №6522987000:02:001:1033, НОМЕР_4.
На підставі викладеного суд вважає, що оскаржені накази є протиправними в частині виставлення на земельні торги земельних ділянках з кадастровими номерами №6522987000:02:001:1033, НОМЕР_4, як таких, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, належні позивачу. Отже, Наказ №1 та Наказ №2 підлягають скасуванню.
Щодо позовних вимог ФГ "ІВАНІВСЬКИЙ СТЕП" в частині щодо визнання протиправної відмови ГУ Держгеокадастру, оформленої листом №5525/0-2160/0/95-18 від 31.07.2018 року в передачі у користування на умовах оренди земельних ділянок з кадастровими №№НОМЕР_1; НОМЕР_2; НОМЕР_3; НОМЕР_4; НОМЕР_5; НОМЕР_6; НОМЕР_7; НОМЕР_8; НОМЕР_9; НОМЕР_10, суд зазначає наступне.
Так, доводи відповідача, викладені у відмові, стосовно відсутності на зазначених земельних ділянках нерухомого майна, належного ФГ "ІВАНІВСЬКИЙ СТЕП", на думку суду, не підлягають повторній оцінці, оскільки вже визнані судом необґрунтованими вище за текстом даного рішення.
Щодо посилання ГУ Держгеокадастру на те, що бажані до отримані земельні ділянки за даними земельного кадастру, сформовані із видом цільового використання - для сінокосіння та випасання худоби та згідно положення ст. 34 ЗК України не підлягають передачі в оренду будь-кому, окрім громадян суд зазначає наступне.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу. (ст. 124 ЗК України)
Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Так, згідно ст. 1 ЦК України, особисті немайнові та майнові відносини (цивільні відносини), засновані на юридичній рівності, вільному волевиявленні, майновій самостійності їх учасників.
Учасниками цивільних відносин є фізичні особи та юридичні особи (ч.1 ст. 2 ЦК України).
Одним із загальних засад цивільного законодавства є свобода договору (п. 3 ч. 1 ст. 3 ЦК України).
Оренда землі є заснованим на договорі строковим платним володінням і користуванням земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відносини з оренди землі врегульовані спеціальним законом - Законом України "Про оренду землі".
Зокрема, ст.ст. 3,5 наведеного закону встановлено можливі об'єкти оренди та можливі орендарі землі. Так, об'єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності. Орендарями земельних ділянок є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право володіння і користування земельною ділянкою. Орендарями земельних ділянок можуть бути: а) районні, обласні, Київська і Севастопольська міські державні адміністрації, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та Кабінет Міністрів України в межах повноважень, визначених законом; б) сільські, селищні, міські, районні та обласні ради, Верховна Рада Автономної Республіки Крим у межах повноважень, визначених законом; в) громадяни і юридичні особи України, іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи, міжнародні об'єднання та організації, а також іноземні держави.
Таким чином, орендувати земельні ділянки для сінокосіння та випасання худоби, можуть не лише громадяни України, а й іноземці, особи без громадянства, юридичні особи. Це випливає із загального принципу свободи договору, а також прямо передбачено ст. 5 Закону України "Про оренду землі".
Також, з аналізу ст. ст. 24, 28, 31 ЗК України вбачається, що сінокоси та пасовища можуть бути у складі земель будь-якого сільськогосподарського підприємства.
При цьому, положення ЗК України так само, як і Закону України "Про оренду землі" не містять заборони для юридичних осіб на отримання та/або використання у своїй діяльності земель з цільовим використанням - для сінокосіння та випасання худоби.
Тобто, ст. 34 ЗК України носить, декларативний характер наголошуючи на праві громадян на отримання в оренду земель з зазначеним цільовим використанням, а не обмежує коло осіб, яким може бути надано в оренду землі з відповідним цільовим використанням, як про це помилково наголошує відповідач.
При цьому, суд звертає увагу сторін, що ст. 23 Закону України "Про меліорацію земель", зокрема, передбачено, що землі, зайняті окремими об'єктами інженерної інфраструктури меліоративних систем (меліоративною мережею з гідротехнічними спорудами та насосними станціями, захисними дамбами, спостережною мережею, технологічними дорогами та спорудами на них), а також землі, виділені під смуги відведення для них, надаються у користування або у власність суб'єктам права власності на меліоративні системи, які забезпечують відповідно до цього Закону експлуатацію меліоративних систем або утворюють з цією метою спеціальні служби.
Таким чином, слід визнати, що позивач, відмовляючи в задоволенні клопотання позивача про надання в оренду зазначених, ним земельних ділянок допустив невірне застосування норм чинного законодавства, що надало вказаному рішенню ознак протиправності.
Отже судом встановлено невірне застосування відповідачем норм діючого законодавства при прийнятті рішення, оформленого в формі листа від 31.07.2018 року №5525/0-2160/0/95-18 щодо відмови в наданні в оренду ФГ "ІВАНІВСЬКИЙ СТЕП" земельних ділянок, а також встановлена протиправність Наказу №1 та Наказу №2, що має наслідком їх скасування в тій частині, яка стосується позивача.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Суд зазначає, що відповідачем належними та допустимими доказами не доведено правомірність свого рішення про відмову в задоволені заяви позивача про надання йому в користування (на умовах оренди) земельних ділянок з кадастровими номерами: НОМЕР_1; НОМЕР_2; НОМЕР_3; НОМЕР_4; НОМЕР_5; НОМЕР_6; НОМЕР_7; НОМЕР_8; НОМЕР_9; НОМЕР_10 для ведення фермерського господарства, оформлених листом №5525/0-2160/0/95-18 від 31.07.2018 року.
Також, відповідачем не доведено належними та допустимими доказами правомірність своїх наказів від 21.06.2018 року №145 "Про проведення земельних торгів у формі аукціону" та від 14.12.2017 року №293/0/7-17 "Про затвердження Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону" в частині, що стосується земельних ділянок з кадастровими номерами: НОМЕР_3 та НОМЕР_4;
Враховуючи вищевикладене та оцінюючи наявні у матеріалах справи докази в сукупності, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 2, 241, 243-249 КАС, суд -
вирішив :
Позов задовольнити.
Визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області про передачу у користування на умовах оренди земельних ділянок на підставі ст. 134 Земельного кодексу України, оформлену листом від 31.07.2018р. № 5525/0-2160/0/95-18.
Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області від 21.06.2016 року №145 "Про проведення земельних торгів у формі аукціону" в частині виставлення на земельні торги лотами №172 та №173 прав оренди на земельні ділянки з кадастровими номерами НОМЕР_3 та НОМЕР_4.
Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області від 14.12.2017 року №293/0/7-17 в частині внесення змін у додаток №2 до наказу Головного управління Держземагенства у Херсонській області від 23.10.2014 року №21-81/19-14 "Про затвердження Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону" щодо включення до переліку земельних ділянок з кадастровими номерами НОМЕР_3 та НОМЕР_4.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П'ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції,який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 23 листопада 2018 р.
Суддя Ковбій О.В.
кат. 6.2.1
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.11.2018 |
Оприлюднено | 27.11.2018 |
Номер документу | 78074545 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Ковбій О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні