ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"20" листопада 2018 р.м. ХарківСправа № 922/1499/18
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Добрелі Н.С.
при секретарі судового засідання Сланова М.Ю.
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу
за позовом Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "ЖК Ультра", м. Харків до Фірми "Т.М.М." ТОВ м. Київ про зобов'язання вчинити певні дії за участю представників сторін:
позивача - ОСОБА_1, за довіреністю від 20.07.2018 року.
відповідача - ОСОБА_2, за довіреністю від 08.06.2018 року.
ВСТАНОВИВ:
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ЖК Ультра" звернулось до господарського суду Харківської області з позовною заявою (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог) до Фірми "Т.М.М." - Товариство з обмеженою відповідальністю, в якій просить суд зобов`язати Фірму "Т.М.М." - Товариство з обмеженою відповідальністю передати в управління Об`єданню співвласників багатоквартирного будинку "ЖК Ультра" житловий комплекс з прибудовою офісних приміщень та підземним паркінгом автомашин по провулку Отакара Яроша, 20 у м. Харків та передати за актом приймання-передачі оригіналів документів: щодо технічного стану об'єкта, в тому числі: план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА- 2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 № 56, паспорт об'єкта та земельної ділянки, проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду об'єкта; акт технічного стану об'єкта на момент приймання-передачі; схеми внутрішньо будинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо; виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення); паспорти котельного господарства, котлові книги: паспорти ліфтового господарства; кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту; акти технічного огляду; журнали заявок мешканців об'єкта; протоколи виміру опору ізоляції електромереж; протоколи огляду системи вентиляції; щодо бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об'єктом; обліку мешканців об'єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об'єкта, які у ньому не мешкають; правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об'єкта; планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об'єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об'єкта; примірник технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого житловий комплекс з прибудовою офісних приміщень та підземним паркінгом автомашин прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 07.06.2018 року позовну заяву Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ЖК Ультра залишено без руху, у зв`язку з не поданням позивачем належних доказів сплати судового збору у встановленому порядку та розмірі.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 11.06.2018 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено підготовче засідання в порядку загального позовного провадження на 09.07.2018 року.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 07.08.2018 року продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів. Прийнято уточнення позовної заяви Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ЖК Ультра" до розгляду. Провадження у справі 922/1499/18 зупинено до набрання законної сили судовим рішенням у господарській справі №922/1500/18 за зустрічним позовом Фірма "Т.М.М." ТОВ м. Київ до ОСББ "ЖК Ультра" про визнання недійсним рішення установчих зборів та скасування державної реєстрації ОСББ "ЖК Ультра".
14.08.2018 року від Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "ЖК Ультра" надійшла апеляційна скарга на ухвалу господарського суду Харківської області від "07" серпня 2018 р. по справі № 922/1499/18.
17.08.2018 року матеріали справи № 922/1499/18 разом з апеляційною скаргою було надіслано до Харківського апеляційного господарського суду.
Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 24.09.2018 року задоволено апеляційну скаргу Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку ЖК Ультра . Ухвалу Господарського суду Харківської області від 07.08.2018 у справі №922/1499/18 в частині зупинення провадження у справі №922/1499/18 - скасовано. Справу №922/1499/18 для подальшого розгляду направлено до Господарського суду Харківської області.
28.09.2018 року справа № 922/1499/18 надійшла до господарського суду Харківської області.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 01.10.2018 року справу призначено до розгляду в підготовчому судовому засіданні на "29" жовтня 2018 року.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 29.10.2018 року підготовче провадження по справі було закрито та справу призначено до розгляду по суті на 01.11.2018 року.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 12.11.2018 року, яка занесена до протоколу судового засідання, було оголошено перерву до 20.11.2018 року.
Представник позивача в судовому засіданні 20.11.2018 року підтримав позовні вимоги, просив суд позов задовольнити, посилаючись на те, що з моменту створення ОСББ, відповідач мав передати позивачу в управління будинок, який знаходиться за адресою: пров. Отакара Яроша, буд. 20, м. Харків.
Представник відповідача в судовому засіданні 20.11.2018 року проти позову заперечував, просив суд відмовити в задоволенні позову, посилаючись на те, що позивачем не доведено порушення його прав відповідачем, не надано належних доказів того, що позивач є балансоутримувачем чи власником житлового будинку або здійснює обслуговування будинку за адресою: пров. Отакара Яроша, буд. 20, м. Харків, а також відповідач стверджує, що ОСББ створено з порушенням норм чинного законодавства, у зв`язку з чим вимоги позивача є безпідставними.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши вступне слово представників сторін, з'ясувавши обставини справи та дослідивши подані суду докази, перевіривши відповідність доводів сторін фактичним обставинам справи, судом встановлено наступне.
Відповідно до протоколу №1 установчих зборів об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, розташованого за адресою: 61045, м. Харків, провулок Отакара Яроша, буд.20 було вирішено створити об'єднання співвласників багатоквартирного будинку ЖК "УЛЬТРА" (дата та номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань №1 480 1020000 076409 від 03.04.2018 року).
Як вбачається із вищезазначеного протоколу у зборах взяли участь особисто або через представників співвласників в кількості 160 осіб, яким належать квартири та/або нежитлові приміщення багатоквартирного будинку загальною площею 17154,60 кв.м., що складає 54,47% від загальної площі всіх квартир та/або нежитлових приміщень.
Відповідними зборами об'єднання співвласників багатоквартирного будинку були вирішені наступні питання порядку денного:
- обрано голову та секретаря загальних зборів ОСББ "ЖК Ультра";
- обрано наступну форму управління: управління багатоквартирним будинком з нежитловими приміщеннями (нежилими приміщеннями, офісами) і підземним паркінгом за адресою: 61045, м. Харків, провулок О. Яроша, будинок 20 здійснювати Об'єднанням самостійно; Об'єднання приймає багатоквартирний будинок в управління відповідно до п.п. 2.1-2.3 Правил управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, Наказ Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 №13;
- з 01.06.2018 року Об'єднання розпочинає управління і забезпечення належної експлуатації багатоквартирного будинку з нежитловими приміщеннями (нежилими приміщеннями, офісами) і підземним паркінгом за адресою: 61045, м. Харків, провулок О. Яроша, будинок 20; припинити отримання і усіх послуг, в тому числі управління від Фірми Т.М.М. - ТОВ, з 01.06.2018; встановити, що договори, укладені між Фірмою Т.М.М. - ТОВ та власниками квартир, нежитлових приміщень (нежилих приміщень, офісів), власниками машиномісць у підземному паркінгу за адресою: 61045, м. Харків, провулок О. Яроша, будинок 20 втрачають чинність з 01.06.2018; Членам комісії з передачі багатоквартирного будинку в управління Об'єднання прийняти не пізніше як 25.05.2018 за актом приймання-передачі всю технічну документацію із переліку, визначеного Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 № 13 по будинку за адресою: 61045, м. Харків, провулок О. Яроша, будинок 20; у разі невиконання Фірмою Т.М.М. - ТОВ вимоги щодо передачі технічної документації, правлінню Об'єднання прийняти рішення про зобов'язання Фірми Т.М.М. - ТОВ в судовому порядку виконати вимогу Об'єднання про виготовлення документів.
Створити Комісію щодо приймання-передачі багатоквартирного будинку в управління в наступному складі:
1. Голова комісії - ОСОБА_3 Голова Правління ОСББ ЖК УЛЬТРА ;
2. ОСОБА_4 - член Правління ОСББ ЖК УЛЬТРА ;
3. ОСОБА_5 - член Правління ОСББ ЖК УЛЬТРА ;
4. ОСОБА_6 - член Правління ОСББ ЖК УЛЬТРА ;
5. ОСОБА_7 - член Правління ОСББ ЖК УЛЬТРА ;
6. ОСОБА_8 - член Правління ОСББ ЖК УЛЬТРА ; представники Фірми Т.М.М. - ТОВ .
На підставі проведених зборів співвласників багатоквартирного будинку було затверджено статут ОСББ "ЖК Ультра".
Пунктом 1 розділу 2 статуту встановлено, що метою створення об`єднання є забезпечення і захист прав співвласників, дотримання ними своїх обов`язків, належне утримання та використання спільного майна будинку, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та цим Статутом.
Пунктом 3 розділу 2 статуту передбачено, що завданням та предметом діяльності об`єднання є: забезпечення реалізації прав співвласників на володіння та користування спільним майном; забезпечення належного утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території; сприяння співвласниками в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості та обґрунтованими цінами; забезпечення виконання співвласниками своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.
На виконання вищевказаних рішень, затверджених протоколом № 1 від 16.03.2018 року, позивачем було направлено відповідачу ОСОБА_9 №1 від 10.05.2018 року, в якому позивач просив відповідача не пізніше 25 травня 2018 року передати ОСББ ЖК УЛЬТРА технічну та іншу документацію, яка передбачена Порядком передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.2002 №1521, Законом України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" та Правилами управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд , які затверджені Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 N 13.
Проте, як вказує позивач, вищезазначені вимоги було проігноровані відповідачем.
В подальшому ОСББ ЖК УЛЬТРА направило до Фірми Т.М.М. - ТОВ Лист №28--05/1 від 28.05.2018 року, з проханням:
- 01 червня 2018 року з 09.00 до 10.00 годин надіслати уповноважених належним чином представників Фірми Т.М.М. -ТОВ для складання, підписання та затвердження акта приймання-передачі багатоквартирного будинку з нежитловими приміщеннями (нежилими приміщеннями, офісами) і підземним паркінгом за адресою: 61045, м. Харків, провулок О. Яроша, будинок 20 в управління ОСББ ЖК УЛЬТРА ;
- 01 червня 2018 року з 09.00 до 10.00 годин передати ОСББ ЖК УЛЬТРА технічну та іншу документацію, яка передбачена Порядком передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від11.10.2002 №1521, Законом України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" та Правилами управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд , які затверджені Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 N 13;
- 01 червня 2018 року з 09.00 до 10.00 годин передати ОСББ ЖК УЛЬТРА всі ключі від місць загального користування, допоміжних приміщень, приміщень в яких знаходяться загальнобудинкові комунікації та технічні засоби для управління обладнанням багатоквартирного будинку з нежитловими приміщеннями (нежилими приміщеннями, офісами) і підземним паркінгом за адресою: 61045, м. Харків, провулок О. Яроша, будинок 20;
- на виконання рішень співвласників з питань №2 та №4 Загальних зборів ОСББ ЖК УЛЬТРА , оформлених Протоколом Загальних зборів ОСББ ЖК УЛЬТРА від 20.04.2018 року, припинити Фірмою Т.М.М. ТОВ з 01 червня 2018 року управління багатоквартирного будинку з нежитловими приміщеннями (нежилими приміщеннями, офісами) і підземним паркінгом за адресою: 61045, м. Харків, провулок О. Яроша, будинок 20 та не чинити перешкод в управлінні вказаним будинком ОСББ ЖК УЛЬТРА .
В свою чергу, відповідачем 31.05.2018 року було направлено на адресу позивача відповідь за вих. № 106, в якій зазначено про відсутність законних підстав для початку з боку Фірми "Т.М.М." ТОВ дій щодо передачі об`єкта в управління ОСББ ЖК УЛЬТРА . У своєму листі відповідач вказує на порушення позивачем процедури проведення загальних зборів співвласників багатоквартирних будинків, у зв`язку з чим рішення про прийняття багатоквартирного будинку в управління ОСББ ЖК УЛЬТРА проведені з порушенням порядку, передбаченого чинним законодавством України.
Таким чином, позивач вважає що відповідач безпідставно ухиляється від дій щодо передачі йому в управління багатоквартирного будинку з нежитловими приміщеннями (нежилими приміщеннями, офісами) і підземним паркінгом за адресою: 61045, м. Харків, провулок О. Яроша, будинок 20, що в свою чергу порушує його права та права співвласників багатоквартирного будинку.
Вищезазначені обставини стали підставою для звернення позивача до суду з позовом про зобов`язання Фірми "Т.М.М." - Товариство з обмеженою відповідальністю передати в управління Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "ЖК Ультра" житловий комплекс з прибудовою офісних приміщень та підземним паркінгом автомашин по провулку Отакара Яроша, 20 у м. Харків та передати за актом приймання-передачі оригіналів документів (перелік яких наведено в уточненій позовній заяві).
Відповідач в обґрунтування своїх заперечень посилається на те, що позивачем не надано доказів того, що останній є балансоутримувачем будинку № 20 по вул. Отакара Яроша у м. Харків, що ним набуто у встановленому законодавством порядку право власності на вказаний багатоквартирний будинок та що він здійснює обслуговування багатоквартирного будинку № 20 по вул. Отакара Яроша у м. Харків. Крім того відповідач посилається на те, що ОСББ "ЖК Ультра" створено з порушенням норм діючого законодавства, у зв`язку з чим відповідач звернувся до суду з позовом про визнання недійсними загальних зборів співвласників багатоквартирного будинку по провулку Отакара Яроша, 20 у м. Харків.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, суд виходить із наступного.
Відповідно до ч.2 ст. 4 ГПК України передбачено, що юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Щодо позовних вимог про зобов`язання Фірми "Т.М.М." - Товариство з обмеженою відповідальністю передати в управління Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "ЖК Ультра" житловий комплекс з прибудовою офісних приміщень та підземним паркінгом автомашин по провулку Отакара Яроша, 20 у м. Харків, суд зазначає наступне.
Згідно зі ст. 355 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) майно, що є у власності двох або більше осіб (співвласників), належить їм на праві спільної власності (спільне майно). Майно може належати особам на праві спільної часткової або на праві спільної сумісної власності. Право спільної власності виникає з підстав, не заборонених законом. Спільна власність вважається частковою, якщо договором або законом не встановлена спільна сумісна власність на майно.
Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 368 ЦК України спільна власність двох або більше осіб без визначення часток кожного з них у праві власності є спільною сумісною власністю. Суб'єктами права спільної сумісної власності можуть бути фізичні особи, юридичні особи, а також держава, територіальні громади, якщо інше не встановлено законом.
Частина 1, 2 ст. 369 ЦК України співвласники майна, що є у спільній сумісній власності, володіють і користуються ним спільно, якщо інше не встановлено домовленістю між ними. Розпоряджання майном, що є у спільній сумісній власності, здійснюється за згодою всіх співвласників, якщо інше не встановлено законом.
Ст. 382 ЦК України передбачено, що квартирою є ізольоване помешкання в житловому будинку, призначене та придатне для постійного у ньому проживання. Усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.
У ст. 385 ЦК України зазначено, що власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об'єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту.
Особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, регулювання правових, організаційних та економічних відносин, пов'язаних з реалізацією прав та виконанням обов'язків співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління регламентовані Законом України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку".
Відповідно до ч.ч. 1, 7 та 8 ст. 1 вказаного Закону багатоквартирний будинок - житловий будинок, в якому розташовано три чи більше квартири; управитель багатоквартирного будинку (далі - управитель) - фізична особа - підприємець або юридична особа - суб'єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб; управління багатоквартирним будинком - вчинення співвласниками багатоквартирного будинку дій щодо реалізації прав та виконання обов'язків співвласників, пов'язаних з володінням, користуванням і розпорядженням спільним майном багатоквартирного будинку.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку.
Частиною 1 ст. 10 вказаного Закону співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею.
Згідно зі ст. 1 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" (далі - об'єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Статтею 4 вказаного Закону об'єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов'язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. Об'єднання створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом. Порядок надходження і використання коштів об'єднання визначається цим Законом та іншими законами України. Основна діяльність об'єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов'язань, пов'язаних з діяльністю об'єднання. Господарче забезпечення діяльності об'єднання може здійснюватися власними силами об'єднання (шляхом самозабезпечення) або шляхом залучення на договірних засадах суб'єктів господарювання. Об'єднання є юридичною особою, яка створюється відповідно до закону, має печатку із своїм найменуванням та інші необхідні реквізити, а також розрахункові рахунки в установах банку. Об'єднання є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між співвласниками.
Згідно зі ст. 12 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" управління багатоквартирним будинком здійснює об'єднання через свої органи управління. За рішенням загальних зборів функції з управління багатоквартирним будинком можуть бути передані (всі або частково) управителю або асоціації. Об'єднання самостійно визначає порядок управління багатоквартирним будинком та може змінити його у порядку, встановленому цим Законом та статутом об'єднання.
Відповідно до п. 1, п. 2 загальної частини Порядку державної реєстрації об'єднань співвласників багатоквартирного будинку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.2002р. № 1521 Державна реєстрація об'єднань співвласників багатоквартирного будинку (далі - об'єднання) проводиться виконавчим органом міської, районної у місті ради, районною, районною у мм. Києві і Севастополі державною адміністрацією (далі - органи державної реєстрації) за місцем знаходження багатоквартирного будинку. Органи державної реєстрації ведуть реєстри об'єднань співвласників багатоквартирного будинку в установленому ними порядку. Реєстрація об'єднань, найменування яких тотожні найменуванням інших об'єднань, внесених до відповідного реєстру об'єднань співвласників багатоквартирного будинку (далі - реєстр), не допускається. Орган державної реєстрації дає змогу провести перевірку заявленого найменування об'єднання на тотожність найменуванням об'єднань, внесених до реєстру. Об'єднання розташовується за місцем знаходження багатоквартирного будинку.
Відповідно до ч. 14 ст. 6 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" державна реєстрація об'єднання (асоціації) проводиться у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. ОСББ вважається утвореним з дня його державної реєстрації.
Статтею 87 ЦК України передбачено, що юридична особа вважається створеною з дня її державної реєстрації.
Згідно з ч. 4 ст. 91 ЦК України цивільна правоздатність юридичної особи виникає з моменту її створення і припиняється з дня внесення до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України запису про її припинення.
Як вбачається з матеріалів справи, з 03.04.2018 року (день державної реєстрації), ОСББ "ЖК Ультра" набуло повної цивільної правоздатності, щодо реалізації повноважень передбачених Статутом об'єднання.
Правомірність реєстрації ОСББ підтверджується внесенням ОСББ до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Тобто створення в багатоквартирному будинку по провулку Отакара Яроша, буд. 20 у місті Харкові ОСББ та прийняття рішення про передачу ОСББ в управління житлового будинку є підтвердженням факту надання власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку повноважень ОСББ щодо управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку.
Ч. 18, ч. 19 ст. 6 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" передбачено, що колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об'єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об'єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж. У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об'єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об'єднання відновлює її за власний рахунок.
Таким чином, суд дійшов висновку про те, що створення ОСББ, ухвалення рішення співвласників про прийняття житлового будинку № 20 по провулку Отакара Яроша в місті Харкові на баланс ОСББ "ЖК Ультра" та затвердження порядку обслуговування будинку, шляхом прийняття рішення відносно здійснення самостійного управління цим багатоквартирним будинком ОСББ "ЖК Ультра" через свої органи управління, є підставою, відповідно до якої ОСББ в даному випадку вправі вимагати передачі йому будинку в управління.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного суду від 23.05.2018 року по справі № 922/657/17.
Верховний Суд України у постанові від 27.04.2012р. у справі №5023/1171/11 зробив висновок про те, що Закон України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" і зазначений вище Порядок передачі майна на баланс об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, пов'язують передачу на баланс об'єднання співвласників багатоквартирного будинку житлових комплексів тільки з прийняттям об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку відповідного рішення, встановлюють обов'язковість такої передачі та не покладають на об'єднання співвласників багатоквартирного будинку обов'язок встановлювати балансоутримувача будинку.
Вищезазначені положення чинного законодавства спростовують твердження відповідача щодо необхідності надання позивачем доказів права власності на спірний будинок чи доказів того, що ОСББ "ЖК Ультра" є балансоутримувачем житлового будинку по провулку Отакара Яроша, 20 у м. Харків, оскільки з моменту створення об'єднання співвласників багатоквартирного будинку та прийняття відповідного рішення про прийняття житлового будинку на баланс ОСББ, будь-яка особа, у якої знаходилось майно на балансі, зобов'язана передати це майно на баланс такого об'єднання.
В свою чергу в матеріалах справи наявні докази того, що на даний час саме відповідач є балансоутримувачем будинку по провулку Отакара Яроша, 20 у м. Харків, що підтверджується зокрема актом приймання-передачі житлового будинку з балансу на баланс від 12.01.2011 року, який підписаний представниками ТОВ "Укрімпекс" та представниками фірми "Т.М.М." ТОВ (том 2 а.с. 85).
Крім того, в матеріалах справи наявна постанова Апеляційного суду Харківської області від 25.04.2018 року по справі № 638/4143/17, зі змісту якої вбачається, що між фірмою "Т.М.М." ТОВ та ОСОБА_3 було укладено договір № 20 О.Я.-112к1 про надання житлово-комунальних послуг від 01.06.2015 року з додатками № 1,2, предметом якого є надання виконавцем послуг з утримання будинку № 20 про пров. Отакара Яроша в м. Харків, належних до нього прибудинкових територій та споруд, послуг балансоутримання, забезпечення надання комунальних послуг централізованого постачання холодної води, водовідведення, газо- та електропостачання.
Таким чином вищенаведені обставини свідчать про те, що саме відповідач на даний час є балансоутримувачем спірного будинку.
Щодо тверджень відповідача стосовно того, що останній є власником нежитлових приміщень у буд. 20 по провулку Отакара Яроша у м. Харків, то в даному випадку вказані обставини не можуть бути підставою для відмови відповідача передати позивачу в управління вказану будівлю, оскільки передача в управління будинку не вплине на права власності відповідача.
Стосовно посилань відповідача на те, що під час створення ОСББ було порушено порядок скликання та проведення установчих зборів ОСББ "ЖК Ультра", внаслідок чого вчинено порушення прав та інтересів співвласників багатоквартирного будинку № 20 по провулку Отакара Яроша у м. Харків, зокрема відповідача, суд зазначає наступне.
В обґрунтування порушення порядку створення ОСББ, відповідач посилається на лист Департаменту житлового господарства Харківської міської ради від 24.05.2018 року.
Проте дослідивши вказаний лист, суд вважає за необхідне зазначити, що останній не може бути належним доказом порушення позивачем порядку створення ОСББ з огляду на наступне.
В матеріалах даної справи містяться виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 03.04.2018 про державну реєстрацію ОСББ ЖК Ультра (ідентифікаційний номер 42039357) за реєстраційним №1 480 102 0000 076409 від 03.04.2018, а також копія Статуту ОСББ ЖК Ультра , затвердженого протоколом №1 установчих зборів ОСББ ЖК Ультра від 16.03.2018.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 1 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань - документ в електронній або у випадках, передбачених цим Законом, у паперовій формі, який формується за результатами проведення реєстраційних дій і містить відомості про юридичну особу або її відокремлений підрозділ, фізичну особу - підприємця (у тому числі про взяття на облік в органах державної статистики та державної фіскальної служби, видачу ліцензії та документів дозвільного характеру; або громадське формування, що не має статусу юридичної особи, а також про проведену реєстраційну дію.
За змістом абзацу 1 частини 4 статті 11 вказаного Закону виписка формується за результатами проведення реєстраційної дії.
Відповідно до ч.1,3 ст. 10 Закону якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою. Якщо відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, не внесені до нього, вони не можуть бути використані у спорі з третьою особою, крім випадків, коли третя особа знала або могла знати ці відомості.
Таким чином, виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 03.04.2018 є документом, який підтверджує проведення державної реєстрації юридичної особи - ОСББ ЖК Ультра у відповідності до вимог законодавства України.
Отже в даному випадку посилання відповідача на лист Департаменту житлового господарства Харківської міської ради від 24.05.2018 року, як на підставу недійсності рішення зборів співвласників багатоквартирного будинку є безпідставними, оскільки проведення державної реєстрації юридичної особи - ОСББ ЖК Ультра підтверджено належними доказами, а саме випискою Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Тобто, наявність даної виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 03.04.2018 підтверджує правосуб'єктність ОСББ ЖК Ультра , та набуття повної цивільної правоздатності, щодо реалізації повноважень передбачених Статутом об'єднання, в якому визначено, що метою створення об'єднання є в тому числі належне утримання та використання спільного майна будинку, а завданням та предметом діяльності об'єднання є забезпечення реалізації прав співвласників на володіння та користування спільним майном, забезпечення належного утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території.
Згідно зі ст.91 ЦК України цивільна правоздатність юридичної особи виникає з моменту її створення і припиняється з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Відповідно до п.2 ст.104 ЦК України юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
На даний час рішення установчих зборів співвласників багатоквартирного будинку, затверджені протоколом № 1 від 16.03.2018 року не визнані недійсними в судовому порядку, державна реєстрація ОСББ "ЖК Ультра" не скасовано.
Таким чином посилання відповідача на порушення процедури проведення установчих зборів співвласників багатоквартирного будинку по провулку Отакара Яроша, 20 у м. Харків є безпідставними, оскільки предметом розгляду даної справи є передача в управління будинку, а не визнання недійсним рішень зборів.
Гарантоване ст. 55 Конституції України й конкретизоване у законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб порушення, про яке стверджує позивач, було обґрунтованим.
З аналізу ст. 15, ст. 16 Цивільного кодексу України слідує, що право на захист - це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право. Частиною 2 статті 16 ЦК України передбачено перелік способів захисту цивільних прав, які мають універсальний характер та можуть застосовуватися до всіх чи більшості суб'єктивних прав. Разом з тим, законодавцем передбачено, що такий перелік не є вичерпним та надано право суду захистити цивільне право або інтерес особи іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках. Особа, законне право або інтерес якої порушено, може скористатися можливістю вибору між декількома способами захисту. Якщо спеціальні норми права визначають конкретні заходи з урахуванням специфіки порушеного права та характеру правопорушення, особа вправі скористатися такими способами захисту. Належний спосіб захисту, повинен забезпечити ефективне використання даної норми у її практичному застосуванні - гарантувати особі спосіб відновлення порушеного права.
Враховуючи викладене, судом встановлено, що відповідач своїми діями порушує права позивача щодо здійснення управління будинком № 20 про провулку Отакара Яроша у м. Харків, у зв`язку з чим позовна вимога позивача в частині зобов`язання фірми Т.М.М. - Товариство з обмеженою відповідальністю передати в управління Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку ЖК Ультра житловий комплекс з прибудовою офісних приміщень та підземним паркінгом автомашин по провулку Отакара Яроша, 20 у м. Харків є правомірною, обґрунтованою та також, що підлягає задоволенню.
В частині позовних вимог позивача про передачу за актом приймання-передачі оригіналів документів, щодо технічного стану об'єкта, в тому числі: план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА- 2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 № 56, паспорт об'єкта та земельної ділянки, проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду об'єкта; акт технічного стану об'єкта на момент приймання-передачі; схеми внутрішньо будинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо; виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення); паспорти котельного господарства, котлові книги: паспорти ліфтового господарства; кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту; акти технічного огляду; журнали заявок мешканців об'єкта; протоколи виміру опору ізоляції електромереж; протоколи огляду системи вентиляції; щодо бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об'єктом; обліку мешканців об'єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об'єкта, які у ньому не мешкають; правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об'єкта; планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об'єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об'єкта; примірник технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого житловий комплекс з прибудовою офісних приміщень та підземним паркінгом автомашин прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж, суд зазначає наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач в обґрунтування позовних вимог щодо передачі документації посилається на Правила управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, затверджених Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 № 13.
Згідно з пунктами 2.2, 2.3 Правил управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, затверджених Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 № 13 (надалі - Правила), при передачі об'єкта в управління попередній балансоутримувач чи особа, що здійснювала управління будинком, надає замовнику, а замовник передає особі, що буде здійснювати управління будинком, оригінали або належним чином завірені копії документів (у разі зберігання оригіналів документів у місцевих архівах): щодо технічного стану об'єкта, у тому числі: план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 N 56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.06.1998 за N 393/2833; паспорт об'єкта та земельної ділянки; проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду об'єкта; акт технічного стану об'єкта на момент приймання-передачі; схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо; виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення); паспорти котельного господарства, котлові книги; паспорти ліфтового господарства; кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту; акти технічного огляду; журнали заявок мешканців об'єкта; протоколи виміру опору ізоляції електромереж; протоколи огляду системи вентиляції; щодо бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об'єктом; обліку мешканців об'єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об'єкта, які у ньому не мешкають; правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об'єкта; планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об'єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об'єкта. У разі відсутності документів, передбачених цим пунктом, відмітка про це робиться у акті приймання-передачі об'єкта. Відсутні документи виготовляються чи відновлюються за рахунок попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, протягом одного місяця з моменту складення акта приймання-передачі об'єкта та передаються ним особі, що буде здійснювати управління будинком, з оформленням додатка до акта приймання-передачі.
Як вбачається, позивач посилання на акт приймання-передачі житлового комплексу з балансу на баланс від 12.01.2011 року, як на підставу того, що відповідні документи були передані відповідачу колишнім балансоутримувачем, проте судом досліджено відповідний акт та встановлено, що останній містить посилання лише на те, що фірмі Т.М.М. - Товариство з обмеженою відповідальністю був переданий в управління житловий комплекс.
Вищезазначений акт не містить посилань на передачу відповідачу технічної документації на спірний житловий комплекс.
Таким чином у суду відсутня можливість встановити факт наявності чи відсутності у відповідача технічної документації на житловий будинок, зобов'язання передачі якої є предметом позовних вимог позивача.
В даному випадку у суду відсутні докази того, що документи, які просить суд передати за актом приймання-передачі позивач наявні у відповідача.
Відповідачем самостійно вказані документи до суду надані не були, а позивач в свою чергу не заявляв клопотання про витребування доказів, в той час як суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи (ч. 4 ст. 74 ГПК України).
Необхідність встановлення вищенаведених обставин також висловлена у постанові Верховного суду від 25 липня 2018 року по справі № 910/7118/17.
Повне встановлення фактів щодо можливості реального виконання судового рішення у даній справі фактів є запорукою визначення ефективним того засобу юридичного захисту, до якого вдався позивач у розумінні статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Отже в даному випадку, дослідження відповідної технічної документації є необхідним для реального виконання судового рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Згідно статті 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Враховуючи вищенаведене та те, що в матеріалах справи відсутні докази того, що документи, які позивач просить суд зобов`язати передати останньому наявні у Фірми "Т.М.М." ТОВ, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог в частині передачі відповідачем за актом приймання-передачі оригіналів документів (план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА- 2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 № 56, паспорт об'єкта та земельної ділянки, проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду об'єкта; акт технічного стану об'єкта на момент приймання-передачі; схеми внутрішньо будинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо; виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення); паспорти котельного господарства, котлові книги: паспорти ліфтового господарства; кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту; акти технічного огляду; журнали заявок мешканців об'єкта; протоколи виміру опору ізоляції електромереж; протоколи огляду системи вентиляції; щодо бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об'єктом; обліку мешканців об'єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об'єкта, які у ньому не мешкають; правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об'єкта; планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об'єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об'єкта; примірник технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого житловий комплекс з прибудовою офісних приміщень та підземним паркінгом автомашин прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж), у зв`язку з їх недоведеністю.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. В даному випадку оскільки судом частково було відмовлено в задоволені позову, суд дійшов висновку, щодо стягнення з відповідача на користь позивача 881,00 грн. судового збору.
Враховуючи викладене та керуючись ст. ст. 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України; Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку", ст.ст. 15, 16, 87, 91, 104, 368, 369, 382, 385 Цивільного кодексу України; ст.ст. 73, 74, 86, 129, 183, 236-238, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову відмовити частково.
Зобов`язати фірму Т.М.М. - Товариство з обмеженою відповідальністю (код ЄДРПОУ 14073675, 04116, м. Київ, вул. Провіантська, будинок 3) передати в управління Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку ЖК Ультра (код ЄДРПОУ 42039357, 61045, м. Харків, провулок Отакара Яроша, будинок 20) житловий комплекс з прибудовою офісних приміщень та підземним паркінгом автомашин по провулку Отакара Яроша, 20 у м. Харків.
Стягнути з фірми Т.М.М. - Товариство з обмеженою відповідальністю (код ЄДРПОУ 14073675, 04116, м. Київ, вул. Провіантська, будинок 3) на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку ЖК Ультра (код ЄДРПОУ 42039357, 61045, м. Харків, провулок Отакара Яроша, будинок 20) 881,00 грн. витрат зі сплати судового забору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
В іншій частині позову відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1,2 ст.241 ГПК України). Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Згідно ст.257 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Відповідно до п.17.5 Перехідних положень ГПК України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Інформація по справі може бути одержана зі сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою http://court.gov.ua/.
Повне рішення складено 28.11.2018 р.
Суддя ОСОБА_10
922/1499/18
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2018 |
Оприлюднено | 28.11.2018 |
Номер документу | 78149645 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Добреля Н.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні