ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
28 листопада 2018 року м. Житомир справа № 806/1263/16
категорія 6.3
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
судді Семенюка М.М.,
з участю секретаря судового засідання Лисайчука А.О.,
розглянувши у підготовчому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного територіальне управління юстиції у Житомирській області , треті особи - Реєстраційний відділ Андрушівської районної державної адміністрації Житомирської області, Селянське (фермеське) господарство "Шевченківське", про скасування державної реєстрації,
встановив:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить скасувати державну реєстрацію іншого речового права № 9001263 від 11.03.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі від 22.12.2005 на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 19911257 від 11.03.2015, здійснену ОСОБА_2 Андрушівське районне управління юстиції Житомирська область, як таку, що не відповідає вимогам Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та Закону України "Про оренду землі".
В обґрунтування позову зазначає, що договір укладений між позивачем та СФГ "Шевченківське" припинив свою дію 22.12.2010; реєстрація договору здійснена після припинення його дії; при наданні СФГ "Шевченківське" документів на державну реєстрацію прав на інше речове майно крім доданих документів, повинні були бути додані і додаткові угоди за періоди з 22.12.2010 та з 22.12.2015, яких додано не було.
Ухвалою від 16.10.2018 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, яка розглядається за правилами загального позовного провадження.
Учасники справи, будучи належним чином повідомлені про час та місце підготовчого засідання, до суду не прибули.
Дослідивши матеріали справи, суд прийшов до висновку, що провадження у справі належить закрити з таких підстав.
Як вбачається з матеріалів справи, 22.12.2005 ОСОБА_1 уклала договір оренди землі з СФГ "Шевченківське" строком на 5 років, відповідно до умов якого, об'єктом оренди є земельна ділянка загальною площею 2,8438 га (а.с. 36-37).
Відповідно до пункту 14.1 договору, цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.
21.12.2006 зазначений договір зареєстрований в Андрушівському районному відділі Житомирської регіональної філії "Центр державного земельного кадастру", про що у Державному реєстрі по Андрушівській міській раді вчинено запис за № 040620200146 (а.с. 37 зворот). Отже, строк дії договору від 22 грудня 2005 року, укладеного між позивачем та СФГ "Шевченківське" обчислюється з моменту укладення даного договору та його державної реєстрації, тобто з 21 грудня 2006 року. Відповідно строк його дії закінчився 21 грудня 2011 року.
8 лютого 2015 ОСОБА_1 (орендодавець) уклала договір оренди землі із Фермерським господарством "ЗАКО" (орендар), відповідно до умов якого, об'єктом оренди є земельна ділянка загальною площею 2,8438 га, кадастровий номер НОМЕР_1, на строк 15 років (а.с. 11-12). Право власності орендодавця на земельну ділянку підтверджується державним актом на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_2 від 20.12.2004 (а.с. 13-14).
11 березня 2015 року державним реєстратором Андрушівського районного управління юстиції ОСОБА_2, прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 19911257 від 11 березня 2015 року про реєстрацію договору оренди землі від 22 грудня 2005 року строком дії 5 років, укладеного між ОСОБА_1 та СФГ "Шевченківське" (а.с. 44).
31 травня 2016 року уповноважена особа ФГ "ЗАКО" звернулась до реєстраційного відділу Андрушівської РДА із заявою для реєстрації іншого речового права (оренди) на земельну ділянку, що розташована Житомирська область, Андрушівський район, м. Андрушівка, кадастровий номер НОМЕР_1.
7 червня 2016 року державний реєстратор реєстраційного відділу Андрушівської РДА прийняв рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 29940010, оскільки заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене речове право, обтяження вже зареєстровано у державному реєстрі прав (а.с. 9).
Не погоджуючись з рішенням № 19911257 від 11 березня 2015 року про державну реєстрацію договору оренди землі укладеного між ОСОБА_1 та СФГ "Шевченківське", позивач оскаржила його до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Згідно п. 1, 2 ч. 1 ст. 4 КАС України, адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір;
публічно-правовий спір - спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв'язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов'язує надавати такі послуги виключно суб'єкта владних повноважень, і спір виник у зв'язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб'єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв'язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб'єкта владних повноважень або іншої особи.
За правилами пункту 1 частини 1 статті 19 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Вжитий у цій процесуальній нормі термін "суб'єкт владних повноважень" позначає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхню посадову чи службову особу, інший суб'єкт при здійсненні ними публічно - владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг (п. 7 ч. 1 ст. 4 КАС України).
Таким чином, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності такого суб'єкта, прийнятих або вчинених ним при здійсненні владних управлінських функцій.
Разом із тим неправильним є поширення юрисдикції адміністративних судів на той чи інший спір тільки тому, що відповідачем у справі є суб'єкт владних повноважень, а предметом перегляду - його акт індивідуальної дії. Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового, особистого інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило майнового, конкретного суб'єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин.
Публічно-правовий спір має особливий суб'єктний склад. Участь суб'єкта владних повноважень є обов'язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Однак сама по собі участь у спорі суб'єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір із публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції. Необхідно з'ясовувати, у зв'язку з чим виник спір та за захистом яких прав особа звернулася до суду.
Стаття 15 Цивільного кодексу України (далі - ЦК) передбачає право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа також має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Як вбачається з матеріалів справи, між позивачем та третьою особою виник спір про право, а саме право оренди спірної земельної ділянки, яке підлягає державній реєстрації.
Суд зазначає, що оскільки позивач не був заявником стосовно оскаржуваних реєстраційних дій, тобто останні були вчинені за заявою іншої особи, такий спір є спором про цивільне право незалежно від того, чи здійснено державну реєстрацію прав на нерухоме майно з дотриманням державним реєстратором вимог законодавства та чи заявляються, окрім вимог про скасування оспорюваного рішення, запису в державному реєстрі прав, також вимоги про визнання недійсними правочинів, на підставі яких прийнято оспорюване рішення, здійснено оспорюваний запис.
Отже, спір у цій справі не є публічно-правовим. Оскарження рішення про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки безпосередньо пов'язане із захистом позивачем свого цивільного права у спорі щодо земельної ділянки з особою, яка не заперечує законності дій державного реєстратора з реєстрації за нею права оренди цієї ж земельної ділянки. Такий спір має приватноправовий характер. З огляду на суб'єктний склад сторін спору, він має вирішуватися за правилами цивільного судочинства.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.08.2018 по справі № 816/421/17 та в постанові Верховного Суду від 22.11.2018 по справі № 818/2664/14, а враховуючи приписи ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Отже, в зазначеній категорії справ вирішуються спори про цивільне право між особами, які вимагають скасування державної реєстрації, й особами, за якими зареєстровано право чи обтяження, а тому мають розглядатися судами господарської або цивільної юрисдикції залежно від суб'єктного складу сторін спору.
Враховуючи суть спірних правовідносин та їх суб'єктний склад, суд приходить до висновку, що провадження в справі № 806/1263/16 належить закрити, відповідно до п.1 ч.1 ст. 238 КАС України, у зв'язку з тим, що вона не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства та має вирішуватися судами цивільної юрисдикції.
На підставі викладеного, керуючись статтями 183, 238, 243, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ухвалив:
Закрити провадження в адміністративній справі № 806/1263/16 за позовом ОСОБА_1 до Головного територіального управління юстиції у Житомирській області, треті особи - Реєстраційний відділ Андрушівської районної державної адміністрації Житомирської області, Селянське (фермеське) господарство "Шевченківське", про скасування державної реєстрації.
Ухвала суду набирає законної сили негайно після її проголошення.
Ухвала суду може бути оскаржена до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом п'ятнадцяти днів з дня її проголошення.
Суддя М.М. Семенюк
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.11.2018 |
Оприлюднено | 29.11.2018 |
Номер документу | 78153568 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Семенюк Микола Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Семенюк Микола Миколайович
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шимонович Роман Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шимонович Роман Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні