ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
справа №813/2656/18
26 листопада 2018 року
зал судових засідань № 9
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Лунь З.І.
секретар судового засідання Колодій О.Р.,
за участю:
представника позивача ОСОБА_1,
представника відповідача ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Терен Про до Головного управління ДФС у Львівській області, Державної фіскальної служби України, про визнання протиправною бездіяльність, зобов'язання вчинити дії,-
в с т а н о в и в :
Товариства з обмеженою відповідальністю Терен Про (місцезнаходження:79053, м.Львів, вул.Перфецького, 21/46) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДФС у Львівській області (місцезнаходження: 79003, м.Львів, вул.Стрийська, 35), Державної фіскальної служби України (місцезнаходження: 04053, м.Київ, Львівська площа, 8), в якому просить суд :
-визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДФС у Львівській області №625698/40171634 від 02.04.2018 про відмову в реєстрації податкової накладної позивача №4 від 16.08.2017;
-зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати надіслану 16.08.2017 податкову накладну позивача №4 від 16.08.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що комісією Головного управління ДФС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, було прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 16.08.2017, яка, на думку позивача, є протиправною та підлягає скасуванню, а податкова накладна реєстрації датою її подання, оскільки платником податків на виконання вимог п. п.201.16.2 п.201.16 ст. 201 ПК України (чинного на дату виникнення спірних відносин) надано всі необхідні документи, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення операцій по податкових накладних. На думку позивача, сукупність наявних первинних документів у повній мірі підтверджує реальність операцій, їх фактичне виконання, в той час, коли з документів Головного управління ДФС у Львівській області взагалі не вбачається, у чому саме полягають порушення, рішення Комісії Головного управління ДФС у Львівській області про відмову в реєстрації податкової накладної не містить конкретної інформації, щодо причин та підстав для прийняття такого рішення.
Відповідач, Головне управління ДФС у Львівській області, подало до суду відзив на позовну заяву, в якому просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог повністю. Відзив обґрунтований тим, що Комісією Головного управління ДФС у Львівській області розглянуто повідомлення позивача щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій, з яких встановлено, що позивачем не надано всього переліку документів та пояснень, які наведені у вичерпному переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженому Наказом № 567. Також, зазначає, що позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної №4 від 16.08.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) відповідно до п. в пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПК України, вичерпний перелік яких встановлено Наказом № 567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена п. 4 цього наказу. Під час розгляду пояснень та копій документів встановлено, що позивачем надано документи, які не є достатніми для прийняття рішення Комісією №4 від 16.08.2017. Вказані обставини, на думку відповідача, є підставами для повної відмови в задоволенні позовних вимог.
Відповідач, Державна фіскальна служба України, заяви про визнання позову чи відзив на позовну заяву в строки, передбачені ст.261 Кодексу адміністративного судочинства України до суду не надав.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримала з підстав, наведених у позовній заяві. Просила суд позовні вимоги задовольнити повністю.
Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечив з підстав, наведених у відзиві. Просив суд у задоволенні позову відмовити повністю.
Заслухавши вступне слово представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та відзив, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити, виходячи з наступних підстав.
Суд встановив, що Товариство з обмеженою відповідальністю Терен Про (код ЄДРПОУ 40171634) 10.12.2015 зареєстроване у встановленому законодавством порядку як суб'єкт господарювання та є платником податку на додану вартість за № 1 415 102 0000 037742, місцезнаходження: місцезнаходження:79053, м.Львів, вул.Перфецького, 21/46, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Позивач взятий на податковий облік в органах державної податкової служби 11.12.2015, перебуває на обліку в Франківському відділенні Залізничної ОСОБА_3 у Львівській області.
Види діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю Терен Про по коду: КВЕД 10.51 Перероблення молока, виробництво масла та сиру; Код КВЕД 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; Код КВЕД 46.33 Оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами (основний); Код КВЕД 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; Код КВЕД 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами.
Позивач для забезпечення виробництва та технологічного процесу орендує обладнання у ПрАТ Галичина згідно з договором оренди №26/01/17 від 26.01.2017. Обладнання (Автоматична одномаршрутна миюча станція, маслоутворювач МСО-100, маслоутворювач-вотатор ГВФ-1, установка ВТО-1000) передане в користування підприємству згідно з додатком №1 додоговору оренди №26/01/17 від 26.01.2017 та знаходиться за адресою: Львівська область, м.Радехів, вул.Б.Хмельницького,120.
Також між ТзОВ Терен Про та ПрАТ Галичина укладено договір зберігання №4 від 01.02.2016, згідно з яким підприємство зберігає виготовлену готову продукцію у холодильниках або спецприміщеннях зберігача за адресою: Львівська область, м.Радехів, вул.Б.Хмельницького,120 та договір про технічне обслуговування виробництва і обладнання №26/01-17 від 26.01.2017. Оренда обладнання у ПрАТ Галичина дає можливість підприємству виготовляти масло та спред відповідно до діючих споживчих стандартів.
Основними постачальниками сировини для виготовлення і реалізації масла та спреду є підприємства:
-ТОВ Молочна компанія Галичина , яка постачає ароматизатор вершки, ароматизатор сметана (код УКТЗЕД НОМЕР_1), бета-каротин (код УКТЗЕД НОМЕР_2), маслотару, гофропрокладку, олію соняшникову, пакети, паргамент, плівку стрейчеву, сировотку, масло селянська вагове, стабілазори естер;
- ПП Фірма Атрибут постачає замінник молочного жиру;
-ТОВ Володимирська фабрика гофротари постачає гофровані ящики;
-ТОВ Щедро постачає жир замінник молочного жиру;
-ТОВ Торговий дім Веріас постачає упаковку масло солодковершкове екстра 73% ТМ Українські корівки , спред солодковершкове 72% ТМ Українські корівки . Придбана сировина для виробництва надходить на ТзОВ Терен Про згідно з накладними, товарно-транспортних накладних, актів наданих послуг (транспортні перевезення, зберігання, оренда обладнання, оренда офісного приміщення).
Основним постачальником послуг для ТзОВ Терен Про є ТзОВ Молочна компанія Галичина . Реалізація виготовленої продукції здійснюється на умовах самовивозу покупцем за адресою: Львівська область, м.Радехів, вул. Б.Хмельницького, 120. Продукція супроводжується належно оформленими видатковими накладними , а також виписаними податковими накладними.
Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що 01.02.2016 між ТОВ ТзОВ Терен Про та ТзОВ Молочна компанія Галичина було укладено договір поставки №1 (а.с. 21-24), на виконання якого було здійснено поставку: масла солодковершкового селянського 73% 200 г (УКТ ЗЕД 0405); масла солодковершкового селянського 73% моноліт (5 кг) (УКТ ЗЕД 0405); спреду солодковершкового Дві корівки 72,5 % 200 г (УКТ ЗЕД 1517); спреду солодковершкового 72,5 % моноліт (5 кг) (УКТ ЗЕД 1517) власного виробництва на суму 352966,39грн., в т.ч. ПДВ 58827,73грн. До матеріалів справи додано видаткові накладні на підтвердження поставки товару №53 від 01.08.2017, №54 від 02.08.2017, №55 від 06.08.2017, №56 від 08.08.2017, №57 від 11.08.2017, №58 від 14.08.2017, №59 від 17.08.2017, №60 від 20.08.2017р., №61 від 22.08.2017, № 62 від 24.08.2017(а.с.25-34). Після підписання актів виконаних робіт за правилами першої події в порядку п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України ТзОВ Терен Про подано на реєстрацію в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкову накладну ТзОВ Терен Про № 4 від 16.08.2017(а.с.14).
Після прийняття вищезазначеної податкової накладної її реєстрація була зупинена контролюючим органом на підставі п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України. У повідомленні про зупинку реєстрації зазначено, що податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567. За результатами опрацювання СМОКР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбавання по товарах згідно УКТ ЗЕД. Також запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту в п.п.201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПКУ, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 № 567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу(а.с.16).
На виконання пп. 201.16.2 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України (чинного на дату виникнення спірних відносин), позивачем було направлено на адресу контролюючого органу документи про підтвердження реальності здійснення операцій згідно з повідомленням щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК реєстрація яких зупинено, що підтверджується повідомленням щодо подачі документів від 29.03.2018 №1 та квитанцією № 1 від 29.03.2018(а.с.17-18).
Зокрема, було надіслані копії документів, а саме:
-банківських виписок по рахунку в АТ Ощадбанк за 04.08.2017, 17.08.2017, 22.08.2017, 12.09.2017, 15.09.2017, 18.09.2017, 18.12.2017(а.с.35-41);
довідку управління Держпродспоживслужби в Радехівському районі від 10.01.2017р. № 01-13/03
-договору оренди від 01.03.2016 №121 із ПрАТ Геотехнічний інститут (щодо приміщення офісу), акту надання послуг № 438 від 31.08.2017(а.с.42-45);
-договору перевезення вантажів від 30.12.2016 № 301216 із ТОВ Молочна компанія Галичина , акту здачі-прийняття робіт (надання послуг) № МКГ00217381 від 31.08.2017(а.с.46-50);
-договору постачання від 14.07.2017 № ЕГХ-36/2017 із ТОВ науково-виробниче підприємство Еелектрогазохім , видаткових накладних від 02.08.2017 № 455, від 09.08.2017 № 466, від 17.08.2017 № 495, від 22.08.2017 № 502(а.с.51-58);
-договору зберігання від 01.02.2016 № 4 із ПрАТ Галичина (щодо зберігання готової продукції), акту здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ГАЛ00054953 від 31.08.2017(а.с.59-61);
-договору оренди від 26.01.2017 № 26/01/17 із ПрАТ Галичина (щодо виробничого обладнання), акту здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ГАЛ00054951 від 31.08.2017(а.с.62-67);
-договору поставки від 16.01.2017 із ТОВ Володимирська фабрика гофротари (щодо придбання упаковки), видаткової накладної від 17.08.2017 №РН-0001970, товарно-транспортної накладної від 17.08.2017 № РН-01453(а.с. 68-75);
-договору поставки від 27.04.2017 №1039 із ТОВ Торговий дім Верітас (щодо придбання упаковки), видаткової накладної від 02.08.2017 № РН-01453; товарно-транспортної накладної від 02.08.2017 № ВФ-00000016(а.с.76-81);
-договору від 01.02.2016 №3 із ТОВ Молочна компанія Галичина (щодо придбання сировини), видаткових накладних від 01.07.2017 №МКГ00176495, від 04.07.2017 №МКГ00178404, від 07.07.2017 №МКГ00178405, від 08.07.2017 №МКГ00178414, від 09.07.2017 №МКГ00178417, від 11.07.2017 №МКГ00178425, від 12.07.2017 №МКГ00178429, від 13.07.2017 №МКГ00178432, від 14.07.2017 №МКГ00178435, від 15.07.2017 №МКГ00178437, від 17.07.2017 №МКГ00178438, від 18.07.2017 №МКГ00178439, від 20.07.2017 №МКГ00178454, від 22.07.2017 №МКГ00178457, від 24.07.2017 №МКГ00178458, від 25.07.2017 №МКГ00178468, від 27.07.2017 №МКГ00178470, від 28.07.2017 №МКГ00178495, від 29.07.2017 № МКГ00178503, від 31.07.2017 № МКГ00178518(а.с.82-105).
В поясненнях від 29.03.2018 № 1-29/03 було зазначено про види діяльності товариства, основних постачальників сировини та послуг, наявність орендованого обладнання, офісного приміщення, штату працівників.
Комісією Головного управління ДФС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації винесено рішення про відмову в реєстрації податкової накладної з підстави надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування №625698/40171634 від 02.04.2018 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 16.08.2017(а.с.12-13).
Факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарських операцій, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (постачання товарів/послуг, або отримання коштів), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
Не погоджуючись із рішенням відповідача, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.
Суд при вирішенні спору по суті виходить з наступного.
Податковий кодекс України (далі - ПК України) є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
Згідно з пп. а , б п. 185.1 ст. 185 ПК України, об'єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми п.187.1 ст.187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п.188.1 ст.188 ПК України).
Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
За приписами п.74.2 ст.74 ПК України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (п.74.3 ст.74 ПК України).
Відповідно до п. 2 Постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246), податкова накладна-електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених п.192.1 ст. 192 та п. 201.10 ст. 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до п. 200-1.3 та п. 200-1.9 ст. 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п. 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених п.12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Податковий кодекс України та Порядок №1246 не уповноважує податковий орган у разі відмови у прийнятті податкових накладних спонукати платника податків на здійснення певних дій, зокрема звернення до ДФС за місцем реєстрації для з'ясування причини помилки.
Вказана правова позиція висловлена у Постанові Верховного суду від 06.03.2018 (справа №826/4475/16).
Аналогічні норми містить п.п. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПК України (чинного на дату виникнення спірних відносин), згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до п. 74.2 ст.74 цього Кодексу.
Відповідно до п.п. 201.16.1. п. 201.16 ст.201 ПК України (чинного на дату виникнення спірних відносин) у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію (їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зі змісту квитанції по податковій накладній №4 від 16.08.2017 вбачається, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФ України від 13.06.2017 № 567. За результатами опрацювання СМОКР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбавання по товарах згідно УКТ ЗЕД. Також запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту в п.п.201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПК України, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 № 567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу.
Суд погоджується із аргументами позивача, що контролюючим органом порушено норми підпункту 201.16.1. пункту 201.16 статті 201 ПК України (чинного на дату виникнення спірних відносин), оскільки ним не зазначено у квитанціях конкретного чіткого критерію оцінки ступеня ризиків, достатнього для зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкових накладних. Натомість, підпункт 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України вимагає від контролюючого органу зазначення конкретного виду критерію.
Пункт 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків Наказу №567 (чинного на дату виникнення спірних відносин) містить у собі визначення трьох різних критеріїв: Моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:
1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування, яку (який) подано на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 раза більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеному у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку для платників, у яких значення показника D становить більше 0,03; більше 60% - від 0,02 до 0,03; більше 50% - від 0,015 до 0,02; більше 40% - від 0,01 до 0,015, більше 30% - від 0,005 до 0,01, більше 20% - до 0,005) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);
2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі;
3) розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку на додану вартість, якщо передбачається зміна вартості товару/послуг більше ніж удвічі та/або зміна номенклатури товарів/послуг (для кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для кодів послуг відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів).
Фіскальний орган був зобов'язаний у квитанціях чітко вказати конкретний вид критерію, який встановлений пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків Наказу №567. Визначення фіскальним органом у квитанціях конкретного критерію ризику прямо впливає на можливість надання в подальшому платником податків відповідних документів, перелік яких міститься у Наказі №567 Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних .
Згідно з пунктом 1 Вичерпного переліку документів Наказу №567 вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 567:
1) для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством;
2) для критерію, зазначеного в підпункті 2 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Також, зі змісту квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних видно, що фіскальним органом запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних відповідно до пункту в підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, вичерпний перелік яких встановлено Наказом №567, та/або таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу.
У квитанції, фіскальним органом, в порушення підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, не вказано ані конкретного виду критерію оцінки ступеня ризику (пункт 6 Критеріїв містить визначення двох різних критеріїв), ані конкретного переліку документів, вичерпний перелік яких встановлений Наказом №567 (пункт 1 Вичерпного переліку документів містить два різні переліки, в залежності від визначеного ступеня ризику).
Щодо формулювання фіскальним органом вимоги надання та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу (тобто Наказу №567), суд зауважує, що таке визначення також являється нечітким та незрозумілим, зокрема для платника податків.
Так, Наказ №567 містить у собі пункт 4 наступного змісту: Державній фіскальній службі України: до 25.06.2017 здійснити аналіз ефективності застосування Критеріїв оцінки та у п'ятиденний строк надати пропозиції Міністерству фінансів України стосовно їх удосконалення; щокварталу до п'ятого числа першого місяця наступного кварталу надавати пропозиції Міністерству фінансів України для удосконалення Критеріїв оцінки .
Натомість, Критерії оцінки ступеня ризиків Наказу №567 містить пункт 4 наступного змісту: Інформація за встановленою формою подається платником податку в електронному вигляді засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та нормативно-правового акта щодо порядку обміну електронними документами з контролюючими органами. ДФС постійно розміщує на офіційному веб-сайті відомості щодо засобів електронного зв'язку, якими може подаватися інформація за встановленою формою . Водначас, Вичерпний перелік документів Наказу №567 взагалі не містить пункту 4.
Також, зі змісту квитанції встановлено, що фіскальним органом запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Відповідно до п.п. 201.16.2 п. 201.16 ст.201 ПК України (чинного на дату виникнення спірних відносин), письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті в п.п. 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику (підпункт 201.16.3 пункту 201.16 статті 201).
Комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підстави для прийняття Комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Порядок роботи комісії визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 Податкового кодексу України.
Судом встановлено, що позивачем були надані контролюючому органу пояснення та копії документів до вищезгаданих господарських операціях для направлення до комісії Головного управління ДФС у Львівській області.
Такі документи направлені позивачем, відповідно п.п. 201.16.2 п. 201.16 ст. 201 ПК України, до Комісії Головного управління ДФС у Львівській області, для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної.
Зі змісту висновків контролюючого органу щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації, викладених у спірних рішеннях встановлено надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування.
Абзацом 1 постанови Кабінету Міністрів України Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації №190 від 29.03.2017 встановлено, що комісія Державної фіскальної служби приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до п.п. в п.п. 201.16.1 п. 201.16 ст.201 ПК України письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.
Абзацом 2 цієї Постанови визначено, що підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є:
-ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу;
-ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту в п.п.201.16.1 п.201.16 ст.201 Кодексу;
-надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
Таким чином, рішення Комісії повинні містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкових накладних.
Тобто у даних конкретних випадках повинно було б зазначатися одне з двох варіантів рішення:
- або надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування
- або надання платником податку копій документів, які не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
Всупереч цьому, оскаржуване рішення позбавлене чіткості у визначенні підстав для відмови в реєстрації податкової накладної, позаяк включають обидва альтернативні варіанти.
Крім того, суд зазначає, що у рішенні комісії відсутня конкретна інформація про причини та підстави для прийняття такого рішення. В рішенні не зазначено, які саме документи складені з порушенням законодавства та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Суд також зазначає, що факт зупинення реєстрацій податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарських операцій, ані факту настання першої події - постачання товарів/послуг, або отримання коштів, які, в свою чергу, підтверджені первинними документами, на підставі яких і складені податкові накладні.
Щодо посилань представника відповідачів у судових засіданнях, що відмова в реєстрації податкової накладної пов'язана начебто з ненаданням ТОВ Терен Про для вирішення даного питання копії договору поставки від 01.02.2016 № 1, укладеного між ТОВ Терен Про та ТОВ Молочна компанія Галичина , то суд зазначає таке.
Судом встановлено, що копія такого договору позивачем надсилалася з пакетом документів, що підтверджується повідомленням щодо подачі документів від 29.03.2018 № 1. Згідно з наданих Головним управлінням ДФС у Львівській області роздруківок із журналу розгляду повідомлень щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК вбачається, що Головним управлінням ДФС у Львівській області отримано такий договір поставки від 01.02.2016 № 1.
Щодо посилань представника відповідачів у судових засіданнях, що відмова в реєстрації податкової накладної пов'язана з ненаданням ТОВ Терен Про копії паспортів якості на Товар, то суд зазначає таке.
Судом встановлено, відповідно до вимог законодавства (діючого на момент поставки Товару), документом, який посвідчує якість харчової продукції є Сертифікат відповідностей. Інших документів законодавством чи в договорі поставки від 01.02.2016 № 1, укладеного між ТОВ Терен Про та ТОВ Молочна компанія Галичина , не передбачено, також не передбачено надання їх при кожній поставці. Сертифікати відповідності видаються на кожний окремий вид продукції (в даному випадку на масло солодковершкове селянськ е ТМ Українські корівки та сперд солодковершковий ТМ Дві корівки з терміном дії від 30.03.2017 до 29.03.2019).
Також для підтвердження місця виробництва продукції представником позивача надано копію додатку №1 (журнал обліку передачі та повернення майна) до договору оренди №26/01/17 від 26.01.2017, укладеного між ТОВ Терен Про та ПрАТ Галичина .
Таким чином, суд дійшов висновку, що, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та контрагентами, а також те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних, так як спірні рішення не відповідають встановленим у ч.2 ст. 2 КАС України критеріям обґрунтованості, добросовісності, розсудливості та на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначений Конституцією та законами України.
З огляду на вказане, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення комісії Головного управлінням ДФС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №625698/40171634 від 02.04.2018 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 16.08.2017 прийняте з порушенням порядку, не у спосіб визначений законом, а тому, є протиправним. Відтак, з метою належного захисту порушених прав позивача, підлягає скасуванню.
Щодо вимоги позивача про зобов'язання ДФС України зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її подання, суд зазначає наступне.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти постанову про зобов'язання відповідача вчинити певні дії.
Аналізуючи дані положення КАС України, можна дійти висновку, що законодавством передбачено право суду у випадку встановлення порушення прав позивача зобов'язувати суб'єкта владних повноважень приймати рішення або вчиняти певні дії.
Таке ж формулювання резолютивної частини судового рішення узгоджується з приписами п.п. 201.16.4. ст. 201 ПК України, згідно з яким визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій:
а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З огляду на висновок суду щодо протиправності рішення Головного управлінням ДФС у Львівській області, з метою повного захисту та дієвої реалізації прав позивача, суд вважає за необхідне зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №4 від 16.08.2017.
Суд також зауважує, що рішення суду має бути не тільки законним та обґрунтованим, воно повинно бути ще й ефективним у захисті порушених прав, свобод та інтересів.
А тому, вважає, що покладання на Державну фіскальну службу України обов'язку зареєструвати податкову накладну не вважатиметься втручанням у його дискреційні повноваження.
Стаття 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Положення ч.1 ст.9 КАС України передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 вказаного Кодексу.
Згідно зі ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Відповідно до п.58 рішення Європейського суду з прав людини у справі Серявін та інші проти України від 10.02.2010, заява 4909/04, суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов'язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов'язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 09.12.1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Враховуючи вищевикладене, проаналізувавши обставини справи та надані сторонами докази, суд дійшов висновку, що відповідачем, як суб'єктом владних повноважень не спростовано встановлені судом обставини та не доведено правомірності своїх дій, тому суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню повністю.
Оскільки відповідачами у цій справі є Головне управління ДФС у Львівській області та ДФС України, судові витрати у вигляді судового збору, що сплачений відповідно до платіжного доручення №360 від 21.06.2018 на суму 3524,00грн., підлягають стягненню за рахунок їхніх бюджетних асигнувань на користь позивача у сумі 1762,00 грн., з кожного.
Керуючись ст.ст. 242-246, 250 КАС України, суд, -
в и р і ш и в :
адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управлінням ДФС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, №625698/40171634 від 02.04.2018 про відмову в реєстрації податкової накладної позивача №4 від 16.08.2017.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Терен Про №4 від 16.08.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних за датою її подання.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Львівській області (місцезнаходження: 79003, м.Львів, вул.Стрийська, 35, код ЄДРПОУ 39462700) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Терен Про (місцезнаходження:79053, м.Львів, вул.Перфецького, 21/46, код ЄДРПОУ 40171634) судовий збір у розмірі 1762(одна тисяча сімсот шістдесят два) 00 грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ 39292197) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Терен Про (місцезнаходження:79053, м.Львів, вул.Перфецького, 21/46, код ЄДРПОУ 40171634) судовий збір у розмірі 1762(одна тисяча сімсот шістдесят два) 00 грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду із врахуванням п.п 15.5 п.5 розділу VII Перехідних положень КАС України протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.
Повний текст рішення складено та підписано 28.11.2018.
Суддя Лунь З.І.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.11.2018 |
Оприлюднено | 29.11.2018 |
Номер документу | 78154222 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Лунь Зоряна Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні