Постанова
від 19.11.2018 по справі 808/1387/18
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а їн и

19 листопада 2018 року м. Дніпросправа № 808/1387/18

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Білак С.В. (доповідач), суддів: Шальєвої В.А., Юрко І.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження

апеляційну скаргу Запорізької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 21 червня 2018 року (суддя у 1 інстанції Бойченко Ю.П., повний текст рішення складено 02.07.2018 року)

у справі №808/1387/18

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Зелкаб"

до Запорізької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області

про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

"16" квітня 2018 р. Товариство з обмеженою відповідальністю "Зелкаб" звернулось до суду з адміністративним позовом до Запорізької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області в якому просило

- визнати протиправною бездіяльність відповідача, яка полягає у непереданні до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомостей про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів за формою № 30-ОПП або повідомлення про відкликання заперечень проти державної реєстрації припинення юридичної особи за формою № 28-ОПП щодо ТОВ ЗЕЛКАБ ;

- зобовязати відповідача передати до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомості про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів за формою № 30-ОПП або шляхом надіслання повідомлення про відкликання заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за формою № 28-ОПП щодо ТОВ ЗЕЛКАБ ;

- зобовязати відповідача не пізніше 10 календарних днів з дати набрання рішенням суду законної сили надати Запорізькому окружному адміністративному суду звіт про виконання рішення суду.

Позовні вимоги обґрунтовані протиправним невиконанням відповідачем законодавчо визначеного обов'язку щодо проведення заходів податкового контролю, пов'язаних з ліквідацією платника податків та передачі до Єдиного державного реєстру відомостей про відсутність (наявність) у позивача заборгованості зі сплати податків та зборів в строк

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 21 червня 2018 р. у справі № 808/1387/18 адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Зелкаб" до Запорізької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії - задоволено.

Рішення суду мотивовано тим, що відповідач не наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти на власний розсуд видати розпорядження, або відмовити в його виданні, існує лише один правомірний варіант поведінки. Наявності передбачених законом підстав для відмови у виконанні даного обов'язку, відповідачем не надано.

Не погодившись з рішенням суду, Запорізькою об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Запорізькій області подано апеляційну скаргу, згідно якої особа, яка подає апеляційну скаргу просить скасувати рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 21 червня 2018 р. у справі № 808/1387/18, як таке що винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права. Вважає, що суд не врахував наявності у позивача грошових зобов'язань, щодо яких проводиться адміністративне або судове оскарження.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги, внаслідок наступного.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, 24.01.2008 року позивача взято на облік Запорізькою об'єднаною Державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Запорізькій області (відділення у Хортицькому районі м. Запоріжжя) як платник податків.

03.08.2017 року загальними зборами учасників позивача прийнято рішення про припинення товариства як юридичної особи шляхом його ліквідації у добровільному порядку відповідно до чинного законодавства України, яке оформлене протоколом загальних зборів учасників товариства за № 1.

Позивач повідомив про вищевказане рішення орган державної реєстрації за наслідком чого до Єдиного державного реєстру було внесено запис щодо початку процедури припинення юридичної особи з 03.08.2017 року, призначення ліквідатором/керівником ОСОБА_1, граничного строку для заявлення кредиторами своїх вимог до 03.02.2018 року.

Головним управлінням ДФС у Запорізькій області протягом 26.09.2017 - 05.10.2017 року було проведено документальну позапланову перевірку позивача з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2014 року по 02.10.2017 року та правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2011 року по 02.10.2017 року.

За результатом проведення вказаної перевірки Головним управлінням ДФС у Запорізькій області було складено Акт перевірки № 576/08-01-14-03/35672441 від 11.10.2017 року, згідно якого встановлено порушення пп. 49.18.2 п. 49.18 п. 49.1 ст. 49, пп. 54.3.1 п. 54.3, ст. 54, п. 113.1 ст. 113, п. 120.1 ст. 120, пп.137. 4, пп. 137.5 (в) ст. 137 Податкового кодексу України та згідно податкового повідомлення-рішення від 26.10.2017 року за реєстровим № 0014221403 застосовано штрафні (фінансові) санкції (штраф) у сумі 170 грн.

Грошові зобов'язання згідно податкового повідомлення-рішення від 26.10.2017 року №0014221403 узгоджено позивачем, суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) сплачено у повному обсязі.

30.10.2017 року розрахунковий рахунок, відкритий позивачем в АТ Південний , закрито.

16.11.2017 року у зв'язку з непераданням контролюючим органом до Єдиного державного реєстру відомостей про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів щодо позивача, ліквідатор/керівник товариства звернувся до відповідача із відповідною заявою.

19.12.2017 року листом від 15.12.2017 року за вих. № 21073/10/08-01-08-01-08 позивача було повідомлено про передачу відомостей про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати податків і зборів до завершення строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог, а саме до 03.02.2018 року.

06.02.2018 року позивачем отримано лист відповідача від 02.02.2018 року за вих. №892/10/08-31-12 про неможливість передачі до Єдиного державного реєстру відомостей про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів у зв'язку із наявністю неузгоджених грошових зобов'язань, щодо яких проводиться судове оскарження.

Дослідивши обставини по справі, колегія суддів вважає за можливе погодитись з висновками суду першої інстанції щодо наявності підстав для задоволення вимог адміністративного позову з огляду на наступне.

Згідно з п. 6 ч. 2 ст. 13 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику та державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, забезпечує передачу до Єдиного державного реєстру таких відомостей: про відсутність (наявність) заборгованості із сплати податків і зборів та відсутність (наявність) заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування - у день отримання запиту від суб'єкта державної реєстрації.

Згідно з п. 11.1 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588, платник податків зобов'язаний повідомляти контролюючі органи за місцем обліку такого платника про його ліквідацію або реорганізацію протягом трьох робочих днів з дня прийняття відповідного рішення (крім випадків, коли обов'язок здійснювати таке повідомлення покладено законом на орган державної реєстрації).

У відповідності до 11.5 Порядку № 1588 у зв'язку з ліквідацією або реорганізацією платника податків контролюючі органи розпочинають та проводять процедури, передбачені цим розділом, у разі одержання хоча б одного з таких документів (відомостей): заяви за формою № 8-ОПП від платника податків, поданої згідно з пунктами 11.2 - 11.4 цього розділу; відомостей державного реєстратора про внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи, уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи.

Згідно з п.11.6 Порядку № 1588 при проведенні заходів, пов'язаних з ліквідацією або реорганізацією платника податків, контролюючі органи організовують та планують їх таким чином, щоб вимоги щодо сплати платежів, контроль за справлянням яких здійснюють контролюючі органи, були сформовані і отримані особою, відповідальною за погашення грошових зобов'язань або податкового боргу платника податків, не пізніше строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог.

Відповідно до абз. 1 п. 11.9 Порядку № 1588 у разі отримання документів згідно з пунктами 11.1-11.4 цього розділу та/або якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи, припинення (закриття) постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків, контролюючим органом приймається рішення про проведення (не проведення за підставами, встановленими пунктами 11.11 та 11.12 цього розділу) документальної позапланової перевірки платника податків, який перебуває на обліку в такому органі.

У відповідності до абз. 1 п. 11.14 Порядку № 1588 до завершення строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог, а також у день отримання запиту від суб'єкта державної реєстрації контролюючий орган передає до Єдиного державного реєстру у порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами Центрального контролюючого органу відомості: про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати податків і зборів за формою № 30-ОПП (додаток 14); про узгодження плану реорганізації юридичної особи за формою № 31-ОПП (додаток 15) - у разі наявності податкового боргу при реорганізації юридичної особи.

Згідно з абз. 2 п. 11.14 Порядку № 1588 якщо до завершення строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог, на запит суб'єкта державної реєстрації контролюючим органом надано відомості про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів, а також у разі виникнення у платника податків заборгованості зі сплати податків і зборів або визначення грошових зобов'язань, за якими не настав строк сплати, до проведення державної реєстрації припинення юридичної особи контролюючий орган формує та передає до Єдиного державного реєстру відомості про наявність заборгованості зі сплати податків і зборів або відомості про узгодження плану реорганізації юридичної особи.

У відповідності до абз. 3 п. 11.14 Порядку № 1588, якщо контролюючим органом до Єдиного державного реєстру передано відомості про наявність заборгованості зі сплати податків і зборів, то після погашення заборгованості зі сплати податків і зборів контролюючий орган передає до Єдиного державного реєстру відомості про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів.

Відповідно до п. 11.19 Порядку № 1588 відомості про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати податків і зборів за формою N 30-ОПП: є єдиним документом, що підтверджує відсутність (наявність) заборгованості з податків, зборів у випадках припинення юридичних осіб, визначених Законом; не може використовуватись у випадках, передбачених іншими нормативно-правовими актами, крім визначених у Законі та нормативно-правових актах, прийнятих відповідно до Закону.

Окрім того, як встановлено судом першої інстанції, відповідно до абз. 2 пп. 2 п. 2 Спільного наказу Міністерства юстиції України та Міністерства фінансів України № 759/5/371 від 18.03.2016 Про інформаційну взаємодію між Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань й інформаційними системами Державної фіскальної служби України до запровадження обміну документами в електронній формі між Реєстром та інформаційними системами Державної фіскальної служби України щодо подання запитів державними реєстраторами юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань і передачі до Реєстру відомостей про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати податків і зборів, про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, про узгодження плану реорганізації юридичної особи такі відомості передаються Державною фіскальною службою України до Реєстру з урахуванням технічних можливостей Реєстру та інформаційних систем Державної фіскальної служби України, а саме про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів - шляхом надсилання повідомлень про відкликання заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за формою № 28-ОПП.

Отже, в разі надходження до податкового органу повідомлення державного реєстратора про внесення до Єдиного державного реєстру рішення засновників юридичної особи про її припинення, то в податкового органу виникає обов'язок вирішити питання про проведення документальної позапланової перевірки юридичної особи, стосовно якої засновниками прийнято рішення про припинення, протягом 10 днів з дня отримання таких відомостей державного реєстратора.

Також на податковий орган покладено обов'язок надати до Єдиного державного реєстру відомості про наявність або про відсутність заборгованості із сплати податків та зборів або відомості про узгодження плану реорганізації юридичної особи до завершення строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог.

На підставі положення абз. 3 п. 11.14 Порядку № 1588 суд констатує, що у разі наявності в юридичної особи, яка перебуває в процесі припинення, заборгованості зі сплати податків та зборів податковий орган повідомляє орган державної реєстрації про наявність такої заборгованості.

Окрім того, на податковий орган покладено обов'язок сформувати та надати вимогу по сплаті заборгованості із сплати податків та зборів до закінчення строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог.

З матеріалів справи вбачається, що стосовно позивача проведено документальну позапланову перевірку, за результатом чого винесено податкове повідомлення-рішення, яке є узгодженим позивачем.

При цьому, згідно платіжного доручення від 26.10.2017 року за № 174 сума штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) сплачена позивачем у повному обсязі.

Як наслідок, колегія суддів погоджується з тим, що у відповідача з 26.10.2017 року виник обов'язок щодо передачі до Єдиного державного реєстру відомостей про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів за формою № 30-ОПП або повідомлення про відкликання заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за формою № 28-ОПП щодо позивача, у відповідача були відсутні альтернативні варіанти поведінки.

У відповідача були відсутні підстави для ненадання відомостей до Єдиного державного реєстру про відсутність із сплати податків та зборів у позивача, що свідчить про протиправну бездіяльність контролюючого органу, та що вірно встановлено судом першої інстанції.

За результатом проведення документальної позапланової перевірки позивача було складено податкове повідомлення-рішення про донарахування грошового зобов'язання зі сплати податків та зборів. Вказане донарахування грошового зобов'язання зі сплати податків та зборів було погашене ТОВ Зелкаб , що не спростовано скаржником.

Стосовно доводів заявника апеляційної скарги щодо наявності у товариства грошових зобов'язань, щодо яких проводиться судове оскарження, то колегія суддів критично оцінює зазначені посилання, з огляду на таке.

Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 10.04.2017 року по справі № 808/9481/13-а, яка набрала законної сили 25.07.2017 року, адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю ЗЕЛКАБ задоволено повністю, визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Хортицькому районі міста Запоріжжя Головного управління Міндоходів у Запорізькій області від 29.11.2013 року №0060083122, №0059083122.

Отже, у справі № 808/9481/13-а прийняте судове рішення, яке набрало законної сили, про задоволення позовних вимог позивача про скасування податкових повідомлень-рішень. Інших обґрунтованих доводів щодо наявності грошових зобов'язань у ТОВ Зелкаб скаржником не наведено.

Окрім того, суд першої інстанції вірно вказав, що відповідачами не доведено наявність у позивача об'єктів оподаткування або об'єктів, пов'язаних з оподаткування, зокрема земельних ділянок, які надані у власність або користування юридичній особі.

У відповідності до ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Відтак, оскільки внаслідок погашення ТОВ Зелкаб зобов'язань зі сплати податків та зборів, та відсутності інших перешкод відповідач зобов'язаний передати відомості до Єдиного державного реєстру про відсутність із сплати податків та зборів у позивача (за формою 30-ОПП або шляхом надсилання повідомлень про відкликання заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за формою № 28-ОПП). А тому, висновок суду першої інстанції щодо задоволення позовних вимог в цій частині також обґрунтований, та спрямований на забезпечення виконання покладених на ГУ ДФС обов'язків у встановленому порядку.

Також судом апеляційної інстанції не беруться до уваги доводи скаржника, які стосуються обставин справи та містять посилання на загальні норми законодавства, які жодним чином не спростовують висновки суду першої інстанції та правову позицію позивача.

Стосовно інших посилань апеляційної скарги, то колегія суддів критично оцінює такі з огляду на їх необґрунтованість, та зазначає, що згідно п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Hirvisaari v. Finland" від 27 вересня 2001 р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.

Крім того, судом апеляційної інстанції враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов'язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов'язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Відповідно до пункту першого частини першої статті 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

За змістом частини першої статті 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Оскільки судове рішення ухвалене судом першої інстанції з додержанням норм матеріального і процесуального права, на підставі правильно встановлених обставин справи, а доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, то суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.

Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Запорізької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 21 червня 2018 р. у справі № 808/1387/18 - залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 21 червня 2018 р. у справі № 808/1387/18 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку в порядку та строки передбачені ст.329 КАС України.

Повний текст складено 23 листопада 2018 року.

Головуючий - суддя С.В. Білак

суддя В.А. Шальєва

суддя І.В. Юрко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.11.2018
Оприлюднено02.12.2018
Номер документу78229229
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/1387/18

Ухвала від 24.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 19.11.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 19.10.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 24.09.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 29.08.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 09.08.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Рішення від 21.06.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

Рішення від 21.06.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

Ухвала від 22.05.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

Ухвала від 22.05.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні