ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"30" жовтня 2018 р. м. Київ Справа № 911/1111/18
м. Київ, вул. С. Петлюри, буд. 16/108
господарський суд Київської області
Господарський суд Київської області, одноособово, у складі судді Саванчук С.О., секретар судового засідання Цукурова Ю.В., розглянувши матеріали
за позовом Бородянської районної ради
07801, Київська обл., Бородянський р-н, смт Бородянка, вул. Центральна, буд. 331, код ЄДРПОУ 04054808
до Бородянської селищної ради
07801, Київська обл., Бородянський р-н, смт Бородянка, вул. Центральна, буд. 230, код ЄДРПОУ 04363662
треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача:
1) Комунальне підприємство Київської обласної ради "Північне бюро технічної інвентаризації"
08200, Київська обл., м. Ірпінь, вул. Стельмаха, буд. 9-А, код ЄДРПОУ 38733758
2) Державний заклад "Бородянська районна санітарно-епідеміологічна станція" Міністерства охорони здоров'я України
07800, Київська обл., Бородянський р-н, смт Бородянка, вул. Семашка, буд. 3-А, код ЄДРПОУ 01994824
3) Міністерство охорони здоров'я України
01021, м. Київ, вул. Грушевського, буд. 7, код ЄДРПОУ 00012925
4) Кабінет Міністрів України
01008, м. Київ, вул. Грушевського, буд. 12/2
5) Державна установа "Центр громадського здоров'я Міністерства охорони здоров'я України"
04071, м. Київ, вул. Ярославська, буд. 41, код ЄДРПОУ 40524109
про скасування рішення та скасування свідоцтв на право власності
за участю представників:
позивача - Борт П.С. (довіреність від 07.12.2017), Черкашин О.П. (довіреність № 01-19-445 від 30.10.2018);
відповідача - не з'явився;
третьої особи 1 - не з'явився;
третьої особи 2 - не з'явився;
третьої особи 3 - Депешко М.М. (довіреність № 14.2/23 від 11.04.2018);
третьої особи 4 - не з'явився;
третьої особи 5 - Пономарьова О.С. (довіреність від 04.09.2018);
обставини справи:
До господарського суду Київської області (вх. № 1143/18 від 25.05.2018) надійшла позовна заява Бородянської районної ради до Бородянської селищної ради про скасування рішення та скасування свідоцтва на право власності.
Позовні вимоги обґрунтовані незаконністю прийняття рішення комітетом Бородянської сільської ради № 98 від 20.05.2018 про оформлення права власності на нерухоме майно Бородянській районній санітарно-епідеміологічній станції та видачі свідоцтва про право власності на адміністративні будівлі та гараж на 4 бокси за адресою: Київська обл., Бородянський р-н, смт Бородянка, вул. Семашка, буд. 3-А.
Ухвалою господарського суду Київської області від 05.06.2018 у справі № 911/1111/18 вказану позовну заяву залишено без руху та надано строк для усунення недоліків.
Через канцелярію господарського суду Київської області (вх. №11865/18 від 21.06.2018) надійшла заява позивача про усунення недоліків на виконання вимог ухвали господарського суду Київської області від 05.06.2018 у справі № 911/1111/18.
Ухвалою господарського суду Київської області від 27.06.2018 прийнято позовну заяву Бородянської селищної ради до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 17.07.2018.
Ухвалою господарського суду Київської області від 17.07.2018 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Міністерство охорони здоров'я України та відкладено підготовче засідання до 31.07.2018.
Через канцелярію господарського суду Київської області від третьої особи-1 надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника (вх. № 14129/18 від 23.07.2018).
Через канцелярію господарського суду Київської області від позивача надійшли додаткові пояснення (вх. № 14679/18 від 30.07.2018).
Ухвалою господарського суду Київської області від 31.07.2018 відкладено підготовче засідання до 14.08.2018.
Через канцелярію господарського суду Київської області від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вх. № 15265/18 від 07.08.2018), відповідно до якого позов визнається повністю, з огляду на його обгрунтованість.
Через канцелярію господарського суду Київської області від позивача надійшло клопотання про долучення документів до матеріалів справи (вх. № 15632/18 від 13.08.2018).
Ухвалою господарського суду Київської області від 14.08.2018 продовжено строк підготовчого провадження, залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача: Державну установу "Центр громадського здоров'я Міністерства охорони здоров'я України", Кабінет Міністрів України та відкладено підготовче судове засідання на 04.09.2018.
Через канцелярію господарського суду Київської області від третьої особи-3 надійшло клопотання про ознайомлення з матеріалами справи (вх. № 17464/18 від 27.08.2018).
Через канцелярію господарського суду Київської області від третьої особи-3 надійшли письмові пояснення (вх. № 18184/18 від 04.09.2018).
Ухвалою господарського суду Київської області від 04.09.2018 відкладено підготовче засідання до 13.09.2018.
Через канцелярію господарського суду Київської області від третьої особи-5 надійшло клопотання про ознайомлення з матеріалами справи (вх. № 18211/18 від 05.09.2018).
Через канцелярію господарського суду Київської області від третьої особи-4 надійшло клопотання про ознайомлення з матеріалами справи (вх. № 18554/18 від 10.09.2018).
Через канцелярію господарського суду Київської області від третьої особи -5 надійшло клопотання про витребування доказів (вх. № 18894/18 від 13.09.2018).
Через канцелярію господарського суду Київської області від позивача надійшло клопотання про витребування доказів (вх. № 18845/18 від 13.09.2018).
Через канцелярію господарського суду Київської області від третьої особи-5 надійшла письмова заява (вх. № 19895/18 від 13.09.2018).
Через канцелярію господарського суду Київської області від третьої особи-5 надійшли письмові пояснення (вх. № 18841/18 від 13.09.2018).
У судове засідання 13.09.2018 з'явились представники позивача, відповідача та третьої особи 5, інші учасники справи не з'явились.
У судовому засіданні розглянуто визнання відповідачем позову, що міститься у заяві по суті спору, що наданий відповідачем суду - відзиві на позовну заяву.
Судом враховано, що визнання позову відповідачем підписано уповноваженою на вчинення таких дій особою - селищним головою Сахаруком О.В., що підтверджується наявним у матеріалах справи Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що здійснений за запитом суду, № 1004138593 станом на 25.06.2018.
Ухвалою господарського суду Київської області від 13.09.2018, в порядку частини 4 статті 191 Господарського процесуального кодексу України, відмовлено у прийнятті визнання відповідачем позову у справі № 911/1111/18 і продовжено судовий розгляд, з підстав, що вказані в ухвалі.
У судовому засіданні розглянуто клопотання позивача про витребування доказів, а саме: інвентаризаційної справи адміністративної будівлі у Комунального підприємства Київської обласної ради "Північне бюро технічної інвентаризації".
Клопотання обґрунтовано тим, що вказаний доказ може роз'яснити чому акт державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта (адміністративної будівлі та гаража на 4 бокси районної санітарно-епідеміологічної станції в смт Бородянка, вул. Семашка, буд. 3-А) складений 26.03.2004, при цьому, в самому акті (пункт 8) зазначені роки будування: початок - 1978, кінець - 1979, що має значення для встановлення власника адміністративної будівлі та гаража на 4 бокси районної санітарно-епідеміологічної станції в смт Бородянка, вул. Семашка, буд. 3-А з 1979 по 1993 роки та можливих підстав набуття права комунальної власності на цю будівлю позивачем.
Ухвалою господарського суду Київської області від 13.09.2018 клопотання про витребування доказів задоволено та відкладено підготовче засідання до 27.09.2018.
Через канцелярію господарського суду Київської області від відповідача надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника (вх. № 19746/18 від 25.09.2018).
Через канцелярію господарського суду Київської області від третьої особи-5 надійшло клопотання про долучення документів до матеріалів справи (вх. № 19863/18 від 26.09.2018).
Через канцелярію господарського суду Київської області від позивача надійшла заява про зміну предмету позову (вх. № 19879/18 від 27.09.2018).
Ухвалою господарського суду Київської області від 27.09.2018 прийнято зміну позивачем предмету позову, розгляд справи здійснюється за таким остаточним предметом позову: 1) скасувати рішення виконавчого комітету Бородянської селищної ради № 98 від 20.05.2004 року про оформлення права власності на нерухоме майно за адресою: Київська обл., Бородянський р-н, смт Бородянка, вул. Семашка, буд. 3-а, зі змінами та доповненнями, внесеними рішенням виконавчого комітету Бородянської селищної ради № 16 від 28.02.2011; 2) скасувати свідоцтва про право власності від 09.06.2004 року серії САА № 962592 на нерухоме майно за адресою: Київська обл., Бородянський р-н, смт Бородянка, вул. Семашка, буд. 3-А, видане виконавчим комітетом Бородянської селищної ради № 16 від 28.02.2011 та № 26077853 від 27.08.2014, видане реєстраційною службою Бородянського районного управління юстиції Київської області.
Через канцелярію господарського суду Київської області від позивача надійшла відповідь на пояснення третьої особи (вх. № 19878/18 від 27.09.2018).
Через канцелярію господарського суду Київської області від позивача надійшла відповідь на пояснення третьої особи (вх. № 19880/18 від 27.09.2018).
Через канцелярію господарського суду Київської області надійшло клопотання (вх. № 19877/18 від 27.09.2018) Комунального підприємства Київської обласної ради "Північне бюро технічної інвентаризації" про долучення до матеріалів справи витребовуваних ухвалою господарського суду Київської області від 13.09.2018 доказів, а саме: копії матеріалів архівної (інвентаризаційної) справи на об'єкт нерухомого майна - адміністративну будівлю з гаражем на 4 бокси по вул. Семашка, буд. 3-А в смт Бородянка Бородянського району Київської області.
Ухвалою господарського суду Київської області від 27.09.2018 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до розгляду по суті на 18.10.2018.
Через канцелярію господарського суду Київської області від третьої особи-5 надійшла заява про ознайомлення з матеріалами справи (вх. № 20240/18 від 03.10.2018).
Через канцелярію господарського суду Київської області від третьої особи-5 надійшли письмові пояснення (вх. № 20653/18 від 09.10.2018).
Через канцелярію господарського суду Київської області від третьої особи-5 надійшло клопотання про долучення документів до матеріалів справи (вх. № 30272/18 від 18.10.2018).
Ухвалою господарського суду Київської області від 18.10.2018 відкладено розгляд справи по суті на 30.10.2018 та зобов'язано позивача надати докази сплати судового збору.
Через канцелярію господарського суду Київської області від позивача надійшло клопотання про долучення документів до матеріалів справи (вх. № 31089/18 від 30.10.2018).
У судове засідання 30.10.2018 з'явились представники позивача, які підтримали позовні вимоги у повному обсязі, представник відповідача у судове засідання не з'явився, про судове засідання повідомлений, у матеріалах справи наявне клопотання про розгляд справи за відсутності представника, також з'явилась представник третьої особи-5, яка заперечувала позов, представники інших третіх осіб не з'явились, про судове засідання повідомлені.
Відповідно до статті 240 Господарського процесуального кодексу України у судовому засіданні 30.10.2018 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення присутніх у судовому засіданні представників сторін, дослідивши докази та оцінивши їх у сукупності, суд -
встановив:
Короткий зміст позовних вимог
Позовні вимоги обґрунтовані незаконністю прийняття рішення комітетом Бородянської сільської ради № 98 від 20.05.2018 про оформлення права власності на нерухоме майно Бородянській районній санітарно-епідеміологічній станції та видачі свідоцтв про право власності на адміністративні будівлі та гараж на 4 бокси за адресою: Київська обл., Бородянський р-н, смт Бородянка, вул. Семашка, буд. 3-А.
Аргументи Бородянської районної ради
Виконавчим комітетом Бородянської селищної ради Бородянського району Київської області прийнято рішення від 20.05.2004 № 98 про оформлення права власності Бородянській районній санітарно-епідеміологічній станції на закінчену будівництвом будівлю по вул. Семашка, 3-а в смт Бородянка.
Відповідно до даного рішення Бюро технічної інвентаризації провело державну реєстрації права власності на спірне нерухоме майно.
Згідно з відповіддю Архівного сектору Бородянської державної адміністрації Київської області № 60-04/265 від 01.08.2017 надано Акт державної приймальної комісії від 26.03.2004 про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта та розпорядження голови Бородянської райдержадміністрації від 23.04.2004 № 236 Про затвердження акту державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом адміністративної будівлі та гаража на 4 бокси районної санітарно-епідеміологічної станції смт Бородянка, вул. Семашка, 3а .
06.08.2004 рішенням Бородянської районної ради тринадцятої сесії четвертого скликання № 172-13-ІУ внесено зміни до пункту 1 рішення тринадцятої сесії Бородянської районної ради народних депутатів двадцять першого скликання від 26.01.1993 року Про затвердження переліку об'єктів комунальної власності районної ради та викладено в наступній редакції: 1. Оформити за територіальною громадою району в особі Бородянської районної ради право комунальної власності на об'єкти нерухомого майна згідно переліку, затвердженого рішенням 13 сесії ХХІ скликання Бородянської районної ради від 26.01.1993 при наявності актів державної технічної комісії про прийняття і готовність об'єктів до експлуатації, затверджених розпорядженням Бородянської районної державної адміністрації на наступні об'єкти згідно додатку .
Згідно з додатком № 1 Переліку, до комунальної власності Бородянської районної ради віднесено будівлю районної санітарно-епідеміологічної станції за адресою: смт Бородянка, вул. Семашка, 3а.
Як вбачається з акту державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкту, адміністративна будівля та гараж на 4 бокси за адресою: Київська область, Бородянський район, смт Бородянка, вул. Семашка, 3-а, передана у власність Бородянської районної санітарно-епідеміологічної станції, прийнята в експлуатацію без документу, що посвідчує право на земельну ділянку на якій вона знаходиться.
Станом на момент оформлення свідоцтва про право власності, Бородянська районна санітарно-епідеміологічна станція не мала права власності на відповідне майно.
Видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно - адміністративну будівлю та гараж на 4 бокси за адресою: Київська область, Бородянський район, смт Бородянка, вул. Семашка, 3-а та державна реєстрація права власності на вищевказане нерухоме майно здійснені за відсутності: кадастрового плану земельної ділянки та даних технічної інвентаризації будівлі; документів про набуття заявником прав на нерухому майно; акта про право власності на землю під нерухомим майном та рішення органу виконавчої влади чи місцевого самоврядування про відведення земельної ділянки для цієї мети, що суперечить вимогам частини 2 статті 17, частини 1 статті 19, статті 20 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , пунктам 2.7., 3.3., 6.1. Тимчасового положення про порядок державної реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002 № 7/5.
Аргументи Бородянської селищної ради
При розгляді листа Бородянської районної санітарно-епідеміологічної станції № 413 від 19.05.2004 із наданими додатками: розпорядження Бородянської районної адміністрації № 236 від 23.04.2004; Акта державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта, на засіданні виконавчого комітету Бородянської селищної ради від 20.05.2004, відповідно до пункту 10-б статті 30 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні прийнято рішення виконавчим комітетом № 98, а саме: оформити право власності на закінчене будівництвом адміністративне приміщення загальною площею 598,7 кв.м. та гараж на 4 бокси загальною площею 238 кв.м. в смт Бородянка, вул. Семашко, 3-а та зобов'язано Бородянське бюро технічної інвентаризації видати свідоцтво на право власності на спірні об'єкти.
Жодного документа на підтвердження права користування земельною ділянкою під об'єктом нерухомого майна на розгляд не надавалось, крім того, у виконкому була відсутня інформація стосовно перебування спірного об'єкту на балансі Бородянської районної ради з 1993 року.
Враховуючи наведене, відповідач визнає позов у повному обсязі.
Аргументи Міністерства охорони здоров'я України
Відповідно до статті 31 Закону України Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення систему державної санітарно-епідеміологічної служби України становлять: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення; відповідні установи, заклади, частини і підрозділи центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах оборони і військового будівництва, охорони громадського порядку, захисту державного кордону, виконання кримінальних покарань, Державного управління справами, Служби безпеки України; державні наукові установи санітарно-епідеміологічного профілю.
На установи, заклади і підрозділи державної санітарно-епідеміологічної служби інших державних органів, зазначених у частині першій цієї статті, покладаються функції органів державного санітарно-епідеміологічного нагляду на підпорядкованих їм територіях, об'єктах, у частинах і підрозділах.
Згідно з частиною 5 статті 35 Закону України Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення приміщення, будівлі, споруди, устаткування, транспортні засоби та інше майно, що використовуються установами і закладами державної санітарно-епідеміологічної служби, які здійснюють державний санітарно-епідеміологічний нагляд, перебувають у державній власності і передаються зазначеним установам і закладам у порядку, встановленому законом.
Земельні ділянки, на яких розміщуються будівлі та споруди установ і закладів державної санітарно-епідеміологічної служби України, надаються їм у порядку, встановленому законом.
Тобто, свідоцтво на право власності від 09.06.2004 САА № 962592 на адміністративну будівлю з гаражем на 4 бокси, розташовану за адресою: Київська область, Бородянський район, смт Бородянка, вул. Семашка, 3-а, в якому розміщувався державний санітарно-епідеміологічний заклад, видане виконкомом Бородянської селищної ради на підставі рішення виконкому селищної ради № 98 від 20.05.2004 відповідно до частини 5 статті 35 Закону України Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення .
Аргументи Державної установи Центр громадського здоров'я Міністерства охорони здоров'я України
26.03.2012 державному закладу Бородянська районна санітарно-епідеміологічна станція МОЗ України видано державний акт на право постійного користування земельною ділянкою площею 0, 2570 га, яка розташована за адресою: Київська обл., Бородянський район, вул. Семашка, 3-а та присвоєно кадастровий номер земельної ділянки № 3221055100.01:010:0067.
27.08.2014 Державною санітарно-епідеміологічною службою України отримано свідоцтво про право власності на нерухоме майно № 26077853 на адміністративну будівлю з гаражем на 4 бокси за адресою: Київська обл., Бородянський район, вул. Семашка, 3-а, загальною площею 836,7 грн., форма власності - державна; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності на спірні об'єкти № 26078007 від 27.08.2014 та витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 26079868 від 27.08.2014 про реєстрацію права оперативного управління за Головним управління Держсанепідслужби у Київській області, що видані реєстраційною службою Бородянського районного управління юстиції Київської області.
Аргументи та посилання позивача на пункт 6.1 Тимчасового положення про порядок державної реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002 № 7/5, відповідно до якого оформлення права власності на об'єкти нерухомого майна провадиться за наявності акта про право власності на землю або рішення про відведення земельної ділянки для цієї мети та за наявності акта комісії про прийняття об'єкта і введення його в експлуатацію, спростовуються тим, що спірні об'єкти прийнято в експлуатацію державною приймальною комісією на підставі Акту від 24.03.2004, затвердженого розпорядженням голови Бородянської районної державної адміністрації від 23.04.2004 № 236.
Факт користування Бородянською районною санітарно-епідеміологічною станцією спірною земельної ділянкою підтверджується довідкою від 12.01.2004 № 16/1, виданою начальником Бородянського районного відділу земельних ресурсів.
Рішенням тринадцятої сесії двадцять четвертого скликання від 27.07.2004 Про надання дозволу на оформлення технічної документації по виготовленню державного акту на право постійного користування земельною ділянкою вилучено із користування Бородянської центральної районної лікарні земельну ділянку розміром 0,30 га по вул. Семашка, 3 в смт Бородянка та надано Бородянській районній санітарно-епідеміологічній станції зазначену земельну ділянку та дозвіл на оформлення технічної документації по виготовленню державного акта на право постійного користування земельною ділянкою.
Тобто, враховуючи наведене, оформлення права власності на адміністративне приміщення загальною площею 598,7 кв.м та гараж на 4 бокси загальною площею 238 кв.м. за адресою: смт Бородянка, вул. Семашка, 3-а здійснювалось відповідно до вимог чинного законодавства України.
Норми права, що підлягають застосуванню
Статтею 13 Конституції України передбачено, що держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності і господарювання. Усі суб'єкти права власності рівні перед законом.
Виходячи з норм статті 41 Конституції України, ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право власності є непорушним, воно гарантоване та закріплене, зокрема, Цивільним кодексом України та іншими нормативно-правовими актами.
Частинами 1, 2 статті 4 Господарського процесуального кодексу України визначено, що право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. Юридичні особи та фізичні особи підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Згідно пунктом 1 статті 23 Господарського кодексу України органи місцевого самоврядування здійснюють свої повноваження щодо суб'єктів господарювання виключно в межах, визначених Конституцією України, законами про місцеве самоврядування та іншими законами, що передбачають особливості здійснення місцевого самоврядування в містах Києві та Севастополі, іншими законами. Органи місцевого самоврядування можуть здійснювати щодо суб'єктів господарювання також окремі повноваження органів виконавчої влади, надані їм законом.
Статтею 11 Цивільного кодексу України передбачено, що цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки.
Згідно пунктом 1 статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Згідно з частиною 1 статті 202 Цивільного кодексу України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Відповідно до статті 316 Цивільного кодексу України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
Як передбачено частиною 1 статті 321 Цивільного кодексу України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Згідно з статтею 325 Цивільного кодексу України суб'єктами права приватної власності є фізичні та юридичні особи. Фізичні та юридичні особи можуть бути власниками будь-якого майна, за винятком окремих видів майна, які відповідно до закону не можуть їм належати. Склад, кількість та вартість майна, яке може бути у власності фізичних та юридичних осіб, не є обмеженими.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачен Конституцією та законами України.
Згідно з статтею 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Відповідно до статті 31 Закону України Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення систему державної санітарно-епідеміологічної служби України становлять: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення; відповідні установи, заклади, частини і підрозділи центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах оборони і військового будівництва, охорони громадського порядку, захисту державного кордону, виконання кримінальних покарань, Державного управління справами, Служби безпеки України; державні наукові установи санітарно-епідеміологічного профілю.
На установи, заклади і підрозділи державної санітарно-епідеміологічної служби інших державних органів, зазначених у частині першій цієї статті, покладаються функції органів державного санітарно-епідеміологічного нагляду на підпорядкованих їм територіях, об'єктах, у частинах і підрозділах.
Згідно з частиною 5 статті 35 Закону України Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення приміщення, будівлі, споруди, устаткування, транспортні засоби та інше майно, що використовуються установами і закладами державної санітарно-епідеміологічної служби, які здійснюють державний санітарно-епідеміологічний нагляд, перебувають у державній власності і передаються зазначеним установам і закладам у порядку, встановленому законом.
Земельні ділянки, на яких розміщуються будівлі та споруди установ і закладів державної санітарно-епідеміологічної служби України, надаються їм у порядку, встановленому законом.
Отже, передумовами та матеріальними підставами для захисту права власності, у тому числі на нерухоме майно у судовому порядку, зокрема, у визначений спосіб, є наявність підтвердженого належними доказами права власності щодо нерухомого майна, а також підтверджений належним доказами факт порушення (невизнання або оспорювання) цього права на таке майно.
Фактичні обставини, встановлені судом, докази, що прийняті та відхилені судом, мотиви прийняття або відхилення кожного доказу та аргументу, викладеного сторонами у матеріалах справи та висновки суду за результатами розгляду справи
Виконавчим комітетом Бородянської селищної ради Бородянського району Київської області прийнято рішення від 20.05.2004 № 98 про оформлення права власності Бородянської районної санітарно-епідеміологічної станції на закінчену будівництвом будівлю по вул. Семашка, 3-а в смт Бородянка.
Відповідно до даного рішення, Бюро технічної інвентаризації провело державну реєстрації права власності на спірне нерухоме майно.
Згідно з відповіддю Архівного сектору Бородянської державної адміністрації Київської області № 60-04/265 від 01.08.2017 надано Акт державної приймальної комісії від 26.03.2004 про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта та розпорядження голови Бородянської райдержадміністрації від 23.04.2004 № 236 Про затвердження акту державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом адміністративної будівлі та гаража на 4 бокси районної санітарно-епідеміологічної станції смт Бородянка, вул. Семашка, 3а .
Відповідно до акту державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта, адміністративне приміщення та гараж на 4 бокси районної санітарно-епідеміологічної станції за адресою: смт Бородянка, вул. Семашко, 3-А, затвердженого розпорядженням голови райдержавдмінстрації від 23.04.2004 № 236, замовником будівництва об'єкту виступала районна санітарно-епідеміологічна станція.
Факт користування Бородянською районною санітарно-епідеміологічною станцією спірною земельної ділянкою підтверджується довідкою від 12.01.2004 № 16/1, виданою начальником Бородянського районного відділу земельних ресурсів.
Рішенням тринадцятої сесії двадцять четвертого скликання від 27.07.2004 Про надання дозволу на оформлення технічної документації по виготовленню державного акту на право постійного користування земельною ділянкою вилучено із користування Бородянської центральної районної лікарні земельну ділянку розміром 0,30 га по вул. Семашка, 3 в смт Бородянка та надано Бородянській районній санітарно-епідеміологічній станції зазначену земельну ділянку та дозвіл на оформлення технічної документації по виготовленню державного акта на право постійного користування земельною ділянкою.
Відповідно до довідки Держкомзему України від 12.01.2004 за Бородянською санстанцією згідно статистичної звітності облікується земельна ділянка площею 0,30 га забудованих земель громадського призначення на території Бородянської селищної ради в межах населеного пункту.
06.08.2004 рішенням Бородянської районної ради тринадцятої сесії четвертого скликання № 172-13-ІУ внесено зміни до пункту 1 рішення тринадцятої сесії Бородянської районної ради народних депутатів двадцять першого скликання від 26.01.1993 Про затвердження переліку об'єктів комунальної власності районної ради та викладено в наступній редакції: 1. Оформити за територіальною громадою району в особі Бородянської районної ради право комунальної власності на об'єкти нерухомого майна згідно переліку, затвердженого рішенням 13 сесії ХХІ скликання Бородянської районної ради від 26.01.1993 при наявності актів державної технічної комісії про прийняття і готовність об'єктів до експлуатації, затверджених розпорядженням Бородянської районної державної адміністрації на наступні об'єкти згідно додатку .
Згідно з додатком №1 Переліку, до комунальної власності Бородянської районної ради віднесено будівлю районної санітарно-епідеміологічної станції за адресою: смт Бородянка, вул. Семашка, 3а.
Також у матеріалах справи наявний лист №01-12-137 від 10.02.2011 виконавчого комітету Бородянської селищної ради, згідно з яким Бородянська селищна рада не заперечує проти передачі у державну власність цілісного майнового комплексу Державного закладу Бородянська районна санітарно-епідеміологічна станція Міністерства охорони здоров'я України.
28.02.2011 рішенням виконавчого комітету Бородянської селищної ради № 16 внесено зміни до рішення виконавчого комітету Бородянської селищної ради № 98 від 20.05.2004 Про оформлення права власності на адміністративне приміщення та гараж 4 бокси в смт. Бородянка, вул. Семашка, 3-а та викладено в наступній редакції: оформити право власності на закінчений будівництвом об'єкт нерухомого майна - цілісний майновий комплекс (адміністративне приміщення загальною площею 598,7 кв.м та гараж 4 бокси загальною площею 238 кв. м.) в смт. Бородянка, по вулиці Семашка, 3-а - державі в особі Кабінету Міністрів України в повному господарському віданні Державного закладу Бородянська районна санітарно-епідеміологічна станція Міністерства охорони здоров'я України з видачею свідоцтва про право власності. Комунальному підприємству Київської обласної ради Бородянське БТІ анулювати свідоцтво про право власності на нерухоме майно від 09.06.2004 (серія САА № 962592) та оригінал рішення виконавчого комітету Бородянської селищної ради № 98 від 20.05.2004 Про оформлення права власності на адміністративне приміщення та гараж на 4 бокси в смт. Бородянка, вул. Семашка, 3-А , на підставі якого зареєстровано право власності на нерухоме майно державному закладу Бородянська районна санітарно-епідеміологічна станція в смт. Бородянка по вулиці Семашка, 3-А та видати свідоцтво про право власності на об'єкт нерухомого майна цілісний майновий комплекс (адміністративне приміщення та гараж 4 бокси в смт. Бородянка, вул. Семашка, 3-А) державному закладу Бородянська районна санітарно-епідеміологічна станція Міністерства охорони здоров'я України.
Крім того, в матеріалах справи наявний державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 154295, виданий Державному закладу Бородянська районна санітарно-епідеміологічна станція Міністерства охорони здоров'я України на підставі рішення Бородянською селищної ради 39 сессії 05 скликання № 991 від 03.09.2010.
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.10.2015 № 1409-р Про віднесення нерухомого майна до сфери управління Міністерства охорони здоров'я будівлі та споруди (інвентарні номери 103101002, 103101003) по вул. Семашка, 3а у смт Бородянка віднесено до управління Міністерства охорони здоров'я України.
Згідно з актом приймання - передачі № 50 від 28.04.2016, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров'я України від 29.04.2016 № 401 передано нерухоме майно за адресою: смт. Бородянка, вул. Семашка, 3-А з сфери управління Державної санітарно-епідеміологічної служби України в особі Головного управління Держсанепідслужби України у Київській області до сфери управління Міністерства охорони здоров'я.
Відповідно до статті 31 Закону України Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення систему державної санітарно-епідеміологічної служби України становлять: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення; відповідні установи, заклади, частини і підрозділи центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах оборони і військового будівництва, охорони громадського порядку, захисту державного кордону, виконання кримінальних покарань, Державного управління справами, Служби безпеки України; державні наукові установи санітарно-епідеміологічного профілю.
На установи, заклади і підрозділи державної санітарно-епідеміологічної служби інших державних органів, зазначених у частині першій цієї статті, покладаються функції органів державного санітарно-епідеміологічного нагляду на підпорядкованих їм територіях, об'єктах, у частинах і підрозділах.
Згідно з частиною 5 статті 35 Закону України Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення приміщення, будівлі, споруди, устаткування, транспортні засоби та інше майно, що використовуються установами і закладами державної санітарно-епідеміологічної служби, які здійснюють державний санітарно-епідеміологічний нагляд, перебувають у державній власності і передаються зазначеним установам і закладам у порядку, встановленому законом.
Земельні ділянки, на яких розміщуються будівлі та споруди установ і закладів державної санітарно-епідеміологічної служби України, надаються їм у порядку, встановленому законом.
Крім того, відповідно до пункту 1, підпункту "б" пункту 3, абзацу 3 підпункту "а" пункту 4, пункту 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06.09.2012 №5245-VI, цей Закон набирає чинності з 01.01.2013, з дня набрання чинності цим Законом, землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються: всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу; у державній власності залишаються: розташовані в межах населених пунктів земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук. З дня набрання чинності цим Законом, землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими.
З матеріалів справи не вбачається і позивачем у справі не доведено належними та допустимими доказами, що спірні свідоцтва про право власності на нерухоме майно видані з порушенням норм чинного законодавства України, а також, з огляду на матеріали справи та вищевказане законодавство України, не підтверджується віднесення спірного об'єкту до комунальної власності.
Суд також вважає за необхідне зауважити, що стаття 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачає, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
Зазначене також знайшло відображення у статті 41 Конституції України та статті 321 Цивільного кодексу України, відповідно до яких право власності є непорушним і ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Згідно з статтею 17 Закону України "Про виконання рішень і застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини, як джерело права. За змістом рішення Європейського суду з прав людини у справі "Руїз Торіха проти Іспанії" встановлено, що відповідно до практики, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, судові рішення мають в достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Межі такого обов'язку можуть різнитися залежно від природи рішення та мають оцінюватися у світлі обставин кожної справи.
З огляду на зазначені вище норми матеріального та процесуального права, оцінюючи подані учасниками судового процесу докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову.
Судовий збір за подання позовної заяви, в порядку пункту 2 частини 4 статті 129 Господарського процесуального кодексу України, покладається на позивача у повному обсязі.
вирішив:
У задоволенні позову (вх. № 1143/18 від 25.05.2018) Бородянської районної ради ( 07801, Київська обл., Бородянський р-н, смт Бородянка, вул. Центральна, буд. 331, код ЄДРПОУ 04054808) до Бородянської селищної ради ( 07801, Київська обл., Бородянський р-н, смт Бородянка, вул. Центральна, буд. 230, код ЄДРПОУ 04363662) про скасування рішення та скасування свідоцтв на право власності відмовити повністю.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом 20 днів з дня складання повного судового рішення.
Повне рішення складено 30.11.2018
Суддя С.О. Саванчук
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 30.10.2018 |
Оприлюднено | 02.12.2018 |
Номер документу | 78230789 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Саванчук С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні