Рішення
від 21.11.2018 по справі 1840/2994/18
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 листопада 2018 р. Справа № 1840/2994/18

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Соколова В.М.,

за участю секретаря судового засідання - Заіченко А.М.,

представника позивача - Калач М.О.,

представників відповідача - Пишного Р.Ю.,

- Шахова Ю.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу № 1840/2994/18 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "РОДОМИР" до Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "РОДОМИР" (далі по тексту - позивач, ТОВ "РОДОМИР") звернулося до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області (далі по тексту - ГУ ДФС у Сумській області) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №0001441406 від 27.04.2018.

Свої вимоги позивач мотивує тим, що відповідачем безпідставно проведено перевірку, висновки акту перевірки не відповідають дійсності, викривлюють справжній стан речей та порушують чинне податкове законодавство, оскільки підрозділи підприємств, які здійснюють готівкові розрахунки із застосуванням РРО та веденням КОРО, але не проводять операцій з приймання (видачі) готівки за касовими ордерами касової книги не ведуть. Вказані вимоги законодавства України було дотримано під час здійснення розрахункових операцій магазинами ТОВ "РОДОМИР". Позивачем оформлено касові операції з оприбуткування виручки від покупців касовими чеками, сформованими РРО відповідно вимог чинного законодавства України.

Щодо висновків відповідача про розрахунки сум не оприбуткування (неповного або несвоєчасного оприбуткування готівки), позивач зазначає, що суми Службового внесення та суми виручки поточного дня, проведені через РРО до часу інкасації (здавання в касу підприємства), є виручкою поточного дня. Сума виручки від дати інкасації (здавання в касу підприємства) та до часу формування Z-звіту є виручкою наступного робочого дня (п.2.9 Порядку оприбуткування готівки).

Ухвалою суду від 22.08.2018 відкрито провадження у справі, розгляд проводиться за правилами загального позовного провадження.

19.09.2018 ухвалою суду закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

У судовому засіданні представник позивача підтримала позовні вимоги та просила суд їх задовольнити з підстав, зазначених у позові, уточненому позові та письмових поясненнях.

Представники відповідача у судовому засіданні заперечували проти задоволення позову з підстав, викладених у відзиві та додаткових поясненнях (т.1 а.с.61-64, т.2 а.с.67-70) та зазначили, що фактичною перевіркою встановлено, що за місцем розташування (адресами знаходження) господарських одиниць (магазинів) касові книги ТОВ "РОДОМИР" не знаходяться та не ведуться. Готівка з господарських одиниць (магазинів) безпосередньо на розрахункові рахунки підприємства (самостійно, або через відповідні служби яким згідно із законодавством надано право на перевезення валютних цінностей та інкасацію коштів) не здається. Готівка у касах в день одержання (надходження) у повній сумі неоприбутковується (неповне та/або несвоєчасне оприбуткування).

Суд, заслухавши представників сторін, перевіривши матеріали справи та оцінивши докази в їх сукупності, дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, з огляду на наступне.

Статтею 75 Податкового кодексу України встановлено, що органи державної податкової служби мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться органами державної податкової служби в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об'єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).

Згідно з пунктами 80.1, 80.2 статті 80 Податкового кодексу України фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи) на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції, під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з підстав, в тому числі… неподання суб'єктом господарювання в установлений законом строк обов'язкової звітності про використання реєстраторів розрахункових операцій, розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій, подання їх із нульовими показниками (пункт 80.2.4).

Посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред'явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів:

- направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб'єкта (прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об'єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що скріплений печаткою контролюючого органу;

- копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб'єкта (прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об'єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу;

- службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.

При пред'явленні направлення платнику податків та/або посадовим (службовим) особам платника податків (його представникам або особам, які фактично проводять розрахункові операції) такі особи розписуються у направленні із зазначенням свого прізвища, імені, по батькові, посади, дати і часу ознайомлення.

Згідно пункту 86.5 статті 86 Податкового кодексу України акт (довідка) про результати фактичних перевірок, визначених статтею 80 цього Кодексу, складається у двох примірниках, підписується посадовими особами контролюючих органів, які проводили перевірку, реєструється не пізніше наступного робочого дня після закінчення перевірки. Акт (довідка) про результати зазначених перевірок підписується особою, яка здійснювала розрахункові операції, платником податків та його законними представниками (у разі наявності). Підписання акта (довідки) здійснюється за місцем проведення перевірки або у приміщенні контролюючого органу.

З матеріалів справи вбачається та підтверджено поясненнями сторін, що позивач допустив перевіряючих до проведення фактичної перевірки, за результатами якої складено акт перевірки від 06.04.2018 №0108/18/23/РРО/40289884 (т.1 а.с.9-21).

Перевіркою встановлено порушення ТОВ "РОДОМИР" п.11 розділу II Положення про ведення касових операцій у національній валюті України, затвердженого постановою правління Національного банку України від 29 грудня 2017 року №148, у частині неоприбуткування (неповного або несвоєчасного оприбуткування) у касах готівки у розмірі 1 322 702,30 грн.

Не погодившись з висновками акту перевірки, позивачем подано заперечення (т.1 а.с.22-23), за результатами розгляду яких листом №8568/10/18-28-14-06-31 від 25.04.2018 ГУ ДФС у Сумській області визнало, що висновки акту перевірки визначені у відповідності до вимог законодавства (т.1 а.с.24-27).

На підставі акту перевірки ГУ ДФС в Сумській області було винесено податкове повідомлення-рішення №0001441406 від 27.04.2018, яким до ТОВ "РОДОМИР" застосовано штрафні санкції на суму 6 613 536,50 грн. (т.1 а.с.29-30).

Не погодившись із зазначеним рішенням, позивачем подано скаргу від 17.05.2018 (т.1 а.с.31-35), за результатами розгляду якої ДФС України рішенням №23852/6/99-99-11-03-01-25 від 18.07.2018 податкове повідомлення-рішення ГУ ДФС в Сумській області №0001441406 від 27.04.2018 залишено без змін, скаргу - без задоволення (т.1 а.с.36-38).

Задовольняючи позовні вимоги, суд виходить з наступного.

Фактичною перевіркою встановлено, що за місцем розташування (адресами знаходження) господарських одиниць (магазинів) касові книги ТОВ РОДОМИР не знаходяться та не ведуться.

Касова книга (одна) ведеться за юридичною (податковою) адресою ТОВ РОДОМИР : Сумська обл., м. Охтирка, вул. Київська, буд. 94/А, що також збігається з адресою розташування одного з магазинів підприємства на якому використовується реєстратор розрахункових операцій (далі за текстом - РРО).

Готівка з господарських одиниць (магазинів) безпосередньо на розрахункові рахунки підприємства (самостійно, або через відповідні служби яким згідно із законодавством надано право на перевезення валютних цінностей та інкасацію коштів) не здається.

Слід відмітити, що у відповідності з Розпорядком праці, затвердженим наказом директора ТОВ РОДОМИР від 25 лютого 2016 р. №2, графік роботи адміністрації підприємства з понеділка по п'ятницю з 08-00 по 17-00 з перервою на обід з 12-00 до 13-00. Графік роботи магазинів, встановлений згідно цього ж наказу: щоденно без перерв та вихідних з 08-00 по 21-00.

У зв'язку з розбіжністю в графіках роботи між адміністрацією підприємства та магазинів, грошові кошти, що надходили до РРО оформлялися службовим внесенням та наступного дня фіксувались в касовій книзі ТОВ РОДОМИР , що ведеться за юридичною (податковою) адресою ТОВ РОДОМИР : Сумська обл., м. Охтирка, вул. Київська, буд. 94/А на підставі касового ордеру.

Так, пунктами 9, 13 статті 3 Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлено, що суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов'язані: щоденно друкувати на реєстраторах розрахункових операцій (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг) фіскальні звітні чеки у разі здійснення розрахункових операцій та забезпечувати відповідність сум готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, яка зазначена в денному звіті реєстратора розрахункових операцій, а у випадку використання розрахункової книжки - загальній сумі продажу за розрахунковими квитанціями, виданими з початку робочого дня. Такі вимоги не поширюються на фізичних осіб-підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками податку на додану вартість.

Як встановлено судом та зафіксовано в акті перевірки готівкові розрахунки в магазинах ТОВ "РОДОМИР" проводилися із застосуванням РРО.

Проте, в акті перевірки зроблено висновок про порушення пункту 11 розділу II Постанови Правління Національного банку України від 29.12.2017 №148 Про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні .

Порядок ведення касових операцій у національній валюті України юридичними особами (крім банків) та їх відокремленими підрозділами визначено Положенням про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 29 грудня 2017 року № 148 (далі - Положення № 148).

Відповідно до п. 11 Положення № 148 (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), готівка, що надходить до кас, оприбутковується в день одержання готівки у повній сумі.

Оприбуткуванням готівки в касах установ/підприємств/відокремлених підрозділів, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги/ застосуванням РРО та КОРО (у разі застосування КОРО без застосування РРО), є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів/фіскальних звітних чеків (або даних розрахункових квитанцій).

Пунктом 12 положення встановлено, що установа/підприємство на підставі цього Положення зобов'язане розробити та затвердити внутрішнім документом порядок оприбуткування готівки в касі установи/підприємства, у якому максимально врахувати особливості роботи як установи/підприємства, так і його відокремлених підрозділів [внутрішній трудовий розпорядок, режим роботи, графіки змінності, порядок та особливості здавання готівкової виручки (готівки) до банку. Для відокремлених підрозділів установи/підприємства порядок оприбуткування готівки в касі встановлюється та доводиться внутрішніми документами установи/підприємства. Розроблений порядок повинен відповідати вимогам цього Положення та не суперечити законодавству України.

Так, наказом директора ТОВ "РОДОМИР" № 1 від 02.01.2018 "Про облікову політику" встановлений режим роботи каси підприємства з 08-00 по 17-00 з двома вихідними днями субота-неділя.

Також, пунктом 38 Положення № 148 передбачено, що установи/підприємства зобов'язані мати касу, а їх керівники зобов'язані забезпечити облаштування цієї каси та зберігання готівки у ній. Керівники несуть відповідальність у встановленому законодавством України порядку за нестворення умов для забезпечення схоронності коштів під час їх зберігання і транспортування.

Установі/підприємству забороняється зберігати в касі готівку та інші цінності, що не є його власністю.

В свою чергу, пунктом 39 зазначеного Положення передбачено, що установи/підприємства відображають у касовій книзі усі надходження і видачу готівки в національній валюті (додаток 5).

Кожна/кожне установа/підприємство (юридична особа), що має касу, веде одну касову книгу для обліку операцій з готівкою в національній валюті (без урахування кас відокремлених підрозділів).

Відокремлені підрозділи установ/підприємств, які проводять операції з приймання готівки за продану продукцію (товари, роботи, послуги) з оформленням її прибутковим касовим ордером, а також з видачі готівки на виплати, пов'язані з оплатою праці, виробничі (господарські) потреби, інші операції з оформленням їх видатковими касовими ордерами і відомостями, ведуть касову книгу.

Відокремлені підрозділи установ/підприємств, страхові агенти, брокери, розповсюджувачі лотерей, які здійснюють готівкові розрахунки із застосуванням РРО або РК та веденням КОРО, але не проводять операцій з приймання (видачі) готівки за касовими ордерами, а також фізичні особи - підприємці касової книги не ведуть.

За приписами підпункту 2 пункту 3 Розділу І Положення № 148 відокремлені підрозділи - філії, представництва, відділення та інші структурні підрозділи, що наділяються частиною майна господарських організацій, здійснюючи щодо цього майна право оперативного використання чи інше речове право, передбачене законодавством України.

Отже, торгові об'єкти, які є відокремленими підрозділами підприємства, однак не проводять операції з приймання готівки за касовими ордерами, касові книги не ведуть.

При цьому, суд зазначає, що надходження готівки від покупця з фіксуванням її через РРО і занесенням до КОРО на підставі фіскальних звітних чеків виконувалось позивачем належним чином, що не заперечувалось представниками відповідача.

Використання книги ОРО, зареєстрованої на РРО, передбачає, зокрема, щоденне виконання записів про рух готівки та суми розрахунків.

Таким чином, системний аналіз зазначених норм дає підстави для висновку, що у разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО оприбуткуванням готівки є сукупність таких дій: фіксація повної суми фактичних надходжень готівки у фіскальних звітних чеках РРО та відображення на їх підставі готівки у КОРО. Невиконання будь-якої з цих дій є порушенням порядку оприбуткування готівки, за яке встановлена відповідальність.

Тобто, виконання цих дій в сукупності може свідчити про належне оприбуткування готівкових коштів.

Аналогічні за змістом роз'яснення було надано Національним Банком України у листах від 07.03.2018 за вих. № 50-0007/13560 та від 16.05.2018 за вих. № 50-007/27063.

Крім того, відповідно до п. 40 Положення № 148, касир здійснює записи в касовій книзі за операціями одержання або видачі готівки за кожним касовим ордером і видатковою відомістю в день її надходження або видачі. За відсутності руху готівки в касі протягом робочого дня записи в касовій книзі в цей день не здійснюються.

Касир щоденно в кінці робочого дня підсумовує операції за день, виводить залишок готівки в касі на початок наступного дня і передає до бухгалтерії як звіт касира другі примірники, що є відривною частиною аркуша касової книги (копію записів у касовій книзі за день), з прибутковими і видатковими касовими ордерами під підпис у касовій книзі. Готівка, видана за видатковими відомостями на виплати, пов'язані з оплатою праці, відображається в касовій книзі після закінчення строків цих виплат згідно з пунктом 18 розділу II цього Положення, а закриття вищезазначених документів та виписка відповідних видаткових касових ордерів здійснюються в порядку, визначеному в пункті 31 розділу III цього Положення.

Підприємства, що мають відокремлені підрозділи, які проводять касові операції і режим роботи яких не збігається з розпорядком функціонування бухгалтерії підприємства - юридичної особи (у тому числі у вихідні та святкові дні), внутрішнім документом визначають порядок взаємодії відокремлених підрозділів із бухгалтерією підприємства - юридичної особи відповідно до вимог законодавства України.

Як було зазначено вище, наказом директора ТОВ "РОДОМИР" № 1 від 02.01.2018 "Про облікову політику" встановлений режим роботи каси підприємства з 08-00 по 17-00 з двома вихідними днями субота, неділя.

Таким чином, у зв'язку з розбіжністю в графіках роботи між адміністрацією підприємства та магазинів, грошові кошти, що надходили до РРО оформлялися службовим внесенням та наступного дня фіксувались в касовій книзі ТОВ РОДОМИР , що ведеться за юридичною (податковою) адресою ТОВ РОДОМИР : Сумська обл., м. Охтирка, вул. Київська, буд. 94/А на підставі касового ордеру, що не суперечить вимогам Положення № 148. Тобто, підставою для фіксування готівки в касовій книзі ТОВ РОДОМИР є касовий ордер, сформований відокремленим підрозділом, який, в свою чергу, сформований на підставі Z- звітів РРО та даних КОРО.

Відповідно до статті 1 Указу Президента Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки із змінами та доповненнями, передбачено, що у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними особами - громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які є суб'єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються Національним банком України, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу: за не оприбуткування (неповне та/або несвоєчасне) оприбуткування у касах готівки - у п'ятикратному розмірі не оприбуткованої суми.

Проаналізувавши вищенаведене, суд дійшов висновку, що позивачем було вчасно та в повному обсязі оприбутковано готівкові кошти за спірний період, оскільки позивачем дотримано вимоги законодавства щодо порядку оприбуткування готівки.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При поданні позову позивачем сплачено судовий збір в сумі 99203,05 грн. за платіжним дорученням №429 від 16.08.2018 (т.1 а.с.4).

Таким чином позивачу необхідно відшкодувати витрати зі сплати судового збору в сумі 99203,05 грн. за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДФС у Сумській області.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "РОДОМИР" до Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Сумській області №0001441406 від 27.04.2018.

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "РОДОМИР" (вул. Київська, 94-А, м. Охтирка, Сумська область, 42700, код ЄДРПОУ 40289884) з державного бюджету за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби України у Сумській області (вул. Іллінська, 13, м. Суми, 40009, код ЄДРПОУ 39456414) судові витрати в сумі 99203,05 грн.

Рішення може бути оскаржено до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 30.11.2018 року.

Суддя В.М. Соколов

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.11.2018
Оприлюднено06.12.2018
Номер документу78315380
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1840/2994/18

Ухвала від 23.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 05.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 01.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 21.05.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Постанова від 21.05.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 28.03.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 28.03.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 28.03.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 04.03.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Рішення від 21.11.2018

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.М. Соколов

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні