ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 листопада 2018 рокуЛьвів№ 857/996/18
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді: Глушка І.В.,
суддів: Большакової О.О., Макарика В.Я.,
за участю секретаря судового засідання: Омеляновської Л.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Львові апеляційну скаргу Виконавчого комітету Мукачівської міської ради на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 11 квітня 2018 року, ухвалене суддею Рейті С.І. у м.Ужгород Закарпатської області о 13:59, повний текст якого складений 16 квітня 2018 року, у справі №807/127/18 за адміністративним позовом Дочірнього підприємства "Стар" до Виконавчого комітету Мукачівської міської ради про визнання дій протиправними та зобов'язання до вчинення дій, -
ВСТАНОВИВ:
19 лютого 2018 року позивач - Дочірнє підприємство "Стар" звернувся до суду із позовом до відповідача - Виконавчого комітету Мукачівської міської ради, у якому просив визнати протиправними дії щодо невидачі містобудівних умов та обмежень для будівництва багатоквартирного будинку за адресою: вул. Грушевського, 18, м.Мукачево, зобов'язати у встановлений Законом України Про регулювання містобудівної діяльності строк видати містобудівні умови та обмеження на забудову земельної ділянки загальною площею 0,1079 га, кадастровий номер 2110400000:01:001:1192 для будівництва багатоквартирного житлового будинку за адресою: м. Мукачево, вул. Грушевського,18.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що відповідачем протиправно не розглянуто заяву від 19.09.2016 №225 з прийняттям обгрунтованого рішення у встановлені строки. Водночас зауважує, що замовником виконано всі умови, необхідні для розгляду заяви про надання містобудівних умов та обмежень.
Зокрема вказує, що відповідно до графічної частини плану зонінгу, об'єкт будівництва (вул. Грушевського,18, м. Мукачево) віднесено до зони змішаної житлової забудови Ж5. Відповідно до зонінгу зона Ж-5 - це зона змішаної житлової та громадської забудови, де зазначено, що переважні види використання - багатоквартирні житлові будинки до 5-ти поверхів, окремо розташовані або зблоковані.
Тобто наміри забудовника щодо спорудження 4-х поверхового з мансардним поверхом багатоквартирного житлового будинку відповідають положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні (зонінгу), а тому містобудівні умови та обмеження на забудову земельної ділянки повинні бути видані ДП Стар без затвердження детального плану території.
Позивачем до моменту скасування містобудівних умов та обмежень Управлінням ДАБІ в Закарпатській області 25.05.2016 було збудовано три поверхи багатоквартирного житлового будинку по вул.Грушевського, 18, м.Мукачево. Тобто, на момент видачі містобудівних умов та обмежень 28.10.2014 №80/14 відповідач не вимагав від позивача розроблення детального плану території по вул. Грушевського,18, м.Мукачево, хоч в цей час Зонінг міста Мукачево не був розроблений та затверджений.
За період з 19.09.2016 по 28.09.2017 (період від звернення з відповідною заявою щодо видачі містобудівних умов та обмежень до прийняття рішення щодо розробки детального плану) детальний плат не вимагався, як частина документації, необхідної для видачі містобудівних умов та обмежень. Відтак, на думку позивача, дії виконавчого комітету Мукачівської міської ради щодо неприйняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень (або про відмову у їх наданні), а прийняття рішення щодо розробки детального плану території по вул.Грушевського, 18, м.Мукачево, який в подальшому став підставою для проведення 05 лютого 2018 громадських слухань містобудівної документації - детального плану території по вул. Грушевського,18, м. Мукачево є неправомірними.
Вказує, що відсутність затвердженого детального плану території, який включає вул.Грушевського, 18, м. Мукачево, при наявному Зонінгу міста Мукачева не є перешкодою щодо видачі відповідачем містобудівних умов та обмежень.
Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 11 квітня 2018 року у адміністративний позов задоволено.
Визнано протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Мукачівської міської ради щодо невидачі Дочірньому підприємству "Стар" містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, розташованої за адресою: Закарпатська обл., м.Мукачево, вул.Грушевського, 18.
Зобов'язано Виконавчий комітет Мукачівської міської ради видати Дочірньому підприємству "Стар" містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки, розташованої за адресою: Закарпатська обл., м. Мукачево, вул. Грушевського, 18.
Рішення мотивоване тим, що приписами Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки не встановлено форму відмови у видачі містобудівних умов та обмежень, проте листи відповідача за наслідками розгляду заяви про надання містобудівних умов та обмежень суд не розцінює як рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень. На переконання суду, вони носять рекомендаційний характер щодо наявних, на думку відповідача, недоліків поданих позивачем матеріалів, оскільки із змісту наведений листів слідує, що Виконкомом вирішуватимуться поставлені питання після усунення вказаних недоліків для прийняття остаточного рішення.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про протиправність бездіяльності відповідача при розгляді заяви позивача про видачу містобудівних умов та обмежень щодо порушення строків прийняття рішення про видачу чи відмову у видачі містобудівних умов та обмежень, визначених п.2.4 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки.
Судом встановлено, що позивачем виконані всі необхідні умови для отримання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на будівництво багатоквартирного багатоповерхового будинку за адресою: м.Мукачево, вул. Грушевського, 18.
При цьому, громадські слухання з питань містобудування, призначені згідно розпоряджень Мукачівського міського голови від 06.12.2017 №505 та від 27.12.2017 №554 проведені у форматі збору пропозицій та впродовж визначеного терміну (з 05.12.2017 по 05.02.2018) не було надано жодних пропозицій з обґрунтуваннями таких з урахуванням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів та правил, що передбачено Порядком №55, однак згідно Протоколу громадського обговорення громадських слухань що врахування громадських інтересів у проектах містобудівної документації від 05.02.2018 (необхідність затвердження якої відсутня) ухвалено рішення про відхилення детального плану на доопрацювання. Водночас в Протоколі відсутні відомості в чому саме полягає невідповідність поданих позивачем документів та шляхи доопрацювання проекту для отримання позитивного висновку.
Виходячи з наведеного, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для відмови у наданні ДП Стар містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на будівництво багатоповерхового багатоквартирного житлового будинку по вул.Грушевського, 18, м. Мукачево.
Не погоджуючись з вказаним рішенням суду, відповідач оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає, що оскаржуване рішення ухвалене з неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи, з порушенням норм матеріального та процесуального права та підлягає скасуванню з підстав, викладених у апеляційній скарзі. Просить скасувати оскаржуване судове рішення та ухвалити нове, яким позовні вимоги задовольнити.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає, що суд дійшов до невірного висновку, що листи не є рішеннями з питань надання містобудівних умов та обмежень, оскільки зі змісту таких слідує. Скаржник стверджує, що такі листи є рішеннями про відмову ДП Стар у наданні містобудівних умов та обмежень, так як позивачем всупереч вимог абз.6 ч.3 ст.29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності було подано до заяви містобудівний розрахунок, який не відповідає вимогам ДБН 360-92**. У зв язку з виявленими порушеннями містобудівного розрахунку, що підтверджується витягом з протоколу засідання архітектурно-містобудівної ради №12/2016 від 12.10.2016, такий розрахунок вважається не поданим, що в розумінні п.2 ч.4 ст.29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності є підставою для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень у зв'язку з неподанням визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень. Крім того, зазначеними листами, які є обґрунтованими відмовами у наданні містобудівних умов та обмежень, позивачу роз'яснено, які невідповідності необхідно усунути та рекомендовано звернутись повторно із відповідною заявою про надання містобудівних умов та обмежень. При цьому, виконавчим комітетом Мукачівської міської ради вживались необхідні та передбачені чинним законодавством заходи у зв'язку з неодноразовими зверненнями представників громадськості міста щодо порушення їх прав та інтересів внаслідок проведення будівництва ДП Стар .
Заслухавши суддю-доповідача, представників позивача, представника відповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, перевіривши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що в задоволенні апеляційної скарги слід відмовити з наступних підстав.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч.3 ст.24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин; далі - Закон №280/97-ВР) органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
За змістом пп.9 п. а ст.31 Закону №280/97-ВР, до відання виконавчих органів міських рад належать власні (самоврядні) повноваження в галузі будівництва, зокрема надання відповідно до закону містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок.
Так, судом першої інстанції достовірно встановлено, матеріалами справи підтверджено, що відділом архітектури та містобудування виконавчого комітету Мукачівської міської ради рішенням № 212 від 28.10.2014 ДП "Стар" надано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за № 80/14 по вул.Грушевського, 18 в м.Мукачево для будівництва багатоповерхового багатоквартирного житлового будинку, які в подальшому були скасовані рішенням головного інспектора будівельного нагляду Управління ДАБІ в Закарпатській області від 27.05.2016 за наслідками проведеної позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил та виявлених наступних порушень ДП "Стар":
-порушення п.4 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та розд.3 п. 3.7 ДБН 360-92** "Містобудування. Планування і забудова сільських і міських поселень" (перевищення максимально допустимої щільності населення, при допустимій кількості 36,8 чол./га. - 56 чол.);
-порушення п.1.2 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки (не вказано кількість поверхів).
На виконання вказаного рішення та з метою усунення виявлених порушень, ДП "Стар" розроблено проект землеустрою у зв'язку із зміною цільового призначення земельної ділянки та рішенням Виконкому від 08.09.2016 № №19 "Про встановлення меж землекористувань підприємств, установ, організацій, суб'єктів підприємницької діяльності та громадян на землях Мукачево" затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у разі зміни її цільового призначення ДП "Стар" по вул.Грушевського,18, площею 0,1079 га, що перебуває у власності, для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель в землі для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку.
19.09.2016 з метою одержання містобудівних умов та обмежень на забудову земельної ділянки та на виконання рекомендацій засідання архітектурно-містобудівної ради від 22.09.2016 року ДП "Стар" звернулось до Виконкому, додатково надавши: містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками для будівництва багатоповерхового багатоквартирного житлового будинку та матеріали для громадського слухання, а також додатково на виконання рекомендацій архітектурно-містобудівної ради від 12.10.2016 надано до Виконкому: оригінал карти тіней для будівлі; оригінал генерального плану М 1:500; оригінал експлікації.
На звернення позивача про отримання публічної інформації щодо розгляду заяви ДП "Стар" від 19.09.2016 № 225 "Про видачу містобудівних умов та обмежень для будівництва багатоквартирного житлового будинку за адресою: м. Мукачево, вул. Грушевського, 18", виконавчий комітет Мукачівської міської ради листом № 01-39/2738 від 14.03.2017 повідомило про прийняття Виконкомом рішення для проведення органами місцевого самоврядування процедури громадських слухань по обговоренню проекту будівництва, згідно ст. 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", та роз'яснено ДП "Стар" про необхідність надання графічних матеріалів та містобудівного розрахунку з техніко-економічними показниками.
На звернення позивача із запитами аналогічного змісту № 119 від 18.05.2017 та №180 від 04.08.2017, виконавчий виконавчий комітет Мукачівської міської ради листом від 08.08.2017 повідомило позивача про прийняте рішення щодо необхідності надання ДП "Стар" (додатково до раніше наданих позивачем до Виконкому) матеріалів містобудівного розрахунку з техніко-економічними показниками та матеріали для проведення органом місцевого самоврядування процедури громадських слухань на чергове засідання архітектурно-містобудівної ради. Крім того, у зв'язку з набуттям 10.06.2017 чинності Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності" ДП "Стар" рекомендовано звернутися повторно для приведення містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки у відповідність до чинного законодавства.
Рішенням Мукачівської міської ради "Про розроблення детального плану території по вул. Грушевського Михайла, 18 в місті Мукачево" від 28.09.2017 за № 785 ДП "Стар" зобов'язано розробити детальний план території по вул. Грушевського Михайла, 18 в місті Мукачево, що включає в себе земельну ділянку площею 1079 кв.м та погоджений детальний план території відповідно до чинного законодавства подати на розгляд Мукачівської міської ради.
Розпорядженням Мукачівського міського голови від 06.12.2017 № 505 "Про проведення громадських слухань" вирішено провести з 05.12.2017 по 05.01.2018 громадські слухання по містобудівній документації - детального плану територій по вул.Грушевського, 18 в м. Мукачево та розпорядженням Мукачівського міського голови від 27.12.2017 № 554 термін проведення громадських слухань продовжено до 05.02.2018, за результатами проведених громадських слухань прийнято рішення про відхилення детального плану на доопрацювання.
ДП "Стар", вважаючи дії виконавчого комітету Мукачівської міської ради за наслідками розгляду заяви від 19.09.2016 №225 про надання містобудівних умов та обмежень на забудову земельної ділянки загальною площею 0,1079 га, кадастровий номер 2110400000:01:001:1192, для будівництва багатоквартирного житлового будинку за адресою: м. Мукачево, вул. Грушевського,18, протиправними, звернувся до суду з метою захисту свого порушеного права.
Надаючи юридичну оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами у справі, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції вірно застосував норми матеріального та процесуального права, з огляду на таке.
Правові та організаційні основи містобудівної діяльності встановлені Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" № 3038-VI від 17.02.2011 (далі - Закон № 3038-VI), який спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
В розумінні п.8 ч.1 ст.1 Закону № 3038-VI містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.
За частиною п'ятою статті 26 Закону № 3038-VI проектування та будівництво об'єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку:
1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних;
2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи;
3) затвердження проектної документації;
4) виконання підготовчих та будівельних робіт;
5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів;
6) реєстрація права власності на об'єкт містобудування.
Відповідно до частини першої статті 29 названого Закону основними складовими вихідних даних є: містобудівні умови та обмеження; технічні умови; завдання на проектування.
Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі (частина третя статті 29 Закону № 3038).
Спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Розгляд заяви і надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх наданні здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом семи робочих днів з дня реєстрації заяви.
Рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень приймається у разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні (частини четверта-п'ята статті 29 Закону № 3038).
На виконання частини четвертої та дев'ятої статті 29 Закону № 3038-VI наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 №109 затверджено Порядок надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст (далі - Порядок №109).
Відповідно до п.2 цього Порядку містобудівні умови та обмеження є основною складовою вихідних даних.
Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом семи робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви разом із документами, передбаченими пунктом 2.2 цього розділу, у порядку, встановленому Законом України Про регулювання містобудівної діяльності (п.2.1 Порядку №109).
Згідно з п.2.2. Порядку № 109 для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовником додаються: засвідчена в установленому порядку копія документа про право власності (користування) земельною ділянкою; ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки (у довільній формі); викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; кадастрова довідка з містобудівного кадастру (у разі наявності); черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру - за умови відсутності містобудівного кадастру); фотофіксація земельної ділянки (з оточенням); містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об'єкта будівництва.
Відповідно до пункту 2.4 Порядку №109 розгляд заяви, надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх видачі здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури у порядку, встановленому Законом України Про регулювання містобудівної діяльності .
За правилами, закріпленими у названій нормі, підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.
Відмова у видачі містобудівних умов та обмежень або внесення змін до них з відповідним обґрунтуванням надається уповноваженим органом містобудування та архітектури у строк, визначений пунктом 2.1 цього розділу.
Забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства (абзац другий частини другої статті 24 Закону № 3038-VI).
Режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється у генеральних планах населених пунктів, планах зонування та детальних планах територій (частина перша статті 25 Закону № 3038-VI).
Частиною 4 ст.24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено, що зміна цільового призначення земельної ділянки, яка не відповідає плану зонування території та/або детальному плану території забороняється. Одночасно, у відповідності до ч.2 ст.24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", зміна функціонального призначення територій не тягне за собою зміну припинення права власності чи користування земельними ділянками, які передані у власність (користування) до встановлення нового функціонального призначення територій, а тому забудова ділянок здійснюється в межах їх цільового використання.
З аналізу наведених норм слідує, що відповідний уповноважений орган містобудування та архітектури протягом семи робочих днів з дня реєстрації заяви повинен прийняти одне з можливих рішень, зокрема, про надання містобудівних умов та обмежень або про відмову у їх наданні з відповідним обгрунтування. Водночас підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні. Інших підстав містобудівним законодавством не закріплено.
Таким чином в межах спірних правовідносин дослідженню підлягають обставини дотримання відповідачем зазначених вимог містобудівного законодавства.
Суд апеляційної інстанції, здійснивши перевірку рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень щодо відповідності визначеним ч.2 ст.2 КАС України критеріям, вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до ч.1 ст.72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності (ч.3 ст. 90 КАС України).
Так, з метою усунення виявлених перевіркою ДАБІ у Закарпатській області порушень, ДП "Стар" розроблено проект землеустрою у зв'язку із зміною цільового призначення земельної ділянки, та рішенням Виконкому від 08.09.2016 за № №19 "Про встановлення меж землекористувань підприємств, установ, організацій, суб'єктів підприємницької діяльності та громадян на землях Мукачево" затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у разі зміни її цільового призначення ДП "Стар" по вул. Грушевського, 18 площею 0,1079 га, що перебуває у власності, для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель в землі для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код 02.03 згідно КВЦПЗ), кадастровий номер ділянки 2110400000:01:001:1192.
Таким чином, за наслідками розгляду заяви ДП "Стар" від 19.09.2016, поданої виконавчому комітету Мукачівської міської ради з метою одержання містобудівних умов та обмежень на забудову земельної ділянки, містобудівним законодавством визначено обов'язок відповідача розглянути заяву у встановлені законом строки та прийняти одне з двох видів рішення - надати запитуваня містобудівні умови та обмеження або відмовити в їх наданні.
Надсилання листів-відповідей в поєднанні із неприйняттям рішення на заяву про надання містобудівних умов та обмежень свідчать про протиправність дій відповідача. Також протиправними є дії, які не передбачені правилами, зокрема відхилення поданих замовником матеріалів на доопрацювання.
З наявних в матералах доказів судом встановлено, що позивачем для отримання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки було подано всі необхідні документи.
Разом з тим, розпорядженням Мукачівського міського голови № 505 від 06.12.2017 прийнято рішення про проведення громадських слухань (з 05.12.2017 по 05.01.2018), розпорядженням № 554 від 27.12.2017 - продовження терміну громадських слухань (до 05.02.108) містобудівної документації - детального плану територій по вул. Грушевського Михайла, 18 в м. Мукачево, з посиланням у тексі розпоряджень, зокрема, на ст. 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку проведення громадських слухань, щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні" від 25.02.2011 № 555 (далі - Порядок № 555).
Так, частинами 1, 2 ст. 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлено, що громадським слуханням підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій. Відповідно до змісту пунктів 1 та 2 Порядку N 555, цей Порядок визначає механізм проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні: генеральних планів населених пунктів, планів зонування та детальних планів територій (далі - містобудівна документація).
В силу приписів ст. 21 вищезазначеного Закону та Порядку № 555 проведення громадських слухань на різних стадіях розробки та затвердження (згідно Закону громадським слуханням в обов'язковому порядку підлягають вже розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації, а Порядок № 555 врегульовує проведення громадських слухань під час розроблення відповідних проектів містобудівної документації), однак, обидва акти регулюють порядок проведення слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні, якими є генеральні плани населених пунктів, плани зонування та детальні плани територій.
У відповідності до ст. 19 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.
Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції.
Детальний план території визначає містобудівні умови та обмеження (у разі відсутності плану зонування території) або уточнення містобудівних умов та обмежень згідно із планом зонування території.
План зонування території розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон. План зонування території встановлює функціональне призначення, вимоги до забудови окремих територій (функціональних зон) населеного пункту, їх ландшафтної організації.
Рішенням 10 сесії 7 скликання Мукачівської міської ради від 31.03.2016 № 154 "Про затвердження плану зонування території міста Мукачева (зонінг)" затверджено план зонування м. Мукачева (далі - Зонінг).
З аналізу наведених норм слідує, що детальний план розробляється при забудові кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, плану зонування території.
Натомість, позивачем надано містобудівний розрахунок для будівництва одного багатоквартирного житлового будинку по вул. Грушевського, 18 в м. м. Мукачево з наявним планом зонування території, на якій розміщена ця вулиця.
Згідно пояснювальної записки Зонінгу визначено: "план зонування території м.Мукачева встановлює функціональне призначення, вимоги до забудови, ландшафтної організації та іншого використання територій, окремих земельних ділянок, а також перелік усіх допустимих видів, умов і обмежень забудови та окремих земельних ділянок у межах зон, визначених планом зонування". У відповідності до пп. 4 п. З Зонінгу введення зонінгу забезпечує: спрощену процедуру надання містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки.
У відповідності до графічної частини плану Зонінгу, спірний об'єкт будівництва віднесено до зони змішаної житлової забудови Ж5. Відповідно до Зонінгу зона Ж-Б, це зона змішаної житлової та громадської забудови та зазначено, що переважні види використання - це багатоквартирні житлові будинки до 5-ти поверхів, окремо розташовані або зблоковані.
Тобто, наміри забудовника щодо спорудження 4-х поверхового з мансардним поверхом багатоквартирного житлового будинку, відповідають положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні (Зонінгу), а тому відсутня необхідність затвердження містобудівної документації.
Впродовж періоду з 05.12.2017 по 05.02.2018 було проведено громадські слухання з питань містобудування проведені у форматі збору пропозицій.
Протягом визначеного терміну не було надано жодних пропозицій з обґрунтуваннями таких з урахуванням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів та правил, як це передбачено Порядком № 555.
Водночас згідно Протоколу громадського обговорення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів у проектах містобудівної документації від 05.02.2018 (необхідність затвердження якої відсутня) ухвалено рішення про відхилення детального плану на доопрацювання.
При цьому Протокол не містить обґрунтувань в чому полягає невідповідність поданих документів позивача та роз'яснень шляхів усунення недоліків для отримання позитивного висновку.
Аналізуючи наведені правові норми та обставни справ колегія суддів приходить до висновку про відсутність передбачених містобудівним законодавством підстав у виконавчого комітету Мукачівської міської ради для відмови у наданні ДП "Стар" містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на будівництво багатоповерхового багатоквартирного житлового будинку по вул. Грушевського, 18 в м.Мукачево.
Реалізуючи передбачене статтею 55 Конституції України право на судовий захист, звертаючись до суду, особа вказує в позові особисте суб єктивне бачення порушеного права чи охоронюваного інтересу та спосіб його захисту.
З огляду на положення статей 5, 245 Кодексу адміністративного судочинства України адміністративний позов може містити вимоги щодо щодо визнання протиправними рішення, дії чи бездіяльності відповідача, зобов'язання його вчинити певні дії, відшкодувати шкоду, заподіяну незаконними рішенням, дією або бездіяльністю. Встановивши, що відповідач порушив норми права, які регулюють спірні правовідносини, адміністративний суд повинен визнати такі дії протиправними.
Щодо позовної вимоги про зобов'язання відповідача надати містобудівні умови та обмеження, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до ч.4 ст.245 суд може зобов'язати відповідача - суб'єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Згідно цієї норми такі повноваження суд реалізує в разі встановлення факту порушення прав, свобод та інтересів позивача і необхідність їх відновлення таким способом, який б гарантував повний захист прав, свобод та інтересів позивача від порушень з боку відповідача, забезпечував його виконання та унеможливлював необхідність наступних звернень до суду.
У спірних правовідносинах, які є предметом розгляду даної справи, праву позивача отримати містобудівні умови та обмеження для для будівництва багатоповерхового багатоквартирного житлового будинку по вул. Грушевського, 18 в м.Мукачево кореспондує обов'язок відповідача прийняти таке рішення.
Частиною другою статті 77 КАС України обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень покладено на відповідача.
Суд апеляційної інстанції звертає увагу на те, що відповідачем не надано доказів виявлення невідповідності намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.
Також, відповідачем не надано доказів прийняття обгрунтованого рішення за наслідками розгляду заяви ДП "Стар" від 19.09.2016 № 225 "Про видачу містобудівних умов та обмежень для будівництва багатоквартирного житлового будинку за адресою: м.Мукачево, вул. Грушевського, 18" у встановлені строки.
Слід зазначити, що на законодавчому рівні поняття дискреційні повноваження суб'єкта владних повноважень відсутнє. У судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими слід розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення (постанова Верховного Суду від 11 квітня 2018 року № 806/2208/17).
Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб'єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов'язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов'язати до цього в судовому порядку.
Аналогічна правова позиція була висловлена Верховним Судом у постанові від 27 червня 2018 року (справа №807/3072/14), а відповідно до ч.5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність з рішенням Верховного Суду.
Умови, за яких уповноважений орган відмовляє у наданні містобудівних умов та обмежень, визначені законом. Якщо такі умови відсутні, уповноважений орган містобудування та архітектури за заявою замовника відповідно до ч.3 ст. 29 Закону №3038-VI на безоплатній основі на підставі містобудівної документації на місцевому рівні повинен надати містобудівні умови та обмеження. Ці повноваження та порядок їх реалізації передбачають лише один вид правомірної поведінки відповідного органу - надати містобудівні умови та обмеження або відмовити у їх наданні. За законом у цього органу немає вибору між декількома можливими правомірними рішеннями.
З огляду на те, що правові підстави для відмови позивачу в наданні містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки відсутні, колегія суддів вважає, що вимога позивача про зобов'язання відповідача надати містобудівні умови та обмеження забудови відповідної земельної ділянки є обґрунтованою та підлягає задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Суд першої інстанції повністю виконав вказані вимоги процесуального закону, оскільки до спірних правовідносин вірно застосував норми матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення законного рішення, яке скасуванню не підлягає.
Керуючись статтями 242, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Виконавчого комітету Мукачівської міської ради залишити без задоволення, а рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 11 квітня 2018 року у справі № 807/127/18 - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття.
Касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до суду касаційної інстанції.
У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя І. В. Глушко судді О. О. Большакова В. Я. Макарик Постанова складена в повному обсязі 05.12.2018.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2018 |
Оприлюднено | 06.12.2018 |
Номер документу | 78321900 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Рибачук Андрій Іванович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні