Постанова
від 02.09.2020 по справі 807/127/18
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 вересня 2020 року

м. Київ

справа №807/127/18

адміністративне провадження №К/9901/69385/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого Тацій Л.В.,

суддів: Бучик А.Ю., Стеценко С.Г., -

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами касаційну скаргу виконавчого комітету Мукачівської міської ради Закарпатської області (далі - виконком Міськради) на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 11 квітня 2018 року (прийняте судом у складі судді Рейті С.І.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29 листопада 2018 року (ухвалену судом у складі: головуючого судді Глушка І.В., суддів: Большакової О.О., Макарика В.Я.) у справі за позовом Дочірнього підприємства Стар (далі - ДП Стар ) до виконкому Міськради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У лютому 2018 року ДП Стар звернулося до суду з адміністративним позовом, у якому просило: визнати протиправними дії щодо невидачі містобудівних умов та обмежень для будівництва багатоквартирного будинку за адресою: АДРЕСА_1, м. Мукачево; зобов`язати у встановлений Законом України Про регулювання містобудівної діяльності строк видати містобудівні умови та обмеження на забудову земельної ділянки загальною площею 0,1079 га, кадастровий номер 2110400000:01:001:1192 для будівництва багатоквартирного житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Закарпатський окружний адміністративний суд рішенням від 11 квітня 2018 року позов задовольнив.

Визнав протиправною бездіяльність виконкому Міськради щодо невидачі ДП "Стар" містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1.

Зобов`язав виконком Міськради видати ДП "Стар" містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1.

Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 29 листопада 2018 року рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з рішенням якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив із того, що приписами Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки не встановлено форму відмови у видачі містобудівних умов та обмежень, проте листи відповідача за наслідками розгляду заяви про надання містобудівних умов та обмежень суд не розцінює як рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень. На переконання суду, вони носять рекомендаційний характер щодо наявних, на думку відповідача, недоліків поданих позивачем матеріалів, оскільки із змісту наведений листів слідує, що виконкомом вирішуватимуться поставлені питання після усунення вказаних недоліків для прийняття остаточного рішення.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

27 грудня 2018 року виконком Міськради звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить судові рішення, постановлені у цій справі, скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.

У скарзі посилається на те, що належним відповідачем має бути Управління комунальної власності та архітектури виконкому Міськради.

Зазначає, що суди послалися у рішеннях на положення наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 № 109, який з 26.12.2017 втратив чинність.

Також суди не врахували, що чинним законодавством не затверджено форми відмови у видачі містобудівних умов.

Йдеться у скарзі й про те, що резолютивна частина рішення не повинна містити приписів, що прогнозують можливі порушення з боку відповідача та зобов`язання його до вчинення чи утримання від вчинення дій на майбутнє.

У відзиві на касаційну скаргу позивач просить залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 08 січня 2019 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Анцупова Т.О., судді: Кравчук В.М., Стародуб О.П.

Ухвалою Верховного Суду від 15 січня 2019 року відкрито касаційне провадження.

У зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Анцупової Т.О. відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи від 14 червня 2019 року на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 13 червня 2019 року № 743/0/78-19 визначено новий склад колегії суддів: головуючий суддя Тацій Л.В., судді: Бучик А.Ю., Стеценко С.Г., справу передано судді-доповідачу.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Відділом архітектури та містобудування виконавчого комітету Мукачівської міської ради рішенням № 212 від 28.10.2014 ДП "Стар" надано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за АДРЕСА_1 для будівництва багатоповерхового багатоквартирного житлового будинку, які в подальшому були скасовані рішенням головного інспектора будівельного нагляду Управління ДАБІ в Закарпатській області від 27.05.2016 за наслідками проведеної позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил та виявлених наступних порушень ДП "Стар":

- порушення п. 4 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та розд. 3 п. 3.7 ДБН 360-92** "Містобудування. Планування і забудова сільських і міських поселень" (перевищення максимально допустимої щільності населення, при допустимій кількості 36,8 чол./га. - 56 чол.);

- порушення п. 1.2 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки (не вказано кількість поверхів).

На виконання вказаного рішення та з метою усунення виявлених порушень, ДП "Стар" розроблено проект землеустрою у зв`язку із зміною цільового призначення земельної ділянки та рішенням виконкому Міськради від 08.09.2016 № № 19 "Про встановлення меж землекористувань підприємств, установ, організацій, суб`єктів підприємницької діяльності та громадян на землях Мукачево" затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у разі зміни її цільового призначення ДП "Стар" по АДРЕСА_1, площею 0,1079 га, що перебуває у власності, для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель в землі для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку.

19.09.2016 з метою одержання містобудівних умов та обмежень на забудову земельної ділянки та на виконання рекомендацій засідання архітектурно-містобудівної ради від 22.09.2016 ДП "Стар" звернулось до виконкому Міськради, додатково надавши: містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками для будівництва багатоповерхового багатоквартирного житлового будинку та матеріали для громадського слухання, а також додатково на виконання рекомендацій архітектурно-містобудівної ради від 12.10.2016 надано до виконкому: оригінал карти тіней для будівлі; оригінал генерального плану М 1:500; оригінал експлікації.

На звернення позивача про отримання публічної інформації щодо розгляду заяви ДП "Стар" від 19.09.2016 № 225 "Про видачу містобудівних умов та обмежень для будівництва багатоквартирного житлового будинку за адресою: м. Мукачево, АДРЕСА_1", виконавчий комітет Мукачівської міської ради листом № 01-39/2738 від 14.03.2017 повідомив про прийняття рішення для проведення органами місцевого самоврядування процедури громадських слухань по обговоренню проекту будівництва, згідно зі ст. 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", та роз`яснено ДП "Стар" про необхідність надання графічних матеріалів та містобудівного розрахунку з техніко-економічними показниками.

На звернення позивача із запитами аналогічного змісту № 119 від 18.05.2017 та №180 від 04.08.2017, виконавчий комітет Мукачівської міської ради листом від 08.08.2017 повідомив позивача про прийняте рішення щодо необхідності надання ДП "Стар" (додатково до раніше наданих позивачем до виконкому) матеріалів містобудівного розрахунку з техніко-економічними показниками та матеріали для проведення органом місцевого самоврядування процедури громадських слухань на чергове засідання архітектурно-містобудівної ради. Крім того, у зв`язку з набуттям 10.06.2017 чинності Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності" ДП "Стар" рекомендовано звернутися повторно для приведення містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки у відповідність до чинного законодавства.

Рішенням Мукачівської міської ради "Про розроблення детального плану території по АДРЕСА_1 " від 28.09.2017 за № 785 ДП "Стар" зобов`язано розробити детальний план території по АДРЕСА_1 , що включає в себе земельну ділянку площею 1079 кв. м та погоджений детальний план території відповідно до чинного законодавства подати на розгляд Мукачівської міської ради.

Розпорядженням Мукачівського міського голови від 06.12.2017 № 505 "Про проведення громадських слухань" вирішено провести з 05.12.2017 по 05.01.2018 громадські слухання по містобудівній документації - детального плану територій по АДРЕСА_1 та розпорядженням Мукачівського міського голови від 27.12.2017 № 554 термін проведення громадських слухань продовжено до 05.02.2018, за результатами проведених громадських слухань прийнято рішення про відхилення детального плану на доопрацювання.

ДП "Стар", вважаючи дії виконавчого комітету Мукачівської міської ради за наслідками розгляду заяви від 19.09.2016 № 225 про надання містобудівних умов та обмежень на забудову земельної ділянки загальною площею 0,1079 га, кадастровий номер 2110400000:01:001:1192, для будівництва багатоквартирного житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1, протиправними, звернувся до суду з метою захисту свого порушеного права.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд переглянув судові рішення судів попередніх інстанцій у межах касаційної скарги, з`ясував повноту фактичних обставин, встановлених судами, правильність застосування норм матеріального та процесуального права і дійшов висновку про таке.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності встановлені Законом України від 17.02.2011 № 3038-VI "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі - Закон № 3038-VI), який спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

В розумінні п. 8 ч. 1 ст. 1 Закону № 3038-VI містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

За частиною п`ятою статті 26 Закону № 3038-VI проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку:

1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних;

2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи;

3) затвердження проектної документації;

4) виконання підготовчих та будівельних робіт;

5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів;

6) реєстрація права власності на об`єкт містобудування.

Відповідно до частини першої статті 29 названого Закону основними складовими вихідних даних є: містобудівні умови та обмеження; технічні умови; завдання на проектування.

Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі (частина третя статті 29 Закону № 3038-VI).

Спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Розгляд заяви і надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх наданні здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом семи робочих днів з дня реєстрації заяви.

Рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень приймається у разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні (частини четверта-п`ята статті 29 Закону № 3038-VI).

На виконання частини четвертої та дев`ятої статті 29 Закону № 3038-VI наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 № 109 затверджено Порядок надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст (чинний на момент виникнення спірних відносин; далі - Порядок №109).

Відповідно до п. 2 цього Порядку містобудівні умови та обмеження є основною складовою вихідних даних.

Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом семи робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви разом із документами, передбаченими пунктом 2.2 цього розділу, у порядку, встановленому Законом України Про регулювання містобудівної діяльності (п. 2.1 Порядку № 109).

Згідно з п. 2.2. Порядку № 109 для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовником додаються: засвідчена в установленому порядку копія документа про право власності (користування) земельною ділянкою; ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки (у довільній формі); викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; кадастрова довідка з містобудівного кадастру (у разі наявності); черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру - за умови відсутності містобудівного кадастру); фотофіксація земельної ділянки (з оточенням); містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об`єкта будівництва.

Відповідно до пункту 2.4 Порядку №109 розгляд заяви, надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх видачі здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури у порядку, встановленому Законом України Про регулювання містобудівної діяльності .

За правилами, закріпленими у названій нормі, підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.

Відмова у видачі містобудівних умов та обмежень або внесення змін до них з відповідним обґрунтуванням надається уповноваженим органом містобудування та архітектури у строк, визначений пунктом 2.1 цього розділу.

Забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства (абзац другий частини другої статті 24 Закону № 3038-VI).

Режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється у генеральних планах населених пунктів, планах зонування та детальних планах територій (частина перша статті 25 Закону № 3038-VI).

Частиною 4 ст. 24 Закону № 3038-VI визначено, що зміна цільового призначення земельної ділянки, яка не відповідає плану зонування території та/або детальному плану території забороняється. Одночасно, у відповідності до ч.2 ст.24 Закону № 3038-VI, зміна функціонального призначення територій не тягне за собою зміну припинення права власності чи користування земельними ділянками, які передані у власність (користування) до встановлення нового функціонального призначення територій, а тому забудова ділянок здійснюється в межах їх цільового використання.

З аналізу наведених норм слідує, як вірно зазначили суди попередніх інстанцій, що відповідний уповноважений орган містобудування та архітектури протягом семи робочих днів з дня реєстрації заяви повинен прийняти одне з можливих рішень, зокрема, про надання містобудівних умов та обмежень або про відмову у їх наданні з відповідним обґрунтування. Водночас підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні. Інших підстав містобудівним законодавством не закріплено.

Як встановлено судами, з метою усунення виявлених перевіркою ДАБІ у Закарпатській області порушень, ДП "Стар" розроблено проект землеустрою у зв`язку із зміною цільового призначення земельної ділянки, та рішенням Виконкому від 08.09.2016 за № №19 "Про встановлення меж землекористувань підприємств, установ, організацій, суб`єктів підприємницької діяльності та громадян на землях Мукачево" затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у разі зміни її цільового призначення ДП "Стар" по АДРЕСА_1 площею 0,1079 га, що перебуває у власності, для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель в землі для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код 02.03 згідно КВЦПЗ), кадастровий номер ділянки 2110400000:01:001:1192.

Таким чином, за наслідками розгляду заяви ДП "Стар" від 19.09.2016, поданої виконавчому комітету Мукачівської міської ради з метою одержання містобудівних умов та обмежень на забудову земельної ділянки, містобудівним законодавством визначено обов`язок відповідача розглянути заяву у встановлені законом строки та прийняти одне з двох видів рішення - надати запитувані містобудівні умови та обмеження або відмовити в їх наданні.

Надсилання листів-відповідей в поєднанні із неприйняттям рішення на заяву про надання містобудівних умов та обмежень свідчать про протиправність дій відповідача. Також протиправними є дії, які не передбачені правилами, зокрема відхилення поданих замовником матеріалів на доопрацювання.

З наявних в матеріалах доказів судами встановлено, що позивачем для отримання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки було подано всі необхідні документи.

Разом з тим, розпорядженням Мукачівського міського голови № 505 від 06.12.2017 прийнято рішення про проведення громадських слухань (з 05.12.2017 по 05.01.2018), розпорядженням № 554 від 27.12.2017 - продовження терміну громадських слухань (до 05.02.2018) містобудівної документації - детального плану територій по АДРЕСА_1, з посиланням у тексі розпоряджень, зокрема, на ст. 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку проведення громадських слухань, щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні" від 25.02.2011 № 555 (далі - Порядок № 555).

Так, частинами 1, 2 ст. 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлено, що громадським слуханням підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій. Відповідно до змісту пунктів 1 та 2 Порядку N 555, цей Порядок визначає механізм проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні: генеральних планів населених пунктів, планів зонування та детальних планів територій (далі - містобудівна документація).

В силу приписів ст. 21 вищезазначеного Закону та Порядку № 555 проведення громадських слухань на різних стадіях розробки та затвердження (згідно з Законом громадським слуханням в обов`язковому порядку підлягають вже розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації, а Порядок № 555 врегульовує проведення громадських слухань під час розроблення відповідних проектів містобудівної документації), однак, обидва акти регулюють порядок проведення слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні, якими є генеральні плани населених пунктів, плани зонування та детальні плани територій.

У відповідності до ст. 19 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.

Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції.

Детальний план території визначає містобудівні умови та обмеження (у разі відсутності плану зонування території) або уточнення містобудівних умов та обмежень згідно із планом зонування території.

План зонування території розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон. План зонування території встановлює функціональне призначення, вимоги до забудови окремих територій (функціональних зон) населеного пункту, їх ландшафтної організації.

Рішенням 10 сесії 7 скликання Мукачівської міської ради від 31.03.2016 № 154 "Про затвердження плану зонування території міста Мукачева (зонінг)" затверджено план зонування м. Мукачева (далі - Зонінг).

З аналізу наведених норм слідує, що детальний план розробляється при забудові кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, плану зонування території.

Натомість, позивачем надано містобудівний розрахунок для будівництва одного багатоквартирного житлового будинку по АДРЕСА_1 з наявним планом зонування території, на якій розміщена ця вулиця.

Згідно пояснювальної записки Зонінгу визначено: "план зонування території м. Мукачева встановлює функціональне призначення, вимоги до забудови, ландшафтної організації та іншого використання територій, окремих земельних ділянок, а також перелік усіх допустимих видів, умов і обмежень забудови та окремих земельних ділянок у межах зон, визначених планом зонування". У відповідності до пп. 4 п. 3 Зонінгу введення зонінгу забезпечує: спрощену процедуру надання містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки.

У відповідності до графічної частини плану Зонінгу, спірний об`єкт будівництва віднесено до зони змішаної житлової забудови Ж5. Відповідно до Зонінгу зона Ж-Б, це зона змішаної житлової та громадської забудови та зазначено, що переважні види використання - це багатоквартирні житлові будинки до 5-ти поверхів, окремо розташовані або зблоковані.

Тобто, як встановили суди, наміри забудовника щодо спорудження 4-х поверхового з мансардним поверхом багатоквартирного житлового будинку, відповідають положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні (Зонінгу), а тому відсутня необхідність затвердження містобудівної документації.

Також судами встановлено, що впродовж періоду з 05.12.2017 по 05.02.2018 було проведено громадські слухання з питань містобудування проведені у форматі збору пропозицій.

Протягом визначеного терміну не було надано жодних пропозицій з обґрунтуваннями таких з урахуванням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів та правил, як це передбачено Порядком № 555.

Водночас згідно з Протоколом громадського обговорення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів у проектах містобудівної документації від 05.02.2018 (необхідність затвердження якої відсутня) ухвалено рішення про відхилення детального плану на доопрацювання.

При цьому, Протокол не містить обґрунтувань в чому полягає невідповідність поданих документів позивача та роз`яснень шляхів усунення недоліків для отримання позитивного висновку.

З огляду на викладене, суди першої та апеляційної інстанцій ретельно дослідили докази у справі, належним чином проаналізували норми права та, врахувавши встановлені у справі обставини, дійшли обґрунтованого висновку про відсутність передбачених містобудівним законодавством підстав у виконавчого комітету Мукачівської міської ради для відмови у наданні ДП "Стар" містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на будівництво багатоповерхового багатоквартирного житлового будинку по АДРЕСА_1.

Висновки судів попередніх інстанцій відповідають правовому висновку викладеному у постанові Верховного Суду від 15.05.2018 у справі № 826/20832/14.

Разом із тим, зважаючи на допущені виконкомом Міськради порушення при розгляді поданої позивачем заяви про надання містобудівних умов та обмежень, а також з урахуванням зазначеної вище позиції Верховного Суду, колегія суддів не може погодитися із висновком судів першої та апеляційної інстанцій про те, що належним способом захисту порушених прав позивача є зобов`язання відповідача видати містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки.

Зокрема, як випливає зі змісту Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади.

Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - ключовим завданням якого є здійснення правосуддя.

За змістом п. 2.4 Порядку надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх видачі належать до виключної компетенції відповідача.

Тобто, в даному випадку відповідачу надано можливість обирати з кількох юридично допустимих рішень щодо надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову, що є дискреційними повноваженнями останнього. Відтак, суд першої інстанції не правильно застосував норми права щодо визначення дискреційних повноважень відповідача, у зв`язку з чим дійшов помилкового висновку про можливість задоволення цієї позовної вимоги в заявленому обсязі.

Отже, оскільки відповідачем не було прийнято жодного із передбачених Порядком рішень, з метою повного захисту законних прав та інтересів позивача, колегія суддів вважає, що належним способом захисту порушених прав позивача є зобов`язання відповідача розглянути заяву ДП Стар про надання містобудівних умов та обмежень з урахуванням висновків суду.

Слід також зазначити, що тривале неприйняття рішення за заявою позивача, листи про доопрацювання в контексті конкретних обставин справи справді свідчать про протиправність дій відповідача, але при цьому не означають, що підприємство вправі відразу вимагати в судовому порядку видати йому містобудівні умови та обмеження, минаючи рішення суб`єкта владних повноважень, до компетенції (обов`язку) якого належить видавання таких умов та обмежень.

Доводи касаційної скарги не спростовують правильності висновків судів попередніх інстанцій.

За змістом частин першої та другої статті 341 КАС (в редакції, чинній до 08 лютого 2020 року) суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права, не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

За наведених обставин, рішення судів першої та апеляційної інстанцій підлягають зміні в частині обрання способу захисту порушених прав позивача, а саме абзац третій резолютивної частини рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 11 квітня 2018 року слід викласти у такій редакції: Зобов`язати виконавчий комітет Мукачівської міської ради Закарпатської області розглянути заяву ДП Стар від 19.09.2016 про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1, з урахуванням висновків суду . У решті рішення судів попередніх інстанцій слід залишити без змін.

Керуючись пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15 січня 2020 року № 460-ІХ "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", статтями 341, 344, 349, 351, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, -

постановив:

Касаційну скаргу виконавчого комітету Мукачівської міської ради Закарпатської області задовольнити частково.

Рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 11 квітня 2018 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29 листопада 2018 року змінити.

Абзац третій резолютивної частини рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 11 квітня 2018 року викласти у такій редакції: Зобов`язати виконавчий комітет Мукачівської міської ради Закарпатської області розглянути заяву ДП Стар від 19.09.2016 про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1, з урахуванням висновків суду, викладених у мотивувальній частині .

У решті рішення судів першої та апеляційної інстанцій залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Л.В. Тацій

Судді : А.Ю. Бучик

С.Г. Стеценко

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення02.09.2020
Оприлюднено03.09.2020
Номер документу91277025
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —807/127/18

Постанова від 02.09.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 01.09.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 15.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Анцупова Т.О.

Ухвала від 15.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Анцупова Т.О.

Постанова від 29.11.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 02.11.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 30.10.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 22.10.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 11.09.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 09.07.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Рибачук Андрій Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні