Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 грудня 2018 р. Справа№805/3617/18-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Логойди Т.В.,
секретар судового засідання Галустян Р.Г.,
з участю представника позивача ОСОБА_1,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Ольгинської загальноосвітньої школи I-III ступенів Волноваської районної ради Донецької області, треті особи Волноваська районна рада, Волноваська районна державна адміністрація, Управління освіти, сім'ї, молоді та спорту Волноваської районної державної адміністрації, про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,
в с т а н о в и в:
У травні 2018 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (далі - ГУ ДСНС України у Донецькій області) звернулося до суду з вказаним адміністративним позовом, в якому зазначало, що посадовими особами 11 державного пожежно-рятувального загону ГУ ДСНС України у Донецькій області на підставі протокольного рішення за результатами засідання Кабінету Міністрів України від 28 березня 2018 року №11 та наказу ДСНС від 29 березня 2018 року № 202 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, статті 6 ОСОБА_2 України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , наказу 11 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління ДСНС України у Донецькій області від 10 квітня 2018 року №102 проведено позапланову перевірку Ольгинської загальноосвітньої школи I-III ступенів Волноваської районної ради Донецької області, за результатами якої складено акт від 23 квітня 2018 року № 9, яким встановлені порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.
У зв'язку з тим, що виявлені порушення створюють безпосередню загрозу виникнення пожежі, несуть загрозу життю та здоров'ю людей, перешкоджають вільній евакуації людей у разі настання надзвичайної ситуації (пожежі, аварії та ін.), ускладнюють гасіння пожежі, позивач, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив:
- застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об'єкту, а саме будівлі Ольгинської загальноосвітньої школи I-III ступенів Волноваської районної ради Донецької області, що розташована за адресою: Волноваський район, смт. Ольгинка, вул. Шкільна, 38, до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації зазначеного об'єкту.
Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому зазначав, зокрема, що ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, саме посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом. Тому вважав, що позивач не має повноважень на звернення до суду з таким позовом. Також вважав, що відповідачами мають бути Волноваська районна рада та Волноваська районна державна адміністрація, а не навчальний заклад. Просив в задоволенні позову відмовити.
Позивач подав відповідь на відзив, в якій зазначав, що відповідно до Кодексу цивільного захисту України, Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, що затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1052, на Державну службу України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) покладено завдання організовувати і здійснювати безпосередньо та через свої територіальні органи державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб; в разі встановлення порушень що створюють загрозу життю та здоров'ю людей, ДСНС звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення ними порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки. Отже, центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи, яким є Головне управління ДСНС України у Донецькій області. 11 державний пожежно-рятувальний загон - є підпорядкованим підрозділом ГУ ДСНС України у Донецькій області. ГУ ДСНС України у Донецькій області є територіальним підрозділом ДСНС України та наділене правом звернення до суду з позовними заявами щодо застосування заходів реагування. Тому посилання позивача на те, що позов подано неналежним позивачем не відповідають законодавству.
Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Ольгинська загальноосвітня школа I-III ступенів Волноваської районної ради Донецької області є суб'єктом господарювання, зареєстрованим у встановленому порядку, код ЄДРІІОУ 25707775. Тому відповідно до ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України вона є належним відповідачем.
Просив задовольнити позов.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 19 червня 2018 року до участі в справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, залучено: Волноваську районну раду; Волноваську районну державну адміністрацію; Відділ освіти Волноваської районної державної адміністрації, який під час розгляду справи було перейменовано в Управління освіти, сім'ї, молоді та спорту Волноваської районної державної адміністрації.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 19 червня 2018 року провадження у справі зупинено. Ухвалою того ж суду 21 серпня 2018 року - провадження поновлено.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 06 вересня 2018 року провадження у справі зупинено. Ухвалою того ж суду від 06 листопада 2018 року - провадження поновлено.
В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги у повному обсязі та просив їх задовольнити.
Представники відповідача та представники третіх осіб в судове засідання не з'явилися, про дату, час і місце судового засідання повідомлялися належним чином. Неявка у судове засідання таких осіб не перешкоджає розгляду справи по суті.
Судом встановлено, що посадовими особами 11 державного пожежно-рятувального загону ГУ ДСНС України у Донецькій області (підпорядкованого позивачу підрозділу) проведено позапланову перевірку щодо додержання Ольгинською загальноосвітньою школою I-III ступенів Волноваської районної ради Донецької області (виконання) вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, за результатами якої складено акт від 23 квітня 2018 року № 9, яким встановлені порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки: Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417 (в акті - ППБУ), Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, що затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 15 серпня 2016 року № 974, Порядку забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2002 року №1200, Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, що затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 15 січня 2018 року №2.5, а саме:
- приміщення школи не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту додат. А таб. А.1 п. 7.3;
- з'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в будівлі не здійснені за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
- грати, що встановленні на вікнах комп'ютерного класу, розташованого на другому поверсі не розкриваються, не розсуваються, не знімаються. Під час перебування в приміщеннях людей грати не відчинені (не зняті);
- двері сходових кліток, коридорів, холу, тамбурів не обладнані пристроями самозачинення;
- технічне обслуговування вогнегасників: 8 од. ВП-5(з), 1 од. ВП-9(з), 1 од. ВП- 6(з) та 1 од. ВП-2 не здійснюється відповідно до ДСТУ 4297-2004 Технічне обслуговування вогнегасників. Загальні технічні вимоги ;
- пожежний щит (стенд) не доукомплектований вогнегасниками 3 шт., протипожежним покривалом - 1 шт. лопатами - 1 шт.. сокирами - 2 шт., багором або ломом та гаком - 2 шт.;
- переносні вогнегасники не розміщені шляхом навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1.5 м від рівня підлоги до нижнього горця вогнегасника і на відстані від дверей, достатній для її повного відчинення; не установлені у спеціальні тумби, на підставки, що надійно закріплені, на підлозі (якщо дозволяє конструктивне виконання);
- ящик для піску, який є елементом конструкції пожежного стенда, не укомплектований совковою лопатою;
- сходові клітки та зовнішні сходи, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням;
- електричне обладнання, електропроводи та кабелі не мають апаратури захисту від струмів короткого замикання та інших аварійних режимів;
- під час експлуатації об'єкта допускається зниження класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах (не встановлені протипожежні двері в приміщення електрощитової);
- електрощити, групові електрощити не оснащені схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки);
- 2 од. сходів на перепадах висот не пофарбовані;
- працівники на робочому місці не проходять інструктажі з питань пожежної безпеки відповідно до Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444;
- у кожному приміщенні закладу не розміщена інструкція з пожежної безпеки;
- заклад не забезпечений необхідною кількістю первинних засобів пожежогасіння;
- в класі хімії дозволяється експлуатація вогнегасника ВП-5(з) без розтруба;
- в допоміжному приміщенні актової зали дозволяється експлуатація вогнегасника ВП-5(з) з пошкодженим індикатором тиску;
- особою відповідальною за пожежну безпеку на об'єкті не заведено журнал обліку вогнегасників відповідно до додатку 2;
- огляд вогнегасників при їх експлуатації не здійснюється особою, відповідальною за пожежну безпеку на об'єкті, не рідше одного разу на місяць. Результати огляду не реєструються в журналі обліку вогнегасників;
- штучна пожежна водойма не забезпечена необхідним об'ємом (рівня) води;
- на встановленому покажчику місця розташування пожежної водойми не нанесено: цифрове значення запасу води в кубічних метрах та кількість пожежних автомобілів, котрі можуть одночасно встановлюватися на майданчику біля водойми;
- необхідна кількість первинних засобів пожежогасіння не визначена відповідальним за пожежну безпеку на об'єкті окремо для кожного поверху та приміщення;
- не виконано замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;
- не виконано захист будівлі від прямого попадання блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд ;
- 2 од. електричних розеток в лаборантській фізики встановлені на горючу основу (конструкції) без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра;
- розетка в підсобному приміщені кабінету математики встановлена на горючу основу (конструкції) без підкладання під неї суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра;
- влаштована тимчасова електрична мережа, яка прокладена в медичному кабінеті від електричного щита;
- дозволяється експлуатація світильника зі знятими ковпаками на сходовому марші запасного евакуаційного виходу правого крила;
- влаштована тимчасова електрична мережа освітлення в приміщені м'ясного цеху кухні;
- світильник в кімнаті працівників кухні підвішений безпосередньо на струмопровідні проводи;
- двері електрощитової утримуються не зачиненими. На дверях електрощитової та горища не вказано місце зберігання ключів;
- на шляхах евакуації актової зали до запасного евакуаційного виходу розташовані стільці;
- сходовий марш з приміщення актової зали на зовні захаращено стільцями та різним матеріалом. Двері зі сходового маршу на ззовні забиті;
- двері запасного евакуаційного виходу зі спортивної зали забиті;
- двері запасного евакуаційного виходу з класу мастерських забиті та захаращенні різними матеріалами;
- сходова площадка на першому поверсі біля запасного евакуаційного виходу з правого крила захаращена різними матеріалами;
- одна половина двостворчатих вхідних дверей та дверей тамбуру запасного евакуаційного виходу з правого крила забиті;
- у тамбурі виходу з приміщень кухні розташовані полиці з інвентарем та харчами;
- працюючий персонал не забезпечений засобами індивідуального захисту органів дихання згідно з додатком до Порядку забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2002 року №1200.
Акт підписано відповідачем без зауважень.
У зв'язку з тим, що виявлені порушення створюють загрозу життю та здоров'ю людей, позивач на підставі п.п. 1, 4, 6, 8 ч. 1 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Під час проведення підготовчого засідання суд неодноразово зупиняв провадження у справі, під час чого відповідач усунув частину порушень, у зв'язку з чим у листопаді 2018 року звернувся до позивача із заявою про проведення позапланової перевірки щодо нього.
16 листопада 2018 року на підставі вказаної заяви посадовими особами 11 державного пожежно-рятувального загону ГУ ДСНС України у Донецькій області проведено позапланову перевірку щодо додержання Ольгинською загальноосвітньою школою I-III ступенів Волноваської районної ради Донецької області (виконання) вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено акт від 16 листопада 2018 року № 26, яким встановлені численні порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки: Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417 (в акті - ППБУ), Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, що затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 15 серпня 2016 року № 974, а саме:
- приміщення школи не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Система протипожежного захисту , додаток А табл. А.1 п. 7.3 (порушено п. 1.2 гл. 1 розд. V Правил пожежної безпеки України);
- з'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в будівлі не здійснені за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (порушено п. 1.6 гл. 1 розд. IV Правил пожежної безпеки України);
- двері сходових кліток, коридорів, холу, тамбурів не обладнані пристроями самозачинення (порушено п. 2.37 гл. 2 розд. III Правил пожежної безпеки України);
- пожежний щит (стенд) не доукомплектований вогнегасниками - 3 шт., протипожежним покривалом-1 шт, лопатами - 1 шт., сокирами - 2 шт., багор або лом та гак - 2 шт. (порушено п. 3.11 гл. 3 розд. V Правил пожежної безпеки України);
- електричне обладнання, електропроводи та кабелі не мають апаратури захисту від струмів короткого замикання та інших аварійних режимів (порушено п. 1.2 гл. 1 розд. IV Правил пожежної безпеки України);
- під час експлуатації об'єкта допускається зниження класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах (не встановлені протипожежні двері в приміщення електрощитової) (порушено п. 2.3 гл. 2 розд. III Правил пожежної безпеки України);
- заклад не забезпечений необхідною кількістю первинних засобів пожежогасіння відповідно до додатку 2 до Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України (порушено п. 8 розд. VI Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, що затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 15 серпня 2016 року № 974);
- не виконано захист будівлі від прямого попадання блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд (порушено п. 1.21 гл.1 розд. IV Правил пожежної безпеки України).
Акт підписаний відповідачем без зауважень (відображено, що зауважень немає).
Дослідивши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, які правові норми належить застосувати до цих правовідносин, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню таких підстав.
Відповідно до ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.
Статтею 20 Кодексу визначені завдання і обов'язки суб'єктів господарювання у сфері цивільного захисту.
Відповідно до ч. 5 ст. 4 ОСОБА_2 України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб'єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Згідно з ч. 6 та 7 ст. 7 вказаного ОСОБА_2 за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
ОСОБА_2 України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності є загальними.
Спеціальні норми права, що регулюють спірні правовідносини, містять аналогічні положення.
Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, що затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1052, державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Пунктом 3 вказаного Положення визначено, що основними завданнями ДСНС є, зокрема: 1) реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; 2) здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
Згідно з п.п. 39 та 48 п. 4 вказаного Положення ДСНС відповідно до покладених на неї завдань:
- організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб'єктами господарювання;
- складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту
Відповідно до пп. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Частиною 2 ст. 68 вказаного Кодексу визначено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Визначення небезпечного чинника наведено у п. 26 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України та означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров'ю людини.
Отже, законодавець пов'язує настання реальної загрози життю та здоров'ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Відповідно до ч. ч. 2 та 3 ст. 64 вказаного Кодексу центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять:
1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду;
2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки;
3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Головне управління ДСНС України у Донецькій області є територіальним органом ДСНС.
Згідно з ч. 1 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема:
- недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
- нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
- невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
- відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій (п.п. 1, 4, 6, 8 ч. 1 ст. 70 Кодексу).
Частиною 2 ст. 70 вказаного Кодексу визначено що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Вказані положення законодавства та докази, що містяться у справі, спростовують позицію відповідача щодо неналежних сторін у справі.
Сторонами не заперечується право позивача на проведення перевірки Ольгинської загальноосвітньої школи I-III ступенів Волноваської районної ради Донецької області, за результатами якої складено відповідний акт, і те, що виявлені позивачем порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки на час звернення до суду з позовом існували та створювали загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Під час розгляду даної адміністративної справи до суду подано наступний акт перевірки, з якого вбачається часткове усунення виявлених контролюючим органом порушень, що свідчить про добросовісність намірів Ольгинської загальноосвітньої школи I-III ступенів Волноваської районної ради Донецької області щодо проведення ним роботи по усуненню порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки роботи навчального закладу та вжиття відповідних заходів.
Разом з цим, на час розгляду справи доказів, які б свідчили про повне усунення виявлених порушень надано не було. А ті порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, які залишалися, продовжують створювати загрозу життю та здоров'ю людей, зокрема учням та працівникам навчального закладу.
Відповідно до ст. 3 Конституції України, зокрема, людина, її життя і здоров'я, її безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.
Статтею 27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід'ємне право на життя, яке нерозривно пов'язано зі здоров'ям. Обов'язок держави - захищати життя людини.
Статтею 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що право кожного на життя охороняється законом.
Відповідно до практики Європейського суду з прав людини ч. 1 ст. 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов'язує держави вживати необхідних заходів щодо захисту життя осіб, які знаходяться під їх юрисдикцією. За певних умов влада повинна вживати превентивні оперативні заходи для захисту людини, чиє життя наражається на небезпеку.
Виходячи з наведених положень законодавства, встановлених обставин та досліджених судом доказів суд дійшов висновку про наявність правових підстав для застосування до Ольгинської загальноосвітньої школи I-III ступенів Волноваської районної ради Донецької області заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) її будівлі до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки роботи навчального закладу.
При цьому застосування таких заходів реагування, які є тимчасовими, спрямовано саме на захист життя та здоров'я людей, що, як зазначалося, є прямим обов'язком держави.
Керуючись статтями 32, 139, 243 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (87547, Донецька обл., м.Маріуполь, вул.Митрополитська, 175, код ЄДРПОУ 38652962) до Ольгинської загальноосвітньої школи I-III ступенів Волноваської районної ради Донецької області (85730, Донецька обл., Волноваський р-н, смт.Ольгинка, вул.Шкільна, 38, код ЄДРПОУ 25707775), треті особи Волноваська районна рада (57000, Донецька обл., Волноваський р-н, м. Волноваха, вул. 1 Травня, 1, код ЄДРПОУ 24162612), Волноваська районна державна адміністрація (85700, Донецька обл., Волноваський р-н, м. Волноваха, вул. Героїв 51 ОМБР, 1, код ЄДРПОУ 05419927), Управління освіти, сім'ї, молоді та спорту Волноваської районної державної адміністрації (85700, Донецька обл., Волноваський р-н, м. Волноваха, вул. Героїв 51 ОМБР, 1, код ЄДРПОУ 02142632), про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду задовольнити.
Застосувати до Ольгинської загальноосвітньої школи I-III ступенів Волноваської районної ради Донецької області заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об'єкту, а саме будівлі Ольгинської загальноосвітньої школи I-III ступенів Волноваської районної ради Донецької області, що розташована за адресою: 85730, Донецька обл., Волноваський р-н, смт.Ольгинка, вул.Шкільна, 38, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки роботи навчального закладу.
Рішення набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 255 КАС України, і може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції шляхом подання апеляційної скарги через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення судом складено 04 грудня 2018 року.
Суддя Логойда Т. В.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.12.2018 |
Оприлюднено | 10.12.2018 |
Номер документу | 78352731 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Логойда Т. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні