ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 грудня 2018 р. м. ХарківСправа № 816/844/18 Харківський апеляційний адміністративний суд
у складі колегії:
головуючого судді: П'янової Я.В.
суддів: Калиновського В.А. , Чалого І.С.
за участю секретаря судового засідання Струкової Н.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Білецьківської сільської ради на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 26.07.2018 (головуючий суддя Т.С. Канигіна, м. Полтава, повний текст складено 06.08.18 р.) по справі № 816/844/18
за позовом Білецьківської сільської ради
до Полтавської обласної ради
треті особи: Кабінет Міністрів України , Міністерство екології та природних ресурсів України , Полтавська обласна державна адміністрація , Департамент екології та природних ресурсів Полтавської обласної державної адміністрації , Кременчуцька районна державна адміністрація , Кременчуцька міська рада Полтавської області , Кременчуцька районна рада Полтавської області , Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні" , Державне підприємство "Кременчуцьке лісове господарство"
про визнання протиправними та скасування рішень,
ВСТАНОВИВ:
15.03.2018 року Білецьківська сільська рада (далі також по тексту - позивач) звернулась до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Полтавської обласної ради (далі також по тексту - відповідач) про визнання протиправними та скасування рішень:
- першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії сьомого скликання Полтавської обласної ради від 12.10.2017р. № 568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12.07.2001р.";
- другого пленарного засідання вісімнадцятої сесії сьомого скликання Полтавської обласної ради від 22.12.2017р. № 608 "Про внесення змін та доповнень до рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради від 12.10.2017р. № 568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12.07.2001р.".
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 19.04.2018 року залучено до участі у справі № 816/844/18 у якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Кабінет Міністрів України (далі також по тексту - третя особа-1), Міністерство екології та природних ресурсів України (далі також по тексту - третя особа-2), Полтавську обласну державну адміністрацію (далі також по тексту - третя особа-3), Департамент екології та природних ресурсів Полтавської обласної державної адміністрації (далі також по тексту - третя особа-4), Кременчуцьку районну державну адміністрацію (далі також по тексту - третя особа-5), Кременчуцьку міську раду Полтавської області (далі також по тексту - третя особа-6), Кременчуцьку районну раду Полтавської області (далі також по тексту - третя особа-7), Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні" (далі також по тексту - третя особа-8), Державне підприємство "Кременчуцьке лісове господарство" (далі також по тексту - третя особа-9).
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 26.07.2018 р. у задоволенні позову Білецьківської сільської ради відмовлено.
Не погодившись з прийнятим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги позивач посилається на те, що судом першої інстанції не було надано правової оцінки таким доводам позивача:
1. Полтавська обласна рада порушила права Землевласника (Землекористувача) ландшафтного заказника загальнодержавного значення Білецьківські плавні - Білецьківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області, перевищила свої повноваження, вирішивши питання щодо створення юридичної особи - комунального закладу (організації, установи), яка буде здійснювати управління землями ландшафтного заказника загальнодержавного значення Білецьківські плавні , всупереч п.24 ч. 1 ст. 43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ;
2. Розглядаючи питання "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання Про організацію регіонального ландшафтного парку Кременчуцькі плавні та затвердження проекту його створення від 12 липня 2001 року", були відсутні роз'яснення Кабінету Міністрів України на рекомендації постійної комісії обласної ради з питань екології та раціонального природокористування від 06.10.2017 р., що свідчить про недотримання процедури прийняття оскаржуваних рішень;
3. На момент створення регіонального ландшафтного парку Кременчуцькі плавні , затверджуючи проект Створення регіонального ландшафтного парку Кременчуцькі плавні , розроблений Міжвідомчою комплексною лабораторією наукових основ заповідної справи НАН України та Мінекоресурсів і Кременчуцьким державним політехнічним університетом, Полтавська обласна рада визначила його законність, а існування таких погоджень, зокрема погодження Білецьківською сільською радою, було необхідною умовою прийняття рішення вісімнадцятої сесії двадцять третього скликання Полтавської обласної ради від 12 липня 2001 року "Про організацію регіонального ландшафтного парку Кременчуцькі плавні та затвердження проекту його створення".
Зважаючи на вимоги чинного Закону України Про природно-заповідний фонд України (положення ст.ст. 52, 53), Полтавська обласна рада мала звернутися, зокрема, до Білецьківської сільської ради, Кременчуцької міської ради, Кременчуцького деожлісгоспу (як Землевласників/Землекористувачів ландшафтного заказника загальнодержавного значення "Білецьківські плавні ) щодо погодження питання реорганізації юридичної особи Регіональний ландшафтний парк Кременчуцькі плавні (ідентифікаційний код 26089687), до складу якого входить ландшафтний заказник загальнодержавного значення "Білецьківські плавні".
В свою чергу, в оскаржуваному рішенні вищезазначені аргументи позивача не знайшли оцінки з боку суду, а тому рішення не відповідає вимогам ст.ст. 242, 246 КАС України.
Відповідач та треті особи - Кременчуцька міська рада Полтавської області, Департамент екології та природних ресурсів Полтавської обласної державної адміністрації у відзивах на апеляційну скаргу погоджуються з рішенням суду першої інстанції, з аналогічних підстав, які наведені в судовому рішенні, вважають його законним та обґрунтованим, а апеляційну скаргу - безпідставною, у зв'язку з чим просять її залишити без задоволення, а рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 26.07.2018 р. - без змін.
Кабінет Міністрів України у відзиві на апеляційну скаргу зазначає, що при ухваленні рішення по справі необхідно врахувати дотримання процедури зміни меж, категорії та скасування статусу територій та об'єктів природно-заповідного фонду (ст. 51-53 Закону України Про природно-заповідний фонд України ) - за погодженням з центральним органом виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища на підставі відповідного експертного висновку; дотримання процедури передання майна з державної у комунальну власність. Просить суд ухвалити законне та обґрунтоване рішення на підставі повного та всебічного вивчення матеріалів справи.
Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України, фіксування судового засідання, призначеного на 03.12.2018 року, за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Колегія суддів, вислухавши суддю-доповідача, вивчивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з такого.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено при розгляді апеляційної скарги, що Указом Президента України від 10.12.1994 № 750/94 постановлено: створити заказники загальнодержавного значення, перелік яких додається.
Згідно із зазначеним Указом створено ландшафтний заказник "Білецьківські плавні"; землекористувачем визначено - Білецьківську сільську раду народних депутатів - 1910 га, Кременчуцький держлісгосп державного лісогосподарського об'єднання "Полтаваліс" - 995 га, м. Кременчук - 75 га (т. 1 а.с. 38, 39).
Рішенням Білецьківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області від 09.09.1999 "Про створення регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні", зокрема надано згоду на створення на землях Білецьківської сільської ради регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" (т. 1 а.с. 43).
Рішенням Полтавської обласної ради від 12.07.2001 "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" обласна рада вирішила: організувати регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні" без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об'єктів у їх власників або користувачів загальною площею 5080 га з урахуванням площі ландшафтного заказника загальнодержавного значення "Білецьківські плавні" (2980 га) без ліквідації його статусу та категорій, а також встановленого режиму (т. 1 а.с. 28).
Згідно з додатком №1 до рішення обласної ради "Кременчуцькі плавні" передаються під охорону: Кременчуцькій міській раді - 602 га, Кременчуцькому держлісгоспу - 1768 га, Білецьківській сільській раді - 1910 га, Потоківській сільській раді - 800 га (т. 1 а.с. 29).
Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 27.03.2003 № 46/ДС затверджено Положення про ландшафтний заказник загальнодержавного значення "Білецьківські плавні" (т. 1 а.с. 40-42).
Рішенням першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 12.10.2017р. № 568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12.07.2001р. "Полтавська обласна рада вирішила внести такі зміни до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12.07.2001р. (далі - рішення):
1.1. Доповнити пункт перший рішення абзацом: "На підставі статті 23, частини третьої статті 53 Закону України "Про природно-заповідний фонд України", засновником регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" є Полтавська обласна рада".
1.2. Доповнити рішення пунктами 3.1., 3.2., 3.3., 3.4. такого змісту:
"3.1. Рекомендувати Кременчуцькій районній державній адміністрації: а) вийти із складу засновників регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні"; б) після виходу із складу засновників регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" Кременчуцької районної державної адміністрації реорганізувати юридичну особу "Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні" (ідентифікаційний код 26089687) шляхом перетворення з організаційно-правової форми за КОПФГ "425. Державна організація (установа, заклад)" на організаційно-правову форму за КОПФГ "430. Комунальна організація (установа, заклад)", з переданням усього майна, усіх прав та обов'язків попередньої юридичної особи.
3.2. Полтавській обласній раді після закінчення строку заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи "Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні", що перетворюється (частина п'ята статті 105 Цивільного кодексу України), утворити комунальну організацію (установу, заклад) шляхом перетворення з організаційно-правової форми за КОПФГ "425. Державна організація (установа, заклад)" на організаційно-правову форму за КОПФГ "430. Комунальна організація (установа, заклад)".
3.3. Встановити, що: а) Кременчуцька районна рада Полтавської області здійснює адміністративне управління юридичною особою "Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні", є стороною трудового контракту з керівником регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні", визначає місце розташування юридичної особи "Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні" і надає службове приміщення для офісу і ведення діяльності; б) утримання юридичної особи "Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні" здійснюється за рахунок видатків з Кременчуцького районного бюджету та з інших джерел, які не заборонені законодавством України; в) фінансування заходів щодо регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" здійснюється із джерел, які встановлені законодавством.
3.4. Рекомендувати Полтавській обласній державній адміністрації привести у відповідність до цього рішення Положення про регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні".
3.5. Спеціально уповноваженим органом державного управління територією регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" є Полтавська обласна державна адміністрація, яка може делегувати ці повноваження відповідному структурному підрозділу облдержадміністрації".
1.3 Встановити, що вищезазначені зміни до рішення набувають чинності з 01.01.2018р.
2. Організацію виконання цього рішення покласти на Департамент екології та природних ресурсів облдержадміністрації, контроль - на постійну комісію обласної ради з питань екології та раціонального природокористування.
Водночас, рішенням другого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 22.12.2017р. № 608 "Про внесення змін та доповнень до рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради від 12.10.2017р. № 568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12.07.2001р." обласна рада вирішила внести зміни та доповнення до рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 12.10.2017р. № 568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12.07.2001р.":
1) підпункт 1.1 рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 12.10.2017р. № 568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12.07.2001р." виключити;
2) пункт 1, 2 рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 12.10.2017р. № 568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12.07.2001р." вважати пунктами 2, 3, підпункти 1.2., 1.3. відповідно - підпунктами 2.1., 2.2.;
3) доповнити рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 12.10.2017р. № 568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" пунктом 1 наступного змісту: "Полтавській обласній раді увійти до складу засновників регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" з 01.01.2018р.";
4) у підпункті "а" пункту 3.3 рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 12.10.2017р. № 568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12.07.2001р." слова "Кременчуцька районна рада Полтавської області" замінити словами "Полтавська обласна рада";
5) підпункт "б" пункту 3.3 рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 12.10.2017р. № 568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12.07.2001р." викласти в такій редакції: "утримання юридичної особи "Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні" здійснюється у відповідності до законодавства".
Позивач, не погоджуючись з вказаними рішеннями, звернувся до суду з цим позовом.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем не допущено порушень норм діючого на момент прийняття оскаржуваних рішень законодавства.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, з огляду на таке.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Згідно з частиною третьою статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України, відтворення його природних комплексів та об'єктів визначено Законом України "Про природно-заповідний фонд України" від 16.06.1992р. № 2456-XII (далі - Закон № 2456-XII).
Відповідно до статті 3 Закону № 2456-XII до природно-заповідного фонду України належать, зокрема природні території та об'єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам'ятки природи, заповідні урочища.
Частиною другою статті 4 Закону № 2456-XII передбачено, що регіональні ландшафтні парки, зони - буферна, антропогенних ландшафтів, регульованого заповідного режиму біосферних заповідників, землі та інші природні ресурси, включені до складу, але не надані національним природним паркам, заказники, пам'ятки природи, заповідні урочища, ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки та парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва можуть перебувати як у власності Українського народу, так і в інших формах власності, передбачених законодавством України.
Положеннями статті 23 Закону № 2456-XII (у редакції, чинній станом на дату створення регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні") визначено, що регіональні ландшафтні парки є природоохоронними рекреаційними установами місцевого чи регіонального значення, що створюються з метою збереження в природному стані типових або унікальних природних комплексів та об'єктів, а також забезпечення умов для організованого відпочинку населення. Регіональні ландшафтні парки організовуються, як правило, без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об'єктів у їх власників або користувачів.
Положеннями частини третьої статті 53 Закону № 2456-XII (у редакції, чинній на момент винесення оскаржуваних рішень) передбачено, що рішення про організацію чи оголошення територій та об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об'єктів природно-заповідного фонду приймається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами.
Відповідно до пункту 24 частини першої статті 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (у редакції, чинній на момент винесення оскаржуваних рішень) виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються такі питання: прийняття рішень про організацію територій і об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні; внесення пропозицій до відповідних державних органів про оголошення природних та інших об'єктів, що мають екологічну, історичну, культурну або наукову цінність, пам'ятками історії або культури, які охороняються законом; прийняття рішень про оголошення в місцях масового розмноження та вирощування потомства дикими тваринами "сезону тиші" з обмеженням господарської діяльності та добуванням об'єктів тваринного світу.
Таким чином, з огляду на положення пункту 24 частини першої статті 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" Полтавська обласна рада наділена повноваженнями щодо вирішення питання прийняття рішень про організацію територій і об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення, зокрема регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні".
Колегія суддів вважає за необхідне зауважити на те, що законність та правомірність включення до складу регіонального ландшафтного парку Кременчуцькі плавні ландшафтного заказника загальнодержавного значення Білецьківські плавні не має відношення до законності та правомірності оскаржуваних позивачем рішень, оскільки зводиться до переоцінки обставин, які мали місце в 2001 році. Позивач завчасно ознайомлений з первинним рішенням обласної ради від 12.07.2001 р., яке в судовому порядку не оскаржувалось.
Вказані обставини не змінювались та не скасовувались Полтавською обласною радою оскаржуваними рішеннями першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 12.10.2017р. № 568 Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання Про організацію регіонального ландшафтного парку Кременчуцькі плавні та затвердження проекту його створення від 12 липня 2001 року , а також другого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 22.12.2017р. № 608 Про внесення змін та доповнень до рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради від 12.10.2017р. № 568 Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання Про організацію регіонального ландшафтного парку Кременчуцькі плавні та затвердження проекту його створення від 12 липня 2001 року.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає правомірними висновки суду першої інстанції про те, що питання створення регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" вирішено рішенням Полтавської обласної ради від 12.07.2001р., яке є чинним.
Положеннями статті 108 Цивільного кодексу України визначено, що перетворенням юридичної особи є зміна її організаційно-правової форми.
Як зазначено вище, згідно з пунктами 3.1, 3.2 рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 12.10.2017р. № 568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12.07.2001р. Полтавська обласна рада вирішила внести такі зміни до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12.07.2001р., а саме, вирішено: рекомендувати Кременчуцькій районній державній адміністрації: а) вийти із складу засновників регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні"; б) після виходу із складу засновників регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" Кременчуцької районної державної адміністрації реорганізувати юридичну особу "Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні" (ідентифікаційний код 26089687) шляхом перетворення з організаційно-правової форми за КОПФГ "425. Державна організація (установа, заклад)" на організаційно-правову форму за КОПФГ "430. Комунальна організація (установа, заклад)", з переданням усього майна, усіх прав та обов'язків попередньої юридичної особи.
3.2. Полтавській обласній раді після закінчення строку заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи "Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні", що перетворюється (частина п'ята статті 105 Цивільного кодексу України), утворити комунальну організацію (установу, заклад) шляхом перетворення з організаційно-правової форми за КОПФГ "425. Державна організація (установа, заклад)" на організаційно-правову форму за КОПФГ "430. Комунальна організація (установа, заклад)".
Отже, фактично за оскаржуваним рішенням не здійснено перетворення юридичної особи "Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні".
Згідно зі статтею 54 Закону № 2456-XII зміна меж, категорії та скасування статусу територій об'єктів природно-заповідного фонду проводиться відповідно до статей 51 - 53 цього Закону за погодженням з центральним органом виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища на підставі відповідного експертного висновку.
Відповідно до пункту 1.9 Положення про ландшафтний заказник загальнодержавного значення "Білецьківські плавні" зміна меж, категорії та скасування статусу території заказника проводиться відповідно до природоохоронного законодавства України.
Згідно зі статтею 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії, зокрема, землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення.
У статті 43 цього Кодексу визначено, що землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об'єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об'єктів природно-заповідного фонду.
За статтею 44 Земельного кодексу України до земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об'єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам'ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об'єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва).
Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу (частина друга статті 20 Земельного кодексу України).
При цьому, колегія суддів зауважує на те, що оскаржуваними рішеннями не змінюються раніше визначені межі, категорія та не скасовується статус території заказника.
Щодо доводів позивача на необхідність отримання згоди щодо прийняття оскаржуваних рішень, з огляду на положення статей 52, 53 Закону № 2456-XII, колегія суддів зауважує на таке.
Відповідно до статті 52 Закону № 2456-XII клопотання про необхідність створення чи оголошення територій та об'єктів природно-заповідного фонду попередньо розглядається у місячний строк: щодо територій та об'єктів загальнодержавного значення - центральним органом виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища; щодо територій та об'єктів місцевого значення - органами цього центрального органу виконавчої влади на місцях, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища.
У разі схвалення клопотань центральним органом виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища та його органами на місцях, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища проводиться їх погодження з власниками та первинними користувачами природних ресурсів у межах територій, рекомендованих для заповідання.
На підставі результатів погодження клопотань центральний орган виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища забезпечує розробку спеціалізованими проектними та науковими установами проектів створення природних заповідників, біосферних заповідників, національних природних парків, заказників, пам'яток природи, парків-пам'яток садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення.
Розробка проектів створення регіональних ландшафтних парків, заповідних урочищ, а також заказників, пам'яток природи та парків-пам'яток садово-паркового мистецтва місцевого значення забезпечується органами центрального органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища на місцях, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища.
Згідно зі статтею 53 Закону № 2456-XII рішення про створення природних заповідників, національних природних парків, а також щодо інших територій та об'єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення приймаються Президентом України.
Рішення про створення біосферних заповідників приймається з додержанням вимог міжнародних договорів та міжнародних програм, учасником яких є Україна.
Рішення про організацію чи оголошення територій та об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об'єктів природно-заповідного фонду приймається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами.
Порядок відведення земельних ділянок природним заповідникам, біосферним заповідникам, національним природним паркам, регіональним ландшафтним паркам, а також ботанічним садам, дендрологічним паркам, зоологічним паркам визначається Земельним кодексом України.
Території та об'єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам органами центрального органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов'язання.
В свою чергу, колегія суддів зазначає, що в даному випадку не створювався новий регіональний ландшафтний парк, а лише внесені зміни до рішення Полтавської обласної ради "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12.07.2001р.
Питання реорганізації юридичної особи Регіональний ландшафтний парк Кременчуцькі плавні унормовано ст. ст. 59, 63, 78 Господарського кодексу України, ст.ст. 102, 104-108 Цивільного кодексу України, Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , ст. 53 Закону України Про природно-заповідний фонд України .
Положення про ландшафтний заказник загальнодержавного значення Білецьківські плавні визначає, що зміна меж, категорії та скасування статусу території заказника проводиться відповідно до природоохоронного законодавства України.
Колегія суддів зауважує, що оскаржувані рішення не призвели до порушення вимог ст. 23 Закону України Про природно-заповідний фонд України , яка визначає статус і завдання регіонального ландшафтного парку, який був та залишається природоохоронною рекреаційною установою місцевого, що створюються з метою збереження в природному стані типових або унікальних природних комплексів та об'єктів, а також забезпечення умов для організованого відпочинку населення.
Статтею 19 Земельного кодексу України надано вичерпний перелік категорій земель, а саме: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Вказані норми чинного законодавства України, з урахуванням вимог Положення про регіональний ландшафтний парк Кременчуцькі плавні та Положення про ландшафтний заказник загальнодержавного значення Білецьківські плавні , не вимагають погодження змін власника, засновника, організаційно-правової форми юридичної особи з Білецьківською сільською радою, Кременчуцькою міською радою та Кременчуцьким держлісгоспом.
Оскаржувані рішення Полтавської обласної ради не змінюють раніше визначених меж, категорій та не скасовують статус території заказника.
При цьому, позивач посилається на порушення відповідачем пунктів 1.7, 1.8 Положення про ландшафтний заказник загальнодержавного значення "Білецьківські плавні", якими визначено наступне:
- пункт 1.7 - територія заказника не вилучається у землекористувачів та із землекористування постійного землекористувача, на землях яких він розташований, а саме: Білецьківська сільська рада - 1910 га, Кременчуцька міська рада - 75 га, Кременчуцький держлісгосп - 995 га (т. 1 а.с. 40 зворот);
- пункт 1.8 - землевласник та землекористувач на території заказника в своїй діяльності керуються Конституцією України, Законом України "Про природно-заповідний фонд України", іншими законодавчими і нормативними актами та цим Положенням, несуть відповідальність за належний стан території заказника та додержання встановленого цим положенням режиму території.
Витрати, пов'язані із забезпеченням режиму охорони заказника, здійснюються за рахунок землевласників і землекористувача.
Колегія суддів зауважує на те, що оскаржуваними рішеннями не вилучено заказник у землекористувачів та із землекористування постійного землекористувача; не визначено будь-яких витрат, пов'язаних із забезпеченням режиму охорони заказника. Оскаржувані рішення не вплинули на наявність/відсутність відповідальності за належний стан території заказника та додержання встановленого цим положенням режиму території.
З огляду на викладене, суд першої інстанції дійшов правомірного висновку про те, що відповідачем не допущено порушень норм чинного на момент прийняття оскаржуваних рішень законодавства.
Посилання позивача на діючі на момент прийняття рішення Полтавської обласної ради від 12.07.2001р. "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" норми законодавства, колегія суддів не приймає до уваги, оскільки норма права приймається на підставі умов, що існували при її виникненні.
Таким чином, оскаржуваними рішеннями не порушено право позивача, як землекористувача (землевласника) земель, на якій розташований ландшафтний заказник загальнодержавного значення "Білецьківські плавні".
Згідно з ч. 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 КАС України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В даному випадку, відповідачем, як суб'єктом владних повноважень, доведено правомірність його рішень, що оскаржуються, а тому суд першої інстанції дійшов правомірного висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.
Доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують з підстав, наведених вище.
Таким чином, колегія суддів апеляційної інстанції підтверджує, що рішення суду першої інстанції ґрунтується на всебічному, повному та об'єктивному розгляді всіх обставин справи, які мають значення для вирішення спору, відповідає нормам матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, викладених у зазначеному рішенні, у зв'язку з чим підстав для його скасування не вбачається.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 310, п.1 ч.1 ст. 315, 316, 321, 322, 325, 326 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Білецьківської сільської ради залишити без задоволення.
Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 26.07.2018 по справі № 816/844/18 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя Я.В. П'янова Судді В.А. Калиновський І.С. Чалий Повний текст постанови складено 10.12.2018.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2018 |
Оприлюднено | 11.12.2018 |
Номер документу | 78425210 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
П’янова Я.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні