Постанова
від 17.12.2019 по справі 816/844/18
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

17 грудня 2019 року

Київ

справа №816/844/18

адміністративне провадження №К/9901/1309/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого суді Берназюка Я.О.,

суддів: Желєзного І.В., Коваленко Н.В.,

при секретарі судового засідання Корецького І.О.,

за участю:

представника позивача Близнюк І.В.,

представника відповідача Синявської Т.Г.,

представника третьої особи Брикульського М.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у касаційному порядку адміністративну справу №816/844/18

за позовом Білецьківської сільської ради

до Полтавської обласної ради

треті особи: Кабінет Міністрів України, Міністерство екології та природних ресурсів України, Полтавська обласна державна адміністрація, Департамент екології та природних ресурсів Полтавської обласної державної адміністрації, Кременчуцька районна державна адміністрація, Кременчуцька міська рада Полтавської області, Кременчуцька районна рада Полтавської області, Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні", Державне підприємство "Кременчуцьке лісове господарство"

про визнання протиправними та скасування рішень,

за касаційною скаргою Білецьківської сільської ради

на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 26 липня 2018 року (прийняте у складі головуючої судді Канигіної Т.С.) та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 3 грудня 2018 року (постановлену у складі колегії: головуючої судді П`янової Я.В., суддів Калиновського В.А., Чалого І.С.),

В С Т А Н О В И В :

Короткий зміст позовних вимог

15 березня 2018 року Білецьківська сільська рада (далі також - позивач) звернулась до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Полтавської обласної ради (далі також - відповідач) про визнання протиправними та скасування рішень:

- першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії сьомого скликання Полтавської обласної ради від 12 жовтня 2017 року №568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12 липня 2001 року";

- другого пленарного засідання вісімнадцятої сесії сьомого скликання Полтавської обласної ради від 22 грудня 2017 року №608 "Про внесення змін та доповнень до рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради від 12 жовтня 2017 року №568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12 липня 2001 року".

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 19 квітня 2018 року залучено до участі у справі №816/844/18 у якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Кабінет Міністрів України, Міністерство екології та природних ресурсів України, Полтавську обласну державну адміністрацію, Департамент екології та природних ресурсів Полтавської обласної державної адміністрації, Кременчуцьку районну державну адміністрацію, Кременчуцьку міську раду Полтавської області, Кременчуцьку районну раду Полтавської області, Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні", Державне підприємство "Кременчуцьке лісове господарство".

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 26 липня 2018 року, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 3 грудня 2018 року, в задоволенні позову відмовлено.

Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, відмовляючи в задоволенні позовних вимог, виходив з того, що відповідачем не допущено порушень норм діючого на момент прийняття оскаржуваних рішень законодавства.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, позивач звернувся із касаційною скаргою до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, в якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій і прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що Полтавською обласною радою 12 жовтня 2017 року прийнято рішення №568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12 липня 2001 року "Полтавська обласна рада вирішила внести такі зміни до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12 липня 2001 року , а 22 грудня 2017 року рішення №608 Про внесення змін та доповнень до рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради від 12 жовтня №568 Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання Про організацію регіонального ландшафтного парку Кременчуцькі плавні та затвердження проекту його створення від 12 липня 2001 року .

Вказаними рішеннями Полтавською обласною радою фактично було надано згоду на реорганізацію Регіонального ландшафтного парку Кременчуцькі плавні шляхом перетворення з організаційно-правової форми КОПФГ 425 Державна організація (установа, заклад) на організаційно-правову форму за КОПФГ 430. Комунальна організація (установа, заклад) , так і на формування складу засновників, при цьому не було здійснено погодження питання прийняття рішень Полтавської обласної ради як від 12 жовтня 2017 року №568 так і рішення від 22 грудня 2017 року №608 з Білецьківською сільською радою, що є протиправним.

На думку позивача, суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми матеріального права, зокрема, пункт 24 частини першої статті 43 Закону України Про місцеве самоврядування , статті 108 Цивільного кодексу України, статті 23, 52, 53 Закону України Про природньо-заповідний фонд України .

Позиція інших учасників справи

20 березня 2019 року до суду надійшов відзив Регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" на касаційну скаргу позивача, в якому зазначається, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними та обґрунтованими, прийнятими з правильним застосуванням норм матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, тому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.

22 березня 2019 року до суду надійшли письмові пояснення Полтавської обласної державної адміністрації, в яких зазначається, що оспорювані рішення №568 та №608 будь-яким чином не впливають (не змінюють, не скасовують, не встановлюють тощо) на режим, межі, площу, місцерозташування тощо РЛП Кременчуцькі плавні і ландшафтного заказника загальнодержавного значення Білецьківські плавні . Зазначеними рішеннями не створюється нова юридична особа, а лише змінюється організаційно-правова форма юридичної особи. Законодавством не встановлено обов`язок погоджувати зміну організаційно-правової форми юридичної особи з власниками і користувачем земельних ділянок, на яких юридична особа здійснює свою діяльність. Тому, просить касаційну скаргу позивача залишити без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій без змін.

25 березня 2019 року до суду надійшов відзив Полтавської обласної ради, в якому зазначається, що відповідач при прийнятті оспорюваних рішень діяв у межах повноважень та у спосіб, визначені Законом України Про місцеве самоврядування в Україні . Оспорювані рішення спрямовані на приведення організаційно-правової форми регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" до вимог чинного законодавства України, підтримуються Кременчуцькою районною адміністрацією та не порушують прав позивача. На думку відповідача, суди попередніх інстанцій правильно застосували норми матеріального права, а саме пункт 24 частини першої статті 43 Закону України Про місцеве самоврядування , статті 108 Цивільного кодексу України, статті 52, 53 Закону України Про природньо-заповідний фонд України , а доводи касаційної скарги щодо неправильного застосування судами зазначених норм, є безпідставними. Відповідач просить залишити касаційну скаргу позивача без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.

Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи

Касаційна скарга подана 14 січня 2019 року.

Ухвалою Верховного Суду від 4 березня 2019 року відкрито касаційне провадження у справі №816/844/18, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати відзив на касаційну скаргу.

Ухвалою Верховного Суду від 22 листопада 2019 року справу призначено до розгляду в судове засідання з повідомленням та викликом учасників справи колегією у складі трьох суддів на 17 грудня 2019 року.

При розгляді цієї справи в касаційному порядку учасниками справи клопотань заявлено не було.

Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи

Судами попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановлено, що Указом Президента України від 10 грудня 1994 року №750/94 постановлено: створити заказники загальнодержавного значення, перелік яких додається.

Згідно із зазначеним Указом створено ландшафтний заказник "Білецьківські плавні"; землекористувачем визначено - Білецьківську сільську раду народних депутатів - 1910 га, Кременчуцький держлісгосп державного лісогосподарського об`єднання "Полтаваліс" - 995 га, м. Кременчук - 75 га.

Рішенням Білецьківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області від 9 вересня 1999 року "Про створення регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні", зокрема надано згоду на створення на землях Білецьківської сільської ради регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні".

Рішенням Полтавської обласної ради від 12 липням 2001 року "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" обласна рада вирішила: організувати регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні" без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів у їх власників або користувачів загальною площею 5080 га з урахуванням площі ландшафтного заказника загальнодержавного значення "Білецьківські плавні" (2980 га) без ліквідації його статусу та категорій, а також встановленого режиму.

Згідно з додатком №1 до рішення обласної ради "Кременчуцькі плавні" передаються під охорону: Кременчуцькій міській раді - 602 га, Кременчуцькому держлісгоспу - 1768 га, Білецьківській сільській раді - 1910 га, Потоківській сільській раді - 800 га.

Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 27 березня 2003 року №46/ДС затверджено Положення про ландшафтний заказник загальнодержавного значення "Білецьківські плавні".

Рішенням першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 12 жовтня 2017 року №568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12 липня 2001 року "Полтавська обласна рада вирішила внести такі зміни до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12 липня 2001 року (далі - рішення):

1.1. Доповнити пункт перший рішення абзацом: "На підставі статті 23, частини третьої статті 53 Закону України "Про природно-заповідний фонд України", засновником регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" є Полтавська обласна рада".

1.2. Доповнити рішення пунктами 3.1., 3.2., 3.3., 3.4. такого змісту:

"3.1. Рекомендувати Кременчуцькій районній державній адміністрації: а) вийти із складу засновників регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні"; б) після виходу із складу засновників регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" Кременчуцької районної державної адміністрації реорганізувати юридичну особу "Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні" (ідентифікаційний код 26089687) шляхом перетворення з організаційно-правової форми за КОПФГ "425. Державна організація (установа, заклад)" на організаційно-правову форму за КОПФГ "430. Комунальна організація (установа, заклад)", з переданням усього майна, усіх прав та обов`язків попередньої юридичної особи.

3.2. Полтавській обласній раді після закінчення строку заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи "Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні", що перетворюється (частина п`ята статті 105 Цивільного кодексу України), утворити комунальну організацію (установу, заклад) шляхом перетворення з організаційно-правової форми за КОПФГ "425. Державна організація (установа, заклад)" на організаційно-правову форму за КОПФГ "430. Комунальна організація (установа, заклад)".

3.3. Встановити, що: а) Кременчуцька районна рада Полтавської області здійснює адміністративне управління юридичною особою "Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні", є стороною трудового контракту з керівником регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні", визначає місце розташування юридичної особи "Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні" і надає службове приміщення для офісу і ведення діяльності; б) утримання юридичної особи "Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні" здійснюється за рахунок видатків з Кременчуцького районного бюджету та з інших джерел, які не заборонені законодавством України; в) фінансування заходів щодо регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" здійснюється із джерел, які встановлені законодавством.

3.4. Рекомендувати Полтавській обласній державній адміністрації привести у відповідність до цього рішення Положення про регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні".

3.5. Спеціально уповноваженим органом державного управління територією регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" є Полтавська обласна державна адміністрація, яка може делегувати ці повноваження відповідному структурному підрозділу облдержадміністрації".

1.3 Встановити, що вищезазначені зміни до рішення набувають чинності з 1 січня 2018 року.

2. Організацію виконання цього рішення покласти на Департамент екології та природних ресурсів облдержадміністрації, контроль - на постійну комісію обласної ради з питань екології та раціонального природокористування.

Водночас, рішенням другого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 22 грудня 2017 року №608 "Про внесення змін та доповнень до рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради від 12 жовтня 2017 року №568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12 липня 2001 року" обласна рада вирішила внести зміни та доповнення до рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 12 жовтня 2017 року №568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12 липня 2001 року":

1) підпункт 1.1 рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 12 жовтня 2017 року №568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12 липня 2001 року" виключити;

2) пункт 1, 2 рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 12 жовтня 2017 року №568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12 липня 2001 року" вважати пунктами 2, 3, підпункти 1.2., 1.3. відповідно - підпунктами 2.1., 2.2.;

3) доповнити рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 12 жовтня 2017 року №568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" пунктом 1 наступного змісту: "Полтавській обласній раді увійти до складу засновників регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" з 1 січня 2018 року";

4) у підпункті "а" пункту 3.3 рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 12 жовтня 2017 року №568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12 липня 2001 року" слова "Кременчуцька районна рада Полтавської області" замінити словами "Полтавська обласна рада";

5) підпункт "б" пункту 3.3 рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 12 жовтня 2017 року №568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12 липня 2001 року" викласти в такій редакції: "утримання юридичної особи "Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні" здійснюється у відповідності до законодавства".

Позивач, не погоджуючись з вказаними рішеннями, звернувся до суду з цим позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка висновків судів попередніх інстанції доводів учасників справи

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Зазначеним вимогам процесуального закону рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 26 липня 2018 року та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 3 грудня 2018 року відповідають, а вимоги касаційної скарги є необґрунтованими з огляду на наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно з частиною третьою статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України, відтворення його природних комплексів та об`єктів визначено Законом України "Про природно-заповідний фонд України" від 16 червня 1992 року №2456-XII (далі - Закон № 2456-XII).

Відповідно до статті 3 Закону №2456-XII до природно-заповідного фонду України належать, зокрема природні території та об`єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища.

Частиною другою статті 4 Закону № 2456-XII передбачено, що регіональні ландшафтні парки, зони - буферна, антропогенних ландшафтів, регульованого заповідного режиму біосферних заповідників, землі та інші природні ресурси, включені до складу, але не надані національним природним паркам, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища, ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки та парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва можуть перебувати як у власності Українського народу, так і в інших формах власності, передбачених законодавством України.

Положеннями статті 23 Закону № 2456-XII (у редакції, чинній станом на дату створення регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні") визначено, що регіональні ландшафтні парки є природоохоронними рекреаційними установами місцевого чи регіонального значення, що створюються з метою збереження в природному стані типових або унікальних природних комплексів та об`єктів, а також забезпечення умов для організованого відпочинку населення. Регіональні ландшафтні парки організовуються, як правило, без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів у їх власників або користувачів.

Положеннями частини третьої статті 53 Закону № 2456-XII (у редакції, чинній на момент винесення оскаржуваних рішень) передбачено, що рішення про організацію чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду приймається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами.

Відповідно до пункту 24 частини першої статті 43 Закону №280/97-ВР (у редакції, чинній на момент винесення оскаржуваних рішень) виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються такі питання: прийняття рішень про організацію територій і об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні; внесення пропозицій до відповідних державних органів про оголошення природних та інших об`єктів, що мають екологічну, історичну, культурну або наукову цінність, пам`ятками історії або культури, які охороняються законом; прийняття рішень про оголошення в місцях масового розмноження та вирощування потомства дикими тваринами "сезону тиші" з обмеженням господарської діяльності та добуванням об`єктів тваринного світу.

Виходячи з аналізу пункту 24 частини першої статті 43 Закону №280/97-ВР Полтавська обласна рада наділена повноваженнями щодо вирішення питання прийняття рішень про організацію територій і об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення, зокрема регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні".

При цьому суди попередніх інстанцій вірно звернули увагу на те, що законність та правомірність включення до складу регіонального ландшафтного парку Кременчуцькі плавні ландшафтного заказника загальнодержавного значення Білецьківські плавні не має відношення до законності та правомірності оскаржуваних позивачем рішень, оскільки зводиться до переоцінки обставин, які мали місце в 2001 році. Позивач завчасно ознайомлений з первинним рішенням Полтавської обласної ради від 12 липня 2001 року, яке в судовому порядку не оскаржувалось.

Вказані обставини не змінювались та не скасовувались Полтавською обласною радою оскаржуваними рішеннями першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 12 жовтня 2017 року №568 Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання Про організацію регіонального ландшафтного парку Кременчуцькі плавні та затвердження проекту його створення від 12 липня 2001 року , а також другого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 22 грудня 2017 року №608 Про внесення змін та доповнень до рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради від 12 жовтня 2017 року №568 Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання Про організацію регіонального ландшафтного парку Кременчуцькі плавні та затвердження проекту його створення від 12 липня 2001 року.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів Верховного суду вважає вірними висновки судів попередніх інстанцій про те, що питання створення регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" вирішено рішенням Полтавської обласної ради від 12 липня 2001 року, яке є чинним.

Відповідно до частини першої статті 108 Цивільного кодексу України перетворенням юридичної особи є зміна її організаційно-правової форми.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, згідно з пунктами 3.1, 3.2 рішення першого пленарного засідання вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 12 жовтня 2017 року №568 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12 липня 2001 року Полтавська обласна рада вирішила внести такі зміни до рішення вісімнадцятої сесії Полтавської обласної ради третього скликання "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12 липня 2001 року, а саме, вирішено: рекомендувати Кременчуцькій районній державній адміністрації: а) вийти із складу засновників регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні"; б) після виходу із складу засновників регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" Кременчуцької районної державної адміністрації реорганізувати юридичну особу "Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні" (ідентифікаційний код 26089687) шляхом перетворення з організаційно-правової форми за КОПФГ "425. Державна організація (установа, заклад)" на організаційно-правову форму за КОПФГ "430. Комунальна організація (установа, заклад)", з переданням усього майна, усіх прав та обов`язків попередньої юридичної особи.

3.2. Полтавській обласній раді після закінчення строку заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи "Регіональний ландшафтний парк "Кременчуцькі плавні", що перетворюється (частина п`ята статті 105 Цивільного кодексу України), утворити комунальну організацію (установу, заклад) шляхом перетворення з організаційно-правової форми за КОПФГ "425. Державна організація (установа, заклад)" на організаційно-правову форму за КОПФГ "430. Комунальна організація (установа, заклад)".

Згідно зі статтею 54 Закону № 2456-XII зміна меж, категорії та скасування статусу територій об`єктів природно-заповідного фонду проводиться відповідно до статей 51-53 цього Закону за погодженням з центральним органом виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища на підставі відповідного експертного висновку.

Відповідно до пункту 1.9 Положення про ландшафтний заказник загальнодержавного значення "Білецьківські плавні" зміна меж, категорії та скасування статусу території заказника проводиться відповідно до природоохоронного законодавства України.

Згідно зі статтею 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії, зокрема, землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення.

Статтею 43 цього Земельного кодексу України визначено, що землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Відповідно до статті 44 Земельного кодексу України до земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об`єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об`єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва).

Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу (частина друга статті 20 Земельного кодексу України).

При цьому, суд звертає увагу на те, що оскаржуваними рішеннями не змінюються раніше визначені межі, категорія та не скасовується статус території заказника.

З приводу доводів позивача на необхідність отримання згоди щодо прийняття оскаржуваних рішень, з огляду на положення статей 52, 53 Закону № 2456-XII, колегія суддів зазначає таке.

Відповідно до статті 52 Закону №2456-XII клопотання про необхідність створення чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду попередньо розглядається у місячний строк: щодо територій та об`єктів загальнодержавного значення - центральним органом виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища; щодо територій та об`єктів місцевого значення - органами цього центрального органу виконавчої влади на місцях, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища.

У разі схвалення клопотань центральним органом виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища та його органами на місцях, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища проводиться їх погодження з власниками та первинними користувачами природних ресурсів у межах територій, рекомендованих для заповідання.

На підставі результатів погодження клопотань центральний орган виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища забезпечує розробку спеціалізованими проектними та науковими установами проектів створення природних заповідників, біосферних заповідників, національних природних парків, заказників, пам`яток природи, парків-пам`яток садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення.

Розробка проектів створення регіональних ландшафтних парків, заповідних урочищ, а також заказників, пам`яток природи та парків-пам`яток садово-паркового мистецтва місцевого значення забезпечується органами центрального органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища на місцях, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища.

Згідно зі статтею 53 Закону №2456-XII рішення про створення природних заповідників, національних природних парків, а також щодо інших територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення приймаються Президентом України.

Рішення про створення біосферних заповідників приймається з додержанням вимог міжнародних договорів та міжнародних програм, учасником яких є Україна.

Рішення про організацію чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду приймається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами.

Порядок відведення земельних ділянок природним заповідникам, біосферним заповідникам, національним природним паркам, регіональним ландшафтним паркам, а також ботанічним садам, дендрологічним паркам, зоологічним паркам визначається Земельним кодексом України.

Території та об`єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам органами центрального органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов`язання.

В свою чергу, колегія суддів зазначає, що в даному випадку не створювався новий регіональний ландшафтний парк, а лише внесені зміни до рішення Полтавської обласної ради "Про організацію регіонального ландшафтного парку "Кременчуцькі плавні" та затвердження проекту його створення" від 12 липня 2001 року.

Питання реорганізації юридичної особи Регіональний ландшафтний парк Кременчуцькі плавні врегульовано статтями 59, 63, 78 Господарського кодексу України, статтями 102, 104-108 Цивільного кодексу України, Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , статтею 53 Закону України Про природно-заповідний фонд України .

Положення про ландшафтний заказник загальнодержавного значення Білецьківські плавні визначає, що зміна меж, категорії та скасування статусу території заказника проводиться відповідно до природоохоронного законодавства України.

Колегія суддів вважає, що оскаржувані рішення не призвели до порушення вимог статті 23 Закону України Про природно-заповідний фонд України , яка визначає статус і завдання регіонального ландшафтного парку, який був та залишається природоохоронною рекреаційною установою місцевого, що створюються з метою збереження в природному стані типових або унікальних природних комплексів та об`єктів, а також забезпечення умов для організованого відпочинку населення.

Статтею 19 Земельного кодексу України надано вичерпний перелік категорій земель, а саме: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Вказані норми чинного законодавства України, з урахуванням вимог Положення про регіональний ландшафтний парк Кременчуцькі плавні та Положення про ландшафтний заказник загальнодержавного значення Білецьківські плавні , не вимагають погодження змін власника, засновника, організаційно-правової форми юридичної особи з Білецьківською сільською радою, Кременчуцькою міською радою та Кременчуцьким держлісгоспом.

Як вірно встановлено судами попередніх інстанцій та не спростовано позивачем, оскаржувані рішення Полтавської обласної ради не змінюють раніше визначених меж, категорій та не скасовують статус території заказника.

Колегія суддів звертає увагу на те, що оскаржуваними рішеннями не вилучено заказник у землекористувачів та із землекористування постійного землекористувача; не визначено будь-яких витрат, пов`язаних із забезпеченням режиму охорони заказника. Оскаржувані рішення не вплинули на наявність/відсутність відповідальності за належний стан території заказника та додержання встановленого цим положенням режиму території.

З огляду на викладене, суди попередніх інстанцій дійшли вірного висновку про те, що відповідачем не допущено порушень норм чинного на момент прийняття оскаржуваних рішень законодавства.

Враховуючи викладене, колегія суддів Верховного Суду погоджується із висновками судів попередніх інстанцій про те, що оскаржуваними рішеннями не порушено право позивача, як землекористувача (землевласника) земель, на якій розташований ландшафтний заказник загальнодержавного значення "Білецьківські плавні", а відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, доведено правомірність його рішень, що оскаржуються.

Доводи касаційної скарги не містять належних та об`єктивно обумовлених міркувань, які б спростовували наведені висновки судів першої та апеляційної інстанції, та є аналогічними доводам позовної заяви та апеляційної скарги. Проте, таким доводам, з огляду на вищенаведені висновки, судами попередніх інстанцій надано належну оцінку з дотриманням норм матеріального права.

Крім того, як убачається з касаційної скарги, наведені в ній доводи щодо помилковості висновків судів першої та апеляційної інстанцій у цій справі фактично зводяться до необхідності нової оцінки обставин у справі та дослідження наявних у матеріалах справи доказів.

Розглядаючи цю справу в касаційному порядку, суд також враховує, що згідно з імперативними вимогами статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги; на підставі встановлених фактичних обставин справи лише перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального та дотримання норм процесуального права.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

У відповідності до частини першої статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Враховуючи наведене, Верховний Суд не встановив неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень і погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій у справі.

Рішення судів першої та апеляційної інстанцій у цій справі є законними та обґрунтованими і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, в оскаржених судових рішеннях повно і всебічно з`ясовані обставини в адміністративній справі з наданням оцінки всім аргументам учасників справи, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.

Висновки щодо розподілу судових витрат

Оскільки колегія суддів залишає в силі рішення суду першої та апеляційної інстанцій, то відповідно до статті 139 КАС України судові витрати не підлягають новому розподілу.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 КАС України,

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Білецьківської сільської ради залишити без задоволення.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 26 липня 2018 року та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 3 грудня 2018 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя Я.О. Берназюк

Судді: І.В. Желєзний

Н.В. Коваленко

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення17.12.2019
Оприлюднено24.12.2019
Номер документу86552198
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/844/18

Постанова від 17.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 17.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 22.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 04.03.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 24.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 03.12.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Постанова від 03.12.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 29.11.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 19.11.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 02.11.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні