Рішення
від 13.12.2018 по справі 810/4456/18
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 грудня 2018 року м. Київ № 810/4456/18

Суддя Київського окружного адміністративного суду Журавель В.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Ірпінського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області про визнання протиправними дії та зобов'язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі - позивач) з позовом до Ірпінського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області (далі - відповідач), в якому просить суд:

- визнати протиправними дії відповідача щодо неврахування при призначенні пенсії за віком позивачу заробітної плати за період з 1985 р. по 1990 р. у Відкритому акціонерному товаристві Луганський автоскладальний завод ;

- зобов'язати відповідача провести перерахунок та виплату пенсії позивачу на підставі довідки № 03-14/5934 від 7 грудня 2017 р.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що пенсіонер перебуває на обліку у відповідача і з 13 серпня 2018 р. отримує пенсію за віком. Проте, при призначенні пенсії за віком відповідачем не було враховано архівну довідку про заробітну плату № 03-14/5934 від 7 грудня 2017 р. за період з січня 1985 р. по грудень 1990 р., яку видано у м. Луганську, чим було порушено право позивача.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 17 вересня 2018 р. відкрито провадження в цій адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання на 12 жовтня 2018 р.

12 жовтня 2018 р. до суду надійшов відзив на позовну заяву від відповідача, в якому останній позову не визнав і в його задоволенні просив відмовити. Зазначив, що довідка №03-14/5934 від 7 грудня 2017 р. видана незаконним органом у місті Луганську. Стверджує, що відповідно до вимог ч. 2 та ч. 3 ст. 9 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України визначено, що будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначенні у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових підстав.

Крім того, зазначає, що відповідно до постанови Верховної Ради України Про визнання окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей тимчасово окупованими територіями від 17 березня 2015 р. окремі райони та населенні пункти Донецької та Луганської областей, що були захопленні терористичними організаціями за активної участі Збройних Сил Російської Федерації отримали статус тимчасово окупованої території, до якої відноситься і місто Луганськ. Таким чином, відповідальність за надану в ній інформацію ніхто не несе, перевірити достовірність наданих в ній даних не можливо. Зазначає, що будь-які довідки чи інші документи, підготовленні або видані з території, які не підконтрольні українській владі, не підлягають розгляду, а отже підстави для здійснення перерахунку пенсії на підставі вищевказаних довідок відсутні.

Крім того, в цей же день до суду надійшло клопотання від представника відповідача про подальший розгляд справи в порядку письмового провадження.

12 жовтня 2018 р. у судове засідання сторони не прибули.

Ураховуючи положення ч. 9 ст. 205 КАС України, розгляд справи здійснено судом без участі представників сторін у порядку письмового провадження за наявними у справі доказами.

Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Позивач є громадянином України, який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1, 08297, що підтверджується копією паспорта громадянина України серії НОМЕР_2.

Як убачається з позовної заяви, 10 липня 2018 р. позивач звернувся до відповідача із заявою про нарахування пенсії за віком відповідно до Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне забезпечення та з проханням зарахувати трудовий стаж, що підтверджується довідкою № 03-14/5934 від 7 грудня 2017 р. за період роботи з 1985 р. по 1990 р. у Відкритому акціонерному товаристві Луганський автоскладальний завод , виданою у м. Луганську.

Відповідач листом від 24 липня 2017 р. № 295/К-03 повідомлено позивача, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2014 року № 595 з 1 грудня 2014 р. на територіях, які тимчасово не контролюються українською владою, органи державної влади, в тому числі Пенсійного фонду України, не функціонують. Законом України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України від 15 квітня 2014 р. № 1207-VIII визначено особливості діяльності державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на тимчасово окупованій території.

Зазначив, що відповідно до зазначеного Закону будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені чи призначені в порядку, не передбаченому законом. Крім того, будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною 3 статті 9 зазначеного Закону, є недійсними і не створює правових наслідків. Тому довідки про підтвердження стажу та розмір заробітної плати № 17 від 9 січня 2018 р., № 18 від 9 січня 2018 р., № 03-14/5934 від 7 грудня 2017 р. не можуть бути прийняті до уваги. Крім того відповідач повідомив, що стаж, зазначений в довідках № 03-14/5933 від 7 грудня 2017 р., № від 7 липня 2014 р., № 142 від 24 червня 2014 р., № 861-58 від 30 січня 2087 р. взятий у розрахунок пенсії по записам трудової книжки.

Із 13 серпня 2018 р. позивачу призначено пенсію за віком, розмір якої визначений з розрахунку його загального стажу роботи - 35 років, 3 місяці, 17 днів з урахуванням середньомісячного заробітку за період з 1 липня 2000 р. по 31 травня 2014 р. та становить 2334 грн. 89 коп.

Позивач вважає дії відповідача щодо неврахування заробітної плати з 1985 р. по 1990 р. у Відкритому акціонерному товаристві Луганський автоскладальний завод протиправними, у зв'язку з чим звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відповідно до вимог ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з вимогами ст. 46 Конституції України громадянам гарантовано право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Правовідносини, що виникають у сфері пенсійного забезпечення громадян, регулюються Законом України "Про пенсійне забезпечення" від 5 листопада 1991 р. №1788-XII (далі - Закон № 1788-XII) та Законом України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 9 липня 2003 р. № 1058-IV (далі - Закон № 1058-IV).

Статтею 8 Закону № 1058-IV передбачено право громадян на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг.

Частиною 1 ст. 9 Закону № 1058-IV визначено, що відповідно до цього Закону за рахунок коштів Пенсійного фонду в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: 1) пенсія за віком; 2) пенсія по інвалідності внаслідок загального захворювання (у тому числі каліцтва, не пов'язаного з роботою, інвалідності з дитинства); 3) пенсія у зв'язку з втратою годувальника.

Відповідно до ч. 4 ст. 24 Закону № 1058-IV періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.

Згідно з вимогами ч. 1 ст. 40 Закону № 1058-IV для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

Абзацом другим ч. 4 ст. 40 Закону № 1058-IV визначено, що за бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення попереднього перерахунку пенсії.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 44 Закону № 1058-IV заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.

Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 1058-ІV врегульовано Порядком надання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії, затвердженим постановою правління ПФУ від 25 листопада 2005 р. № 22-1 (далі - Порядок). Відповідно до вимог Порядку, заробітна плата для призначення пенсії за період роботи до 1 липня 2000 року підтверджується довідкою підприємства, установи, організації (форма і зміст довідки визначено в додатку 1 Порядку).

Довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами (пункт 2.10 Порядку).

Отже, обов'язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період роботи до 1 липня 2000 року є підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами. Іншого чинним законодавством не передбачено.

Як убачається з матеріалів справи, позивач з 13 серпня 2018 р. перебуває на обліку у відповідача та отримує пенсію за віком відповідно до Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , проте відповідачем при призначенні пенсії не було враховано архівної довідки про заробітну плату № 03-14/5934 від 7 грудня 2017 р. за період з січня 1985 р. по грудень 1990 р., видану у м. Луганську.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2014 р. №1085-р затверджено Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, до якого входить м. Луганськ.

Відповідно до вимог п.3 Постанови Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2014 р. №595 Деякі питання фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей, а також інших платежів з рахунків, відкритих в органах Казначейства , міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, місцевим державним адміністраціям забезпечити: до 1 грудня 2014 р. переміщення бюджетних установ, підприємств та організацій, що належать до сфери їх управління, з населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження (далі - тимчасово неконтрольована територія), в населені пункти, на території яких органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі. Переміщення здійснюється лише тих бюджетних установ, підприємств та організацій, що у разі зміни місцезнаходження зможуть забезпечити провадження своєї діяльності.

Таким чином, оскільки установа у м. Луганську, яка видала довідку, не переміщена з тимчасово неконтрольованої території в населений пункт, на території якого органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі, то вказана довідка про заробітну плату № 03-14/5934 від 7 грудня 2017 р. за період з січня 1985 р. по грудень 1990 р., видана у м. Луганську, що знаходиться на тимчасово окупованій території України, не може бути врахована при призначенні пенсії позивачу, оскільки її видано незаконним і неповноважним органом.

Це означає, що за таких обставин вказана довідка не може бути визнана судом належним доказом у справі для підтвердження розміру заробітної плати позивача.

Відповідно до вимог ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Ураховуючи викладене, суд визнає, що відповідач, діяв правомірно, не врахувавши при призначенні пенсії за віком позивачу архівної довідки про заробітну плату № 03-14/5934 від 7 грудня 2017 р. за період з січня 1985 р. по грудень 1990 р., видану у м. Луганську, тобто діяв відповідно до норм чинного законодавства України, вірно застосувавши нормативно-правові акти, що регулюють порядок здійснення перерахунку пенсії та належність документів для перерахунку, і дотримався вимог, передбачених частиною другою статті 2 КАС України.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що відмовляючи у неврахуванню при призначенні пенсії за віком позивачу заробітної плати архівної довідки про заробітну плату № 03-14/5934 від 7 грудня 2017 р., виданої у м. Луганську, Ірпінське об'єднане управління Пенсійного фонду України Київської області діяло на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведене свідчить, що дії відповідача були правомірними. Право позивача на перерахунок пенсії цими діями не порушено. Отже, позовні вимоги є необґрунтованими, а тому позов задоволенню не підлягає.

Підстави для вирішення питання щодо судових витрат у цій справі відсутні.

Керуючись ст.ст. 243-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

У задоволенні адміністративного позову відмовити у повному обсязі.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Повне найменування сторін:

Позивач - ОСОБА_1, адреса: АДРЕСА_1, 08297, реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1.

Відповідач - Ірпінське об'єднане управління Пенсійного фонду України Київської області, адреса: вул. Шевченка, 4, м. Ірпінь, Київська область, 08205, код ЄДРПОУ - 41248152.

Суддя Журавель В.О.

Дата складення рішення суду - 13 грудня 2018 року.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.12.2018
Оприлюднено14.12.2018
Номер документу78525515
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/4456/18

Ухвала від 21.07.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

Постанова від 29.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 28.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 17.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 22.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Постанова від 13.03.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Постанова від 13.03.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 17.01.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 17.01.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Рішення від 13.12.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні