Постанова
від 13.03.2019 по справі 810/4456/18
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 810/4456/18 Суддя (судді) першої інстанції: Журавель В.О.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 березня 2019 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого-судді: Кучми А.Ю.

суддів: Аліменка В.О., Безименної Н.В.,

за участю секретаря: Тищенко Н.В.,

розглянувши за відсутності осіб, які беруть участь в справі, без здійснення фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу відповідно до ст. 229 КАС України у відкритому судовому засіданні в залі суду апеляційну скаргу ОСОБА_2 на рішення Київського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2018 року (м. Київ, дата виготовлення повного тексту 13.12.2018) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Ірпінського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И Л А:

ОСОБА_2 звернувся з позовом до Ірпінського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області, в якому просив суд: визнати протиправними дії відповідача щодо неврахування при призначенні пенсії за віком позивачу заробітної плати за період з 1985 року по 1990 року у Відкритому акціонерному товаристві Луганський автоскладальний завод ; зобов'язати відповідача провести перерахунок та виплату пенсії позивачу на підставі довідки № 03-14/5934 від 07 грудня 2017 року.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що пенсіонер перебуває на обліку і з 13 серпня 2018 року отримує пенсію за віком. Проте, при призначенні пенсії за віком відповідачем не було враховано архівну довідку про заробітну плату № 03-14/5934 від 07 грудня 2017 року за період з січня 1985 року по грудень 1990 року, яку видано у м. Луганську, чим було порушено право позивача.

У відзиві на позовну заяву відповідачем вказано, що довідка №03-14/5934 від 07 грудня 2017 року видана незаконним органом у місті Луганську. Відповідно до вимог частин другої та третьої ст. 9 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України визначено, що будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначенні у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових підстав.

Крім того, зазначає, що відповідно до постанови Верховної Ради України Про визнання окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей тимчасово окупованими територіями від 17 березня 2015 року окремі райони та населенні пункти Донецької та Луганської областей, що були захопленні терористичними організаціями за активної участі Збройних Сил Російської Федерації отримали статус тимчасово окупованої території, до якої відноситься і місто Луганськ. Таким чином, відповідальність за надану в ній інформацію ніхто не несе, перевірити достовірність наданих в ній даних не можливо. Зазначає, що будь-які довідки чи інші документи, підготовленні або видані з території, які не підконтрольні українській владі, не підлягають розгляду, а отже підстави для здійснення перерахунку пенсії на підставі вищевказаних довідок відсутні.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2018 року у задоволенні адміністративного позову - відмовлено.

Не погоджуючись з судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову, якою позовні вимоги задовольнити. Зокрема, апелянт вказує на те, що інформація, яка міститься у довідці стосується періоду роботи з 1985 року по 1990 рік та складена на підставі особових рахунків у вказаний період. Тобто, відомості, які зафіксовані у довідці, випливають зі змісту документів, які були складені до тимчасової окупації території України. Доказів недостовірності вказаної довідки відповідачем до суду не надано.

У відзиві на апеляційну скаргу відповідачем зазначено, що довідка, яку надає позивач для підтвердження стажу видана невідомою державою, а саме Архівним управлінням Адміністрації міста Луганська Луганської області Народної Республіки, а у відповідності до частин 2 та 3 статті 9 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України будь-який акт (рішення/документ) виданий органами та/або особами, які знаходяться на тимчасово окупованій території є недійсними та не створюють правових наслідків.

Особи, які беруть участь в справі в судове засідання не з'явилися, про дату та час слухання справи були повідомлені належним чином.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду - без змін.

Згідно ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Як свідчать матеріали справи, 10 липня 2018 року позивач звернувся до відповідача із заявою про нарахування пенсії за віком відповідно до Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне забезпечення та з проханням зарахувати трудовий стаж, що підтверджується довідкою № 03-14/5934 від 07 грудня 2017 року за період роботи з 1985 року по 1990 року у Відкритому акціонерному товаристві Луганський автоскладальний завод , виданою у м. Луганську.

Листом від 24 липня 2018 року № 295/К-03 відповідач повідомив позивача про те, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2014 року № 595 з 01 грудня 2014 року на територіях, які тимчасово не контролюються українською владою, органи державної влади, в тому числі Пенсійного фонду України, не функціонують. Законом України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України від 15 квітня 2014 року № 1207-VIII визначено особливості діяльності державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на тимчасово окупованій території. Крім того, будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною третьою статті 9 зазначеного Закону, є недійсними і не створює правових наслідків.

Відтак, довідки про підтвердження стажу та розмір заробітної плати № 17 від 09 січня 2018 року, № 18 від 09 січня 2018 року, № 03-14/5934 від 07 грудня 2017 року не можуть бути прийняті до уваги, та стаж, зазначений в довідках № 03-14/5933 від 7 грудня 2017 р., № від 7 липня 2014 року, № 142 від 24 червня 2014 року, № 861-58 від 30 січня 2017 року взятий у розрахунок пенсії по записам трудової книжки.

У подальшому, з 13 серпня 2018 року позивачу призначено пенсію за віком у сумі 2334 грн. 89 коп., розмір якої визначений з розрахунку його загального стажу роботи - 35 років, 3 місяці, 17 днів з урахуванням середньомісячного заробітку за період з 1 липня 2000 року по 31 травня 2014 року.

Позивач вважає дії відповідача щодо неврахування заробітної плати з 1985 року по 1990 рік у Відкритому акціонерному товаристві Луганський автоскладальний завод протиправними, у зв'язку з чим звернувся до суду.

Не погоджуючись з неврахування заробітної плати з 1985 року по 1990 рік для призначення пенсії позивач звернувся за захистом своїх прав до суду.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що відмовляючи у неврахуванню при призначенні пенсії за віком позивачу заробітної плати архівної довідки про заробітну плату № 03-14/5934 від 07 грудня 2017 року, виданої у м. Луганську, Ірпінське об'єднане управління Пенсійного фонду України Київської області діяло на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Правовідносини, що виникають у сфері пенсійного забезпечення громадян, регулюються Законом України Про пенсійне забезпечення від 05 листопада 1991 року №1788-XII (далі - Закон № 1788-XII) та Законом України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування від 9 липня 2003 року № 1058-IV (далі - Закон № 1058-IV).

Частиною першою ст. 9 Закону № 1058-IV визначено, що відповідно до цього Закону за рахунок коштів Пенсійного фонду в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: 1) пенсія за віком; 2) пенсія по інвалідності внаслідок загального захворювання (у тому числі каліцтва, не пов'язаного з роботою, інвалідності з дитинства); 3) пенсія у зв'язку з втратою годувальника.

Статтею 24 Закону № 1058-IV закріплено, що страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

До страхового стажу для обчислення розміру пенсії за віком, з якого обчислюється розмір пенсії по інвалідності або у зв'язку з втратою годувальника, крім наявного страхового стажу, зараховується також на загальних підставах відповідно період з дня встановлення інвалідності до досягнення застрахованою особою віку, передбаченого частиною першою статті 26 цього Закону, та період з дня смерті годувальника до дати, коли годувальник досяг би віку, передбаченого частиною першою статті 26 цього Закону.

Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.

Статтею 44 Закону №1058-VI визначено, що заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.

Заява про призначення пенсії за віком може бути подана застрахованою особою не раніше ніж за місяць до досягнення пенсійного віку.

Органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

На виконання названих норм Закону № 1058-IV, правлінням Пенсійного фонду затверджено Порядок надання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, затвердженим постановою Правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 (далі - Порядок).

Пунктом 2.1 Порядку визначений перелік документів, які подаються для призначення пенсії за віком, серед яких за бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року (додаток 1) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.

Згідно п.2.10 Порядку довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.

У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми.

Отже, обов'язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період роботи до 1 липня 2000 року є підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами.

У відповідності до п.4.2 Порядку при прийманні документів орган, що призначає пенсію:

1) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж;

2) перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів;

3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності).

Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі;

4) видає пам'ятку пенсіонеру (додаток 3), копія якої зберігається у пенсійній справі.

Згідно пункту 4.3 Порядку не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 4.2 цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України.

Як свідчать матеріали справи, з 13 серпня 2018 року позивач перебуває на обліку у відповідача та отримує пенсію за віком відповідно до Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , проте відповідачем при призначенні пенсії не було враховано архівну довідку про заробітну плату працівників ВАТ Луганський автоскладальний завод № 03-14/5934 від 07 грудня 2017 року за період з січня 1985 року по грудень 1990 року, видану у м. Луганську Архівним управлінням Адміністрації міста Луганськ Луганської Народної Республіки (а.с. 25).

Так, Постановою Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2014 року №595 врегульовано деякі питання фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей, а також інших платежів з рахунків, відкритих в органах Казначейства.

Пунктом 2 вказаної постанови визначено, що перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, визначаються Кабінетом Міністрів України за поданням Служби безпеки.

У відповідності до Розпорядження Кабінету Міністрів України №1085-р від 07 листопада 2014 року м. Луганськ входить до Переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження.

Згідно п. 3 Постанови Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2014 року №595 Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, місцевим державним адміністраціям забезпечити: до 01 грудня 2014 року переміщення бюджетних установ, підприємств та організацій, що належать до сфери їх управління, з населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження (далі - тимчасово неконтрольована територія), в населені пункти, на території яких органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі. Переміщення здійснюється лише тих бюджетних установ, підприємств та організацій, що у разі зміни місцезнаходження зможуть забезпечити провадження своєї діяльності.

Тобто, цей підзаконний акт не встановлює прямої заборони приймати документи, які ними видані до окупації відповідної території України.

Разом з тим, колегія суддів враховує, що Архівне управління Адміністрації міста Луганськ Луганської Народної Республіки не переміщене з тимчасово неконтрольованої території в населений пункт, на території якого органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі, тому довідка про заробітну плату № 03-14/5934 від 07 грудня 2017 року, що знаходиться на тимчасово окупованій території України, не може бути врахована при призначенні пенсії позивачу.

Відповідно до частин 1-3 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України від 15.04.2014 №1207-VІІ державні органи та органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до Конституції та законів України, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території діють лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом.

Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків.

Крім того, позивачем не надано розрахункові листи, на підставі яких видана вказана довідка про зарплату для обчислення пенсії.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що відмовляючи у неврахуванню при призначенні пенсії за віком позивачу заробітної плати архівної довідки про заробітну плату № 03-14/5934 від 07 грудня 2017 року, відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, суд апеляційної інстанції підстав для його скасування не вбачає.

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду є законним і обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому підстав для його скасування не має.

Керуючись ст.ст. 242, 243, 251, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу ОСОБА_2 залишити без задоволення , а рішення Київського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2018 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та може бути оскаржена в порядку та строки, встановлені ст.ст. 328, 329 КАС України.

Повний текст постанови виготовлено 18.03.2019.

Головуючий-суддя:А.Ю. Кучма Судді:В.О. Аліменко Н.В. Безименна

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.03.2019
Оприлюднено19.03.2019
Номер документу80507181
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/4456/18

Ухвала від 21.07.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

Постанова від 29.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 28.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 17.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 22.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Постанова від 13.03.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Постанова від 13.03.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 17.01.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 17.01.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Рішення від 13.12.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні