ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ61022 м. Харків, пр. Науки, буд.5, тел./факс 702-10-79 inbox@lg.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
10 грудня 2018 року Справа № 913/544/18
Провадження №19/913/544/18
Розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження матеріали справи
до Приватного фармацевтичного підприємства “Фарматек” (кв.Гайового, 11/22, м.Луганськ, 91021)
про стягнення 13203 грн 53 коп.
Суддя Господарського суду Луганської області Косенко Т.В.
Секретар судового засідання - Сокрута Н.М.
У засіданні брали участь:
від позивача – представник не прибув;
від відповідача – представник не прибув.
С У Т Ь С П О Р У:
Публічне акціонерне товариство “Державний ощадний банк України” в особі філії – Луганського обласного управління АТ “Ощадбанк” звернулося до Господарського суду Луганської області з позовом до Приватного фармацевтичного підприємства “Фарматек” про стягнення боргу за щомісячне розрахункове обслуговування тарифного пакету в розмірі 8646 грн 71 коп., пені за прострочення сплати за щомісячне розрахункове обслуговування тарифного пакету в розмірі 1495 грн 05 коп., інфляційних втрат за прострочення сплати за щомісячне розрахункове обслуговування тарифного пакету в розмірі 2443 грн 71 коп., 3 % річних за прострочення сплати за щомісячне розрахункове обслуговування тарифного пакету в розмірі 618 грн 06 коп. за договором банківського рахунку №758 від 23.12.2014.
Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем зобов'язань за договором банківського рахунку №758 від 23.12.2014, а саме п.4.3.8 договору, внаслідок чого за ним утворилась заборгованість, на яку нараховані пеня, 3 % річних та інфляційні.
Ухвалою суду від 09.11.2018 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження; судове засідання призначено на 10.12.2018.
У судове засідання 10.12.2018 сторони не прибули, хоча про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.
Відповідач відзив на позовну заяву не подав, участь свого представника у судове засідання не забезпечив, хоча про дату, час та місце судового засідання був повідомлений належним чином.
Відповідно до ч.9 ст.165 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, господарський суд
В С Т А Н О В И В:
23.12.2014 між Публічним акціонерним товариством “Державний ощадний банк України” (ПАТ “Ощадбанк”) – позивачем у справі, як банком, і Приватним фармацевтичним підприємством “Фарматек” (ПФП “Фарматек”) – відповідачем у справі, як клієнтом, укладений договір №758 банківського рахунку (для переукладення).
За цим договором відповідно до законодавства України банк зобов'язується надавати клієнту послуги з розрахунково-касового обслуговування, які пов'язані із переказом грошей з рахунка (на рахунок) цього клієнта, видачею йому грошей у готівковій формі, а також здійсненням інших операцій, передбачених цим договором, а клієнт зобов'язується оплачувати вартість таких послуг та надає банку право користуватися тимчасово вільними коштами клієнта на власний розсуд (п.1.1 договору).
Відповідно до п.2.1 договору банк зобов'язується надавати послуги з розрахунково-касового обслуговування відповідно до умов цього договору, законодавства України, в т.ч. нормативно-правових актів Національного банку України за наступними відкритими рахунками №26009301259226.
Згідно з п.2.3 договору оплата за послуги, надані банком клієнту відповідно до переліку операцій з розрахункового-касового обслуговування здійснюється згідно з тарифами за послуги ТВБВ №10012/041 філії Луганського обласного управління АТ “Ощадбанк” (додаток №1 до цього договору, який є його невід'ємною складовою частиною), які можуть бути змінені банком в порядку, визначеному умовами цього договору) (далі – тарифи).
У відповідності до п.3.2 договору при настанні термінів оплати вартості наданих банком послуг з розрахунково-касового обслуговування клієнт доручає банку здійснювати договірне списання коштів в передбаченому тарифами розмірі, що необхідний для оплати наданих банком послуг з рахунку (ів) клієнта, а також інших поточних рахунків клієнта, відкритих в АТ “Ощадбанк” або тих, що будуть відкриті протягом строку дії цього договору. При цьому, з метою здійснення банком права договірного списання, передбаченого у першому абзаці цього пункту договору, у разі відсутності або недостатності на рахунках клієнта в національній валюті коштів у сумі, необхідній для повної оплати послуг, клієнт надає банку право договірного списання коштів з його рахунків в іноземній валюті та доручає банку здійснити продаж іноземної валюти, у розмірі, еквівалентному сумі, що необхідна для повної оплати послуг. Сума іноземної валюти, зазначена вище, розраховується та її продаж здійснюється по курсу продажу іноземної валюти банку для клієнтів-юридичних осіб на день здійснення її продажу.
За несвоєчасне поповнення рахунку(ів) відповідно до умов пп.4.3.9 цього договору, що призвело до неможливості здійснити договірне списання грошових коштів за надані банком послуги, клієнт сплачує банку пеню в розмірі 0,2 % від належної до сплати суми за кожний день прострочки, але не більше подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня (п.6.4 договору).
Відповідно до п.9.1 договору він набирає чинності з дати підписання сторонами та діє протягом одного календарного року. Дія договору автоматично продовжується на кожний наступний рік на тих самих умовах, якщо жодна із сторін не попередить в письмовій формі іншу сторону про припинення його дії не менше ніж за один місяць до закінчення відповідного строку дії договору.
Як зазначив позивач, починаючи з січня 2015 року відповідач порушував умови договору щодо своєчасної сплати за щомісячне розрахункове обслуговування тарифного пакету.
У зв'язку з цим позивачем звернувся до відповідача з вимогою про усунення порушень №110.20-13/1783/22704/2018-12/вих від 12.03.2018.
Вимога позивача відповідачем задоволена не була, що стало підставою для звернення Публічного акціонерного товариства “Державний ощадний банк України” в особі філії – Луганського обласного управління АТ “Ощадбанк” з даним позовом до суду.
У відповідності до ч.1 ст.55 Закону України “Про банки і банківську діяльність”, відносини банку з клієнтом регулюються законодавством України, нормативно-правовими актами Національного банку України та угодами (договорами) між клієнтом та банком.
Правовідносини сторін за цим позовом визначені укладеним між ними договором і регулюються главами 63 “Послуги”, 72 “Банківський рахунок” Цивільного кодексу України.
Частиною 1 ст.901 Цивільного кодексу України передбачено, що за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
Відповідно до ч.1 ст.1066 Цивільного кодексу України за договором банківського рахунка банк зобов'язується приймати і зараховувати на рахунок, відкритий клієнтові (володільцеві рахунка), грошові кошти, що йому надходять, виконувати розпорядження клієнта про перерахування і видачу відповідних сум з рахунка та проведення інших операцій за рахунком.
За приписом ч.ч.1,2 ст.1067 Цивільного кодексу України договір банківського рахунка укладається для відкриття клієнтові або визначеній ним особі рахунка у банку на умовах, погоджених сторонами. Банк зобов'язаний укласти договір банківського рахунка з клієнтом, який звернувся з пропозицією відкрити рахунок на оголошених банком умовах, що відповідають закону та банківським правилам.
Згідно зі ст.1068 Цивільного кодексу України банк зобов'язаний вчиняти для клієнта операції, які передбачені для рахунків даного виду законом, банківськими правилами та звичаями ділового обороту, якщо інше не встановлено договором банківського рахунка. Банк зобов'язаний зарахувати грошові кошти, що надійшли на рахунок клієнта, в день надходження до банку відповідного розрахункового документа, якщо інший строк не встановлений договором банківського рахунка або законом. Банк зобов'язаний за розпорядженням клієнта видати або перерахувати з його рахунка грошові кошти в день надходження до банку відповідного розрахункового документа, якщо інший строк не передбачений договором банківського рахунка або законом. Клієнт зобов'язаний сплатити плату за виконання банком операцій за рахунком клієнта, якщо це встановлено договором.
Згідно із ст.629 Цивільного кодексу України договір є обов'язковим для виконання сторонами.
Згідно зі ст.ст.525, 526 Цивільного кодексу України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства тощо. Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається.
Обставини справи свідчать, що укладення договору банківського рахунку спрямоване на обслуговування банківських операцій по банківському рахунку відповідача №26009301259226 (п.2.1 договору), відкритому відповідачеві згідно договору банківського рахунку.
Позивач у розрахунку заборгованості (а.с.43) вказав, що станом на 01.09.2018 сума нарахованої комісії за період з 23.12.2014 по 31.08.2018 складає 8646 грн 71 коп.
За умовами п.1.1 договору №758 від 23.12.2014 банк зобов'язується надавати клієнту послуги з розрахунково-касового обслуговування, які пов'язані із переказом грошей з рахунка (на рахунок) цього клієнта, видачею йому грошей у готівковій формі, а також здійсненням інших операцій, передбачених цим договором, а клієнт зобов'язується оплачувати вартість таких послуг та надає банку право користуватися тимчасово вільними коштами клієнта на власний розсуд.
Касове обслуговування - це сукупність банківських операцій з прийняття готівкових коштів від клієнтів і зарахування їх на відповідні банківські рахунки та видачі з клієнтських рахунків через касу банку готівкових коштів згідно з розпорядженням клієнтів на цілі, передбачені чинним законодавством.
Водночас матеріали справ не містять, а позивачем не подано доказів використання відповідачем з січня 2015 року відкритого рахунку та доказів надання послуг з виконання операцій по переказу грошей з/на рахунки відповідача, видачею грошей у готівковій формі, а також здійснення інших операцій по рахунку. Відповідач, як вбачається з виписки по рахунку (а.с.23-24), з січня 2015 року взагалі не використовував банківський рахунок. Остання операція по банківському рахунку відповідача була 23.12.2014 на суму 5600 грн 00 коп. “надходження торговельної виручки за липень 2014 року”.
Відповідно до ч.1 ст.74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Частиною 1 ст.77 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Суду в порушення викладених приписів законодавства позивачем не надано документального підтвердження надання відповідачеві послуг з розрахунково-касового обслуговування відповідно до умов договору у заявлений період.
Таким чином, суд вважає вимогу позивача про стягнення з відповідача заборгованості за надані послуги (несплачена комісія) з 23.12.2014 по 31.08.2018 у сумі 8646 грн 71 коп. необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню.
З огляду на недоведеність позивачем факту надання послуг відповідачу за договором №758 від 23.12.2014 з розрахунково-касового обслуговування, суд вважає необґрунтованим нарахування позивачем пені за період з 01.03.2018 по 31.08.2018 у розмірі 1495 грн 05 коп., 3% річних за період з 06.02.2015 по 31.08.2018 у сумі 618 грн 06 коп. та інфляційних втрат за період з лютого 2015 року по серпень 2018 року в сумі 2443 грн 71 коп. Таким чином, вказані вимоги задоволенню не підлягають.
Враховуючи викладене суд приходить до висновку про відмову у задоволені позову.
Судовий збір покладається на позивача згідно з ст.129 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст.ст.129, 232, 233, 238, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
В И Р І Ш И В:
1. У позові Публічного акціонерного товариства “Державний ощадний банк України” в особі філії – Луганського обласного управління АТ “Ощадбанк” до Приватного фармацевтичного підприємства “Фарматек” про стягнення 13203 грн 53 коп. відмовити повністю.
2. Судові витрати зі сплати судового збору віднести на позивача.
Відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції у строки, передбачені ст.256 Господарського процесуального кодексу України та порядку, визначеному п.17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення складено 14.12.2018.
Суддя Т.В. Косенко
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 10.12.2018 |
Оприлюднено | 17.12.2018 |
Номер документу | 78574486 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Білоусова Ярослава Олексіївна
Господарське
Господарський суд Луганської області
Косенко Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні