РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 грудня 2018 року справа № 2340/3649/18
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Гараня С.М.,
за участю:
секретаря судового засідання - Гордієнка Ю.П.,
представника відповідача Черкаської міської ради та третьої особи Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради - Луговського О.С. (за довіреністю),
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Смілянська-2" до Черкаської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернулось СОББ "Смілянська-2" з адміністративним позовом до Черкаської міської ради, третя особа - Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради, в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Черкаської міської ради щодо залишення без розгляду заяви СОББ "Смілянська-2" від 01.06.2018 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,7827 га, за адресою: м. Черкаси, вул. Смілянська, 2;
- зобов'язати Черкаську міську раду повторно розглянути заяву СОББ "Смілянська-2" від 01.06.2018 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,7827 га, за адресою: м. Черкаси, вул. Смілянська, 2.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач звернувся до центру надання адміністративних послуг департаменту управління справами Черкаської міської ради та Черкаської міської ради із заявами про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,7827 га, за адресою: м. Черкаси, вул. Смілянська, 2, на що отримав відмову, у зв'язку з відсутністю нотаріально посвідчених згод попередніх землекористувачів на вилучення земельних ділянок. Вказану відмову вважає неправомірною, оскільки, ч.5 ст.116 ЗК України, на яку в своїй відмові посилається відповідач, не може бути застосована на стадії розроблення проекту землеустрою.
Представник позивача до зали судового засідання не прибув, заявою від 23.11.2018 позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити в повному обсязі, а розгляд справи провести за його відсутності.
Представник відповідача та третьої особи до зали судового засідання прибув, проти задоволення позовних вимог заперечив в повному обсязі, з підстав викладених у відзиві. Додатково наголосив, що земельні ділянки, які перебувають у власності чи в користуванні громадян або юридичних осіб передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи права користування ними в порядку визначеному законом. В той же час зазначив, що добровільна відмова землекористувача від права користування земельною ділянкою повинна бути оформлена у вигляді нотаріально посвідченої згоди на вилучення земельної ділянки, а оскільки такої згоди до поданої заяви про надання дозволу на розробку проекту землеустрою позивачем надано не було, то прийняте рішення, яким відмовлено у наданні такого дозволу є законним та обгрунтованим, а тому не підлягає скасуванню.
Заслухавши пояснення представника відповідача та третьої особи, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що СОББ "Смілянська-2" створено власниками квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку №2, що розташований по вул. Смілянській, що в м. Черкаси.
01.06.2018 позивач звернувся до центру надання адміністративних послуг департаменту управління справами Черкаської міської ради із заявою та відповідним пакетом документів про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,7827 га, за адресою: м. Черкаси, вул. Смілянська, 2, під житловий будинок для приватизації.
Листом від 12.06.2018 №38712-з СОББ "Смілянська-2" отримало відмову в задоволенні поданої заяви, у зв'язку з відсутністю нотаріально посвідчених згод попередніх землекористувачів на вилучення земельних ділянок, із зазначенням їх розмірів та умов вилучення.
В подальшому, 26.07.2018 позивач звернувся з вимогою аналогічного змісту до Черкаської міської ради, на що 07.08.2018 отримав відмову з посиланням на норми законні та підзаконних нормативно-правових актів, що і у відмові від 12.06.2018 №38712-з.
Вважаючи такі дії суб'єкта владних повноважень протиправними та такими, що порушують його права та інтереси, позивач звернувся з відповідним позовом до суду.
Вирішуючи спір по суті суд виходить з наступного.
Відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею в державі регулюються Земельним кодексом України (надалі - ЗК України).
Категорії, за якими поділені всі землі в України визначені в ст.19 ЗК України, зокрема, сюди відносяться землі житлової та громадської забудови.
До земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування (ст.38 ЗК України).
Частинами 1 та 2 ст.42 ЗК України передбачено, що земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території державної або комунальної власності, надаються в постійне користування підприємствам, установам і організаціям, які здійснюють управління цими будинками. Земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкова територія, що перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку, передаються безоплатно у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно ч.2 ст.382 Цивільного кодексу України, усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.
За ч.2 ст.89 ЗК України, у спільній сумісній власності перебувають земельні ділянки співвласників жилого будинку.
Відповідно до ч.1 та 2 ст.120 ЗК України, у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Суд наголошує, що вказаною нормою закріплений принцип загальної цілісності об'єкту нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об'єкт розташований.
За цією нормою слідує, що визначення правового режиму земельної ділянки перебуває у прямій залежності від права власності на будівлю чи споруду та передбачає механізм роздільного правового регулювання нормами цивільного законодавства майнових відносин, які виникають при укладенні правочинів щодо набуття права власності на нерухомість і правового регулювання нормами земельного і цивільного законодавства при переході права на земельну ділянку, у разі набуття права власності на нерухомість. При цьому, при застосування положень ст.120 ЗК України у поєднанні із ст.125 ЗК України (право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав), слід виходити з того, що у випадку переходу права власності на об'єкт нерухомості у встановленому законом порядку, право власності на земельну ділянку у набувача нерухомості виникне одночасно із виникненням права власності на зведені на земельній ділянці об'єкти.
Частиною 5 ст.116 ЗК України, на яку в своїй відмові посилається відповідач, визначено, що земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
Проаналізувавши норми чинного законодавства у їх сукупності, а також дослідивши матеріали справи суд дійшов висновку, що питання з яким позивач звернувся до Черкаської міської ради - про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,7827 га, за адресою: м. Черкаси, вул. Смілянська, 2, під житловий будинок для приватизації не є правочином, на підставі якого земельна ділянка буде передана у власність позивача (даний етап є первинним у отриманні земельної ділянки), а тому посилання у відповіді на ч.5 ст.116 ЗК України на стадії розроблення проекту землеустрою, є безпідставним та необґрунтованим, що свідчить про її протиправність.
Оскільки, протиправність дій відповідача у спірних правовідносинах була встановлена в хорі розгляду справи, то для належного відновлення прав та інтересів СОББ "Смілянська-2" слід зобов'язати відповідача повторно розглянути заяву останнього про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,7827 га, за адресою: м. Черкаси, вул. Смілянська, 2, під житловий будинок для приватизації та прийняти рішення, з урахуванням висновків суду по даній справі.
Згідно із ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При цьому в силу положень ч.2 ст.77 вказаного кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що відповідач не довів, що під час вчинення дій, з приводу яких подано позов, він діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України, а тому вимоги СОББ "Смілянська-2" є обґрунтованими та такими, що підлягають до задоволення.
Керуючись ст. ст. 6, 9, 14, 72, 76, 90, 139, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
Позов об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Смілянська-2" задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Черкаської міської ради щодо залишення без розгляду заяви СОББ "Смілянська-2" (ідентифікаційний код - 40608467) від 01.06.2018 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,7827 га, за адресою: м. Черкаси, вул. Смілянська, 2.
Зобов'язати Черкаську міську раду повторно розглянути заяву СОББ "Смілянська-2" (ідентифікаційний код - 40608467) від 01.06.2018 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,7827 га, за адресою: м. Черкаси, вул. Смілянська, 2.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Черкаської міської ради (ідентифікаційний код - 25212542) на користь СОББ "Смілянська-2" (ідентифікаційний код - 40608467) витрати зі сплати судового збору в розмірі 3524 (три тисячі п'ятсот двадцять чотири) грн.
Копію рішення направити учасникам справи.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до суду апеляційної інстанції через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.М. Гарань
Повний текст рішення виготовлено 14.12.2018
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.12.2018 |
Оприлюднено | 18.12.2018 |
Номер документу | 78585652 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
С.М. Гарань
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні