ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 грудня 2018 року Справа № 160/9518/18 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіГорбалінського В.В. за участі секретаря судового засіданняУсенко Д.Ю. за участі: представника відповідача представника відповідача представника відповідача представника третьої особи Купріянова Ю.О. Чемезова Н.В. Корчун О.І. Сірооченко А.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_7 (51270, АДРЕСА_1, ІНН НОМЕР_1) до Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області (51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Шевченко, 7, код ЄДРПОУ 33919491), третя особа, що не заявляє самостійних вимог на стороні позивача, Територіальна організація Політичної партії Опозиційний блок в Новомосковському районі Дніпропетровської області (51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, пл. Леніна, будинок 1), про визнання протиправною постанови Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області,-
ВСТАНОВИВ :
ОСОБА_7 (далі - позивач) 15.12.2018 року звернулась до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області (далі - відповідач), в якій просить:
- визнати протиправною постанову № 2 Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області від 14.12.2018 року про утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району.
В обґрунтування позову позивачем зазначено, що при прийнятті оскаржуваної постанови Новомосковською районною виборчою комісією Дніпропетровської області порушено законний строк формування Черкаської селищної виборчої комісії, встановлений в частині 6 статті 22 Закону України Про місцеві вибори (не пізніш як за 42 дні до дня виборів), порушений строк, встановлений Постановою ЦВК від 26.11.2018 року № 229 (до 30.10.2018 року) та проведено формування складу Черкаської селищної виборчої комісії без дотримання вимог частини 1 ст.22 Закону України Про місцеві вибори (без обов'язкового включення кандидатур, запропонованих суб'єктами подання).
Ухвалою суду від 15.12.2018 року відкрито провадження у справі та призначено розгляд останньої за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи.
17.12.2018 року представниками відповідача надано до суду письмовий відзив на позов, в якому останні проти задоволення позовних вимог заперечували, посилаючись на те, що Новомосковською районною виборчою комісією Дніпропетровської області було прийняте єдине можливе рішення для забезпечення законності під час організації підготовки та проведення перших виборів депутатів сільських селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 року на відповідній території, а саме - керуючись ч. 17 ст. 22 Закону України Про місцеві вибори , за відсутності у новоствореній Новомосковській районній виборчій комісії подань від місцевих організацій партій на момент першого її засідання 14 грудня 2018 року та з метою виконання Постанови Центральної виборчої комісії від 26 листопада 2018 року № 229, Новомосковська районна виборча комісія, керуючись правом, передбаченим частиною 17 статті 22 Закону України Про місцеві вибори , за поданням Голови комісії Корчун О.І. за пропозиціями присутніх членів комісії утворила Черкаську селищну виборчу комісію Новомосковського району Дніпропетровської області та затвердила її склад у кількості 9 осіб.
Позивач у судове засідання не з'явилась, про день, час та місце розгляду справи повідомлена належним чином. У своїй позовній заяві позивач просила провести розгляд даної адміністративної справи за її відсутності.
Представники відповідача в судовому засіданні проти задоволення позову заперечували, посилаючись на обставини, викладені у відзиві на позовну заяву, який міститься в матеріалах справи, у зв'язку з чим у задоволенні позовної заяви просили відмовити.
Представник третьої особи у судовому засіданні просив задовольнити позовну заяву.
17.12.2018 року до суду надійшло клопотання Територіальної організації Політичної партії Опозиційний блок в Новомосковському районі Дніпропетровської області про залучення її до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача, в якому зазначено, що 06.11.2018 року та 07.11.2018 року територіальна організація партії запропонувала відповідачу включити до складу Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області свої кандидатури, проте вказані подання розглянуті не були і кандидатури не були включені до складу комісії, чим порушено ст. 22 Закону України Про місцеві вибори .
Заслухавши пояснення представників відповідача, представника третьої особи та свідка, дослідивши матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що постановою центральної виборчої комісії від 26.11.2018 року за № 229 прийнято рішення Про дострокове припинення повноважень усього складу Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області , зокрема, про:
- дострокове припинення повноважень всього складу Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області у зв'язку з одноразовим грубим порушенням нею Конституції України та законів України;
- зобов'язання Новомосковську районну виборчу комісію Дніпропетровської області після сформування її нового складу до 30 листопада 2018 року включно утворити Черкаську селищну виборчу комісію Новомосковського району Дніпропетровської області та сформувати її склад у зв'язку з призначенням перших виборів депутатів Черкаської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області та Черкаського селищного голови Новомосковського району Дніпропетровської області 23 грудня 2018 року.
Постановою Центральної виборчої комісії від 29 листопада 2018 року № 232 Про новий склад Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області сформовано новий склад Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області у кількості 18 (вісімнадцять) осіб.
Постановою ЦВК від 04.12.2018 року № 237 Про зміни в складі територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів внесені зміни до складу Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області.
30.11.2018 року членами Новомосковської районної виборчої комісії складено Акт № 1 про неявку деяких членів Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області, утвореної постановою ЦВК № 232 від 29.11.2018 року, про те, що на засідання комісії 30.11.2018 року о 17 год не прибули 9 членів Новомосковської районної виборчої комісії.
01.12.2018 року членами Новомосковської районної виборчої комісії складено Акт № 2 про неявку деяких членів Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області, утвореної постановою ЦВК № 232 від 29.11.2018 року, про те, що на 14 годину 01 грудня 2018 року призначено засідання новоутвореної комісії для прийняття присяги та набуття повноважень, проте на засідання комісії зібралось 9 членів комісії та були відсутні 9 членів новоутвореної Новомосковської районної виборчої комісії.
14.12.2018 року Новомосковською районною виборчою комісією складено протокол № 1 засідання комісії, відповідно до якого 10 членів комісії склали присягу членів виборчої комісії.
Також, 14.12.2018 року Новомосковською районною виборчою комісією Дніпропетровської області було прийнято постанову № 2 про утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району.
Правомірність, законність та обґрунтованість підстав винесення оскаржуваної постанови є предметом розгляду даної адміністративної справи.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Частиною 1 статті 1 Закону України Про місцеві вибори організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост (далі - місцеві вибори) регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.
Пунктом 1 частини 1 статті 19 Закону України Про місцеві вибори встановлено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.
Частиною 1 статті 20 Закону України Про місцеві вибори визначено, що виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.
Згідно з частиною 1 статті 13 Закону України Про Центральну виборчу комісію , рішення Центральної виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов'язковим для виконання всіма суб'єктами відповідного виборчого процесу чи процесу референдуму, в тому числі відповідними виборчими комісіями і комісіями з референдумів нижчого рівня, а також органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями усіх форм власності та громадянами України.
Щодо порушення строків формування Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області, суд зазначає наступне.
Дійсно, частиною шостою статті 22 Закону України Про місцеві вибори передбачено, що районні територіальні виборчі комісії формують склад міських (крім міст, зазначених у частинах четвертій, п'ятій та восьмій цієї статті), сільських, селищних територіальних виборчих комісій у відповідному районі не пізніш як за 42 дні до дня виборів. Подання до складу відповідних територіальних виборчих комісій можуть вносити районні організації політичних партій, зазначених у частині другій цієї статті. Такі подання вносяться не пізніш як за 45 днів до дня виборів.
Водночас, суд зазначає, що відповідну бездіяльність щодо не створення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області було допущено Новомосковською районною виборчою комісією Дніпропетровської області попереднього складу, що було неодноразово встановлено постановами ЦВК від 23.11.2018 року № 226 та від 26.11.2018 року № 229, а також рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.11.2018 року в справі № 160/8511/18. І вказана бездіяльність стала підставою для припинення повноважень всього складу комісії та формування на підставі постанови ЦВК від 29.11.2018 року № 232 її нового складу.
При цьому, відповідно до ч. 3 ст. 20 Закону України Про місцеві вибори , повноваження територіальної виборчої комісії у новосформованому складі починаються з моменту складення присяги більшістю від складу територіальної виборчої комісії, визначеного при формуванні її складу, на засіданні цієї комісії.
Оскільки, фактично Новомосковська районна виборча комісія в новому складі отримала свої повноваження лише 14.12.2018 року і до цього часу не мала законних підстав для створення Черкаської селищної виборчої комісії у строк, встановлений статтею 22 Закону України Про місцеві вибори , суд доходить висновку, що вказана обставина не може бути покладено в основу скасування оспорюваної постанов.
Вказана думка суду також підтверджується тим фактом, що незважаючи на строки створення виборчих комісії, встановлених статтею 22 Закону України Про місцеві вибори , Центральна виборча комісія допускає можливість створення таких комісій в більш пізні строки, що випливає з постанов ЦВК від 23.11.2018 року № 226 та від 26.11.2018 року № 229.
Щодо порушення порядку формування Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області, суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до частини 3 статті 22 Закону України Про місцеві вибори встановлено наступне:
Суб'єкти подання кандидатур, зазначені у пункті 1 частини другої цієї статті, можуть запропонувати до складу відповідної територіальної виборчої комісії не більше ніж по дві кандидатури. Суб'єкти подання кандидатур, зазначені у пункті 2 частини другої цієї статті, можуть запропонувати до складу відповідної територіальної виборчої комісії не більше ніж по одній кандидатурі.
До складу територіальної виборчої комісії обов'язково включаються кандидатури, запропоновані суб'єктами подання, зазначеними у пункті 1 частини другої цієї статті.
Кандидатури від місцевих організацій партій - по одній кандидатурі від місцевої організації однієї політичної партії, зазначених у пункті 2 частини другої цієї статті, включаються до складу територіальних виборчих комісій за результатами жеребкування, що проводиться виборчою комісією, яка формує склад відповідної територіальної виборчої комісії, у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією, перед формуванням складу комісії.
Кандидатури, внесені до складу територіальної виборчої комісії, можуть бути відхилені лише з підстав їх невідповідності вимогам, зазначеним у статті 21 цього Закону, порушення вимог частин другої - одинадцятої цієї статті або застосування механізму жеребкування, передбаченого цією частиною.
Рішення про відхилення кандидатур не приймається.
Згідно з частиною 17 статті 22 Закону України Про місцеві вибори , у разі якщо подання щодо кандидатур до складу територіальної виборчої комісії не надійшли в установлені цією статтею строки або до складу територіальної виборчої комісії запропоновано менше ніж 9 осіб, склад територіальної виборчої комісії формується у визначені частинами четвертою - дев'ятою цієї статті строки за поданням голови відповідної виборчої комісії за пропозиціями членів комісії.
Так, відповідно до пункту 9 додатку постанови Центральної виборчої комісії від 19.10.2018 року № 163 визначено, що останнім днем подання до районної виборчої комісії кандидатур до складу відповідних сільських, селищних, міських виборчих комісій для утворення та формування складу цих комісій у зв'язку з призначенням перших місцевих виборів було 07 листопада 2018 року.
В судовому засіданні судом було встановлено, що 07.11.2018 року територіальною організацією Політичної партії Опозиційний блок в Новомосковському районі Дніпропетровської області було внесено два подання до Новомосковської районної виборчої комісії для обов'язкового включення та включення шляхом жеребкування до складу Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області своїх кандидатур. Водночас вказані кандидатури не були розглянуті на засіданні комісії та по ним не було прийнято рішення.
Вказана обставина підтверджується копіями двох подань від 06.11.2018 року, які містять відмітку про їх реєстрацію 07.11.2018 року в Новомосковській районній виборчій комісії за номерами 11 та 12, а також свідченнями допитаної в судовому засіданні в якості свідка ОСОБА_8, яка була станом на 07.11.2018 року головою Новомосковської районної виборчої комісії.
ОСОБА_8 надала свідчення, що вона виконувала повноваження голови Новомосковської районної виборчої комісії з 21.09.2015 року по 26.11.2018 року. 07.11.2018 року вона особисто отримала від уповноважених представників наступних територіальних організацій політичних партій: Радикальна партія Олега Ляшка, Всеукраїнське об'єднання Батьківщина , Самопоміч, Блок Петра Порошенка, Опозиційний блок, Народний фронт по два подання щодо кандидатур до Черкаської селищної виборчої комісії, які були зареєстровані відповідно за номерами в книзі обліку вхідної кореспонденції 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14. Вказані подання зберігались до 03.12.2018 року в сейфі виборчої комісії і 03.12.2018 року вона передала їх за актом прийому передачі першому заступнику голови Новомосковської районної державної адміністрації Чечеленко Олександру Юрійовичу.
Отже, в судовому засіданні повністю підтвердилось і не заперечувалось представниками відповідача факт отримання Новомосковською районною виборчою комісією у встановлені Законом строки подань щодо кандидатур до складу Черкаської селищної виборчої комісії.
Також, судом був проаналізований протокол засідання Новомосковської районної виборчої комісії від 14.12.2018 року № 2, з якого вбачається, що питання щодо наявності або відсутності подань від місцевих організацій політичних партій взагалі не обговорювалось. Не було вирішено під час засідання комісії питання, чи були подані такі подання, від яких суб'єктів вказані подання подані, де вони перебувають, чи можна формувати склад Черкаської селищної виборчої комісії саме 14.12.2018 року, чи наступили обставини, за якими закон дозволяє формувати склад комісії за поданням голови відповідної виборчої комісії за пропозиціями членів комісії, які заходи вживались комісією для встановлення інформації щодо подання таких подань тощо.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що Новомосковською районною виборчою комісії не було дотримано вимог, встановлених статтею 22 закону України Про місцеві вибори під час формування складу Черкаської селищної виборчої комісії та прийнятті постанови № 2 від 14.12.2018 року.
Суд не приймає як правомірну поведінку твердження відповідача, що на момент засідання 14.12.2018 року комісії у неї були відсутні відомості про наявність таких подань в комісії, оскільки попередній голова комісії не передав новосформованому складу комісії печатку та документацію, про що складено акт про відкриття сейфу з документацією та печатками від 05.12.2018 року, оскільки сказаний акт не містить відомостей про відсутність книг реєстрації вхідної кореспонденції або поданих територіальними органами політичних партій подань в комісії, а лише містить відомості про відсутність документації в сейфі. Крім того, фактичні недоліки в організації роботи комісії, в тому числі і у зв'язку із зміною складу комісії не повинно впливати на права суб'єктів виборчого процесу та реалізацію ними своїх прав.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Положеннями частини 1 статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмету доказування.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про задоволення позовної заяви.
Частиною дев'ятою статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Разом із тим, відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторона, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки, при зверненні до суду з даним позовом позивач не сплатив судовий збір, однак, позов було задоволено, судовий збір у розмірі 704,80 грн. стягується на користь Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі - Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області.
Керуючись статтями 73, 77, 139, 242, 243, 245, 246, 255, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ :
Позовну заяву ОСОБА_7 (51270, АДРЕСА_1, ІНН НОМЕР_1) до Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області (51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Шевченко, 7, код ЄДРПОУ 33919491), третя особа, що не заявляє самостійних вимог на стороні позивача, Територіальна організація Політичної партії Опозиційний блок в Новомосковському районі Дніпропетровської області (51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, пл. Леніна, будинок 1) про визнання протиправною постанови Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області - задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову № 2 Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області від 14.12.2018 року про утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району.
Стягнути з Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 33919491, адреса: 51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Шевченко, 7) на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 704,80 грн. (сімсот чотири гривні 80 коп.).
Відповідно до ч. 1 ст. 272 Кодексу адміністративного судочинства України, судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених статтями 273, 275 - 277, 280, 282, пунктами 5 та 6 частини першої статті 283, статтями 286-288 цього Кодексу, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції
Згідно із ч. 2 ст. 278 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 273 - 277 цього Кодексу. Можуть бути подані у дводенний строк з дня їх проголошення, а на судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.
Статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції, проте, відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.
Суддя В.В. Горбалінський
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.12.2018 |
Оприлюднено | 19.12.2018 |
Номер документу | 78613658 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Горбалінський Володимир Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Горбалінський Володимир Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Горбалінський Володимир Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні