ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а їн и
21 грудня 2018 року м. Дніпросправа № 160/9518/18
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Семененка Я.В. (доповідач),
суддів: Бишевської Н.А., Добродняк І.Ю.,
за участю секретаря судового засідання Кязимової Д.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Дніпрі апеляційну скаргу Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2018 року (суддя Горбалінський В.В.) по справі №160/9518/18 за позовом ОСОБА_1 до Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на стороні позивача - Територіальна організація Політичної партії "Опозиційний блок" в Новомосковському районі Дніпропетровської області, про визнання протиправною постанови Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом, в якому просила визнати протиправною постанову № 2 Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області від 14.12.2018 року про утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району.
В обґрунтування заявлених вимог посилалась на те, що Новомосковською районною виборчою комісією Дніпропетровської області порушено строк формування Черкаської селищної виборчої комісії, встановлений в частині 6 статті 22 Закону України "Про місцеві вибори" (не пізніш як за 42 дні до дня виборів), порушений строк, встановлений Постановою ЦВК від 26.11.2018 року № 229 (до 30.10.2018 року) та проведено формування складу Черкаської селищної виборчої комісії без дотримання вимог частини 1 ст.22 Закону України "Про місцеві вибори" (без обов'язкового включення кандидатур, запропонованих суб'єктами подання).
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2018 року адміністративний позов задоволено, а саме визнано протиправною та скасовано постанову № 2 Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області від 14.12.2018 року про утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району.
За наслідками розгляду справи судом першої інстанції зроблено наступні висновки.
Так, суд першої інстанції не погодився з аргументами позивача про те, що у спірному випадку відповідачем було порушено строки створення Черкаської селищної виборчої комісії. Такі висновки суд обґрунтував тим, що фактично Новомосковська районна виборча комісія в новому складі отримала свої повноваження лише 14.12.2018 року і до цього часу не мала законних підстав для створення Черкаської селищної виборчої комісії.
В той же час, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що Новомосковською
районною виборчою комісії не було дотримано вимог, встановлених статтею 22 Закону України "Про місцеві вибори" під час формування складу Черкаської селищної виборчої комісії та прийнятті постанови № 2 від 14.12.2018 року.
Такі висновки суд обгрунтував тим, що 07.11.2018 року територіальною організацією Політичної партії "Опозиційний блок" в Новомосковському районі Дніпропетровської області було внесено два подання до Новомосковської районної виборчої комісії для обов'язкового включення шляхом жеребкування до складу Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області своїх кандидатур. Але вказані кандидатури не були розглянуті на засіданні комісії та по ним не було прийнято рішення.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, неповне з'ясування обставин справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову. В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на наступне. Так, за позицією скаржника судом першої інстанції залучено в якості третьої особи - територіальну організацію Політичної партії "Опозиційний блок" в Новомосковському районі Дніпропетровської області з порушенням частини 2 статті 49 КАС України, оскільки така процесуальна дія відбулася після початку розгляду справи по суті. Також, за позицією відповідача, судом першої інстанції не дотримано вимог процесуального закону під час вирішення питання щодо допиту свідка, оскільки заява від третьої особи про допит свідка надійшла після початку судового засідання у справі, що є порушенням ч.3 ст.92 КАС України. Щодо суті спірних правовідносин, то позиція відповідача фактично зводиться до того, що встановлені обставини у цій справі не дозволяють дійти висновку, який зроблено судом першої інстанції, про порушення Новомосковською районною виборчою комісією Дніпропетровської області вимог ст..22 Закону України Про місцеві вибори . З цього приводу відповідач вказує на те, що встановлені у цій справі обставини свідчать про те, що на час прийняття оскарженого рішення про створення селищної виборчої комісії, у відповідача були відсутні подання територіальної організацію Політичної партії "Опозиційний блок" в Новомосковському районі Дніпропетровської області для включення шляхом жеребкування кандидатур цієї територіальної організації. Вказані обставини унеможливили врахування кандидатів від третьої особи при створенні селищної виборчої комісії, у зв'язку з чим суд першої інстанції, за позицією відповідача, дійшов безпідставного висновку про порушення відповідачем вимог, встановлених статтею 22 Закону України "Про місцеві вибори" під час формування складу Черкаської селищної виборчої комісії та прийнятті постанови № 2 від 14.12.2018 року
Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, суд апеляційної інстанції встановлено наступне.
Так, встановлені обставини справи свідчать про те, що постановою центральної виборчої комісії від 26.11.2018 року за № 229 прийнято рішення "Про дострокове припинення повноважень усього складу Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області", зокрема, про:
- дострокове припинення повноважень всього складу Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області у зв'язку з одноразовим грубим порушенням нею Конституції України та законів України;
- зобов'язання Новомосковську районну виборчу комісію Дніпропетровської області після сформування її нового складу до 30 листопада 2018 року включно утворити Черкаську селищну виборчу комісію Новомосковського району Дніпропетровської області та сформувати її склад у зв'язку з призначенням перших виборів депутатів Черкаської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області та Черкаського селищного голови Новомосковського району Дніпропетровської області 23 грудня 2018 року.
Постановою Центральної виборчої комісії від 29 листопада 2018 року № 232 "Про новий склад Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області" сформовано новий склад Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області у кількості 18 (вісімнадцять) осіб.
Постановою ЦВК від 04.12.2018 року № 237 "Про зміни в складі територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів" внесені зміни до складу Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області.
14.12.2018 року Новомосковською районною виборчою комісією Дніпропетровської області було прийнято постанову №2 про утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району.
Вказана постанова районної виборчої комісії оскаржена позивачем у судовому порядку.
За наслідками перегляду справи, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до ч.1 ст.273 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб'єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб'єкти ініціювання референдуму.
Згідно із ч.2 ст.273 КАС України виборець, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.
Отже, за загальним правилом правом щодо оскарження рішень виборчих комісій наділені суб'єкти відповідного виборчого процесу (ч.1 ст.273 КАС України).
В той же час, частиною 2 статті 273 КАС України встановлено обмеження щодо права виборця по оскарженню рішень виборчих комісій і такими обмеженнями є те, що право на оскарження рішень виборчих комісій виборець набуває у випадку, якщо такі рішення порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі.
Таким чином, враховуючи зміст та обсяг заявлених позивачем вимог, визначальним є встановлення обставин, які свідчать про порушення виборчих прав або інтересів позивача оскарженим рішенням відповідача.
Відповідно до статті 38 Конституції України громадяни України мають право вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Виборче право - це сукупність юридичних норм, що закріплюють права громадян обирати й бути обраними в органи державної влади та органи місцевого самоврядування.
У суб'єктивному розумінні виборче право це гарантована громадянинові державою можливість брати участь у виборах державних органів і органів місцевого самоврядування. У вказаному контексті виборче право є активним та пасивним.
Активне виборче право - право громадян голосувати на виборах (обирати).
Пасивне виборче право - право громадянина бути обраним.
Звертаючись до суду з позовом позивачем не було обґрунтовано те, у чому полягає порушення її виборчих прав чи інтересів оскарженим рішенням відповідача, яким створено Черкаську селищну виборчу комісію Новомосковського району саме з метою реалізації мешканцями територіальної громади своїх виборчих прав.
Єдиним посиланням у позові є те, що вона є виборцем на місцевих виборах до Черкаської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області, у зв'язку з чим є суб'єктом виборчого процесу. При цьому, позивач посилається на положення ст..172 КАС України, в редакції, яка втратила чинність з 15.12.2017р.
Суд першої інстанції на вказані обставини уваги не звернув та не надав оцінки можливості порушення оскарженим рішенням відповідача виборчих прав та інтересів позивача.
При цьому, суд першої інстанції встановив обставини у справі, які за його позицією, свідчать про порушення прав територіальної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Новомосковському районі Дніпропетровської області, кандидати від якої не брали участі при формуванні Черкаської селищної виборчої комісії.
В той же час, встановивши зазначені обставини, суд першої інстанції вирішив задовольнити позов саме ОСОБА_1. При цьому, не навівши жодних обставин, які б свідчили про порушення прав позивача у спірних правовідносинах. Як не зазначив суд першої інстанції і те, яким чином скасування рішення про створення виборчої комісії, що фактично унеможливлює проведення голосування на території проживання позивача (оскільки проведення виборів призначено на 23.12.2018р.), може захистити виборчі права позивача, які, як зазначено вище, полягають у праві обирати та праві бути обраним.
Суд апеляційної інстанції, за наслідками розгляду справи, вважає за необхідне зазначити те, що позивачем не було обґрунтовано порушення її виборчих прав чи інтересів оскарженим рішенням відповідача, а встановлені обставини у цій справі не дають підстав для таких тверджень.
Таким чином, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити те, що оскільки у цій справі не встановлено обставин, які б свідчили про порушення прав чи інтересів позивача, то відсутні підстави для судового захисту виборчих прав та інтересів позивача у спірних правовідносинах.
Приймаючи до уваги вищевикладене, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про наявність підстав для задоволення апеляційної скарги, скасування рішення суду першої інстанції та прийняття нової постанови про відмову у задоволенні позову.
На підставі викладеного, керуючись п.2 ч.1 ст.315, ст.ст. 317, 321, 322, 325 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області - задовольнити.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2018 року по справі №160/9518/18 - скасувати та прийняти нову постанову.
У задоволенні позову ОСОБА_1 - відмовити.
Постанова суду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ч.3 ст.272 Кодексу адміністративного судочинства України касаційному оскарженню не підлягає.
Головуючий - суддя Я.В. Семененко
суддя Н.А. Бишевська
суддя І.Ю. Добродняк
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2018 |
Оприлюднено | 22.12.2018 |
Номер документу | 78768823 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Семененко Я.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Горбалінський Володимир Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Горбалінський Володимир Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Горбалінський Володимир Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні