ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 грудня 2018 року Справа № 160/9539/18 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Кучми К.С. при секретарі - Чорній М.В. за участю: представника позивача - Сірооченка А.В. представників відповідача - Чемезової Н.В., Купріянової Ю.О. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за позовом Територіальної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Новомосковському районі Дніпропетровської області до Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області про визнання протиправною та скасування постанови № 2 від 14.12.2018 року, зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
17.12.2018 року Територіальна організація Політичної партії "Опозиційний блок" в Новомосковському районі Дніпропетровської області звернулася до адміністративного суду з позовом до Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області, в якій просила:
- визнати протиправною та скасувати постанову Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області № 2 "Про утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району" від 14.12.2018 року;
- зобов'язати Новомосковську районну виборчу комісію Дніпропетровської області розглянути питання щодо утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області та формування її складу з обов'язковим включенням до складу Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області кандидатур ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 від Територіальної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Новомосковському районі Дніпропетровської області.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивачем зазначено, що йому 15 грудня 2018 року стало відомо, що відповідачем 14 грудня 2018 року було прийнято постанову № 2 Про утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району , згідно до додатку до цієї постанови, Черкаська селищна виборча комісія Новомосковського району Дніпропетровської області створена у кількості 9 осіб. Вважають, що постанова Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області № 2 Про утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району від 14.12.2018 року є протиправною та підлягає скасуванню. Подання позивача були внесені до Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області вчасно, тобто у встановлений строк, а тому підлягали обов'язковому розгляду відповідачем, але останній неправомірно не включив до складу Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області кандидатури ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 від Територіальної організації Політичної партії Опозиційний блок в Новомосковському районі Дніпропетровської області.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17.12.2018 року було відкрито провадження у справі та призначено її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи на 18.12.2018 року на 14-10 год.
В судовому засіданні представник позивача заявлені позовні вимоги підтримав, просив суд позов задовольнити з викладених у ньому підстав.
Ухвалою суду від 18.12.2018 року було відмовлено у задоволенні заяви представника відповідача - Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області про залишення без розгляду позову в частині позовних вимог по справі № 160/9539/18.
Ухвалою суду від 18.12.2018 року було відмовлено у задоволенні заяви представника відповідача - Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області про зупинення провадження у справі № 160/9539/18.
Представники відповідача пред'явлені позовні вимоги не визнали та зазначили, що постанова Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області № 2 від 14 грудня 2018 року Про утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району є законною, складеною в межах наданих законом повноважень та відповідно до чинного законодавства України, а, отже не містить ознак протиправності, у тому числі в частині невключення до складу Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області кандидатур від позивача. Новомосковська районна виборча комісія Дніпропетровської області після її створення у новому складі вжила всіх необхідних та можливих заходів задля розпочатку роботи, розшуку печатки та виборчої документації комісії, а також виконання вимог Центральної виборчої комісії в частині створення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області. За таких обставин, відповідач у відзиві на позов, а його представники в судовому засіданні просили суд у задоволенні позову відмовити повністю.
Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, заслухавши покази свідка - ОСОБА_7, суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що постановою Центральної виборчої комісії від 26.11.2018 року за № 229 прийнято рішення "Про дострокове припинення повноважень усього складу Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області", зокрема, про: дострокове припинення повноважень всього складу Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області у зв'язку з одноразовим грубим порушенням нею Конституції України та законів України; зобов'язання Новомосковську районну виборчу комісію Дніпропетровської області після сформування її нового складу до 30 листопада 2018 року включно утворити Черкаську селищну виборчу комісію Новомосковського району Дніпропетровської області та сформувати її склад у зв'язку з призначенням перших виборів депутатів Черкаської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області та Черкаського селищного голови Новомосковського району Дніпропетровської області 23 грудня 2018 року.
Судом також встановлено, що постановою Центральної виборчої комісії від 29 листопада 2018 року № 232 "Про новий склад Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області" сформовано новий склад Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області у кількості 18 (вісімнадцять) осіб.
Постановою ЦВК від 04.12.2018 року № 237 "Про зміни в складі територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів" внесені зміни до складу Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області.
В судовому засіданні також встановлено, що 14.12.2018 року Новомосковською районною виборчою комісією складено протокол № 1 засідання комісії, відповідно до якого 10 членів комісії склали присягу членів виборчої комісії. 14.12.2018 року Новомосковською районною виборчою комісією Дніпропетровської області було прийнято постанову № 2 про утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району.
Правомірність та обґрунтованість спірної постанови від 14.12.2018 р. №2 та дій відповідача щодо не включення до складу Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області кандидатури ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 від Територіальної організації Політичної партії Опозиційний блок в Новомосковському районі Дніпропетровської області є предметом спору, який передано на вирішення суду.
Аналізуючи виниклі між сторонами правовідносини, суд приходить до наступного.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17.12.2018 року по справі №160/9518/18 позовну заяву ОСОБА_8 до Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на стороні позивача, Територіальна організація Політичної партії Опозиційний блок в Новомосковському районі Дніпропетровської області про визнання протиправною постанови Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області було задоволено та визнано протиправною та скасовано постанову № 2 Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області від 14.12.2018 року про утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району.
Під час розгляду справи за №160/9518/18 було встановлено, що 07.11.2018 року Територіальною організацією Політичної партії "Опозиційний блок" в Новомосковському районі Дніпропетровської області було внесено два подання до Новомосковської районної виборчої комісії для обов'язкового включення та включення шляхом жеребкування до складу Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області своїх кандидатур. Водночас вказані кандидатури не були розглянуті на засіданні комісії та по ним не було прийнято рішення. Вказана обставина підтверджується копіями двох подань від 06.11.2018 року, які містять відмітку про їх реєстрацію 07.11.2018 року в Новомосковській районній виборчій комісії за номерами 11 та 12, а також свідченнями допитаної в судовому засіданні в якості свідка ОСОБА_7, яка була станом на 07.11.2018 року головою Новомосковської районної виборчої комісії. Отже, в судовому засіданні повністю підтвердилось і не заперечувалось представниками відповідача факт отримання Новомосковською районною виборчою комісією у встановлені Законом строки подань щодо кандидатур до складу Черкаської селищної виборчої комісії. Також, судом був проаналізований протокол засідання Новомосковської районної виборчої комісії від 14.12.2018 року № 2, з якого вбачається, що питання щодо наявності або відсутності подань від місцевих організацій політичних партій взагалі не обговорювалось.
Так, позивач по даній справі № 160/9539/18 виступав у справі №160/9518/18 третьою особою, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача.
Територіальна організація політичної партії Опозиційний блок в Новомосковському районі Дніпропетровської області у справі № 160/9518/18 надала свої пояснення, викликала та суд допитав у якості свідка ОСОБА_7, надала письмові докази та просила задовольнити позовні вимоги, тобто також визнати протиправною постанову Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області №2 від 14.12.2018 року Про утворення Черкаської селищної комісії Новомосковського району Дніпропетровської області .
Отже, судом у справі №160/9518/18 були розглянуті позовні вимоги щодо протиправності постанови Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області №2 від 14.12.2018 року Про утворення Черкаської селищної комісії Новомосковського району Дніпропетровської області та винесено відповідне рішення, а отже станом на 18.12.2018 року по справі фактично відсутній предмет спору. Позивач по даній справі фактично зловживає наданими йому процесуальними правами.
Що стосується позовних вимог щодо зобов'язання відповідача розглянути питання щодо утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області та формування її складу з обов'язковим включенням до складу Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області кандидатур ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 від Територіальної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Новомосковському районі Дніпропетровської області, суд зазначає на таке.
В силу ч.1 ст.1 Закону України "Про місцеві вибори" організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост (далі - місцеві вибори) регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.
Пунктом 1 частини 1 статті 19 Закону України "Про місцеві вибори" встановлено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.
Частиною 1 статті 20 Закону України "Про місцеві вибори" визначено, що виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.
Згідно з ч.1 ст.13 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", рішення Центральної виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов'язковим для виконання всіма суб'єктами відповідного виборчого процесу чи процесу референдуму, в тому числі відповідними виборчими комісіями і комісіями з референдумів нижчого рівня, а також органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями усіх форм власності та громадянами України.
Відповідно до частин 1, 6, 14, 15, 16 ст.22 Закону України "Про місцеві вибори", склад територіальних виборчих комісій формується за поданнями зареєстрованих у встановленому законом порядку місцевих організацій партій з урахуванням обмежень, встановлених частиною другою статті 12 цього Закону, у кількості не менше 9 і не більше 18 осіб.
Районні територіальні виборчі комісії формують склад міських (крім міст, зазначених у частинах четвертій, п'ятій та восьмій цієї статті), сільських, селищних територіальних виборчих комісій у відповідному районі не пізніш як за 42 дні до дня виборів. Подання до складу відповідних територіальних виборчих комісій можуть вносити районні організації політичних партій, зазначених у частині другій цієї статті. Такі подання вносяться не пізніш як за 45 днів до дня виборів.
Виборчі комісії, зазначені у частинах четвертій - дев'ятій цієї статті, одночасно з формуванням складу територіальної виборчої комісії призначають голову, заступника голови, секретаря такої виборчої комісії.
Голова, заступник голови та секретар територіальної виборчої комісії мають призначатися від різних суб'єктів подання, визначених частиною другою цієї статті.
Рішення про формування складу територіальної виборчої комісії оприлюднюється виборчою комісією, яка сформувала склад територіальної виборчої комісії, у відповідних місцевих друкованих засобах масової інформації або в інший визначений нею спосіб не пізніше наступного дня після дня прийняття такого рішення. Рішення про зміни у складі територіальної виборчої комісії оприлюднюється у порядку та у строки, встановлені цією частиною, однак не пізніше останнього дня перед днем голосування.
Відповідно до ст.20 Закону України "Про місцеві вибори", пункти 1.1, 1.12, 1.13, 1.19 Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, зазначив, що кожна виборча комісія самостійно визначає порядок та режим своєї роботи в межах, встановлених нормами виборчого законодавства.
Суд зазнає, що за Рекомендацією № R (80) 2 комітету державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Європи 11 травня 1980 року на 316-й нараді заступників міністрів, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Отже, під дискреційним повноваженням розуміють таке повноваження, яке надає певний ступінь свободи адміністративному органу при прийняті рішення, тобто, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибрати один з кількох варіантів рішення.
З огляду на положення Кодексу адміністративного судочинства України щодо компетенції адміністративного суду, останній не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.
Отже, адміністративний суд у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, виконуючи завдання адміністративного судочинства щодо перевірки відповідності їх прийняття (вчинення) визначеним законодавством критеріям, не втручається та не може втручатися у дискрецію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень щодо питань виборчого процесу за названими критеріями.
Зі змісту наведених норм вбачається, що питання щодо утворення селищної виборчої комісії та формування її складу є саме дискреційними повноваженнями Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області, а отже суд своїм рішенням не може підміняти рішення відповідача.
За таких обставин, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову з викладених вище підстав.
На підставі викладеного, та керуючись ст.ст.73, 77, 139, 242, 243, 245, 246, 255, 273 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Територіальної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Новомосковському районі Дніпропетровської області (51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, пл. Леніна, будинок 1, ідентифікаційний код юридичної особи відсутній) до Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області (51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Шевченко, 7, код ЄДРПОУ 33919491) про визнання протиправною та скасування постанови № 2 від 14.12.2018 року, зобов'язання вчинити певні дії - відмовити повністю.
Відповідно до ч.1 ст.272 КАС України, судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених статтями 273, 275-277, 280, 282, пунктами 5 та 6 частини першої статті 283, статтями 286-288 цього Кодексу, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції
Згідно з ч.2 ст.278 КАС України, апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 273-277 цього Кодексу. Можуть бути подані у дводенний строк з дня їх проголошення, а на судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.
Статтею 297 КАС України встановлено, що апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції, проте, відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.
Суддя Кучма К.С.
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2018 |
Оприлюднено | 21.12.2018 |
Номер документу | 78654231 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні