Постанова
від 22.12.2018 по справі 160/9539/18
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а їн и

22 грудня 2018 року м. Дніпросправа № 160/9539/18

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Ясенової Т.І. (доповідач),

суддів: Суховарова А.В., Головко О.В.,

за участю секретаря судового засідання Троянова А.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі адміністративну справу за апеляційною скаргою Територіальної організації Політичної партії Опозиційний блок в Новомосковському районі Дніпропетровської області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 грудня 2018 року (суддя Кучма К.С.) в адміністративній справі за позовом Територіальної організації Політичної партії Опозиційний блок в Новомосковському районі Дніпропетровської області до Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області про визнання протиправною та скасування постанови № 2 від 14 грудня 2018 року та зобов'язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

17 грудня 2018 року Територіальна організація Політичної партії Опозиційний блок в Новомосковському районі Дніпропетровської області звернулася до суду з позовом до Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області, в якому просила:

- визнати протиправною та скасувати постанову Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області № 2 Про утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району від 14 грудня 2018 року;

- зобов'язати Новомосковську районну виборчу комісію Дніпропетровської області розглянути питання щодо утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області та формування її складу з обов'язковим включенням до складу Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області кандидатур ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 від Територіальної організації Політичної партії Опозиційний блок в Новомосковському районі Дніпропетровської області.

В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що 15 грудня 2018 року позивачу стало відомо, про те, що Новомосковською районною виборчою комісією Дніпропетровської області 14 грудня 2018 року було прийнято постанову № 2 Про утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району , згідно до додатку до цієї постанови, Черкаська селищна виборча комісія Новомосковського району Дніпропетровської області створена у кількості 9 осіб.

Вказану постанову Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області вважає протиправною та такою, що підлягає скасуванню, оскільки оскаржувана постанова суперечить вимогам частини 3 статті 22 Закону України Про місцеві вибори та порушує передбачене законом право позивача на участь у формуванні відповідної територіальної виборчої комісії.

Зазначає, що позивачем з дотриманням вимог статті 22 Закону України Про місцеві вибори , якою врегульовано порядок формування територіальних виборчих комісій, та у строк, встановлений Календарним планом основних організаційних заходів з підготовки та проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 року, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 19 жовтня 2018 року №163 - до 7 листопада включно, було подано подання до Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області для обов'язкового включення до складу Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області кандидатури ОСОБА_1 та ОСОБА_2, яке було отримано головою комісії ОСОБА_4 та зареєстровано в журналі вхідної кореспонденції за № 12 від 07листопада 2018 року, що підтверджується відповідною відміткою на поданні та журналом вхідної кореспонденції виборчої комісії.

Також позивачем 7 листопада 2018 року було подано подання до Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області для включення до складу Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області кандидатуру ОСОБА_3, яке отримано головою комісії ОСОБА_4 та зареєстровано в журналі вхідної кореспонденції за № 11 від 07листопада 2018 року, що підтверджується відповідною відміткою на поданні та журналом вхідної кореспонденції виборчої комісії.

При формуванні Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області відповідачем не проводилось жеребкування, а тому кандидатура ОСОБА_3 підлягала обов'язковому включенню до складу Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області.

Оскільки позивачем були дотримані вимоги законодавства щодо порядку та строку внесення вказаних подань, вони підлягали обов'язковому розгляду відповідачем, проте відповідачем неправомірно не було включено до складу Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області кандидатури позивача.

Також посилається на те, що оскаржувана постанова була прийнята неповноважною територіальною виборчою комісією на неповноважному засіданні територіальної виборчої комісії, в порушення вимог частини 3 статті 20 та частини 4 статті 27 Закону України Про місцеві вибори , оскільки 14 грудня 2018 року присягу склали та були присутні на засіданні лише 9 членів Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області із загального складу, що становить 18 осіб.

Враховуючи протиправність оскаржуваної постанови відповідача, ефективним способом захисту та відновлення прав позивача вважає необхідним зобов'язати відповідача розглянути питання щодо утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області з обов'язковим включенням до складу комісії кандидатур від Територіальної організації Політичної партії Опозиційний блок в Новомосковському районі Дніпропетровської області.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 грудня 2018 року відмовлено у задоволенні адміністративного позову.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з тих підстав, що рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17.12.2018 року по справі №160/9518/18 за позовом ОСОБА_5 до Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на стороні позивача - Територіальна організація Політичної партії Опозиційний блок в Новомосковському районі Дніпропетровської області, про визнання протиправною постанови Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області було задоволено позов та визнано протиправною та скасовано постанову № 2 Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області від 14.12.2018 про утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району. Судом у справі №160/9518/18 були розглянуті позовні вимоги щодо протиправності постанови Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області №2 від 14.12.2018 Про утворення Черкаської селищної комісії Новомосковського району Дніпропетровської області та винесено відповідне рішення, а отже станом на 18.12.2018 по справі фактично відсутній предмет спору.

В частині позовних вимог щодо зобов'язання відповідача розглянути питання про утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області та формування її складу з обов'язковим включенням до складу Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області кандидатур ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 від Територіальної організації Політичної партії Опозиційний блок в Новомосковському районі Дніпропетровської області, висновки суду першої інстанції ґрунтуються на тому, що адміністративний суд у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, виконуючи завдання адміністративного судочинства щодо перевірки відповідності їх прийняття (вчинення) визначеним законодавством критеріям, не втручається та не може втручатися у дискрецію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень щодо питань виборчого процесу за названими критеріями. Питання щодо утворення селищної виборчої комісії та формування її складу є саме дискреційними повноваженнями Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області, а отже суд своїм рішенням не може підміняти рішення відповідача.

В апеляційній скарзі на рішення суду першої інстанції позивач, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про задоволення позову.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги посилається на безпідставність висновків суду першої інстанції щодо відсутності предмету спору у справі, оскільки на час розгляду даної справи та ухвалення судового рішення, рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2018 року по справі №160/9518/18 не набрало законної сили , у зв'язку з чим оскаржувана постанова відповідача була чинною, а тому був наявний предмет спору. Також, зазначає, що позивачем було заявлено позовну вимогу про зобов'язання відповідача вчинити необхідні дії і така вимога повністю узгоджується із частиною 3 статті 245 КАС України та в цій частині вимоги відсутнє втручання у дискреційні повноваження відповідача, а тому в цій частині позов підлягає задоволенню.

Відповідачем відзив на апеляційну скаргу не подано.

В судове засідання апеляційної інстанції представник відповідача не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, причини неприбуття суду не повідомлені.

Відповідно до частини 2 статті 313 КАС України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час та місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника позивача, свідка, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Постановою Центральної виборчої комісії (далі - ЦВК) від 12 жовтня 2018 року №156 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 року призначено на 23 грудня 2018 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1-22.

Постановою ЦВК № 163 від 19 жовтня 2018 року затверджено Календарний план основних організаційних заходів з підготовки та проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018 (далі - Календарний план).

Відповідно до п.11 Календарного плану передбачено утворення сільських, селищних, міських комісій та формування їх складу в зв'язку з призначенням перших місцевих виборів. Строк - не пізніше 42 днів до дня голосування (до 10.11.2018 включно), суб'єкт виконання - районна виборча комісія.

Постановою Центральної виборчої комісії від 26 листопада 2018 року за № 229 прийнято рішення Про дострокове припинення повноважень усього складу Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області , зокрема, про:

- дострокове припинення повноважень всього складу Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області у зв'язку з одноразовим грубим порушенням нею Конституції України та законів України;

- зобов'язання Новомосковську районну виборчу комісію Дніпропетровської області після сформування її нового складу до 30 листопада 2018 року включно утворити Черкаську селищну виборчу комісію Новомосковського району Дніпропетровської області та сформувати її склад у зв'язку з призначенням перших виборів депутатів Черкаської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області та Черкаського селищного голови Новомосковського району Дніпропетровської області 23 грудня 2018 року.

Постановою Центральної виборчої комісії від 29 листопада 2018 року № 232 Про новий склад Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області сформовано новий склад Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області у кількості 18 (вісімнадцять) осіб.

Постановою Центральної виборчої комісії від 04.12.2018 року № 237 Про зміни в складі територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів внесені зміни до складу Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області.

30 листопада 2018 року членами Новомосковської районної виборчої комісії складено Акт № 1 про неявку деяких членів Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області, утвореної постановою ЦВК № 232 від 29 листопада 2018 року, відповідно до якого на засідання комісії 30 листопада 2018 року о 17 годині не прибули 9 членів Новомосковської районної виборчої комісії.

01 грудня 2018 року членами Новомосковської районної виборчої комісії складено Акт №2 про неявку деяких членів Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області, утвореної постановою ЦВК № 232 від 29.11.2018, відповідно до якого станом на 14 годину 01 грудня 2018 року призначено засідання новоутвореної комісії для прийняття присяги та набуття повноважень, проте на засідання комісії зібралось 9 членів комісії та були відсутні 9 членів новоутвореної Новомосковської районної виборчої комісії.

14 грудня 2018 року Новомосковською районною виборчою комісією складено протокол № 1 засідання комісії, відповідно до якого 10 членів комісії склали присягу членів виборчої комісії.

Також, 14 грудня 2018 року Новомосковською районною виборчою комісією Дніпропетровської області прийнято постанову № 2 про утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району.

Законність прийняття зазначеної постанови є предметом розгляду даної адміністративної справи.

Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позову, виходив з тих підстав, що станом на 18 грудня 2018 року по справі фактично відсутній предмет спору, оскільки судом у справі №160/9518/18 були розглянуті позовні вимоги щодо протиправності постанови Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області №2 від 14.12.2018 Про утворення Черкаської селищної комісії Новомосковського району Дніпропетровської області , що є предметом розгляду у цій справі, та винесено рішення про скасування оскаржуваної постанови відповідача.

Вказані висновки суду першої інстанції не можуть бути визнані обґрунтованими, оскільки на час ухвалення судом рішення у даній справі, рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2018 року по справі №160/9518/18 не набрало законної сили, у зв'язку з чим оскаржувана постанова Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області №2 від 14.12.2018 року Про утворення Черкаської селищної комісії Новомосковського району Дніпропетровської області не втратила чинності. Враховуючи ці обставини, а також те, що у даній справі позов подано іншою особою та з іншими підставами позову, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про відсутність предмету спору у даній справі.

Крім того, постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2018 року скасовано рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2018 року у справі №160/9518/18 та прийнято нову постанову про відмову у задоволенні позову.

Вирішуючи спірні правовідносини суд апеляційної інстанції виходить з наступного.

Відповідно до частини 1 статті 1 Закону України Про місцеві вибори організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост (далі - місцеві вибори) регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.

Пунктом 1 частини 1 статті 19 Закону України Про місцеві вибори встановлено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

Частиною 1 статті 20 Закону України Про місцеві вибори визначено, що виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.

Відповідно до частини 1 статті 13 Закону України Про Центральну виборчу комісію , рішення Центральної виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов'язковим для виконання всіма суб'єктами відповідного виборчого процесу чи процесу референдуму, в тому числі відповідними виборчими комісіями і комісіями з референдумів нижчого рівня, а також органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями усіх форм власності та громадянами України.

Частиною 6 статті 22 Закону України Про місцеві вибори встановлено, що районні територіальні виборчі комісії формують склад міських (крім міст, зазначених у частинах четвертій, п'ятій та восьмій цієї статті), сільських, селищних територіальних виборчих комісій у відповідному районі не пізніш як за 42 дні до дня виборів. Подання до складу відповідних територіальних виборчих комісій можуть вносити районні організації політичних партій, зазначених у частині другій цієї статті. Такі подання вносяться не пізніш як за 45 днів до дня виборів.

Відповідно до частини 3 статті 22 Закону України Про місцеві вибори суб'єкти подання кандидатур, зазначені у пункті 1 частини другої цієї статті, можуть запропонувати до складу відповідної територіальної виборчої комісії не більше ніж по дві кандидатури. Суб'єкти подання кандидатур, зазначені у пункті 2 частини другої цієї статті, можуть запропонувати до складу відповідної територіальної виборчої комісії не більше ніж по одній кандидатурі.

До складу територіальної виборчої комісії обов'язково включаються кандидатури, запропоновані суб'єктами подання, зазначеними у пункті 1 частини другої цієї статті.

Кандидатури від місцевих організацій партій - по одній кандидатурі від місцевої організації однієї політичної партії, зазначених у пункті 2 частини другої цієї статті, включаються до складу територіальних виборчих комісій за результатами жеребкування, що проводиться виборчою комісією, яка формує склад відповідної територіальної виборчої комісії, у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією, перед формуванням складу комісії.

Кандидатури, внесені до складу територіальної виборчої комісії, можуть бути відхилені лише з підстав їх невідповідності вимогам, зазначеним у статті 21 цього Закону, порушення вимог частин другої - одинадцятої цієї статті або застосування механізму жеребкування, передбаченого цією частиною.

Рішення про відхилення кандидатур не приймається.

Відповідно до пункту 9 додатку Календарного плану основних організаційних заходів з підготовки та проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 23 грудня 2018, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії № 163 від 19 жовтня 2018 року, останнім днем подання до районної виборчої комісії кандидатур до складу відповідних сільських, селищних, міських виборчих комісій для утворення та формування складу цих комісій у зв'язку з призначенням перших місцевих виборів встановлено 07 листопада 2018 року.

Позивач стверджує, що територіальною організацією Політичної партії Опозиційний блок в Новомосковському районі Дніпропетровської області з дотриманням вимог статті 22 Закону України Про місцеві вибори та у встановлений законодавством строк внесено подання до Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області для обов'язкового включення та включення шляхом жеребкування до складу Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області визначених кандидатур.

На підтвердження вказаних обставин позивачем надано копії вказаних подань від 06 листопада 2018 року

Вимоги до порядку внесення подання щодо кандидатур до складу територіальної виборчої комісії встановлені частиною 10 статті 22 Закону України Про місцеві вибори , відповідно до якої подання щодо кандидатур до складу територіальної виборчої комісії вноситься за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, на паперовому носії та в електронному вигляді.

Подання щодо кандидатур до складу територіальної виборчої комісії вноситься до відповідної виборчої комісії за підписом керівника місцевої організації партії та скріплюється печаткою місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а подання, які вносяться до Центральної виборчої комісії, додатково скріплюються печаткою цієї політичної партії.

До подання додаються:

1) ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи;

2) власноручно написані заяви осіб, запропонованих до складу територіальної виборчої комісії, про згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб'єкта подання, згоду виконувати посадові обов'язки голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії, про ненадання згоди на участь у роботі виборчої комісії іншим суб'єктам подання на відповідних виборах та з обов'язковим зазначенням відомостей про засоби зв'язку (контактний телефон).

Відповідно до пунктів 13.4. та 13.6. Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженого Постановою ЦВК №228 від 05.09.2015, документи, звернення реєструються в день їх надходження в журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії; особа, яка подає документи, звернення до виборчої комісії, пише розписку, в якій вказує своє прізвище, ім'я, по батькові, короткий опис поданих документів із зазначенням кількості аркушів, дати та часу їх подання. Розписка зберігається разом із поданими документами.

Як зазначалося вище, Постановою Центральної виборчої комісії від 29 листопада 2018 року № 232 Про новий склад Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області сформовано новий склад Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області у кількості 18 (вісімнадцять) осіб.

Відповідно до частини 3 статті 20 Закону України Про місцеві вибори повноваження територіальної виборчої комісії у новосформованому складі починаються з моменту складення присяги більшістю від складу територіальної виборчої комісії, визначеного при формуванні її складу, на засіданні цієї комісії.

Відповідач у відзиві на позов вказує на те, що з 30 листопада 2018 року чисельні спроби зв'язатися з попереднім головою комісії ОСОБА_4 були безрезультатними, нею не було передано ані печатки комісії, ані будь якої виборчої документації, в тому числі подань комісії, журналу реєстрації вхідної кореспонденції новопризначеному голові комісії.

Голова виборчої комісії ОСОБА_6 звертався до органів поліції з метою розшуку колишнього голови виборчої комісії ОСОБА_4, а також до Голови Новомосковської районної державної адміністрації для розшуку печатки та виборчої документації комісії та з приводу відсутності доступу до сейфу комісії.

Зважаючи на те, що попереднім головою Новомосковської районної виборчої комісії ОСОБА_4 не було передано печатку та документацію комісії, а також ключа від сейфу комісії, а вона сама не відповідала на телефонні дзвінки та повідомлення, 05 грудня 2018 року новим головою виборчої комісії ОСОБА_6 в присутності секретаря та членів комісії, а також працівників Національної поліції було відкрито сейф комісії, в якому було зафіксовано відсутність печатки та будь - якої документації, про що складено відповідний акт. Також за цим фактом було подано заяву до органу поліції.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що головою Новомосковської районної виборчої комісії ОСОБА_6 03 грудня та 10 грудня 2018 року подано звернення до голови Новомосковської районної ради , зокрема щодо факту не передання голові новосформованого складу Новомосковської районної виборчої комісії печатки та документації комісії головою комісії попереднього складу ОСОБА_4.

Відповідно до Акту про відкриття сейфа з документами та печаткою Новомосковської районної виборчої комісії, складеного 05 грудня 2018 року , головою Новомосковської районної виборчої комісії ОСОБА_6 в присутності секретаря та членів комісії, було вскрито сейф, в якому були вістуні печатка та документація Новомосковської виборчої комісії.

Також, відповідно до висновку, затвердженого начальником Новомосковського ВП Головного Управління Національної поліції а Дніпропетровській області від 06 грудня 2018 року за результатами звернення голови Новомосковської районної виборчої комісії ОСОБА_6 з приводу не передання головою комісії попереднього складу ОСОБА_4 документації комісії, журналів обліку, печатки комісії, ключів від сейфу, що перешкоджає роботі новоутвореної комісії, попередніми заходами при спробах зв'язатися з громадянкою ОСОБА_4 по телефону для встановлення її місцезнаходження, остання трубку не взяла. Зі слів членів новоутвореної комісії, в телефонній розмові ОСОБА_4 повідомила, що вона не може передати перелічене в заяві ОСОБА_6 майно, оскільки почуває себе погано та знаходиться на лікуванні. Встановити місцезнаходження та опитати громадянку ОСОБА_4 з приводу заяви ОСОБА_6 не виявилося можливим, що не дає змоги кваліфікувати її дії за статтями кримінального кодексу України.

Крім того, допитана в суді апеляційної інстанції ОСОБА_4 в якості свідка підтвердила, що печатку, ключі від сейфу та документацію, ані голові, ані будь-якому з членів новоутвореної виборчої комісії не передавала. Зі слів свідка, останні були передані заступнику голови Новомосковської РДА 03 грудня 2018 року.

Вказані обставини свідчать про відсутність у новоствореного складу Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області документації Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області попереднього складу, а також підтверджують вжиття новосформованою комісією заходів щодо їх пошуку.

Також, дослідженням представлених позивачем подань встановлено наявність напису дати - 07.11.2018 та підпису. При цьому, не зазначено якою особою вчинено підпис.

В судовому засіданні свідок ОСОБА_4 підтвердила, що підписи на поданнях зроблені нею власноручно. Проте, на питання суду остання відповіла, що розписки, як того вимагає Постанова ЦВК №228 від 05.09.2015, не складалися та уповноваженим представником осередку політичної партії не подавалися.

Враховуючи встановлені обставини, а також вимоги пунктів 13.4. та 13.6. Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, щодо фіксації реєстрації документів, що надходять до комісії, надані позивачем подання не можуть бути визнані належним та беззаперечним доказом надходження їх до виборчої комісії та реєстрації комісією 07 листопада 2018 року.

Положеннями частини 17 статті 22 Закону України Про місцеві вибори передбачено, що у разі якщо подання щодо кандидатур до складу територіальної виборчої комісії не надійшли в установлені цією статтею строки або до складу територіальної виборчої комісії запропоновано менше ніж 9 осіб, склад територіальної виборчої комісії формується у визначені частинами четвертою - дев'ятою цієї статті строки за поданням голови відповідної виборчої комісії за пропозиціями членів комісії.

Враховуючи, що станом на час проведення засідання Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області 14 грудня 2018 року у комісії була відсутня документація Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області попереднього складу, а отже були відсутні відомості наявності подань позивача, а також встановлення Постановою Центральної виборчої комісії від 26 листопада 2018 року за №229 строк, до якого зобов'язано Новомосковську районну виборчу комісію Дніпропетровської області утворити Черкаську селищну виборчу комісію Новомосковського району Дніпропетровської області, враховуючи положення частини 17 статті 22 Закону України Про місцеві вибори , суд апеляційної інстанції дійшов висновку про правомірність прийнятої відповідачем постанови №2 від 14 грудня 2018 Про утворення Черкаської селищної виборчої комісії Новомосковського району .

Доводи позивача про прийняття оскаржуваної постанови неповноважною територіальною виборчою комісією на неповноважному засіданні територіальної виборчої комісії, в порушення вимог частини 3 статті 20 та частини 4 статті 27 Закону України Про місцеві вибори , оскільки 14 грудня 2018 року присягу склали та були присутні на засіданні лише 9 членів Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області із загального складу, що становить 18 осіб, судом апеляційної інстанції визнаються безпідставними, оскільки спростовуються матеріалами справи.

Так, відповідно до Протоколу засідання Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області № 1 від 14 грудня 2018 року на засіданні були присутні 10 з 18 призначених членів виборчої комісії, які склали присягу, тобто більшість від складу комісії , що відповідає положенням частини 4 статті 27 Закону України Про місцеві вибори .

На підставі викладеного, враховуючи встановлені обставини справи та норми законодавства, що регулюють спірні правовідносини, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Враховуючи сукупність викладених обставин, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції неповно з'ясовано обставин, що мають значення для справи, допущено порушення норм матеріального та процесуального права, а також висновки суду не відповідають обставинам справи, що є підставою для скасування рішення суду першої інстанції з прийняттям нового судового рішення.

Вирішуючи питання про стягнення судового збору, суд апеляційної інстанції виходить з приписів чинного законодавства.

Згідно з частиною дев'ятою статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Статтею 2 Закону України Про судовий збір передбачено, що платники судового збору - громадяни України, іноземці, особи без громадянства, підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземці) та фізичні особи - підприємці, які звертаються до суду чи стосовно яких ухвалене судове рішення, передбачене цим Законом.

Статтею 3 Закону України Про судовий збір передбачено, що судовий збір справляється за подання до суду апеляційної і касаційної скарг на судові рішення.

Законом України Про Державний бюджет України на 2018 рік встановлено на 2018 рік прожитковий мінімум для працездатних осіб в місячному розмірі з 01 січня - 1762,00 гривень.

Відповідно до статті 4 Закону України Про судовий збір за подання адміністративного позову немайнового характеру судовий збір справляється: якщо подано суб'єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем - 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб; якщо подано фізичною особою - 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Відповідно до статті 4 Закону України Про судовий збір за подання апеляційної скарги на рішення суду, заяви про приєднання до апеляційної скарги на рішення суду, заяви про перегляд судового рішення у зв'язку з нововиявленими обставинами ставка судового збору складає 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги.

Оскільки при поданні позовної заяви та апеляційної скарги позивачем не було сплачено судовий збір, останній підлягає стягненню у розмірі 2643 грн. (1762*150%).

Керуючись ст.ст. 272, 273, ст. 315, ст. 317, 321, 322, Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Територіальної організації Політичної партії Опозиційний блок в Новомосковському районі Дніпропетровської області - задовольнити частково.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 грудня 2018 року - скасувати.

У задоволенні позову Територіальної організації Політичної партії Опозиційний блок в Новомосковському районі Дніпропетровської області до Новомосковської районної виборчої комісії Дніпропетровської області про визнання протиправною та скасування постанови № 2 від 14 грудня 2018 року та зобов'язання вчинити певні дії - відмовити.

Стягнути з Територіальної організації Політичної партії Опозиційний блок в Новомосковському районі Дніпропетровської області судовий збір у розмірі 2643 грн. до спеціального фонду Державного бюджету України.

Постанова суду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ч.3 ст.272 Кодексу адміністративного судочинства України касаційному оскарженню не підлягає.

Головуючий - суддя Т.І. Ясенова

суддя А.В. Суховаров

суддя О.В. Головко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.12.2018
Оприлюднено23.12.2018
Номер документу78817233
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/9539/18

Постанова від 22.12.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 21.12.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 18.12.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучма Костянтин Сергійович

Рішення від 18.12.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучма Костянтин Сергійович

Ухвала від 18.12.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучма Костянтин Сергійович

Ухвала від 17.12.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучма Костянтин Сергійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні