Рішення
від 17.12.2018 по справі 0440/6620/18
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 грудня 2018 року Справа № 0440/6620/18 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіОСОБА_1 при секретарі судового засіданняОСОБА_2 за участю представників: позивача відповідача 1 відповідача 2 третьої особи 1 ОСОБА_3 ОСОБА_4 ОСОБА_5 ОСОБА_6 розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі у порядку загального позовного провадження адміністративну справу за адміністративним позовом керівника Дніпропетровської місцевої прокуратури № 3 до Дніпровської міської ради, Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Комунальний заклад освіти Спеціалізована середня загальноосвітня школа № 22 з поглибленим вивченням іноземної мови Дніпровської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області про визнання протиправної бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії, -

встановив:

І. ПРОЦЕДУРА

1. 03.09.2018 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов керівника Дніпропетровської місцевої прокуратури № 3 в інтересах держави до Дніпровської міської ради, Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, в якому позивач просив:

- визнати протиправною бездіяльність Дніпровської міської ради та Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради щодо невжиття заходів, направлених на усунення порушень протипожежної безпеки в діяльності Комунального закладу освіти Спеціалізована середня загальноосвітня школа № 22 з поглибленим вивченням іноземної мови Дніпровської міської ради, що зафіксовані у акті № 396 планової перевірки, проведеної у період з 23.04.2018 по 04.05.2018 співробітниками Дніпровського міського управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій України у Дніпропетровській області;

- зобов'язати Дніпровську міську раду та Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради вжити в межах компетенції заходи, направлені на усунення порушень протипожежної безпеки в діяльності Комунального закладу освіти Спеціалізована середня загальноосвітня школа № 22 з поглибленим вивченням іноземної мови Дніпровської міської ради, що зафіксовані у акті № 396 планової перевірки, проведеної у період з 23.04.2018 по 04.05.2018 співробітниками Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій України у Дніпропетровській області, в тому числі, розглянути питання про виділення коштів, необхідних на усунення виявлених порушень у вказаному навчальному закладі.

2. Ухвалою суду від 10.09.2018 позовну заяву залишено без руху із наданням строку для усунення недоліків.

3. 05.10.2018 позивачем на виконання ухвали суду надано виправлений адміністративний позов, у якому викладений наступний зміст позовних вимог:

- визнати протиправною бездіяльність Дніпровської міської ради щодо невжиття заходів, направлених на усунення порушень протипожежної безпеки в діяльності Комунального закладу освіти Спеціалізована середня загальноосвітня школа № 22 з поглибленим вивченням іноземної мови Дніпровської міської ради, що зафіксовані у акті № 396 планової перевірки, проведеної у період з 23.04.2018 по 04.05.2018 співробітниками Дніпровського міського управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій України у Дніпропетровській області;

- визнати протиправною бездіяльність Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради щодо невжиття заходів, направлених на усунення порушень протипожежної безпеки в діяльності Комунального закладу освіти Спеціалізована середня загальноосвітня школа № 22 з поглибленим вивченням іноземної мови Дніпровської міської ради, що зафіксовані у акті № 396 планової перевірки, проведеної у період з 23.04.2018 по 04.05.2018 співробітниками Дніпровського міського управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій України у Дніпропетровській області;

- зобов'язати Дніпровську міську раду вжити в межах компетенції заходи, направлені на усунення порушень протипожежної безпеки в діяльності Комунального закладу освіти Спеціалізована середня загальноосвітня школа № 22 з поглибленим вивченням іноземної мови Дніпровської міської ради, що зафіксовані у акті № 396 планової перевірки, проведеної у період з 23.04.2018 по 04.05.2018 співробітниками Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій України у Дніпропетровській області, в тому числі, розглянути питання про виділення коштів, необхідних на усунення виявлених порушень у вказаному навчальному закладі;

- зобов'язати Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради вжити в межах компетенції заходи, направлені на усунення порушень протипожежної безпеки в діяльності Комунального закладу освіти Спеціалізована середня загальноосвітня школа № 22 з поглибленим вивченням іноземної мови Дніпровської міської ради, що зафіксовані у акті № 396 планової перевірки, проведеної у період з 23.04.2018 по 04.05.2018 співробітниками Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій України у Дніпропетровській області, в тому числі, розглянути питання про виділення коштів, необхідних на усунення виявлених порушень у вказаному навчальному закладі.

4. Позивачем заявлено клопотання про залучення третіх осіб, які не заявлять самостійних вимог на предмет спору, а саме, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Комунального закладу освіти Спеціалізована середня загальноосвітня школа № 22 з поглибленим вивченням іноземної мови Дніпровської міської ради, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області.

5. Ухвалою суду від 05.10.2018 відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі № 0440/6620/18, залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Комунальний заклад освіти Спеціалізована середня загальноосвітня школа № 22 з поглибленим вивченням іноземної мови Дніпровської міської ради (код ЄДРПОУ 33422311; вул. Нахімова, буд. 57, м. Дніпро, 49061); третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 38598371; вул. Короленка, 4, м. Дніпро, 49600), призначено підготовче засідання на 24.10.2018.

6. 24.10.2018 у підготовче засідання прибули представники позивача та відповідачів.

7. Представник Комунального закладу освіти Спеціалізована середня загальноосвітня школа № 22 у підготовче засідання не прибув, відомості про вручення повістки про виклик до суду на 24.10.2018, у матеріалах справи відсутні.

8. Представник Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області у підготовче засідання не прибув, про дату, час та місце якого повідомлений належним чином, причин неявки не повідомив.

9. Представником Дніпровської міської ради надано відзив на позовну заяву, який вручено представнику позивача у підготовчому засіданні.

10. У зв'язку з неприбуттям третіх осіб розгляд справи відкладено до 29.11.2018.

11. 21.11.2018 до канцелярії суду від представника позивача надійшла відповідь відзив Дніпровської міської ради.

12. 29.11.2018 у підготовче засідання прибули представники позивача, Дніпровської міської ради, Комунального закладу освіти Спеціалізована середня загальноосвітня школа № 22 з поглибленим вивченням іноземної мови Дніпровської міської ради.

13. Представники Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради та Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області у підготовче засідання не прибули, про дату, час та місце якого повідомлені належним чином, причин неявки не повідомили.

14. Ухвалою суду 29.11.2018 закрито підготовче провадження в адміністративній справі № 0440/6620/18, призначено справу до судового розгляду по суті на 14.12.2018.

15. У зв'язку з неявкою у судове засідання 14.12.2018 представника Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради та відсутності відомостей про вручення повістки про виклик до суду, розгляд справи відкладено до 17.12.2018.

16. 17.12.2018 у судове засідання прибули представники позивача, відповідачів, Комунального закладу освіти Спеціалізована середня загальноосвітня школа № 22 з поглибленим вивченням іноземної мови Дніпровської міської ради.

ІІ. ДОВОДИ ПРОКУРОРА

17. Прокурор звернувся з даним адміністративним позовом з метою захисту права громадян на безпечні умови здобуття освіти, як складової гарантованого Конституцією України права на освіту.

18. Статтею 53 Конституції України гарантовано право на освіту.

19. Відповідно до статті 53 Закону України Про освіту передбачено, що здобувачі освіти мають право на безпечні та нешкідливі умови навчання, утримання і праці.

20. Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість, діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність.

21. Праву громадян на належні та безпечні умови здобуття освіти кореспондує обов'язок органів державної влади та місцевого самоврядування створювати та забезпечувати належні умови здобуття освіти.

22. Відповідно до статті 3 Конвенції про права дитини прийнятою Резолюцією Генеральної Асамблеї ООН від 20.11.1989 (ратифікована постановою Верховної ОСОБА_7 України № 789XІІ від 29.02.1991) передбачено, що держави-учасниці зобов'язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя. Держави-учасниці забезпечують, щоб установи, служби і органи, відповідальні за піклування про дітей або їх захист, відповідали нормам, встановлений компетентними органами, зокрема, в галузі безпеки та й охорони здоров'я та з точки зору численності і придатності їх персоналу, а також компетентного нагляду.

23. У рішенні Європейського суду з прав людини від 07.03.2017 у справі В.К. проти Російської Федерації (V.K. v. Russia, скарга № 68059/13) поряд з іншим, судді дійшли одноголосно висновку, що держава несе відповідальність за шкоду завдану дитині, яка перебуває під її контролем (під час перебування дитини на виховані у закладі освіти).

24. Чисельні повідомлення у засобах масової інформації про випадки пожеж, у тому числі у дитячих закладах, що призвели до трагічних наслідків - загибелі дітей, свідчать про актуальність проблеми та нагальної необхідності у її вирішенні.

25. Перевірки, проведені органами Державної служби України з надзвичайних ситуацій засвідчили, що стан протипожежної безпеки у низці навчальних закладів міста Дніпра є такими, що створює потенційну загрозу життю та здоров'ю учнів.

26. Водночас, Дніпровською міською радою в особі виконавчих органів у сфері освіти, яким підзвітні та підконтрольні зазначені навчальні заклади міста, не вживають достатніх заходів для усунення порушень пожежної безпеки, допускається бездіяльність, зокрема, в частині фінансового забезпечення закладу.

27. Державний інтерес у даному випадку полягає у необхідності неухильного та ефективного виконання органами виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх посадових осіб, як учасників освітньої діяльності, законодавчих обов'язків щодо створення безпечних умов учням для здобуття освіти. Рівень реалізації посадовими особами наданих повноважень має забезпечувати досягнення законодавчої мети у вигляді створення та підтримання таких умов здобуття освіти, що виключають будь-яку шкоду або загрозу життю та здоров'ю дітей.

28. Відповідно до пункту 1 Положення Про Державну службу України з надзвичайних ситуацій , затвердженого Постановою КМУ № 1052 від 1612.2015 Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері пожежної та техногенної безпеки.

29. У відповідності до підпункту 12 частини першої 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

30. Відповідно до вищевказаних положень законодавства, спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері забезпечення пожежної безпеки є органи ДСНС.

31. Водночас, відповідно до статей 67, 68 Кодексу цивільного захисту України до повноважень органів ДСНС належить право звернення до суду лише з позовом про зупинення діяльності закладу.

32. Разом з тим, зупинення діяльності закладів освіти комунальної форми власності призведе до порушення права учнів на здобуття освіти та жодним чином не стимулюватиме місцеві органи влади до усунення виявлених порушень шляхом виділення відповідних коштів.

33. Таким чином, органи ДСНС позбавлені права звертатися з позовом про спонукання суб'єктів владних повноважень до усунення порушень вимог пожежної безпеки у закладах освіти.

34. Відповідно до пункту 1 Перехідних положень Закону України Про прокуратуру прокуратура виконує функцію нагляду за додержанням прав і свобод людини і громадянина, додержанням законів з цих питань органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами виключно у формі представництва інтересів громадянина або держави в суді.

35. Відповідно до статті 131-1 Конституції України на органи прокуратури України покладено представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

36. Частиною 3 статті 23 Закону України Про прокуратуру передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

37. Відповідно до частини 5 статті 53 КАС України у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

38. Встановлено, що у період з 20.11.2017 по 01.12.2017 співробітниками Дніпровського міського управління Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області проведено позапланову перевірку у комунальному закладі освіти Спеціалізована середня загальноосвітня школа № 22 з поглибленим вивченням іноземної мови Дніпровської міської ради з питань дотримання у закладі законодавства у сфері протипожежної безпеки.

39. В ході перевірки були встановленні численні грубі порушення вимог законодавства пожежної безпеки в діяльності закладу, що зафіксовано в акті № 908. З виявленими порушеннями ознайомлено заступника директора з АГЧ. КЗО Спеціалізована середня загальноосвітня школа № 22 з поглибленим вивченням іноземної мови ДМР ОСОБА_6 про що свідчить підпис в акті № 908 на підтвердження отримання нею 01.12.2017 примірника акту. Жодних зауважень чи заперечень щодо проведення перевірки та правильності складання акту від керівництва закладу не надійшло.

40. В подальшому, у період з 23.04.2018 по 04.05.2018 співробітниками Дніпровського міського управління Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області повторно проведено планову перевірку комунального закладу освіти Спеціалізована середня загальноосвітня школа № 22 з поглибленим вивченням іноземної мови Дніпровської міської ради, під час якої поряд з раніше виявленими, встановлено низку порушень вимог протипожежної безпеки (акт планової перевірки № 396), які несуть загрозу життю та здоров'ю вихованців закладу.

41. Вказані порушення, які були виявлені під час позапланової перевірки будівлі навчального закладу та які не усунуті до цього часу є такими, що створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей, що є неприпустимим.

42. Неповнолітні знаходячись у закладі, постійно перебувають в умовах реальної загрози життю та отримання травм чи шкоди своєму здоров'ю через невиконання та ігнорування посадовими особами відповідачів вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.

43. Відповідно до частини 3 статті 16 Закону України Про загальну середню освіту організація освітнього процесу має забезпечувати безпечні та нешкідливі умови здобуття освіти.

44. Відповідно до пункту 1.4 Статуту комунального закладу освіти Спеціалізована середня загальноосвітня школа № 22 з поглибленим вивченням іноземної мови Дніпровської міської ради затвердженого наказом директора Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради № 295 від 14.12.2016, власником навчального закладу є територіальна громада міста в особі департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради.

45. Згідно з пунктом 4.1 Статуту управління навчальним закладом здійснюється департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради, який є представником власника.

46. Не зважаючи на передбачення у програмах виділення грошових коштів на усунення порушень правил пожежної безпеки в навчально-виховних закладах міста, фактично, Дніпровською міською радою, як власником КЗО Спеціалізована середня загальноосвітня школа № 22 з поглибленим вивченням іноземної мови ДМР, не вжито заходів щодо виділення коштів, необхідних на усунення виявлених порушень у вказаному навчальному закладі, а Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради, через неналежний контроль за дотриманням протипожежної безпеки у закладі освіти, не вжито жодних заходів задля внесення відповідних пропозицій Дніпровській міській раді щодо обсягів бюджетного фінансування підпорядкованого закладу освіти.

47. Таким чином, керівництво Дніпровської міської ради та Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради фактично самоусунулось від вирішення питань забезпечення протипожежної безпеки у закладі освіти.

48. Згідно з частиною 1 статті 17 Закону України Про місцеве самоврядування відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

ІІІ. ДОВОДИ ДНІПРОВСЬКОЇ ОСОБА_7

49. В Україні існує низка державних органів, які відповідно до законів Про Кабінет Міністрів України та Про центральні органи виконавчої влади уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у відповідній сфері.

50. Орган, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд або надати припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень.

51. Відповідно до пункту 3 частини 4 статті 19 Закону № 1697 прокурор зобов'язаний діяти лише на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

52. Відповідно до частини 4 статті 23 Закону № 1697 прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

53. Позов щодо зобов'язання вчинити певні дії подано без обґрунтування інтересів держави та без вставлення факту нездійснення або неналежним чином здійснення Головним управлінням своїх функцій.

54. Фактично, позов прокуратури можна розцінювати як втручання в законну діяльність органу державної влади, органу місцевого самоврядування, направлене на здійснення контролю за їх діяльністю.

55. Враховуючи, що для усунення порушень, відповідно до Закону України Про публічні закупівлі необхідно здійснювати публічні закупівлі через систему Прозоро , а для цього необхідний час.

56. Тому, відповідачами вчиняються усі необхідні дії щодо усунення порушень протипожежної безпеки.

IV. ДОВОДИ ДЕПАРТАМЕНТУ ГУМАНІТАРНОЇ ПОЛІТИКИ ДНІПРОВСЬКОЇ ОСОБА_7

57. Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради письмових заяв по суті спору не надано.

V. ДОВОДИ Комунального закладу освіти Спеціалізована середня загальноосвітня школа № 22 з поглибленим вивченням іноземної мови Дніпровської міської ради

58. У судовому засіданні представник комунального закладу освіти зазначив, що школа має отримувати належне фінансування задля забезпечення пожежної безпеки.

59. За відсутності належного фінансування повністю усунути наявні порушення не уявляється можливим.

VІ. ДОВОДИ Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області

60. Представник Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області участі у судовому засіданні не приймав, заяв по суті спору та клопотань не надавав.

VІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

61. У період з 20.11.2017 по 01.12.2017 Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області 2 ДПРЧ 8 ДПРЗ проведено перевірку у Комунальному закладі освіти Спеціалізована середня загальноосвітня школа № 22 з поглибленим вивченням іноземної мови Дніпровської міської ради питань дотримання у закладі законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

62. В ході перевірки були встановленні порушення вимог законодавства пожежної та техногенної безпеки в діяльності закладу, які зазначені в акті перевірки № 908.

63. У період з 23.04.2018 по 04.05.2018 інспектором 2 ДПРЧ 8 ДПРЗ Головного управління проведено планову перевірку щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки Комунального закладу освіти Спеціалізована середня загальноосвітня школа № 22 з поглибленим вивченням іноземної мови Дніпровської міської ради.

64. За результатами перевірки складено акт від 04.05.2018 № 396.

65. В.о. директора Комунального закладу освіти Спеціалізована середня загальноосвітня школа № 22 з поглибленим вивченням іноземної мови Дніпровської міської ради на лист керівника Дніпропетровської місцевої прокуратури № 3 від 02.08.2018 за № 82-5423 надано відповідь від 06.08.2018 за вих. № 01-22/340, в якій зазначено, що для усунення виявлених порушень було розроблено план заходів щодо їх усунення:

- навчальний заклад укомплектовано 40 вогнегасниками (ВВК-3 - 26 шт., ВП (з) -5 - 14 шт.);

- згідно планів заходів та графіків проведено перевірку стану утримання електрогосподарства в приміщеннях навчального закладу, підвалі;

- замінено автоматичні вимикачі, встановлені енергозберігаючі світильники, в підвалі замінені лампи розжарювання на LED прожектори;

- поновлено та розміщено на кожному поверсі будівлі школи схеми-евакуації, вказівки напрямку руху при евакуації, інструкції з ПБ. На будівлі школи в наявності покажчик найближчого розташування ПГ (вулиця Гавриленка, 8А);

- комісією з підготовки закладу до нового навчального року складено акт перевірки стану евакуаційних шляхів відповідно до норм правил пожежної безпеки;

- 30.07.2018 року для працівників проведено позаплановий інструктаж з дотримання правил пожежної безпеки з відповідним записом в журналі;

- на сайт www.zrobymo.dp.ua подано заявку на усунення недоліків з обладнання, монтажу та обслуговування АПС, доукомплектування пожежних кран-комплектів (3 шт.); проведення заміру опору ізоляції електричних мереж в приміщенні будівлі навчального закладу.

66. Представником Дніпровської міської ради зазначено та надано докази, що усунення порушень правил пожежної безпеки реалізується шляхом виконання Програми Дніпровської міської ради Безпечна школа на 2018-2022 року відповідальним виконавцем якої є Комунальне підприємство Безпечна та інноваційна освіта Дніпровської міської ради, що підпорядковано департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, та яке в свою чергу проводить закупівлі через систему Прозоро відповідно до Закону України Про публічні закупівлі а саме:

- закупівля: Протипожежні двері - на стадії прийняття пропозицій;

- закупівля: Протипожежне, рятувальне, та захисне обладнання (вогнегасники) - завершена, доставка товару згідно дислокації адресатів;

- закупівля: Протипожежне, рятувальне та захисне обладнання (знаки безпеки) - завершена;

- закупівля: Послуги з ремонту і технічного обслуговування вимірювальних, випробувальних і контрольних приладів (послуги з технічного обслуговування вогнегасників) на стадії прийняття пропозиції;

- закупівля: Послуги з інженерного проектування (послуги з проектування автоматичної пожежної сигналізації) - на стадії прийняття пропозиції;

- закупівля: Вогнезахисна обробка дахів (послуга пожежних і рятувальних служб, послуги з протипожежного захисту) - завершена.

VІІІ. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

(представництво інтересів держави прокурором)

67. Згідно пунктів 2, 7 частини першої 4 КАС України публічно-правовий спір - це спір, зокрема, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв'язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.

68. Суб'єкт владних повноважень - це орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

69. Відповідно до статі 5 КАС України до суду можуть звертатися в інтересах інших осіб органи та особи, яким законом надано таке право.

70. Частиною четвертою статті 5 КАС України встановлено, що суб'єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.

71. Сторонами в адміністративному процесі є позивач та відповідач.

72. Позивачем в адміністративній справі суб'єкти владних повноважень.

73. Особливості участі у судовому процесі органів та осіб, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб врегульовані статтею 53 КАС України.

74. Згідно частини третьої вказаної норми у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами.

75. Частиною четвертою статті 53 КАС України встановлено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 КАС України.

76. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

77. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

78. Відповідно до статті 1 Закону України Про прокуратуру від 14.10.2014 № 1697-VII (далі - Закон № 1697-VII) прокуратура України становить єдину систему, яка в порядку, передбаченому цим Законом, здійснює встановлені Конституцією України функції з метою захисту прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави.

79. На прокуратуру покладаються, зокрема, функції представництва інтересів держави в суді у випадках, визначених цим Законом (пункт 2 частини першої статті 2 Закону № 1697-VII).

80. Представництво прокурором інтересів держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом (частина перша статті 23 Закону № 1697-VII).

81. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті (частина третя статті 23 Закону № 1697-VII).

82. Відповідно до частини четвертої статті 23 Закону № 1697-VII наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

83. Прокурор здійснює представництво інтересів держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

84. Прокурор зобов'язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це відповідного суб'єкта владних повноважень.

85. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу.

86. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена суб'єктом владних повноважень.

87. Відповідно до пункту 1 частини шостої статті 23 Закону № 1697-VII під час здійснення представництва інтересів держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом звертатися до суду з позовом (заявою, поданням).

88. Особливістю здійснення окремих форм представництва інтересів держави в суді є надання законом права подання позовної заяви в порядку адміністративного судочинства Генеральному прокурору, його першому заступнику та заступникам, керівникам регіональних та місцевих прокуратур, їх першим заступникам та заступникам (стаття 24 Закону № 1697-VII).

(регулювання спірних правовідносин)

89. Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності, відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052.

90. Відповідно до статті 67 КЦЗ України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема:

- здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб'єктами господарювання;

- складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень;

- звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей;

- складення протоколів про притягнення до адміністративної відповідальності та притягнення до адміністративної відповідальності посадових осіб і громадян, винних у порушенні законів та інших нормативно-правових актів у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту;

- застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог законодавства з питань цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки; розгляд відповідно до закону справ про адміністративні правопорушення, пов'язаних з порушенням установлених законодавством вимог пожежної безпеки, невиконанням приписів та постанов центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, і накладення адміністративних стягнень.

91. Відповідно до статті 68 КЦЗ України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.

92. Статтею 70 КЦЗ України визначені підстави для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів.

IX. ОЦІНКА СУДУ

93. У розглянутому спорі прокурор, звернувшись до суду в порядку частини четвертої статті 53 КАС України та статті 23 Закону № 1697-VII в інтересах держави, зазначив, що орган, уповноважений здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, відсутній.

94. Як зазначено у постанові Верхового Суду від 25.04.2018 у справі № 806/1000/17 інтереси держави охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація інтересів держави , особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно. Прокурор не може вважатися альтернативним суб'єктом звернення до суду і замінювати належного суб'єкта владних повноважень, який може і бажає захищати інтереси держави.

95. Захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні суб'єкти владних повноважень, а не прокурор. Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідного суб'єкта владних повноважень.

96. Суд погоджується із наявністю інтересів держави у забезпеченні учасників освітньої діяльності безпечними умовами здобуття освіти, наявність позитивного обов'язку держави у гарантуванні конвенційних прав людини у цій сфері.

97. Заявляючи цей позов, прокурор зазначив, що відсутній суб'єкт владних повноважень, який би мав право звернення до суду із позовом до навчального закладу та власника/органу управління навчальним закладом щодо їх бездіяльності по невжиттю заходів направлених на усунення порушень протипожежної безпеки та вимагати в судовому порядку зобов'язання вчинити такі дії, у тому числі забезпечити фінансування таких заходів.

98. З огляду на характер спірних правовідносин та суб'єктний склад осіб, які приймають участь у справі, з врахуванням конституційного принципу відсутності спорів, на які не поширюється юрисдикція судів України, суд вирішує заявлений позов по суті.

99. У правовідносинах, пов'язаних із контролем у сфері техногенної та пожежної безпеки, суб'єктом владних повноважень, на якого покладено такий контроль, виступає МНС України.

100. До превентивних заходів, які здійснюються МНС України, віднесено контроль у формі перевірок, винесення приписів та контроль за їх виконанням, звернення до суду із позовами про застосування заходів реагування, накладення адміністративних санкцій.

101. Суд погоджується із аргументами прокурора про відсутність суб'єкта владних повноважень, який би мав повноваження звернутись до суду із заявленим позовом.

102. Однак, статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

103. КАС України також передбачає право звернення до суду суб'єкта владних повноважень виключно у випадках, встановлених законом.

104. Це означає, що суб'єкт владних повноважень, виступаючи позивачем, має бути уповноважений законом на звернення до суду за вирішенням спору прямо визначеного законом.

105. Таким чином, у розглянутому спорі відсутній як суб'єкт владних повноважень, який би за законом мав право звернутись до суду із цим позовом до відповідачів, так можливість за законом заявлення в судовому порядку таких вимог до відповідачів.

106. Особливу важливість принципу належного урядування неодноразово підкреслював Європейський суд з прав людини. Вказаний принцип передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов'язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності правовідносинах. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов'язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.

X. ВИСНОВКИ СУДУ

107. З системного аналізу матеріалів справи суд дійшов висновку про відсутність підстав задоволення заявлених позовних вимог.

108. Керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив:

1. У задоволенні адміністративного позову керівника Дніпропетровської місцевої прокуратури № 3 (вул. Січеславська Набережна, 29, м. Дніпро, 49000) в інтересах держави до Дніпровської міської ради (код ЄДРПОУ 26510514; проспект Дмитра Яворницького, буд. 75, м. Дніпро, 49000), Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради (код ЄДРПОУ 40506248; проспект Дмитра Яворницького, буд. 75, м. Дніпро, 49000), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Комунальний заклад освіти Спеціалізована середня загальноосвітня школа № 22 з поглибленим вивченням іноземної мови Дніпровської міської ради (код ЄДРПОУ 33422311; вул. Нахімова, буд. 57, м. Дніпро, 49061), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 38598371; вул. Короленка, 4, м. Дніпро, 49600) про визнання протиправної бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії - відмовити повністю.

2. Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

3. До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

4. Повне рішення складено 20.12.2018.

Суддя ОСОБА_1

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.12.2018
Оприлюднено22.12.2018
Номер документу78744114
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —0440/6620/18

Постанова від 20.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 06.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 23.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 05.03.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Постанова від 05.03.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 21.02.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 17.01.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Рішення від 17.12.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Рішення від 17.12.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні