Рішення
від 27.12.2018 по справі 140/2138/18
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 грудня 2018 року ЛуцькСправа № 140/2138/18

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Ковальчука В.Д.,

при секретарі судового засідання Ткачук І.І.,

за участю представника позивача ОСОБА_1,

представника відповідачів ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ОСОБА_3 Транс» до Головного управління ДФС у Волинській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ОСОБА_3 Транс» (далі - ТзОВ «ОСОБА_3 Транс» , позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДФС у Волинській області (далі - ГУ ДФС у Волинській області, відповідач 1), Державної фіскальної служби України (далі - ДФС України, відповідач 2) про визнання протиправним та скасування рішення ГУ ДФС у Волинській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09 липня 2018 року № 832794/37580159 про відмову у реєстрації податкової накладної від 30 листопада 2017 року № 96 в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану ТзОВ «ОСОБА_3 Транс» , зобов'язання ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) зазначену податкову накладну.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржуваним рішенням комісії ГУ ДФС у Волинській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Комісія ГУ ДФС у Волинській області) від 09.07.2018 року № 832794/37580159 відмовлено у реєстрації податкової накладної від 30 листопада 2017 року № 96 в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану ТзОВ «ОСОБА_3 Транс» .

Позивач не погоджується із вказаним рішенням Комісії ГУ ДФС у Волинській області, вважає його незаконним та необґрунтованим, оскільки оскаржуване рішення не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для його прийняття, а лише містить загальну фразу про те, що причиною його прийняття є те, що надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної. Проте в рішенні не зазначено, які саме документи складені з порушенням законодавства та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Позивач вважає, що підприємство подало достатню кількість документів для прийняття рішення про реєстрацію згаданої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На підставі наведеного позивач просить визнати протиправним та скасувати оскаржуване рішення Комісії ГУ ДФС у Волинській області від 09.07.2018 року № 832794/37580159 та зобов'язати ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 30 листопада 2017 року № 96, подану ТзОВ «ОСОБА_3 Транс» .

В поданому до суду відзиві від 13.11.2018 року вх. № 14797/18 (а.с.93-95) представник відповідачів позов не визнає та просить відмовити в його задоволенні з тих підстав, що Комісією ГУ ДФС у Волинській області правомірно було винесено оскаржуване рішення від 09.07.2018 року № 832794/37580159, оскільки Комісією ГУ ДФС у Волинській області під час вивчення первинних документів, які надані ТзОВ «ОСОБА_3 Транс» для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 96 від 30.11.2017 року, встановлено відсутність розрахункового документа, банківської виписки з особових рахунків на оплату послуг оренди сільськогосподарської техніки, як це передбачено умовами договору оренди сільськогосподарської техніки з екіпажем від 04.09.2017 року, укладеним з ТзОВ «Чернігівська індустріальна молочна компанія» , та додатковою угодою №5 від 05.11.2017 року. Вказує на те, що Додатковою угодою №5 по договору оренди сільськогосподарської техніки з екіпажем №552 від 04.09.2017 року в п.1.3 визначено, що оплата орендної плати здійснюється після підписання ОСОБА_4 наданих послуг в строк до 31.12.2017 року.

Щодо позовної вимоги про зобов'язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 96 від 30.11.2017 року, то представник відповідачів зазначає, що для отримання можливості зареєструвати в ЄРПН податкову накладну чи розрахунок коригування реєстраційна сума платника податку повинна бути більшою або дорівнювати сумі ПДВ, зазначеній у вказаній накладній. Тому позовна вимога ТзОВ «ОСОБА_3 Транс» про зобов'язання зареєструвати в ЄРПН податкову накладну № 96 від 30.11.2017 року є передчасною, оскільки неможливим є встановлення реєстраційної суми на електронному рахунку позивача в системі електронного адміністрування ПДВ на момент прийняття рішення судом в даній справі.

На підставі наведеного просить в задоволенні позову відмовити повністю.

У відповіді на відзив від 21.11.2018 вх. № 15233/18 представник позивача вказує на те, що відзив на позов не повинен братися до уваги, оскільки наведені у ньому твердження є безпідставними та ніяким чином не обґрунтовані (а.с.101-103).

У запереченні на відповідь на відзив на позовну заяву від 23.11.2018 вх.№ 15354/18 (а.с.109-110) представник відповідачів ще раз наголошує на ненадання позивачем розрахункового документа, банківської виписки з особових рахунків на оплату послуг оренди сільськогосподарської техніки, як передбачено умовами договору та додаткової угоди до нього, а тому просить відмовити у задоволенні позову повністю.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю з підстав, наведених у позовній заяві та відповіді на відзив, просив позов задовольнити повністю.

Представник відповідачів в судовому засіданні адміністративний позов не визнав з підстав, викладених у письмовому відзиві проти позову та запереченні на відповідь на відзив на позовну заяву, просила у його задоволенні відмовити повністю.

Заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши всі обставини у справі та перевіривши їх письмовими доказами, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню повністю з таких підстав.

Судом встановлено, що ТзОВ «ОСОБА_3 Транс» зареєстроване як юридична особа 25.03.2011 року, видами економічної діяльності якого є: 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві; 01.63 Післяурожайна діяльність; 45.11 Торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами; 46.14 Діяльність посередників у торгівлі машинами, промисловим устаткуванням, суднами та літаками; 77.31 Надання в оренду сільськогосподарських машин і устаткування; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 77.11 Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів, про що свідчить ОСОБА_1 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 07.08.2018 року № НОМЕР_1 (а.с.59-61).

04.09.2017 між ТзОВ «Чернігівська індустріальна молочна компанія» (ОСОБА_4) та ТзОВ «ОСОБА_3 Транс» (Орендодавець) було укладено договір оренди сільськогосподарської техніки з екіпажем №552 (а.с.21-23), предметом якого є надання ОСОБА_4 в тимчасове платне користування сільськогосподарської техніки, а саме 8 комбайнів за участю обслуговуючого персоналу в кількості 13 чоловік, а також забезпечення технічної експлуатації техніки. Розмір орендної плати визначається сторонами окремо та оформляється письмово шляхом укладання додаткової угоди до даного Договору. Оплата здійснюється шляхом перерахування грошових коштів на поточний банківський рахунок Орендодавця в строк, визначений сторонами в Додатковій угоді до даного Договору (п.5.1. 5.2 цього Договору). Як передбачено пунктом 8.1 зазначеного Договору, цей Договір набуває чинності з моменту його підписання та діє до повного виконання Сторонами своїх зобов'язань за цим Договором.

Додатковою угодою №5 від 01.11.2017 року по Договору оренди сільськогосподарської техніки з екіпажем №552 від 04 вересня 2017 року передбачено наступне: термін оренди з 01 листопада 2017 року по 30 листопада 2017 року включно (п.1.1); розмір орендної плати за термін оренди, визначений в п.1.1 даної додаткової угоди становить 1971108,33 грн. без ПДВ, 394221,67 грн. ПДВ, всього 2365330,00 грн. (п.1.2); оплата орендної плати здійснюється після підписання ОСОБА_4 наданих послуг в строк до 31.12.2017 року (а.с.24). Крім того, сторони даного договору склали ОСОБА_4 про користування сільськогосподарською технікою від 30 листопада 2017 року, в якому зазначено, що орендна плата за користування сільськогосподарською технікою марки: комбайн CLAAS LEXION 580, державний номер № 24167АС, комбайн CLAAS LEXION 480, державний номер № 22882АС, комбайн CLAAS LEXION 480, державний номер № 24165АС, комбайн CLAAS LEXION 480, державний номер № 26408АС, комбайн CLAAS LEXION 580, державний номер № 28220АС, комбайн CLAAS LEXION 480, державний номер № 22878АС, комбайн CLAAS LEXION 580, державний номер № 23883АС, комбайн CLAAS LEXION 580, державний номер № 23899АС, по договору сільськогосподарської техніки з екіпажем № 552 від 04 вересня 2017 року за період з 01 листопада 2017 року по 30 листопада 2017 року складає 1971108,33 грн. без ПДВ, 394221,67 грн. ПДВ, всього 2365330,00 грн. (а.с.25).

Судом встановлено, що при здійсненні операції з надання послуг ТзОВ «Чернігівська індустріальна молочна компанія» згідно договору оренди сільськогосподарської техніки з екіпажем №552 від 04.09.2017 року ТзОВ «ОСОБА_3 Транс» склало ПН від 30.11.2017 року № 96, яку надіслало для реєстрації в ЄРПН (а.с.14).

Як вбачається з матеріалів справи, вказана податкова накладна була прийнята ДФС відповідно до квитанції від 14.12.2017 року про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.15), але її реєстрація була зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України), оскільки вказані податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року №567, за результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 77.31.10, та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту «в» підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 року №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу.

На виконання положень підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 ПК України та наказу МФУ №576 від 13.06.2017 року позивачем на адресу ДФС в електронному вигляді направлено повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 05.07.2018 №1 (а.с.16), де було зазначено, що ТзОВ «ОСОБА_3 Транс» було реалізовано послуги по оренді сільськогосподарської техніки з екіпажем ТзОВ «Чернігівська індустріальна молочна компанія» згідно акта про користування с/г технікою від 30.11.2017 року, в зв'язку з чим було виписано податкову накладну № 96 від 30.11.2017 року на суму 2365330, в тому числі ПДВ - 394221,67 грн. Крім того, в даному повідомленні вказано, що більш детальні пояснення та документи, які розкривають зміст операції додаються.

Однак, 09.07.2018 року Комісія ГУ ДФС у Волинській області прийняла рішення № 832794/37580159 про відмову у реєстрації ПН від 30.11.2017 року № 96 в ЄРПН з підстави: ненадання платником податку копій документів, а саме: розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків (а.с.17-18).

Зазначене рішення Комісії ГУ ДФС у Волинській області було оскаржене в адміністративному порядку відповідно до поданої скарги від 16.07.2018 року (а.с.19), однак, за результатами розгляду скарга товариства залишена без задоволення, а рішення Комісії ГУ ДФС у Волинській області - без змін, про що свідчить рішення Комісії з питань розгляду скарг від 25.07.2018 року № 20619/37580159/2 (а.с.20). Підставами залишення скарги без задоволення вказано наступне: відсутні копії документів, що підтверджують факт придбання, виготовлення, вирощування або переробки ТМЦ / чи можливість надання послуг, виконання робіт.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На думку суду відповідач не довів правомірність оскаржуваного рішення від 09 липня 2018 року № 832794/37580159 з огляду на наступне.

Згідно із пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження. Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Відповідно до пункту 201.16 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

Згідно з пунктом 74.2 статті 74 ПК України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року (з наступними змінами та доповненнями, далі - Порядок №1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Як передбачено пунктом 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу

Згідно із пунктом 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Відповідно до підпункту 201.16.1. пункту 201.16 статті 201 ПК України у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:а) порядковий номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Надіслана для реєстрації в ЄРПН податкова накладна від 31.11.2017 року № 96 була доставлена до центрального рівня ДФС України, однак її реєстрація зупинена на підставі підпункту 201.16 статті 201 ПК України з такої підстави: податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризику, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 77.12.11.

Відповідно до пункту 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567 (чинного, на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Критерії) моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:

1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування, яку (який) подано на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 раза більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01.01.2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеному у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01.01.2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку для платників) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);

2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI ПК України, стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.

Отже, суд зазначає, що визначення фіскальним органом у квитанціях конкретного критерію ризику прямо впливає на можливість надання в подальшому платником податків відповідних документів, перелік яких міститься у наказі Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року №567, яким затверджено Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Вичерпний перелік документів).

Відповідно до пункту 1 Вичерпного переліку документів у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв такими документами є:

1) договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством;

2) для критерію, зазначеного в підпункті 2 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Відповідно до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 ПК України (в редакції, чинній на дату зупинення реєстрації спірної податкової накладної), письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Згідно з підпунктом 201.16.3 цього пункту України письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику. Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Разом з тим, 01.01.2018 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році" №2245-VIII від 07.12.2017, яким пункт 201.16. ПК України викладено в такій редакції: «Реєстрація податкової накладної//розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України» .

На виконання вказаної норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №117 від 21.02.2018 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" (далі - Постанова №117).

Пунктом 2 зазначеної вище постанови Кабінету Міністрів України установлено, що платники податку на додану вартість, у яких до 1 грудня 2017 року зупинено реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, що діяв до набрання чинності Законом України від 07 грудня 2017 року № 2245-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році» , та які станом на 1 грудня 2017 року не подали пояснень і копій документів до таких податкових накладних/розрахунків коригування, мають право протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній/ розрахунку коригування, подати пояснення і копії документів до таких податкових накладних/розрахунків коригування на розгляд комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, порядок роботи яких затверджується цією постановою.

Відповідно до пунктів 18-20 Постанови № 117, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу, розглядаються комісіями контролюючих органів. Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС). Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно з пунктом 21 вказаного Постанови № 117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;

ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку (зазначена у квитанції про зупинення пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі);

надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Пунктом 187.1 статті 187 ПК України передбачено, що датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Суд вважає, що операції з надання транспортних засобів в оренду здійснені позивачем в межах його господарської діяльності, є фактичними та підтверджуються первинними документами.

Для підтвердження реєстрації податкової накладної №96 від 30.11.2017 року ТзОВ «ОСОБА_3 Транс» було надано контролюючому органу повідомлення №1 від 05.07.2017 року про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію якої зупинено, до якого надано копії наступних документів: свідоцтва про реєстрацію машини комбайнів CLAAS LEXIO 580, державний номер 23899 AC; CLAAS LEXIO 580, державний номер 24167 AC; CLAAS LEXIO 580, державний номер 23883 AC; CLAAS LEXIO 480, державний номер 22882 AC; CLAAS LEXIO 480, державний номер 24165 AC; CLAAS LEXIO 480, державний номер 26408 AC; CLAAS LEXIO 480, державний номер НОМЕР_2; CLAAS LEXIO 580, державний номер НОМЕР_3; договору оренди сільськогосподарської техніки з екіпажем №552 від 04.09.2017 року, укладений між ТзОВ «Чернігівська індустріальна молочна компанія» з ТзОВ «ОСОБА_3 Транс» ; додаткової угоди №5 від 01.11.2017 року по Договору оренди сільськогосподарської техніки з екіпажем №552 від 04.09.2017 року; акту від 30.11.2017 року про користування сільськогосподарською технікою, складений між ТзОВ «Чернігівська індустріальна молочна компанія» з ТзОВ «ОСОБА_3 Транс» про те, що орендна плата за користування с/г технікою марки: комбайнів, що зазначені вище, складає 2 365 330 грн., в т.ч. ПДВ 394 221,67 грн.; договору оренди нежитлового приміщення від 03.01.2017р., за умовами якого ТзОВ «Ідея» «Орендодавець» передає ТзОВ «ОСОБА_3 Транс» «Орендар» у строкове платне користування під офіс нежитлове приміщення за адресою м. Ковель, вул. Варшавська,3, загальною площею 49,83 кв.м . За користування Приміщенням ОСОБА_4 сплачує Орендодавцю орендну плату в сумі 2200 грн., а також 200 грн. за послуги мережі Інтернет з ПДВ за місяць; додаткового договору №1 від 01.06.2018 року до договору оренди нежитлового приміщення від 03.01.2017 року, за умова якої змінено орендну плату на суму 600 грн.; договору №63/18 на стоянку комбайнів від 01.02.2018 року, за умовами якого ТзОВ «Ідея» (Виконавець) зобов'язується надати для з ТзОВ «ОСОБА_3 Транс» (Замовник) місце для паркування автомобілів на території підприємства за адресою: м. Ковель, вул.Варшавська, 3, а Замовникза користування стоянкою сплачує 21000 грн.; договору №17/18 на технічне обслуговування, ремонт, стоянку автомобілів та перед рейсовий медичний огляд водіїв від 29.12.2017 року; наказів на відрядження водіїв №76, 77 від 29.09.2017 року, №№78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91 від 31.10.2017 року, №№ 92, 93, 94, 95 від 30.11.2017 року; оборотно сальдових відомостей рахунку 104 за 01.01.2017 року, рахунку 361 з 01.11.2017 року по 01.04.2018 року.

Однак, Комісією ГУ ДФС у Волинській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

З наявних у матеріалах справи письмових доказів вбачається, що рішенням Комісії ГУ ДФС у Волинській області від 09.07.2018 № 832794/37580159 відмовлено позивачу у реєстрації податкової накладної від 30.11.2017 №96 в ЄРПН з підстави ненадання платником податку розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.

Проте зазначений висновок контролюючого органу спростовується наявними у справі письмовими доказами, а саме банківською випискою з особових рахунків позивача за період з 01.10.2017 року по 13.07.2018 року про оплату послуг за договором оренди сільськогосподарської техніки з екіпажем №552 від 04.09.2017 року (а.с.26-31).

Відтак, суд приходить висновку, що відповідачем 1 мало місце порушення вимог підпункту 201.16.1 пункту 201 статті 201 ПК України, оскільки в квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних чітко не вказано, на підставі якого саме критерію оцінки ступеня ризиків було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної від 31.10.2017 № 26 та не зазначено, які саме копії документів (за вичерпним переліком) пропонується надати позивачу, які були б достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

Суд зазначає, що платник податків повинен чітко розуміти, чому реєстрацію податкової накладної зупинено та які конкретно документи йому слід подати для її реєстрації.

В свою чергу, подані позивачем копії документів підтверджують реальність здійснення господарської операції, по якій складено податкову накладну, ознак порушення вимог законодавства щодо їх складення вони не містять та є достатніми для прийняття Комісією ГУ ДФС у Волинській області рішення про реєстрацію вказаних податкових накладних.

Однак, ні Комісією ГУ ДФС у Волинській області, ні Комісією ДФС з розгляду скарг не було надано належної оцінки первинним документам щодо здійснення господарської операції та виписаної ним податкової накладної від 30.11.2017 року № 96. При цьому відповідачі виявили надмірний формалізм, відступивши від оцінки суті господарської операції.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частин першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На думку суду, відповідач 1 не довів правомірності рішення комісії ГУ ДФС у Волинській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 09.07.2018 року № 832794/37580159 про відмову в реєстрації податкової накладної № 96 від 30.11.2017 року, поданої ТзОВ «ОСОБА_3 Транс» , а тому позовні вимоги в цій частині є підставними та підлягають задоволенню.

Щодо позовної вимоги про зобов'язання ДФС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну від 30.11.2017 року № 96, складену ТзОВ «ОСОБА_3 Транс» , суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 28 Порядку №117 податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;

протягом п'яти робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить менше 30 млн. гривень;

протягом семи робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 30 млн. гривень включно.

При цьому, згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, враховуючи, що відповідачем 1 протиправно прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, обставини справи та вимоги законодавства, які регламентують реєстрацію податкових накладних фіскальним органом, суд вважає підставною вимогу позивача щодо зобов'язання ДФС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну від 30.11.2017 року № 96, подану ТзОВ «ОСОБА_3 Транс» .

Підсумовуючи викладене, суд з урахуванням встановлених обставин та на підставі норм чинного законодавства, що наведені вище, дійшов висновку, що позов належить задовольнити повністю.

Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При вирішенні питання щодо розподілу судових витрат суд враховує, що позивач сплатив судовий збір у сумі 1762,00 грн. згідно із платіжним дорученням від 23.10.2018 року №3606, який зараховано до спеціального фонду Державного бюджету України.

Таким чином, враховуючи задоволення позову повністю, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Волинській області та ДФС України судовий збір пропорційно по 881 грн. з кожного.

Керуючись статтями 243, 245, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДФС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 4, код ЄДРПОУ 39400859) про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09 липня 2018 року № 832794/37580159 про відмову у реєстрації податкової накладної від 30 листопада 2017 року № 96 в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ОСОБА_3 Транс» (45092, Волинська область, Ковельський район, село Новий Мосир, вулиця Молодіжна, будинок 10, код ЄДРПОУ 37580159).

Зобов'язати Державну фіскальну службу України (04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8, код ЄДРПОУ 39292197) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 30 листопада 2017 року № 96, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ОСОБА_3 Транс» (45092, Волинська область, Ковельський район, село Новий Мосир, вулиця Молодіжна, будинок 10, код ЄДРПОУ 37580159).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 4, код ЄДРПОУ 39400859) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ОСОБА_3 Транс» (45092, Волинська область, Ковельський район, село Новий Мосир, вулиця Молодіжна, будинок 10, код ЄДРПОУ 37580159) судовий збір у розмірі 881 (вісімсот вісімдесят однієї) гривні 00 коп.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8, код ЄДРПОУ 39292197) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ОСОБА_3 Транс» (45092, Волинська область, Ковельський район, село Новий Мосир, вулиця Молодіжна, будинок 10, код ЄДРПОУ 37580159) судовий збір у розмірі 881 (вісімсот вісімдесят однієї) гривні 00 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням вимог підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» цього Кодексу. Апеляційна скарга може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.

Повне рішення суду буде складено 29 грудня 2018 року.

Суддя В.Д. Ковальчук

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.12.2018
Оприлюднено30.12.2018
Номер документу78892229
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —140/2138/18

Ухвала від 28.12.2021

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

Ухвала від 04.07.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 15.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 09.04.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 22.02.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 21.02.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Рішення від 27.12.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

Ухвала від 27.12.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

Рішення від 27.12.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

Ухвала від 27.12.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні