Постанова
від 12.12.2018 по справі 908/2212/17
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12.12.2018 Справа № 908/2212/17

м.Дніпро, просп. Д. Яворницького, 65 зал №511

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Подобєд І.М. (доповідач),

суддів: Широбокова Л.П., Орєшкіна Е.В.

секретар судового засідання Абадей М.О.

представники сторін:

від позивача: Курилін В.О., договір №21/04 від 18.04.2018, ордер серії ЗП №052249 від 19.04.2018, адвокат

від відповідача: не з'явився

від третьої особи: Алуф О.В., посвідчення №789 від 26.06.2010, ордер серії ЗП №082057 від 03.12.2018, адвокат

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу фізичної особи-підприємця Сергієнко Тетяни Олексіївни на рішення Господарського суду Запорізької області від 15.01.2018 у справі №908/2212/17 (суддя Дроздова С.С.; рішення ухвалене о 12:24 год. у місті Запоріжжя, повне рішення оформлено та підписано 22.01.2018).

за позовом фізичної особи-підприємця Сергієнко Тетяни Олексіївни, м.Бердянськ, Запорізька область

до Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області, м.Пологи, Пологівський район, Запорізька область

третя особа , яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Фермерське господарство виробничий комплекс "Агроленд", м.Запоріжжя

про зобов'язання укласти договір

ВСТАНОВИВ:

У листопаді 2017 року фізична особа - підприємець Сергієнко Тетяна Олексіївна (позивач) звернулась до Господарського суду Запорізької області з позовом про зобов'язання Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області (відповідач), на виконання Розпорядження голови Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області від 01.09.2014 №367, укласти договір оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 44,4 га, кадастровий НОМЕР_3 за рахунок нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) та вважати договір оренди укладеним в редакції, наведеній в позовній заяві.

Позивач обґрунтував свої позовні вимоги тим, що з метою виконання Розпорядження голови Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області від 01.09.2014 №367 ним було виготовлено технічну документацію із землеустрою у відповідності до положень статті 79-1 Земельного кодексу України та Закону України "Про землеустрій", інформація про одержану ним для отримання в оренду земельну ділянку була внесена до Державного земельного кадастру, на підтвердження чого отримано витяг з Державного земельного кадастру НОМЕР_1 від 21.10.2016, а земельна ділянка площею 44,4 га кадастровий номер НОМЕР_2 стала об'єктом цивільних прав.

Позивачу стало відомо про прийняття Пологівською районною державною адміністрацією Розпорядження №33 від 28.01.2015, відповідно до якого Розпорядження №367 від 01.09.2014 було визнано таким, що втратило чинність. За зверненням позивача голова Запорізької обласної державної адміністрації своїм розпорядженням від 19.01.2016 скасував розпорядження голови Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області від 28.01.2015 №33. В подальшому протягом 2016-2017 років позивач неодноразово звертався до відповідача з пропозицією щодо підписання проекту договору оренди земельної ділянки. Натомість відповідач, не надаючи своїх заперечень з приводу умов договору не підписував його зі свого боку. Таким чином, відповідач відмовляється укласти з позивачем договір оренди земельної ділянки, яку позивачу надано в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва згідно з Розпорядженням голови Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області від 01.09.2014 №367.

Позивач вказує, що редакція проекту договору між сторонами, який неодноразово разом із супровідними листами направлявся на адресу відповідача, була визначена, виходячи з Типової форми договору оренди землі, що затверджена постановою Кабінету Міністрів України №220 від 03.03.2004, а право передачі в оренду земельної ділянки належить відповідачу.

Також позивач вказує на те, що порядок укладення договору оренди нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок не врегульований нормами Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі", тому до спірних правовідносин за аналогією закону застосовуються положення глави 20 Господарського кодексу України.

З посиланням на норми статей 13 і 14 Конституції України, статей 6, 7 і 13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", статті 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", статей 2, 13 і 14 Закону України "Про оренду землі", статей 11, 13, 509, 648, 649 і 792 Цивільного кодексу України, статей 20 і 187 Господарського кодексу України, позивач вважає, що ним обраний відповідний спосіб захисту свого порушеного права (законного очікування). Окремо позивач вказав на те, що ним враховано ту обставину, що перебіг позовної давності у даному випадку має обчислюватися з урахуванням положень статті 263 Цивільного кодексу України та строку, протягом якого Розпорядження голови Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області від 01.09.2014 №367 з незалежних від позивача обставин не діяло, перебувало в статусі такого, що втратило чинність з 28.01.2015 по 19.01.2016.

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 15.01.2018 у справі №908/2212/17 (суддя Дроздова С.С.) у задоволенні позову відмовлено.

Рішення суду першої інстанції вмотивоване тим, що після винесення Розпорядження голови Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області від 01.09.2014 №367 до липня 2015 року позивач до відповідача не звертався і лише після відкриття кримінального провадження (внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №12015080320000903 від 21.07.2015) до відповідача почали надходити відповідні письмові звернення; що позивачем не була дотримана визначена Законом України "Про землеустрій", Законом України "Про Державний земельний кадастр", Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051, процедура реалізації Розпорядження відповідача, оскільки позивач не звертався до відповідача ні за дозволом на розроблення, ні з метою погодження та затвердження документації із землеустрою, технічна документація ним не надавалась, а на неодноразові звернення позивача відповідач надавав відповідь про необхідність отримання вказаного дозволу та подальшого затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Також суд вказав на те, що на запит відповідача Відділом у Пологівському районі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області повідомлено, що 28.10.2016 на території Новоселівської сільської ради земельна ділянка площею 44,4 га сформована і зареєстрована в Державному земельному реєстрі на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), розробленої 08.08.2016 фізичною особою, однак ця технічна документація у Відділі відсутня, оскільки потребувала подальшого затвердження, а протягом одного року на дану земельну ділянку не були зареєстровані речові права, а тому на неї скасована державна реєстрація. Крім цього суд врахував, що 22.11.2017 відповідач прийняв розпорядження №414 від 22.11.2017 про надання дозволу фермерському господарству виробничому комплексу "Агроленд" на встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі загальною площею 44,4 гектарів багаторічних насаджень та вказаній особі запропоновано замовити виготовлення технічної документації із землеустрою та надати її на затвердження.

Не погодившись з означеним рішенням суду першої інстанції, позивач звернувся з апеляційною скаргою, в якій вказує, що рішення суду першої інстанції є необґрунтованим та таким, що було ухвалено при неповному з'ясуванні обставин та за недоведених обставин, що мають значення для справи, а висновки викладені у рішенні суду не відповідають обставинам справи та характеру спірних правовідносин (з урахуванням предмету спору та його об'єкту - предмету договору). Тому позивач просить скасувати рішення Господарського суду Запорізької області від 15.01.2018 у справі №908/2212/17 та ухвалити нове рішення, яким задовольнити в повному обсязі позовні вимоги фізичної особи - підприємця Сергієнко Тетяни Олексіївни до Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області про зобов'язання укласти договір.

В обґрунтування вимог у апеляційній скарзі позивач вказує, що земельна ділянка площею 44,4 га кадастровий номер НОМЕР_2 є земельною ділянкою нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) із земель колективної власності колишнього КСП імені Шевченка на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області, тому на даний час не є ані державної, ані комунальної форми власності. За твердженням позивача, жодною нормою Закону України "Про землеустрій" (спеціальним законом) районним державним адміністраціям, на відміну від інших суб'єктів землеустрою - Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, обласних рад та інших органів виконавчої влади та місцевого самоврядування (статті 9-11, 13-1, 15-17) взагалі не надано жодних повноважень по затвердженню будь-яких матеріалів у сфері землеустрою. Для інших суб'єктів так норма прямо встановлена даним Законом. Що стосується положень статей 14 і 186 Земельного кодексу України в частині таких повноважень у Пологівської районної державної адміністрації, то, як вважає позивач, районні державні адміністрації наділені такими повноваженнями тільки у разі якщо земельна ділянка перебуває у державній або комунальній власності. Отже, на переконання позивача, положення статті 122 Земельного кодексу України не містять вимог щодо обов'язкового чи факультативного затвердження районними державними адміністраціями Технічної документації із землеустрою, розробленої щодо земель колективної форми власності колишніх КСП. Як вказує позивач, земельна ділянка площею 44,4 га була сформована (визначені та встановлені її межі) ще при передачі її разом з іншими землями у колективну власність КСП, а окрім того, такі межі були додатково відновлені згідно положень статті 55 Закону України "Про землеустрій" шляхом замовлення позивачем технічної документації та її розроблення. Зазначає, що у статті 30 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" право оренди на нерозподілені (не витребувані) земельні ділянки, надані в оренду органами державної влади, органами місцевого самоврядування в порядку, визначеному статтею 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", здійснюється без державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки в Державному реєстрі прав. Наголошує на тому, що чинними законодавчими актами відповідачу не надано повноважень встановлювати додаткові вимоги щодо порядку реалізації права на земельні ділянки зазначеної вище категорії, форми власності та цільового призначення. Зі свого боку позивач вчинив всі дії направлені на виконання розпорядження відповідача, яке є нормативно-правовим актом індивідуальної дії, але відповідач постійно та систематично чинить перешкоди у його реалізації, в чому позивач вбачає порушення статті 19 Конституції України.

Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 17.04.2018 апеляційну скаргу позивача задоволено, рішення Господарського суду Запорізької області від 15.01.2018 у справі №908/2212/17 скасовано та прийнято нове рішення: позовні вимоги задовольнити та укласти договір оренди у відповідній редакції, а також покласти на відповідача витрати по сплаті судового збору за подання позовної заяви та апеляційної скарги.

Приймаючи нове рішення суд апеляційної інстанції визнав неправомірним висновок суду першої інстанції, що розроблення технічної документації на земельну ділянку без наявності рішення відповідача з цього приводу та незатвердження (неузгодження) зазначеної документації з відповідачем унеможливлює укладення договору оренди, тоді як законодавством закріплена обов'язкова наявність дозволу на розроблення технічної документації лише при передачі у власність чи користування земель державної та комунальної власності, а технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки підлягає не погодженню, а затвердженню відповідним державним органом відповідно до його повноважень, і стаття 122 Земельного кодексу України не містить вимог щодо повноважень районних адміністрацій в частині затвердження ними технічної документації із землеустрою щодо земель колективної власності колишніх КСП, зокрема, щодо земель сільськогосподарського призначення для потреб - ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Також апеляційний суд виходив з того, що цей спір є переддоговірним, а позивачем дотриманий визначений законодавством порядок укладення договору оренди земельної ділянки з відповідачем шляхом направлення на його адресу проекту договору, невідповідність або суперечність умов якого вимогам законодавства не доведена доказами у справі.

10.05.2018 відповідач подав касаційну скаргу, у якій просив скасувати постанову Донецького апеляційного господарського суду від 17.04.2018, а рішення Господарського суду Запорізької області від 15.01.2018 - залишити в силі.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 14.08.2018 касаційну скаргу Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області задоволено частково. Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 17.04.2018 у справі №908/2212/17 скасовано. Справу передано до Донецького апеляційного господарського суду на новий розгляд.

Направляючи справу на новий розгляд суд касаційної інстанції зазначив, що задовольняючи позовні вимоги та тим самим визнаючи таким, що підлягає захисту і не припинилося, право позивача на набуття у користування земельної ділянки шляхом укладення договору оренди, апеляційний суд не дослідив зібрані у справі докази: розпорядження відповідача від 01.09.2015 №275 про надання в період нечинності розпорядження цієї ж земельної ділянки в оренду наступній особі після позивача - фізичній особі-підприємцю Денисову Віталію Юрійовичу, з яким у подальшому укладений договір оренди; розпорядженню №308 від 29.07.2016 - про надання згоди фізичній особі-підприємцю Денисову Віталію Юрійовичу на розірвання договору оренди земельних ділянок від 29.09.2015 та додаткової угоди до договору від 01.10.2015 №1, розпорядженню відповідача №326 від 25.09.2017 - про надання дозволу товариству з обмеженою відповідальністю "Геоникс" на встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області, розпорядженню відповідача №414 від 22.11.2017 - про надання дозволу фермерському господарству виробничому комплексу "Агроленд" на встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області. Наслідком не дослідження вказаних доказів у справі стало те, що апеляційним судом не було з'ясовано обставин, чи вичерпало свою дію вказане розпорядження, чи продовжило існувати право позивача на одержання земельної ділянки у користування після подальшого передання земельної ділянки третім особам (якщо розпорядження про передання третій особі земельної ділянки було реалізоване і не було скасоване чи визнане недійсним), а у зв'язку із цим, чи втратив позивач право набути у користування земельну ділянку, оскільки з'ясування цих обставин має значення для вирішення цього спору в контексті чинності права (законного очікування) позивача набути у користування земельну ділянку шляхом укладення договору оренди.

Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 05.09.2018 відкрито апеляційне провадження з нового розгляду у справі №908/2212/17. Призначено розгляд апеляційної скарги на 03.10.2018 о 14:30 год. Залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Фермерське господарство виробничий комплекс "Агроленд" (69089, м. Запоріжжя, вул. Бориса Грінченка, б.4, ідентифікаційний код 40559085).

Указом Президента України від 29.12.2017 №454/2017 "Про ліквідацію апеляційних господарських судів та утворення апеляційних господарських судів в апеляційних округах" ліквідовано Дніпропетровський апеляційний господарський суд та Донецький апеляційний господарський суд; утворено Центральний апеляційний господарський суд в апеляційному окрузі, що включає Дніпропетровську, Запорізьку та Кіровоградську області, з місцезнаходженням у місті Дніпрі.

03.10.2018 розпочав роботу Центральний апеляційний господарський суд.

Згідно з пунктом 3 частини першої статті 31 Господарського процесуального кодексу України суд передає справу на розгляд іншому суду, якщо ліквідовано або з визначених законом підстав припинено роботу суду, який розглядав справу.

Відповідно до частин п'ятої, сьомої статті 31 Господарського процесуального кодексу України, у разі ліквідації або припинення роботи суду справи, що перебували у його провадженні, невідкладно передаються до суду, визначеного відповідним законом або рішенням про припинення роботи суду, а якщо такий суд не визначено - до суду, що найбільш територіально наближений до суду, який ліквідовано або роботу якого припинено. Справа, передана з одного суду до іншого в порядку, встановленому цією статтею, повинна бути прийнята до провадження судом, якому вона надіслана.

На виконання вимог вищенаведених правових норм справу №908/2212/17 за позовом фізичної особи-підприємця Сергієнко Тетяни Олексіївни, м.Бердянськ, Запорізька область до Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області, м.Пологи, Пологівський район, Запорізька область, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Фермерське господарство виробничий комплекс "Агроленд", м.Запоріжжя про зобов'язання укласти договір передано з Донецького апеляційного господарського суду до Центрального апеляційного господарського суду.

Автоматизованою системою документообігу Центрального апеляційного господарського суду для розгляду справи №908/2212/17 визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя - Подобєд І.М. (доповідач), судді - Широбокова Л.П., Орєшкіна Е.В., що підтверджується витягом з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19.10.2018.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 24.10.2018 у складі означеної колегії суддів прийнято до свого провадження справу №908/2212/17 за апеляційною скаргою фізичної особи-підприємця Сергієнко Тетяни Олексіївни на рішення Господарського суду Запорізької області від 15.01.2018.

Від третьої особи в матеріали справи 21.09.2018 надійшли пояснення, а 10.12.2018 надійшов відзив на апеляційну скаргу позивача, в якому третя особа просила апеляційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржене рішення суду першої інстанції без змін. При цьому третя особа зазначила, що доводи позивача про те, що на даний час розпорядження №367 від 01.09.2014 є діючим - безпідставні, оскільки прийняття головою Пологівської районної державної адміністрації нового правового акту індивідуальної дії, який регулює подібні відносини (об'єкт правовідносин - одна й та сама земельна ділянка), свідчить про вичерпання своєї дії та нечинність попереднього розпорядження та/або про скасування одно предметного акту, який діяв у часі раніше. Також третьою особою зазначено, що підстави для зобов'язання Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області, на виконання розпорядження Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області від 01.09.2014 №367, укласти договір оренди земельної ділянки для ведення товарно-сільськогосподарського виробництва площею 44,4 га, в редакції, викладеній у прохальній частині позовної заяви, - відсутні, а відтак третя особа просить у задоволенні скарги відмовити та залишити в силі рішення Господарського суду Запорізької області від 15.01.2018.

22.10.2018 від фізичної особи-підприємця Сергієнко Тетяни Олексіївни надійшло клопотання про зупинення провадження у справі №908/2212/17 до прийняття остаточного рішення у справі №908/1105/18, яка перебуває в провадженні Господарського суду Запорізької області. Клопотання мотивовано тим, що існує об'єктивний факт неможливості розгляду справи №908/2212/17 до вирішення справи №908/1105/18.

У судовому засіданні 03.12.2018 представник позивача підтримав вимоги, викладені у апеляційній скарзі, просив її задовольнити, оскаржене рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити. Також представник позивача підтримав клопотання про зупинення судом апеляційної інстанції провадження у даній справі до остаточного вирішення пов'язаної з нею іншої справи №908/1105/18. Представник третьої особи заперечував на задоволенні вимог позивача та заявленого ним клопотання про зупинення провадження у справі. У цьому судовому засіданні було оголошено перерву до 12.12.2018, розгляд клопотання про зупинення провадження у справі перенесено у наступне судове засідання.

У судовому засіданні 12.12.2018 судом апеляційної інстанції відмовлено у задоволенні клопотання позивача про зупинення провадження у справі до прийняття остаточного рішення у справі №908/1105/18, яка перебуває у провадженні Господарського суду Запорізької області. За результатами нового перегляду справи судом апеляційної інстанції оголошено вступну та резолютивну частини постанови суду.

Заслухавши суддю-доповідача та пояснення представників позивача і третьої особи, які приймали участь у судовому засіданні, дослідивши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги та заперечень проти неї, перевіривши повноту встановлених місцевим господарським судом обставин справи та правильність їх юридичної оцінки, колегія суддів Центрального апеляційного господарського суду дійшла висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Відповідно до вимог частин 1, 2, 5 статті 269 Господарського процесуального кодексу України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Відповідно до положень ст.ст. 74, 76, 77 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Судом першої інстанції та судом апеляційної інстанції встановлено наступні обставини.

Головою Пологівської районної державної адміністрації прийнято Розпорядження від 01.09.2014 №367 "Про передачу в оренду фізичній особі - підприємцю Сергієнко Тетяні Олексіївні земельних часток нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області" (надалі - Розпорядження відповідача №367 від 01.09.2014), яким (а.с.27 т.1):

- визнано земельні частки (паї) площею 44,4 умовних кадастрових гектара на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області такими, які є нерозподіленими (невитребуваними) земельними частками (паями) (пункт 1 цього Розпорядження);

- надано в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва фізичній особі - підприємцю Сергієнко Тетяні Олексіївні земельні частки нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) із земель колективної власності колишнього колективного сільськогосподарського підприємства імені Шевченка на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області, загальною площею 44,4 умовних кадастрових гектара (багаторічні насадження), встановивши термін оренди до 01.11.2025 року з розміром орендної плати 4 відсотки від нормативної грошової оцінки землі та заборонити зміну виду угідь і використання земельних ділянок не за цільовим призначенням (пункт 2 цього Розпорядження);

- встановлено, що при виділенні земельних ділянок в натурі та видачі документів, що посвідчують право власності на землю громадянам-власникам сертифікатів, орендні відносини щодо площі витребуваної земельної ділянки частини (паю) припиняються (пункт 3 цього Розпорядження);

- зобов'язано фізичну особу-підприємця Сергієнко Тетяну Олексіївну надати у двомісячний термін до Пологівської райдержадміністрації проект договору оренди нерозподілених (невитребуваних) земельних часток ( паїв) (пункт 4 цього Розпорядження).

Як вказує фізична особа - підприємець Серігєнко Тетяна Олексіївна (надалі - позивач або ФОП Сергієнко Т.О.) на виконання Розпорядження відповідача №367 від 01.09.2014 між нею та ФОП Хорішко М.І. укладено договір від 01.10.2014 на виконання робіт або надання послуг, щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), на підставі якого було виготовлено Технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) (а.с.62-80 т.1).

05.12.2014 Відділом Держземагентства у Пологівському районі Запорізької області виданий Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки для розрахунку плати за землю, в якому зазначено, зокрема, що власником земельної ділянки площею 44,4 га є співвласники права колективної власності на землю колишнього КСП ім. Шевченка (нерозподілені багаторічні насадження), а користувачем є ФОП Сергієнко Тетяна Олексіївна (а.с.26 т.1).

Позивач зазначає, що після виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), державним реєстратором було внесено інформацію про означену земельну ділянку площею 44,4 га, де цій ділянці присвоєно кадастровий НОМЕР_3, а позивачем отримано відповідний Витяг з Державного земельного кадастру НОМЕР_1 від 28.10.2016 (а.с.30 т.1).

Також позивач зазначає, що з метою виконання Розпорядження №367 від 01.09.2014, протягом 2016 - 2017 років він неодноразово звертався до Пологівської районної державної адміністрації із пропозицією щодо підписання з її боку доданого проекту договору оренди земельної ділянки. Такі листи позивача були направлені 08.02.2016 (а.с.12 т.1), 24.01.2017 за вих. від 12.01.2017 (а.с.13 т.1), 22.05.2017 за вих. від 10.05.2017 (а.с.14 т.1) та повторно 18.09.2017 за вих. від 05.09.2017 (а.с.15 т.1). Натомість, відповідач, не надаючи своїх заперечень з приводу умов договору, не підписував його зі свого боку.

Предметом розгляду цієї справи є вимога позивача про зобов'язання Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області, на виконання розпорядження Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області від 01.09.2014 №367, укласти договір оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 44,4 га кадастровий НОМЕР_3 за рахунок нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв), в редакції, викладеній у прохальній частині позовної заяви, зі строком дії до 31.12.2025.

Судом встановлено, що 08.07.2014 між Приватним підприємством "Агрофірма" імені Шевченка" (продавець) та Сергієнко Тетяна Олексіївна (покупець) укладено договір купівлі-продажу списаних багаторічних насаджень, предметом якого є основні засоби - багаторічні насадження (фруктовий сад) розташований на площі 44,4 га в полі №4 першої сівозміни (асортимент товару: яблуні - 8249 шт., сливи - 128 шт., вишні - 5172 шт., черешні - 2056 шт.) (а.с.54-56 або 160-161 т.1).

За Актом приймання-передачі списаних багаторічних насаджень від 09.07.2014 продавець - Приватне підприємство "Агрофірма ім. Шевченка" передало, а покупець фізична особа - підприємець Сергієнко Тетяна Олексіївна прийняв списані багаторічні насадження (а.с.162 т.1).

Акт обстеження земельної ділянки на території Новоселівської сільради Пологівського району Запорізької області від 10.12.2015 засвідчує факт проведення робіт з корчування сухих дерев та прибирання, та звільнення території саду орієнтовною площею 21,7 у.к г. (а.с.164 т.1).

В матеріали справи наданий Договір №1951/08 від 07.12.2017, за яким фізична особа-підприємець Сергієнко Тетяна Олексіївна ("Замовник") доручила, а Державна установа "Інститут охорони ґрунтів України", Запорізька філія ("Виконавець") взяв на себе виконання послуг провести агрохімічне та агроекологічне обстеження, з наступним виготовленням агрохімічного паспорта, відповідно до Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" (а.с.90 т.1).

Актом приймання-передачі №1951/08 підтверджено виготовлення на замовлення позивача агрохімічного паспорта №114009 означеної земельної ділянки (а.с.91-94 т.1).

У період з жовтня 2015 по березень 2018 позивач здійснював бюджетні платежі до ГУ ДКСУ у Запорізькій області, у призначеннях яких визначав: коди 101;2086314609; 18010900, тобто як орендна плата з фізичних осіб від Сергієнко Тетяна Олексіївна (а.с.165-168 т.1).

Разом із цим судом встановлено також, що 28.01.2015 головою Пологівської районної державної адміністрації прийнято Розпорядження №33 "Про втрату чинності розпоряджень голови райдержадміністрації", відповідно до якого керуючись статтями 6, 13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" визнано такими, що втратили чинність низку розпоряджень голови райдержадміністрації, у зв'язку із закінченням терміну їх дії, серед яких зазначено й Розпорядження від 01.09.2014 №367 "Про передачу в оренду фізичній особі - підприємцю Сергієнко Тетяні Олексіївні земельних часток нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області" (а.с.28 т.1).

Розпорядженням Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області від 01.09.2015 №275 "Про передачу в оренду фізичній особі - підприємцю Денисову Віталію Юрійовичу земельної ділянки нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) на території Новоселівської сільської ради Пологівського району"(а.с.171 т.1):

- визнані земельні частки (паї) площею 44,4 умовних кадастрових гектари (багаторічні насадження) на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області такими, які є нерозподіленими (невитребуваними) земельними частками (паями) (пункт 1 цього Розпорядження);

- надано в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва фізичній особі - підприємцю Денисову Віталію Юрійовичу земельну ділянку нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) із земель колективної власності колишнього колективного сільськогосподарського підприємства імені Шевченка на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області, загальною площею 44,4 умовних кадастрових гектари (багаторічні насадження), встановивши термін оренди до 01.11.2040 року з розміром орендної плати 5 (п'ять) відсотків від нормативної грошової оцінки землі та заборонити зміну виду угідь і використання земельної ділянки не за цільовим призначенням (пункт 2 цього Розпорядження);

- визначено, що при виділенні земельних ділянок в натурі та видачі документів, що посвідчують право власності на землю громадянам - власникам сертифікатів, орендні відносини щодо площі витребуваної земельної ділянки (паю) припиняються (пункт 3 цього Розпорядження);

- зобов'язано фізичну особу - підприємця Денисова Віталія Юрійовича:

1) надати у двомісячний термін до Пологівської райдержадміністрації проект договору оренди земельної ділянки нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв);

2) після підписання договору оренди земельної ділянки нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) у встановленому законом порядку подати його на реєстрацію та повідомити про укладення договору територіальний орган Державної фіскальної служби (пункт 4 цього Розпорядження).

Розпорядженням голови Пологівської районної державної адміністрації від 29.07.2016 №308 "Про надання згоди фізичній особі - підприємцю Денисову Віталію Юрійовичу на розірвання договору оренди земельних ділянок нерозподілених (невитребуваних) земельних часток паїв на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області (а.с.172 т.1):

1. Надано згоду фізичній особі - підприємцю Денисову Віталію Юрійовичу на розірвання договору оренди земельних ділянок нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) від 29.09.2015 та додаткової угоди до договору від 01.10.2015 №1, що зареєстрований в книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв) Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області, в зв'язку з добровільною відмовою.

2. Запропоновано фізичній особі - підприємцю Денисову Віталію Юрійовичу надати до Пологівської райдержадміністрації проект угоди про розірвання договору оренди земельних ділянок нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв).

Означені вище договір оренди між Пологівською районною державною адміністрацією та фізичною особою - підприємцем Денисовим Віталієм Юрійовичем та угода про його розірвання суду в матеріали цієї справи не надані.

Проте, як вбачається з Розпорядження голови Запорізької обласної державної адміністрації №9 від 19.01.2016 "Про скасування розпоряджень голови Пологівської райдержадміністрації від 28.01.2015 №33 "Про втрату чинності розпоряджень голови райдержадміністрації" в частині втрати чинності розпорядження голови райдержадміністрації від 01.09.2014 №367 "Про передачу в оренду фізичній особі-підприємцю Сергієнко Тетяні Олексіївні земельних часток нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області" та від 01.09.2015 №275 "Про передачу в оренду фізичній особі - підприємцю Денисову Віталію Юрійовичу земельної ділянки нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паї) на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області" в подальшому як означене вище Розпорядження відповідача №33 від 28.01.2015, так і Розпорядження відповідача №275 від 01.09.2015 були скасовані (а.с.29 т.1).

Листом від 08.02.2016 позивач вперше звернувся до відповідача із письмовим зверненням про підписання запропонованого ним проекту договору оренди означеної земельної ділянки, з додаванням в трьох примірниках цього договору, акту приймання-передачі земельної ділянки, розпоряджень голови Пологівської РДА №367 від 01.09.2014, витягу про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки №220/01-04 від 01.02.2016, схеми розташування земельної ділянки тощо (а.с.12 т.1).

Листом від 12.01.2017 позивач повторно звернувся до відповідача з пропозицією щодо укладення договору оренди означеної земельної ділянки, до якої додав у трьох примірниках проект цього договору та акт приймання передачі земельної ділянки (а.с.13 т.1).

Листом від 23.02.2017 №0161/01-35 Пологівська районна державна адміністрація Запорізької області повідомила позивача, що з метою отримання земельної ділянки в оренду та приведення у відповідність до норм чинного законодавства України, правові відносини у сфері оренди ФОП Сергієнко Т.О. слід звернутися до районної державної адміністрації з клопотанням щодо надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) (а.с.24 або 42 т.1).

10.05.2017 позивач направив відповідачу лист - вимогу, в якому посилаючись на те, що земельна ділянка площею 44,4 га кадастровий номер НОМЕР_2 була сформована та стала об'єктом цивільних прав, що фактом передачі позивачеві в оренду цієї земельної ділянки є розпорядження відповідача №367 від 01.09.2014, а позивач сплачує до бюджету відповідної ради орендну плату у встановленому розмірі, просив відповідача в черговий раз розглянути та підписати три екземпляри договору оренди цієї земельної ділянки, а також акти приймання-передачі та схеми розташування цієї земельної ділянки (а.с.14 т.1).

На лист вимогу від 10.05.2017 відповідач надав відповідь, в якій з посиланням на положення статей 30 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" зазначив, що з метою укладення договору оренди земельної ділянки необхідно отримати дозвіл на виготовлення технічної документації та затвердити її відповідно до вимог чинного законодавства України (а.с.43 т.1).

Листом від 22.06.2017 голова Пологівської районної адміністрації звернувся до Відділу у Пологівському районі ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області із запитом про надання інформації яким розпорядчим актом та якого органу було прийнято рішення про надання дозволу на розроблення технічної документації на зазначену земельну ділянку та внесення цих відомостей до Державного земельного кадастру (а.с.44 т.1).

У відповідь на вищевказаний запит листом від 08.11.2017 №1150/01-04 Відділ у Пологівському районі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області повідомив голову Пологівської районної державної адміністрації про те, що земельна ділянка на території Новоселівської сільської ради площею 44,4 га сформована і зареєстрована в Державному земельному кадастрі 28.10.2016 на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) розробленої 08.08.2016 ФОП Зорішко М.І. Дана технічна документація у відділі відсутня, оскільки потребувала подальшого затвердження. На протязі одного року на дану земельну ділянку не були зареєстровані речові права, тому згідно постанови Кабінету Міністрів України "Про порядок ведення державного земельного кадастру" №1051, п. 114 на неї скасована державна реєстрація (а.с.49 т.1).

Між тим, 05.09.2017 позивач ще раз направив відповідачеві тотожний лист - вимогу до листа - вимоги від 10.05.2017 (а.с.15 т.1).

Однак Розпорядженням голови Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області від 25.09.2017 №326 "Про надання дозволу товариству з обмеженою відповідальністю "Геоникс" на встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області" (а.с.173 т.1):

1. Надано дозвіл товариству з обмеженою відповідальністю "Геоникс" на встановлення меж земельних ділянок нерозподілених (не витребуваних земельних часток (паїв) в натурі (на місцевості) площею 44,4 умовних кадастрових гектара багаторічна насадження (категорія - землі сільськогосподарського призначення, код цільового призначення - (01.01)), із земель колективної власності колишнього колективного сільськогосподарського виробництва на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області (за межами населених пунктів).

2. Запропоновано товариству з обмеженою відповідальністю "Геоникс":

1) замовити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); 2) надати до районної державної адміністрації для затвердження технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Докази про фактичне виконання ТОВ "Геоникс" Розпорядження відповідача №326 від 25.09.2017 в матеріали цієї судової справи не надані.

Як вбачається з Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НОМЕР_4 від 30.10.2017 інформація про зареєстроване право в Державному земельному кадастрі земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_2 за станом на дату видачі цього витягу відсутня (а.с.57 т.1).

Розпорядженням голови Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області від 22.11.2017 №414 "Про надання дозволу фермерському господарству виробничому комплексу "Агроленд" на встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області" (а.с.108 або 174 т.1):

1. Надано дозвіл фермерському господарству виробничому комплексу "Агроленд" на встановлення (відновлення) меж земельної ділянки нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) в натурі (на місцевості) загальною площею 44,4 гектара багаторічні насадження (категорія - землі сільськогосподарського призначення, код цільового призначення - (01.01), із земель колективної власності колишнього призначення - (01.01), із земель колективної власності колишнього колективного сільськогосподарського підприємства імені Шевченка для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області (за межами населених пунктів).

2. Запропоновано фермерському господарству виробничому комплексу "Агроленд":

1) замовити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);

2) надати до районної державної адміністрації для затвердження технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

В матеріалах цієї справи наявна Інформація Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру з Державного земельного кадастру про право власності на речові права на земельну ділянку від 29.11.2017, з якої вбачається, що відомості про право власності на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_2 площею 44,4 га розташовану в Запорізькій області, Пологівський район, Новоселівська сільська рада, не витребувані земельні частки (паї) - відсутні (а.с.60 т.1).

Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НОМЕР_4 від 08.12.2017 інформація щодо форми власності земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_2 площею 44,4 га в Державному земельному кадастрі відсутня. Державна реєстрація земельної ділянки здійснена на підставі Технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), 08.08.2016, ФОП Коцило В.П. (а.с.109-111 т.1).

Розпорядженням голови Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області від 02.02.2018 №57 "Про затвердження фермерському господарству виробничому комплексу "Агроленд" технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області та передачу в оренду земельної ділянки (а.с.18 т.2):

1. Затверджено фермерському господарству виробничому комплексу "Агроленд" технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж в натурі (на місцевості) земельної ділянки площею 44,4 гектара (багаторічні насадження) кадастровий номер НОМЕР_2 із земель колективної власності колишнього колективного сільськогосподарського підприємства імені Шевченка для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області (за межами населених пунктів).

2. Передано в оренду, визначену пунктом 1 цього розпорядження земельну ділянку, фермерському господарству виробничому комплексу "Агроленд" строком на 49 років з розміром орендної плати 5 (п'ять відсотків від нормативної грошової оцінки землі.

3. Встановлено, що при виділенні земельних ділянок в натурі та видачі документів, що посвідчують право власності на землю громадянам - власникам сертифікатів, орендні відносини щодо площі витребуваної земельної частки (паю) припиняються.

На підставі вказаного вище Розпорядження голови Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області від 02.02.2018 №57 між Пологівською районною державною адміністрацією Запорізької області ("Орендодавець") та Фермерським господарством виробничий комплекс "Агроленд" укладено Договір оренди земельної ділянки (нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) (а.с.140-146 або 213-216 т.2).

Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №118493136 від 26.03.2018 підтверджено, що 21.03.2018 було здійснено реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_2 площею 44,4 га за Фермерським господарством виробничий комплекс "Агроленд" на підставі договору оренди земельних ділянок нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв), серія та номер: б/н, виданий 19.03.2018, видавник: Фермерське господарство Виробничий комплекс "Агроленд" (а.с.147-148 т.2).

У березні 2018 року фізична особа - підприємець Сергієнко Тетяна Олексіївна звернулась із позовом до Пологівської районної адміністрації Запорізької області про визнання недійсним договору оренди нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) між Пологівською районною державною адміністрацією та фізичною особою - підприємцем Денисовим Віталієм Юрійовичем від 29.09.2015 та скасування його державної реєстрації (а.с.98-202 т.1).

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 11.09.2018 відкрито провадження у справі №908/1105/18 за позовом фізичної особи - підприємця Сергієнко Тетяни Олексіївни до відповідача-1: Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області, до відповідача-2: Фермерського господарства виробничого комплексу "Агроленд" про скасування розпорядження голови Пологівської районної державної адміністрації та визнання недійсним договору оренди земельної ділянки (а.с.120-121 т.2).

Із копії заяви фізичної особи - підприємця (в порядку ч. 3 ст. 46 ГПК України) від 28.08.2018, що була подана у справу Господарського суду Запорізької області №908/1105/18 вбачається, що предметом розгляду є вимоги про (а.с.122-128 т.2):

- скасування Розпорядження голови Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області від 02.02.2018 №57 "Про затвердження фермерському господарству виробничому комплексу "Агроленд" технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області та передачі в оренду земельної ділянки";

- визнання недійсним договору оренди земельної ділянки нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) від 19.03.2018, укладений між Пологівською районною державною адміністрацією Запорізької області та фермерським господарством виробничий комплекс "Агроленд" щодо земельної ділянки площею 44,4 га кадастровий номер НОМЕР_2.

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 21.09.2018 у справі №908/1105/18 у задоволенні позову Фізичної особи - підприємця Сергієнко Тетяни Олексіївни до відповідачів Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області та Фермерського господарства виробничого комплексу "Агроленд" про скасування розпорядження голови Пологівської районної державної адміністрації та визнання недійсним договору оренди земельної ділянки відмовлено в повному обсязі (а.с.173-179 т.2).

Із встановлених вище обставин справи вбачається, що в цій справі позивач заявив вимоги про захист свого права (законного очікування) набути у користування земельну ділянку шляхом зобов'язання відповідача до укладення договору оренди земельної ділянки, що виникло згідно зі статтею 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" та на підставі Розпорядження №367 від 01.09.2014 - про передачу в оренду позивачу земельних часток нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) із земель колективної власності колишнього колективного сільськогосподарського підприємства імені Шевченка на території Новоселівської сільської ради Пологівського району Запорізької області, загальною площею 44,4 умовних кадастрових гектар (багаторічні насадження), встановивши термін оренди до 01.11.2025 року.

У вирішенні питання чи не припинилося таке право (законне очікування) і чи підлягає воно захисту, колегія суддів виходить з наступного.

За своєю правовою природою це є переддоговірний спір, вирішення якого у судовому порядку потребує дотримання сторонами певних умов.

Господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів (частина сьома статті 179 Господарського Кодексу України).

Частиною першою статті 626 Цивільного кодексу України визначено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Згідно із частиною першою статті 627 Цивільного кодексу України, відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Статтею 179 Господарського кодексу України передбачено загальні умови укладання договорів, що породжують господарські зобов'язання. Зокрема, частиною третьою цієї статті передбачено, що укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів держаної влади або органів місцевого самоврядування.

Частиною четвертою статті 179 Господарського кодексу України встановлено, що при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі: вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству; примірного договору, рекомендованого органом управління суб'єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст; типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови.

Статтею 638 Цивільного кодексу України визначено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди (частина перша цієї статті). Договір укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною (частина друга цієї статті).

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем дотримано вищезазначений порядок укладення господарських договорів, зокрема шляхом направлення на адресу відповідача відповідного проекту договору із зазначенням його суттєвих умов.

Однак, за висновком колегії суддів, судом першої інстанції правильно прийняті до уваги передбачені чинним законодавством особливості укладення договору оренди спірної земельної ділянки.

Так за частиною першою та другою статті 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

Закон України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" визначає організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками.

Стаття 5 вище зазначеного Закону встановлює, що сільські, селищні, міські ради та районні державні адміністрації в межах їх повноважень щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості):

- розглядають заяви власників земельних часток (паїв) щодо виділення їм в натурі (на місцевості) земельних ділянок і видачі документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку;

- приймають рішення щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості);

- уточняють списки осіб, які мають право на земельну частку (пай);

- уточняють місце розташування, межі і площі сільськогосподарських угідь, які підлягають розподілу між власниками земельних часток (паїв);

- укладають із землевпорядними організаціями договори на виконання робіт із землеустрою щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) та виготовлення відповідної документації із землеустрою, якщо такі роботи виконуються за рахунок місцевого бюджету;

- сприяють в укладанні договорів на виконання землевпорядними організаціями робіт із землеустрою щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості), якщо такі роботи виконуються за рахунок осіб, які мають право на земельну частку (пай), або за рахунок коштів підприємств, установ та організацій, що орендують земельні частки (паї), проектів технічної допомоги тощо;

- надають землевпорядним організаціям уточнені списки осіб, які мають право на земельну частку (пай);

- розглядають та погоджують проекти землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв);

- організовують проведення розподілу земельних ділянок між особами, які мають право на виділення їм земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості), в порядку, визначеному цим Законом;

- оформляють матеріали обміну земельними частками (паями), проведеного за бажанням їх власників до моменту видачі державних актів на право власності на земельну ділянку;

- приймають рішення про видачу документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку, власникам земельних часток (паїв).

Сільські, селищні, міські ради приймають рішення щодо виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) у межах населених пунктів, а районні державні адміністрації - за межами населених пунктів.

Згідно зі статтею 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.

З наведених норм законодавства випливає, що у разі передачі земельної ділянки на підставі статті 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" на користь однієї особи шляхом прийняття відповідного рішення (розпорядження тощо) із зобов'язанням цієї особи у визначений строк подати проект договору оренди, орган місцевого самоврядування чи державної влади тим самим надає цій особі правомірне очікування того, що договір оренди земельної ділянки буде укладено.

Згідно з нормами статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування (до кола яких відноситься і позивач у цій справі), їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною другою статті 6 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов'язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.

Розпорядження відповідача №367 від 01.09.2014 є обов'язковим для виконання.

Отже, виходячи із приписів пункту 4 Розпорядження відповідача №367 від 01.09.2014 таке право мало бути реалізоване позивачем у визначений відповідачем строк, яким у даному випадку є двомісячний строк.

Разом із цим колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно виходив із того, що таке право мало бути реалізованим не тільки у встановлений строк, а також у встановленому законодавством порядку.

Судова колегія погоджується з аргументами відповідача у справі та висновками суду першої інстанції, що розроблення технічної документації на земельну ділянку без наявності рішення відповідача з цього приводу та не затвердження (узгодження) зазначеної документації з відповідачем, унеможливлює укладання договору оренди.

Пунктом 6 частини першої статті 20 та пункту 11 частини першої статті 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" встановлено повноваження щодо погодження місцевими державними адміністраціями документації із землеустрою у випадках та порядку, визначених Земельним кодексом України та Законом України "Про землеустрій" щодо відповідності зазначеної документації законодавству у сфері містобудування та архітектури, охорони культурної спадщини та щодо відповідності зазначеної документації законодавству у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Статтею 13 Закону України "Про землеустрій" встановлено, що до повноважень місцевих державних адміністрацій у сфері землеустрою належить: забезпечення реалізації державної політики у галузі використання та охорони земель; участь у розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних і регіональних (республіканських) програм щодо використання та охорони земель; координація діяльності державних органів земельних ресурсів; координація здійснення землеустрою і державного контролю за використанням та охороною земель; інформування населення про заходи, передбачені землеустроєм, вирішення інших питань у сфері землеустрою відповідно до закону.

Статтею 30 Закону України "Про землеустрій" встановлено, що погодження і затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленому Земельним кодексом України та цим Законом.

Статтею 79-1 Земельного кодексу України встановлено, що:

1. Формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

2. Формування земельної ділянки як об'єкта цивільних прав формування земельних ділянок здійснюється:

у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності;

шляхом поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок;

шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;

шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом;

за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

3. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

4. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

5. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

6. Формування земельних ділянок шляхом поділу та об'єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок.

7. Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.

8. У разі встановлення (відновлення) меж земельних ділянок за їх фактичним використанням у зв'язку з неможливістю виявлення дійсних меж, формування нових земельних ділянок не здійснюється, а зміни до відомостей про межі земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру.

9. Земельна ділянка може бути об'єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

10. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

11. Державна реєстрація прав суборенди, сервітуту, які поширюються на частину земельної ділянки, здійснюється після внесення відомостей про таку частину до Державного земельного кадастру.

12. Межі суміжних земельних ділянок приватної власності можуть бути змінені їх власниками без формування нових земельних ділянок за технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051 затверджений Порядок ведення Державного земельного кадастру, який в пунктах 67, 107, 109, 110, 112, 114 встановлює, зокрема, що:

- внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється виключно на підставі та відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр" та цього Порядку;

- забороняється вимагати для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру надання документів та здійснення дій, прямо не передбачених Законом України "Про Державний земельний кадастр";

- державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до пунктів 49-54 цього Порядку;

- державна реєстрація земельної ділянки здійснюється за заявою особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки у разі її передачі у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи;

- для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстраторові, який здійснює таку реєстрацію, подаються:

1) заява про державну реєстрацію земельної ділянки за формою згідно з додатком 22;

2) оригінал погодженої відповідно до законодавства документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки (разом з позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації у разі, коли така документація підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації);

3) електронний документ;

- після прийняття органом державної влади чи органом місцевого самоврядування рішення про затвердження документації із землеустрою, яка є підставою для державної реєстрації земельної ділянки, та надання Держгеокадастру або його територіальному органові відповідно до компетенції засвідченої копії такого рішення Державний кадастровий реєстратор протягом двох робочих днів з моменту її отримання вносить відповідні відомості до Поземельної книги в електронній (цифровій) та паперовій формі.

До Поземельної книги в паперовій формі додається засвідчена копія рішення, яке є підставою для внесення відомостей до неї.

- державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:

1) поділу чи об'єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об'єднання;

2) коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника, - на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до зазначеного Реєстру.

Відповідно до абзацу 7 статті 55 Закону України "Про землеустрій", у разі якщо на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) передбачається здійснити передачу земельних ділянок державної чи комунальної власності у власність чи користування, така технічна документація розробляється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 Земельного кодексу України (у випадках передбачених законом).

Крім того, відповідно до частини 14 статті 186 Земельного кодексу України, технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) підлягає затвердженню Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органом місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених у статті 122 цього Кодексу у разі якщо земельна ділянка перебуває у державній або комунальній власності; власником земельної ділянки, у разі якщо земельна ділянка перебуває у приватній власності.

Положення статті 122 Земельного кодексу України не містять вимог щодо обов'язковості повноважень районних адміністрацій в частині затвердження ними технічної документації із землеустрою розробленої щодо земель колективної форми власності колишніх КСП, зокрема, щодо земель сільськогосподарського призначення для потреб - ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Однак, положення статей 5 і 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" прямо вказують на те, що районні державні адміністрації розглядають та погоджують проекти землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Таким чином, обов'язковість наявності дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою та подальше затвердження цієї документації відповідним актом повноважного органу державної влади чи місцевого самоврядування, які прямо передбачені законодавством при передачі у власність чи користування земель державної та комунальної власності, розповсюджується й на встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) щодо земельних часток (паїв) нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колективної форми власності колишніх КСП.

Натомість із встановлених судом обставин, вбачається, що позивач, уклавши 08.07.2014 договір купівлі-продажу списаних багаторічних насаджень на означеній земельній ділянці та отримавши Розпорядження відповідача №367 від 01.09.2014 про передачу йому цієї ділянки в оренду, приступив до фактичного користування цією земельною ділянкою без достатніх правових підстав. При цьому позивач у встановлений йому двохмісячний строк проект землеустрою на затвердження відповідачу не надав, за продовженням цього строку не звертався, уперше направив відповідачу проект договору оренди означеної земельної ділянки з листом від 08.02.2016, тобто після спливу цього строку та вже після прийняття відповідачем низки розпоряджень, якими визначено інших осіб, кому має бути передано означену земельну ділянку в оренду, як от: Розпорядження відповідача № 33 від 28.01.2015, Розпорядження відповідача №275 від 01.09.2015.

Щодо доводів позивача про те, що з матеріалів справи вбачається, що означена земельна ділянка площею 44,4 га не відноситься до комунальної або державної власності та що ця земельна ділянка вже є сформованою - має кадастровий номер НОМЕР_2, то колегія суддів вважає, що така обставина не звільняє позивача від дотримання вказаних вище положень законодавства, яке регулює порядок передачі земельних ділянок у користування та державну реєстрацію відповідних прав.

З огляду на наведене є обґрунтованими аргументи відповідача та висновок суду першої інстанції, що відсутність дозволу на розроблення технічної документації з землеустрою та не затвердження цієї документації відповідачем унеможливлює укладання договору оренди з позивачем, а відповідні доводи апеляційної скарги позивача не спростовують цього висновку.

Наразі матеріалами справи підтверджено, що саме третьою особою (Фермерське господарство виробничий комплекс "Агроленд") були виконані вимоги відповідача, викладені в Розпорядженні №414 від 22.11.2017 з отримання дозволу на розроблення технічної документації на спірну земельну ділянку та подальше її затвердження Розпорядженням відповідача №57 від 02.02.2018.

За встановлених вище обставин, колегія суддів враховує також, що прийняття відповідачем Розпорядження №33 від 28.01.2015 припинило правомірне очікування позивача на укладення договору оренди означеної земельної ділянки, а наступні Розпорядження відповідача №308 від 29.07.2016, №326 від 25.09.2017 та №414 від 22.11.2017 вже наділяли таким самим правом низку інших осіб: Денисова Віталія Юрійовича, ТОВ "Геоникс" та Фермерське господарство виробничий комплекс "Агроленд" відповідно.

Правовий аналіз матеріалів справи свідчить про нечинність Розпорядження відповідача №367 від 01.09.2014 як на момент направлення позивачем відповідачу проектів договору оренди, так і на момент звернення позивача із позовом у даній справі.

Відтак скасування головою Запорізької обласної ради Розпорядження відповідача №33 від 28.01.2015 не має правовим наслідком поновлення відповідного права позивача, оскільки як зазначено вище, наразі таке право користування означеною земельною ділянкою вже набуто та фактично реалізоване шляхом укладення договору оренди іншою особою - Фермерське господарство виробничий комплекс "Агроленд".

Отже, в межах даного спору про зобов'язання відповідача укласти договір оренди означеної земельної ділянки із позивачем така вимога не може бути задоволена ще й з тих підстав, що такий спосіб захисту правомірних очікувань позивача щодо отримання в оренду означеної земельної ділянки фактично буде порушувати вже наявне (таке що виникло та продовжує існувати) право у третьої особи - Фермерського господарства виробничий комплекс "Агроленд" на користування цією ж земельною ділянкою.

Щодо клопотання позивача, що провадження у даній справі підлягає обов'язковому зупиненню до остаточного вирішення спору у справі № 908/1105/18, предметом спору у якій є скасування Розпорядження відповідача №57 від 02.02.2018 та визнання недійсним договору оренди від 19.03.2018, то дослідження та правова оцінка питання наявності чи відсутності у позивача права (законного очікування), є можливим також за наданими у даній справі доказами, які вказують на те, що таке право вже є таким, що припинилось та не поновлювалось відповідачем.

Відтак наявність процесуальної можливості самостійно встановити всі обставини, що мають значення для вирішення спору у цій справі слугувало підставою для відмови позивачеві в його клопотання про зупинення провадження у цій справі до розгляду справи №908/1105/18.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 275 та статті 276 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За викладеного вище колегія суддів суду апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції всебічно, повно й об'єктивно розглянув всі обставини справи в їх сукупності і керуючись законом, який регулює спірні правовідносини, дійшов обґрунтованого та правомірного висновку про відмову в задоволення позовних вимог. Тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування або зміни оскарженого у даній справі судового рішення немає.

Зважаючи на відмову у задоволенні апеляційної скарги, судові витрати в сумі 2643,00 грн. на оплату судового збору, понесені позивачем у зв'язку із апеляційним оскарженням, згідно статті 129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на заявника у скарзі і відшкодуванню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 269, 270, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу фізичної особи-підприємця Сергієнко Тетяни Олексіївни - залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Запорізької області від 15.01.2018 у справі №908/2212/17 - залишити без змін.

Судові витрати у зв'язку з переглядом справи у суді апеляційної інстанції покласти на фізичну особу-підприємця Сергієнко Тетяну Олексіївну.

Стягнути з фізичної особи-підприємця Сергієнко Тетяни Олексіївни на користь Пологівської районної державної адміністрації Запорізької області суму 6400 грн. 00 коп. судових витрат, у зв'язку з переглядом справи у касаційному порядку.

Доручити Господарському суду Запорізької області видати відповідний наказ.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту постанови.

Повна постанова складена 26.12.2018.

Головуючий суддя І.М. Подобєд

Суддя Л.П. Широбокова

Суддя Е.В. Орєшкіна

Дата ухвалення рішення12.12.2018
Оприлюднено02.01.2019
Номер документу78923751
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/2212/17

Постанова від 28.03.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 21.03.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 04.02.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Пільков К.М.

Ухвала від 04.02.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Пільков К.М.

Ухвала від 04.02.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Судовий наказ від 14.01.2019

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Постанова від 12.12.2018

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Подобєд Ігор Миколайович

Ухвала від 12.12.2018

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Подобєд Ігор Миколайович

Ухвала від 13.11.2018

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Подобєд Ігор Миколайович

Ухвала від 24.10.2018

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Подобєд Ігор Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні