Рішення
від 21.12.2018 по справі 905/1717/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.: (057) 702-07-99, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

21.12.2018 Справа № 905/1717/18

Господарський суд Донецької області у складі судді Сковородіної О.М.,

секретар судового засідання Нарожна М.С.,

у справі за позовом: Публічного акціонерного товариства «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» (85205, Донецька область, м. Торецьк, вул. Історічна, буд. 11, код ЄДРПОУ 00176495)

до відповідача-1: Торецької міської ради (85200, Донецька область, м. Торецьк, вул. Маяковського, 24А, код ЄДРПОУ 34686390)

до відповідача-2: Військово - цивільної адміністрації міста Торецьк Донецької області (85200, Донецька область, м. Торецьк, вул. Маяковського, 24А, код ЄДРПОУ 41552929)

до відповідача-3: Дзержинського комунального підприємства "Дзержинськенергоресурс" (85207, Донецька область, м. Торецьк, вул. Свердлова, буд. 27, код ЄДРПОУ 38081678),

про: 1) визнання протиправним та скасування рішення Дзержинської міської ради №6/22-5 від 23.05.2012р. про припинення користування земельною ділянкою; 2) визнання протиправним та скасування рішення Дзержинської міської ради №6/22-7 від 23.05.2012р. про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою Дзержинському комунальному підприємству «Дзержинськенергоресурс» ; 3) визнання протиправним та скасування рішення Дзержинської міської ради №6/37-5 від 16.07.2013р. про затвердження проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки Дзержинському комунальному підприємству «Дзержинськенергоресурс» для розміщення промислової ділянки для поводження з відходами та передачу в постійне користування земельної ділянки,

за участю представників сторін:

від позивача: не з'явився

від відповідача-1: не з'явився

від відповідача-2: не з'явився

від відповідача-3: не з'явився

ВСТАНОВИВ:

Позивач, ОСОБА_1 акціонерне товариство «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідача-1 Торецької міської ради до відповідача-2 Військово - цивільної адміністрації міста Торецьк Донецької області третя особа, без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача-1 Дзержинське комунальне підприємство "Дзержинськенергоресурс" про: 1) визнання протиправним та скасування рішення Дзержинської міської ради №6/22-5 від 23.05.2012р. про припинення користування земельною ділянкою; 2) визнання протиправним та скасування рішення Дзержинської міської ради №6/22-7 від 23.05.2012р. про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою Дзержинському комунальному підприємству «Дзержинськенергоресурс» ; 3) визнання протиправним та скасування рішення Дзержинської міської ради №6/37-5 від 16.07.2013р. про затвердження проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки Дзержинському комунальному підприємству «Дзержинськенергоресурс» для розміщення промислової ділянки для поводження з відходами та передачу в постійне користування земельної ділянки.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що Дзержинською міською радою 23 травня 2012 року було прийнято рішення № 6/22-5 та № 6-22/7 Про припинення права користування земельною ділянкою ДВАТ ЦЗФ Дзержинська , ДП ВАТ ДХК Донбасвуглезбагачення та Про видачу дозволу на складання проектів землеустрою про відвід земельних ділянок та технічної документації із посвідченням права на земельні ділянки відповідно, а також 16.07.2013 року № 6/37-5 Про надання земельної ділянки в постійне користування . Як зазначає позивач, зазначеними рішеннями відповідач-1 порушив його право на постійне користування земельної ділянкою, яке належить йому на підставі державного акту на право постійного користування землею № 9 від 14 лютого 1994 року, виданого Державному підприємству Центральна збагачувальна фабрика Дзержинська правонаступником якого є позивач. Як вказує позивач, прийняттям рішення № 6/22-5 від 23.05.2012 року відповідач-1 порушив приписи ст.ст. 141, 143 Земельного кодексу України, вирішивши припинити право власності позивача з підстав, не встановлених законодавством. Позивач вказує, що з прийняттям протиправного рішення відбулося незаконне передання прав на земельну ділянку іншій особі - Дзержинському комунальному підприємству "Дзержинськенергоресурс", у зв'язку з чим, рішення Дзержинської міської ради Про видачу дозволу на складання проектів землеустрою про відвід земельних ділянок та технічної документації із посвідченням права на земельні ділянки №6-22/7 від 23.05.22012 року, та рішення Про надання земельної ділянки в постійне користування № 6/37-5від 16.07.2013 рок, також підлягають скасуванню.

Як на правову підставу своїх вимог позивач посилається на ст.ст. 12, 84, 123, 141, 143 Земельного кодексу України, Закон України Про місцеве самоврядування в Україні .

Ухвалою господарського суду Донецької області від 18.09.2018р. справу №905/1717/18 визначено розглядати за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою господарського суду Донецької області від 23.10.2018р. залучено до участі у справі співвідповідача - Дзержинське комунальне підприємство "Дзержинськенергоресурс" м.Торецьк.

Представник позивача в судове засідання 21.12.2018р. не з'явився, про дату, час та місце судового засідання був повідомлений належним чином.

Представник відповідача-1 в судове засідання 21.12.2018р. не з'явився, про дату, час та місце судового засідання був повідомлений належним чином. Відзив на позовну заяву Торецька міська рада суду не надала.

Представник відповідача-2 в судове засідання 21.12.2018р. не з'явився. В клопотаннях від 08.10.2018р., від 22.10.2018р., від 02.11.2018р. відповідача-2 просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог; пояснює, що Військово - цивільна адміністрація міста Торецьк Донецької області не є належним відповідачем у справі, оскільки вона не є правонаступником прав і обов'язків Торецької міської ради, та нею не приймались оскаржувані рішення; також просить суд розглянути справу без участі представника Військово - цивільної адміністрації міста Торецьк Донецької області.

Представник відповідача-3 в судове засідання 21.12.2018р. не з'явився, про дату, час та місце судового засідання був повідомлений належним чином. Відзив на позовну заяву Дзержинське комунальне підприємство "Дзержинськенергоресурс" суду не надало.

Як зазначено в ч.1 ст.202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Суд одразу зазначає, що Військово-цивільна адміністрація міста Торецьк Донецької області не є належним відповідачем у даній справі, із визначеним предметом спору, з огляду на наступне.

На підставі Указу Президента України від 12.05.2017 №128/2017 Про утворення військово-цивільної адміністрації , 31.08.2017р. була утворена Військово-цивільна адміністрація міста Торецьк Донецької області, відомості щодо якої містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Закон України Про військово-цивільні адміністрації визначає організацію, повноваження і порядок діяльності військово-цивільних адміністрацій.

Згідно абзацу 2 частини першої статті 1 Закону України Про військово-цивільні адміністрації військово-цивільні адміністрації - це тимчасові державні органи у селах, селищах, містах, районах та областях, що діють у складі Антитерористичного центру при Службі безпеки України (у разі їх утворення для виконання повноважень відповідних органів у районі проведення антитерористичної операції) або у складі Об'єднаного оперативного штабу Збройних Сил України (у разі їх утворення для виконання повноважень відповідних органів у районі здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях) і призначені для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення безпеки і нормалізації життєдіяльності населення, правопорядку, участі у протидії актам збройної агресії, диверсійним проявам і терористичним актам, недопущення гуманітарної катастрофи в районі відсічі збройної агресії Російської Федерації, зокрема проведення антитерористичної операції.

Згідно абз.4 ч.1 ст.1 Закону України Про військово-цивільні адміністрації військово-цивільна адміністрації населених пунктів - це тимчасові державні органи, що здійснюють на відповідній території повноваження сільських, селищних, міських рад, районних у містах рад та голів та інші повноваження, визначені цим Законом.

Також, відповідно до пункту 1.1 Положення про роботу військово-цивільної адміністрації міста Торецьк Донецької області , затвердженого розпорядженням керівника військово-цивільної адміністрації від 31.08.2017 №1р, військово-цивільна адміністрація міста Торецьк Донецької області - це тимчасовий державний орган, що здійснює на території Торецької міської ради повноваження Торецької міської ради та її виконавчих органів, та інші повноваження, які визначені Законом України Про військово-цивільні адміністрації .

Статтею 4 Закону України Про військово-цивільні адміністрації визначений вичерпний перелік повноважень військово-цивільної адміністрації.

Згідно абзацу 1 частини 2 статті 1 Закону України Про військово-цивільні адміністрації військово-цивільні адміністрації є юридичними особами публічного права і наділяються цим та іншими законами повноважень, у межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.

Згідно зі статтею 3 Закону України Про військово-цивільні адміністрації у день набрання чинності актом Президента України про утворення військово-цивільної адміністрації припиняються повноваження міських рад, її виконавчих органів, тобто Торецька міська рада фактично не здійснює свої повноваження.

При цьому, згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань юридична особа - Торецька міська рада (Дзержинська міська рада - до перейменування), код ЄДРПОУ 34686390, станом на теперішній час, зареєстрована в реєстрі, та не є припиненою.

За змістом ч.1 ст.10 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.

З огляду на наведене, Торецька міська рада, є такою, що тимчасово не здійснює свої повноваження, проте є суб'єктом права в розумінні Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України.

З викладеного слідує, що Торецька міська рада та Військово-цивільна адміністрація міста Торецьк Донецької області є двома різними юридичними особи.

Таким чином, Військово-цивільна адміністрація міста Торецьк Донецької області не є правонаступником Торецької міської ради, та, відповідно, не несе відповідальність за дії останньої, зокрема, за прийняті Дзержинською міською радою (Торецька міська рада - після перейменування) рішення №6/22-5 від 23.05.2012р., №6/22-7 від 23.05.2012р., №6/37-5 від 16.07.2013р.

Вимоги до Військово - цивільної адміністрації міста Торецьк Донецької області, як до державного органу, що здійснює на території Торецької міської ради повноваження Торецької міської ради та її виконавчих органів, про зобов'язання вчинити певні дії, позивачем заявлено не було.

Отже, суд дійшов висновків, що позовні вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Дзержинської міської ради №6/22-5 від 23.05.2012р. про припинення користування земельною ділянкою відносяться до відповідача-1 - Торецької міської ради.

Дві інші вимоги позивача: про визнання протиправним та скасування рішення Дзержинської міської ради №6/22-7 від 23.05.2012р. про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою Дзержинському комунальному підприємству «Дзержинськенергоресурс» ; та про визнання протиправним та скасування рішення Дзержинської міської ради №6/37-5 від 16.07.2013р. про затвердження проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки Дзержинському комунальному підприємству «Дзержинськенергоресурс» для розміщення промислової ділянки для поводження з відходами та передачу в постійне користування земельної ділянки, відносяться до відповідача-3 - Дзержинського комунального підприємства "Дзержинськенергоресурс", як до набувача прав на земельну ділянку.

Дослідивши матеріали справи, господарський суд встановив наступне.

14 лютого 1994 року Дзержинською міською радою виданий Державний акт на право постійного користування землею підприємству Центральна збагачувальна фабрика Дзержинська для виробничих потреб, який передбачає надання у постійне користування 64,7 гектарів землі в межах згідно з планом користування, відповідно до рішення виконкому Дзержинської міської ради народних депутатів від 15 грудня 1993 року № 229.1. Державний акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 9 (а.с 22-24).

Станом на теперішній час підприємства Центральна збагачувальна фабрика Дзержинська не існує.

ОСОБА_1 акціонерне товариство Центральна збагачувальна фабрика Дзержинська є юридичною особою, код ЄДРПОУ - 00176495, місцезнаходження - 85205, Донецька область, м. Дзержинськ, вул. Леніна, буд. 11, здійснює свою діяльність на підставі статуту, затвердженого загальними зборами акціонерів від 27 червня 2013 року та зареєстрованого Державним реєстратором Дзержинської міської ради 8 липня 2013 року, в Єдиному державному реєстрі юридичних та фізичних-осіб підприємців знаходиться за реєстровим № 12581050018000168.

Відповідно до п. 1.2. Статуту позивача ОСОБА_1 акціонерне товариство «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» засноване згідно з наказом Міністерства вугільної промисловості України від 11.10.1996 року №522 шляхом перетворення Державного підприємства Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» у Державне відкрите акціонерне товариство відповідно до Указу Президента України Про корпоратизацію підприємств №210 від 15.06.1993 року. ОСОБА_1 акціонерне товариство «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» є правонаступником Державного підприємства Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» внаслідок неодноразових перетворень.

Пунктом 2.1 статуту позивача передбачено, що ОСОБА_1 акціонерне товариство «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» є правонаступником усіх прав та обов'язків Державного відкритого акціонерного товариства Центральна збагачувальна фабрика Дзержинська Дочірнє підприємство відкрито акціонерного товариства Державна холдингова компанія Донбасвуглезбагачення .

Відповідно до п.4.1 статуту позивача засновником товариства є держава в особі Міністерства вугільної промисловості України.

Згідно п. 1 ст. 59 Господарського кодексу України припинення діяльності суб'єкта господарювання здійснюється шляхом його реорганізації (злиття, приєднання, поділ, перетворення) або ліквідації - за рішенням власника (власників) чи уповноважених ним органів, за рішенням інших осіб - засновників суб'єкта господарювання чи їх правонаступників, а у випадках, передбачених законами, - за рішенням суду.

Таким чином, у державному акті на право постійного користування землею назва юридичної особи не співпадає з назвою підприємства, яке зареєстроване на теперішній час, що свідчить про те, що земля територіальної громади м. Дзержинська використовується іншою юридичною особою - ДВАТ ЦЗФ Дзержинська ДП ВАТ Державна холдингова компанія Донбасвуглезбагачення , а не ЦЗФ Дзержинська , яка визначена Державним актом на право постійного користування землею.

При цьому, відповідно до ст. 30 Земельного кодексу (в редакції, яка діяла на час реорганізації Державного підприємства Центральна збагачувальна фабрика Дзержинська , 1996 рік), при передачі підприємствами, установами і організаціями будівель та споруд іншим підприємствам, установам і організаціям разом з цими об'єктами до них переходить право користування земельною ділянкою, на якій знаходяться зазначені будівлі та споруди.

Отже, враховуючи, що позивач є правонаступником Державного товариства Центральна збагачувальна фабрика Дзержинська , суд дійшов до висновку, що позивач на законних підставах користується правом постійного користування земельною ділянкою, наданого Державному товариству Центральна збагачувальна фабрика Дзержинська відповідно до Акту на право постійного користування землею № 9 від 14 лютого 1994 року.

23 травня 2012 року Дзержинською міською радою було прийнято рішення №6/22-5 Про припинення права користування земельною ділянкою ДВАТ ЦЗФ Дзержинська ДП ВАТ ДХК Донбасвуглезбагачення .

З тексту рішення вбачається, що воно прийняте на підставі інформації, наданої постійною комісією по промисловості, транспорту, зв'язку та комунального господарства, листа Донецької обласної державної адміністрації від 10 червня 2011 року № вх. 01-0361614я/02, припису Головного управління Держкомзему у Донецькій області від 26 травня 2011 року. Вмотивоване реалізацією програми економічного та соціального розвитку м. Дзержинська на 2012 рік та посиланням на ст.ст. 12, 141 Земельного кодексу України та ч. 12 його Перехідних положень, ст.21 Закону України Про відходи .

В п.1 вказаного рішення зазначено, що для реалізації програми економічного і соціального розвитку м.Дзержинська на 2012 рік вирішено припинити право користування земельною ділянкою площею 18,1632 га раніше наданої ЦЗФ Дзержинська , для виробничих потреб.

В п.2 рішення рекомендовано ДВАТ ЦЗФ Дзержинська , ДП ВАТ Державна холдингова компанія Донбасвуглезбагачення :

2.1. отримати дозвіл на складання проектів відводу земельних ділянок для функціонування виробничих об'єктів і промислового майданчику у відповідності з вимогами діючого законодавства.

2.2. переоформити державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ДН від 14.02.1994р. реєстраційний номер 9, виданий Виконавчим комітетом Дзержинської міської Ради народних депутатів ЦЗФ Дзержинська , на підставі рішення Виконкому від 15.12.1993р. №2291, для виробничих потреб.

Пунктом 3 рішення зобов'язано відділ Держкомзему в м.Дзержинську Донецької області внести зміни до земельно-кадастрової документації.

Також, 23 травня 2012 року Дзержинською міською радою було прийнято рішення № 6/22-7 Про видачу дозволів на розроблення проектів землеустрою з відводу земельних ділянок та технічної документації по затвердження права на земельні ділянки , згідно з яким Дзержинському комунальному підприємству "Дзержинськенергоресурс" було дозволено складання проекту землеустрою з відводу земельної ділянки площею 19 га, розташованого за адресою: м.Дзержинськ, вул.Заводська, для розташування промислового майданчика для поводження з відходами.

16.07.2013р. Відділом Держземагенства у м.Дзержинсьук Донецької області наданий висновок №113 від 16.07.2013р. щодо погодження Дзержинському комунальному підприємству "Дзержинськенергоресурс" проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Дзержинське комунальне підприємство "Дзержинськенергоресурс" для розміщення промислового майданчика для поводження з відходами за адресою: Донецька область, м.Дзержинськ, вул.Заводська.

16 липня 2013 року Дзержинською міською радою було прийнято рішення, згідно з яким затверджено проект землеустрою з відводу земельної ділянки Дзержинському комунальному підприємству "Дзержинськенергоресурс" м.Торецьк, Донецька область, для розташування промислового майданчику для поводження з відходами; надано в постійне користування Дзержинському комунальному підприємству "Дзержинськенергоресурс" м.Торецьк земельну ділянку кадастровий номер 1411200000:00:002:1048, площею 18,7000 га, для розташування промислового майданчику для поводження з відходами за адресою: м.Дзержинськ, вул.Заводська, за рахунок земель промисловості м.Дзержинська.

Не погодившись із рішеннями Дзержинської міської ради № 6/22-5 від 23 травня 2012 року, № 6/22-7 від 23 травня 2012 року, № 6/37-5 від 16 липня 2013 року, ДВАТ ЦЗФ Дзержинська ДП ВАТ ДХК Донбасвуглезбагачення звернулась до суду із даним позовом.

Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд виходить з наступного.

Згідно зі статтею 13 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Статтею 3 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною першою статті 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ч.1 ст.5 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.

Згідно ч.3 ст.24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України (в редакції, яка діяла під час виникнення спірних відносин) до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Згідно пунктів 34-38 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (в редакції, що діяла під час виникнення спірних відносин), якою закріплена виключна компетенція сільських, селищних, міських рад, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання (у сфері земельних відносин): вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України; вирішення відповідно до закону питань про надання дозволу на спеціальне використання природних ресурсів місцевого значення, а також про скасування такого дозволу; прийняття рішень про організацію територій і об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні; внесення пропозицій до відповідних державних органів щодо оголошення природних та інших об'єктів, що мають екологічну, історичну, культурну або наукову цінність, пам'ятками природи, історії або культури, які охороняються законом; надання відповідно до законодавства згоди на розміщення на території села, селища, міста нових об'єктів, у тому числі місць чи об'єктів для розміщення відходів, сфера екологічного впливу діяльності яких згідно з діючими нормативами включає відповідну територію.

Статтями 125, 126 Земельного кодексу України регламентоване, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою.

Пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України передбачено, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці другому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абз.3 цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади. Державні органи приватизації здійснюють розпорядження (крім відчуження земель, на яких розташовані об'єкти, що не підлягають приватизації) землями, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних капіталах яких державі належать частки (акції, паї), об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти, а також продаж земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації. До розмежування земель державної та комунальної власності Рада міністрів Автономної Республіки Крим на території Автономної Республіки Крим здійснює розпорядження землями за межами населених пунктів відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом. Надання та зміна цільового призначення земель водного фонду, історико-культурного, лісогосподарського, оздоровчого, рекреаційного, природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах населених пунктів (крім земель, переданих у приватну власність та земель, зазначених в абз. 2 цього пункту) здійснюється за погодженням з Радою міністрів АРК.

При цьому, згідно з ч. 2 ст. 84 Земельного кодексу України, право державної власності на землю набувається і реалізується державою в особі Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, державних органів приватизації відповідно до закону.

Відповідно до пункту "ж" ч. 3 ст. 84 Земельного кодексу до земель державної власності, які не можуть передаватись у комунальну власність, належать земельні ділянки, на яких розташовані державні, у тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти.

Як вже було зазначено, ДВАТ ЦЗФ Дзержинська засновано відповідно до наказу Міністра вугільної промисловості України від 11 жовтня 1996 року № 522.

Згідно назви Державного відкритого акціонерного товариства Центральна збагачувальна фабрика Дзержинська дочірнє підприємство відкритого акціонерного товариства Державна холдингова компанія Донбасвуглезбагачення (назва позивача станом на час виникнення спірних правовідносин) товариство є державним, відповідно до п.4.1 Статуту засновником товариства є Держава в особі Міністерства вугільної промисловості України, згідно ч. 2 п. 1.1 Статуту, товариство належить до сфери управління Міністерства вугільної промисловості України.

ДВАТ ЦЗФ Дзержинська є правонаступником усіх прав та обов'язків державного підприємства - ЦЗФ Дзержинська , якому рішенням виконкому Дзержинської міської ради народних депутатів від 15 грудня 1993 року № 2291 було передано в постійне користування 64,7 га землі, про що 14 лютого 1994 року видано Державний акт на право постійного користування землею.

Суд зауважує на тому, що зі змісту рішення міської ради № 6/22-5 від 23 травня 2012 року, Дзержинська міська рада підставою припинення права користування земельною ділянкою зазначає реалізація програми економічного та соціального розвитку , та водночас, посилається на ст.141 Земельного кодексу України, при тому, що така підстава як реалізація програми економічного та соціального розвитку ст.141 Земельного кодексу України не передбачена.

Відповідно до ст. 141 Земельного кодексу України підставами припинення права користування земельною ділянкою є: а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом; в) припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; г) використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; ґ) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; д) систематична несплата земельного податку або орендної плати; е) набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці; є) використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини.

Суд наголошує на тому, що ст.141 Земельного кодексу України передбачений вичерпний перелік підстав припинення права користування земельною ділянкою, серед яких вказана в рішенні № 6/22-5 від 23 травня 2012 підстава не значиться.

Тобто, пункти зазначеного рішення не відповідають (суперечать) один одному, що також позбавляє суд можливості визнати це рішення законним та обґрунтованим.

Крім того, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до ст. 143 Земельного кодексу України, примусове припинення прав на земельну ділянку здійснюється у судовому порядку у разі, зокрема, використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; не усунення допущених порушень законодавства в терміни, встановлені вказівками спеціально уповноважених органів виконавчої влади з питань земельних ресурсів тощо.

Статтею 144 Земельного кодексу передбачено право органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування прийняти рішення щодо припинення права користування земельною ділянкою, але закон не містить уточнень щодо того, чи є рішення відповідного органу безпосередньою підставою для внесення до державного земельного кадастру даних про припинення відповідного права, чи є це рішення щодо звернення до суду із відповідною заявою про припинення права користування землею чи рішенням іншої юридичної значимості.

Разом із цим, ст. 143 Земельного кодексу встановлює не тільки підстави для примусового припинення прав на земельну ділянку, а й чітко зазначає про те, що право припиняється у судовому порядку.

Таким чином, суд приходить до висновку, що припинення права користування земельною ділянкою має відбуватись у судовому порядку.

Зазначена висновок суду узгоджується із позицією Верховного Суду України, викладеної у п. 8 постанови Пленуму Верховного Суду України "Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ" від 16 квітня 2004 року № 7, де зазначено, що припинення права користування земельними ділянками, у тому числі відповідно до положень ст. 144 Земельного кодексу, має здійснюватися у судовому порядку, недодержання якого є підставою для визнання рішення цього органу та виданих державних актів недійсними.

За приписами ст.152 ЗК України, держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Відповідно до ч.1 ст.21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Згідно п.2 роз'яснення президії Вищого арбітражного суду України від 26.01.2000р. №02-5/35 "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів" підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.

Оскільки рішення Дзержинської міської ради №6/22-5 від 23.05.2012р. суперечить чинному законодавству, а саме ст.ст. 84, 141 Земельного кодексу України, то воно підлягає визнанню незаконним та скасуванню.

Враховуючи те, що відносно рішення Дзержинської міської ради №6/22-5 від 23.05.2012р., яке передбачало припинення право користування земельною ділянкою позивачем, суд дійшов висновків про його незаконність та скасування, то подальше розпорядження відповідачем-1 такою земельною ділянкою, є безпідставним, та таким, що суперечить вимогам діючого законодавства.

Таким чином, оскільки спірними рішеннями Дзержинської міської ради №6/37-5 від 16.07.2013р. та №6/22-7 від 23.05.2012р. відбулося незаконне передання прав на земельну ділянку іншій особі, вимоги позивача про: визнання протиправним та скасування рішення Дзержинської міської ради №6/22-7 від 23.05.2012р. про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою Дзержинському комунальному підприємству «Дзержинськенергоресурс» ; визнання протиправним та скасування рішення Дзержинської міської ради №6/37-5 від 16.07.2013р. про затвердження проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки Дзержинському комунальному підприємству «Дзержинськенергоресурс» для розміщення промислової ділянки для поводження з відходами та передачу в постійне користування земельної ділянки, також підлягають задоволенню.

У відповідності до п.9 ст. 129 ГПК України, судові витрати у вигляді судового збору покладаються на відповідача-1 повністю.

Керуючись ст.ст. 4, 13, 42, 73, 86, 129, 165, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

В И Р I Ш И В:

Позовні вимоги Публічного акціонерного товариства «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» до відповідача-1: Торецької міської ради до відповідача-2: Військово - цивільної адміністрації міста Торецьк Донецької області до відповідача-3: Дзержинського комунального підприємства "Дзержинськенергоресурс", про: 1) визнання протиправним та скасування рішення Дзержинської міської ради №6/22-5 від 23.05.2012р. про припинення користування земельною ділянкою; 2) визнання протиправним та скасування рішення Дзержинської міської ради №6/22-7 від 23.05.2012р. про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою Дзержинському комунальному підприємству «Дзержинськенергоресурс» ; 3) визнання протиправним та скасування рішення Дзержинської міської ради №6/37-5 від 16.07.2013р. про затвердження проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки Дзержинському комунальному підприємству «Дзержинськенергоресурс» для розміщення промислової ділянки для поводження з відходами та передачу в постійне користування земельної ділянки, - задовольнити частково, по відношенню до відповідача-1 - Торецької міської ради, та відповідача-3 - Дзержинського комунального підприємства "Дзержинськенергоресурс".

Визнати протиправним та скасувати рішення Дзержинської міської ради №6/22-5 від 23.05.2012р. «Про припинення користування земельною ділянкою Державним відкритим акціонерним товариством «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» ДП ВАТ «ДХК «Донбасвуглезбагачення» .

Визнати протиправним та скасувати рішення Дзержинської міської ради №6/22-7 від 23.05.2012р. «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою з відводу земельних ділянок і технічних документацій на посвідчення права на земельні ділянки Дзержинському комунальному підприємству «Дзержинськенергоресурс» .

Визнати протиправним та скасувати рішення Дзержинської міської ради №6/37-5 від 16.07.2013р. про затвердження проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки Дзержинському комунальному підприємству «Дзержинськенергоресурс» для розміщення промислової ділянки для поводження з відходами та передачу в постійне користування земельної ділянки.

Стягнути з Торецької міської ради на користь Публічного акціонерного товариства «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» витрати по сплаті судового збору в сумі 5286,00 грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

В судовому засіданні 21.12.2018р. підписано вступну та резолютивну частини рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 26.12.2018р.

Згідно із ст.241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга відповідно до ст.256 Господарського процесуального кодексу України на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.

Апеляційна скарга може бути подана учасниками справи до Східного апеляційного господарського суду через господарський суд Донецької області (п.17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України).

Позивач (стягувач): ОСОБА_1 акціонерне товариство «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» (85205, Донецька область, м. Торецьк, вул. Історічна, буд. 11, код ЄДРПОУ 00176495).

Відповідач-1 (боржник): Торецька міська рада (85200, Донецька область, м. Торецьк, вул. Маяковського, 24А, код ЄДРПОУ 34686390).

Відповідач-2: Військово-цивільна адміністрація міста Торецьк Донецької області (85200, Донецька область, м. Торецьк, вул. Маяковського, 24А, код ЄДРПОУ 41552929).

Відповідач-3: Дзержинське комунальне підприємство "Дзержинськенергоресурс" (85207, Донецька область, м. Торецьк, вул. Свердлова, буд. 27, код ЄДРПОУ 38081678).

Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по даній справі http://dn.arbitr.gov.ua.

Суддя О.М. Сковородіна

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення21.12.2018
Оприлюднено02.01.2019
Номер документу78924633
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/1717/18

Постанова від 04.09.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 29.07.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Постанова від 04.07.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Шевель Ольга Вікторівна

Ухвала від 24.06.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Шевель Ольга Вікторівна

Ухвала від 05.06.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Геза Таісія Дмитрівна

Ухвала від 07.05.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Геза Таісія Дмитрівна

Ухвала від 08.04.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Геза Таісія Дмитрівна

Ухвала від 16.01.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.М. Сковородіна

Рішення від 21.12.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.М. Сковородіна

Рішення від 21.12.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.М. Сковородіна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні