ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №1.380.2019.1
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 січня 2019 року м. Львів
Львівський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді Качур Р.П., суддів Гулика А.Г., Коморного О.І. за участю секретаря судового засідання Кушика Д.-Й., представника позивачки ОСОБА_1, представників третіх осіб 1, 2, 3: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_5 до Бібрської міської виборчої комісії Перемишлянського району Львівської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Політична партія ОСОБА_6 Порошенка Солідарність , Бібрська міська організація політичної партії Українська Галицька партія , Перемишлянська районна організація політичної партії Об'єднання Самопоміч , Перемишлянська районна організація політичної партії Громадянська позиція , Перемишлянська районна організація політичної партії Всеукраїнське Об'єднання Свобода , Перемишлянська районна організація політичної партії Всеукраїнське об'єднання Батьківщина , Перемишлянська районна організація політичної партії Народний Рух України, Перемишлянська районна партійна організація політичної партії Наш Край , Перемишлянська районна організація політичної партії Громадський Рух Народний контроль , Перемишлянська районна організація політичної партії Українське об'єднання патріотів - УКРОП , Перемишлянська районна організація політичної партії Рух нових сил ОСОБА_7 , Перемишлянська районна партія Організація Аграрна Партія України, Перемишлянська районна організація політичної партії Радикальна партія ОСОБА_8 , про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії,
в с т а н о в и в:
01.01.2019 кандидат у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Бібрської міської ради ОСОБА_5 звернулася до Львівського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Бібрської міської виборчої комісії Перемишлянського району Львівської області про визнання протиправним та скасування рішення Бібрської міської виборчої комісії Перемишлянського району Львівської області від 27.12.2018 про визнання виборчих бюлетенів такими, що не підлягають врахуванню в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Бібрської міської ради в територіальному виборчому окрузі № 23 на виборчій дільниці № 460860; зобов'язання Бібрську міську виборчу комісію Перемишлянського району Львівської області провести підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 460860 з виборів депутатів Бібрської міської ради в територіальному виборчому окрузі № 23 з урахуванням виборчих бюлетенів, які комісією визнані такими, що не підлягають врахуванню; визнання протиправним та скасування протоколу (уточненого) Бібрської міської виборчої комісії Перемишлянського району Львівської області від 29.12.2018 про результати виборів депутатів Бібрської міської ради в багатомандатному виборчому окрузі.
Підставою звернення позивачки до суду з цією позовною заявою є її незгода з рішенням Бібрської міської виборчої комісії Перемишлянського району Львівської області від 27.12.2018 щодо не врахування виборчих бюлетенів при підрахунку голосів на виборчій дільниці № 460860 з виборів депутатів Бібрської міської ради у територіальному виборчому окрузі № 23, а також його протиправність. Позивачка, з врахуванням вищевказаного, вважає також протиправним та таким, що підлягає скасуванню протокол від 29.12.2018 про результати виборів депутатів Бібрської міської ради в багатомандатному виборчому окрузі, оскільки він прийнятий без врахування таких бюлетенів.
В обґрунтування позову позивачка зазначила, що 27.12.2018 на засіданні Бібрської міської виборчої комісії (Бібрська МВК) прийнято рішення про повторний перерахунок голосів, у зв'язку з чим вирішено всі бюлетені згідно з якими виборці віддали свої голоси за кандидатів у депутати до Бібрської міської ради визнати такими, що не підлягають врахуванню, в тому числі і 116 виборчих бюлетенів, у яких виборці віддали свій голос за кандидатів у виборчому списку від Перемишлянської районної партійної організації Аграрної партії України. Повторний підрахунок голосів та рішення про визнання бюлетенів такими, що не підлягають врахуванню оформлено протоколом Бібрської міської виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 460860 з виборів депутатів Бібрської міської ради у територіальному виборчому окрузі № 23.
Бібрська міська виборча комісія в Акті про виявлення ознак невідповідності виборчих бюлетенів вимогам Закону України Про місцеві вибори при проведенні перерахунку голосів, наданих дільничною виборчою комісією № 460860 помилково посилається на невідповідність виборчих бюлетенів вимогам ст. 74 Закону України Про місцеві вибори як на законну підставу винесення рішення про визнання бюлетенів такими, що не підлягають врахуванню, оскільки норма цієї статті не визначає переліку підстав, за яких виборчий бюлетень можна вважати таким, не підлягає врахуванню.
Підстави для визнання виборчих бюлетенів такими, що не підлягають врахуванню при підрахунку голосів виборців - відсутні.
В подальшому, внаслідок протиправного рішення Бібрської міської виборчої комісії про визнання бюлетенів такими, що не підлягають врахуванню, комісією складено 29.12.2018 року протокол (уточнений) про результати виборів депутатів Бібрської міської ради в одномандатному виборчому окрузі до якого не увійшли результати волевиявлення виборців у незаконно неврахованих виборчих бюлетенях.
Вказане має наслідком спотворення результатів виборів, а відтак, такі рішення та протокол є протиправними та підлягають скасуванню, з зобов'язанням відповідача провести перерахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 460860 з виборів депутатів Бібрської міської ради в територіальному виборчому окрузі № 23 з урахуванням виборчих бюлетенів, які комісією визнані такими, що не підлягають врахуванню.
Ухвалою суду від 02.01.2019 року провадження в адміністративній справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.
Позивачка та її представник у судовому засіданні позовні вимоги підтримали повністю, з підстав, що викладені у позовній заяві. Просили позов задовольнити.
Відповідач явки уповноваженого представника у судове засідання не забезпечив, про дату, час і місце судового розгляду повідомлений належним чином, телефонограмою, що відповідає вимогам ст. 268 Кодексу адміністративного судочинства України, клопотань про відкладення розгляду справи чи іншого змісту не подавав.
Представники третіх осіб 1, 2 та 3 позовні вимоги підтримали, просили позов задовольнити.
Треті особи 4-13 явки уповноважених представників у судове засідання не забезпечили, про дату, час і місце судового розгляду повідомлені належним чином. Клопотань про відкладення розгляду справи чи іншого змісту від них не надходило.
Суд заслухав пояснення представника позивачки, представників третіх осіб 1, 2 та 3, з'ясував зміст спірних правовідносин, фактичні обставини та відповідні їм правовідносини та встановив таке.
Постановою Центральної виборчої комісії № 156 від 12.10.2018 призначено перші вибори депутатів Бібрської міської ради Перемишлянського району Львівської області та Бібрського міського голови Перемишлянського району Львівської області на 23.12.2018 (Т.2, а.с.85-87).
23.12.2018 року розпочалися перші вибори депутатів Бібрської міської ради Перемишлянського району Львівської області.
ОСОБА_5 була кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі із виборів депутатів Бібрської міської ради Перемишлянського району Львівської області, що підтверджується посвідченням № 322, виданого 13.12.2018 (Т.1, а.с.10).
Відповідно до Протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці без номера і без дати з виборів депутатів Бібрської міської ради у територіальному виборчому окрузі без номера , зокрема у пункті 11 (кількість голосів виборців, поданих за кожну місцеву організацію політичної партії, кандидата, закріпленого нею за відповідним територіальним виборчим округом) за Аграрну партію подано 116 голосів (Т.1, а.с.20).
24.12.2018 Бібрською міською виборчою комісією складено акт про виявлення ознак невідповідності виборчих бюлетенів вимогам Закону України Про місцеві вибори при проведенні перерахунку голосів, наданих дільничною виборчою комісією з місцевих виборів № 460860. Відповідно до цього акта Бібрська міська виборча комісія згідно з ч. 1 ст. 80 та ч. 7 ст. 83 Закону України Про місцеві вибори здійснила повторний перерахунок голосів виборчої дільниці № 460860 села Глібовичі Перемишлянського району Львівської області, при якому виявлено бюлетені з виборів депутатів Бібрської міської ради у територіальному виборчому окрузі № 23 у кількості 344 штуки і бюлетені з виборів Бібрської міського голови у кількості 340 штук, які не відповідають вимогам ст. 74 Закону України Про місцеві вибори , а саме: у виборчих бюлетенях відсутній номер дільниці, що не дозволяє встановити відповідність бюлетенів (як документів суворої звітності) даному територіальному виборчому округу на даній виборчій дільниці. У зв'язку з тим, ці виборчі бюлетені мають ознаки таких , що не підлягають врахуванню. Наведені обставини підтверджуються, згідно з актом, бюлетенями з виборів депутатів у кількості 344 штуки та виборів міського голови у кількості 340 штук. Акт складено у відповідності до п. 20 ст. 79 Закону України Про місцеві вибори та скріплений підписами голови , заступника голови та секретарем Бібрської міської виборчої комісії (Т.1, а.с.22).
Протоколом № 14 засідання Бібрської міської виборчої комісії від 23.12.2018 зафіксовано розгляд і прийняття комісією рішень щодо прийняття протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Бібрської міської ради у багатомандатному виборчому окрузі від дільничних виборчих комісій (далі ДВК).
Бібрська міська виборча комісія, розглянувши протокол ДВК № 460860 24 грудня о 01:37 год., прийняла рішення про відправлення на повторний перерахунок голосів згідно з частиною 1 статті 80 та частини 7 статті 83 Закону України Про місцеві вибори (п. 9 Протоколу, Т.1, а.с.13).
Цим протоколом № 14 також зафіксовано рішення комісії про визнання бюлетенів ДВК № 460860 такими, що не підлягають врахуванню (за - вісім, проти - сім, утримався - один, Т.1, а.с.13-14), що свідчить про неприйняття рішення.
Відповідно до Протоколу від 27.12.2018 Бібрською міською виборчою комісією винесено питання про повторне перерахування голосів за результатами голосування на дільниці № 460860 (за - 18, проти - 0, утримались - 0).
Водночас, 27.12.2018 о 22:00 год. Бібрською міською виборчою комісією прийнято рішення про визнання бюлетенів на ДВК № 460860 такими, що не підлягають врахуванню (за - 13; проти - 5, утримались - 0) (Т.1, а.с.14).
28.12.2018 від ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12 до Бібрської міської виборчої комісії надійшли окремі думки щодо рішення від 27.12.2018 щодо визнання бюлетенів з виборів депутатів Бібрської міської ради у територіальному виборчому окрузі № 23 у кількості 344 і бюлетенів з виборів Бібрського міського голови у кількості 340 такими, що не підлягають врахуванню (Т.1, а.с.41-44).
Згідно з протоколом (уточненим) про результати виборів депутатів Бібрської міської ради в багатомандатному виборчому окрузі від 29.12.2018 зафіксовано результати виборів депутатів, при обрахунку яких не враховано результати волевиявлення виборців за цими виборчими бюлетенями (Т.1, а.с.25-33).
29.12.2018 ОСОБА_12 повторно подав окрему думку відповідачу про те, що жодних законних підстав не враховувати результати голосування по 23 округу з перших виборів депутатів Бібрської міської ради 23.12.2018, а також відповідних виборів Бібрського міського голови , а отже і результати підрахунку голосів на ДВК 460860 - немає (Т.1, а.с.53).
Позивачка також не погоджуючись із оскаржуваним рішенням та протоколом, для відновлення своїх прав як кандидата у депутати Бібрської міської ради звернулася до суду із цим позовом.
Вирішуючи справу, суд керується таким.
Правовідносини, які виникли між сторонами, регулюються Конституцією України, Законом України Про місцеві вибори №595- VIIІ від 14.07.2015 (у редакції, чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин), який визначає основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної ОСОБА_4 Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост.
Згідно з ч. 1 ст. 12 Закону України Про місцеві вибори суб'єктами виборчого процесу на відповідних місцевих виборах є: виборець; Центральна виборча комісія; виборчі комісії, сформовані (утворені) відповідно до цього Закону або інших законів України, які уповноважені забезпечувати організацію та проведення відповідних місцевих виборів; кандидати в депутати, кандидати на посади сільського, селищного, міського голови, старости; місцева організація партії, яка висунула кандидата (кандидатів) для участі у відповідних місцевих виборах; офіційний спостерігач від кандидата, від місцевої організації партії - суб'єкта відповідного виборчого процесу, від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом.
Розділом XIII Закону України Про місцеві вибори передбачено порядок оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються місцевих виборів.
Статтею 94 вказаного Закону передбачено, що кандидат, його довірена особа, місцева організація політичної партії, кандидати від якої зареєстровані на відповідних місцевих виборах, її представник в територіальній виборчій комісії або уповноважена особа, офіційний спостерігач, виборча комісія, утворена відповідно до цього Закону, а також виборець, виборчі права або охоронювані законом інтереси якого щодо участі у виборчому процесі порушено рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта оскарження, може звернутися до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею та статтями 95-98 вказаного Закону.
Пунктом 3 ч. 1 ст. 94 цього Закону передбачено, що суб'єкт виборчого процесу може звернутися до суду в порядку, встановленому КАС України.
Враховуючи викладене, оскільки позивачка була кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Бібрської міської ради, та відповідно до протоколу від 29.12.2018 не була обраною до Бібрської міської ради, у неї виникло право на звернення до суду із цим позовом.
Відповідно до ч. 1,2 ст. 2 Закону місцеві вибори є вільними та відбуваються на основі гарантованого Конституцією України та цим Законом загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Статтею 14 Закону визначено, що місцеві вибори можуть бути черговими, позачерговими, повторними, проміжними, додатковими або першими. Перші вибори депутатів, сільських, селищних, міських голів призначаються Центральною виборчою комісією у порядку, визначеному законом.
Згідно зі ст. 24 Закону ЦВК, крім повноважень, передбачених Законом України "Про Центральну виборчу комісію", призначає перші вибори депутатів, сільських, селищних, міських голів у порядку, визначеному законом.
Згідно зі ст. 20 Закону Про місцеві вибори виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори. Територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів.
Відповідно до положень ст. 11 Закону України Про місцеві вибори виборчий процес місцевих виборів це здійснення суб'єктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, визначеними у статті 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом. Останнім етапом виборчого процесу є підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Згідно з ч.ч. 13, ч. 14 ст.27 Закону України Про місцеві вибори встановлено, що виборча комісія складає акти та протоколи. Акт комісії засвідчує певний факт або певну подію, виявлені і визнані комісією. Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією. Акти i протоколи виборчої комісії за формами, затвердженими Центральною виборчою комісією, складаються у випадках та у кiлькостi примiрникiв, встановлених цим Законом. Акт або протокол комісії підписується всіма присутніми на засіданні членами виборчої комісії, підписи яких скріплюються печаткою виборчої комісії. Перший примірник акта чи протоколу мають право підписати присутні на засіданні кандидати, зареєстровані для участі у відповідних виборах, їх довірені особи, офіційні спостерігачі. Копія акта чи протоколу надається суб'єкту виборчого процесу відповідних виборів на його вимогу.
Рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії. Рішення виборчої комісії набирає чинності з моменту його прийняття. У разі невиконання виборчою комісією вимог цього Закону (бездіяльність виборчої комісії) виборча комісія вищого рівня з відповідних місцевих виборів може прийняти відповідне рішення. У день голосування (день повторного голосування) такі питання розглядаються невідкладно.
Згідно з ч.ч. 2, 4 ст. 74 Закону України Про місцеві вибори виборчі бюлетені є документами суворої звітності. Виборчий бюлетень повинен містити назву місцевих виборів, дату місцевих виборів, а в разі проведення повторного голосування - зазначення повторне голосування та дату його проведення, означення виборчого округу, номер виборчого округу (за наявності), а також позначені місця для номера виборчої дільниці, печатки дільничної виборчої комісії. За наявності підтвердженої відповідним поліграфічним підприємством технічної можливості територіальна виборча комісія може прийняти рішення про виготовлення виборчих бюлетенів із зазначенням номерів виборчих дільниць.
Статтею 79 Закону України Про місцеві вибори визначено порядок підрахунку голосів на виборчій дільниці.
При цьому відповідно до ч. 20 ст. 79 Закону України Про місцеві вибори , виявлені у виборчих скриньках бюлетені для голосування, на яких зазначені назва (позначення, номер) виборчого округу та/або номер виборчої дільниці не відповідають назві (позначенню, номеру) відповідного виборчого округу та/або номеру виборчої дільниці, на якій проводиться підрахунок голосів, а також бюлетені, на яких наявний відтиск печатки іншої комісії чи будь-якої іншої печатки, вважаються такими, що не підлягають врахуванню при встановленні кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, та при підрахунку голосів виборців.
Недійсними вважаються виборчі бюлетені:
1) на яких відсутня печатка цієї дільничної виборчої комісії;
2) на яких зроблено більш як одну позначку;
3) на яких не поставлено жодної позначки;
4) в яких не відірвано контрольний талон;
5) з яких неможливо з інших причин установити зміст волевиявлення виборця;
6) до яких не внесено зміни, передбачені частиною тринадцятою статті 75 цього Закону, або внесено зміни без відповідного рішення чи внесено зміни невідповідно до такого рішення (ч. 27 ст. 79 Закону України Про місцеві вибори ).
Ухвалою від 02.01.2019 судом витребувано від відповідача - Бібрської міської виборчої комісії Перемишлянського району Львівської області, бюлетені з виборів депутатів Бібрської міської ради у територіальному виборчому окрузі № 23 у кількості 344 штуки - для дослідження під час судового розгляду.
Вказані бюлетені надані суду для огляду.
Оглянувши виборчі бюлетені, які Бібрською МВК визнані такими, що не підлягають врахуванню, суд встановив, що вони не містять письмового зазначення у правій верхній частині бюлетенів у рядку Виборча дільниця № __ письмового зазначення номера дільниці.
Допитана в якості свідка секретар дільничної виборчої комісії ОСОБА_13 пояснила, що вказані обставини щодо непроставлення на 344 бюлетенях номера виборчої дільниці вручну мало місце через те, що попередньо, у вказаному рядку номер виборчої дільниці проставлявся поліграфічним способом, не усі члени виборчої комісії на це звернули увагу. Секретар ствердила, що вона особисто проставляла на кожному з виборчих бюлетенів печатку дільничної виборчої комісії, яка містить номер дільниці - 460860.
Допитаний як свідок член Бібрської міської виборчої комісії ОСОБА_12 повідомив, що, на його думку, не доцільно було проставляти такий номер вручну, оскільки він містився на відбитку печатки, що був на кожному виборчому бюлетені.
Оцінюючи долучені до матеріалів справи бюлетені, які не враховані Бібрською МВК, суд констатує, що кожен з таких бюлетенів у верхній частині містить відбиток печатки із зазначення номера виборчої дільниці.
На переконання суду, наявність печатки із зазначенням номера ДВК дозволяє ідентифікувати належність цих бюлетенів до ДВК № 460860.
У пунктах 20, 21 ст. 79 Закону України Про місцеві вибори містяться вичерпні випадки неврахування виборчих бюлетенів. Серед таких відсутність проставлення номера дільниці у бюлетені як підставу для їх неврахування, не передбачено.
При цьому, підстав для їх неврахування також не встановлено. Суд встановив відсутність будь-яких інших підстав, які відповідно до ст. 79 цього Закону вказують на недійсність бюлетенів.
Суд констатує, що законодавець, встановлюючи вимоги до форми та змісту виборчого бюлетеня у ст. 79 Закону України Про місцеві вибори , не зазначив, що відсутність номера дільниці робить його не дійсним чи таким, що не підлягає врахуванню.
Суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права (ст. 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини (чинний)).
Суд оцінюючи вказані обставини, за яких вирішено не враховувати виборчі бюлетені у кількості 344, враховує позицію Європейського Суду з прав людини, викладену у Рішенні від 07.02.2008 у справі Ковач проти України (остаточне 07.05.2008), заява № 39424/02.
У пункті 49 вказаного Рішення, Європейський Суд зазначив, що права, гарантовані статтею 3 Першого протоколу Європейської конвенції з прав людини, мають вирішальне значення для зміцнення і збереження засад ефективної та дієвої демократії, побудованої на принципі верховенства права. Але ці права не є абсолютними. Можуть існувати опосередковано встановлені обмеження цього права, і Договірні держави повинні користуватися певною свободою розсуду в цій сфері. Договірним державам надається широка свобода розсуду у вирішенні цих питань, але за умови забезпечення ними рівності всіх громадян у здійсненні цього права. Однак, це не означає, що всі голоси повинні обов'язково мати однакову вагу при підбитті результатів виборів і що всі кандидати повинні мати рівні шанси на перемогу. Отже, у жодній виборчій системі не можна виключити можливість утрачених голосів , тому, відповідач може визнавати бюлетені недійсними та не враховувати таких лише у порядку та з підстав, визначених Законом.
У пункті 50 вказаного Рішення Європейський Суд зазначив, що на суд, як на останню інстанцію, покладено завдання визначити, чи було дотримано вимоги статті 3 Першого протоколу Європейської конвенції з прав людини; при цьому Суд має переконатися, що існуючі умови не обмежують зазначених прав до тієї міри, яка підриває саму їхню суть і позбавляє їх дієвості; що такі умови встановлено на досягнення легітимної мети, здійснено в інтересах демократичного суспільства і є пропорційними.
Згідно зі ст. 71 Конституції України вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення.
Статтею 3 Протоколу першого до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, передбачено право на вільні вибори: Високі Договірні Сторони зобов'язуються проводити вільні вибори з розумною періодичністю шляхом таємного голосування в умовах, які забезпечують вільне вираження думки народу у виборі законодавчого органу .
Суд вважає, що порушення, які Бібрська міська виборча комісія Перемишлянського району Львівської області вважає підставою для неврахування при підрахунку голосів, обмежують право на вільні вибори, гарантоване ст. 3 Конвенції, підриває суть такого права та його дієвість, а також не спрямоване на досягнення легітимної мети.
Суд встановив також, що в оглянутих бюлетенях виборцями чітко проставлено відмітку навпроти бажаних кандидатів, можливо встановити волевиявлення кожного, відтак, рішення про їх неврахування, за відсутності для цього правових підстав, є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
За приписами ч. 1 ст. 278 Кодексу адміністративного судочинства України, якою визначено особливості судових рішень за наслідками розгляду справ, пов'язаних з виборчим процесом чи рефередумом, та їх оскарження, суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.
Право на здійснення повторного підрахунку голосів територіальною виборчою комісією, у випадках передбачених законом, передбачено ч. 7-14 ст. 83 Закону України Про місцеві вибори .
Тому, повторний підрахунок голосів має здійснюватися в порядку, встановленому ст. 79 Закону України Про місцеві вибори (Порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці).
Враховуючи викладене, суд вважає необхідним з метою ефективного захисту прав позивача зобов'язати відповідача провести підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 460860 з виборів депутатів Бібрської міської ради в територіальному виборчому окрузі № 23, з врахуванням виборчих бюлетенів, які комісією визнані такими, що не підлягають врахуванню.
Відповідно до ч. 3 ст. 85 Закону України "Про місцеві вибори" сільська, селищна, міська територіальна виборча комісія на підставі протоколу (протоколів, у тому числі з позначкою "Уточнений") про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі по виборах сільського, селищного, міського голови, старости встановлює результати виборів у цьому виборчому окрузі, про що складає протокол.
Оскільки протокол від 29.12.2018 не відображає дійсних результатів голосування, та у зв'язку з тим, що відповідача зобов'язано провести підрахунок голосів з урахуванням ще 344 бюлетенів, суд вважає підставною вимогу про визнання протиправним та скасування протоколу від 29.12.2018 про результати виборів депутатів Бібрської міської ради Перемишлянського району Львівської області.
Положення ч. 1 ст. 9 КАС України передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 вказаного Кодексу.
Таким чином, на підставі наявних у справі доказів, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень - відповідача у справі.
Разом з тим, оскільки позивачкою при зверненні до суду не сплачено судового збору, а її позовні вимоги задоволено повністю, тому судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись ст.ст. 2, 19, 22, 25,72-77, 90, 139, 241-246, 250, 268, 273, 278 пп. 15.5 п. 15 розділу VІІ Перехідні положення КАС України, суд -
в и р і ш и в:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Бібрської міської виборчої комісії Перемишлянського району Львівської області від 27.12.2018 про визнання виборчих бюлетенів такими, що не підлягають врахуванню в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Бібрської міської ради в територіальному виборчому окрузі № 23 на виборчій дільниці № 460860.
3. Зобов'язати Бібрську міську виборчу комісію Перемишлянського району Львівської області (81200, Львівська область, Перемишлянський район, м. Бібрка, вул. Тарнавського, 22; ідентифікаційний код юридичної особи: 33892040) провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 460860 з виборів депутатів Бібрської міської ради Перемишлянського району Львівської області в територіальному виборчому окрузі № 23, з урахуванням виборчих бюлетенів, які комісією визнані такими, що не підлягають врахуванню.
4. Визнати протиправним та скасувати протокол (уточнений) Бібрської міської виборчої комісії Перемишлянського району Львівської області (81200, Львівська область, Перемишлянський район, м. Бібрка, вул. Тарнавського, 22; ідентифікаційний код юридичної особи: 33892040) від 29.12.2018 про результати виборів депутатів Бібрської міської ради в багатомандатному виборчому окрузі.
5. Судові витрати розподілу не підлягають.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 273 - 277 КАС України, можуть бути подані до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд у дводенний строк з дня їх проголошення
Повний текст рішення складено та підписано 03.01.2019.
Головуючий суддя Качур Р.П.
Суддя Гулик А.Г.
Суддя Коморний О.І.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.01.2019 |
Оприлюднено | 06.01.2019 |
Номер документу | 79012705 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні