Постанова
від 26.12.2018 по справі 808/973/18
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

26 грудня 2018 року м. Дніпросправа № 808/973/18 Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Коршуна А.О. (доповідач),

суддів: Панченко О.М., Чепурнова Д.В.,

за участю секретаря судового засідання Сонник А.В.

розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Благодійного фонду Ветерани Чорнобилю на ухвалу Запорізького окружного адміністративного суду від 22.08.2018р. у справі №808/973/18 за позовом:Запорізької митниці ДФС до: про:Благодійного фонду Ветерани Чорнобилю зобов'язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

21.03.2018р. Запорізька митниця ДФС звернулась до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом до Благодійного фонду Ветерани Чорнобилю про зобов'язання вчинити певні дії / а.с.4-15 том 1/.

Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 26.03.2018р. за вищезазначеним адміністративним позовом відкрито провадження у адміністративній справі №808/973/18 та справу призначено до судового розгляду / а.с. 2 том 1/.

Позивач, посилаючись у адміністративному позові на те, що 10.05.2017р. за митною декларацією типу ТР 81 АА від 05.05.2017 №UА500030/2017/005936, до зони діяльності Запорізької митниці ДФС надійшов вантаж гуманітарної допомоги, отримувач- Благодійний фонд Ветерани , м. Запоріжжя, вул. Якова Новицького, 11, відправник (донор) - ОСОБА_1, АДРЕСА_1., який було розміщено на складі організації - отримувача гуманітарної допомоги на строк тимчасового зберігання - до 07.08.2017р.. у подальшому - 22.05.2017р., за митною декларацією типу ТР 81 АА від 20.05.2017 № UА 205010/2017/001990 до зони діяльності Запорізької митниці ДФС надійшов вантаж гуманітарної допомоги, отримувач - Благодійний фонд Ветерани Чорнобилю м.Запоріжжя, вул. Якова Новицького, 11, відправник - EVANGELISCH-MENNONITISCH FREIKIRCHE e. OSNINGSTR. 87 33605 BIELEFELD, DEUTSCHLAND, який було розміщено на складі організації - отримувача гуманітарної допомоги, строк тимчасового зберігання - до 20.08.2017р., За зверненням власника товару - Благодійного фонду Ветерани Чорнобилю , 07.08.2017р. у зв'язку із затримкою в отриманні рішення Мінсоцполітики України про визнання товарів гуманітарним вантажем, строк тимчасового зберігання товарів було продовжено на 30 днів. Через відсутність на час закінчення строків тимчасового зберігання товарів Наказу Мінсоцполітики України про визнання зазначених товарів гуманітарною |допомогою та, відповідно, неможливістю їх декларування до відповідного митного режиму та вивезення за межі митної території України, 22.09.2017р. між Запорізькою митницею ДФС (зберігач) та Благодійним фондом Ветерани Чорнобиля (поклажодавець) було укладено договір зберігання №13, умовами якого передбачено, що поклажодавець передає, а зберігач приймає на безоплатне зберігання товари, що перебувають під митним контролем, та на виконання цього договору майно 27.09.2017р. було передано на зберігання, 11.09.2017р. наказом Міністерства соціальної політики України №1446 вказані вантажі було визнано гуманітарною допомогою, після чого декларант продовжив отримання дозвільних документів інших контролюючих органів, та 20.10.2017р. вантажі було оформлено у митному відношенні за МД № UА 500030/2017/005936 та № UА 205010/2017/001990, а 23.10.2017р. декларант звернувся до митного органу з заявою у зв'язку із закінченням митного оформлення гуманітарних вантажів, які надійшли з США та Німеччини, та були розміщені на складі митного органу і просив видати ці вантажі зі складу, і позивачем було прийнято рішення про можливість видати вантажі зі складу митниці після сплати благодійним фондом Ветерани Чорнобилю витрат за зберігання товарів на складі митниці. Митним органом направлено листа №355/11/08-70-10 від 21.02.2018р. на адресу відповідача про зобов'язання сплатити витрати за зберігання товарів відповідно до умов укладеного договору, які станом на 22.12.2017р. становлять 298762,69 грн., але у добровільному порядку ця сума відповідачем не була сплачена, тому просив суд зобов'язати Благодійний фонд Ветерани Чорнобилю сплатити витрати на зберігання товарів на складі митниці у розмірі 298762,69 грн.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 22.08.2018р. у справі №808/973/18 адміністративний позов задоволено, зобов'язано Благодійний фонд Ветерани Чорнобилю відшкодувати витрати за зберігання товарів на складі митниці у розмірі 298762,29 грн. /а.с. 21-23 том 2/.

Відповідач, не погодившись з вищезазначеним рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу /а.с. 31-39 том 2/, у якій, посилаючись на те, що судом першої інстанції під час розгляду даної справи зроблено висновки, які суперечать фактичним обставинам справи, що призвело до постановлення ним рішення у справі з порушенням норм чинного матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду першої інстанції від 22.08.2018р. та постановити у справі нове рішення, яким відмовити позивачу у задоволенні адміністративного позову у повному обсязі.

27.11.2018р. адміністративна справа №808/973/18, разом з матеріалами вищезазначеної апеляційної скарги, надійшли до Третього апеляційного адміністративного суду та були передані судді-доповідачу / а.с. 30,55 том 2/.

Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 04.12.2018р. у справі №808/973/18 поновлено Благодійному фонду Ветерани Чорнобилю строк апеляційного оскарження рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 22.08.2018р. у справі №808/973/18, відмовлено Благодійному фонду Ветерани Чорнобилю у задоволенні клопотання про звільнення від сплати судового збору за подання апеляційної скарги на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 22.08.2018р. у справі №808/973/18, відстрочено Благодійному фонду Ветерани Чорнобилю сплату судового збору та відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Благодійного фонду Ветерани Чорнобилю на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 22.08.2018р. у справі №808/973/18 / а.с. 60 том 2/, а ухвалою суду апеляційної інстанції від 05.12.2018р. справу №808/973/18 призначено до апеляційного розгляду у судовому засіданні о 09 годин 30 хвилин 26.12.2018р. / а.с. 60/, про що судом було повідомлено учасників справи / а.с. 61-64 том 2/.

Позивач, у письмовому відзиві на апеляційну скаргу / а.с. 65-76 том 2/, заперечував проти доводів апеляційної скарги та посилаючись на те, що судом першої інстанції під час розгляду даної справи було з'ясовано усі обставини справи та надано оцінку усім письмовим доказам, які були досліджені судом, та постановлено у справі рішення без порушень норм чинного законодавства, просив суд апеляційну скаргу відповідача залишити без задоволення, рішення суду першої інстанції від 22.08.2018р. залишити без змін.

Заслухавши у судовому засіданні:

- представників відповідача - які підтримали доводи апеляційної скарги та просили суд апеляційну скаргу задовольнити, рішення суду першої інстанції від 22.08.2018р. у цій справі скасувати та постановити нове рішення. яким відмовити позивачу у задоволенні адміністративного позову;

- представника позивача, який заперечував проти доводів апеляційної скарги, підтримав доводи викладені у письмовому відзиві на апеляційну скаргу та просив суд апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення суду першої інстанції від 22.08.2018р. у цій справі залишити без змін;

перевіривши доводи апеляційної скарги, матеріали адміністративної справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги і заявлених позовних вимог, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Під час розгляду справи судом встановлено, що позивач у справі - Благодійний фонд Ветерани Чорнобилю , зареєстровано як юридичну особу 22.04.2003р., код ЄДРПОУ 26374146, та основним видом діяльності позивача є надання іншої соціальної допомоги без забезпечення проживання /а.с.140-148 том 1/.

10.05.2017р. за митною декларацією типу ТР 81 АА від 05.05.2017 №UА500030/2017/005936, до зони діяльності Запорізької митниці надійшов вантаж гуманітарної допомоги, отримувач - Благодійний фонд Ветерани , м. Запоріжжя, вул. Якова Новицького, 11, відправник (донор) - ОСОБА_1, АДРЕСА_1, та на підставі поданого отримувачем вантажу до митного поста Запоріжжя аеропорт Запорізької митниці ДФС єдиного уніфікованого документу на розміщення та тимчасове зберігання товарів на складі гуманітарної допомоги №003/2017/СГД, із засвідченими ним копіями відповідних документів, зазначені товари гуманітарної допомоги для їх тимчасового зберігання було розміщено на складі організації - отримувача гуманітарної допомоги і визначено строк тимчасового зберігання - до 07.08.2017р..

22.05.2017р. за митною декларацією типу ТР 81 АА від 20.05.2017 № UА 205010/2017/001990 до зони діяльності Запорізької митниці ДФС надійшов вантаж гуманітарної допомоги, отримувач - Благодійний фонд Ветерани Чорнобилю м.Запоріжжя, вул. Якова Новицького, 11, відправник - EVANGELISCH-MENNONITISCH FREIKIRCHE e. OSNINGSTR. 87 33605 BIELEFELD, DEUTSCHLAND, та 23.05.2017р. на підставі поданого отримувачем вантажу до митного поста Запорізький аеропорт Запорізької митниці ДФС єдиного уніфікованого документу на розміщення та тимчасове зберігання товарів на складі гуманітарної допомоги №004/2017/СГД, із засвідченими ним копіями відповідних документів, зазначені товари гуманітарної допомоги для їх тимчасового зберігання було розміщено на складі організації - отримувача гуманітарної допомоги і встановлено строк тимчасового зберігання - до 20.08.2017.

Через затримку в отриманні рішення Мінсоцполітики України про визнання вищезазначених товарів гуманітарним вантажем за зверненням позивача строк тимчасового зберігання товарів було продовжено на 30 днів, але у подальшому, через відсутність на час закінчення строків тимчасового зберігання вищезазначених товарів Наказу Мінсоцполітики України про визнання зазначених товарів гуманітарною |допомогою, що у свою чергу виключало можливість їх декларування до відповідного митного режиму та вивезення за межі митної території України, 22.09.2017р. між Запорізькою митницею ДФС (зберігач) та Благодійним фондом Ветерани Чорнобиля (поклажодавець) було укладено договір зберігання №13 / а.с. 25-27 том 1/, умовами якого, серед іншого, передбачено, що поклажодавець передає, а зберігач приймає на безоплатне зберігання товари, що перебувають під митним контролем.

Відповідно до вищезазначеного договору майно було передано на зберігання позивачу 27.09.2017р., що підтверджується відповідними актами прийому-передачі майна / а.с. 28-31 том 1/.

11.09.2017р. наказом Міністерства соціальної політики України №1446 вказані вантажі було визнано гуманітарною допомогою, після чого Благодійним фондом Ветерани Чорнобиля продовжено отримання дозвільних документів інших контролюючих органів, і 20.10.2017р. вантажі було оформлено у митному відношенні за МД № UА 500030/2017/005936 та № UА 205010/2017/001990 та 23.10.2017р. відповідач звернувся до відповідача із заявою №10/09 від 23.10.2017р., у якій через закінчення митного оформлення гуманітарних вантажів, які надійшли з США та Німеччини, і були розміщені на складі митного органу, просив видати ці вантажі зі складу, відповідачем було прийнято рішення про можливість видати вантажі зі складу митниці після сплати поклажодавцем (відповідачем) витрат за зберігання товарів на складі митниці.

Позивачем, відповідно до вимог Порядку відшкодування витрат за зберігання товарів та транспортних засобів на складах митних органів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №731 від 15.06.2012р., було направлено на адресу відповідача лист про зобов'язання сплатити витрати за зберігання товарів в сумі 298762,69 грн., розрахованих станом на 22.12.2017р., але ця сума відповідачем у добровільному порядку не була сплачена.

При цьому необхідно зазначити, що вищезазначені фактичні обставини справи підтверджуються належними письмовими доказами, які були досліджені судом під час розгляду справи та долучені до матеріалів справи / а.с. 17-131, 176-236 том 1/, та не заперечувались представниками сторін під час розгляду справи судом.

Отже, не сплата відповідачем у добровільному порядку витрат за зберігання товарів на складі митниці у розмірі 298762,69 грн. і обумовила звернення Запорізької митниці ДФС до суду в порядку адміністративного судочинства за правилами встановленими КАС України з даним адміністративним позовом до Благодійного фонду Ветерани Чорнобиля про відшкодування витрат за зберігання товарів на складі митниці у розмірі 298762,69 грн./а.с. 4-15 том 1/.

З рішення суду першої інстанції у цій справі вбачається, що суд першої інстанції вирішуючи цей спір в межах адміністративного провадження виходив з того, що у у відносинах, що виникли між сторонами у справі Запорізька митниця ДФС виступає у якості суб'єкта владних повноважень, і як наслідок відносини, які виникли між сторонами у справі є публічно-правовими, але колегія суддів апеляційного суду не погоджується з висновком суду першої інстанції стосовно того, що ця справа підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства з огляду на наступне.

Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є суб'єктний склад спірних правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин у їх сукупності. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, у якому розглядається визначена категорія справ.

Статтею 2 КАС України в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень, при цьому відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 4 КАС України справою адміністративної юрисдикції є переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно - владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень і спір виник у зв'язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій

Юрисдикція адміністративних судів, відповідно до правил визначення юрисдикції адміністративних судів щодо вирішення адміністративних справ, які визначені ст. 19 КАС України поширюється на публічно-правові спори, зокрема спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності; спори між суб'єктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень.

При цьому необхідно враховувати, що суб'єкт владних повноважень, відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 4 КАС України, це орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Аналіз наведених вище норм чинного процесуального законодавства дає можливість зробити висновок про те, що застосування статті 19 КАС України та поширення юрисдикції адміністративних судів на усі спори, стороною яких є суб'єкт владних повноважень, є помилковим оскільки при вирішенні питання про розмежування компетенції судів щодо розгляду адміністративних, цивільних або господарських справ недостатньо застосування виключно формального критерію - визначення суб'єктного складу спірних правовідносин, і у даному випадку визначальною ознакою для правильного вирішення спору є характер правовідносин, з яких виник спір, і публічно-правовим спором, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спір між учасниками публічно-правових відносин, який у свою чергу стосується саме цих відносин, та публічно-правовим, вважається, зокрема, спір, у якому сторони правовідносин виступають одна щодо іншої не як рівноправні і в якому одна зі сторін виконує публічно-владні управлінські функції та може вказувати або забороняти іншому учаснику правовідносин певну поведінку, давати дозвіл на передбачену законом діяльність тощо.

До юрисдикції адміністративного суду належить спір, який виник між двома (кількома) суб'єктами стосовно їх прав та обов'язків у конкретних правових відносинах, у яких хоча б один суб'єкт законодавчо вповноважений владно керувати поведінкою іншого (інших) суб'єкта (суб'єктів), а останній (останні) відповідно зобов'язаний виконувати вимоги та приписи такого суб'єкта владних повноважень, при цьому аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 р. у справі № 914/2006/17.

Отже, ухвалюючи рішення у цій справі про задоволення позовних вимог , суд першої інстанції не врахував того, що у спірних відносинах, які стосується зберігання Запорізькою митницею ДФС вищезазначеного товару, який надійшов Благодійному фонду Ветерани Чорнобилю він іноземних донорів, Запорізька митниця ДФС не виступає у якості суб'єкта владних повноважень і відносини, які виникли між сторонами врегульовано умовами договору зберігання №13 від 22.09.2017р., а положення Порядку відшкодування витрат за зберігання товарів та транспортних засобів на складах митних органів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №731 від 15.06.2012р., застосовуються у цих відносинах лише як методика розрахунку, і фактично цей спір є спором що виникає з господарських відносин суб'єктів господарювання, а саме є спором позивача щодо відшкодування певним суб'єктом господарювання витрат понесених позивачем під час надання певних послуг за укладеним між сторонами господарським договором - договором зберігання №13 від 22.09.2017р..

Тому, з урахуванням наведеного колегія суддів вважає, що спір про відшкодування витрат за зберігання товарів на складі митниці має розглядатися як спір, що пов'язаний з виконанням суб'єктами господарювання договірних зобов'язань, що свідчить про господарсько-правовий характер цього спору, який з огляду на суб'єктний склад учасників спору має вирішуватися за правилами господарського судочинства.

Приймаючи до уваги встановлені під час розгляду цієї справи фактичні обставини, враховуючи наведені норми чинного процесуального законодавства, колегія суддів приходить до висновку про те, що суд першої інстанції зробив помилковий висновок про те, що даний спір належить вирішувати в порядку адміністративного судочинства за правилами встановленими КАС України, що призвело до прийняття ним рішення у справі з порушенням норм чинного процесуального законодавства, що у свою чергу, відповідно до ст. 319 КАС України, є підставою для скасування такого рішення суду першої інстанції, тому колегія суддів вважає за необхідне апеляційну скаргу відповідача задовольнити частково, рішення суду першої інстанції від 22.08.2018р. у цій справі скасувати, провадження у справі №808/973/17 за позовом Запорізька митниця ДФС до Благодійного фонду Ветерани Чорнобилю про зобов'язання вчинити певні дії - закрити на підставі п. 1 ч. 1 ст. 238 КАС України, оскільки даний спір не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства, роз'яснив при цьому позивачу що даний спір підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства за правилами встановленими ГПК України.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 310,315,319,321,322, п. 1 ч. 1 ст. 238 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Благодійного фонду Ветерани Чорнобилю - задовольнити частково.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 22.08.2018р. у справі №808/973/18 - скасувати.

Провадження у справі №808/973/17 за позовом Запорізька митниця ДФС до Благодійного фонду Ветерани Чорнобилю про зобов'язання вчинити певні дії - закрити.

Постанова суду набирає законної сили з моменту її прийняття та може бути оскаржена в порядку та строки встановлені ст. 329, 331 КАС України.

Повний текст виготовлено - 27.12.2018р.

Головуючий - суддя А.О. Коршун

суддя О.М. Панченко

суддя Д.В. Чепурнов

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.12.2018
Оприлюднено08.01.2019
Номер документу79035830
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/973/18

Постанова від 18.09.2019

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Прокопенко Олександр Борисович

Ухвала від 13.05.2019

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Саприкіна Ірина Валентинівна

Ухвала від 04.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 03.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 07.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 26.12.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

Ухвала від 05.12.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

Ухвала від 04.12.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

Рішення від 22.08.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

Рішення від 22.08.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні