Рішення
від 26.12.2018 по справі 815/5751/17
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/5751/17

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 грудня 2018 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В. за участю секретаря судового засідання Рижук В.І., представника позивача - Панчука Д.В. (за довіреністю), представника відповідача - адвоката Смирнова В.В. (за довіреністю), розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Комунального закладу "Южненська авторська М.П. Гузика експериментальна спеціалізована загальноосвітня школа-комплекс І-ІІІ ступенів Южненської міської ради Одеської області" про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді часткового зупинення роботи (експлуатації), -

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області звернулося до суду з позовом до Комунального закладу "Южненська авторська М.П. Гузика експериментальна спеціалізована загальноосвітня школа-комплекс І-ІІІ ступенів Южненської міської ради Одеської області" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді часткового зупинення роботи Комунального закладу "Южненська авторська М.П. Гузика експериментальна спеціалізована загальноосвітня школа-комплекс І-ІІІ ступенів Южненської міської ради Одеської області", а саме: їдальні, спортивного залу, актового залу, 1-го, 2-го, 3-го, 4-го (в яких є спальні місця) навчальних класів, за адресою: 65481, Одеська область, м. Южне, вул. Хіміків, 10-а - шляхом опечатування (опломбування) всіх дверей (воріт) будівель, приміщень, відключення джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання і установок) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, вказаних в акті перевірки №48 від 20.10.2017 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у період з 13.10. по 20.10.2017 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Розпорядження КМ України від 20.09.2017 року №643-р Деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки , наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №387 від 28.09.2017 року Про здійснення позапланової перевірки , на підставі посвідчення на проведення перевірки від 13.10.2017 року №52, головним інспектором Южненського МС ГУ ДСНС України в Одеській області здійснено позапланову перевірку державного навчального закладу Южненської авторської школи, яка розташована за адресою: 65481, Одеська область, м. Южне, вул. Хіміків, 10-а. Під час перевірки перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію, з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт №48 від 20.10.2017 року.

Позивач вказав, що Актом №48 встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014 року та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.

Позивач зазначив, що порушення, визначені в пунктах 3, 8, 9, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25, 27, 28. 29, 30, 32 ,33, 34, 35, 36, 37,39, 41 Акту №48 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.

Позивач вказав, що будь-яких скарг під час проведення позапланового заходу, чи заперечень на Акт №48, який вручено в.о. директора Южненської авторської школи Степановій O.P. 20.10.2017 року, не надходило.

За виявлені позаплановою перевіркою порушення, відповідно до ст.175, 188 8 КУпАП, було складено протоколи про адміністративне правопорушення та притягнуто до адміністративної відповідальності посадових осіб. Правопорушники визнали себе винним та погодились з порушеннями, виявленими у ході перевірки.

Позивач зазначив, що подальше проведення занять у 1-му, 2-му, 3-му, 4-му навчальних класів (в яких є спальні місця), робота їдальні, проведення заходів в актовому, спортивних залах, знаходження у підвальному приміщені Южненської авторської школи виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров'ю людей.

Позивач вважав, що не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров'ю людей. При такому становищі школярі та викладачі Южненської авторської школи постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров'ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.

Ухвалою судді від 13.11.2017 року відкрито скорочене провадження у справі.

Ухвалою судді від 28.11.2017 року за результатами розгляду поданого відповідачем заперечення справу призначено до розгляду в судовому засіданні на 14.12.2017 року об 11:00 год.

Ухвалою від 14.12.2017 року зупинено провадження у справі до набрання законної сили судовим рішенням в адміністративній справі № 815/5941/17.

Рішення в адміністративній справі № 815/5941/17 набрало законної сили 19 квітня 2018 року.

15 грудня 2017 року набув чинності Закон України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" від 03.10.2017 року №2147-VIII.

Вказаним Законом вводиться в дію нова редакція Кодексу адміністративного судочинства України (редакції від 15.12.2017 року), який визначає юрисдикцію та повноваження адміністративних судів, встановлює порядок здійснення судочинства в адміністративних судах.

Відповідно до пункту 10 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України від 15.12.2017 року, справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких відкрито до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Отже, з дня набрання чинності нової редакції Кодексу адміністративного судочинства України, тобто з 15.12.2017 року, адміністративне судочинство здійснюється за правилами цієї редакції Кодексу.

Таким чином, розгляд зазначеної адміністративної справи має здійснюватись за правилами Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 15.12.2017 року.

Ухвалою від 01.06.2018 року поновлено провадження у справі. Судом ухвалено про розгляд справи за правилами загального позовного провадження зі стадії відкриття провадження. Призначено підготовче засідання на 26 червня 2018 року о 10:00 год.

Ухвалою від 26.06.2018 року відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про зупинення провадження у справі до набрання законної сили судовим рішенням в адміністративній справі № 815/2714/18.

Ухвалою від 26.06.2018 року продовжено строк підготовчого провадження у справі на 30 днів. Оголошено перерву у підготовчому засіданні до 27 серпня 2018 року до 14.30 год.

Ухвалою від 27.08.2018 року зупинено провадження у справі до 27 вересня 2018 року для надання сторонам часу для примирення.

Ухвалою від 27.09.2018 року продовжено строк, на який зупинено провадження у справі ухвалою від 27.08.2018 року - до 18.10.2018 року.

Ухвалою від 18.10.2018 року продовжено строк, на який зупинено провадження у справі ухвалою від 27.08.2018 року - до 07.11.2018 року. Призначено наступне підготовче засідання у справі на 07 листопада 2018 року о 14 год. 30 хв.

Ухвалою від 20.11.2018 року поновлено провадження у справі. Продовжено розгляд справи з тієї стадії, на якій провадження у справі було зупинено.

Ухвалою від 20.11.2018 року закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду по суті на 23 листопада 2018 року о 10 год. 45 хв.

У судове засідання, призначене на 17 грудня 2018 року о 14 год. 30 хв., з'явилися представник позивача та представник відповідача.

Під час судового розгляду справи представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити з викладених у позові підстав, пояснивши суду, що на час розгляду справи неусунутими залишаються порушення, зазначені у пунктах 8, 18, 22, 23, 33, 34, 35, 36, 37 Акта перевірки №48 від 20.10.2017 року.

Представник відповідача проти задоволення позову заперечував. 24.11.2017 року представник відповідача надав заперечення на позов, які суд враховує як відзив на позов. Представник відповідача зазначив, що порушення, виявлені під час проведення перевірки та зафіксовані в акті №48 від 20.10.2017 року, а саме: в пунктах 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 13, 16, 17, 19, 21, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 32, 39, 42, 43 є вже усунутими Южненською авторською школою на виконання припису №45 від 26.10.2017 року.

Позивач вказав, що в частині щодо наявності порушень зафіксованих у пунктах 8 та 34 акту перевірки, то вказані порушення оскаржені до суду (справа №815/5941/17).

Щодо іншої частини порушень, позивач зазначив, що Южненська авторська школа робить уже можливе для їх скорішого усунення.

Позивач згоден з тим, що мета застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) полягає в убезпеченні працівників школи та її відвідувачів від можливої безпеки, разом з тим вважає, що форма такого захисту повинна бути розумною та співмірною.

Заслухавши вступне слово представника позивача та представника відповідача, дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, суд встановив наступні обставини.

Наказом т.в.о. начальника ГУ ДСНС України в Одеській області "Про проведення позапланових перевірок" №387 від 28.09.2017 року (з основної діяльності), на виконання розпорядження КМУ від 20.09.2017 року №643-р "Деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної безпеки", наказу ДСНС від 22.09.2017 року №509 "Про проведення позапланових перевірок стану техногенної і пожежної безпеки", вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", протоколу №6 чергового засідання комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій облдержадміністрації від 12.09.2017 року, протоколу №7 позачергового засідання комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій облдержадміністрації від 16.09.2017 року, протоколу №8 позачергового засідання комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій облдержадміністрації від 25.09.2017 року, наказано здійснити протягом жовтня-грудня 2017 року позапланові перевірки стану техногенної безпеки у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах, закладах охорони здоров'я із стаціонарним лікуванням, будинках для людей похилого віку та інвалідів, закладах відпочинку та оздоровлення державної і комунальної форм власності у визначені терміни згідно додатку (а.с. 45, 250-251).

13.10.2017 року начальником Южненського МС ГУ ДСНС України в Одеській області видано посвідчення №52 на проведення позапланової перевірки Комунального закладу "Южненська авторська М.П. Гузика експериментальна спеціалізована загальноосвітня школа-комплекс І-ІІІ ступенів Южненської міської ради Одеської області", розташованого за адресою: Одеська область, м. Южне, вул. Хіміків, 10а (а.с. 13).

За результатами проведення позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної і пожежної безпеки відповідачем складено акт від 20 жовтня 2017 року №48 (а.с. 14-21).

За результатами перевірки відповідача встановлено наступні порушення:

1) стаття 20 КЦЗУ, пункт 3 розділу II ППБУ, пункт 2 розділу II ППБ для НЗ та УСОУ - не встановлений наказом (інструкцією) відповідний протипожежний режим, який включає: порядок утримання шляхів евакуації; порядок використання побутових нагрівальних приладів; порядок проведення тимчасових пожежонебезпечних робіт; правила проїзду та стоянки транспортних засобів; порядок відключення від мережі електроживлення обладнання та вентиляційних систем у разі пожежі; порядок огляду й зачинення приміщень після закінчення роботи; порядок організації експлуатації і обслуговування наявних засобів протипожежного захисту; порядок дій у разі виникнення пожежі: порядок і способи оповіщення людей, виклику пожежно-рятувальних підрозділів, зупинки технологічного устаткування, застосування засобів пожежогасіння; послідовність евакуації людей та матеріальних цінностей з урахуванням дотримання техніки безпеки;

2) стаття 20 КЦЗУ, пункт 4 розділу II ППБУ, пункт 3 розділу II ППБ для НЗ та УСОУ - не розроблені, не затверджені керівником для кожного приміщення та не вивішені на видимих місцях інструкції про заходи пожежної безпеки із вказанням: категорії приміщення з вибухопожежної та пожежної небезпеки (для виробничих, складських приміщень та лабораторій); вимог щодо утримання евакуаційних шляхів та виходів; порядку утримання приміщень, робочих місць; порядку огляду, вимкнення електроустановок, приведення в пожежобезпечний стан приміщень та робочих місць, закриття приміщень після закінчення роботи; обов'язків та дій працівників у разі виникнення пожежі;

3) стаття 20 КЦЗУ, пункт 5 розділу II ППБУ, підпункт 10 пункту 6 розділу VIII ППБ для НЗ та УСОУ - не відповідають встановленим вимогам плани евакуації на кожному поверсі та інструкції про порядок дій під час пожежі, а в приміщеннях бібліотеки, спортивної зали, їдальні та актового залу взагалі відсутні;

4) статті 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 8 розділу II ППБУ, пункт 7.1.9 ДБН В. 1.1-7-2016 - територія, а також будинки, споруди, приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки згідно ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности ;

5) статті 20, 55 КЦЗУ, пункт 15 розділу II ППБУ - працівники при прийнятті на роботу та робочому місці не в повному обсязі проходять інструктажі з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року №444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ;

6) статті 20, 55 КЦЗУ, пункт 16 ППБУ - посадові особи не в повному обсязі проходять навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року №444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ;

7) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 2.9 глави 2 розділу III ППБУ - не визначена категорія приміщень виробничого, складського призначення щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки згідно з вимогами ДСТУ Б В. 1.1-36:2016 Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , а також клас зони за Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок (далі - НПАОП 40.1-1.32-01), у тому числі для зовнішніх виробничих і складських дільниць, із позначенням на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні;

8) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 2.37 глави 2 розділу III ППБУ, пункт 14 розділу III ППБ для НЗ та УСОУ - допускається захаращування шляхів евакуації на всіх поверхах меблями, горючими матеріалами;

9) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 14 розділу III ППБ для НЗ та УСОУ - допускається встановлення в тамбурі головного евакуаційного виходу на шляхах евакуації дзеркала;

10) стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 2.37 глави 2 розділу ІІІ, пункт 14 розділу III ППБ для НЗ та УСОУ, пункти 6.1, 7.1.1 ДБН В. 1.1-7-2016, пункт 9.2.1 ДБН В.2.2-9-2009 - відсутні на наявних дверях в сходових клітках пристрої для самозачинення від холу (фойє);

11) стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункти 2.27, 2.37 глави 2 розділу III ППБУ, п.7.2.10 ДБН В. 1.1-7-2016 - двері евакуаційних виходів з коридорів поверхів, сходових кліток, вестибюлів (фойє), корпусів мають врізані замки, що перешкоджають їх вільному відкриванню зсередини без ключа;

12) стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 2.23 глави 2 розділу III ППБУ, пункт 8.6 ДБН В.1.1-7-2016 - не передбачений вихід на покрівлю будинку через протипожежні двері (люк) 2-го типу;

13) стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункти 2.11, 2.14 глави 2 розділу IIІ ППБУ - допускається розташування столярної майстерні в підвальному приміщені;

14) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункти 2.17, 2.23 глави 2 розділу III ППБУ - допускається оздоблення стін в коридорі на першому поверсі, спортивній залі, підвалі, актовій залі, їдальні та на шляхах евакуації горючими матеріалами з вищими показниками пожежної небезпеки, ніж: Г2, В2, Д2, Т2;

15) статті 20, 55 КЦЗУ, пункт 2.28 глави 2 розділу III ППБУ - відсутні відомості показників щодо токсичності продуктів горіння, помірної димоутворювальної здатності та відповідності групам поширення полум'я РП1, РП2 на лінолеум в приміщені актової зали;

16) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 1.17 глави 1 розділу IV ППБУ - допускається в приміщені їдальні, актовій залі, навчальних класах та коридорі на першому поверсі встановлення електричних розеток та вимикачів на горючі основи (конструкції);

17) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 2.23 глави 2 розділу III ППБУ, пункт 14 розділу III ППБ для НЗ та УСОУ - допускається влаштування порогів на шляхах евакуації більше 0,05 м в 1-х, 2-х, 3-х, 4-х класів;

18) стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункти 2.23, 2.37 глави 2 розділу III ППБУ, пункт 14 розділу IIІ ППБ для НЗ та УСОУ, пункти 7.1.1, 7.3.1 ДБН В. 1.1-7-2016 - допускається улаштування на шляхах евакуації першого поверху в коридорі (холі, фойє) кабінету завідуючого господарством, вахтера на третьому поверсі кабінету;

19) стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункти 2.23, 2.37 глави 2 розділу III ППБУ, пункт 14 розділу III ППБ для НЗ та УСОУ - влаштовано приміщення роздягальні на першому поверсі безпосередньо в тамбурі головного евакуаційного виходу з будівлі;

20) стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункти 2.23, 2.37 глави 2 розділу ІІІ ППБУ, пункт 14 розділу III ППБ для НЗ та УСОУ, пункти 7.1.1 ДБН В. 1.1-7-2016 - у зв'язку із переплануванням тамбурів головних евакуаційних виходів виключається можливість евакуації по розосередженим напрямкам (відсутні 3-й евакуаційні виходи згідно проекту забудови);

21) стаття 20, 55,69 КЦЗУ, пункти 2.23, 2.26 глави 2 розділу III ППБУ, пункт 1.4 глави 1 розділу VI, підпункт 2 пункту 4 розділу VIII ППБ для НЗ та УСОУ, пункти 7.1.1, 7.3.1 ДБН В. 1.1 -7-2016, пункти 3.33, 3.28 ДБН В.2.2-3-97 - приміщення їдальні на 200-ті посадкових місць не забезпечено 2-ма розосередженими евакуаційними виходами;

22) пункти 1.2 глави 1 розділу V ППБУ, пункт 6 глави 1 розділу VI ППБ для НЗ та УСОУ, пункт 8.1.5 ДБНВ.2.5-56:2014 - не захищені для гасіння пожеж зони з кухонним обладнанням (плити, сковороди тощо) модульною системою локального пожежогасіння;

23) стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункти 2.31, 2.32 глави 2 розділу III ППБУ, пункти 7.1.9, 7.1.10 ДБН В. 1.1-7-2016 - не обладнана в повному обсязі будівля евакуаційним освітленням та світловими покажчиками ВИХІД у відповідності до вимог ДБН В.2.5-23, ДБН В.2.5-28, ДБН В.2.5-56, ПУЕ, ДСТУ 7313, ДСТУ ISO 6309, ГОСТ 12.4.026 та ДНАОП 0.00-1.32-01;

24) статті 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 2.3 глави 2 розділу III пункт, 1.24 глави 1 розділу IV ППБУ - не відокремлено у відповідності з вимогами пункт 6.17 ДБН В. 1.1-7-2016, пункт 9.3.6. ДБН В.2.2-9-2009 пожежонебезпечні та технічні приміщення (електрощитові, вентиляційні камери, архіви, склади тощо) протипожежними перегородками 1-го типу із заповненням прорізів дверима з нормованою межею вогнестійкості;

25) стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункти 1.6 глави 1 розділу IV ППБУ - допускається експлуатація в учбових класах, підвальних приміщеннях, бібліотеці, їдальні та в складських приміщеннях електромереж із з'єднанням проводів за допомогою скрутки;

26) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 1.16 глави 1 розділу IV ППБУ - не оснащені електрощити, групові електрощитки схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки);

27) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункти 1.18 глави 1 розділу IV ППБУ - допускається застосування в службових приміщеннях, в учбових класах, підвальних приміщеннях та коридорі саморобних продовжувачів, які не відповідають вимогам ПУЕ, що пред'являються до переносних (пересувних) електропроводок;

28) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 1.18 глави 1 розділу IV ППБУ - допускається експлуатація в підвальних приміщеннях кабелів і проводів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості, ізоляцією;

29) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 1.18 глави 1 розділу IV ППБУ - допускається користування в бібліотеці, приміщенні складу на першому поверсі службових приміщеннях пошкодженими розетками, відгалужувальними та з'єднувальними коробками, вимикачами та іншими електровиробами;

30) статті 20, 55 КЦЗУ, пункт 2.22 глави 2 розділу IV ППБУ - допускається складування під повітроводом і устаткуванням горючих матеріалів та негорючих в горючій упаковці;

31) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 2.3 глави 2 розділу ІІІ, пункт 1.24 глави 1 розділу IV ППБУ - не відокремлено у відповідності з вимогами пункт 6.17 ДБН В.1.1-7-2016, пункт 9.3.6. ДБН В.2.2-9-2009 пожежонебезпечні та технічні приміщення (електрощитові, архіви, склади тощо) протипожежними перегородками 1-го типу із заповненням прорізів дверима з нормованою межею вогнестійкості;

32) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункти 1.12, 1.18 глави 1 розділу IV ППБУ - допускається в підвальних приміщеннях, бібліотеці, складах та навчальних класах складування горючих матеріалів під світильниками без плафонів та від електромереж на відстані менше 1 м;

33) стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункти 1.1 1.4 розділу V ППБУ, пункти 10.1, 10.2.4 ДБНВ.2.5-56:2014 - не передбачена система димовидалення з підвальних приміщень та в складських приміщеннях на першому поверсі, які не мають природного освітлення;

34) стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 4 розділу III ППБ для НЗ та УСОУ, пункт 3.44 УСОУ ДБН В.2.2-3-97 - допускається влаштування спальних місць безпосередньо в 1-их, 2-их, 3-их та 4-х учбових класах в супереч вимогам додатку 3 ДБН В.2.2-3-97 без врахування вільних шляхів евакуації та нормованою шириною між столами та учнівським обладнанням;

35) пункти 1.1, 1.4 глави 1 розділу V ППБУ, пункт 6 глави 1 розділу VI ППБ для НЗ та УСОУ - не проходить технічне обслуговування наявна система пожежної сигналізації;

36) пункти 1.2 глави 1 розділу V ППБУ, пункт 6 глави 1 розділу VI ППБ для НЗ та УСОУ - не обладнана будівля системою оповіщування про пожежу та управління евакуюванням людей;

37) статті 20, 55 КЦЗУ, пункти 1.2 глави 1 розділу V ППБУ, пункт 6 глави 1 розділу VI ППБ для НЗ та УСОУ - відсутня система протипожежного захисту в спортивній залі;

38) стаття 20, 55 КЦЗУ, пункт 3.6 глави 3 розділу V ППБУ, пункт 8 глави 1 розділу VI ППБ для НЗ та УСОУ - відсутні пожежні щити (стенди) із розрахунку 1 щит (стенд) на 5000 кв. м;

39) статті 20, 55 КЦЗУ, пункти 1.4 глави 1 розділу VI ППБУ - допускається використання електрочайників в службових приміщеннях;

40) статті 20, 40 КЦЗУ, ПКМУ №443, ПКМУ №444 - не організовано проходження функціонального навчання відповідними категоріями осіб у встановленому законодавством порядку;

41) пункти 9, 10, 11 ПКМУ №1200, пункт 4.3 ПТБ - працюючий персонал не забезпечений засобами радіаційного та хімічного захисту згідно вимог;

42) стаття 40 КЦЗУ - відсутні інформаційно-довідкові куточки щодо дій персоналу об'єкта у разі виникнення надзвичайних ситуацій або інших нестандартних подій у побуті;

43) пункт 4 частини 1 статті 20, частина 9 статті 33 КЦЗУ - не проведена організація евакуації населення у разі виникнення загрози аварій з викидом радіоактивних та небезпечних хімічних речовин.

Під час судового розгляду справи позивач повідомив суду, що на час розгляду справи відповідачем фактично не усунуто 9 порушень, вказаних в акті перевірки від 20 жовтня 2017 року №48, а саме: №8 (не повністю), №18 (не повністю), №22, №23, №33, №34, №35, №36, №37. Решта порушень з 43 виявлених відповідачем усунуті.

25.10.2017 року посадовою особою Южненського МС ГУ ДСНС України в Одеській області складено протокол ОД №002047 про адміністративне правопорушення за ст.175 КУпАП відносно заступника директора Южненської авторської школи з адміністративно-господарської діяльності ОСОБА_5 (а.с. 22).

Постановою ОД №002047 заступника директора Южненської авторської школи з адміністративно-господарської діяльності ОСОБА_6 притягнуто до адміністративної відповідальності, передбаченої ст.175 КУпАП (а.с. 23).

25.10.2017 року посадовою особою Южненського МС ГУ ДСНС України в Одеській області складено протокол ОД №002048 про адміністративне правопорушення за ст.175 КУпАП відносно електромонтера з ремонту й обслуговування електроустаткування Южненської авторської школи ОСОБА_7 (а.с. 24).

Постановою ОД №002048 електромонтера з ремонту й обслуговування електроустаткування Южненської авторської школи ОСОБА_7 притягнуто до адміністративної відповідальності, передбаченої ст.175 КУпАП (а.с. 25).

25.10.2017 року посадовою особою Южненського МС ГУ ДСНС України в Одеській області складено протокол ОД №002049 про адміністративне правопорушення за ст.188-8 КУпАП відносно директора Южненської авторської школи ОСОБА_8 (а.с. 26).

Постановою ОД №002049 директора Южненської авторської школи ОСОБА_8 притягнуто до адміністративної відповідальності, передбаченої ст.188-8 КУпАП (а.с. 27).

26.10.2017 року посадовою особою Южненського МС ГУ ДСНС України в Одеській області винесено припис №45 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, яким директору Южненської авторської школи ОСОБА_8 приписано, відповідно до статей 20, 51, 55, 69 Кодексу цивільного захисту України, пунктів 3, 4, 6 Положення про державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою КМУ від 16.12.2015 року №1052, вжити такі заходи, зокрема (а.с. 63-67):

8) звільнити шляхи евакуації на всіх поверхах від меблів, горючих матеріалів та дзеркал на стінах (статті 20, 55, КЦЗУ, пункт 2.37 глави 2 розділу ІІІ ППБ для НЗ та УСОУ) - у строк до 01.11.2017 року;

18) демонтувати улаштовані на шляхах евакуації першого поверху в коридорі (холі, фойє) кабінету завідуючого господарством, вахтера та на третьому поверсі кабінету (стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункти 2.23, 2.37 глави 2 розділу III ППБУ, пункт 14 розділу IIІ ППБ для НЗ та УСОУ, пункти 7.1.1, 7.3.1 ДБН В. 1.1-7-2016) - у строк до 01.02.2018 року;

22) забезпечити модульну систему пожежогасіння для кухонного обладнання (плит, сковороди тощо) (пункти 1.2 глави 1 розділу V ППБУ, пункт 6 глави 1 розділу VI ППБ для НЗ та УСОУ, пункт 8.1.5 ДБНВ.2.5-56:2014) - у строк до 01.02.2018 року;

23) дообладнати будівлю евакуаційним освітлення із світловими покажчиками ВИХІД вимогам ДБН В.2.5-23, ДБН В.2.5-28, ДБН В.2.5-56, ПУЕ, ДСТУ 7313, ДСТУ 180 180 6309, ГОСТ 12.4.026 та ДНАОП 0.00-1.32-01 (стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункти 2.31, 2.32 глави 2 розділу III ППБУ, пункти 7.1.9, 7.1.10 ДБН В. 1.1-7-2016) - у строк до 01.01.2018 року;

33) передбачити систему димовидалення з підвальних приміщень та складських приміщень на першому поверсі, які не мають природного освітлення (стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункти 1.1 1.4 розділу V ППБУ, пункти 10.1, 10.2.4 ДБНВ.2.5-56:2014) - у строк до 01.12.2017 року;

34) заборонити влаштування спальних місць безпосередньо в 1-их,

2-их, 3-их та 4-х учбових класах в супереч вимогам додатку 3 БДБН В.2.2-3-97 без врахування вільних шляхів евакуації та нормальною шириною між столами та учнівським обладнанням (стаття 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 4 розділу III ППБ для НЗ та УСОУ, пункт 3.44 УСОУ ДБН В.2.2-3-97) - у строк до 10.11.2017 року;

35) провести технічне обслуговування наявної автоматичної система протипожежного захисту (пункти 1.1, 1.4 глави 1 розділу V ППБУ, пункт 6 глави 1 розділу VI ППБ для НЗ та УСОУ) - у строк до 01.12.2017 року;

36) обладнати будівлю системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей (пункти 1.2 глави 1 розділу V ППБУ, пункт 6 глави 1 розділу VI ППБ для НЗ та УСОУ) - у строк до 01.02.2018 року;

37) встановити автоматичну систему протипожежного захисту в спортивній залі (статті 20, 55 КЦЗУ, пункти 1.2 глави 1 розділу V ППБУ, пункт 6 глави 1 розділу VI ППБ для НЗ та УСОУ) - у строк до 01.02.2018 року.

Саме вищенаведені пункти Припису №45, як вказував позивач, відповідачем не усунуті.

Згідно ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст.1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до ч.5 ст.4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб'єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Згідно з п.п.57 п.4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України №20/2013 від 16.01.2013 року "Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій", Державна служба з надзвичайних ситуацій України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.

Відповідно до Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженого наказом ДСНС України №175 від 13.04.2016 року, Головне управління ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб'єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.

Згідно ч.1 ст.20 Кодексу цивільного захисту України, до завдань і обов'язків суб'єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить: 1) забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об'єктах суб'єкта господарювання; 2) забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту; 3) розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; 4) організація та здійснення під час виникнення надзвичайних ситуацій евакуаційних заходів щодо працівників та майна суб'єкта господарювання; 5) створення об'єктових формувань цивільного захисту відповідно до цього Кодексу та інших законодавчих актів, необхідної для їх функціонування матеріально-технічної бази і забезпечення готовності таких формувань до дій за призначенням; 6) створення диспетчерських служб відповідно до цього Кодексу та інших законів, необхідних для забезпечення безпеки об'єктів підвищеної небезпеки; 7) проведення оцінки ризиків виникнення надзвичайних ситуацій на об'єктах суб'єкта господарювання, здійснення заходів щодо неперевищення прийнятних рівнів таких ризиків; 8) здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; 9) декларування безпеки об'єктів підвищеної небезпеки; 10) розроблення планів локалізації та ліквідації наслідків аварій на об'єктах підвищеної небезпеки; 11) проведення об'єктових тренувань і навчань з питань цивільного захисту; 12) забезпечення аварійно-рятувального обслуговування суб'єктів господарювання відповідно до вимог статті 133 цього Кодексу; 13) здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; 14) забезпечення безперешкодного доступу посадових осіб органів державного нагляду, працівників аварійно-рятувальних служб, з якими укладені угоди про аварійно-рятувальне обслуговування суб'єктів господарювання, для проведення обстежень на відповідність протиаварійних заходів планам локалізації і ліквідації наслідків аварій на об'єктах підвищеної небезпеки та потенційно небезпечних об'єктах, сил цивільного захисту - для проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт у разі виникнення надзвичайних ситуацій; 15) забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту; 16) здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні); 17) дотримання протиепідемічного, протиепізоотичного та протиепіфітотичного режиму; 18) створення і використання матеріальних резервів для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій; 19) розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; 20) розроблення і затвердження інструкцій та видання наказів з питань пожежної безпеки, здійснення постійного контролю за їх виконанням; 21) забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; 22) утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; 23) здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики; 24) своєчасне інформування відповідних органів та підрозділів цивільного захисту про несправність протипожежної техніки, систем протипожежного захисту, водопостачання, а також про закриття доріг і проїздів на відповідній території; 25) виконання інших завдань і заходів у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими

Згідно статті 55 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення пожежної безпеки на території України, регулювання відносин у цій сфері органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб'єктів господарювання і громадян здійснюються відповідно до цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів.

Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств, установ та організацій. Зазначена вимога відображається у трудових договорах (контрактах), статутах та положеннях.

Забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.

Повноваження у сфері пожежної безпеки асоціацій, корпорацій, концернів, інших господарських об'єднань визначаються їхніми статутами або договорами між суб'єктами господарювання, що утворили об'єднання. Для виконання делегованих об'єднанню функцій у його апараті створюється служба пожежної безпеки.

Обов'язок із забезпечення пожежної безпеки під час проектування та забудови населених пунктів, будівництва будівель і споруд покладається на органи архітектури, замовників, забудовників, проектні та будівельні організації.

Обов'язок із забезпечення пожежної безпеки в жилих приміщеннях державного, комунального, громадського житлового фонду, фонду житлово-будівельних кооперативів покладається на квартиронаймачів і власників квартир, а в жилих приміщеннях приватного житлового фонду та інших спорудах, приватних житлових будинках садибного типу, дачних і садових будинках з господарськими спорудами та будівлями - на їх власників або наймачів, якщо це обумовлено договором найму.

Відповідно до ст.66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Згідно п.12 ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Відповідно до ч.1 ст.68 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у т.ч. невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.

Згідно ч.2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до ч.1 ст.70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об'єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб'єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Згідно ч.2 ст.70 Кодексу цивільного захисту України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Відповідно до п.2.23 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України 30.12.2014 року №1417 (далі за текстом - ППБУ), забороняється зменшувати кількість та розміри евакуаційних виходів з будівель і приміщень, класи вогнестійкості несучих та огороджувальних конструкцій, застосовувати будівельні матеріали з вищими показниками пожежної небезпеки, змінювати інженерні та планувальні рішення й умови освітлення згідно з нормованою вимогою.

Згідно п.2.31 глави 2 розділу ІІІ ППБУ, сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації мають бути забезпечені евакуаційним освітленням. Світильники евакуаційного освітлення повинні вмикатися з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей.

Відповідно до п.2.32 глави 2 розділу ІІІ ППБУ, Світлові покажчики Вихід необхідно постійно утримувати справними. У залах для глядачів, виставкових, актових залах та інших подібних приміщеннях вони мають бути увімкнуті на весь час перебування людей (проведення заходу).

Згідно п.2.37 глави 2 розділу ІІІ ППБУ, не допускається: улаштовувати на шляхах евакуації пороги, виступи, турнікети, двері розсувні, підйомні, такі, що обертаються, та інші пристрої, які перешкоджають вільній евакуації людей; захаращувати шляхи евакуації меблями, обладнанням, різними матеріалами; забивати, заварювати, замикати на замки, болтові з'єднання та інші запори, що важко відчиняються зсередини, двері на шляхах евакуації та евакуаційних виходах; розташовувати у тамбурах виходів, за винятком квартир та індивідуальних житлових будинків, гардероби, вішалки для одягу, сушарні, пристосовувати їх для торгівлі, а також зберігання, у тому числі тимчасового, будь-якого інвентарю та матеріалу; захаращувати меблями, устаткуванням та іншими предметами двері, люки на балконах і лоджіях, переходи в суміжні секції та виходи на зовнішні евакуаційні драбини, евакуаційні площадки квартир житлових будинків; знімати встановлені на балконах (лоджіях) драбини; улаштовувати у сходових клітках приміщення будь-якого призначення (кіоски), обладнання; улаштовувати у загальних коридорах комори і вбудовані шафи, за винятком шаф для інженерних комунікацій; зберігати в шафах (нішах) для інженерних комунікацій горючі матеріали; розташовувати в ліфтових холах приміщення різного призначення; робити засклення або закладання жалюзі і отворів повітряних зон у незадимлюваних сходових клітках; знімати двері вестибюлів, холів, тамбурів і сходових кліток; заміняти скло, що не дає скалок при руйнуванні, на звичайне у дверях; знімати пристрої для самозачинення дверей сходових кліток, коридорів, холів, тамбурів, а також фіксувати самозакривні двері у відчиненому положенні; зменшувати нормативну площу фрамуг у зовнішніх стінах сходових кліток або закладати їх; розвішувати у сходових клітках на стінах дзеркала, стенди, панно, інші горючі матеріали.

Відповідно до п.1.12 глави 1 розділу IV ППБУ, відстань від кабелів та ізольованих проводів, прокладених відкрито, до місць відкритого зберігання (розміщення) горючих матеріалів повинна бути не менше 1 метра.

У разі відкритого прокладання незахищених проводів та захищених проводів (кабелів) з оболонками з горючих матеріалів відстань від них до горючих основ (конструкцій, деталей) повинна становити не менше 0,01 метра. У разі неможливості забезпечити вказану відстань провід (кабель) слід відокремлювати від горючої поверхні шаром негорючого матеріалу, який виступає з кожного боку проводу (кабелю) не менше ніж на 0,01 метра.

У разі прихованого прокладання таких проводів (кабелів) їх необхідно ізолювати від горючих основ (конструкцій) суцільним шаром негорючого матеріалу, що підтверджується актом проведення прихованих робіт.

Згідно п.1.18 глави 1 розділу IV ППБУ, забороняється: проходження повітряних ліній електропередач та зовнішніх електропроводок над горючими покрівлями, навісами, штабелями лісу, складами пально-мастильних матеріалів, торфу, дров та інших горючих матеріалів; відкрите прокладання електропроводів і кабелів транзитом через пожежонебезпечні і вибухонебезпечні зони будь-якого класу і ближче 1 м і 5 м від них відповідно, а також у сходових клітках; експлуатація кабелів і проводів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості, ізоляцією; застосування саморобних подовжувачів, які не відповідають вимогам ПУЕ, що пред'являються до переносних (пересувних) електропроводок; застосування для опалення приміщення нестандартного (саморобного) електронагрівального обладнання; користування пошкодженими розетками, відгалужувальними та з'єднувальними коробками, вимикачами та іншими електровиробами; підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи, обгортання електроламп і світильників папером, тканиною та іншими горючими матеріалами, експлуатація їх зі знятими ковпаками (розсіювачами); використання в пожежонебезпечних зонах світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків), а також з відбивачами і розсіювачами, виготовленими з горючих матеріалів; складування горючих матеріалів на відстані менше 1 м від електроустаткування та під електрощитами; використання побутових електронагрівальних приладів з порушенням встановлених їх виробником правил експлуатації та в місцях (приміщеннях), де їх застосування заборонено; прокладання в сходових клітках електропроводів і кабелів незалежно від їх напруги, крім електропроводки для освітлення звичайних сходових кліток; розміщення в кабельних спорудах будь-яких тимчасових пристроїв, зберігання в них матеріалів та устаткування.

Відповідно до п.1.1 глави 1 розділу V ППБУ, усі системи протипожежного захисту (далі - СПЗ) мають бути справними і утримуватися в постійній готовності до виконання роботи. Несправності, які впливають на їх працездатність, повинні усуватися негайно, інші несправності усуваються в передбачені регламентом терміни, при цьому необхідно робити записи у відповідних журналах.

Згідно п.1.2 глави 1 розділу V ППБУ, будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту .

Відповідно до п.1.4 глави 1 розділу V ППБУ, підтримання експлуатаційної придатності СПЗ повинно проводитися відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту .

Згідно п.14 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених Наказом Міністерства освіти і науки України 15.08.2016 року № 974 (далі за текстом - ППБУ для НЗ та УСОУ), у будівлях закладів та установ не дозволяється: розміщувати людей у мансардних приміщеннях, а також на поверхах (будівлях), не забезпечених двома евакуаційними виходами; здійснювати перепланування приміщень без урахування будівельних норм і правил; установлювати ґрати та інші незнімні сонцезахисні, декоративні та архітектурні пристрої на вікнах приміщень, де перебувають учасники навчально-виховного процесу, сходових клітках, у коридорах, холах та вестибюлях. У разі необхідності встановлення на вікнах приміщень ґрат (кабінет інформатики, інші приміщення з обладнанням, що має матеріальну цінність), вони повинні розкриватися, розсуватися або зніматися, під час перебування в цих приміщеннях людей ґрати мають бути відчиненими; знімати дверні полотна в отворах, що з'єднують коридори зі сходовими клітками, та двері евакуаційних виходів; застосовувати з метою опалення нестандартні (саморобні) нагрівальні пристрої; використовувати електроплитки, кип'ятильники, електрочайники, газові плити тощо для приготування їжі, за винятком спеціально обладнаних приміщень; захаращувати шляхи евакуації; установлювати дзеркала та влаштовувати фальшиві двері на шляхах евакуації; влаштовувати на шляхах евакуації пороги, виступи, турнікети, розсувні, підйомні двері та інші пристрої, що перешкоджають евакуації людей; здійснювати вогневі, електрогазозварювальні та інші види пожежонебезпечних робіт у будівлях у разі наявності в їх приміщеннях людей; застосовувати для освітлення свічки, гасові лампи і ліхтарі; здійснювати відігрівання труб системи опалення, водопостачання, каналізації тощо із застосуванням відкритого вогню (з цією метою використовують гарячу воду, пару чи нагрітий пісок); зберігати на робочих місцях, у шафах та залишати в кишенях спецодягу використані обтиральні матеріали; залишати без нагляду ввімкнені в мережу електроприлади.

Відповідно до п.6 глави розділу VI ППБУ для НЗ та УСОУ, приміщення закладів та установ обладнуються СПЗ відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" та пункту 1 розділу V Правил пожежної безпеки.

Щодо порушень №8 та №34, вказаних в акті перевірки від 20 жовтня 2017 року №48 та відображених у приписі від 26.10.2017 року №45, суд зазначає, що ці пункти припису були оскаржені відповідачем у судовому порядку (справа №815/5941/17).

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 13.12.2017 року, залишеною без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 19.04.2018 року, задоволено адміністративний позов Комунального закладу Южненська Авторська М.П. Гузика експериментальна спеціалізована загальноосвітня школа - комплекс І-ІІІ ступенів Южненської міської ради Одеської області . Скасовано п.8 та п.34 припису Южненського міського сектору ГУ ДСНС України в Одеській області №45 від 26.10.2017 року.

У постанові Одеського окружного адміністративного суду від 13.12.2017 року у справі №815/5941/17, яка набрала законної сили 19.04.2018 року, судом зазначено, що діючим законодавством України не визначено поняття "захаращення". При цьому, згідно аналізу роз'яснень Тлумачних словників української мови захаращення - це нагромадження, скупчення. Тобто, згідно системного аналізу зазначених приписів Правил пожежної безпеки в Україні та Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, на порушення, яких посилався відповідач, приймаючи п.8 припису №45 від 26.10.2017р. про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, не допускається нагромадження, скупчення на шляхах евакуації меблів, обладнання, різних матеріалів, що створюють перепону на шляху евакуації.

Судом зазначено, що відповідачем, як суб'єктом владних повноважень, на якого згідно приписів ст.71 Кодексу адміністративного судочинства покладено обов'язок доведення правомірності свого рішення, не надано доказів захаращування шляхів евакуації, що створюють перепону на шляху евакуації у КЗ "Южненська Авторська М.П. Гузика експериментальна спеціалізована загальноосвітня школа - комплекс І-ІІІ ступенів Южненської міської ради Одеської області". За таких обставин суд вважав обґрунтованим посилання представника позивача на те, що за відсутності ознак захаращування само по собі знаходження на шляхах евакуації елементів меблі не є порушенням вимог пожежної безпеки.

Також в зазначеній постанові суд вказав, що відповідачем ані в акті перевірки, ані у судовому засіданні не зазначено про наявність у КЗ "Южненська Авторська М.П. Гузика експериментальна спеціалізована загальноосвітня школа - комплекс І-ІІІ ступенів Южненської міської ради Одеської області" на шляхах евакуації дзеркал на стінах, від яких він вимагає звільнити такі шляхи.

Судом у справі №815/5941/17 зазначено, що розміщення у класах мобільних меблів, які на час сну учнів мають бути розміщеними з урахуванням вільних шляхів евакуації та нормованою шириною між столами та учнівським обладнанням згідно вимог додатку з ДБН В.2.2-3-97, не суперечить вимогам п.1.5 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні.

З огляду на зазначене, суд бере до уваги доводи відповідача, що порушення №8 та №34, вказані в акті перевірки від 20 жовтня 2017 року №48 та відображені у приписі від 26.10.2017 року №45, не можуть вважатися не виконаними відповідачем, оскільки вказані пункти порушень скасовані постановою Одеського окружного адміністративного суду від 13.12.2017 року у справі №815/5941/17, яка набрала законної сили 19.04.2018 року.

Щодо порушення №18, вказаного в акті перевірки від 20 жовтня 2017 року №48, суд погоджується з доводами відповідача про те, що улаштування кабінету завідувача молодшої школи не перешкоджає евакуації у разі виникнення пожежі та не впливає на створення пожежної небезпеки у тих приміщеннях, які позивач просить опечатати та закрити, а саме: їдальні, спортивного залу, актового залу, 1-го, 2-го, 3-го, 4-го (в яких є спальні місця) навчальних класів.

Щодо порушень №22 та №23, вказаних в акті перевірки від 20 жовтня 2017 року №48, суд бере до уваги доводи відповідача, що вказані порушення активно усуваються останнім, оскільки Южненській авторській школі виділені бюджетні кошти та є переможець тендеру по виконанню робіт з обладнання модульної системи пожежогасіння на кухні.

Суд також погоджується з доводами відповідача, що опечатування кухні та інших приміщень лише перешкоджатиме улаштуванню протипожежної сигналізації та виконанню інших робіт по усуненню порушень.

Відносно порушення №33, вказаного в акті перевірки від 20 жовтня 2017 року №48, суд також бере до уваги доводи відповідача, що система димовидалення з підвальних приміщень також виконується за бюджетні кошти, та не впливає на виникнення пожежі у тих приміщеннях, які позивач просить опечатати та вимкнути електропостачання.

Стосовно порушень №№ 35, 36, 37, вказаних в акті перевірки від 20 жовтня 2017 року №48, суд погоджується з доводами відповідача, що роботи по проведенню технічного обслуговування наявної автоматичної системи протипожежного захисту, обладнанню будівлі системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей, встановленню автоматичної системи протипожежного захисту в спортивній залі, також проводяться за рахунок бюджетних коштів.

Суд зазначає, що порушення, які залишились не усунутими відповідачем, на думку суду, не впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров'ю учнів та викладачів Южненської авторської школи.

Крім того, вжиття заходів, про які просить позивач, шляхом опечатування (опломбування) всіх дверей (воріт) будівель, приміщень, відключення джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання і установок), фактично перешкоджатимуть усуненню порушень з боку відповідача.

Також суд зауважує, що відповідно до ст.ст. 67, 68, 70 Кодексу цивільного захисту України та ч.5 ст.4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" суд може застосувати заходи реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів.

Однак відповідач не є підприємством, тому підстави для застосування до Комунального закладу освіти заходів реагування у вигляді часткового зупинення роботи відсутні, оскільки не передбачені законодавством.

При цьому, щодо заборони експлуатації будівель, об'єктів, споруд відповідача позивачем вимог у позові не заявлено.

Відповідно до приписів ч.2 ст.9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Можливості суду вийти за межі позовних вимог у справі за позовом суб'єкта владних повноважень процесуальний закон не передбачає.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

За таких обставин, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Головного управління ДСНС України в Одеській області є безпідставними та не підлягають задоволенню, а тому в їх задоволенні належить відмовити.

Керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 77, 90, 241-246, п.15.5 ч.1 розділу VII КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовної заяви Головного управління ДСНС України в Одеській області (адреса: вул. Прохорівська, 6, м. Одеса, 65091, код ЄДРПОУ 38643633) до Комунального закладу "Южненська авторська М.П. Гузика експериментальна спеціалізована загальноосвітня школа-комплекс І-ІІІ ступенів Южненської міської ради Одеської області" (адреса: вул.Хіміків, 10а, м.Южне, 65481, код ЄДРПОУ 24537265) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді часткового зупинення роботи Комунального закладу "Южненська авторська М.П. Гузика експериментальна спеціалізована загальноосвітня школа-комплекс І-ІІІ ступенів Южненської міської ради Одеської області", а саме: їдальні, спортивного залу, актового залу, 1-го, 2-го, 3-го, 4-го (в яких є спальні місця) навчальних класів, за адресою: 65481, Одеська область, м. Южне, вул. Хіміків, 10-а - шляхом опечатування (опломбування) всіх дверей (воріт) будівель, приміщень, відключення джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання і установок) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, вказаних в акті перевірки №48 від 20.10.2017 року - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до П'ятого апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд з одночасним поданням копії апеляційної скарги до суду апеляційної інстанції.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 26 грудня 2018 року.

Суддя В.В. Андрухів

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.12.2018
Оприлюднено10.01.2019
Номер документу79062987
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/5751/17

Постанова від 22.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Соколов В.М.

Ухвала від 21.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Соколов В.М.

Ухвала від 17.09.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Соколов В.М.

Ухвала від 22.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Соколов В.М.

Ухвала від 20.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 11.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 07.06.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 29.05.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Потапчук В.О.

Ухвала від 20.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 18.04.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Потапчук В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні