Рішення
від 09.01.2019 по справі 540/2178/18
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 січня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/2178/18 16 год. 31 хв.

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Дубровної В.А.,

при секретарі: Мельник О.О.,

за участю представників

позивача - Тимофєєва Д.В.

відповідача - Оперчук О.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕКСПО-АГРО" до Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити певні дії,

встановив:

24 жовтня 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю " Експо - Агро " (надалі - позивач, ТОВ " Експо - Агро ") звернулося до суду з позовом до Державної фіскальної служби України (далі - відповідач, ДФС України), в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Державної фіскальної служби України від 14.12.2017 № 417675/37478415 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №5 від 13.11.2017 р.,

- визнати протиправним та скасувати рішення Державної фіскальної служби України від 14.12.2017 № 417676/37478415 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №6 від 14.11.2017 р.,

- визнати протиправним та скасувати рішення Державної фіскальної служби України від 14.12.2017 № 417677/37478415 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №11 від 21.11.2017 р.

- зобов'язати Державну Фіскальну Службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 5 від 13.11.2017 р., № 6 від 14.11.2017 р., № 11 від 21.11.2017 р., що подані ТОВ "Експо - Агро".

Вказані вимоги позивач обґрунтовує тим, що оскаржувані рішення комісії ДФС України від 14.12.2017 р. про відмову у реєстрації податкових накладних № 5 від 13.11.2017 р., № 6 від 14.11.2017 р., № 11 від 21.11.2017 р. є протиправними і тому порушують права ТОВ "Експо -Агро" щодо їх своєчасної реєстрації. Так, позивач вказує, у квитанціях від 29.11.2017 р. про зупинення реєстрації вказаних податкових накладних відповідачем в якості підстави для зупинення вказано на невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, проте не вказав конкретний перелік документів, вичерпний перелік яких встановлений наказом Мінфіна № 567. Крім того, позивач вказує, що оскаржувані рішення відповідача не містять конкретної інформації, щодо причин та підстав їх прийняття, зокрема, не зазначено які саме документи складені з порушенням законодавства та яких саме документів не вистачає для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування, рішення про реєстрацію податкових накладних. При цьому, позивач звертає увагу на ту обставину, що в межах однієї господарської операції, зокрема, договору поставки нафтопродуктів № 64 за 30 травня 2017 р., у травні, липні та вересні 2017 р. позивачем були виписані податкові накладні на суми отриманих від покупця ФГ "АГРОТРАНСЗЕРНОХІМ 2017" передоплати за нафтопродукти, які були зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних, тобто визнані відповідачем такими, що відповідали критеріям оцінки ступеня ризиків. Окремо, позивач вказує, що оскаржувані рішення відповідача про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних були оскаржені ним в адміністративному порядку, проте станом на дату подання позову жодної відповіді від ДФС України не надійшло, що відповідно до положень п. 56.9 ст. 56 ПК України, свідчить про прийняття контролюючим органом рішення на користь платника податків. З огляду на вказане та враховуючи, що підприємством надано усі необхідні документи, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення операцій по заблокованим податковим накладним, позивач вважає, що оскаржувані рішення комісії ДФС України про відмову у реєстрації податкової накладної є необґрунтованими як нормативно, так і документально, що є підставою для їх скасування та зобов'язання Державну фіскальну службу України зареєструвати вказані податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Ухвалою суду від 13.11.2018 р. відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін, призначено справу до розгляду на 10.12.2018 р.

Ухвалою суду від 10.12.2018 р. за клопотанням представника позивача відкладено розгляд справи до 04.01.2019 р.

Ухвалою суду від 04.01.2019 р. за клопотанням представника відповідача відкладено розгляд справи до 09.01.2019 р.

10.12.2018 р. представником ДФС України подано до суду відзив на позовну заяву, яким заперечує проти задоволення позовних вимог, оскільки вважає, що оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних відповідають вимогам чинного законодавства. Зокрема, відповідач вказує, що внаслідок зупинення реєстрації поданих ТОВ "Експо-Агро" податкових накладних відповідно до п. 6 "Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації в ЄРПН", затверджених наказом Міністерства Фінансів України від 13.06.2017 р. № 567 з підстав невідповідності обсягів постачання обсягам придбання то товарах згідно УКТ ЗЕД: 0703, позивачу було запропоновано надати пояснення та копії підтверджуючих документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН. Проте, надані позивачем копії документів були визнано комісією ДФС України такими, що складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної, що відповідно до п. "в" пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПК України стало підставою для прийняття Комісією ДФС України рішення від 14.12.2018 р. про відмову в реєстрації податкових накладних №5 від 13.11.201 7р., № 6 від 14.11.2017 р. та № 11 від 21.11.2017 р.

Дослідивши подані сторонами документи, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, оцінивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд вказує про наступне.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, ТОВ "Експо-Агро" займається господарською діяльність за кодом КВЕД 46.71 - оптова торгівля твердим, рідким та газопоподібним паливом та подібними продуктами.

30 травня 2017 року між ТОВ " Експо - Агро ", як постачальник, та ФГ "АГРОТРАНСЗЕРНОХІМ 2017", як покупець, було укладено договір поставки нафтопродуктів № 64, за умовами якого постачальник зобов'язується передати у власність покупця нафтопродукти: дизельне паливо : паливо для реактивних двигунів, бензин марки А- 80, А-92, А-95, газ вуглеводневий скраплений, масла та інше, а покупець прийняти товар та сплатити за нього відповідно до умов цього договору. ( п. 1.1. договору); товар поставляється покупцю на умовах FCA, CPT, EXW згідно "Інкотермс-2010" згідно заявки покупця ( п. 3.1. договору); покупець здійснює 100% передоплату за товар шляхом перерахування грошових коштів на потребу постачальника до моменту поставки товару згідно рахунок-фактури постачальника.

Відповідно до умов вказаного договору, по факту отримання у листопаді 2017 р. від покупця ФГ "АГРОТРАНСЗЕРНОХІМ 2017" сум передплат за нафтопродукти ТОВ " Експо-Агро " було складено, зокрема,

- податкову накладну № 5 від 13.11.2017 р. на загальну суму 350 000,00 грн., у т.ч. ПДВ 58 333,33 грн., та 29.11.2017 р. засобами електронного зв'язку направлено до ДФС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних ( далі ЄРПН);

- податкову накладну № 6 від 14.11.2017 р. на загальну суму 481 341,00 грн., у т.ч. ПДВ 80 223,50 грн., та 29.11.2017 р. засобами електронного зв'язку направлено до ДФС України для реєстрації в ЄРПН.

- податкову накладну № 11 від 21.11.2017 р. на загальну суму 428 961,00 грн., у т.ч. ПДВ 71 493,50 грн., та 29 листопада 2017 р. засобами електронного зв'язку направлено до ДФС України для реєстрації в ЄРПН.

29 листопада 2017 р. засобами електронного зв'язку позивач отримав від ДФС України квитанції № 1 про прийняття та зупинення реєстрації вказаних податкових накладних відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, в який зазначено, зокрема, " ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 2710. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту "в" пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПКУ, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 № 567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу".

07 грудня 2017 р. позивачем засобами електронного зв'язку направлено на адресу ДФС України повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій, зокрема,

- по податковій накладній № 5 від 13.11.2017 р, надано пояснення наступного змісту: "ТОВ "Експо Агро" засноване в 2012 р. Засновник - ОСОБА_3 Штатна чисельність - 3, фонд оплати праці - 19 420 грн., основні засоби - 32,0. Згідно договору орендує офіс м. Херсон, вул. Нафтовиків, 50, оф. 7. ТОВ "Експо Агро" 14.11.2017 р. придбали у ТОВ "Глуско Рітейл" дизельне паливо в кількості 15 285 л., яке в повному обсязі відвантажили ФГ "Агротрансзернохім 2017". Між постачальником і покупцем укладений договір постачання, видані прибуткові та видаткові накладні, товарно - транспортні накладні, банківські виписки, довіреності, декларації.

- по податковій накладній № 6 від 14.11.2017 р, надано пояснення наступного змісту: "ТОВ "Експо-Агро" засноване в 2012 р. Засновник - ОСОБА_3 Штатна чисельність - 3, фонд оплати праці - 19 410 грн., основні засоби - 32,0 тис. грн. Згідно договору орендує офіс м. Херсон, вул. Нафтовиків, 50, оф. 7. ТОВ "Експо Агро" 14.11.2017 р. придбали у ТОВ "Глуско Рітейл" дизельне паливо в кількості 21500 л., яке в повному обсязі відвантажили ФГ "Агротрансзернохім 2017". Між постачальником і покупцем укладено договір постачання, видані прибуткові та видаткові накладні, товарно - транспортні накладні, банківські виписки, довіреності.

- податковій накладній № 11 від 21.11.2017 р, надано пояснення наступного змісту: "ТОВ "Експо-Агро" засноване в 2012 р. Засновник - ОСОБА_3 Штатна чисельність - 3, фонд оплати праці - 19 420 грн., основні засоби - 32,0 тис. грн. Згідно договору орендує офіс м. Херсон, вул. Нафтовиків, 50, оф. 7. ТОВ "Експо-Агро" 21.11.2017 р. придбали у ТОВ "Альянс Енерго Трейд" дизельне паливо в кількості 19 410 л., яке в повному обсязі відвантажили ФГ "Агротрансзернохім 2017". Між постачальником і покупцем укладені договір постачання, видані прибуткові та видаткові накладні, товарно - транспортні накладні, банківські виписки,".

14.12.2017 р. Комісією ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації ( далі - Комісія ДФС України) прийнято -

- рішення № 417675/37478415 про відмову у реєстрації податкової накладної № 5 від 13.11.2017 р.,

- рішення № 417676/37478415 про відмову у реєстрації податкової накладної № 6 від 14.11.2017 р.,

- рішення № 417677/37478415 про відмову у реєстрації податкової накладної №11 від 21.11.2017 р.,

які обґрунтовані однаковими за змістом підставами, а саме, " надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної або про відмову в такій реєстрації ".

18.12.2017 р. позивач оскаржив вказані рішення Комісії ДФС України в адміністративному порядку до Державної фіскальної служби України шляхом подання скарг за № 1, № 2, № 3.

При цьому, в матеріалах справи відсутні результати розгляду вказаних скарг.

Не погодившись з вказаними рішеннями Комісії ДФС позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, судом враховано наступні обставини справи та норми чинного законодавства.

Відповідно до ст. 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

При цьому, згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини, які є предметом розгляду у даній справі, регулюються нормами законодавства, діючими на момент виникнення спірних правовідносин, зокрема, Податковим кодексом України від 02.12.2010р. № 2755-VI, Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 р., постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2017 року № 190 "Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації" (далі - Постанова № 190), наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 567, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 16 червня 2017 р. за № 753/30621 " Про затвердження Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" ( далі - Наказ № 567).

Пунктом 187.1 ст.187 ПК України передбачено, що датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше, зокрема, а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

Відповідно до абзацу 1 п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Крім того, пунктом 201.10 ст. 201 цього Кодексу передбачено, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. ( абз. перший - п'ятий п. 201.10 ст. 201 цього Кодексу).

Згідно з п.74.3 ст.74 ПК України зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3статті 74 ПК України).

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр) врегульовано Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин. ( постанова КМ України № 1246).

Відповідно до п. 2 цієї постанови податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Відповідно до пунктів 12 - 15 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу ( абз. 10 пункт 12 Порядку № 1246).

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція). Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС. У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. ( пункти 13- 15 цього Порядку).

Згідно з пп. 201.16.1. п. 201.16 ст. 201 ПК України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію (їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Як зазначалось вище, у квитанціях від 29.11.2017 р. комісія ДФС України дійшла висновку про відповідність податкової накладної критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567, зокрема, виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 2710, на підставі чого було здійснено зупинення реєстрації податкових накладних.

Згідно з п. 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків цього наказу МФУ, моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями, зокрема, обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 разу більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється) ( п.п. 1 цього пункту Критеріїв).

Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Перелік), у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених цим наказом МФУ (далі - Критерії), для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв, наведено у підпункту 1 пункту 1 Переліку, зокрема, це

- договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки - фактури /інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Як вбачається зі змісту квитанцій від 29.11.2017 р., відповідачем запропоновано позивачу податків надати пояснення та/або копії документів.

Відповідно до пп. 201.16.2 п. 201.16 ст.201 ПК України, письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Згідно з пп. 201.16.3 п. 201.16 ст. 201 ПК України письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Порядок роботи комісії визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту.

З матеріалів справи судом встановлено, що на виконання вимог Комісії ДФС України позивач надіслав електронними засобами зв'язку пояснення та копії документів на підтвердження реальності вчинення господарських операцій, зокрема, копії договорів на придбання та продаж дизельного палива, видаткових накладних та ТТН на придбання та продаж дизельного палива, довіреності від покупця, договору на перевезення дизельного палива, сертифікати відповідності, декларації про відповідність, паспорти якості.

При цьому, щодо направлення позивачем на адресу Комісії ДФС України вказаного переліку документів, то представником відповідача в ході розгляду справи вказана обставина не заперечувалась.

Крім того, на підтвердження реальності господарських операцій, за наслідками вчинення яких було складено спірні податкові накладні, позивачем надано до суду наступні документи, копію договору поставки нафтопродуктів № 00452 від 27.07.2016 р., укладений між ТОВ "Восток" та ТОВ " Експо-Агро ", додаткову угоду від 26.09.2017 р. до договору № 00452 від 27.07.2016 р., накладну № 4546 від 14.11.2017 р., товарно - транспортні накладні на відпуск нафтопродукції, сертифікат відповідності, паспорт якості, видаткові накладні, договір поставки нафтопродуктів від 23.05.2017 р., виписки по банківському рахунку.

З огляду на викладене, суд вважає, що позивач належним чином виконав вимоги Комісії ДФС України, викладені у квитанціях від 29.11.2017 р.

Відповідно до абз. 1 Постанови Кабінету Міністрів України "Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації" №190 від 29.03.2017 (далі - Постанова №190) установлено, що комісія Державної фіскальної служби (далі - комісія ДФС) приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно з абз. 2 Постанови № 190 підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є, зокрема, надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Як зазначалось вище, 14.12.2017 р. Комісією ДФС України прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної № 5 від 13.11.2017 р., податкової накладної № 6 від 14.11.2017 р., податкової накладної №11 від 21.11.2017 р., які обґрунтовані надання позивачем копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної або про відмову в такій реєстрації.

Водночас, суд зауважує, що в оскаржуваних рішеннях комісією ДФС не наведено жодного порушення норми матеріального права, не зазначено, які саме документи складені з порушенням законодавства, та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Відтак, невиконання комісією ДФС законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд в постанові від 23 жовтня 2018 року у справі № 822/1817/18.

Відповідно до ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

З урахуванням наведеного, зважаючи на те, що позивач надав на пропозицію Комісії ДФС України копії первинних документів на підтвердження реальності господарських операцій, суд дійшов висновку про те, що відповідач необґрунтовано відмовив позивачу в реєстрації податкових накладних за № № 5, 6, 11 від 21.11.2017 в ЄРПН.

Крім того, як вбачається зі змісту позову та підтверджено представником позивача під час розгляду справи, окремою підставою для скасування оскаржуваних рішень комісії ДФС про відмову в реєстрації податкових накладних, ТОВ "Експо-Агро" вважає не надіслання ДФС України протягом 20-денного (календарного) терміну, відведеному для надсилання платнику податків вмотивованого рішення на його скаргу, що відповідно до п. 56.9 ст. 56 ПК України є підставою для задоволення скарг ТОВ "Експо-Агро" від 18.12.2017 р. за вихідним № 1/18-12-17, 2/18-12-17 та 3/18-12-17 на рішення Комісії ДФС України про відмову в реєстрації податкових накладних від 14.12.2017 р. №417675/37478415, № 417676/37478415 та № 417677/37478415.

Надаючи правову оцінку вказаному доводу позивача, з урахуванням обставин, встановлених в ході розгляду справи, суд вказує наступне.

Ухвалою суду від 13.11.2018 р. про відкриття спрощеного позовного провадження в адміністративній справі зобов'язано ДФС України надати суду докази щодо результату розгляду скарг ТОВ "Експо-Агро" від 18.12.2018 р. № 1/18-12-17, 2/18-12-17 та 3/18-12-17 на оскаржувані рішення, докази щодо надіслання таких результатів на адресу позивача та докази їх отримання позивачем.

Ухвалою суду від 04.01.2019 р. судом було відкладено розгляд справи у зв'язку з наданням додаткового часу відповідачу для виконання ухвали суду від 13.11.2018 р.

Проте, на момент прийняття судового рішення, вказана вимога суду відповідачем не виконана, а саме, не надано докази щодо результатів розгляду скарг ТОВ "Експо-Агро" та їх направлення позивачу.

Частиною 9 ст. 80 КАС України передбачено, у разі неподання суб'єктом владних повноважень витребуваних судом доказів без поважних причин або без повідомлення причин суд, залежно від того, яке ці докази мають значення, може визнати обставину, для з'ясування якої витребовувався доказ, або відмовити у її визнанні, або розглянути справу за наявними в ній доказами.

З огляду на викладене, суд вирішує вказане питання на підставі наявних у справі доказів.

Оскарження рішень контролюючих органів, визначено статтею 56 ПК України.

Рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку. ( п. 56.1 ст.56 ПК України).

Скарга подається до контролюючого органу вищого рівня у письмовій формі (за потреби - з належним чином засвідченими копіями документів, розрахунками та доказами, які платник податків вважає за потрібне надати з урахуванням вимог пункту 44.6 статті 44 цього Кодексу) протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання платником податків податкового повідомлення-рішення або іншого рішення контролюючого органу, що оскаржується. ( п. 56.3 ст.56 ПК України).

Згідно з положеннями п.п. 56.8., 56.9. ст. 56 цього Кодексу контролюючий орган, який розглядає скаргу платника податків, зобов'язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його протягом 20 календарних днів, наступних за днем отримання скарги, на адресу платника податків поштою з повідомленням про вручення або надати йому під розписку. Керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу може прийняти рішення про продовження строку розгляду скарги платника податків понад 20-денний строк, визначений у пункті 56.8 цієї статті, але не більше 60 календарних днів, та письмово повідомити про це платника податків до закінчення строку, визначеного у пункті 56.8 цієї статті. Якщо вмотивоване рішення за скаргою платника податків не надсилається платнику податків протягом 20-денного строку або протягом строку, продовженого за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків з дня, наступного за останнім днем зазначених строків. Скарга вважається також повністю задоволеною на користь платника податків, якщо рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу про продовження строків її розгляду не було надіслано платнику податків до закінчення 20-денного строку, зазначеного в абзаці першому цього пункту.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, ТОВ "Експо - Агро" скористалося своїм правом на оскарження рішень контролюючого органу в адміністративному (досудовому) порядку, 18 грудня 2017 р. за вих. № 1/18-12-17, № 2/18-12-17 та № 3/18-12-17 направив на адресу Державної фіскальної служби України скарги на рішення Комісії ДФС України від 14.12.2017 № 417675/37478415 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної №5 від 13.11.2017 р., рішення Комісії ДФС України від 14.12.2017 № 417676/37478415 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної №6 від 14.11.2017 р., рішення Комісії ДФС України від 14.12.2017 № 417677/37478415 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної №11 від 21.11.2017 р., що підтверджується квитанцією № 7302002417156.

Зазначені скарги були отримані уповноваженою особою Державної фіскальної служби України 22 грудня 2017 р., що підтверджується скріншотом результатів відстеження поштового відправлення № 7302002417156 з офіційного сайту Укрпошти (http://ukrposhta.ua/vidslidkuvati-forma-poshuku).

Враховуючи, що скарги позивача була отримані ДФС України - 22 грудня 2017 р., тому перебіг встановленого у п. 56.8. ст. 56 ПК України строку, за який контролюючий орган, який розглядає скаргу платника податків, зобов'язаний прийняти вмотивоване рішення, починається з наступного дня за днем отримання скарги, тобто з 23 грудня 2017 р. та закінчився 11 січня 2018 р.

Не отримавши жодних результатів розгляду ДФС України зазначених вище скарг, позивач 18.04.2018 р. звернувся до ДФС України з листом за вих. № 9/18-04-18 з проханням проінформувати щодо результатів розгляду скарг та реєстрації податкових накладних в ЄРПН, який отримано уповноваженою особою ДФС України 26.04.2018 р., що підтверджується рекомендованим листом про вручення поштового відправлення.

26.06.2018 р. ТОВ "Експо-Агро" повторно звернувся до ДФС України з листом за вих.. № 12/26-06-18 з проханням надати інформацію по незареєстрованим податковим накладним, який вручено уповноваженій особі ДФС України 29.06.2018 р.

З огляду на викладене та враховуючи відсутність в матеріалах справи доказів на спростування вказаної позиції позивача, суд вважає, що не прийняття ДФС України вмотивованого рішення та не надіслання його протягом 20 календарних днів, наступних за днем отримання скарг, на адресу платника податків свідчить про задоволення контролюючим органом скарги ТОВ "Експо - Агро" від 18.12.2017 р. за вих. № 1/18-12-17 на рішення Комісії ДФС України від 14.12.2017 р. № 417675/3747815 про відмову в реєстрації податкової накладної № 5 від 13.11.2017 р., скарги ТОВ "Експо - Агро" від 18.12.2017 р. за вих. № 2/18-12-17 на рішення Комісії ДФС України від 14.12.2017 р. № 417677/3747815 про відмову в реєстрації податкової накладної № 11 від 21.11.2017 р., скарги ТОВ "Експо - Агро" від 18.12.2017 р. за вих. № 3/18-12-17 на рішення Комісії ДФС України від 14.12.2017 р. № 417676/3747815 про відмову в реєстрації податкової накладної № 6 від 14.11.2017 р., що узгоджується з приписами абз. 3 пункту 56.9 статті 56 ПК України.

Щодо позовних вимог про зобов'язання ДФС України зареєструвати податкові накладні Єдиному реєстрі податкових накладних, судом встановлено наступне.

Суд вказує, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень, а у випадку невиконання або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення, що узгоджується з терміном " ефективний засіб правового захисту" у розумінні статті 13 Конвенції.

Відповідно до пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 р., податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).

Враховуючи, що в ході розгляду справи судом встановлено протиправність рішень комісії ДФС України № 417675/37478415 від 14.12.2017 р., № 417676/37478415 від 14.12.2017 р. та № 417677/37478415 від 14.12.2017 р. про відмову в реєстрації податкових накладних ТОВ " Експо - Агро" № 5 від 13.11.2017 р., № 6 від 14.11.2017 р. та № 1 від 21.11.2017, тому вказане зумовлює виникнення у Державної фіскальної служби України обов'язку усунути всі негативні юридичні наслідки з відновленням платнику податків його правового становища, внаслідок прийняття комісією ДФС України протиправних рішень шляхом реєстрації податкових накладних № 5 від 13.11.2017 р., № 6 від 14.11.2017 р. та № 1 від 21.11.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, суд стягує на користь позивача з ДФС України за рахунок його бюджетних асигнувань витрати по оплаті судового збору у розмірі 5286,00 грн.

На підставі викладеного, керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

вирішив :

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю " Експо - Агро " (місце знаходження 73009, м. Херсон, вул. Нафтовиків, буд. 50, оф. 7, код ЄДРПОУ 37478415) до Державної фіскальної служби України (місце знаходження 04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ 39292197) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Державної фіскальної служби України від 14.12.2017 № 417675/37478415 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №5 від 13.11.2017 р.

Визнати протиправним та скасувати рішення Державної фіскальної служби України від 14.12.2017 № 417676/37478415 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №6 від 14.11.2017 р.

Визнати протиправним та скасувати рішення Державної фіскальної служби України від 14.12.2017 № 417677/37478415 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №11 від 21.11.2017 р.

Зобов'язати Державну Фіскальну Службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 5 від 13.11.2017 р., № 6 від 14.11.2017 р., № 11 від 21.11.2017 р., що подані ТОВ " Експо - Агро ".

Стягнути з Державної фіскальної служби України (місце знаходження 04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ 39292197) за рахунок її бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю " Експо - Агро " (місце знаходження 73009, м. Херсон, вул. Нафтовиків, буд. 50, оф. 7, код ЄДРПОУ 37478415) судовий збір в сумі 5 286,00 грн. (п'ять тисяч двісті вісімдесят шість грн. 00 коп.).

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П'ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції,який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 11 січня 2019 р.

Суддя Дубровна В.А.

кат. 111030000

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.01.2019
Оприлюднено15.01.2019
Номер документу79141352
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2178/18

Постанова від 25.06.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 14.05.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 18.04.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 09.04.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 11.03.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Рішення від 09.01.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Рішення від 09.01.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 04.01.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 10.12.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 13.11.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні