Постанова
від 14.01.2019 по справі 916/2273/16
ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 січня 2019 року м. ОдесаСправа № 916/2273/16 Південно-західний апеляційний господарський суд у складі:

головуючого судді Л.В. Поліщук,

суддів: М.А. Мишкіної, С.В. Таран,

секретар судового засідання - О.В. Клименко,

за участю представників:

від позивача за первісним позовом: ОСОБА_1,

від відповідача за первісним позовом: ОСОБА_2, ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНФОКС" в особі філії "Інфоксводоканал"

на рішення Господарського суду Одеської області від 16.10.2018 (головуючий суддя Рога Н.В., судді Невінгловська Ю.М., Погребна К.Ф., м. Одеса, повний текст рішення складено 26.10.2018)

у справі № 916/2273/16

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНФОКС" в особі філії "Інфоксводоканал"

до відповідача: Приватного підприємства «УПТК»

про стягнення

та за зустрічним позовом : Приватного підприємства "УПТК"

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Інфокс" в особі філії "Інфоксводоканал"

про скасування оперативно-господарської санкції,

ВСТАНОВИВ:

У серпні 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Інфокс" в особі філії "Інфоксводоканал" (далі також - Водоканал) звернулось до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Приватного підприємства "УПТК" (далі також - Підприємство) про стягнення заборгованості у розмірі 52354,36 грн.

В обґрунтування заявлених вимог позивач послався на те, що 01.09.2005 між ним та відповідачем було укладено договір на послуги водопостачання та водовідведення №734/3, згідно з п.2.1 якого сторони зобов'язались керуватися Правилами прийому виробничих стічних вод підприємств, установ і організацій в систему каналізації м. Одеси, затвердженими розпорядженням Одеської обласної адміністрації від 09.02.1998 №87/А 98 та іншими нормативними актами, прийнятими у встановленому законом порядку. 09.09.2014 його представниками у присутності представника відповідача було проведено відбір стічних вод по об'єкту за адресою: м. Одеса, вул. Краснослободська, 1/12, який належить відповідачу, та складено акт Аналіз стічної води від 09.09.2014 з двома відборами (шифр 0185 та шифр 0186), який відповідачем підписаний без будь-яких зауважень. Як вказав позивач, за результатом лабораторного аналізу стічної води відповідача, проведеного незалежною лабораторією моніторингу вод та ґрунтів Одеської гідрогеолого-меліоративної експедиції, встановлено невідповідність стічної води діючим допустимим величинам концентрації речовин у стічних водах, з урахування чого позивачем було складено розрахунок санкції у розмірі 52354,36 грн.

23 вересня 2016 року ПП "УПТК" звернулось із зустрічною позовною заявою про визнання неправомірною і скасування застосованої ТОВ «ІНФОКС» в особі філії «ІНФОКСВОДОКАНАЛ» оперативно-господарської санкції у вигляді нарахованої плати за скид понаднормативних забруднень у систему каналізації м. Одеси у сумі 52354,36 грн.

Зустрічний позов обґрунтовано неправомірністю нарахування плати за скид понаднормативних забруднень у систему каналізації м. Одеси як оперативно-господарської санкції, оскільки таке нарахування проведено позивачем в порушення Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджених наказом Держбуду України від 19.02.2002 року № 37, зареєстрованим в Мінюсті України 26.04.2002 року за № 403/6691 (далі - Правила № 37), Місцевих правил і державних стандартів, а також неправильно визначено період, за який розраховано обсяг водовідведення.

06 жовтня 2016 року ТОВ «Інфокс» в особі філії "Інфоксводоканал" подало до місцевого господарського суду заяву про зменшення позовних вимог, в якій просило стягнути з ПП «УПТК» заборгованість за скид ненормативно-очищених стічних вод у розмірі 29247,78 грн.

Рішенням господарського суду Одеської області від 03.11.2016, залишеним без змін постановою Одеського апеляційного господарського суду від 13.12.2016, у задоволенні первісного позову відмовлено, а зустрічний позов задоволено та визнано неправомірною і скасовано застосовану ТОВ "Інфокс" в особі філії "Інфоксводоканал" до ПП "УПТК" оперативно-господарську санкцію у вигляді нарахованої плати за скид понаднормативних забруднень у систему каналізації м. Одеси у сумі 52354,36 грн. (29247,78 грн. з урахуванням зменшення розміру позовних вимог).

Постановою Вищого господарського суду України від 19.04.2017 постанову Одеського апеляційного господарського суду від 13.12.2016 та рішення господарського суду Одеської області від 03.11.2016 скасовано, справу №916/2273/16 передано на новий розгляд до суду першої інстанції в іншому складі. При цьому суд касаційної інстанції зазначив, що суди попередніх інстанцій належним чином не з'ясували питання щодо нормативного врегулювання спірних правовідносин та не встановили обставин, які мають значення для справи, не надавши їм юридичну оцінку, тому дійшли передчасного висновку про відмову в первісному позові та про задоволення зустрічних позовних вимог.

За результатами нового розгляду рішенням Господарського суду Одеської області від 16.10.2018 у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Інфокс» в особі філії Інфоксводоканал до Приватного підприємства УПТК про стягнення плати за скид ненормативно-очищених стічних вод у розмірі 29247 грн. 78 коп. відмовлено повністю. Зустрічну позовну заяву Приватного підприємства УПТК до Товариства з обмеженою відповідальністю «Інфокс» в особі філії Інфоксводоканал про визнання неправомірною і скасування застосованої Товариством з обмеженою відповідальністю «ІНФОКС» в особі філії «ІНФОКСВОДОКАНАЛ» оперативно-господарської санкції у вигляді нарахованої плати за скид понаднормативних забруднень у систему каналізації м. Одеси у сумі 29247 грн. 78 коп. задоволено; визнано неправомірною і скасовано застосовану Товариством з обмеженою відповідальністю «ІНФОКС» в особі філії "Інфоксводоканал" до Приватного підприємства УПТК оперативно-господарську санкцію у вигляді нарахованої плати за скид понаднормативних забруднень у систему каналізації м. Одеси у сумі 29 247 грн. 78 коп. Крім того, стягнуто з ТОВ "ІНФОКС" в особі філії "Інфоксводоканал" на користь ПП УПТК витрати по сплаті судового збору у розмірі 1378 грн. Рішення суду мотивовано тим, що позов ТОВ "Інфокс" в особі філії "Інфоксводоканал" про стягнення з ПП "УПТК" плати за скид ненормативно-очищених стічних вод у розмірі 29247,78 грн., є безпідставним, не обґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню, натомість зустрічний позов ПП "УПТК" є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.

Не погодившись із рішенням суду, ТОВ "ІНФОКС" в особі філії "Інфоксводоканал" звернулось з апеляційною скаргою, в якій просить оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позову даного товариства та відмову у задоволенні позовних вимог за зустрічним позовом, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, а також неповне з'ясування всіх обставин справи. Так, скаржник вказав, зокрема, що висновок суду першої інстанції про те, що оплата за понаднормативне забруднення стічних вод є саме оперативно-господарською санкцією, є хибним, оскільки суперечить чинному законодавству.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 13.11.2018 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНФОКС" в особі філії "Інфоксводоканал" на рішення Господарського суду Одеської області від 16.10.2018 у справі № 916/2273/16; запропоновано відповідачу за первісним позовом подати відзив на апеляційну скаргу в строк до 27.11.2018, а також роз'яснено учасникам справи про їх право в строк до 27.11.2018 подати до суду будь-які заяви чи клопотання з процесуальних питань, оформлені відповідно до статті 170 Господарського процесуального кодексу України, разом з доказами направлення копій таких заяв чи клопотань іншим учасникам справи.

26.11.2018 до суду апеляційної інстанції надійшов відзив Приватного підприємства "УПТК" на апеляційну скаргу, в якому підприємство просило оскаржуване рішення залишити без змін, скаргу - без задоволення.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 29.11.2018 розгляд справи №916/2273/16 призначено на 13.12.2018 о 15:00 год., а ухвалою від 13.12.2018 - розгляд апеляційної скарги відкладено на 14.01.2019.

У судовому засіданні 14.01.2019 представник позивача за первісним позовом просив задовольнити апеляційну скаргу, а представники відповідача за первісним позовом - відмовити у її задоволенні, залишивши оскаржуване рішення без змін.

Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права, апеляційна інстанція встановила наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, 01.09.2005 між ТОВ «Інфокс» (Водоканал) та ПП «УПТК» (Абонент) був укладений договір на послуги водопостачання та водовідведення № 734/3, за умовами якого Водоканал надає послуги по подачі питної води на об'єкти Абонента, а також по прийманню стічних вод, які скидаються Абонентом в систему комунальної каналізації у відповідності з дислокацією об'єктів.

Згідно з п. 2.1. Договору сторони зобов'язуються керуватися діючими нормативно-правовими актами, а саме: Законом України „Про питну воду та питне водопостачання» , Правилами користування системами комунального водопостачання та водовідведення у містах та селищах України, затверджених наказом Держжитлокомгоспу України від 01.07.1994 № 65, Правилами технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення, затверджених наказом Держжитлокомгоспу України від 05.07.1995 № 30, Правилами приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в систему каналізації м. Одеси, затвердженими розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації № 87/А-98 від 09.02.1998р. та технічними умовами, діючим ДСТУ, законом України „Про житлово-комунальні послуги» , іншими нормативними актами.

Відповідно до п. 2.4.2. Договору Абонент зобов'язаний здійснювати скидання стоків, якість яких не перевищує гранично допустимі концентрації, встановлені Правилами приймання стічних вод .

Пунктом 2.4.13 Договору встановлено, що Абонент зобов'язаний своєчасно та у повному обсязі сплачувати послуги водопроводу та каналізації, скидання ненормативно-очищених стоків та інші платежі, передбачені Правилами водопостачання та Правилами приймання стічних вод.

Обсяги стоків, що відводяться від Абонента, приймаються рівними обсягами спожитої води або визначаються за показниками прибору обліку стоків відповідно до п. 21.1 Правил водокористування. Обсяг скинутих Абонентом зливових стоків визначається розрахунковим шляхом згідно з п.15.9 Правил водокористування (п. 3.9. Договору).

Згідно з п. 3.10. Договору нарахування платежу за скидання ненормативно-очищених стоків здійснюється у відповідності із Правилами приймання стоків.

09.09.2014 представниками ТОВ «Інфокс» в присутності представника ПП »УПТК» ОСОБА_4 було здійснено відбір проб у контрольному колодязі перед скидом до міської каналізації, що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Краснослободська, 1/12, про що складено акт - «Аналіз стічної води» .

За результатами лабораторних аналізів стічної води за пробами, відібраними 09.09.2014 на об'єкті ПП «УПТК» , незалежною лабораторією моніторингу вод та ґрунтів Одеської гідрогеолого-меліоративної експедиції, було встановлено невідповідність стічної води діючим допустимим величинам концентрації речовин у стічних водах. З урахуванням цього, відповідно до п. 4.9., 4.10 Правил приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в систему каналізації м. Одеси, затверджених рішенням виконкому Одеської міської ради від 14.06.2007 № 632, ТОВ «Інфокс» була розрахована сума боргу за скид ПП «УПТК» стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій, яка первісно склала 52354 грн. 36 коп. Розрахунок суми, а також копія акта відбору проб була надіслана ПП «УПТК» 30.09.2014, але не була оплачена у добровільному порядку. У подальшому, ТОВ «Інфокс» було проведено перерахунок розміру плати за скид ПП «УПТК» понаднормативних забруднень у систему каналізації м. Одеси внаслідок застосування місячного періоду нарахування та розмір заборгованості склав 29247 грн. 78 коп.

Статтею 235 Господарського кодексу України визначено, що за порушення господарських зобов'язань до суб'єктів господарювання та інших учасників господарських відносин можуть застосовуватися оперативно-господарські санкції - заходи оперативного впливу на правопорушника з метою припинення або попередження повторення порушень зобов'язання, що використовуються самими сторонами зобов'язання в односторонньому порядку. До суб'єкта, який порушив господарське зобов'язання, можуть бути застосовані лише ті оперативно-господарські санкції, застосування яких передбачено договором.

Частиною 1 ст. 236 Господарського кодексу України встановлено види господарсько-оперативних санкцій, серед яких, зокрема, передбачено встановлення в односторонньому порядку на майбутнє додаткових гарантій належного виконання зобов'язань стороною, яка порушила зобов'язання: зміна порядку оплати продукції (робіт, послуг), переведення платника на попередню оплату продукції (робіт, послуг) або на оплату після перевірки їх якості тощо. Згідно з частиною 2 вищезазначеної статті перелік оперативно -господарських санкцій, встановлений у її першій частині, не є вичерпним. Сторони можуть передбачити у договорі також інші оперативно -господарські санкції.

Згідно з п. 9.1 Правил приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в систему каналізації м. Одеси, затверджених рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 14.06.2007 № 632, підприємства зобов'язані здійснювати щомісячний контроль за кількістю та якістю стічних вод, які вони скидають до системи міської каналізації. Перелік забруднень, на наявність яких провадиться аналіз, та періодичність контролю встановлюються Водоканалом.

Виходячи зі змісту наведених положень чинного законодавства та п. 3.10 укладеного між сторонами Договору на послуги водопостачання та водовідведення № 734/3 від 01.09.2005, донарахування абоненту оплати за понаднормове забруднення стічних вод є саме оперативно-господарською санкцією.

Як свідчать матеріали справи, ТОВ «Інфокс» в обґрунтування своєї правової позиції послалось на Правила приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в систему каналізації м. Одеси, затверджені рішенням виконкому Одеської міської ради від 14.06.2007 № 632, які розроблені на підставі Правил приймання стічних вод у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджених наказом Держбуду України від 19.02.2002 №37. При цьому, як Правилами, затвердженими Держбудом України, так і місцевими Правилами, передбачені права і обов'язки водоканалу та абонента.

Відповідно до вказаних Правил водоканалу надано право, зокрема, здійснювати контроль за якістю стічних вод, що скидають підприємства, проводити обстеження водопровідних і каналізаційних систем та складати акти за результатами цих обстежень, здійснювати раптовий (в будь-який час доби), не погоджений з підприємством заздалегідь, відбір проб, проводити хімічний аналіз проб стічних вод підприємств, робити офіційні висновки про відповідність фактичних концентрацій забруднювальних речовин стічних вод до допустимих. Одночасно на підприємство (абонента) покладено відповідні обов'язки, а також захищено його права.

Як вбачається з п.1.1 Правил приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в систему каналізації м. Одеси, вони розроблені відповідно до Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджених наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 № 37, за приписами яких ці Правила поширюються на комунальні підприємства водопровідно-каналізаційного господарства міст і селищ України та інші підприємства, що мають на балансі системи місцевого водопроводу та каналізації (далі - водоканали), та на всі підприємства, установи, організації незалежно від форм власності й відомчої належності, які скидають свої стічні води в системи каналізації населених пунктів (далі - підприємства), а також відповідно до Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових стічних вод у системи каналізації населених пунктів.

Відповідно до 2.4. Правил приймання стічних вод підприємств, установ та організацій в систему каналізації м.Одеси, затверджених рішенням виконкому Одеської міської ради від 14.06.2007 №632, Підприємства зобов'язані: - виконувати в повному обсязі вимоги Правил приймання стічних вод підприємств, установ та організацій у комунальну систему каналізації м. Одеси, Договору, своєчасно оплачувати надані Водоканалом послуги; - дотримуватись установлених Водоканалом кількісних та якісних показників стічних вод на каналізаційних випусках Підприємства; - оплачувати розрахунки плати за скид понаднормативних забруднень при порушенні встановлених показників допустимих концентрацій.

Відповідно до п. 2.1 зазначених Правил Водоканал має право, зокрема, контролювати якість, кількість та режим скиду стічних вод Підприємств; - пред'являти Підприємствам у порядку, визначеному розділом 4 цих Правил, розрахунки плати за скид понаднормативних забруднень із застосуванням коефіцієнта кратності, який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень, при порушенні цих Правил приймання; - здійснювати раптовий (у будь-яку годину доби), не погоджений з Підприємством заздалегідь відбір проб для контролю за якістю та кількістю стічних вод, що скидаються. Плановий відбір проб здійснюється Водоканалом один раз у два місяця. Позаплановий відбір проб здійснюється Водоканалом раптово по мірі необхідності; відключати Підприємства від мереж водопроводу та каналізації.

Пунктом 4.1 Правил визначено, що Підприємства повинні повністю покрити всі витрати Водоканалу, пов'язані з транспортуванням і очищенням стічних вод та справлянням збору за забруднення довкілля.

При недотриманні вимог договору та Правил приймання стічних вод підприємств, установ та організацій у систему каналізації м. Одеси сплатити Водоканалу плату за скид понаднормативних забруднень, а також відшкодувати збитки, заподіяні через порушення режиму скиду і допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах, які скидаються Підприємствами.

Згідно з п. 4.11 Правил плата за скид стічних вод Підприємств у систему каналізації м. Одеси вноситься Підприємствами, згідно з розрахунками Водоканалу, на розрахункові рахунки Водоканалу у порядку та в терміни, передбачені договором.

Відповідно до розділу 9 Правил Підприємства, які скидають стічні води до міської каналізації, повинні забезпечити можливість проведення Водоканалом у будь-який час доби контролю за скидом стічних вод, включаючи надання необхідних відомостей та експлуатаційного персоналу.

Водоканал здійснює раптовий (у будь-яку годину доби), не погоджений з Підприємством заздалегідь відбір проб для контролю за якістю та кількістю стічних вод, що скидаються.

Плановий відбір проб здійснюється Водоканалом один раз в два місяця.

Позаплановий відбір проб здійснюється Водоканалом раптово по мірі необхідності при наявності інформації про порушення Правил.

Для визначення вмісту забруднень у стічних водах Підприємств використовуються як дані лабораторії Водоканалу, так і результати вибіркового контролю, виконаного лабораторіями місцевих органів Держсанепіднагляду, охорони довкілля або іншими лабораторіями, акредитованими у даній галузі акредитації.

При виявленні перевищення ДК забруднень, установлених договором або цими Правилами, Водоканал після отримання аналізу направляє Підприємству повідомлення про виявлене перевищення ДК забруднень (листом) у термін в міру необхідності, але не більше 30 діб.

При невиконанні оплати в строк відповідно до укладеного договору до Підприємства застосовуються заходи у відповідності до діючого законодавства.

Згідно з розділом 10 Правил відбір проб здійснюється в контрольному колодязі, тобто колодязі на каналізаційному випуску Підприємства безпосередньо перед приєднанням до збірного чи головного каналізаційного колектора.

Абонент забезпечує доступ до місця відбору проб і безпечне виконання роботи по відбору.

На відібрану пробу складається відповідний акт, який іменується «Аналіз стічної води» . Об'єм разової проби повинен бути не менше ніж 1000 мл.

Отже, зазначеними Правилами не встановлено обов'язкових вимог до форми акта «Аналіз стічної води» .

За приписами п.9.1 Правил при проведенні аналізів сторонніми лабораторіями за договором з Водоканалом, відповідальність за методику несе лабораторія, яка повинна бути атестована (акредитована) Держстандартом.

Відповідно до керівних документів Держстандарту відбір проб стічних, вод здійснюється згідно КНД 211.1.0.009-94 «Гідросфера» . Відбір проб для визначення складу та властивостей стічних та технологічних вод, а також ДСТУ ISO 5667-10:2005 "Якість води. Відбирання проб Частина 10. Настанови щодо відбирання проб стічних вод (ISO 5667-10:1992, IDT).

Положеннями зазначених документів (п.7 ДСТУ ISO 5667-10:2005 та п. 9 КНД 211.1.0.009-94) також встановлені відомості, що мають бути відображені у акті відбору.

Так, пунктом 9.1. Керівного нормативного документу. Гідросфера. Відбір проб для визначення складу і властивостей стічних та технологічних вод. Основні положення. КНД 211.1.0.009-94» встановлено, що: на відібрану пробу (проби) складається супровідний документ (акт, паспорт), в якому має бути наведена така інформація: -? номер посудини (проба); - назва проби, мета відбору; - вид проби (разова або об'єднана) із зазначенням способу усереднення; - спосіб відбору; -? дані про обробку проби (фільтрування, відстоювання, консервування тощо); - дата, час та відомості про особу (осіб), яка відбирала пробу.» .

Як слушно зауважив місцевий господарський суд, ТОВ «Інфокс» не вказало в акті «Аналіз стічних вод» від 09.09.2014 дані, встановлені п. 9.1. КНД 211.1.0.009-94: назва проби, мета відбору, вид проби (разова або об'єднана, спосіб відбору, дані про обробку проби фільтрування, відстоювання, консервування тощо).

Крім того, пунктом 7.7. Керівного нормативного документу. Гідросфера. Відбір проб для визначення складу і властивостей стічних та технологічних вод. Основні положення. КНД 211.1.0.009-94» встановлено, що: «Відбір проб для визначення завислих речовин, нафтопродуктів, показників БСК та ХСК слід проводити в окремий посуд одноразовим наповнюванням без переливу.» .

Пунктом 4.1 ДСТУ ISO 5667-10:2005 "Якість води. Відбирання проб Частина 10. Настанови щодо відбирання проб стічних вод (ISO 5667-10:1992, IDT) також встановлено, що «Щоб відібрати проби стічних вод, зазвичай застосовують пластиковий посуд. Але існує ряд винятків, коли потрібно використовувати тільки скляний посуд, наприклад, коли пробу будуть аналізувати, зокрема, на вміст нафтопродуктів і жирів» .

При цьому, із акта «Аналіз стічних вод» від 09.09.2014 не вбачається, що ТОВ «Інфокс» було виконані вимоги п. 7.7. КНД 211.1.0.009-94 щодо відбору проб в окремий посуд для визначення показників із завислих речовин, нафтопродуктів, показників БСК та ХСК.

Як вказав Водоканал у своїй апеляційній скарзі, для відбирання проб позивачем використовується тара з харчової пластмаси, а, отже, позивачем були порушені вимоги п.4.1 ДСТУ ISO 5667-10:2005 щодо відбору необхідних проб саме у скляний посуд.

Судова колегія погоджується з висновком господарського суду першої інстанції про те, що такі порушення могли вплинути на результати лабораторного аналізу, так як відбір проб в один посуд міг мати вплив на достовірність вимірювання концентрацій нафтопродуктів (жирів), а також завислих речовин. При цьому, як вбачається з аналізу та розрахунку, саме вміст жирів та завислих речовин зумовив факт перевищення ДК (допустимих концентрацій), що був встановлений ТОВ «Інфокс» .

Як вірно зазначив місцевий господарський суд, недотримання національних стандартів при відборі проб стічних вод та їх дослідженні дає підстави для висновків про неможливість визнання Акта відбору стічних проб від 09.09.2014 та Лабораторного аналізу, зробленого на підставі неналежно відібраних проб, належними доказами підтвердження скиду стічних вод з перевищенням допустимих показників забруднюючих речовин.

Відповідно до п.10. КНД 211.1.0.009-94 до відбору проб допускаються особи, що мають підготовку до виконання цієї роботи та пройшли відповідний інструктаж.

Згідно з п.10.13. Правил приймання стічних вод підприємств, установ та організацій в систему каналізації м. Одеси відповідальність за відбір проб і техніку безпеки несе інженер і пробовідбірник Водоканалу.

Однак, як вбачається з акта „Аналіз стічної води» від 09.09.2014, вказаний документ не містить підпису пробовідбірника ОСОБА_5, який, як стверджує представник позивача, фактично, здійснював відбір проб стічних вод.

При розгляді справи судом першої інстанції підставно враховано, що п.7.9 Правил приймання стічних вод підприємств, установ та організацій в систему каналізації м. Одеси встановлені ДК для 27-ми забруднюючих речовин стічних вод підприємств, організацій та установ, що наведені в додатку 1. При зміні назви підприємства ДК залишаються незмінними за умови збереження профілю підприємства. При відкритті нового підприємства на базі існуючого ДК приймаються по додатках 2, 3, 4, 5 відповідно профілю підприємства, організації, установи.

Для підприємств, організацій та установ, що відсутні в додатку 1: - при наявності тільки господарчо-побутових стоків встановлені ДК наведені в додатку 2; - для підприємств, організацій та установ м'ясної, молочної та харчової галузі (кафе, бари, ресторани та ін.) встановлені ДК наведені в додатку 3; - для підприємств, організацій та установ автотранспорту та автомийок встановлені ДК наведені в додатку 4; - для всіх інших категорій підприємств, організацій та установ ДК наведені у додатку 2.

Як правильно встановлено судом і не спростовано сторонами, ТОВ «Інфокс» розраховано плату за скид понаднормативних забруднень з урахуванням речовин: хімічне споживання кисню (ХСК), мінеральний склад, сульфіди, фенол, фосфати, яких немає у переліку речовин, встановленому Додатком 2 до місцевих Правил, який діє для ПП „УПТК» .

За таких обставин, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком місцевого господарського суду про те, що позов ТОВ "Інфокс" в особі філії "Інфоксводоканал" про стягнення з ПП "УПТК" плати за скид ненормативно-очищених стічних вод у розмірі 29247,78 грн., є не обґрунтованим, тому не підлягає задоволенню, натомість зустрічний позов ПП "УПТК" про визнання неправомірною і скасування застосованої ТОВ «ІНФОКС» в особі філії «ІНФОКСВОДОКАНАЛ» оперативно-господарської санкції у вигляді нарахованої плати за скид понаднормативних забруднень у систему каналізації м. Одеси у вищенаведеній сумі є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.

Суд апеляційної інстанції погоджується із застосуванням до спірних правовідносин сторін положень ДСТУ ISO 5667-10:2005 та п. 9 КНД 211.1.0.009-94, враховуючи, що відповідно до п. 10 розділу ХІ Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 01 грудня 2017 року N 316 у місцевих правилах приймання конкретизуються питання щодо: 1) відбору проб стічних вод на аналіз; 2) оформлення процедури відбору проб, у тому числі форми супровідного документа, що складатиметься за результатом відбору проб, з фіксуванням інформації щодо відібраної проби (дата, час, місце відбору; вид, об'єм проби; тип матеріалу тари, його об'єм; процедура попередньої обробки проби; відомості про особу, яка відбирала пробу, тощо) з урахування вимог та положень ДСТУ ISO 5667-2-2003 "Якість води. Відбір проб. Частина 2. Настанови щодо методів відбирання проб", ДСТУ ISO 5667-3-2001 "Якість води. Відбір проб. Частина 3. Настанови щодо зберігання та поводження з пробами", ДСТУ ISO 5667-10-2005 "Якість води. Відбирання проб. Частина 10. Настанови щодо відбирання проб стічних вод", КНД 211.1.0.009-94 "Гідросфера. Відбір проб для визначення складу та властивостей стічних і технологічних вод", Правил користування.

Доводи скаржника про те, що оплата за понаднормативне забруднення стічних вод не є оперативно-господарською санкцією, є хибними, оскільки плата за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням у систему каналізації за своєю правовою природою є саме оперативно-господарською санкцією, тобто заходом оперативного впливу на порушника з метою припинення та попередження повторення порушення зобов'язання, що використовується відповідно до ст. 235 ГК України.

За таких обставин, суд апеляційної інстанції не вбачає підстав для скасування оскаржуваного судового рішення.

Згідно із ст.129 ГПК України витрати скаржника по сплаті судового збору за розгляд апеляційної скарги не відшкодовуються.

Керуючись ст.ст. 129, 269, 270, 276, 281-284 ГПК України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНФОКС" в особі філії "Інфоксводоканал" залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Одеської області від 16.10.2018 у справі №916/2273/16 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку до Верховного Суду у випадках і строки, передбачені ст.ст.287, 288 ГПК України.

Повний текст постанови складено 15.01.2019.

Головуючий суддя Л.В. Поліщук

Суддя М.А. Мишкіна

Суддя С.В. Таран

СудПівденно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення14.01.2019
Оприлюднено15.01.2019
Номер документу79162165
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/2273/16

Постанова від 17.04.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Ткач І.В.

Ухвала від 03.04.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Ткач І.В.

Ухвала від 25.02.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Ткач І.В.

Постанова від 14.01.2019

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 13.12.2018

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 29.11.2018

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 13.11.2018

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Рішення від 16.10.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

Ухвала від 17.09.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Ткач І.В.

Ухвала від 27.08.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні