Рішення
від 18.01.2019 по справі 824/533/18-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 січня 2019 р. м. Чернівці Справа № 824/533/18-а

Суддя Чернівецького окружного адміністративного суду Дембіцький П.Д. розглянувши в порядку письмового провадження матеріали адміністративної справи за позовом Житлово-будівельний кооператив "Вільде-22" до Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Чернівецькій області, третя особа Департамент містобудування та земельних відносин виконавчого комітету Чернівецької міської, про визнання протиправним та скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

В поданому до суду адміністративному позові Житлово-будівельний кооператив "Вільде-22" (позивач) просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Чернівецькій області від 08.09.2017 року № 46 "Про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для будівництва об'єкту "Будівництво багатоквартирного житлового будинку в комплексі з магазинами та автостоянкою на рівні першого поверху на АДРЕСА_3 в м. Чернівці".

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 10.04.2017 року Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю Чернівецької міської ради зареєстровано Декларацію за № ЧВ 083171002822 про початок виконання будівельних робіт з будівництва багатоквартирного житлового будинку в комплексі з магазинами та автостоянкою на рівні першого поверху по АДРЕСА_3.

Реалізуючи отриманий дозвіл, позивач приступив до проведення підготовчих робіт для будівництва багатоквартирного житлового будинку в комплексі з магазинами та автостоянкою на рівні першого поверху по АДРЕСА_3 у відповідності до розробленої проектної документації.

Однак, з листа Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Чернівецькій області № 1024-1.20/1-1807/2307 від 15.12.2017 року Позивачу стало відомо, що Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Чернівецькій області реалізуючи свої владні повноваження в порядку архітектурно-будівельного нагляду своїм рішенням № 46 від 08.09.2017 року без повідомлення Позивача в односторонньому порядку скасувало дію містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для будівництва об'єкту - Будівництво багатоквартирного житлового будинку в комплексі з магазинами та автостоянкою на рівні першого поверху по АДРЕСА_3 .

Позивач вважає, що рішення Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Чернівецькій області №46 від 08.09.2017 року про скасування містобудівних умов та обмежень №220/12 на забудову земельної ділянки по вул. Вільде, 22 в м. Чернівці підлягає визнанню протиправним та скасуванню в судовому порядку, як незаконне, оскільки прийняте всупереч положенням ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .

25.07.2018 року до суду надійшов відзив Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Чернівецькій області на адміністративний позов, в якому зазначено, що у зв'язку з тим, що містобудівні умови та обмеження забудови змеленої ділянки від 17.07.2012 року № 220/12 були видані з порушенням п. 1.2., п. 2.2., п. 2.4. Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 № 109 (який діяв на момент видачі МУО), п. 3.16, 7.51 ДБН 360-92**, п. 10 Додатку В ДБН В.2.-15-2005, п. 6.7. ДБН В.2.3.-15:2007, посадовими особами Управління прийнято рішення № 46 про скасування дії вищевказаних містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, виданих Управлінням містобудування та архітектури Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради.

З огляду на наведене відповідач просив відмовити в задоволенні адміністративного позову.

У судовому засіданні представники позивача позов підтримали повністю, посилаючись на обставини викладені в позовній заяві, наданих додаткових поясненнях із зазначенням порушень, а тому просили суд задовольнити позовні вимоги, а також справу розглядати у порядку письмового провадження.

Представник відповідача заперечував проти позову, надав пояснення суду по суті спору, а також клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Департамент містобудування та земельних відносин виконавчого комітету Чернівецької міської ради щодо задоволення позову заперечували, вказуючи про його безпідставність, просили відмовити у його задоволенні.

З урахуванням заявлених вимог та заперечень, пояснень представників сторін, судом з метою з'ясування обставин справи було зобов'язано сторони надати письмові докази на підтвердження, або спростування позовних вимог.

Оскільки сторонами на підтвердження обставин, якими обґрунтовуються позовні вимоги, заперечення не було надано належні письмові докази, що вказувало на їх недостатність для встановлення обставин справи, суд відповідно до вимог ч. 4 ст. 9 КАС України зобов'язував сторони ухвалами суду надати суду письмові докази в обґрунтування заявлених вимог та заперечень.

Частиною 1 статті 72 КАС України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 3 ст. 77 КАС України визначено, що докази суду надають учасники справи. Суд може пропонувати сторонам надати докази та збирати докази з власної ініціативи, крім випадків, визначених цим Кодексом.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні матеріали, всебічно та повно з'ясувавши всі обставини справи, об'єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення для вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Житлово-будівельний кооператив Вільде-22 зареєстроване як житлово-будівельний кооператив за адресою: 58000, АДРЕСА_1, код ЄДРПОУ 37977943. (т. 1 а. с. 20-24)

27.05.2011 року протоколом № 9/6/2876 засідання експертної ради УМНС України у Чернівецькій області прийнято рішення погодити влаштування житлового другого поверху над приміщенням паркінгу по АДРЕСА_3 в м. Чернівці відповідно до ескізної пропозиції враховуючи п. 1.3. ДБН В.1.1-7-2002 з відхиленням від норм та правил пожежної безпеки, при цьому передбачено влаштування газонепроникного протипожежного перекриття над паркінгом з межею вогнестійкості REI180. (т. 1 а. с. 127).

26.01.2012 року рішенням Чернівецької міської ради № 395 Житлово-будівельному кооперативу Вільде-22 надано дозвіл на зміну цільового призначення і складення проекту відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,1045 га по АДРЕСА_3 в оренду для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку (т. 1 а. с.25-26).

26.04.2012 року рішенням Чернівецької міської ради № 492 затверджено проект відведення щодо зміни цільового призначення земельної ділянки та надано Житлово-будівельному кооперативу Вільде-22 земельну ділянку площею 0,1045 га по АДРЕСА_3 в оренду на п'ять років для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку. (т. 1 а. с. 27-29).

17.05.2012 року між позивачем (орендар) та Чернівецькою міською радою (орендодавець) укладено договір оренди землі № 7815, за умовами якого орендодавець передав, а орендар прийняв земельну ділянки площею 0,1045 га по АДРЕСА_3, в оренду на п'ять років для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, за рахунок земельної ділянки наданої ОСОБА_2 в оренду (т. 1 а. с. 30-35).

04.07.2012 року Міністерство культури України листом № 22-1717/9 розглянуло подане історико-містобудівне обгрунтування щодо будівництва багатоквартирного житлового будинку із влаштуванням у рівні першого поверху автостоянки по АДРЕСА_3 у м. Чернівці, розроблене приватним підприємством Археотектос і, діючи відповідно до Закону України Про охорону культурної спадщини та в межах повноважень, визначених Положенням про Міністерство культури України, затвердженим Указом Президента України від 06.04.11 № 388/2011, й наказом Міністерства культури України від 13.03.12 № 197, погодило його для врахування при розробленні проектної документації. (т. 1 а. с. 127).

17.07.2012 року Управлінням містобудування та архітектури Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради позивачу надано містобудівні умови та обмеження № 220/12 на забудову земельної ділянки по АДРЕСА_3 в м. Чернівці. (т. 1 а. с. 41).

07.11.2013 року на підставі наданих містобудівних умов та обмежень №220/12 на забудову земельної ділянки, позивачем замовлено у відповідної ліцензованої проектної організації - ТОВ Цивільпромпроект (ліцензія AB №589302) проектну документацію - Будівництво багатоквартирного житлового будинку в комплексі з магазинами та автостоянкою на рівні першого поверху по АДРЕСА_3 в м. Чернівці , яка отримала позитивний висновок ДП Укрдержбудекспертиза № 26-1326-13. (т. 1 а. с. 42-113).

10.04.2017 року Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю Чернівецької міської ради зареєстровано Декларацію № ЧВ 083171002822 про початок виконання будівельних робіт з будівництва багатоквартирного житлового будинку в комплексі з магазинами та автостоянкою на рівні першого поверху по АДРЕСА_3. (т. 1 а. с. 114-118).

08.08.2017 року наказом Державної архітектурного-будівельної інспекції України №1256 Про проведення позапланової перевірки наказано Управлінню державної архітектурно-будівельної інспекції у Чернівецькій області провести позапланову перевірку з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження Управління містобудування та архітектури Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради містобудівної діяльності, а саме: надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 17.07.2012 № 220/12. (т. 1 а. с. 175).

14.08.2017 року відповідачем на виконання вимог Наказу Державної архітектурного-будівельної інспекції України від 08.08.2017 року № 1256 видано направлення № 7-ПН для здійснення позапланової перевірки Управління містобудування та архітектури Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради щодо надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 17.07.2012 № 220/12, проведення якої доручено головному інспектору будівельного нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування УДАБІ в Чернівецькій області ОСОБА_3, головному інспектору будівельного нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування УДАБІ в Чернівецькій області ОСОБА_4 (т.1 а. с. 177).

08.09.2017 року за результатами проведення позапланової перевірки посадовими особами складено акт перевірки дотримання законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил.

Актом перевірки дотримання законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил встановлено, що містобудівні умови реєстраційний номер № 220/12 від 17.07.2012 видані Департаментом на об'єкт Будівництво багатоквартирного житлового будинку в комплексі з магазинами та автостоянкою на рівні першого поверху за адресою: АДРЕСА_3, замовник ЖБК Вільде-22 , які підписано заступником директора, начальником Управління містобудування та архітектури департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин, головним архітектором міста ОСОБА_5 - видано із порушенням містобудівного законодавства, а саме: п. 1.2, п. 2.2, п. 2.4 Порядку № 109, п. 3.16, 7.51 ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень , п. 10 додатку В ДБН В.2.-15-2005 Житлові будинки. Основні положення , п. 6.7 ДБН В.2.3-15:2007 Автостоянки і гаражі для легкових автомобілів . (т. 1 а. с. 178-182).

08.09.2018 року головними інспекторами будівельного нагляду ОСОБА_6 та ОСОБА_3 стосовно відповідача прийнято рішення № 46 про скасування рішення "Про видання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для об'єкту "Будівництво багатоквартирного житлового будинку в комплексі з магазинами та автостоянкою на рівні першого поверху на АДРЕСА_3 в м. Чернівці від 17.07.2012 №220/12 управлінням містобудування та архітектури департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради. (т. 1 а. с. 183-185).

15.12.2017 року Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Чернівецькій області листом №1024-1.20/1-1807/2307 на адвокатський запит від 08.12.2017 року № 08/12 надало представнику позивача завірену копію рішення від 08.09.2017 року № 46 про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для будівництва об'єкту Будівництва багатоквартирного житлового будинку в комплексу з магазинами та автостоянкою на рівні першого поверху на АДРЕСА_3 у м. Чернівці (замовник - ЖБК Вільде-22 ), а також акта перевірки дотримання законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 08.09.2017, який був укладений за результатами державного архітектурно-будівельного нагляду Управління містобудування та архітектури Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької ради. (т. 1 а. с. 119).

Дослідженням письмових доказів наданих позивачем, встановлено, що представником позивача надано суду матеріали документи на 129 арк., які стали підставою видачі містобудівних умов та обмежень №220/12 від 17.02.2012 року забудови земельної ділянки АДРЕСА_3 Будівництво багатоквартирного житлового будинку в комплексі з магазином та автостоянкою на рівні першого поверху. Із змісту наданих письмових доказів видно, що у вказаних матеріалах міститься , зокрема: Містобудівні умови та обмеження № 220/12 від 17.07.2012 року. Заява про намір забудови. Договір оренди землі № 7815 від 17 липня 2012 року, який укладено між Чернівецькою міською радою та ЖБК Вільде-22 . Пунктом 1.1 вказаного договору визначено, що на підставі рішення 23 сесії Чернівецької міської ради VІ скликання від 26.04.2012 року № 492 орендодавець надає, орендар приймає в строкове користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, яка знаходиться у м. Чернівцях на АДРЕСА_3. Кадастровий план земельної ділянки ЖБК Вільде 22 по АДРЕСА_3, м. Чернівці (Експлікація). Акт встановлення поворотних точок - план земельної ділянки М 1:500 ЖБК Вільде 22 по АДРЕСА_3 м. Чернівці. План зовнішніх меж земельної ділянки, яка надається в оренду для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку ЖБК Вільде 22 по АДРЕСА_3 м. Чернівці. Фотофіксація земельної ділянки з оточенням, а також Оцінка забудови та аналіз існуючого стану М 1:200 (викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:200 виготовлена на підставі Історико-містобудівного обґрунтування, виготовлена ПП АРХЕОТЕКСТОС щодо забудови ділянки багатоквартирного житлового будинку з влаштуванням у рівні першого поверху автостоянки на АДРЕСА_3 м. Чернівці. Історико-містобудівне обґрунтування забудови ділянки під багатоквартирний житловий будинок із влаштуванням у рівні першого поверху автостоянки на АДРЕСА_3 м. Чернівці. Ескізний проект Багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями соціального призначення по АДРЕСА_3 м. Чернівці - із архітектурними рішеннями, пояснювальними записками, вихідними даними, результатами розрахунку, тобто містобудівний розрахунок з техніко - економічними показниками запланованого об'єкта будівництва по АДРЕСА_3 м. Чернівці. Заява про намір забудови, правовстановлюючі документи ЖБК Вільде 22 , договір про поділ майна, витяг з реєстру про реєстрацію права власності на нерухоме майно, яке поділено в натурі вул. Вільде, 22. Погодження Міністерства Культури України. Витяг з протоколу засідання експертної ради УМНС України в Чернівецькій області та інші. (том 2 а. с. 3 - 132).

Дослідженням письмових доказів наданих Департаментом містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради встановлено, що матеріали документи надано суду на 132 арк., які стали підставою видачі містобудівних умов та обмежень № 220/12 від 17.02.2012 року забудови земельної ділянки АДРЕСА_3 Будівництво багатоквартирного житлового будинку в комплексі з магазином та автостоянкою на рівні першого поверху. Із змісту наданих письмових доказів видно, що у вказаних матеріалах міститься, зокрема: Містобудівні умови та обмеження № 220/12 від 17.07.2012 року. Заява про намір забудови. Договір оренди землі № 7815 від 17 липня 2012 року, який укладено між Чернівецькою міською радою та ЖБК Вільде-22 . Пунктом 1.1 вказаного договору визначено, що на підставі рішення 23 сесії Чернівецької міської ради VІ скликання від 26.04.2012 року № 492 орендодавець надає, орендар приймає в строкове користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, яка знаходиться у м. Чернівцях на АДРЕСА_3. Кадастровий план земельної ділянки ЖБК Вільде 22 по АДРЕСА_3, м. Чернівці (Експлікація). Акт встановлення поворотних точок - план земельної ділянки М 1:500 ЖБК Вільде 22 по АДРЕСА_3 м. Чернівці. План зовнішніх меж земельної ділянки, яка надається в оренду для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку ЖБК Вільде 22 по АДРЕСА_3 м. Чернівці. Фотофіксація земельної ділянки з оточенням, а також Оцінка забудови та аналіз існуючого стану М 1:200 (викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:200 виготовлена на підставі Історико-містобудівного обґрунтування, виготовлена ПП АРХЕОТЕКСТОС щодо забудови ділянки багатоквартирного житлового будинку з влаштуванням у рівні першого поверху автостоянки на АДРЕСА_3 м. Чернівці. Історико-містобудівне обґрунтування забудови ділянки під багатоквартирний житловий будинок із влаштуванням у рівні першого поверху автостоянки на АДРЕСА_3 м. Чернівці. Ескізний проект Багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями соціального призначення по АДРЕСА_3 м. Чернівці - із архітектурними рішеннями, пояснювальними записками, вихідними даними, результатами розрахунку, тобто містобудівний розрахунок з техніко - економічними показниками запланованого об'єкта будівництва по АДРЕСА_3 м. Чернівці. Заява про намір забудови, правовстановлюючі документи ЖБК Вільде 22 , договір про поділ майна, витяг з реєстру про реєстрацію права власності на нерухоме майно, яке поділено в натурі вул. Вільде, 22. Погодження Міністерства Культури України. Витяг з протоколу засідання експертної ради УМНС України в Чернівецькій області та інші. (том 3 а. с. 1 - 133).

Дослідженням Декларації про початок виконання будівельних робіт Будівництво багатоквартирного житлового будинку в комплексі з магазином та автостоянкою на рівні першого поверху по АДРЕСА_3 в м. Чернівці встановлено, що Експертиза проекту будівництва проведена ДП УКРДЕРЖБУДЕКСПЕРТИЗА , експертний звіт № 26-1326-13 від 07.11.2013 року де зазначено основні показники об'єкта будівництва їх характеристика та інші, яку зареєстровано інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю Чернівецької міської ради10 квітня 2017 року. (т. 1 а. с. 115- 117).

З урахуванням досліджених письмових доказів, судом встановлено, що вказані матеріали на підставі, яких видано Містобудівні умови та обмеження № 220/12 від 17.02.2012 року забудови земельної ділянки вул. Ірини Вільде, 22 Будівництво багатоквартирного житлового будинку в комплексі з магазином та автостоянкою на рівні першого поверху, замовнику ЖБК Вільде 22 , видано на підставі визначеного пункту 2.2. Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх складу та змісту, яким проведена експертиза проекту будівництва ДП УКРДЕРЖБУДЕКСПЕРТИЗА , експертний звіт № 26-1326-13 від 07.11.2013 року.

Будучи допитаний в якості свідка ОСОБА_3 в судовому засіданні пояснив, що працює головним інспектору будівельного нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування УДАБІ в Чернівецькій області. 08.09.2017року він ОСОБА_3 разом із головним інспектором будівельного нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування УДАБІ в Чернівецькій області ОСОБА_4, на підставі направлення від 14.08.2017 року № 7-ПН було проведено позапланову перевірку Управління містобудування та архітектури Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради щодо видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 17.07.2012 № 220/12. Перевірку провели в приміщення Департаменту, під час перевірки суб'єкта забудовника не попереджали, до перевірки не залучали, будь-яких документів і матеріалів, які стали підставою видачі містобудівних умов, під час перевірки не витребовували, не отримували, а також не витребовували від юридичних осіб, зокрема від відповідача, Чернівецької міської ради та інших органів, а також не залучали відповідних фахівців. Рішень про витребування документів, матеріалів від забудовника, юридичних осіб, а також рішень про зупинення дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для будівництва об'єкту Будівництво багатоквартирного житлового будинку в комплексу з магазинами та автостоянкою на рівні першого поверху за адресою АДРЕСА_3 у м. Чернівці (замовник - ЖБК Вільде-22 ), як передбачено ст. 41-1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , не приймалось.

Будучи допитаний в якості свідка ОСОБА_6, в судовому засіданні пояснив, що працює головним інспектором будівельного нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування УДАБІ в Чернівецькій області. 08.09.2017 року він ОСОБА_4 разом із головним інспектором будівельного нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування УДАБІ в Чернівецькій області ОСОБА_3, на підставі направлення від 14.08.2017 року № 7-Н було проведено позапланову перевірку Управління містобудування та архітектури Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради щодо видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 17.07.2012 № 220/12. Перевірку провели в приміщення Департаменту, під час перевірки суб'єкта забудовника не попереджали, до перевірки не залучали, будь-яких документів і матеріалів, які стали підставою видачі містобудівних умов, під час перевірки не витребовували, не отримували, а також не витребовували від юридичних осіб, зокрема від відповідача, Чернівецької міської ради та інших органів, а також не залучали відповідних фахівців. Рішень про витребування документів, матеріалів від забудовника, юридичних осіб, а також рішень про зупинення дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для будівництва об'єкту Будівництво багатоквартирного житлового будинку в комплексу з магазинами та автостоянкою на рівні першого поверху за адресою АДРЕСА_3 у м. Чернівці (замовник - ЖБК Вільде-22 ), як передбачено ст. 41-1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , не приймалось.

Розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд прийшов до висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню повністю з наступних підстав.

В силу частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

В своїй діяльності Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Чернівецькій області, його посадові особи керуються Конституцією України, Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17 лютого 2011 року № 3038-VI (далі - Закон-№ 3038-VI), Порядком надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 № 109 (далі - Порядок №109) (чинним на момент одержання позивачем містобудівних умов та обмежень від 17.07.2012 року № 220/12), Законом України Про будівельні норми від 05.11.2009 року № 1704-VI, Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 5 квітня 2007 року № 877-V (далі - Закон №877-V), Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 5 квітня 2007 року № 877-V (далі - Закон №877-V), Законом України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VIII (далі - Закон №889-VIII ) та іншими законами України, актами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, а також іншими нормативно-правовими актами.

Частиною 2 статті 1 Закону № 889-VIII передбачено, що державний службовець - це громадянин України, який займає посаду державної служби в органі державної влади, іншому державному органі, його апараті (секретаріаті) (далі - державний орган), одержує заробітну плату за рахунок коштів державного бюджету та здійснює встановлені для цієї посади повноваження, безпосередньо пов'язані з виконанням завдань і функцій такого державного органу, а також дотримується принципів державної служби.

Пунктом 1 частини 1 статті 8 Закону № 889-VIII визначено, що державний службовець зобов'язаний дотримуватися Конституції та законів України, діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 статті 36 Закону № 889-VIII визначено, що особа призначена на посаду державної служби вперше, публічно складає Присягу державного службовця такого змісту: "Усвідомлюючи свою високу відповідальність, урочисто присягаю, що буду вірно служити Українському народові, дотримуватися Конституції та законів України, втілювати їх у життя, поважати та охороняти права, свободи і законні інтереси людини і громадянина, честь держави, з гідністю нести високе звання державного службовця та сумлінно виконувати свої обов'язки".

Пунктом 1.3. Посадової інструкції головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Чернівецькій області затвердженої Головою державної архітектурно-будівельної інспекції України ОСОБА_7 12.06.2017 року (далі - Посадова інструкція) передбачено, що інспектор у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету міністрів України, іншими актами законодавства, Положенням про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України (далі - Держархбудінспекція), наказами Мінрегіону та Держархбудінспекції, Положенням про територіальний орган, Положення про відділ, цією посадовою інструкцією.

Пунктом 3.1.6. Посадової інструкції визначено, що інспектор має право одержувати в установленому законодавством порядку від державних органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності, їх посадових осіб, а також громадян та громадських об'єднань інформацію, документи і матеріали, необхідні для виконання покладених на неї завдань і функцій. (т.1 а. с.186-189).

Спеціальним законом, який регулює спірні правовідносини є Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17 лютого 2011 року № 3038-VI (далі - Закон-№ 3038-VI), яким встановлено правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Статтею 3 Закону № 3038-VI визначено, що відносини у сфері містобудівної діяльності регулюються Конституцією України, Цивільним, Господарським і Земельним кодексами України, цим Законом, законами України "Про Генеральну схему планування території України", "Про основи містобудування", "Про архітектурну діяльність", "Про комплексну реконструкцію кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду", "Про землеустрій", іншими нормативно-правовими актами.

Особливості регулювання містобудівної діяльності на територіях, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, у межах зони відчуження та зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, визначаються Законом України "Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Якщо міжнародним договором України, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені цим Законом, то застосовуються правила міжнародного договору України.

Відповідно п. 8 ч. 1 ст. 1 Закону № 3038-VI містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

Згідно ст. 26 Закону-№ 3038-VI забудова територій здійснюється шляхом розміщення об'єктів будівництва.

Суб'єкти містобудування зобов'язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об'єктів.

Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону.

Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

Проектування та будівництво об'єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів; 6) реєстрація права власності на об'єкт містобудування.

Відповідно ст. 29 Закону-№ 3038-VI (у редакції чинній на момент одержання позивачем містобудівних умов та обмежень від 17.07.2012 року № 220/12) фізична або юридична особа, яка подала до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати вихідні дані для проектування об'єкта будівництва.

Вихідні дані повинні міститися у повному обсязі в загальнодоступній містобудівній документації на місцевому рівні.

Основними складовими вихідних даних є: містобудівні умови та обмеження; завдання на проектування, що визначають обґрунтовані вимоги замовника до планувальних, архітектурних, інженерних і технологічних рішень та властивостей об'єкта містобудування, його основних параметрів, вартості та організації його будівництва і складаються з урахуванням містобудівних умов та обмежень, технічних умов.

Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі.

Перелік об'єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, визначає центральний орган виконавчої влади з питань будівництва, містобудування та архітектури.

Спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Розгляд заяви та надання вихідних даних або прийняття рішення про відмову у видачі вихідних даних здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви.

Рішення про відмову у видачі вихідних даних приймається у разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

За наявності плану зонування або детального плану території містобудівні умови та обмеження надаються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури.

До містобудівних умов та обмежень можуть включатися вимоги щодо архітектурних та інженерних рішень.

Склад, зміст, порядок надання містобудівних умов та обмежень визначаються центральним органом виконавчої влади з питань будівництва, містобудування та архітектури.

Вихідні дані є чинними до завершення будівництва об'єкта. Зміни до вихідних даних можуть вноситися тільки за згодою замовника.

Процедуру надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст визначено Порядком надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 № 109 (далі - Порядок №109), який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 2 липня 2011 року за № 912/19650, (чинним на момент одержання позивачем містобудівних умов та обмежень від 17.07.2012 року № 220/12).

Пунктом 1.1. Порядку №109 передбачено, що цей порядок визначає процедуру надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст.

Згідно п. 2.1. Порядку №109 містобудівні умови та обмеження є основною складовою вихідних даних.

Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом семи робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви разом із документами, передбаченими пунктом 2.2 цього розділу, у порядку, встановленому Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Пунктом 2.2. Порядку № 109 передбачено, що для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовником додаються:

засвідчена в установленому порядку копія документа про право власності (користування) земельною ділянкою;

ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки (у довільній формі); викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000;

кадастрова довідка з містобудівного кадастру (у разі наявності);

черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру - за умови відсутності містобудівного кадастру);

фотофіксація земельної ділянки (з оточенням);

містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об'єкта будівництва.

Відповідно пункту 2.4. Порядку №109 розгляд заяви, надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх видачі здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури у порядку, встановленому Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.

Відмова у видачі містобудівних умов та обмежень або внесення змін до них з відповідним обґрунтуванням надається уповноваженим органом містобудування та архітектури у строк, визначений пунктом 2.1 цього розділу.

Таким чином, законодавець чітко визначив, що єдиною підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень може бути лише невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.

Пунктом 2.5. Порядку №109 передбачено, що містобудівні умови та обмеження складаються у двох примірниках. Перший примірник надається замовнику, а другий постійно зберігається в уповноваженому органі містобудування та архітектури, який їх видав.

Містобудівні умови та обмеження вносяться до містобудівного кадастру уповноваженим органом містобудування та архітектури або утвореними у його складі службами містобудівного кадастру (у разі наявності).

Відповідно п. 3.2. Порядку №109 текстова частина містобудівних умов та обмежень містить розділи: "Загальні дані"; "Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки".

У відповідності з п. 3.33 Порядку №109 Розділ "Загальні дані" містить: а) назву об'єкта будівництва; б) інформацію про замовника; в) наміри забудови; г) адресу будівництва або місце розташування об'єкта; ґ) документ, що підтверджує право власності або користування земельною ділянкою (крім випадків, передбачених пунктом 2.3 розділу II цього Порядку); д) площу земельної ділянки; е) цільове призначення земельної ділянки; є) посилання на містобудівну документацію (у разі наявності); ж) функціональне призначення земельної ділянки; з) основні техніко-економічні показники об'єкта будівництва.

Згідно п. 3.4. Порядку №109 розділ "Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки" містить: а) граничнодопустиму висоту будівель; б) максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки; в) максимально допустиму щільність населення (для житлової забудови); г) відстані від об'єкта, який проектується, до меж червоних ліній та ліній регулювання забудови; ґ) планувальні обмеження (зони охорони пам'яток культурної спадщини, зони охоронюваного ландшафту, межі історичних ареалів, прибережні захисні смуги, санітарно-захисні та інші охоронювані зони); д) мінімально допустимі відстані від об'єктів, які проектуються, до існуючих будинків та споруд; е) охоронювані зони інженерних комунікацій; є) вимоги до необхідності проведення інженерних вишукувань згідно з державними будівельними нормами ДБН А.2.1-1-2008 "Інженерні вишукування для будівництва"; ж) вимоги щодо благоустрою з урахуванням положень Закону України "Про благоустрій населених пунктів"; з) забезпечення умов транспортно-пішохідного зв'язку; и) вимоги щодо наявності місць для постійного зберігання автотранспорту; і) вимоги щодо охорони культурної спадщини з урахуванням положень Закону України "Про охорону культурної спадщини"; ї) вимоги щодо архітектурних та інженерних рішень.

Статтею 2 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 5 квітня 2007 року № 877-V (далі - Закон №877-V) визначено, що дія цього Закону поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів валютного контролю, митного контролю на кордоні, державного експортного контролю, контролю за дотриманням бюджетного законодавства, банківського нагляду, державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції, державного нагляду (контролю) в галузі телебачення і радіомовлення.

Заходи контролю здійснюються органами Державної фіскальної служби (крім митного контролю на кордоні), державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки (крім здійснення державного нагляду за провадженням діяльності з джерелами іонізуючого випромінювання, діяльність з використання яких не підлягає ліцензуванню), державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду у сфері господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім діяльності з переказу коштів, фінансових послуг з ринку цінних паперів, похідних цінних паперів (деривативів) та ринку банківських послуг), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації - з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації.

Зазначені у частині четвертій цієї статті органи, що здійснюють державний нагляд (контроль) у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зобов'язані забезпечити дотримання вимог статті 1, статті 3, частин першої, четвертої, шостої - восьмої, абзацу другого частини десятої, частин тринадцятої та чотирнадцятої статті 4, частин першої - четвертої статті 5, частини третьої статті 6, частин першої - четвертої та шостої статті 7, статей 9, 10, 19, 20, 21, частини третьої статті 22 цього Закону.

Згідно ст. 3 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за принципами, зокрема об'єктивності та неупередженості здійснення державного нагляду (контролю), неприпустимості проведення перевірок суб'єктів господарювання за анонімними та іншими безпідставними заявами, а також невідворотності відповідальності осіб за подання таких заяв.

Абзацом 7 ч. 1 ст. 6 Закону №877-V передбачено, що перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи органів державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки. Суб'єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), якщо вони не пред'явили документи, передбачені цим абзацом.

Частинами 1-2 ст. 7 Закону №877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові і засвідчується печаткою.

Відповідно ч. 6 ст. 7 Закону №877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб'єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб'єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.

Якщо суб'єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.

Зауваження суб'єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід'ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).

У разі відмови суб'єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.

Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).

Згідно ч. 1 ст. 8 Закону №877-V орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право: вимагати від суб'єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог законодавства; вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю); відбирати зразки продукції, призначати експертизу, одержувати пояснення, довідки, документи, матеріали, відомості з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), у випадках та порядку, визначених законом; надавати (надсилати) суб'єктам господарювання обов'язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків; застосовувати санкції до суб'єктів господарювання, їх посадових осіб та вживати інших заходів у межах та порядку, визначених законом.

Частиною 2 ст. 8 Закону №877-V передбачено, що органи державного нагляду (контролю) та їх посадові особи під час здійснення заходів державного нагляду (контролю) зобов'язані, зокрема: повно, об'єктивно та неупереджено здійснювати державний нагляд (контроль) у межах повноважень, передбачених законом; дотримуватися ділової етики у взаємовідносинах із суб'єктами господарювання, утримуватися від необґрунтованих висновків щодо відповідності поведінки суб'єктів господарювання вимогам законодавства, неправомірного та необґрунтованого застосування санкцій до суб'єктів господарювання; не допускати здійснення заходів державного нагляду (контролю) та інших заходів, що не відповідають або не встановлені цим Законом.

Відповідно ст. 9 Закону №877-V шкода, завдана фізичній чи юридичній особі незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю посадової або службової особи органу державного нагляду (контролю), відшкодовується за рахунок коштів відповідних бюджетів, передбачених для фінансування цього органу, незалежно від вини такої посадової або службової особи.

Посадова або службова особа органу державного нагляду (контролю) несе відповідальність у порядку регресу в розмірі виплаченого з відповідного бюджету відшкодування у зв'язку з незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю такої посадової або службової особи.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) несе відповідальність, встановлену законом, за невнесення або внесення недостовірних відомостей чи відомостей не в повному обсязі про здійснені заходи державного нагляду (контролю) до інтегрованої автоматизованої системи державного нагляду (контролю).

Згідно ст. 12 Закону №877-V невиконання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виявлених під час здійснення заходу державного нагляду (контролю), тягне за собою застосування до суб'єкта господарювання штрафних санкцій у порядку, встановленому законом.

У разі застосування санкцій за порушення вимог законодавства, зокрема, якщо законом передбачаються мінімальні та максимальні розміри санкцій, враховується принцип пропорційності порушення і покарання. Санкція, що застосовується до суб'єкта господарювання при першому порушенні, не може бути вищою за мінімальну санкцію, передбачену відповідним законом.

У разі несплати суб'єктом господарювання застосованої до нього штрафної санкції за результатами здійснених заходів державного нагляду (контролю) протягом 15 календарних днів з дня вручення або направлення розпорядчого документа в порядку, передбаченому абзацами дванадцятим і тринадцятим частини дев'ятої статті 7 цього Закону, якщо розпорядчі документи не були оскаржені до органу державного нагляду (контролю) та/або в судовому порядку та залишені в силі, сума санкції стягується в судовому порядку.

Суб'єкт господарювання, посадові особи суб'єкта господарювання - юридичної особи не несуть відповідальності за відмову надавати пояснення щодо діяльності суб'єкта господарювання.

Судом встановлено та не заперечувалось сторонами, що до заяви про надання містобудівних умов та обмеження забудови (заява № 05/07/12 від 05.07.2012 року) позивачем додані наступні документи, зокрема: - копія статуту ЖБК Вільде-22 ; - копія виписки з Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб-підприємців серії ААБ № 208365 від 06.12.2011 року; - копія довідки АА № 438608 з Єдиного державного реєстру підприємців та організацій України (ЄДРПОУ); - нотаріально засвідчена копія правовстановлюючого документа на нерухоме майно на АДРЕСА_3; - нотаріально засвідчена копія договору оренди землі № 7815 від 17.05.2012 року; - історико - містобудівне обґрунтування забудови ділянки під багатоквартирний житловий будинок із влаштуванням у рівні першого поверху автостоянки на АДРЕСА_3 у м. Чернівці; - копія погодження історико - містобудівного обґрунтування Міністерством культури України від 04.07.2012 року № 22-1717/9; - копія витягу з протоколу засідання експертної ради УМНС України в Чернівецькій області за № 9/6/2876 від 27.05.2011 року; - проект розрахунку інсоляції (том 1 з додатком до нього), розроблений ТОВ Цивільпромпроект ; - довіреність на представництво від 18.06.2012 року.

Заява про намір забудови. Договір оренди землі № 7815 від 17 липня 2012 року, який укладено між Чернівецькою міською радою та ЖБК Вільде-22 . Пунктом 1.1 вказаного договору визначено, що на підставі рішення 23 сесії Чернівецької міської ради VІ скликання від 26.04.2012 року № 492 орендодавець надає, орендар приймає в строкове користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, яка знаходиться у м. Чернівцях на АДРЕСА_3. Кадастровий план земельної ділянки ЖБК Вільде 22 по АДРЕСА_3, м. Чернівці (Експлікація). Акт встановлення поворотних точок - план земельної ділянки М 1:500 ЖБК Вільде 22 по АДРЕСА_3 м. Чернівці. План зовнішніх меж земельної ділянки, яка надається в оренду для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку ЖБК Вільде 22 по АДРЕСА_3 м. Чернівці. Фотофіксація земельної ділянки з оточенням, а також Оцінка забудови та аналіз існуючого стану М 1:200 (викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:200 виготовлена на підставі Історико-містобудівного обґрунтування, виготовлена ПП АРХЕОТЕКСТОС щодо забудови ділянки багатоквартирного житлового будинку з влаштуванням у рівні першого поверху автостоянки на АДРЕСА_3 м. Чернівці. Історико-містобудівне обґрунтування забудови ділянки під багатоквартирний житловий будинок із влаштуванням у рівні першого поверху автостоянки на АДРЕСА_3 м. Чернівці. Ескізний проект Багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями соціального призначення по АДРЕСА_3 м. Чернівці - із архітектурними рішеннями, пояснювальними записками, вихідними даними, результатами розрахунку, тобто містобудівний розрахунок з техніко - економічними показниками запланованого об'єкта будівництва по АДРЕСА_3 м. Чернівці. Заява про намір забудови, правовстановлюючі документи ЖБК Вільде 22 , договір про поділ майна, витяг з реєстру про реєстрацію права власності на нерухоме майно, яке поділено в натурі АДРЕСА_3. Погодження Міністерства Культури України. Витяг з протоколу засідання експертної ради УМНС України в Чернівецькій області та інші. (том 2 а. с. 3 - 132, т. 3 а. с. 10-182).

З урахуванням досліджених судом доказів встановлено, що містобудівна документація на підставі, яких видано містобудівні умови та обмеження від 17.07.2012 року №20/12, які є предметом дослідження у цій справі видані відповідно до вимог чинного на той час містобудівного законодавства, які пройшли експертизу ДП УКРДЕРЖБУДЕКСПЕРТИЗА , експертний звіт № 26-1326-13 від 07.11.2013 року, які стали підставою реєстрації Декларації про початок виконання будівельних робіт Будівництво багатоквартирного житлового будинку в комплексі з магазином та автостоянкою на рівні першого поверху по вул.. І Вільде, 22 в м. Чернівці. (т.1 а. с. 42-129)

Із змісту п. 3.4. Порядку № 109 видно, що відсутній обов'язок зазначати конкретні положення нормативних актів та відомості, які базуються на відповідних розрахунках, оскільки такі дії здійснюються на стадії розробки містобудівних умов та обмежень забудови ділянки, а в самих містобудівних умовах та обмеженнях вже мають зазначатися відповідні показники та вимоги до забудов.

Відповідно ч. 1 ст. 11 Закону України Про будівельні норми від 05.11.2009 року №1704-VI застосування будівельних норм або їх окремих положень є обов'язковим для всіх суб'єктів господарювання незалежно від форми власності, які провадять будівельну, містобудівну, архітектурну діяльність та забезпечують виготовлення продукції будівельного призначення. Міжнародні, регіональні та національні (державні) будівельні норми, правила, стандарти інших держав застосовуються в Україні відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.

Таким чином, суд звертає увагу, що дотримання ДБН, є обов'язковим незалежно від того чи зазначені відповідні вимоги/показники в МУО взагалі та/або зазначено загальне посилання на такі ДБН чи їх положення. Водночас не зазначення у конкретних даних, не може свідчити про порушення чинного законодавства України та наявності підстав для їх скасування.

З цього приводу суд зазначає, що посадовими особами відповідача не надано доказів про те, що під час перевірки було витребувано від органів державної влади, фізичних та юридичних осіб документи і матеріали щодо предмета перевірки, про те, що отримали інформацію з автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів та баз даних, створених органами державної влади; залучали до здійснення нагляду фахівців підприємств, установ, організацій, контрольних і фінансових органів.

Також, відповідач, його посадові особи зазначаючи в Акті перевірки дотримання законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил нібито про виявлені порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, вчинених об'єктами нагляду, однак не прийняли рішення про видачу припису, який є обов'язковий до виконання об'єктами нагляду, приписи про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; не прийняли рішення про зупинення дії рішень, прийнятих об'єктами нагляду відповідно до визначених цим Законом повноважень, не встановили винних осіб об'єкту нагляду, які б могли бути притягнуті до відповідальності за вчинені правопорушення, як передбачено Законом.

Щодо посилання відповідача на генеральний план в Акті перевірки, суд зазначає наступне. Генеральний план є лише концепцією (загальним баченням) розвитку міста, а вся детальна інформація про допустимі види забудов на тих чи інших ділянках міститься у інших рішеннях, які затверджені органом місцевого самоврядування.

При цьому, жодних заборон на будівництво у вказаній зоні такого об'єкта будівництва змішаного типу, як багатоповерховий житловий будинок в комплексі з магазинами та автостоянкою, генеральний план м. Чернівці не містить.

А за таких обставин, висновки Відповідача про невідповідність намірів забудови земельної ділянки містобудівній документації не відповідають дійсності, та спростовуються матеріалами справи.

Згідно п. 32 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2015 р. N 698 якщо рішення об'єкта нагляду порушує вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, таке рішення скасовується або його дія зупиняється в разі можливості усунення виявлених порушень.

Про скасування або зупинення дії рішення об'єкта нагляду головним інспектором будівельного нагляду приймається рішення за формою згідно з додатком 6, яке надсилається об'єкту нагляду протягом трьох робочих днів з дати його прийняття рекомендованим листом з описом вкладення з повідомленням про вручення.

Інформація про скасування або зупинення дії рішення об'єкта нагляду оприлюднюється на офіційному веб-сайті Держархбудінспекції.

У разі зупинення дії рішення об'єкт нагляду вживає заходів щодо усунення порушень, зазначених у рішенні про зупинення, та про результати повідомляє головному інспектору будівельного нагляду, який прийняв таке рішення.

Суд звертає увагу, що за загальним правилом рішення об'єкта нагляду, яке порушує вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, зупиняється, і лише у випадку неможливості усунення виявлених порушень - скасовується.

Однак в оскаржуваному рішенні відповідача № 46 не наведено обґрунтованих мотивів неможливості усунення виявлених порушень, чим недотримані приписи п. 32 Порядку № 698.

Під час судового розгляду відповідач, його посадові особи також не надали суду належних, допустимих, достовірних, достатніх доказів того, що зазначені головними інспекторами будівельного нагляду порушення є саме тими порушеннями, які не можливо усунути.

Європейський суд з прав людини у рішенні від 05.01.2000 року у справі Beyeler проти Італії зазначив, що будь-яке втручання органу влади у захищене право не суперечитиме загальній нормі, викладеній у першому реченні ч. 1 ст. 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, лише якщо забезпечено справедливий баланс між загальним інтересом суспільства та вимогам захисту основоположних прав конкретної особи. Питання щодо того, чи було забезпечено такий справедливий баланс, стає актуальним лише після того, як встановлено, що відповідне втручання задовольнило вимогу законності і не було свавільним.

Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що прийняття рішення про скасування є крайнім заходом, який застосовується у разі неможливості усунення виявлених порушень.

Враховуючи наведені при скасуванні дії Містобудівних умов та обмежень №220/12 від 17.07.2012 року, наданих позивачу за відсутності правових підстав для таких дій, неврахована можливість зупинення дії Містобудівних умов та обмежень №220/12 від17.07.2012 року, відповідачем порушено принцип належного врядування, не дотримано необхідний баланс між будь-якими несправедливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані заходи результатів державного нагляду.

За таких обставин, позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Стаття 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із ст. 129 Конституції України однією із основних засад судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до положень, закріплених ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Статтею 73 КАС України передбачено належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Згідно статей 74-76 КАС України суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Як зазначено ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно ч. ч. 1-3 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Таким чином, враховуючи вищезазначені норми законодавства, встановлені обставини справи, невідповідність дій відповідача до вимог Законів України, суд вважає, що адміністративний позов слід задовольнити в повному обсязі.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З матеріалів справи видно, що за подання вказаного позову позивачем сплачено судовий збір у розмірі 3524,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 22 від 06.06.2018 року. (а. с. 7).

Оскільки, позов задоволено повністю, суд присуджує на користь позивача судові витрати (судовий збір) у сумі 3524,00 грн., за рахунок бюджетних асигнувань Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Чернівецькій області.

Враховуючи вищевикладене, керуючись ст. ст. 2, 5, 9, 72-80, 90, 139, 241-246, 250, 255 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати Рішення Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Чернівецькій області від 08.09.2017 року № 46 "Про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для будівництва об'єкту "Будівництво багатоквартирного житлового будинку в комплексі з магазинами та автостоянкою на рівні першого поверху на АДРЕСА_3 в м. Чернівці" від 17.02.2012 року № 220/12 .

3. Стягнути на користь Житлово-будівельний кооператив "Вільде-22" (58000, м. Чернівці, вул. Каспрука Павла, будинок 14, квартира 1, код ЄДРПОУ 37977943) судовий збір у сумі 3524,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Чернівецькій області (58001, м. Чернівці, вулиця Пауля Целана, 11, код ЄДРПОУ 37471912)

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Повне найменування учасників процесу:

Позивач: - Житлово-будівельний кооператив "Вільде-22" (58000, м. Чернівці, вул. Каспрука Павла, будинок 14, квартира 1, код ЄДРПОУ 37977943).

Відповідач: - Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Чернівецькій області (58001, м. Чернівці, вулиця Пауля Целана, 11, код ЄДРПОУ 37471912).

Третя особа: Департамент містобудування та земельних відносин виконавчого комітету Чернівецької міської ради (58000, м. Чернівці, вулиця Б.Хмельницького, 64-А, код ЄДРПОУ 36068147)

Суддя П.Д. Дембіцький

Дата ухвалення рішення18.01.2019
Оприлюднено20.01.2019
Номер документу79261439
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —824/533/18-а

Рішення від 18.01.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Дембіцький Павло Дмитрович

Ухвала від 01.10.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Дембіцький Павло Дмитрович

Ухвала від 18.09.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Дембіцький Павло Дмитрович

Ухвала від 27.06.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Дембіцький Павло Дмитрович

Ухвала від 13.06.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Дембіцький Павло Дмитрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні