Постанова
від 15.01.2019 по справі 815/2544/17
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 січня 2019 р.м.ОдесаСправа № 815/2544/17

Категорія: 5 Головуючий в 1 інстанції: Стефанов С. О. Місце ухвалення: м. Одеса

Дата складання повного тексту: 08.10.18

Судова колегія П'ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого - Бітова А.І.

суддів - Лук'янчук О.В.

- Ступакової І.Г.

в зв'язку з неприбуттям учасників процесу в судове засідання справа розглянута згідно п.2 ч.1 ст. 311 КАС України,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Міністерства аграрної політики та продовольства України на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2018 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Шабо" до Міністерства аграрної політики та продовольства України, Державної казначейської служби України, треті особи Управління агропромислового розвитку Білгород-Дністровської районної державної адміністрації Одеської області, Департамент агропромислового розвитку Одеської обласної адміністрації про стягнення компенсації за бюджетною програмою,

В С Т А Н О В И Л А :

У травні 2017 року товариство з обмеженою відповідальністю (далі ТОВ) "Агрофірма Шабо" звернулося до суду з адміністративним позовом до Міністерства аграрної політики та продовольства (далі Мінагрополітики) України, Державної казначейської служби (далі ДКС) України, треті особи Управління агропромислового розвитку Білгород-Дністровської районної державної адміністрації Одеської області, Департамент агропромислового розвитку Одеської обласної адміністрації про:

- визнання протиправною бездіяльності Мінагрополітики України щодо не спрямування бюджетних коштів на погашення бюджетної кредиторської заборгованості за бюджетними зобов'язаннями, зареєстрованими в органах Казначейства та тими, що не взяті на облік, в розмірі 13 758 542,10 грн. за програмою "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними", для перерахування на рахунки ТОВ "Агрофірма "Шабо";

- стягнення з Державного бюджету України на його користь компенсацію за бюджетною програмою по КПКВ 2801350 "Закладання і нагляд за молодими садами, виноградниками та ягідниками" і не отримані ним в повному обсязі кошти в розмірі 13 758 542,10 грн. шляхом списання з наявних бюджетних програм Мінагрополітики України;

- визнання протиправною бездіяльність Мінагрополітики України по розгляду документів, переданих до Мінагрополітики України від Управління агропромислового розвитку Білгород-Дністровської районної адміністрації щодо відшкодування товариству витрат з придбання обладнання, механізмів і техніки, понесених товариством у 2014 році в розмірі 5 112 766,67 грн.

- зобов'язання Мінагрополітики України розглянути інформацію та затвердити остаточний обсяг компенсації витрат з садівництва, витрат з придбання обладнання, механізмів та техніки, понесених ТОВ "Агрофірма "Шабо" у 2014 році на суму 5 112 766,67 грн., про що прийняти відповідний наказ.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 07 серпня 2017 року адміністративний позов ТОВ "Агрофірма "Шабо" задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Мінагрополітики України щодо неспрямування бюджетних коштів на погашення бюджетної кредиторської заборгованості за бюджетними зобов'язаннями в розмірі 13 758 542,10 грн., за програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників та нагляд за ними" для перерахування на рахунки товариства.

Визнано протиправною бездіяльність Мінагрополітики України по розгляду документів, переданих до цього Міністерства від Управління агропромислового розвитку Білгород-Дністровської районної адміністрації щодо відшкодування ТОВ "Агрофірма "Шабо" витрат з придбання обладнання, механізмів і техніки, понесених ТОВ "Агрофірма "Шабо" у 2014 році в розмірі 5 112 766,67 грн.

Зобов'язано Мінагрополітики України розглянути інформацію та затвердити остаточний обсяг компенсації витрат з садівництва, витрат з придбання обладнання, механізмів та техніки, понесених у 2014 році на суму 5 112 766,67 грн., про що прийняти відповідний наказ. Зобов'язано у встановленому законодавством порядку спрямувати бюджетні кошти на погашення кредиторської заборгованості у розмірі 13 758 542,10 грн. за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" для їх подальшого перерахування на рахунки ТОВ "Агрофірма "Шабо".

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

19 грудня 2017 року постановою Одеського апеляційного адміністративного суду змінено постанову Одеського окружного адміністративного суду від 07 серпня 2017 року та викладено резолютивну частину в новій редакції:

"Адміністративний позов ТОВ "Агрофірма "Шабо" задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Мінагрополітики України щодо неспрямування бюджетних коштів на погашення бюджетної кредиторської заборгованості за бюджетними зобов'язаннями в розмірі 13 758 542,14 грн. за програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників та нагляд за ними" для перерахування на рахунки товариства.

Зобов'язати Мінагрополітики України у встановленому законодавством порядку спрямувати бюджетні кошти на погашення кредиторської заборгованості у розмірі 13 758 542,14 грн. за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" для їх подальшого перерахування на рахунки товариства.

Визнати протиправною бездіяльність Мінагрополітики України по розгляду документів переданих до Міністерства аграрної політики та продовольства України від Управління агропромислового розвитку Білгород-Дністровської районної адміністрації щодо відшкодування ТОВ "Агрофірма "Шабо" витрат з придбання обладнання, механізмів і техніки, понесених у 2014 році в розмірі 5 112 766,67 грн.

Зобов'язати Мінагрополітики України розглянути документи передані йому від Управління агропромислового розвитку Білгород-Дністровської районної адміністрації щодо відшкодування ТОВ "Агрофірма "Шабо" витрат з придбання обладнання, механізмів і техніки, понесених у 2014 році в розмірі 5 112 766,67 грн.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити."

Постановою Верховного Суду від 22 травня 2018 року постанову Одеського окружного адміністративного суду від 07 серпня 2017 року та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 19 грудня 2017 року у справі №815/2544/17 скасовано в частині зобов'язання Мінагрополітики України у встановленому законодавством порядку спрямувати бюджетні кошти на погашення кредиторської заборгованості у розмірі 6 569 100 грн. за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" для їх подальшого перерахування на рахунки ТОВ "Агрофірма "Шабо", скерувавши справу в цій частині на новий розгляд до Одеського окружного адміністративного суду. В іншій частині постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 19 грудня 2017 року у справі № 815/2544/17 та постанову Одеського окружного адміністративного суду від 07 серпня 2017 року в частині залишеній без змін постановою суду апеляційної інстанції, залишено без змін.

05 вересня 2018 року під час нового розгляду справи від позивача через канцелярію суду надійшли письмові пояснення, в яких позивач просить суд задовольнити позовні вимоги та стягнути з Державного бюджету України на користь ТОВ "Агрофірма Шабо" компенсацію за бюджетною програмою по КПКВ 2801350 "Закладання і нагляд за молодими садами, виноградниками та ягідниками" і не отримані ним в повному обсязі кошти в розмірі 6 569 100 грн., шляхом списання з наявних бюджетних програм Мінагрополітики України.

В обґрунтування вимог позивач зазначає, що при новому розгляді Одеський окружний адміністративний суд повинен врахувати позицію Верховного Суду викладену в постанові від 22 травня 2018 року. Позивач підтверджує, що розмір заборгованості, в якому Верховний Суд направив справу на новий розгляд складає 6 569 100 грн. та на дату подання цих пояснень не змінився, що підтверджується Довідкою №582 від 03 вересня 2018 року, а також банківською випискою, яка підтверджує часткове погашення заборгованості та знаходиться в матеріалах справи. Позивач також звертає увагу суду на особливість спірних правовідносин, їх складність та просить врахувати ту обставину, що кредиторська заборгованість не сплачувалася позивачу ще з 2013 року і тільки вкінці 2017 року відбулося часткове погашення заборгованості, тому спосіб захисту порушеного права потрібно визначити шляхом стягнення суми у розмірі 6 569 100 грн. оскільки практичний аспект вирішення вказаного питання шляхом стягнення з точки зору виконання судового рішення, є єдино можливим для поновлення порушених прав.

24 вересня 2018 року від представника відповідача - Мінагрополітики України через канцелярію суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого представник відповідача просить суд відмовити в частині задоволення позовних вимог щодо зобов'язання Мінагрополітики України у встановленому законодавством порядку спрямувати бюджетні кошти на погашення кредиторської заборгованості у розмірі 6 569 100 грн. за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" для їх подальшого перерахування на рахунки ТОВ "Агрофірма "Шабо", посилаючись в цілому на те, що Мінагрополітики України є центральним органом виконавчої влади, який зобов'язаний діяти на підставах і в межах, визначених законодавством. Оскільки, у Державному бюджеті України на 2017 рік, кошти передбачалися виключно на погашення кредиторської заборгованості, зареєстрованої органами Казначейства, Міністерство, у межах наданих йому повноважень, спрямувало суму зареєстрованої кредиторської заборгованості перед ТОВ "Агрофірма "Шабо" (накази від 15 листопада 2017 року №612 та від 12 грудня 2017 року № 656 "Про розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними"). Отже, Мінагрополітики України, як головним розпорядником бюджетних коштів і відповідальним виконавцем відповідної бюджетної програми, у межах бюджетних призначень, спрямовано кошти для надання державної підтримки ТОВ "Агрофірма "Шабо", як суб'єкту господарювання, який займається виноградарством, а також вчинялися дії щодо звернення до Міністерства фінансів з проханням передбачити кошти на вищезазначені цілі, а отже, Міністерством виконано обов'язки, передбачені чинним законодавством України, а тому відсутні законні підстави для задоволення позовних вимог ТОВ "Агрофірма "Шабо".

Справу розглянуто за правилами загального позовного провадження.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2018 року адміністративний позов ТОВ "Агрофірма "Шабо" до Мінагрополітики України, ДКС України, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Департамент агропромислового розвитку Одеської обласної державної адміністрації, Управління агропромислового розвитку Білгород-Дністровської районної державної адміністрації Одеської області про стягнення компенсації за бюджетною програмою - задоволено.

Стягнуто з Державного бюджету України на користь ТОВ "Агрофірма "Шабо" (код ЄДРПОУ 26568643) компенсацію за бюджетною програмою по КПКВ 2801350 "Закладання і нагляд за молодими садами, виноградниками та ягідниками" і не отримані ним в повному обсязі кошти в розмірі 6 569 100 грн., шляхом списання з наявних бюджетних програм Мінагрополітики України.

В апеляційній скарзі Мінагрополітики України ставиться питання про скасування рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2018 року, у зв'язку з тим, що воно постановлено з неправильним застосуванням норм матеріального права, з порушенням норм процесуального права, з неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи, а також що у зв'язку з тим, що висновки суду не відповідають обставинам справи.

Доводи апеляційної скарги:

- Мінагрополітики України, як головним розпорядником бюджетних коштів і відповідальним виконавцем відповідної бюджетної програми, у межах бюджетних призначень, спрямовано кошти для надання державної підтримки ТОВ "Агрофірма "Шабо", як суб'єкту господарювання, який займається виноградарством, а також вчинялися дії щодо звернення до Міністерства фінансів з проханням передбачити кошти на вищезазначені цілі, а отже, Міністерством виконано обов'язки, передбачені чинним законодавством України, а тому відсутні законні підстави для задоволення позовних вимог ТОВ "Агрофірма "Шабо".

- суд першої інстанції вийшов за межі позовних вимог ТОВ "Агрофірма "Шабо" і прийняв рішення щодо визначення порядку виконання судового рішення, а саме вирішив стягнути з Державного бюджету України на користь ТОВ "Агрофірма "Шабо" компенсацію за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" у сумі 6 569 100, 00 грн. шляхом списання з наявних бюджетних програм Мінагрополітики України, разом з тим, стягнення коштів за рахунок бюджетних програм Мінагрополітики України суперечить положенням п.7 ст. 7 Бюджетного кодексу (далі БК) України, яким встановлено принцип цільового використання бюджетних коштів - бюджетні кошти використовуються тільки на цілі, визначені бюджетним призначенням та бюджетним асигнуванням.

У відзиві ТОВ "Агрофірма Шабо" на апеляційну скаргу вказується, що суд першої інстанції прийняв законне та обґрунтоване рішення, в належний спосіб захистив права позивача. Отже, рішення суду першої інстанції не підлягає скасуванню.

Учасники справи у судове засідання не з'явилися, про час, дату та місце слухання справи повідомлені належним чином, враховуючи що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, а особиста їх участь в судовому засіданні не обов'язкова, колегія суддів у відповідності до ч.2 ст. 313 КАС України визнала можливим проводити апеляційний розгляд справи за відсутності сторін.

Згідно ч.4 ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги Мінагрополітики України, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, судова колегія приходить до наступного.

Обставини встановлені судом першої інстанції, підтверджені судом апеляційної інстанції та неоспорені учасниками апеляційного провадження.

ТОВ "Агрофірма "Шабо" є суб'єктом господарювання, який займається виноградарством і садівництвом та відповідно до п.16 пр.10 "Інші перехідні положення" ПК України, Порядку справляння збору та використання коштів на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 15 липня 2005 року №587 є також суб'єктом господарювання, якому може бути здійснено за рахунок бюджетних коштів компенсацію витрат на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства, зокрема, таких як проведення робіт із закладення насаджень, догляду за ними до вступу у плодоношення, придбання матеріалів, необхідних для проведення таких робіт, придбання саджанців, використаних для ремонту молодих насаджень.

Наказом Мінагрополітики України, Міністерства фінансів України від 22 березня 2013 року №208/417 затверджено паспорт бюджетної програми на 2013 рік за КПКВК "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" з обсягом бюджетних призначень із спеціального фонду - 100 000 000 грн.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 27 грудня 2013 року №772 "Про розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників та нагляд за ними" затверджено розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась на 01 січня 2013 року у виноградарстві і садівництві (п.1.1); розподіл коштів між суб'єктами господарювання, які займаються хмелярством, для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась на 01 січня 2013 року (п.1.2); розподіл коштів по фінансуванню галузевих науково-дослідних установ (зміцнення матеріально-технічної бази) для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась станом на 01 січня 2013 року за бюджетною програмою 2801350 Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними (п.1.3); розподіл коштів за програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними для компенсації витрат у садівництві та виноградарстві" (п.1.4).

Відповідно до п.2 Наказу №772 Мінагрополітики України доручено Департаменту фінансово-кредитної політики та бухгалтерського обліку подати в установленому порядку Державній казначейській службі України розподіли коштів Державного бюджету.

Розподілом коштів за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників та нагляд за ними для компенсації витрат у виноградарстві та садівництві", що затверджений наказом №772, вирішено виділити позивачу всього 8 7588 000 грн., в тому числі по КЕКВ 2610 - 6 655 000 грн. та по КЕКВ 3210 - 2 103 000 грн. Розподілом коштів за цією бюджетною програмою компенсовано позивачу 6 569 100 грн., в тому числі по КЕКВ 2610 - 4 969 900 грн. та по КЕКВ 3210 - 1 599 200 грн.

Відповідно до наказу Мінагрополітики України від 29 липня 2014 року № 277 "Про розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась на 01 січня 2014 року у виноградарстві, садівництві та хмелярстві по КЕКВ 2610 - 2 272 500 грн. За вказаним наказом позивачу виплачено 2 272 500 грн. відповідно, що підтверджується даними ГУ ДКСУ в Одеській області та не заперечується учасниками справи.

Згідно акту звірки взаєморозрахунків, який складений між позивачем та Головою комісії з припинення управління агропромислового розвитку Білгород-Дністровської районної державної адміністрації, а також звіту про заборгованість за бюджетними коштами, кредиторська заборгованість перед позивачем складає 13 758 542,14 грн., при цьому, зареєстрована в органах казначейства 7 189 442,14 грн., підтверджена але не зареєстрована в органах казначейської служби розмірі 6 569 100 грн., що стало підставою для звернення позивача до суду з даним повозом про стягнення зазначеної суми.

Згідно наданих документів ТОВ "Агрофірма "Шабо" за 2013 рік до районної комісії з розгляду заяв та документів суб'єктів господарювання щодо компенсації витрат на розвиток садівництва та виноградарства на отримання компенсації за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів та ягідників і нагляд за ними" були виділені кошти в сумі 6 569 100 грн. (по КЕКВ 2610 у сумі 4 969 900 грн., по КЕКВ 3210 у сумі 1 599 200 грн.) Наказом Мінагрополітики України, від 27 грудня 2013 року №772 "Про Розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними".

Наказ Мінагрополітики України про Розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів та ягідників і нагляд за ними" від 27 грудня 2013 року № 772 надійшов до управління агропромислового розвитку Білгород-Дністровської районної державної адміністрації по електронній пошті від Департаменту агропромислового розвитку Одеської обласної державної адміністрації 30 грудня 2013 року о 15:30 годині. Для реєстрації бюджетних та фінансових зобов'язань (також платіжні доручення) до Управління ДКС України у Білгород-Дністровському районі Одеської управлінням агропромислового розвитку були надані документи 30 грудня 2013 року о 17:30 годині.

Згідно отриманого листа від Управління ДКС України у Білгород-Дністровському районі Одеської області від 17 березня 2014 року №03-15/299 щодо реєстрації бюджетних фінансових зобов'язань по КПКВ 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів та ягідників і нагляд за ними" реєстрацію даного фінансового зобов'язання здійснити було не можливо у зв'язку з тим, що згідно Регламенту роботи Управління ДКС України по завершенню бюджетного періоду 2013 року останній операційний день бюджетного періоду 30 грудня 2013 року. 23 грудня 2013 року визначено останнім днем подачі до органів Казначейства підтвердних документів на реєстрацію бюджетних фінансових зобов'язань за капітальними видатками, а 25 грудня 2013 року визначено останнім днем подачі до органів Казначейства підтвердних документів на реєстрацію бюджетних фінансових зобов'язань за іншими поточними видатками, крім захищених, у 2013 році.

У зв'язку з вказаними обставинами, станом на 01 вересня 2018 рік за ТОВ "Агрофірма "Шабо" в Управлінні ДКС України у Білгород-Дністровському районі Одеської області рахується не зареєстрована кредиторська заборгованість за 2013 рік по бюджетній програмі 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" (додаток 27 до Порядку складання бюджетної звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, звітності фондами загальнообов'язкового державного соціального і пенсійного страхування) у сумі 6 569 100 грн., а саме: нагляд за насадженнями 4 969 900 грн.; за придбання техніки - 1 599 200 грн.

Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що Мінагрополітики України, як відповідальним виконавцем бюджетної програми, не вжито необхідних заходів щодо виконання своїх обов'язків з метою реалізації бюджетної програми 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними", та належним способом захисту прав позивача є стягнення з бюджету компенсації в розмірі 6 569 100 грн. шляхом списання з наявних бюджетних програм Міністерства аграрної політики та продовольства України.

Судова колегія вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 6-14, 73, 74, 77, 78 КАС України, п.18 ч.1 ст. 1, ч.4 ст. 20, ч.5 ст. 22, ч.4 ст. 23, ч.ч.1, 7 ст. 48, ч.ч.2, 21 ст. 57 БК України, п.3, 5-14 Порядку справляння збору та використання коштів на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 15 липня 2005 року №587, п.п.2.2., 2.4, 2.6 Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов'язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 02 березня 2012 року №309, якими регулюються правовідносини між сторонами.

Судова колегія не приймає до уваги доводи апелянта, виходячи з наступного.

Відносини, що виникають у процесі складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання та контролю за дотриманням бюджетного законодавства, і питання відповідальності за порушення бюджетного законодавства, а також визначаються правові засади утворення та погашення державного і місцевого боргу регулюються Бюджетним кодексом України.

Механізм справляння збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства (далі збір) в розмірах, встановлених ПК України, та використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" визначає Порядок справляння збору та використання коштів на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 15 липня 2005 року №587 (далі Порядок №587).

Відповідно п.18 ч.1 ст.1, ст. 22 БК України та п.3 Порядку №587 Міністерство аграрної політики та продовольства України є головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми

Згідно ч.5 ст. 22 БК України до повноважень головного розпорядника бюджетних коштів, зокрема, відносяться:

- отримання бюджетних призначень шляхом їх затвердження у законі про Державний бюджет України (рішенні про місцевий бюджет);

- прийняття рішення щодо делегування повноважень на виконання бюджетної програми розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня та/або одержувачами бюджетних коштів, розподіляє та доводить до них у встановленому порядку обсяги бюджетних асигнувань;

- затвердження кошторисів розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня (плани використання бюджетних коштів одержувачів бюджетних коштів), якщо інше не передбачено законодавством; розроблення проектів порядків використання коштів державного бюджету за бюджетними програмами, передбаченими ч.7 ст. 20 цього Кодексу;

- розроблення та затвердження паспортів бюджетних програм і складання звітів про їх виконання, здійснення аналізу показників виконання бюджетних програм (у разі застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі.

Відповідно до приписів п.5 Порядку №587, бюджетні кошти надаються суб'єктам господарювання, які займаються виноградарством, садівництвом і хмелярством (далі - суб'єкти господарювання), незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності для компенсації здійснених у поточному бюджетному році витрат (без урахування сум податку на додану вартість) за певними напрямами.

Згідно п.п.6-14 Порядку №587 для розгляду заяв про компенсацію та документів, поданих суб'єктами господарювання, вирішення інших питань щодо виплати компенсації за рахунок бюджетних коштів Мінагрополітики утворює комісію в установленому ним порядку.

Комісії, утворені Міністерством аграрної політики та продовольства Автономної Республіки Крим, Севастопольською міською держадміністрацією, районні та обласні комісії проводять протягом п'яти робочих днів з моменту отримання від суб'єкта господарювання документів, передбачених п.7 цього Порядку, виїзні перевірки для підтвердження фактичних обсягів робіт, виконаних відповідними суб'єктами господарювання.

На підставі поданих відповідно до п.7 цього Порядку документів та результатів виїзних перевірок комісії, утворені Міністерством аграрної політики та продовольства Автономної Республіки Крим, Севастопольською міською держадміністрацією, обласні або районні комісії визначають попередні обсяги компенсації для кожного суб'єкта господарювання з урахуванням фактичних витрат та нормативів витрат на 1 гектар, під час розрахунку яких застосовується коефіцієнт повноти виконання робіт, що визначається як відношення фактично здійснених витрат з виконання таких робіт до затвердженого нормативу витрат.

В подальшому на підставі затверджених остаточних обсягів компенсації Мінагрополітики спрямовує бюджетні кошти зокрема головному управлінню агропромислового розвитку обласної держадміністрацій, яка в свою чергу спрямовує бюджетні кошти управлінню агропромислового розвитку районної держадміністрації, а вже це управління на підставі відповідних наказів Мінагрополітики подає управлінню Казначейства реєстр підприємств і платіжні доручення на виплату компенсацій шляхом перерахування бюджетних коштів із власного реєстраційного рахунка на поточні рахунки суб'єктів господарювання, відкриті в банках.

Частиною 1 ст. 48 БК України встановлено, що розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов'язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами, враховуючи необхідність виконання бюджетних зобов'язань минулих років, узятих на облік органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Порядок здійснення реєстрації та обліку бюджетних зобов'язань розпорядників бюджетних коштів визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної бюджетної політики (ч.7 ст. 48 БК України).

Наказом Міністерства фінансів України від 02 березня 2012 року №309 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 20 березня 2012 року за №419/20732) затверджено Порядок реєстрації та обліку бюджетних зобов'язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України (далі Порядок №309).

Згідно п.2.2. Порядок №309 розпорядники бюджетних коштів протягом 7 робочих днів з дати взяття бюджетного зобов'язання подають до відповідного органу Казначейства Реєстр бюджетних зобов'язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів за формою згідно з додатком 1, а органи Казначейства звіряють поданий розпорядником Реєстр та підтвердні документи на предмет відповідності даних, уключених до Реєстру.

Згідно п.2.4. Порядку №309, розпорядники бюджетних коштів протягом 7 робочих днів з дати прийняття ними до виконання бюджетного фінансового зобов'язання, якщо інше не передбачено бюджетним зобов'язанням, подають до відповідного органу Казначейства Реєстр фінансових зобов'язань за формою згідно з додатком 2 на паперових (у двох примірниках) та електронних носіях, а також оригінали документів або їх копії, засвідчені в установленому порядку, що підтверджують факт узяття бюджетного зобов'язання та бюджетного фінансового зобов'язання.

Після перевірки підтвердних документів по одному примірнику Реєстру та/або Реєстру фінансових зобов'язань і заявки на видачу готівки та перерахування коштів на вкладні рахунки повертаються розпоряднику бюджетних коштів, а інші примірники цих документів залишаються на зберіганні в органі Казначейства. Форма заявки на видачу готівки та перерахування коштів на вкладні рахунки затверджується Мінфіном.

Документи, що підтверджують факт узяття бюджетного зобов'язання та/або бюджетного фінансового зобов'язання, повертаються розпоряднику з відміткою зареєстровано та взято на облік (п.2.6. Порядку №309).

Враховуючи положення наведених норм, судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції, що Мінагрополітики України як головний розпорядник бюджетних коштів та відповідальний виконавець бюджетної програми зобов'язане спрямувати бюджетні кошти для компенсації витрат для їх подальшого перерахування на поточні рахунки суб'єктів господарювання, в тому числі і на погашення бюджетної кредиторської заборгованості.

Як вбачається з матеріалів справи, п.1.4 Наказу Мінагрополітики України від 22 грудня 2013 року №772 було затверджено розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників нагляд за ними", відповідно до якого ТОВ "Агрофірма Шабо" передбачено кошти у сумі - 6 569 100 грн.

Зазначені кошти розподілами відкритих асигнувань №1415 від 27 грудня 2013 року з рахунку Мінагрополітики України №90721280000001 в повному обсязі були спрямовані до Департаменту агропромислового розвитку Одеської обласної державної адміністрації.

Підтвердженням даного фінансування є виписка ДКС України з рахунку відкритих асигнувань за узагальненими показниками спеціального фонду Державного бюджету України № 90721880000001 за період з 30 грудня 2013 року по 30 грудня 2013 року (т.6, а.с. 121).

Таким чином, матеріалами справи підтверджено факт наявності кредиторської заборгованості за програмою КПКВ 2801350 в сумі 6 569 100 грн., яка рахується за позивачем та яка зареєстрована в органах Казначейства, що доводить протиправну бездіяльність Мінагрополітики України, яка виразилась у не спрямуванні бюджетних коштів на погашення бюджетної кредиторської заборгованості в розмірі 6 569 100 грн, зареєстрованої в органах Казначейства, за програмою "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників та нагляд за ними" для перерахування на рахунки підприємства.

Судова колегія не приймає доводи апелянта про те, що стягнення коштів за рахунок бюджетних програм Мінагрополітики України суперечить положенням п.7 ст. 7 БК України, оскільки бюджетні кошти використовуються тільки на цілі, визначені бюджетним призначенням та бюджетним асигнуванням, виходячи з наступного.

Відповідно абз.2 ч.21 ст. 57 БК України бюджетні зобов'язання за бюджетними програмами спеціального фонду державного бюджету, не передбаченими проектом закону про Державний бюджет України на наступний бюджетний період, поданим на розгляд до Верховної Ради України, головні розпорядники бюджетних коштів зобов'язані виконати до кінця поточного бюджетного періоду в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень до спеціального фонду бюджету, не допускаючи наявності за такими зобов'язаннями кредиторської заборгованості на початок наступного бюджетного періоду.

Згідно п.7 ч.5 ст. 22 БК України, головний розпорядник бюджетних коштів здійснює управління бюджетними коштами у межах встановлених йому бюджетних повноважень та оцінку ефективності бюджетних програм, забезпечуючи ефективне, результативне та цільове використання бюджетних коштів, організацію та координацію роботи розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів у бюджетному процесі.

Частиною 4 ст. 20 БК України передбачено, що відповідальний виконавець бюджетних програм у процесі їх виконання забезпечує цільове та ефективне використання бюджетних коштів протягом усього строку реалізації відповідних бюджетних програм у межах визначених бюджетних призначень.

Аналізуючи положення вищенаведених норм, судова колегія приходить до висновку, що Мінагрополітики України, як відповідальним виконавцем бюджетної програми, не вжито необхідних заходів щодо виконання своїх обов'язків з метою реалізації бюджетної програми 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними".

Згідно ч.4 ст. 23 БК України витрати спеціального фонду бюджету мають постійне бюджетне призначення, яке дає право провадити їх виключно в межах і за рахунок фактичних надходжень спеціального фонду бюджету (з дотриманням вимог ч.2 ст. 57 цього Кодексу), якщо цим Кодексом та/або законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) не встановлено інше.

Частиною 2 ст. 57 БК України передбачено, що на кінець бюджетного періоду центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету та щодо субвенцій із спеціального фонду державного бюджету на рахунках спеціального фонду місцевих бюджетів для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення.

Крім того, Додатком № 3 до Закону України Про Державний бюджет України на 2017 рік (прийнятим 21 грудня 2016 року №5000) у розділі - Розподіл видатків Державного бюджету України на 2017 рік за кодом 2801350 (код функціональної класифікації 0421) Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними по загальному фонду передбачені видатки на суму 75 млн. грн.

Також, Законом України "Про Державний бюджет України на 2018 рік" (із змінами) Мінагрополітики України передбачені видатки в обсязі 10 715 072,2 млн.грн., з них за програмами підтримки розвитку АПК - 4 232,0 млн.грн., в тому числі: 2801350 "Державна підтримка розвитку, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" - 400 млн.грн.

Таким чином, судова колегія приходить до висновку, що Мінагрополітики України всупереч вказаним вимогам законодавства не здійснило ТОВ "Агрофірма "Шабо" компенсацію заборгованості в розмірі 6 569 100 грн. за кодом програмної класифікації видатків 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними", сам факт розподілу в 2013 році бюджетних коштів Міністерством до органів Казначейства не доводить виконання ним в повному обсязі покладених на нього Порядком №587 та Бюджетним кодексом України обов'язків.

За таких обставин, судова колегія вважає правильним висновок суду першої інстанції про необхідність стягнення з Державного бюджету України на користь ТОВ "Агрофірма "Шабо" компенсації, за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними", саме шляхом списання з наявних бюджетних програм Мінагрополітики України.

Аналогічна позиція викладена в постанові Верховного Суду по даній справі.

Інші доводи апеляційної скарги зроблених висновків не спростовують, та є тотожними заперечень до адміністративного позову, факти та мотивування яких повністю спростовуються матеріалами справи та обставинами, які повно та об'єктивно були встановлені судом першої інстанції при вирішенні спірного питання.

Судова колегія не змінює розподіл судових витрат (ст. 139 КАС України).

Враховуючи все вищевикладене, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 308, 311, п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, судова колегія, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Міністерства аграрної політики та продовольства України залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2018 року залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 21 січня 2019 року.

Головуючий: Бітов А.І. Суддя: Суддя: Лук'янчук О.В. Ступакова І.Г.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.01.2019
Оприлюднено21.01.2019
Номер документу79281454
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/2544/17

Ухвала від 04.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 03.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 02.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 06.04.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 06.04.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Постанова від 19.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 17.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 05.06.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 25.03.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 26.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні