ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 січня 2019 року№ 857/1250/18 Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді - Качмара В.Я.,
суддів - Курильця А.Р., Мікули О.І.,
при секретарі судового засідання - Чопко Ю.Т.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Львові апеляційну скаргу Всеукраїнського об'єднання Свобода на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 26 червня 2018 року у справі №819/150/18 (суддя Осташ А.В., рішення ухвалене о 13/30 год, м.Тернопіль, повний текст складено 5 липня 2018 року) за позовом ОСОБА_1 до Тернопільської міської виборчої комісії та Всеукраїнського об'єднання Свобода , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, - ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 і ОСОБА_5, про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування постанов, -
ВСТАНОВИВ:
У січні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом до Тернопільської міської виборчої комісії (далі - МВК) та Всеукраїнського об'єднання Свобода (далі - ВО Свобода ) в якому, з урахуванням заяв про збільшення та уточнення позовних вимог (т.1 а.с.72-74; т.2 а.с.31-32, 47-48), просив:
визнати протиправними дії МВК по завершенню перевірки дотримання вимог статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад (далі - Закон) при ініціюванні відкликання депутата Тернопільської міської ради (далі - Міська рада) ОСОБА_1 та, як наслідок, по складанню протоколу про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Міської ради ОСОБА_1 від 25.01.2018 (далі - Протокол);
визнати протиправною та скасувати постанову МВК Про звернення до вищого керівного органу Всеукраїнського об'єднання Свобода , місцева організація якої висунула депутата Тернопільської місцевої ради ОСОБА_1, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою від 25.01.2018 №11 (далі - Постанова №11);
визнати протиправними дії МВК щодо здійснення вибіркової перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться у підписних листах, узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання та завершення перевірки дотримання вимог статей 38-40 Закону при ініціюванні відкликання депутата Міської ради ОСОБА_1 та, як наслідок, по складанню Протоколу;
визнати протиправним та скасувати рішення ІІІ Етапу ХХХІХ З'їзду політичної партії ВО Свобода Про відкликання депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою від 27 січня 2018 року №10 (далі - Рішення №10);
визнати протиправною та скасувати постанову МВК Про визнання ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 обраними депутатами Тернопільської міської ради Тернопільської області від 06.02.2018 №16 (далі - Постанова №16);
визнати протиправною та скасувати постанову МВК Про реєстрацію ОСОБА_2, ОСОБА_4 депутатами Тернопільської міської ради Тернопільської області від 13.02.2018 №17 (далі - Постанова №17);
визнати протиправною та скасувати постанову МВК Про визнання ОСОБА_3 таким, що відмовився від депутатського мандата та визнання обраним наступного за черговістю кандидата в депутати від 29.03.2018 №18 (далі - Постанова №18);
визнати протиправною та скасувати постанову МВК Про реєстрацію ОСОБА_5 депутатом Тернопільської міської ради Тернопільської області від 04.04.2018 №19 (далі - Постанова №19).
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 26 червня 2018 року позов задоволено частково. Визнано протиправною та скасовано Постанову №11. Визнано протиправним та скасовано Рішення №10. Зобов'язано МВК провести повторну перевірку дотримання вимог статей 38-40 Закону при ініціюванні відкликання депутата Міської ради ОСОБА_1, з урахуванням правової оцінки дій комісії по даному питанню, наданому в мотивувальній частині рішення суду. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погодившись із ухваленим рішенням, його оскаржив відповідач ВО Свобода , який із покликанням на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.
В доводах апеляційної скарги наводячи норми матеріального права посилаючись на їх невірне тлумачення, вказує, що не погоджується з твердженнями суду першої інстанції щодо порушення МВК вимог частини третьої статті 41 Закону, що виразилось, зокрема у не зазначенні в Протоколі інформації передбаченої даною нормою статті 41 Закону. Крім того, вважає, що чинне законодавство не містить інструкцій з проведення перевірки збору підписів при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, а тому вона здійснюється в довільній формі, і її результати приймаються або ж не приймаються комісією. При цьому, законом не встановлено строку, на протязі якого чи після спливу якого повинно бути узагальнено підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, а тому Протокол про таке узагальнення може бути складений в будь-який момент після закінчення такої перевірки. Також вказує на безпідставність висновків суду першої інстанції щодо скасування Рішення №10 та необґрунтованість зобов'язання повторної перевірки МВК дотримання вимог статей 38-40 Закону при ініціюванні відкликання депутата Міської ради ОСОБА_1, оскільки достатнім для захисту порушеного права позивача є скасування Постанови №11.
Позивач відзиву на апеляційну скаргу не подав.
Інші учасники справи в судове засідання не з'явились, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Частково задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що МВК не дотримано порядку перевірки підписів виборців, визначеного статтею 41 Закону, що унеможливлює подальшу реалізацію процедури відкликання депутата місцевої ради та відповідно має наслідком протиправність усіх прийнятих за результатами такої перевірки рішень. Іншу частину позовних вимог цей суд визнав передчасними.
Такі висновки суду першої інстанції не відповідають встановленим обставинам справи, зроблені з порушенням норм матеріального і процесуального права, з таких міркувань.
Апеляційним судом, з урахуванням встановленого судом першої інстанції, встановлено та підтверджено матеріалами справи, що 24.05.2017 були проведені збори виборців щодо внесення пропозиції про відкликання депутата Міської ради ОСОБА_1, за народною ініціативою, про що складено протокол зборів виборців від 24.05.2017 (далі - Протокол-1; т.1 а.с.16-19, т.2 а.с.98-102).
Згідно з Протоколом-1 на зборах зареєструвались 333 виборців, за результатом проведення зборів були ухвалені наступні рішення:
1) про зміст звернення виборців про відкликання депутата Міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою та його обговорення;
2) про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою;
3) про затвердження кількісного та персонального складу ініціативної групи, визначення офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_7;
4) про затвердження форми підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою.
22.05.2017 про факт проведення зборів виборців голова зборів ОСОБА_8 повідомляв редакторів газети Вільне життя плюс (т.2 а.с.108 зворот).
26.05.2017 офіційним представником ініціативної групи ОСОБА_7 повідомлено МВК про створення ініціативної групи (далі - Повідомлення). До вказаного повідомлення додано витяг з Протоколу-1. Повідомлення та додані до нього документи отримані МВК 27.05.2017 (т.1 а.с.15-19).
З дня, наступного за днем повідомлення МВК про створення ініціативної групи та по 16.06.2017 членами ініціативної групи здійснювався збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Міської ради за народною ініціативою, за результатами якого було складено 360 підписних листів (опитано всього 2191 особу).
17.06.2017 офіційним представником ініціативної групи згідно із супровідним листом надано МВК заповнені підписні листи та Протокол-1 (т.2 а.с.97-250, т.3 а.с.1-111).
Упродовж 18.06.-20.06. та 22.06.2017 головою МВК скликались засідання комісії для організації перевірки вище отриманих матеріалів, однак такі не відбулися через відсутність необхідної кількості членів комісії (т.1 а.с.27-29).
Таке засідання проведено 26.06.2017 та згідно постанови Про організацію перевірки отриманих матеріалів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою №2 (далі - Постанова №2) МВК, серед іншого, зокрема вирішила організувати та провести перевірку отриманих матеріалів на підтримку пропозиції щодо відкликання позивача, як депутата Міської ради за народною ініціативою, а саме: дотримання вимог статей 38-40 Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснити перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) протягом двадцяти днів з дня отримання матеріалів, тобто до 05.07.2017 (т.1 а.с.23-26).
05.07.2017 Тернопільським відділом поліції Головного управління Національної поліції в Тернопільській області (далі - ВП ГУНП) голові МВК направлено матеріали за результатами проведення вибіркової перевірки підписів громадян у підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутатів Міської ради, зокрема і ОСОБА_1 за народною ініціативою (т.3 а.с.112-245, т.4 а.с.1-19).
Листом від 11.07.2017 №7758 виконавчим комітетом Міської ради повідомлено МВК про те, що правові підстави для використання персональних даних Реєстру органами ведення Державного реєстру виборців під час їх залучення територіальною виборчою комісією до перевірки відомостей про громадян, які містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою відсутні (т.1 а.с.32).
За змістом Протоколу складеного 25.01.2018 встановлено, що в процесі здійснення перевірки документів, які надійшли від ініціативної групи по збору підписів на підтримку відкликання за народною ініціативою депутата Міської ради ОСОБА_1 порушень вимог статей 38-40 Закону №93-IV не виявлено (т.1 а.с.164-166).
За результатами висновку наведеного у Протоколі МВК прийнято Постанову №11, якою вирішено звернутись до вищого керівного органу ВО Свобода щодо відкликання депутата Міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою (т.1 а.с.35).
27.01.2018 на підставі Постанови №11 ХХХІХ з'їздом ВО Свобода прийнято Рішення №10, яким відкликано депутата Міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою (т.1 а.с.61).
У зв'язку з прийняттям Рішення №10, на засіданні МВК 06.02.2018 розглянуто питання про обрання депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії та прийнято Постанову №16, якою відповідно до рейтингового списку Тернопільської міської організації ВО Свобода ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 визнано обраними депутатами Міської ради на чергових виборах депутатів Міської ради 25.10.2015 у багатомандатному виборчому окрузі (т.1 а.с.62-64).
13.02.2018 Постановою №17 ОСОБА_2 та ОСОБА_4 зареєстровано депутатами Міської ради на чергових виборах депутатів Міської ради 25.10.2015 в багатомандатному виборчому окрузі (т.1 а.с.168).
Через невиконання ОСОБА_3, вимог частин першої та четвертої статті 89 Закону України Про місцеві вибори МВК відповідно до Постанови №18 визнано його таким, що відмовився від депутатського мандата та обрано ОСОБА_5 депутатом Міської ради, як наступного за черговістю кандидата в депутати, а Постановою №19 зареєстровано ОСОБА_5 депутатом Міської ради на чергових виборах депутатів Міської ради 25.10.2015 в багатомандатному виборчому окрузі (т.2 а.с.50-52).
Вважаючи, що процедура відкликання за народною ініціативою позивача, як депутата Місцевої ради відбулася всупереч вимогам статей 37-41 Закону та потягла за собою прийняття протизаконних та необґрунтованих постанов МВК та Рішення №10, останній звернувся до суду із цим позовом.
Розділом V Закону (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) визначено підстави, процедуру відкликання депутата місцевої ради, а також порядок прийняття відповідного рішення територіальною виборчою комісією за результатами перевірки дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
За змістом статті 37 Закону підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути: 1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом; 2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі; 3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.
Відповідно до частин першої та пункту 3 частини другої статті 38 Закону право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.
Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 300 осіб для відкликання депутата міської ради міста обласного значення та районної у місті ради.
Не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити: районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - не менше 50 осіб.
У протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв'язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.
До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов'язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов'язково містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв'язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи (частини третя, четверта та п'ята статті 38 Закону).
Згідно з частиною першою статті 39 Закону у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.
Частиною першою статті 40 Закону передбачено, що на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом.
Положеннями норм пункту 2 частини другої, частин третьої та четвертої цієї ж статті Закону визначено, що з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки: у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - двадцять днів.
Форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб'єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).
Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.
Член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті.
Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.
Статтею 41 Закону регламентовано порядок прийняття територіальною виборчою комісією рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Так, частиною першою цієї статті передбачено, що після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.
Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.
На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - протягом двадцяти днів з дня отримання матеріалів (частина друга статті 41 Закону).
У відповідності до частин третьої і четвертої Закону при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців:
1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця;
2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою;
3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу;
4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів;
5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку.
При встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи:
1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу;
2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців;
3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п'ятою статті 40 цього Закону;
4) які не відповідають встановленій формі.
За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.
У частинах п'ятій, шостій статті 41 Закону визначено умови дотримання чи порушення яких дозволяє територіальній виборчій комісії прийняти рішення про відкликання депутата за народною ініціативою або про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.
Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.
Згідно частини сьомої Закону вищий керівний орган партії відповідно до статуту партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї ініціативи.
Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу.
На підставі рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією партії, за народною ініціативою, а у випадку якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною шостою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як на п'ятий день з дня отримання/прийняття відповідного рішення зобов'язана у порядку, передбаченому законом про місцеві вибори, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному одномандатному виборчому окрузі (частини восьма, дев'ята статті 41 Закону).
В обсязі встановлених у цій справі фактичних обставин, описаних вище, зважаючи на наведені правові норми, апеляційний суд вважає необґрунтованими висновки суду першої інстанції стосовно не дотримання МВК порядку проведення перевірки підписних листів та підписів виборців і прийняття рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою передбаченого статтею 41 Закону, з огляду на наступне.
Так, за результатами перевірки підписних листів, поданих ініціативною групою на підтримку пропозиції про відкликання позивача, як депутата Міської ради ОСОБА_1, МВК не було встановлено порушень вимог статей 38-40 Закону, що повністю відповідає наявним у справі матеріалам. Зокрема, рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Місцевої ради за народною ініціативою прийнято достатньою кількістю осіб (333), що брали участь на зборах виборців (24.05.2017); головою ініціативної групи ОСОБА_8 за два дні до дня проведення зборів виборців повідомлені місцеві засоби масової інформації; згідно Протоколу-1 на зборах виборців був обраний та затверджений персональний склад ініціативної групи у кількості більше 50 осіб; Протокол-1 та додатки до нього (форма та зміст) відповідають вимогам частин четвертої та п'ятої статті 38 Закону. Крім того, ініціативною групою дотримано строк для повідомлення МВК про факт проведення зборів виборців зазначений у частині першій статті 39 Закону, а також двадцятиденний строк для збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Місцевої ради за народною ініціативою передбачений частиною другою статті 40 Закону, зібрана кількість підписів у підписних листах становить 2191 підписів, форма підписного листа відповідає тій, що затверджена на зборах виборців, а також у них вказано усі необхідні дані про виборців, що підтримали вимогу про відкликання депутата і члена ініціативної групи, що наведені у частинах третій і четвертій статті 40 Закону.
Відтак, встановлення наведених обставин давали змогу МВК у порядку частини п'ятої статті 41 звернутися до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата щодо відкликання його за народною ініціативою.
У свою чергу, суд апеляційної інстанції відхиляє висновки суду першої інстанції за якими, цей суд посилаючись на наявні у справі відеоматеріали щодо роботи МВК починаючи із 18.06.-07.07.2017 вказав, що останньою жодної перевірки наданих ініціативною групою матеріалів щодо відкликання депутата Місцевої ради здійснено не було, оскільки із згаданих відеоматеріалів видно, що МВК здійснювалась перевірка підписних листів, Протоколу-1 та додатків до нього, зокрема перевірялась кількість підписних листів та зібраних у них підписів, правильність та повнота їх заповнення, як особами, що проставляли свої підписи, так і членів ініціативної групи (т.5 а.с.112-114).
Стосовно тверджень позивача, які підтримав суд першої інстанції про те, що МВК порушено вимоги частини другої статті 41 Закону в частині неможливості залучення до перевірки органів Державного реєстру виборців, що в свою чергу робить неможливим подальшу реалізацію процедури відкликання депутата місцевої ради, то такі є безпідставними, оскільки Законом не передбачено припинення народної ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради з підстав відсутності законодавчого регулювання окремих елементів інституту відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою, зокрема і проведення перевірки із залученням органів ведення Державного реєстру виборців для перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах.
Вказаний висновок у подібній справі висловлений Верховним Судом у постанові від 25 квітня 2018 року №К/9901/24436/18.
В розрізі викладеного, Законом також не передбачено можливості припинення народної ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради у разі неналежного виконання вибіркової перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться у підписних листах органами Національної поліції, що залучалися МВК для такої перевірки.
Крім того, матеріалами справи підтверджено те, що МВК вчинялися дії, спрямовані на залучення органу введення Державного реєстру виборців для перевірки відомостей про громадян, які містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата Місцевої ради за народною ініціативою, однак таке не видалося можливим, так як використання бази даних реєстру виборців для перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах Законом України Про Державний реєстр виборців не передбачено.
Разом з тим, необхідно зазначити, що матеріали за результатами проведення вибіркової перевірки підписів громадян у підписних листах на підтримку відкликання ОСОБА_1, як депутата Місцевої ради за народною ініціативою, які надійшли відповідачу 05.07.2017 від ВП ГУНП, у своїй більшості містять відомості стосовно того, що працівниками поліції не встановлено даних, які б підтверджували не достовірність підписів окремих громадян у підписних листах, оскільки такі особи на час перевірки були відсутні за адресами де проживали або двері правоохоронцям ніхто не відчиняв, що відповідно не може розцінюватися як обставина, що підтверджує або спростовує достовірність підпису саме цих осіб у підписних листах. Також у наданих ВП ГУНП матеріалах є пояснення громадян, які підтвердили свій підпис у підписних листах, пояснення за якими певні особи у порядку статті 63 Конституції України відмовилися надавати такі та пояснення інших сторонніх осіб (сусідів), які вказували, що за тією, чи іншою адресою певні особи не проживають (т.3 а.с.112-245, т.4 а.с.1-19).
Водночас, у матеріалах справи відсутні відомості, які свідчать про фальсифікацію підписних листів, підробку підпису виборців.
Таким чином, суд апеляційної інстанції приймає до уваги доводи скаржника щодо безпідставного у відповідній частині задоволення позову ОСОБА_1, та погоджується, що окремі допущенні порушення МВК при перевірці підписних листів не спростовують наявності однозначного волевиявлення достатньої кількості виборців, вираженого у таких підписних листах та матеріалах ініціативної групи надісланих до цього відповідача для прийняття рішення. Процедурні порушення не можуть бути перешкодою для реалізації права громадян на відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою та підставою для скасування рішення МВК та рішення вищого керівного органу партії прийнятого за наслідками розгляду звернення МВК щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Разом з тим, суд першої інстанції в частині відмовлених позовних вимог щодо скасування Постанов №№16, 17, 18, 19 вірно вказав на передчасність заявлених вимог, оскільки правомірність прийняття таких постанов, можливе лише після встановлення дотримання МВК вимог статей 38-40 Закону, що мало наслідком прийняття Постанови №11 та Рішення ВО Свобода №10.
Відповідно до пункту 4 частини першої статті 317 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС) підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
З огляду на зазначене, враховуючи вимоги вищенаведених правових норм, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що при ухваленні оскаржуваного судового рішення, суд першої інстанції допустив неправильне застосування норм матеріального права (неправильне тлумачення), що призвело до безпідставного скасування оскаржуваної Постанови №11 та Рішення №10, а також зобов'язання МВК провести повторну перевірку дотримання вимог статей 38-40 Закону, а тому апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню.
Керуючись статтями 308, 310, 315-316, 317, 321, 322, 325, 328, 329 КАС, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Всеукраїнського об'єднання Свобода задовольнити частково.
Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 26 червня 2018 року в частині задоволення позовних вимог і розподілу судових витрат скасувати та прийняти нову постанову, якою в задоволенні позову в цій частині відмовити.
В решті рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 26 червня 2018 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя В. Я. Качмар судді А. Р. Курилець О. І. Мікула Повне судове рішення складено 21 січня 2019 року.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2019 |
Оприлюднено | 22.01.2019 |
Номер документу | 79284030 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Попко Ярослав Степанович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Попко Ярослав Степанович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Осташ Андрій Васильович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Шульгач Микола Петрович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Осташ Андрій Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні