6.2.1
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
23 січня 2019 рокуСєвєродонецькСправа № 360/3900/18
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Чиркін С.М., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом заступника керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області до ОСОБА_1 сільської ради Марківського району Луганської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
27 листопада 2018 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов заступника керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області (далі - позивач) до ОСОБА_1 сільської ради Марківського району Луганської області (далі - відповідач), з такими вимогами:
1) визнати протиправною бездіяльність ОСОБА_1 сільської ради Марківського району Луганської області щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування на земельну ділянку, на якій знаходиться будівля дитячого садку за адресою: Луганська область, Марківський район, с. Сичанське вул. Єременка, 17;
2) зобов'язати ОСОБА_1 сільську раду Марківського району Луганської області вжити заходи щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування на земельну ділянку, площею 0,646 га, на якій знаходиться будівля дитячого садка за адресою: Луганська область, Марківський район, с. Сичанське вул. Єременка, 17.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Марківським відділом Старобільської місцевої прокуратури у межах наданого, згідно з частиною четвертою статті 23 Закону України Про прокуратуру , права витребувати за письмовим запитом, ознайомлюватися та безоплатно отримувати копії документів і матеріалів органів державної влади, вивчено інформацію ОСОБА_1 сільської ради від 12.11.2018 № 02-18/168. Вивченням з'ясовано, що рішенням ОСОБА_1 сільської ради від 20.02.2001 № 20/1-1 дитячий садок у переданий у комунальну власність, проте право власності в установленому законом порядку на будівлю дитячого садка розташованого за адресою: Луганська область, Марківский район, с. Сичанське вул. Єременка, 17, своєчасно оформлено не було. Ухвалою Марківського районного суду від 29.08.2017 закрито провадження у адміністративній справі № 417/4126/17 за адміністративним позовом керівника Старобільської місцевої прокуратури до ОСОБА_1 сільської ради Марківського району Луганської області про визнання незаконною бездіяльності щодо неоформления права власності на будівлю дитячого садку, що розташоване за адресою: Луганська область, Марківский район, с. Сичанське вул. Єременка, 17 та зобов'язання вчинити певні дії. Підставою для закриття адміністративної справи явилось те, що на будівлю дитячого садку, що розташоване за адресою: Луганська область, Марківский район, с. Сичанське вул. Єременка, 17, 29.06.2017 зареєстровано право власності за ОСОБА_1 сільською радою Марківського району. Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 06.07.2017 право власності на будівлю за адресою: Марківский район, с. Сичанське вул. Єременка, 17, зареєстровано за ОСОБА_1 сільською радою Марківського району. За даними Сичанскої сільської ради Марківського району дитячий садок знаходиться на земельній ділянці, площею 0,646 га, право постійного користування на яку на даний час не оформлено. Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель під об'єктом нерухомого майна будівлі дитячого садка за адресою: Марківський район, с. Сичанське вул. Єременка, 17, відсутня.
З посиланням на статтю 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , статтю 92 Земельного кодексу України, зазначив, що на земельну ділянку, на якій знаходиться будівля дитячого садка за адресою: Марківський район, с. Сичанське вул. Єременка, 17, необхідно зареєструвати право постійного користування земельною ділянкою.
Згідно зі статтями 124, 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Однак, в порушення вимог земельного законодавства та положень правовстановлюючі документи на земельну ділянку, на якій знаходиться будівля дитячого садка не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено. Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлею дитячого садку створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування будівлі та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав неповнолітніх. З огляду на наведене, вказані порушення свідчать про бездіяльність з боку власника будівлі - ОСОБА_1 сільської ради.
ОСОБА_1 сільська рада являючись суб'єктом, який відповідає за матеріально-технічне забезпечення, здійснює контроль за додержанням земельного законодавства не виконала покладені на неї вищезазначеними нормами повноваження, не вжила необхідних дій для оформлення права постійного користування на земельну ділянку, на якій знаходиться будівля дитячого садка, допускаючи протиправну бездіяльність. Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться будівля дитячого садка, може призвести до надання її іншим особам, зокрема, для цілей, не пов'язаних з навчально-виховним процесом, шо є порушенням ст. 80 Закону України Про освіту . Оскільки, ОСОБА_1 сільською радою упродовж тривалого часу (більше року) не здійснено належних та достатніх дій і заходів щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку, на якій знаходиться будівля дитячого садка вказане питання підлягає вирішенню судом.
Ухвалою суду від 03 грудня 2018 року адміністративний позов заступника керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області, залишено без руху, запропоновано позивачу протягом п'яти календарних днів з дня отримання даної ухвали надати суду: доказів на підтвердження посади ОСОБА_2; належним чином засвідчені копії письмових доказів, доданих до позовної заяви, а саме: рішення ОСОБА_1 сільської ради від 20.02.2001 № 20/1-1 Про затвердження актів передачі об'єктів соціальної інфраструктури у комунальну власність сільської ради ; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 06.07.2017 № 91289431 (а.с. 19-20).
11 грудня 2018 року до суду від прокурора надійшли додаткові документи на виконання вимог ухвали суду (а.с. 23-24).
Ухвалою суду від 17.12.2018 прийнято позовну заяву до розгляду після усунення її недоліків та відкрито провадження у справі, вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження у судовому засіданні з викликом (повідомленням) сторін (а.с. 1-2).
23.01.2019 від представник позивача надійшли додаткові документи (а.с. 52-59).
Представник відповідача в судове засідання не прибув, надав суду заяву, в якій позовні вимоги визнав та просив розглядати справу без його участі (а.с. 47).
Відповідно до частини дев'ятої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про можливість розглянути справу у письмовому провадженні.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.72-79 КАС України, суд дійшов такого.
Судом установлено, що відповідач - ОСОБА_1 сільська рада Марківського району Луганської області (ідентифікаційний код 04336352) є юридичною особою (а.с. 60-61).
Будівля дитячого будинку розташована за адресою: Луганська область, Марківський район, с. Сичанське, вул. Єременко, буд. 17, перебуває у комунальній власності, власником є ОСОБА_1 сільська рада Марківського району Луганської області, про що свідчить інформація, з витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (а.с. 49).
Згідно наданих пояснень відповідача та позивача у дитячого садка відсутній статут у зв'язку з призупиненням діяльності з 1995 року (а.с. 47, 52).
Рішенням ОСОБА_1 сільської ради двадцятої сесії двадцять третього скликання від 20.02.2001 № 20/1-1 Про затвердження актів передачі об'єктів соціальної інфраструктури у комунальну власність сільської ради вирішено затвердити акти приймання - передачі у комунальну власність територіальних громад сіл сільської ради в тому числі дитячий садок, розташований за адресою: село Сичанське, вулиця Єременко, 3 (а.с. 13).
Актом прийняття - передачі від 10.10.2000 передано ОСОБА_1 сільській раді садок на 90 місць (а.с. 56-57).
Відповідно до частини першої статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (частина перша статті 92 Земельного кодексу України).
Згідно з пунктом а частини другої статті 92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Згідно з частиною першою статті 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають заклади освіти незалежно від форми власності (пункт ґ частини другої статті 92 Земельного кодексу України).
Відповідно до частини першої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (частина друга статті 116 Земельного кодексу України).
Частиною першою статті 124 Земельного кодексу України визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Відповідно до частини першої статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Згідно з частиною першою статті 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною ОСОБА_3 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, у тому числі, у разі формування нової земельної ділянки.
Відповідно до частини другої цієї ж статті особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). ОСОБА_3 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частиною першою статті 50 Закону України від 22.05.2003 № 858-IV Про землеустрій встановлено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.
Відповідно до частини третьої вказаної статті проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають, у тому числі, довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями.
Згідно з частинами третьою та шостою статті 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні, а у разі надання такого дозволу - у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та за необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Згідно зі статтею 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (стаття 126 Земельного кодексу України).
Відповідно до частини першої статті 3 Закону України від 01.07.2004 № 1952-VI Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - Закон № 1952) державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.
Згідно з частиною другою статті 3 Закону № 1952 права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Марківським відділом Старобільської місцевої прокуратури Луганської області перевірено стан належного оформлення земельної ділянки під дитячим садком, розташованим за адресою: Луганська область, Марківський район, с. Сичанське, вул. Єременко, буд. 17, направлено відповідний запит до ОСОБА_1 сільської ради.
ОСОБА_1 сільської ради Марківського району Луганської області від 12.11.2018 № 02-18/168 підтверджується, що дитячий садок, розташований за адресою: Луганська область, Марківський район, с. Сичанське, вул. Єременко, буд. 17, перебуває у комунальній власності сільської ради, технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель під об'єктом нерухомого майна відсутня, у зв'язку з тим, що в бюджет сільської ради не були закладені кошти для даного виконання робіт. На 2019 рік планується закладення коштів на інвентаризацію земель комунальної власності під об'єктом нерухомого майна - будівлею дитячого садка (а.с. 12).
Кабінетом Міністрів України 17.10.2012 прийнято розпорядження № 802-р Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов'язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади , яким зобов'язано центральні органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов'язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади. Державне агентство земельних ресурсів та його територіальні органи повинні забезпечити проведення землевпорядних робіт і оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, в установленому законодавством порядку.
Таким чином, необхідність оформлення відповідачем правовстановлюючих документів та держаної реєстрації права постійного користування на земельну ділянку під дитячим садком прямо передбачена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 802-р.
З вище описаних матеріалів справи судом встановлено, що відповідач постійно використовуючи земельну ділянку під дитячим садком, всупереч вищезазначених вимог діючого законодавства, не вживав жодних заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на таку земельну ділянку та держаної реєстрації права постійного користування, тобто допустив протиправну бездіяльність.
Тому позовні вимоги про визнання незаконною бездіяльності щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування на земельну ділянку, площею 0,646 га, на якій знаходиться будівля дитячого садка за адресою: Луганська область, Марківський район, с. Сичанське вул. Єременка, 17, слід задовольнити.
Також суд дійшов висновку про необхідність задоволення позовних вимог щодо зобов'язання ОСОБА_1 сільської ради Марківського району Луганської області вжити заходи щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування на земельну ділянку, площею 0,646 га, на якій знаходиться будівля дитячого садка за адресою: Луганська область, Марківський район, с. Сичанське вул. Єременка, 17.
Крім того, відповідач визнав позовні вимоги в повному обсязі.
В силу статі 189 КАС України позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві. У разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.
Суд не приймає відмови від позову, визнання позову і продовжує розгляд адміністративної справи, якщо ці дії позивача або відповідача суперечать закону чи порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси.
Підстав для неприйняття визнання адміністративного позову судом не встановлено.
Щодо розподілу судових витрат суд зазначає таке.
Згідно з частиною першою статті 46 КАС України сторонами в адміністративному процесі є позивач та відповідач.
Суд зазначає, що прокурор у даному випадку, звертаючись до суду з вимогами, діяв як посадова особа органу державної влади, виступаючи в інтересах держави через відсутність суб'єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження. Отже, у даному випадку прокурор є суб'єктом владних повноважень, оскільки виступає в інтересах держави, у зв'язку з відсутністю суб'єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно з частиною другої зазначеної статті при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
З аналізу зазначених норм КАС України встановлено, що законодавець в даному випадку передбачив стягнення на користь суб'єкта владних повноважень судових витрат, тільки пов'язаних із залученням свідків та проведення експертизи, стягнення витрат зі сплати судового збору за подання позову на користь суб'єкта владних повноважень законодавець не передбачив.
Оскільки прокурор у вказаній справі є суб'єктом владних повноважень та виконує функції з представництва інтересів держави в суді, виходячи з аналізу наведених норм, суд дійшов висновку щодо відмови у стягненні з відповідача судового збору на користь прокуратури Луганської області.
Керуючись статтями 2, 9, 139, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов заступника керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області (місце знаходження: 92700, Луганська область, м. Старобільськ, вул. Монастирська, буд. 15, код ЄДРПОУ 02909921) до ОСОБА_1 сільської ради Марківського району Луганської області (місце знаходження: 92440, Луганська область, Марківський район, с. Сичанське, вул. Центральна, буд. 5, код ЄДРПОУ 04336352) про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність ОСОБА_1 сільської ради Марківського району Луганської області щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування на земельну ділянку, на якій знаходиться будівля дитячого садку за адресою: Луганська область, Марківський район, с.Сичанське вул. Єременка, 17.
Зобов'язати ОСОБА_1 сільську раду Марківського району Луганської області вжити заходи щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування на земельну ділянку, площею 0,646 га, на якій знаходиться будівля дитячого садка за адресою: Луганська область, Марківський район, с.Сичанське вул. Єременка, 17.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.
Суддя ОСОБА_4
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.01.2019 |
Оприлюднено | 25.01.2019 |
Номер документу | 79373784 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
С.М. Чиркін
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні