ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 січня 2019 рокум. ПолтаваСправа № 440/3807/18
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Чеснокової А.О.,
за участі:
секретаря судового засідання - Скорика С.В.
представника позивача - ОСОБА_1
представника відповідача - ОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Полдекс" до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Полтавській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
30 жовтня 2018 року позивач ТОВ "Полдекс" звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Полтавській області про
- визнання протиправними та скасування рішень Комісії Головного управління ДФС у Полтавській області:
від 05 липня 2018 року № 830048/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 5 від 13 червня 2018 року;
від 09 серпня 2018 року № 876631/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 16 від 17 липня 2018 року;
від 09 серпня 2018 року № 876635/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 17 від 18 липня 2018 року;
від 09 серпня 2018 року № 876632/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 18 від 27 липня 2018 року;
від 09 серпня 2018 року № 876637/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 19 від 27 липня 2018 року;
від 09 серпня 2018 року № 876633/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 20 від 30 липня 2018 року;
від 09 серпня 2018 року № 876634/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 21 від 30 липня 2018 року;
від 09 серпня 2018 року № 876636/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 22 від 30 липня 2018 року;
від 09 серпня 2018 року № 876638/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 23 від 30 липня 2018 року;
від 09 серпня 2018 року № 876639/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 24 від 31 липня 2018 року;
- зобов'язання Державної фіскальної служби України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні ТОВ "Полдекс" № 5 від 13 червня 2018 року, № 16 від 17 липня 2018 року, № 17 від 18 липня 2018 року, № 18 від 27 липня 2018 року; № 19 від 27 липня 2018 року; № 20 від 30 липня 2018 року; № 21 від 30 липня 2018 року; № 22 від 30 липня 2018 року; № 23 від 30 липня 2018 року; № 24 від 31 липня 2018 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на невідповідність спірних рішень вимогам чинного законодавства. Зазначив, що на вимогу фіскального органа, після зупинення реєстрації податкових накладних, позивачем надано письмові пояснення разом із документами, що стали підставою для їх формування. Проте, відповідні документи не враховані відповідачем під час прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2018 року відкрито провадження у справі, справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження, визначено дату підготовчого судового засідання.
18 грудня 2018 року судом одержано відзив на позов, у якому представник відповідачів просив відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що контролюючий орган, діючи у відповідності до приписів Податкового кодексу України, забезпечуючи виконання покладених на нього функцій та повною мірою використовуючи надані законодавством права, правомірно, на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України прийняв рішення про відмову в реєстрації податкових накладних позивача № 5 від 13 червня 2018 року, № 16 від 17 липня 2018 року, № 17 від 18 липня 2018 року, № 18 від 27 липня 2018 року; № 19 від 27 липня 2018 року; № 20 від 30 липня 2018 року; № 21 від 30 липня 2018 року; № 22 від 30 липня 2018 року; № 23 від 30 липня 2018 року; № 24 від 31 липня 2018 року в ЄРПН. Причиною прийняття комісією вказаних рішень стало ненадання платником контролюючому органу документів, які не є достатніми для прийняття комісією рішення про реєстрацію вищевказаних податкових накладних /т. І а.с. 163-165/.
Ухвалою від 21 грудня 2018 року, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, підготовче судове засідання закрито, справу призначено до розгляду по суті.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідачів в судовому засіданні проти позову заперечував, наполягав на відмові у задоволенні позовних вимог.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі факти та відповідні до них правовідносини.
ТОВ "Полдекс" є юридичною особою приватного права (код ЄДРПОУ 42037834), яке здійснює господарську діяльність у сфері неспеціалізованої оптової торгівлі. Позивач у встановленому законом порядку зареєстрований платником податку на додану вартість.
Судом встановлено, що 22 травня 2018 року між ТОВ "Полдекс" (Постачальник) та ТОВ "Лада-ЛТД-Плюс" (Покупець) укладено договір поставки № 2205/18 Пол /т. І а.с. 60-63/, згідно пункту 1.1 умов якого Постачальник зобов'язується на умовах, визначених цим Договором, поставити та передати у власність Покупця товари виробничого призначення (Товар), у відповідності до Специфікацій та/або видаткових накладних, які є його невід'ємними частинами, а Покупець зобов'язується прийняти цей Товар та оплатити його. Сторони Договору узгодили, що найменування (асортимент), кількість, вартість товару, що є предметом цього Договору, визначається Специфікаціями та/або видатковими накладними Постачальника (пункт 1.2 Договору). Пунктом 3.1 Договору передбачено, що розрахунки за цим Договором здійснюються Покупцем шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Постачальника, указаний в реквізитах Договору. Оплата за кожну поставлену партію Товару здійснюється шляхом перерахування коштів на рахунок Постачальника на умовах, визначених Сторонами додатково. У разі здійснення Покупцем оплати Товару на умовах післяплати /часткової післяплати, остаточний розрахунок здійснюється протягом 30 (тридцяти) календарних днів після підписання документів, які підтверджують факт поставки. Сторони домовились, що вони мають право розраховуватись будь-якими іншими способами, дозволеними діючим законодавством України. Умови постачання та приймання Товару визначені розділами 5-6 Договору.
Матеріалами справи підтверджено, що Специфікаціями № 4 від 13 червня 2018 року, № 17 від 17 липня 2018 року, № 18 від 18 липня 2018 року, № 19 від 27 липня 2018 року, № 20 від 27 липня 2018 року, № 21 від 30 липня 2018 року, № 22 від 31 липня 2018 року Сторони узгодили найменування, кількість та вартість товару. На підставі рахунків-фактур контрагентом позивача в день оформлення вищевказаних Специфікацій проведено повну передплату замовленого товару. За правилом "першої з подій" Постачальником складено та подано на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні № 5 від 13 червня 2018 року, № 16 від 17 липня 2018 року, № 17 від 18 липня 2018 року, № 18 від 27 липня 2018 року; № 19 від 27 липня 2018 року; № 20 від 30 липня 2018 року; № 21 від 30 липня 2018 року; № 22 від 30 липня 2018 року; № 23 від 30 липня 2018 року; № 24 від 31 липня 2018 року.
Разом із тим, контролюючим органом з посиланням на пункт 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрацію вищевказаних податкових накладних було зупинено через їх відповідність критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним підпунктом 1.6 пункту 1 "Критеріїв ризиковості платника податків". Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН про що зазначено в квитанціях № 1 від 26 червня 2018 року /т. І а.с. 40/ та від 07 серпня 2018 року /т. І а.с. 42, 44, 46, 48, 50, 52, 54, 56, 58/.
03 липня 2018 року та 08 серпня 2018 року позивачем на адресу контролюючого органа направлено повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних реєстрацію яких зупинено № 12, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, а також письмові пояснення разом із первинними документами щодо податкових накладних № 5 від 13 червня 2018 року, № 16 від 17 липня 2018 року, № 17 від 18 липня 2018 року, № 18 від 27 липня 2018 року; № 19 від 27 липня 2018 року; № 20 від 30 липня 2018 року; № 21 від 30 липня 2018 року; № 22 від 30 липня 2018 року; № 23 від 30 липня 2018 року; № 24 від 31 липня 2018 року /т. І а.с. 59-132/.
Комісією Головного управління ДФС в Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації /надалі - Комісія/ прийнято рішення від 05 липня 2018 року № 830048/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 5 від 13 червня 2018 року із зазначенням підстав для відмови у реєстрації ПН "ненадання платником податків копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків"; а також рішення від 09 серпня 2018 року № 876631/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 16 від 17 липня 2018 року; № 876635/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 17 від 18 липня 2018 року; № 876632/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 18 від 27 липня 2018 року; № 876637/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 19 від 27 липня 2018 року; № 876633/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 20 від 30 липня 2018 року; № 876634/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 21 від 30 липня 2018 року; № 876636/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 22 від 30 липня 2018 року; № 876638/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 23 від 30 липня 2018 року; № 876639/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 24 від 31 липня 2018 року із зазначенням підстав для відмови у реєстрації ПН "ненадання платником податків первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання, транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентарі описи), у тому числі ракунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів/ (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні" /т. І а.с. 19-38/.
Не погодившись із вищевказаними рішеннями комісії Головного управління ДФС в Полтавській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, позивач звернувся до суду за захистом своїх порушених прав.
Надаючи правову оцінку спірним рішенням суб'єкта владних повноважень та відповідним доводам сторін, суд виходить з такого.
Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства. Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику /пункт 1.1 статті 1 Податкового кодексу України/.
За змістом підпункту "а" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об'єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.
Абзацом першим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.
Отже, платник податку-постачальник з настанням першої з умов виникнення податкових зобов'язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в ЄРПН.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117 (у подальшому - Порядок № 117), визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з пунктом 5 Порядку № 117, податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
Пунктами 6, 7 Порядку № 117 передбачено, що у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до змісту пункту 10 Порядку № 117 критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.
Пунктом 13 Порядку № 117 передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної/розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД/послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Зі змісту залучених до матеріалів справи квитанцій № 1 про зупинення реєстрації в ЄРПН спірних податкових накладних судом встановлено, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність таких податкових накладних критеріям ризиковості платника податку, визначених підпунктом 1.6 пункту 1 "Критеріїв ризиковості платника податку".
Оцінюючи наведені доводи контролюючого органу, суд зазначає, що пунктом 1 листа ДФС від 21 березня 2018 року № 959/99-99-07-18 визначено критерії ризиковості платника податку. Зокрема, відповідно до підпункту 1.6 цього пункту комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях і тимчасово окупованій території, в розумінні Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України"; платник податку зареєстрований платником ПДВ менше трьох місяців; платник податку-юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб'єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс); наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
З урахуванням положень наведеної норми, суд зауважує, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку контролюючий орган має зажадати від платника документи на спростування наявних у органа ДФС сумнівів, пов'язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме із зазначених у підпункті 1.6. пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
Натомість, надіслані позивачу квитанції № 1 містять вимогу щодо надання пояснень та/або документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.
Відтак, з аналізу квитанцій № 1 неможливо встановити до критеріїв ризиковості платника податків до чи до критеріїв ризиковості господарських операцій контролюючий орган має сумніви, які належить спростувати позивачу під час надання пояснень з метою здійснення реєстрації в ЄРПН своїх податкових накладних.
Із системного аналізу положень пунктів 6, 7 Порядку № 117 випливає, що підставами для зупинення реєстрації податкової накладної є або відповідність платника податків критеріям ризиковості платників податків, або відповідність податкової накладної критеріям ризиковості здійснення операції.
Підпунктом 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку визначені критерії ризиковості платника податку, а не критерії ризиковості господарської операції.
Разом із тим, у квитанціях № 1 зазначено, що підставою для зупинення реєстрації спірних податкових накладних в ЄРПН стала їх відповідність критеріям ризиковості платників податків. Тобто, відповідач застосував критерії ризиковості платника податку до податкових накладних, що не відповідає наведеним вище приписам пунктів 6, 7 Порядку № 117.
Відповідачем, в порушення вимог частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, не доведено наявності обґрунтованих підстав для зупинення реєстрації податкових накладних.
Пунктом 21 Порядку № 117 визначено, що підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
У відзиві на позов представник відповідачів зазначив, що рішення про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН ухвалені у зв'язку з ненаданням платником податку копій документів.
Зокрема, за твердженням представника відповідачів, ТОВ "Полдекс" не надано платіжного доручення на підтвердження оплати товару, визначеного Специфікацією № 4 від 13 червня 2018 року, щодо якого оформлено податкову накладну № 5 від 13 червня 2018 року (зазначені в платіжному доручення найменування товару, його кількість, ціна не відповідають показникам Специфікації).
Спростовуючи доводи відповідачів, суд зазначає, що аналіз відомостей платіжного доручення № 28 від 13 червня 2018 року, рахунку-фактури № 29 від 13 червня 2018 року, податкової накладної № 5 від 13 червня 2018 року у системному зв'язку з аналізом Специфікації № 4 від 13 червня 2018 року свідчить про те, що зазначені документи складені на підтвердження факту внесення Покупцем часткової передплати обумовленого Специфікацією № 4 від 13 червня 2018 року товару, що не суперечить вимогам Договору поставки від 22 травня 2018 року № 2205/18 Пол.
Відхиляючи доводи відповідачів про те, що позивачем не забезпечено надання документів на підтвердження походження Товару, реалізованого за Договором поставки від 22 травня 2018 року № 2205/18 Пол. (договорів поставки, розрахункових документів, видаткових накладних), суд виходить з такого.
По-перше, як вже зазначалось, надіслані позивачу квитанції № 1 виключають можливість зрозуміти які саме обставини ставляться під сумнів контролюючим органом, а також які факти належить документально доводити контролюючому органу з метою реєстрації останнім спірних податкових накладних позивача.
По-друге, як зазначалась позивачем в судовому засіданні та підтверджується матеріалами справи, спірні податкові накладні складені на суму попередньої оплати, документи визначені п.14 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ № 117 від 21 лютого 2018 року "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", а саме: договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації рро відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством, - на адресу контролюючого органу не подавались з об'єктивних підстав, в силу їх фактичної відсутності у платника податку на момент подання пояснень до контролюючого органу. Про даний факт було зазначено платником податку в тесті пояснень, наданих на адресу контролюючого органу.
Крім того, залученими до матеріалів справи копіями первинних документів підтверджено факт придбання ППМ у ТОВ "Топливо комплект Полтава" на підставі Договору купівлі-продажу № 0705-18 від 07 травня 2018 року /т. ІІ а.с. 5-6, 22-26, 46-50, 64-68, 79-83, 99-103, 125-130/, його транспортування перевізником, який має спеціальний дозвіл на перевезення небезпечних вантажів /договір від 07 травня 2018 року, реєстраційні, дозвільні та первинні документи т. ІІ а.с. 7-15, 27-41, 51-59, 69-74, 84-88, 104-115, 131-133/, а також зберігання /договір відповідального зберігання № 0404-ЗБ від 04 квітня 2018 року /т. ІІ а.с. 16-19, 116-121, 134-135/, листування між сторонами договору поставки з приводу руху Товару, придбаного за Договором поставки від 22 травня 2018 року № 2205/18 Пол /т. ІІ а.с. 20-21, 44-45, 62-63, 77-78, 97-98, 124/.
Таким чином, наявні у матеріалах справи документи належним чином підтверджують реальність господарських відносин позивача з його контрагентом.
Пунктом 21 Порядку № 117, передбачено, що підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Згідно вимог пункту 22 Порядку № 117, рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.
Відповідно до пункту 23 Порядку № 117, таке рішення приймається комісією регіонального рівня протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, більше 30 млн. гривень включно, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яке попередньо реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається до комісії центрального рівня.
Як встановлено судом та не заперечується сторонами, у спосіб, визначений Порядком № 117, позивачем направлено відповідачу пояснення та копії наявних документів до зазначених господарських операцій та податкових накладних.
Форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначена додатком № 2 до Порядку № 117 та передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), мають бути підкреслені.
Натомість, рішення комісії Головного управління ДФС в Полтавській області від 05 липня 2018 року № 830048/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 5 від 13 червня 2018 року містить відомості про ненадання розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків; а рішення від 09 серпня 2018 року № 876631/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 16 від 17 липня 2018 року; від 09 серпня 2018 року № 876635/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 17 від 18 липня 2018 року; від 09 серпня 2018 року № 876632/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 18 від 27 липня 2018 року; від 09 серпня 2018 року № 876637/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 19 від 27 липня 2018 року; від 09 серпня 2018 року № 876633/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 20 від 30 липня 2018 року; від 09 серпня 2018 року № 876634/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 21 від 30 липня 2018 року; від 09 серпня 2018 року № 876636/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 22 від 30 липня 2018 року; від 09 серпня 2018 року № 876638/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 23 від 30 липня 2018 року; від 09 серпня 2018 року № 876639/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 24 від 31 липня 2018 року містять відмітку в графі "ненадання платником податку копій документів", зокрема, рядках: "ненадання платником податків первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання, транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентарі описи), у тому числі ракунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів/ (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні", проте підкреслень ненаданих документів спірні рішення не містять, що свідчить про порушення порядку їх оформлення.
Таким чином, спірні рішення комісії Головного управління ДФС в Полтавській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН не містять чіткого визначення підстав та мотивів для прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, що свідчить про їх необґрунтованість.
Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи і не спростовано відповідачами, наданими позивачем копіями документів належним чином підтверджено реальність спірних господарських операцій та обґрунтованість складення податкових накладних, а відтак, ТОВ "Полдекс" доведено достатність підстав для їх реєстрації в ЄРПН. Обставин, які б перешкоджали реєстрації вказаних податкових накладних в ЄРПН, судом не встановлено.
Крім того суд враховує, що дії платника податків зі складення податкових накладних щодо поставки товарів за фактом настання першої з подій відповідають вимогам статей 185, 187 Податкового кодексу України.
Податкові накладні № 5 від 13 червня 2018 року, № 16 від 17 липня 2018 року, № 17 від 18 липня 2018 року, № 18 від 27 липня 2018 року; № 19 від 27 липня 2018 року; № 20 від 30 липня 2018 року; № 21 від 30 липня 2018 року; № 22 від 30 липня 2018 року; № 23 від 30 липня 2018 року; № 24 від 31 липня 2018 року сформовані з дотриманням вимог пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, що контролюючий орган не заперечує.
За вищевикладених обставин, суд дійшов висновку про наявність у позивача достатніх підстав для складення зазначених податкових накладних.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічний висновок наведено у постанові Верховного Суду від 23 жовтня 2018 року у справі № 822/1817/18.
Відповідачем у ході судового розгляду справи не доведено наявності достатніх підстав для відмови у реєстрації податкових накладних позивача № 5 від 13 червня 2018 року, № 16 від 17 липня 2018 року, № 17 від 18 липня 2018 року, № 18 від 27 липня 2018 року; № 19 від 27 липня 2018 року; № 20 від 30 липня 2018 року; № 21 від 30 липня 2018 року; № 22 від 30 липня 2018 року; № 23 від 30 липня 2018 року; № 24 від 31 липня 2018 року в ЄРПН.
З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку про необґрунтованість спірних рішень комісії Головного управління ДФС в Полтавській області від 05 липня 2018 року № 830048/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 5 від 13 червня 2018 року містить відомості про ненадання розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків; а рішення від 09 серпня 2018 року № 876631/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 16 від 17 липня 2018 року; від 09 серпня 2018 року № 876635/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 17 від 18 липня 2018 року; від 09 серпня 2018 року № 876632/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 18 від 27 липня 2018 року; від 09 серпня 2018 року № 876637/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 19 від 27 липня 2018 року; від 09 серпня 2018 року № 876633/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 20 від 30 липня 2018 року; від 09 серпня 2018 року № 876634/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 21 від 30 липня 2018 року; від 09 серпня 2018 року № 876636/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 22 від 30 липня 2018 року; від 09 серпня 2018 року № 876638/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 23 від 30 липня 2018 року; від 09 серпня 2018 року № 876639/42037834 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 24 від 31 липня 2018 року та наявність підстав для визнання їх протиправними та скасування.
Згідно із пунктом 28 Порядку № 117, податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі ; протягом п'яти робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить менше 30 млн. гривень; протягом семи робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 30 млн. гривень включно.
При цьому, згідно з нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення ЄРПН, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної фіскальної служби України.
З метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов'язання Державної фіскальної служби України зареєструвати податкові накладні № 5 від 13 червня 2018 року, № 16 від 17 липня 2018 року, № 17 від 18 липня 2018 року, № 18 від 27 липня 2018 року; № 19 від 27 липня 2018 року; № 20 від 30 липня 2018 року; № 21 від 30 липня 2018 року; № 22 від 30 липня 2018 року; № 23 від 30 липня 2018 року; № 24 від 31 липня 2018 року в ЄРПН.
Отже, позов підлягає задоволенню.
Відмовляючи у задоволенні вимог позивача про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини першої статті 382 Кодексу адміністративного судочинства України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов'язати суб'єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Отже, за приписами вказаної норми покладення таких зобов'язань на суб'єкта владних повноважень є правом, а не обов'язком суду.
У спірних правовідносинах суд не вбачає підстав для застосування зазначеної форми контролю за виконанням судового рішення, оскільки не вважає, що відповідачем після набрання рішенням суду законної сили не будуть вживатися заходи з метою добровільного його виконання.
За змістом частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 2, 3, 6-10, 72-78, 90, 139, 241-246, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Полдекс" (вул. Зигіна, 29, оф. 205, м. Полтава, Полтавська область, 36014, код ЄДРПОУ 42037834) до Державної фіскальної служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 39292197), Головного управління ДФС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, код ЄДРПОУ 39461639) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДФС у Полтавській області від 05 липня 2018 року № 830048/42037894 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 5 від 13 червня 2018 року.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДФС у Полтавській області від 09 серпня 2018 року № 876631/42037894 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 16 від 17 липня 2018 року.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДФС у Полтавській області від 09 серпня 2018 року № 876635/42037894 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 17 від 18 липня 2018 року.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДФС у Полтавській області від 09 серпня 2018 року № 876632/42037894 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 18 від 27 липня 2018 року.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДФС у Полтавській області від 09 серпня 2018 року № 876637/42037894 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 19 від 27 липня 2018 року.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДФС у Полтавській області від 09 серпня 2018 року № 876633/42037894 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 20 від 30 липня 2018 року.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДФС у Полтавській області від 09 серпня 2018 року № 876634/42037894 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 21 від 30 липня 2018 року.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДФС у Полтавській області від 09 серпня 2018 року № 876636/42037894 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 22 від 30 липня 2018 року.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДФС у Полтавській області від 09 серпня 2018 року № 876638/42037894 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 23 від 30 липня 2018 року.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДФС у Полтавській області від 09 серпня 2018 року № 876639/42037894 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 24 від 31 липня 2018 року.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "Полдекс":
№ 5 від 13 червня 2018 року на суму 400 459,85 грн;
№ 16 від 17 липня 2018 року на суму 59 502,47 грн;
№ 17 від 18 липня 2018 року на суму 500 500,72 грн;
№ 18 від 27 липня 2018 року на суму 125 488,94 грн;
№ 19 від 27 липня 2018 року на суму 200 009,58 грн;
№ 20 від 30 липня 2018 року на суму 195 001, 38 грн;
№ 21 від 30 липня 2018 року на суму 195 001, 38 грн;
№ 22 від 30 липня 2018 року на суму 550 004,64 грн;
№ 23 від 30 липня 2018 року на суму 190 007,65 грн;
№ 24 від 31 липня 2018 року на суму 190 000,00 грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, код ЄДРПОУ 39461639) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Полдекс" (вул. Зигіна, 29, оф. 205, м. Полтава, Полтавська область, 36014, код ЄДРПОУ 42037834) судові витрати у розмірі 17620,00 грн (сімнадцять тисяч шістсот двадцять) гривень 00 копійок.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 31 січня 2019 року.
СуддяОСОБА_3
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.01.2019 |
Оприлюднено | 01.02.2019 |
Номер документу | 79525042 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні