Рішення
від 23.01.2019 по справі 278/2449/17
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 січня 2019 року м. Житомир справа № 278/2449/17

категорія 108010000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Єфіменко О.В.,

секретаря судового засідання Коваля О.В.,

за участю позивачів ОСОБА_1, ОСОБА_2,

представника відповідача Гурківської В.Б.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, до Вертокиївської сільської ради Житомирського району Житомирської області про визнання незаконним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії, -

встановив:

13.10.2017 до Житомирського районного суду Житомирської області звернулись ОСОБА_1, ОСОБА_2 із позовом до Вертокиївської сільської ради Житомирського району Житомирської області про визнання незаконним та скасування рішення Вертокиївської сільської ради Житомирського району Житомирської області 16 сесії 7 скликання від 10.03.2017 Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад ; зобов'язання розглянути питання на черговій сесії сільської ради у порядку визначеному Законом України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" із врахуванням пропозицій громадських обговорень та думки громади.

В обґрунтування позовних вимог зазначили, що після проведення громадських слухань, 10.03.2017 на 16 сесії 7 скликання Вертокиївської сільської ради було прийняте рішення Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад . Позивачі вважають дане рішення незаконним та таким, що прийняте із порушенням вимог чинного законодавства та порушує їхні права на добровільне об'єднання громадян з наступних підстав.

На думку позивачів, відповідач прийняв оскаржуване рішення про надання згоди на об'єднання у територіальну громаду із центром у смт. Новогуйвинське без врахування думки територіальних громад сіл Городище, Вертокиївка та Іванківці Вертокиївської сільської ради. Адже громадські обговорення відбулись із порушенням Порядку проведення громадських обговорень з питань добровільного об'єднання територіальних громад. На думку позивачів, враховуючи результати проведення громадських слухань із трьох громад Вертокиївської сільської ради лише Вертокиївська громада підтримала об'єднання із центром у смт. Новогуйвинське, а інших дві громади були за об'єднання із центром у с. Сінгури. Не зважаючи на результати громадських обговорень, депутати Вертокиївської сільської ради Житомирського району Житомирської області, ігноруючи волю жителів громад, і зокрема позивачів, прийняли оскаржуване рішення в якому надали згоду на об'єднання із центром у смт. Новогуйвинське. Крім того, всупереч вимогам законодавства про об'єднання територіальних громад, вказані територіальні громади, а саме: Вертокиївська та Новогуйвинська, не є суміжними, оскільки за територіальним розміщенням Вертокиївська сільська рада межує із землями Миролюбівської сільської ради, Коднянської сільської ради, Сінгурівської сільської ради, Луківської та Пісківської (Станишівської ОТГ). Тому позивачі вважають, що спірне рішення є незаконним і звернулись до суду з даним позовом.

Ухвалою судді Житомирського районного суду Житомирської області від 23.10.2017 відкрите провадження у даній справі.

Ухвалою судді Житомирського районного суду Житомирської області від 26.02.2018 справа за №278/2449/17 передана на розгляд до Житомирського окружного адміністративного суду у порядку, визначеному ст.29, 30 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Відповідно до протоколу автоматичного розподілу судової справи між суддями від 29.03.2018 вказана справа була передана для розгляду головуючому судді Єфіменко О.В.

Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 03.04.2018 справу прийнято до провадження за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання і викликом сторін на 25.04.2018 на 10:00 (Том №1 а.с. 182-183).

24.04.2018 на адресу суду від відповідача надійшло клопотання про залишення позову без розгляду (Том №1 а.с. 187-188), та відзив на позовну заяву від 24.04.2018 вх.№8722/18 (Том №1 а.с. 189-194).

У підготовчому засіданні 25.04.2018 оголошено перерву до 30.05.2018 до 10:00 для надання позивачам можливості ознайомитись з клопотанням про залишення позову без розгляду та надати докази поважності причин пропуску строку на звернення до суду з даним позовом (Том №1 а.с. 200-204).

У підготовчому засіданні 30.05.2018 суд ухвалив поновити позивачам строк на звернення до суду з даним позовом, визнавши причини його пропуску поважними та продовжив розгляд справи у підготовчому провадженні на 30 днів, що внесено секретарем до протоколу судового засідання від 30.05.2018 (Том №1 а.с. 208-213).

У підготовчому засідання оголошено перерву до 27.06.2018 до 10:00 для отримання додаткових доказів (Том №1 а.с. 208-213).

27.06.2018 розгляд справи відкладено на 09.08.2018 на 10:00 у зв'язку із задоволенням клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справи (Том №1 а.с. 218).

09.08.2018 розгляд справи відкладено на 06.09.2018 на 10:00 у зв'язку із неприбуттям позивача ОСОБА_2 (Том №1 а.с. 222).

06.09.2018 розгляд справи відкладено на 18.10.2018 на 14:00 у зв'язку із задоволенням клопотання позивача про відкладення розгляду справи у зв'язку із відсутністю адвоката (Том №1 а.с. 226-227).

Відповідно до довідки по справі через перебування судді Єфіменко О.В. на амбулаторному лікуванні з 16.10.2018 - судове засідання, призначене на 14:00 18.10.2018 не відбулося, наступне судове засідання призначене на 14.11.2018 на 11:00 (Том №1 а.с. 231).

24.10.2018 на адресу суду від позивачів надійшла заява від 24.10.2018 за вх.№21101/18 про об'єднання справ в одне провадження (Том №1 а.с. 234).

14.11.2018 ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду заяву про об'єднання справ в одне провадження від 24.10.2018 повернуто без розгляду (Том №1 а.с. 248-250).

14.11.2018 у підготовчому засіданні суд ухвалив закінчити підготовче провадження та призначити розгляд справи по суті на 11.12.2018 на 10:00, що внесено секретарем до протоколу судового засідання від 14.11.2018 (Том №1 а.с. 246-247).

11.12.2018 ухвалою суду судове засідання відкладено на 23.01.2019 на 10:00 у зв'язку із задоволенням клопотання позивача ОСОБА_1 про відкладення розгляду справи, що внесено секретарем до протоколу судового засідання від 11.12.2018 (Том №2 а.с. 6).

У судовому засіданні 23.01.2019 позивачі заявлені позовні вимоги підтримали повністю та просили задовольнити з підстав, що викладені у позовній заяві. А саме, вважають, що Вертокиївська сільська рада перевищила свої повноваження, коли без урахування думки жителів сіл Вертокиївка, Городище та Іванківці, прийняла оскаржуване рішення, яким не дотрималася одного з головних принципів об'єднання територіальних громад - принципу добровільності.

У судовому засіданні представник відповідача проти заявлених вимог заперечувала та просила відмовити у їх задоволенні з підстав, що вказані у відзиві на позовну заяву (Том №1 а.с. 189-194). В обґрунтування заперечень пояснила, що оскаржуване рішення прийняте з урахуванням громадських обговорень та за підсумками внесених на громадських слуханнях пропозицій. Представником відповідача також зазначено, що обговорення пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад проводилось шляхом проведення громадських слухань, що відбувалося у формі, найбільш доступній для більшості жителів. Проведені громадські слухання свідчать про те, що громада погоджується із запропонованим форматом об'єднання. На виконання вимог частини п'ятої статті 7 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" 10.03.2017 відповідачем було прийнято рішення. Вважає, що останнє прийнято у відповідності та у спосіб, визначений Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад , Законом України Про місцеве самоврядування в Україні , а також у межах наданих повноважень, в зв'язку з чим відсутні підстави для визнання його протиправним та скасування. Просила у задоволенні позову відмовити повністю.

Щодо порушення права та інтересу позивачів представник відповідача пояснила, що згідно з частиною 2 статті 264 КАС України право оскаржити нормативно-правовий акт мають особи, щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб'єктом правовідносин, у яких буде застосовано цей акт. На думку представника відповідача, позивачами не наведено достатніх підстав, які б свідчили про те, що оскаржуване ними рішення порушує їхні права. У постанові від 10.04.2012 Верховний Суд України, зазначив, що суд захищає лише порушені, невизнані або оспорювані права, свободи та інтереси учасників адміністративних правовідносин. Визнання протиправним рішення суб'єкта владних повноважень можливе лише за позовом особи, право або законний інтерес якої порушені цим рішенням. Представник відповідача вважає, що позивачі повинні довести факт застосування до них оскаржуваного нормативно-правового акта або те, що вони є суб'єктом відповідних відносин, на які поширюється дія цього акта. Відповідно до ч.10 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої відповідності Конституції або законам України визнаються незаконними у судовому порядку. Представник відповідача пояснила, що обставини на які посилаються позивачі, не свідчать про порушення з боку відповідача їх права на участь у місцевому самоврядуванні, як і відсутні докази перешкод для позивачів та інших членів громади взяти участь у громадських обговореннях. Зі змісту адміністративного позову, не вбачається та належними і допустимими доказами позивачами не доведено, що оскаржуване рішення порушує право позивачів, саме відносно них застосовано даний нормативно-правовий акт і це якимось чином порушує їх права. Також представник відповідача зауважила, що право одного члена територіальної громади не може бути підставою для нівелювання прав інших членів територіальної громади, які висловились про доцільність об'єднання територіальних громад.

Перевіривши матеріали справи, заслухавши пояснення позивачів та представника відповідача, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд дійшов висновку про те, що позов задоволенню не підлягає із таких підстав.

Судом встановлено, що 10.02.2017 Вертокиївським сільським головою Гурківською В.Б. було видане розпорядження №3 Про попереднє вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення про проведення громадських слухань з приводу об'єднання територіальної громади на підставі звернення Новогуйвинської селищної ради (Том №1 а.с. 3).

Згідно з даним розпорядженням необхідно було протягом 30 днів з моменту прийняття розпорядження провести обговорення у селах Вертокиївка, Городище та Іванківці щодо можливого об'єднання.

23 лютого 2017 року на 15 сесії 7 скликання Вертокиївської сільської ради Житомирського прийнято рішення Про затвердження порядку проведення громадських обговорень з питань добровільного об'єднання територіальних громад (Том №1 а.с. 10).

До Вертокиївської сільської ради Житомирського району входять три населених пункти: с. Вертокиївка, с. Іванківці, с. Городище.

01.03.2017 у селі Городище було проведено громадські слухання щодо розгляду пропозицій Сінгурівської сільської ради та Новогуйвинської селищної ради щодо об'єднання в громади, на яких були присутні 37 представників громади (Том №1 а.с. 4-6).

01.03.2017 у селі Іванківці було проведено громадські слухання щодо розгляду пропозицій Сінгурівської сільської ради та Новогуйвинської селищної ради щодо об'єднання в громади, на яких були присутні 120 представників громади (Том №1 а.с. 16-17).

04.03.2017 у селі Вертокиївка було проведено громадські слухання щодо розгляду пропозицій Сінгурівської сільської ради та Новогуйвинської селищної ради щодо об'єднання в громади, на яких були присутні 188 представників громади (Том №1 а.с. 7-9).

Враховуючи вищезазначені громадські слухання, 10.03.2017 на 16 сесії 7 скликання Вертокиївської сільської ради було прийняте рішення Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад , яким надано згоду на добровільне об'єднання територіальних громад в Новогуйвинську територіальну громаду з центром у селищі Новогуйвинське (Том №1 а.с. 29).

Позивачі вважають вказане рішення незаконним та таким, що прийняте з порушенням вимог чинного законодавства та порушує їхні права на добровільне об'єднання громадян, у зв'язку із чим звернулися до суду з вказаним позовом за захистом порушеного права.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам та перевіряючи рішення Вертокиївської сільської ради на відповідність ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд зазначає наступне.

Відносини, що виникають у процесі добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст регулюються Законом України від 05.02.2015 №157-VIII Про добровільне об'єднання територіальних громад (далі - Закон України №157-VIII) з урахуванням Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон України №280/97-ВР).

Згідно з статтею 1 Закону України №280/97-ВР територіальна громада - жителі, об'єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об'єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр.

Частинами першою-третьою статті 6 Закону України №280/97-ВР визначено, що первинним суб'єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста. Територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об'єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову. Територіальні громади села, селища, міста, що добровільно об'єдналися в одну територіальну громаду, можуть вийти із складу об'єднаної територіальної громади в порядку, визначеному законом.

Відповідно до статті 2 Закону України №157-VIII добровільне об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких принципів: 1) конституційності та законності; 2) добровільності; 3) економічної ефективності; 4) державної підтримки; 5) повсюдності місцевого самоврядування; 6) прозорості та відкритості; 7) відповідальності.

Як визначено частиною першою статті 3 Закону України №157-VIII суб'єктами добровільного об'єднання територіальних громад є суміжні територіальні громади сіл, селищ, міст.

Ініціаторами добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: 1) сільський, селищний, міський голова; 2) не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; 3) члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; 4) органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади). Пропозиція щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад повинна, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об'єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об'єднаної територіальної громади та її найменування (стаття 5 Закону України №157-VIII).

Частинами третьою, четвертою статті 5 вказаного Закону передбачено, що сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи. Порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою.

Статтею 6 Закону України №157-VIII визначено, що сільський, селищний, міський голова після прийняття відповідною радою рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад надсилає пропозицію про таке об'єднання сільському, селищному, міському голові суміжної територіальної громади. Сільський, селищний, міський голова суміжної територіальної громади забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди.

У разі прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад сільський, селищний, міський голова, який ініціював об'єднання, приймає рішення про утворення спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад та інформує про це Рада Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідні обласну раду, обласну державну адміністрацію. Спільна робоча група формується з однакової кількості представників від кожної територіальної громади, що об'єднується. Утворення спільної робочої групи є початком процедури добровільного об'єднання територіальних громад. Спільна робоча група готує проекти відповідних рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад.

Згідно з частинами першою-четвертою статті 7 Закону України №157-VIII проекти рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад повинні, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об'єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об'єднаної територіальної громади та її найменування; 3) план організаційних заходів щодо добровільного об'єднання територіальних громад. Сільські, селищні, міські голови забезпечують протягом 60 днів проведення обов'язкового громадського обговорення (громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю) підготовлених спільною робочою групою проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад, за результатами якого сільські, селищні, міські голови вносять питання про його схвалення на розгляд сільських, селищних, міських рад. Питання про схвалення проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад розглядається сільськими, селищними, міськими радами протягом 30 днів з дня його внесення на їх розгляд та з врахуванням результатів громадського обговорення. Схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад у п'ятиденний строк подаються Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації.

Відповідно до частини п'ятої вказаної статті у разі відповідності проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад Конституції та Законам України сільські, селищні, міські ради приймають рішення про добровільне об'єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об'єднання територіальних громад.

Вказаними нормами Закону України №157-VIII визначено умови та порядок добровільного об'єднання громадян, а також чітка послідовність дій, які тісно взаємопов'язані між собою. Так, кожен наступний етап добровільного об'єднання громадян може бути розпочато виключно після закінчення попереднього.

Саме дотримання послідовності всіх етапів є обов'язковою передумовою для добровільного об'єднання громадян на підставі чинного законодавства України з дотриманням Конституції України.

Як встановлено судом до Вертокиївської сільської ради Житомирського району Житомирської області надійшла пропозиція про добровільне об'єднання територіальних громад з центром у селищі Новогуйвинське на підставі рішення 18 сесії Новогуйвинської селищної ради 7 скликання №291 Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад від січня 2017 року (Том №1 а.с. 40).

Розпорядженням Вертокиївської сільської ради Житомирського району Житомирської області №3 Про попереднє вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад від 10.02.2017 (Том №1 а.с. 112) визначено проведення попереднього громадського обговорення щодо можливого добровільного об'єднання територіальних громад, а саме 13.02.2017 о 14:00 у с. Вертокиївка. За результатами попередніх громадських слухань 13.02.2017 прийнято рішення провести громадські обговорення у всіх населених пунктах Вертокиївської сільської ради Житомирського району Житомирської області (Том №1 а.с. 113-116).

15.02.2017 до Вертокиївської сільської ради надійшло Розпорядження Сінгурівської сільської ради Житомирського району Житомирської області №3 Про ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад від 14.02.2017 та згодом рішення сесії цієї ж ради №13 від 28.02.2017 (Том №1 а.с. 117-118).

Керуючись рішенням 15 сесії 7 скликання Вертокиївської сільської ради від 23.02.2017 (Том №1 а.с. 120) було підписано розпорядження Вертокиївського сільського голови №4 Про громадські слухання Чи бути Вертокиївській громаді в складі Новогуйвинської чи Сінгурівської об'єднаних громад від 24.02.2017 (Том №1 а.с. 122), яким було визначено провести громадські слухання, враховуючи вищевказані пропозиції, а саме: провести громадські слухання 01.03.2017 об 11:00 у селі Городище; 04.03.2017 о 10:00 у селі Іванківці; 04.03.2017 о 14:00 у с. Вертокиївка. А також визначено провести засідання 16 сесії 7 скликання Вертокиївської сільської ради 10.03.2017 о 14:00 у приміщенні сільської ради за результатами громадських обговорень та підсумками внесених на громадські слухання пропозицій.

Відповідно до протоколу Проведення громадського обговорення щодо добровільного об'єднання територіальної громади Житомирського району Житомирської області в територіальну громаду з адміністративним центром селище Новогуйвинське або село Сінгури (Том №1 а.с. 123-124) прийнято резолюцію (Том №1 а.с. 125) громадського слухання села Городище від 01.03.2017 щодо надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад сіл Вертокиївської, Сінгурівської, Головенківської, Коднянської, Миролюбівської, Озернянківської, Руднє-Городищенської, Троянівської сільської ради в територіальну громаду з центром у селі Сінгури, за вказане рішення проголосували 13 чоловік, за добровільне об'єднання територіальних громад з цетром в с. Новогуйвинське - 9 чоловік. На даних громадських обговореннях були присутні 37 мешканців.

04.03.2017 о 10:00 у с. Іванківці відбулися громадські слухання щодо обговорення пропозицій Новогуйвинської селищної ради та Сінгурівської сільської ради щодо добровільного об'єднання територіальних громад, у яких брали участь 120 мешканців села Іванківці, про що свідчить відповідний протокол слухань (Том №1 а.с. 126-127), відповідно до якого більшість присутніх, а саме 59 чоловік прийняло пропозицію Сінгурівської сільської ради та за результатами обговорення запропонувало подати її до Вертокиївської сільської ради.

Цього ж дня відбулися громадські обговорення у с. Вертокиївка (Том №1 а.с. 128-130, 135-136), на яких були присутні 188 осіб (Том №1 а.с. 131-134). Голосуванням за пропозицію Новогуйвинської селищної ради у кількості 107 чоловік вирішили подати відповідну пропозицію до Вертокиївської сільської ради для подальшого прийняття рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад із центром у селищі Новогуйвинське.

10.03.2017 рішенням 16 сесії 7 скликання Вертокиївської сільської ради Житомирського району Житомирської області Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад (Том №1 а.с. 137), враховуючи результати громадських обговорень, перспективи соціально-культурного, економічного розвитку територіальної громади сіл Вертокиївської сільської ради, депутатами як представниками інтересів територіальної громади сіл відповідно до ч.1 ст.2 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , було прийняте відповідне рішення щодо надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад сіл Вертокиївка, Городище, Іванківці Вертокиївської сільської ради та інших (відповідно до рішення) у Новогуйвинську територіальну громаду з центром у селищі Новогуйвинське.

Стосовно порядку прийняття рішення, суд зазначає наступне.

Законом України №157-VІІІ не визначено форму проведення громадського обговорення пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад, а лише визначено строк, протягом якого таке обговорення має бути проведено.

Частина 4 статті 5 цього Закону надає сільській, селищній, міській раді право самостійно визначити порядок проведення відповідного громадського обговорення.

Відповідно до роз'яснення щодо застосування положень Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад", затвердженого на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування 03.06.2015 (протокол №17), у частині визначення строків здійснення окремих етапів об'єднання, визначених у частині третій статті 5 та частині третій статті 6 Закону, то Комітет звернув увагу, що проведення громадського обговорення (громадських слухань, зборів громадян, інших форм консультацій з громадськістю) протягом певної кількості днів слід розуміти як визначення граничного проміжку часу, протягом якого мають бути проведені певні заходи та оприлюднені їх результати.

Отже, такі дії організаторами громадських обговорень можуть бути проведені і до завершення граничного проміжку часу, встановленого законом. Такий строк законодавець не визначив як мінімальний для проведення громадських слухань, тобто він є граничним для проведення відповідної процедури, а тому, за умов дотримання Порядку та етапів її проведення, відповідна дія може бути вчинена і раніше.

Комітет відзначає, що громадське обговорення може проводитись у різних формах, зокрема, передбачених статтею 8 та статтею 13 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" у формі загальних зборів громадян, громадських слухань або в інших формах, визначених місцевою радою (конференція, форум, засідання за круглим столом, збори, зустрічі, теле- або радіодебати, Інтернет-конференція, електронна консультація тощо). Окремі форми громадського обговорення (загальні збори громадян, громадські слухання та ін.) не можуть тривати протягом 30 чи 60 днів та, як правило, проводяться протягом одного неробочого дня.

Відтак, призначаючи громадське обговорення, сільський, селищний, міський голова повинен виходити з необхідності залучення якомога більшої кількості зацікавлених учасників, враховуючи організаційні можливості виконавчих органів ради, а також визначати такі строки проведення громадського обговорення, які б слугували гарантією реалізації права громадян на висловлення власної думки.

Закон України №157-VІІІ не передбачає необхідність стовідсоткової участі усього населення територіальної громади, не встановлено якісних та кількісних критеріїв оцінки достатності проведених громадських обговорень для прийняття представницьким органом територіальної громади відповідного рішення за їх результатами.

Гарантія реалізації права громадян на висловлення власної думки відповідачем була забезпечена належним чином. Також необхідно зауважити те, що право одного члена територіальної громади не може бути підставою для нівелювання прав інших членів територіальної громади, які висловились про доцільність об'єднання територіальних громад. Об'єднана територіальна громада вважається утвореною відповідно з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об'єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об'єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови наявності попередньо наданого обласною державною адміністрацією висновку щодо відповідності проекту такого рішення законам України (статті 7 та 8 Закону України №157-VIII).

Оскаржене рішення відповідача ще не свідчить про завершений факт об'єднання територіальних громад.

Відповідно до частини 3 статті 6 Закону України №157-VIII утворення спільної робочої групи є початком процедури добровільного об'єднання територіальних громад.

Стосовно доводів позивачів про те, що в обговоренні брали участь особи, яких питання щодо об'єднання громад не стосується та при прийнятті оскаржуваного рішення про об'єднання громад не було враховано думку усіх жителів територіальних громад, а також порушено порядок проведення громадських обговорень, суд зазначає наступне.

Відповідачем було забезпечено інформування про громадське обговорення пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад на виконання вимог Закону України №157-VIII та рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад прийняте відповідачем лише після проведення громадських слухань.

Суд зазначає, що Законом України Про добровільне об'єднання територіальних громад визначено процедуру утворення добровільних громад, вимоги щодо рішень про добровільне об'єднання громадян та те, що вони повинні містити. Також визначено, яка процедура повинна бути дотримана при їх прийнятті.

Відтак, аналізуючи зміст оскаржуваного рішення та порядок його прийняття, судом встановлено, що рішення Про добровільне об'єднання територіальних громад від 10.03.2017 прийняте відповідачем з дотриманням послідовності всіх етапів, які є обов'язковою передумовою для добровільного об'єднання громадян на підставі чинного законодавства України.

Також суд зазначає, що у питанні об'єднання територіальних громад повинно бути дотримання балансу між інтересами більшості та меншості.

Щодо врахування інтересів меншості, то суд зазначає, що у разі небажання жителів певного села до входження до нової територіальної громади, вони не позбавлені права та можливості ініціювати вихід із даної сільської ради та входження до іншої. Після проходження даної процедури вирішувати питання про добровільне об'єднання з іншою громадою.

Крім того, суд не встановлює осіб, які брали участь в обговоренні, а встановлює наявність протоколів громадських обговорень та надає їм оцінку, як видно з матеріалів справи протоколи, в яких викладено результати вказаних обговорень, наявні у матеріалах справи та складені у відповідності до вимог Закону України №157-VIII.

При цьому суд звертає увагу на висновки, викладені у постанові Верховного Суду від 23.05.2018 (справа №219/7967/17), відповідно до яких порушення процедури громадського обговорення, саме по собі, не може бути підставою для скасування рішення, прийнятого за наслідками такого обговорення, якщо це не призвело до порушення індивідуальних прав позивачів.

Стосовно доводів позивачів щодо ігнорування депутатами Вертокиївської сільської ради думки жителів громад, у тому числі і позивачів, при прийнятті оскаржуваного рішення, суд зазначає наступне.

Частиною 5 статті 7 Закону України №157-VIII наділено сільську раду дискреційними повноваженнями у випадку відповідності проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад Конституції та законам України прийняти рішення про добровільне об'єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об'єднання територіальних громад.

Відповідно до ст.59 Закону України №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Аналіз вищезазначених правових норм свідчить на користь висновків, що депутати відповідної сільської ради наділені дискреційними повноваженнями щодо прийняття рішень, у тому числі і рішення про добровільне об'єднання територіальних громад.

З врахуванням зазначеного, вказане не може бути підставою для визнання протиправним оспорюваного рішення.

Стосовно доводів позивачів про не суміжність об'єднаних територіальних громад, то суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Статтею 11 Закону України №157-VIIІ встановлено, що перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області розробляється Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідною обласною державною адміністрацією згідно з методикою формування спроможних територіальних громад і охоплює всю територію Автономної Республіки Крим, області.

Методика формування спроможних територіальних громад розробляється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері територіальної організації влади, адміністративно-територіального устрою, розвитку місцевого самоврядування, та затверджується Кабінетом міністрів України.

Перспективний план формування територій громад схвалюється відповідно обласною радою за поданням відповідної обласної державної адміністрації та затверджується Кабінетом міністрів України.

Тобто, перспективний план формування територій громад є лише планом, Методика - відповідною методикою, а не обов'язковим до виконання рішенням, оскільки в силу положень закону об'єднання територіальних громад є добровільним і здійснюється на підставі рішення відповідної ради, яке може бути прийнято лише після проведення обов'язкового громадського обговорення вказаного питання.

Форма рішення, яке затверджує Методику не має наслідком формування саме конкретного територіального устрою держави через формування перспективного плану об'єднань територіальних громад.

Отже, недотримання відповідачами перспективного плану формування територій громад, при відповідності рішень про об'єднання громадян не є беззаперечною підставою для визнання їх протиправними.

Як вже зазначалось раніше, частиною 1 статті 3 Закону України №157-VIIІ суб'єктами добровільного об'єднання територіальних громад є суміжні територіальні громади сіл, селищ, міст.

Водночас, одним з головних принципів об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст згідно з статтею 2 Закону України №157-VIIІ є принцип добровільності, який передбачає утворення добровільного об'єднання територіальних громад в будь-якій конфігурації та з дотриманням умов добровільного об'єднання територіальних громад, встановлених статтею 4 вказаного Закону. Серед цих умов, визначених ст.4 Закону України №157-VIIІ, не має вказівки на відповідність перспективного плану при об'єднанні громад.

Таким чином, формат добровільного об'єднання територіальних громад поза межами перспективного плану не суперечить вимогам Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" та не може бути підставою для скасування оскаржуваних рішень.

Окрім того, питання стосовно суміжності чи несуміжності територіальних громад судом не встановлюється. Суд зазначає, що відповідно до приписів статті 7 Закону України №157-VIIІ схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад у п'ятиденний строк подаються Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації. У разі відповідності проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад Конституції та законам України сільські, селищні, міські ради приймають рішення про добровільне об'єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об'єднання територіальних громад. У разі встановлення невідповідності проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад Конституції та законам України Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація повертає його на доопрацювання у порядку, встановленому цим Законом.

Узагальнюючи наведене, суд зазначає, що відповідність проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад Конституції та законам України у даному випадку має встановлювати Житомирська обласна державна адміністрація в межах наданих їй законом повноважень.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з п.1 ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, суд вважає, що відповідачем доведено, що під час прийняття оскаржуваного рішення "Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад від 10.03.2017 16 сесії 7 скликання відповідач діяв у межах наданих йому повноважень, з дотриманням вимог чинного законодавства та у спосіб визначений законом, зокрема, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", а відтак позовні вимоги ОСОБА_1 та ОСОБА_2 не підлягають задоволенню.

Зважаючи на відмову у задоволенні позовних вимог, відповідно до статті 139 КАС України питання про розподіл судових витрат судом не вирішується.

Керуючись статтями 77, 90, 139, 242-246, 250-251, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (АДРЕСА_1. РНОКПП/ЄДРПОУ: НОМЕР_1) ОСОБА_2 (АДРЕСА_2, РНОКПП НОМЕР_2) до Вертокиївської сільської ради Житомирського району Житомирської області (вул. Злагоди, 4, с. Вертокиївка, Житомирський район, Житомирська область, 12450. РНОКПП/ЄДРПОУ: 04348311) про визнання незаконним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Повне судове рішення складене 04 лютого 2019 року.

Головуючий суддя Єфіменко Ольга Володимирівна

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.01.2019
Оприлюднено05.02.2019
Номер документу79577795
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —278/2449/17

Рішення від 23.01.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

Рішення від 23.01.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

Ухвала від 14.11.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

Ухвала від 03.04.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

Ухвала від 26.02.2018

Адміністративне

Житомирський районний суд Житомирської області

Зубчук І. В.

Ухвала від 23.10.2017

Адміністративне

Житомирський районний суд Житомирської області

Зубчук І. В.

Ухвала від 17.10.2017

Адміністративне

Житомирський районний суд Житомирської області

Зубчук І. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні