ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
28 січня 2019 року м. Дніпросправа № 808/1778/18
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Білак С.В. (доповідач), суддів: Шальєвої В.А., Юрко І.В., секретар судового засідання - Лащенко Р.В., за участю представника позивача - Гура О.П., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду у м. Дніпрі
апеляційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області
на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 16.10.2018 року в адміністративній справі №808/1778/18 (головуючий суддя у 1 інстанції Конишева О.В., повний текст рішення складено 26.10.2018 року)
за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області
до Виконавчого комітету Преображенської сільської ради Оріхівського району Запорізької області, Державного реєстратора відділу з питань державної реєстрації Виконавчого комітету Преображенської сільської ради Оріхівського району Запорізької області Резниченко Ірини Михайлівни, Пологівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області,
треті особи Ліквідатор відділу освіти Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області Кльоус Наталія Василівна, Оріхівська районна державна адміністрація Запорізької області
про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області звернулося з позовом до Виконавчого комітету Преображенської сільської ради Оріхівського району Запорізької області , Державного реєстратора відділу з питань державної реєстрації Виконавчого комітету Преображенської сільської ради Оріхівського району Запорізької області Резниченко Ірини Михайлівни , Пологівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області, треті особи Ліквідатор відділу освіти Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області Кльоус Наталія Василівна, Оріхівська районна державна адміністрація Запорізької області, в якому просило:
- визнати протиправною бездіяльність Пологівського об'єднаного управління пенсійного фонду України в Запорізькій області щодо не надсилання (направлення) державному реєстратору повідомлення про наявність заперечень щодо ліквідації відділу освіти Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області (ЄДРПОУ 02136241) у зв'язку з наявністю в останнього грошових зобов'язань зі сплати страхових коштів у формі капіталізованих платежів до фонду соціального страхування України у сумі - 291 830, 55 грн. та щодо невидачі (не направлення) голові ліквідаційної комісії, уповноваженій ним особі або ліквідатору відділу освіти Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області рішення про відмову в видачі довідки про відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та страхових коштів до Пенсійного фонду України і фондів соціального страхування за формою згідно з додатком 10 до Порядку №21 -6.
- зобов'язати Пологівське об'єднане управління пенсійного фонду України вчинити наступні дії: направити державному реєстратору повідомлення про наявність заперечень щодо ліквідації відділу освіти Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області (ЄДРПОУ 02136241) у зв'язку з наявністю в останнього грошових зобов'язань зі сплати страхових коштів у формі капіталізованих платежів до фонду соціального страхування України у сумі - 291 830, 55 грн.; видати (направити) голові ліквідаційної комісії, уповноваженій ним особі або ліквідатору відділу освіти Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області (ЄДРПОУ 02136241) рішення про відмову в видачі довідки про відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та страхових коштів до Пенсійного фонду України і фондів соціального страхування за формою згідно з додатком 10 до Порядку №21 -6 у зв'язку з наявністю заборгованості зі сплати страхових коштів у формі капіталізованих платежів до Фонду соціального страхування України у розмірі - 291 830, 55 грн.;
- визнати протиправним та скасувати (відмінити) внесений до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань державним реєстратором відділу з питань державної реєстрації Виконавчого комітету Преображенської сільської ради Оріхівського району Запорізької області Резниченко Іриною Михайлівною запис (реєстраційну дію) від 13.04.2018 за №10911110023000367 про державну реєстрацію припинення юридичної особи відділу освіти Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області (ЄДРПОУ 02136241, 70500, Запорізька обл., Оріхівський район, місто Оріхів, вулиця Покровська, буд., 58) в результаті ліквідації;
- зобов'язати державного реєстратора виконавчого комітету Преображенської сільської ради Оріхівського району Запорізької області внести до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запис (реєстраційну дію) про відміну (скасування) запису від 13.04.2018 за №10911110023000367 про державну реєстрацію припинення юридичної особи відділу освіти Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області (ЄДРПОУ 02136241, 70500, Запорізька обл., Оріхівський район, місто Оріхів, вулиця Покровська, буд. 58) в результаті ліквідації.
В обґрунтування позовних вимог зазначалося, що бездіяльність Пологівського ОУПФУ полягала у не направленні державному реєстратору повідомлення про наявність заперечень щодо ліквідації відділу освіти Оріхівської РДА у зв'язку з наявністю в останнього невиконаних грошових зобов'язань зі сплати страхових коштів до фонду соціального страхування а також бездіяльність, що полягала у не виданні голові ліквідаційної комісії, уповноваженій ним особі або ліквідатору відділу освіти Оріхівської РДА рішення про відмову в видачі довідки про відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та страхових коштів до Пенсійного фонду України і фондів соціального страхування за формою згідно з додатком 10, які призвели до державної реєстрації припинення відділу освіти Оріхівської РДА.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 16.10.2018 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на неповне з'ясування обставин та недоведеність обставин, які мають значення по справі, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким позовні вимоги задовольнити.
У відзиві на апеляційну скаргу відділ з питань державної реєстрації Виконавчого комітету Преображенської сільської ради Оріхівського району Запорізької просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, доводи представника позивача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що 31.01.2018 року Токмацьким відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області, яке є відокремленим підрозділом Позивача без статусу юридичної особи - управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області (надалі - Токмацьке відділення) в електронному вигляді отримало інформацію щодо здійснення (внесення) державним реєстратором реєстраційної дії (відомостей) про припинення юридичної особи - відділу освіти Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області (далі- відділ освіти Оріхівської РДА), податковий номер 02136241 шляхом ліквідації.
30.01.2018 року вказана інформація про оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи - відділу освіти Оріхівської РДА розміщена на сайті Міністерства юстиції України. Відповідно до тексту повідомлення від 30.01.2018 року засновниками прийнято рішення щодо припинення юридичної особи відділ освіти Оріхівської РДА та призначено ліквідаційну комісію у складі голови комісії Кльоус Наталії Василівни та визначено строк для заявлення кредиторських вимог до 31.03.2018 року.
01.02.2018 року Токмацьким відділенням, відповідно до методичних вказівок виконавчої дирекції Фонду від 10.10.2017 року №2.4-17-786 і листа виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Запорізькій області від 22.12.2017 №2.4-17-1737 та згідно з роз'ясненнями Пенсійного Фонду України для забезпечення виконання норм Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" від 15.05.2003 року №755-ІУ (надалі - Закон №755), з метою недопущення втрат коштів Фонду у зв'язку з державною реєстрацією припинення юридичних осіб в результаті їх реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації, до Пологівського ОУПФУ направлено повідомлення від 01.02.2018 №6 про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації (копія додається).
07.02.2018 року Токмацьким відділенням від відділу освіти Оріхівської РДА одержано лист щодо проведення позапланової перевірки для здійснення остаточних розрахунків ліквідаційною комісією з Фондом соціального страхування до кінця процедури ліквідації. Відділенням проведено відповідні позапланові перевірки та встановлено, що на обліку у відділенні знаходиться потерпілий на виробництві ОСОБА_4, який отримав травму в установі, що ліквідується.
13.02.2018 року позивач у порядку, передбаченому ст. 105 Цивільного кодексу України (далі - ЦК), звернувся до ліквідаційної комісії відділу освіти Оріхівської РДА з заявою №06-719 про грошові вимоги щодо капіталізованих платежів на суму - 291 830, 55 грн.
10.04.2018 року управління Фонду звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом про стягнення капіталізованих платежів з відділу освіти Оріхівської РДА у сумі - 291 830, 55 грн., у зв'язку з ненаданням у встановлений ч. 6 ст. 105 ЦК строк ліквідаційною комісією відділу освіти Оріхівської РДА відповіді на заяву про грошові вимоги управління Фонду.
Після закінчення перебігу строку заявлення вимог кредиторами, головою ліквідаційної комісії 13 квітня 2018 року в порядку, визначеному частиною 12 статті 17 Закону №755-ІУ було подано документи для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, про що державним реєстратором відділу з питань державної реєстрації Виконавчого комітету Преображенської сільської ради Оріхівського району Запорізької області Резниченко Ірини Михайлівни внесено відповідний запис 13 квітня 2018 року (не раніше встановленого строку щодо вимог кредиторів).
При цьому відповідачі зазначили, що станом на 13.04.2018 року, тобто на дату припинення відділу освіти Оріхівської РДА в результаті її ліквідації, інформація про наявність заборгованості від Пологівського ОУПФУ не надходила.
Від голови ліквідаційної комісії також не надходила інформація щодо наявність заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування.
16.04.2018 року при здійсненні моніторингу інформації та обробці даних, отриманих від Державної фіскальної служби позивачем було виявлено, що 13.04.2018 року державним реєстратором виконавчого комітету Преображенської сільської ради Оріхівського району Запорізької області Резниченко Іриною Михайлівною, проведено реєстраційну дію №10911110023000367 - державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті ліквідації щодо відділу освіти Оріхівської РДА.
Позивач в позові та в апеляційній скарзі зазначав, що ним у встановлені строки та у повному обсязі було вчинено наступні дії та надано Пологівському ОУПФУ: 01.02.2018 року повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації за №6; 27.02.2018 року рішення про відмову у видачі довідки про відсутність заборгованості із сплати страхових коштів за №11; 13.02.2018 року подано заяву №06-719 про грошові вимоги щодо капіталізованих платежів на суму - 291 830, 55 грн. до Запорізького окружного адміністративного суду.
Водночас, Пологівським ОУПФУ надано пояснення, що за наявності інформації від Токмацького відділення Фонду, що містить заперечення на ліквідацію відділу освіти Оріхівської РДА, не надіслано ліквідатору та відповідно не було повідомлено державного реєстратора про наявність заперечень щодо ліквідації відділу освіти Оріхівської РДА, у зв'язку з наявністю в них грошових зобов'язань зі сплати страхових коштів до фонду соціального страхування, що призвело до протиправних дій державного реєстратора.
Щодо доводів позивача про те, що з журналу Токмацького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Запорізькій області слідує, що повідомлення від 01.02.2018 року №6 про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації було направлені до Пологівського ОУПФУ поштою, простим листом та продубльовані листом електронної пошти, колегія суддів зазначає наступне.
Так, з витягу копії електронного журналу вхідної кореспонденції Пологівського ОУПФУ вказаний конверт отримано Пологівським ОУПФУ 06.02.2018 року і зареєстровано два документи з конверта: повідомлення щодо відділу освіти Оріхівської РДА від 01.02.2018 року №7 (зареєстроване під вхідним №686) та довідка щодо відділу економічного розвитку та торгівлі Оріхівської РДА від 01.02.2018 року №8 (зареєстрована вхідним №685), проте відповідач 3 зазначає, що повідомлення від 01.02.2018 року №6 у конверті було відсутнє.
Щодо посилань позивача про те, що з журналу Токмацького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Запорізькій області слідує, що до Пологівського ОУПФУ разом з рішенням 27.02.2018 року №11 щодо відділу освіти Оріхівської РДА направлялось в одному конверті ще два документи: довідка щодо відділу освіти Оріхівської РДА від 27.02.2018 року №10 та рішення щодо КП "Профдезінфею Оріхівської районної ради від 27.02.2017 року №12, то судом першої інстанції встановлено, що з копії електронного журналу вхідної кореспонденції, вказаний конверт отримано Пологівським ОУПФУ 12.04.2018 року і зареєстровано два документи з конверта: довідка щодо відділу культури і туризму Оріхівської РДА від 27.02.2018 року №10 (зареєстрована під вхідним №1478) та рішення щодо КП "Профдезінфею Оріхівської районної ради від 27.02.2017 року №12 (зареєстроване під вхідним №1479), проте відповідач 3 зазначає, що рішенням 27.02.2018 року №11 у конверті було відсутнє.
Таким чином, Пологівське ОУПФУ повністю заперечує проти того, що в конвертах знаходилися документи: повідомлення від 01.02.2018 року №6 та рішення 27.02.2018 року №11.
При цьому, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що з наданого до матеріалів справи журналу Токмацького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Запорізькій області не можливо достовірно встановити який саме документ був направлений під №6 (кодом 3 дата 01.02.2018 року) та під №11 (код документа 2 дата 27.02.2018 року), в графі назва страхувальника зазначений "відділ освіти Оріхівський РДА", так як під кодом 2 та 3 не був зазначений чітко код якому відповідає направлений документ, згідно ДКУД.
Будь-яких інших доказів на підтвердження направлення зазначених документів не надавалися.
З пояснень свідка встановлено, що кореспонденція позивача відправляється за власний рахунок без опису вкладення, журналів де фіксується вихідна кореспонденція надати не можливо, так як вони не ведуться, квитанції про направлення кореспонденції не зберігаються, супровідний лист не складався.
За таких обставин, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що достовірно встановити з журналу Токмацького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Запорізькій області, чи були відправлені саме відповідачу 3 повідомлення від 01.02.2018 року №6 та рішення від 27.02.2018 року №11 (направлення електронною поштою чи простим листом чи іншим відправленням) та встановити про вкладення декількох документів в один конверт, як стверджує позивач, не виявляється можливим. Також, наявність у журналі лише інших записів в один період, за відсутності інших доказів, не може бути беззаперечним доказом відправлення вказаних документів на адресу Пологівського ОУПФУ.
Відповідно до п.147 "Типової інструкції з діловодства в міністерствах, інших центральних та місцевих органах виконавчої влади " затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 17.01.2018 № 55 (далі - Інструкція) доставка документів до установи здійснюється через систему взаємодії, а також може здійснюватися з використанням засобів поштового зв'язку, кур'єрською та фельд'єгерською службою.
Поштою та через кур'єрську службу доставляється письмова кореспонденція у разі наявності підстав, які визнаються обґрунтованими для створення установою документів у паперовій формі, поштові картки, бандеролі, дрібні пакети, а також періодичні друковані видання.
Фельд'єгерською службою доставляється спеціальна кореспонденція.
Пунктом 148 Інструкції встановлено, що усі документи, що надходять до установи, приймаються централізовано службою діловодства без права делегування відповідної функції іншим структурним підрозділам установи.
У службі діловодства розкриваються всі конверти, крім тих, що мають напис "особисто". У такому випадку реєстраційний індекс та дата реєстрації наносяться на конверт.
Рекомендована, спеціальна та кореспонденція з оголошеною цінністю приймається під розписку в журналі, реєстрі або повідомленні про вручення.
Згідно п.149 Інструкції у разі надходження кореспонденції з відміткою "Терміново" фіксується не лише дата, а і години та хвилини доставки.
У разі відсутності в установі системи електронного діловодства документи, що надійшли через систему взаємодії, друкуються та оформлюються службою діловодства як паперова копія електронного оригіналу, засвідчена печаткою служби діловодства.
У пункті 150 зазначено, що конверти зберігаються і додаються до документів у разі, коли лише за конвертом можна встановити адресу відправника, час відправлення та одержання документа або у конверті відсутні окремі документи чи встановлено невідповідність номерів документів номерам, зазначеним на конверті, а також адресні ярлики рекомендованих конвертів і пакетів.
У разі відсутності додатків, зазначених у документі, або окремих аркушів, а також помилок в оформленні документа, що унеможливлює його виконання (відсутність підпису, відбитку печатки, грифу затвердження тощо), документ не реєструється і відправникові надсилається письмовий запит або йому повідомляється про це телефоном. При цьому на документі робиться відповідна відмітка із зазначенням дати запиту (розмови телефоном), посади та прізвища особи, якій зроблено запит, підпису, ініціалу імені та прізвища особи, що здійснила запит.
У разі пошкодження конверта робиться відповідна відмітка у поштовому реєстрі.
У разі відсутності, нецілісності вкладень внаслідок пошкодження конверта, упакування, що призвело до неможливості прочитання тексту документа, складається акт у двох примірниках, один з яких надсилається кореспонденту, а інший зберігається у службі діловодства.
Відповідно до п.156 Інструкції реєстрація документів всіх категорій полягає у створенні запису облікових даних про документ та оформлення реєстраційно-моніторингової картки в електронній формі у системі електронного діловодства або веб-модулі системи взаємодії із зазначенням обов'язкових реквізитів, за допомогою яких фіксується факт створення, відправлення або одержання документа шляхом проставлення на ньому реєстраційного індексу з подальшим внесенням до реєстраційно-моніторингової картки необхідних відомостей.
Згідно п. 157 Інструкції реєстрація документів проводиться централізовано службою діловодства.
Структурні підрозділи установи реєструють створені ними доповідні та службові записки.
Місце реєстрації окремих груп спеціалізованих документів (накази (розпорядження), договори, звіти, прейскуранти, заяви тощо) визначається інструкцією з діловодства установи.
Пункт 158 Інструкції документи реєструються лише один раз: вхідні - у день надходження, створювані - у день підписання або затвердження.
Відповідно до п.161 реєстрація документа здійснюється з використанням системи електронного діловодства установи
Відповідно до пунктів 192, 193,194,195 Інструкції вихідні документи у паперовій формі, створені в установі у разі наявності підстав, які визнаються обґрунтованими для створення документів у паперовій формі, надсилаються адресатам з використанням засобів поштового зв'язку, електрозв'язку, а також доставляються кур'єрською, фельд'єгерською службою.
Опрацювання документів для відправлення засобами поштового зв'язку здійснюється службою діловодства установи відповідно до Правил надання послуг поштового зв'язку.
Вихідні документи опрацьовуються і надсилаються централізовано в день їх надходження від структурних підрозділів - виконавців або не пізніше наступного робочого дня.
Не допускається: надсилання або передача документів без їх реєстрації у службі діловодства; дублетне надсилання примірника, у тому числі оригінального, документа у паперовій формі, якщо його примірник або копію вже надіслано в електронній формі через систему взаємодії.
Згідно п.198 Інструкції документи, що надсилаються одночасно одному і тому ж адресатові, вкладаються в один конверт (упакування). На конверті проставляються реєстраційні індекси всіх документів, які містяться у конверті.
У разі виявлення відсутності додатків, зазначених у документі, або окремих аркушів, а також помилок в оформленні документа, що унеможливлює його виконання (відсутність підпису, відбитку печатки, грифу затвердження тощо) документ не реєструється і відправникові надсилається письмовий запит або йому повідомляється про це телефоном. При цьому на документі робиться відповідна відмітка із зазначенням дати запиту (розмови телефоном), посади та прізвища особи, якій зроблено запит, підпису, ініціалів (ініціалу імені) та прізвища особи, що здійснила запит.
У разі відсутності або нецілісності вкладень, пошкодження конверта, упакування, що призвело до неможливості прочитання тексту документа, складається акт у двох примірниках. Один примірник акта надсилається відправникові, інший - зберігається у службі діловодства.
За таких обставин та враховуючи пояснення відповідача 3 про те, що на конверті були відсутні реєстраційні індекси документів, конверт не був пошкоджений, всі документи які містилися у конверті були зареєстровані, суд першої інстанції дійшов вірного висновку що надані докази не підтверджують доводи позивача про наділяння відповідачу 3 повідомлення від 01.02.2018 року №6 та рішення 27.02.2018 року №11.
Відповідно до абз. 5 п. 5.1. Порядку №21-6 орган Пенсійного фонду України складає довідку про відсутність заборгованості зі сплати єдиного внеску та страхових коштів до Пенсійного фонду України і фондів соціального страхування за формою згідно з Додатком №6, виключно за умови наявності довідок про відсутність заборгованості зі сплати страхових коштів, наданих фондами соціального страхування за формою згідно з Додатком 8.
При цьому, відповідно до абз. 7 п. 5.1. Порядку №21-6 органи фонду соціального страхування України зобов'язані у строк не пізніше 10 днів до закінчення строку заявления кредиторами своїх вимог юридичній особі, що припиняється видати одне з можливих, передбачених Порядком №21-6 рішень: 1) у випадку відсутності заборгованості по страхових коштах, - довідку про відсутність заборгованості зі сплати страхових коштів згідно з Додатком №8 або 2) у випадку наявності заборгованості по страхових коштах - рішення про відмову в видачі довідки про відсутність заборгованості із сплати страхових коштів за формою згідно з Додатком №9.
Відповідно до абз. 8 п. 5.1. Порядку №21-6 у разі, якщо платник не здійснив розрахунки з Пенсійним фондом або фонди соціального страхування надали органу Пенсійного фонду України рішення про відмову в видачі довідки про відсутність заборгованості із сплати страхових коштів за формою згідно з додатком 9 до цього Порядку за 10 днів до закінчення строку заявлення кредиторами своїх вимог юридичній особі, що припиняється, орган Пенсійного фонду України видає голові ліквідаційної комісії, уповноваженій ним особі або ліквідатору рішення про відмову в видачі довідки про відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та страхових коштів до Пенсійного фонду України і фондів соціального страхування за формою згідно з додатком 10 до цього Порядку.
Правові основи державної реєстрації припинення юридичних осіб визначені ЦК, Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (далі-Законом №755), "Порядком заповнення та подання державному реєстраторові форм повідомлень про початок переведення позапланової перевірки, про неможливість проведення позапланової перевірки, про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації", затвердженим Постановою правління Пенсійного фонду України від 31.10.2011 №33-1 (надалі - Порядок №33-1) та "Порядком взяття на облік та зняття з обліку в органах Пенсійного Фонду України платників єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування", затвердженим Постановою правління Пенсійного Фонду України від 27.09.2010 №21-6 (надалі - Порядок №21-6).
Відповідно до абзаців 2 та 3 пункту 2.5 розділу 2 Порядку № 33-1: якщо позапланову перевірку проведено, проте платник не здійснив остаточні розрахунки з Пенсійним фондом, або не подав звітність за період до затвердження ліквідаційного балансу ліквідаційною комісією (ліквідатором), або у разі надання інформації про наявність заперечень від відповідних робочих органів виконавчих дирекцій фондів соціального страхування за встановленою формою, орган Пенсійного фонду України не пізніше двох місяців з дати публікації повідомлення про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи надсилає державному реєстраторові повідомлення про наявність заперечень, що надається державному реєстраторові, за встановленою формою.
Повідомлення про наявність заперечень, що надається органу Пенсійного фонду України, відповідні робочі органи виконавчих дирекцій фондів соціального страхування надсилають органам Пенсійного фонду України в електронній формі та на паперовому носії із зазначенням всіх обґрунтованих обставин.
Проте, відомостей від Токмацького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Запорізькій області таких як: повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті ліквідації та рішення про відмову у видачі довідки про відсутність заборгованості із сплати страхових коштів відносно відділу освіти Оріхівської РДА до Пологівського ОПФУ не надходило.
Приписами частини 12 статті 17 Закону № 755-ІУ встановлено, що для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації на підставі рішення про припинення юридичної особи, прийнятого учасниками юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом - рішення відповідних державних органів, або судового рішення про припинення юридичної особи, не пов'язаного з її банкрутством, після закінчення процедури припинення, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами, подаються такі документи: 1) заява про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації; 2) довідка архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.
Після закінчення перебігу строку заявлення вимог кредиторами, головою ліквідаційної комісії 13 квітня 2018 року в порядку, визначеному частиною 12 статті 17 Закону № 755-ІУ. було подано документи для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, про що Відповідачем 2 було внесено відповідний запис 13 квітня 2018 року (не раніше встановленого строку щодо вимог кредиторів).
Відповідач 2 (державний реєстратор) відповідно до статті 25 Закону № 755-ІУ здійснює: перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів; перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації; проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру.
З огляду на вимоги Закону №755-ІУ у відповідача 1 та відповідача 2 відсутній обов'язок витребувати будь-які інші документи, ніж зазначені в Законі №755-ІУ, а також відсутній обов'язок перевіряти наявність/відсутність будь-якої заборгованості у юридичної особи перед вчиненням запису про її припинення.
Підстави для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації чітко регламентуються статтями 27, 28 Закону № 755-ІУ. Зупинення розгляду документів та відмова у державній реєстрації з підстав, не передбачених цими статтями, не допускається.
З пояснень відповідач 1 та 2 станом на 13 квітня 2018 року підстав для відмови у державній реєстрації виявлено не було.
Частиною 1 статті 13 Закону № 755-ІУ інформаційна взаємодія між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів у випадках, визначених цією статтею, здійснюється інформаційно-телекомунікаційними засобами в електронній формі у порядку, визначеному Міністерством юстиції України спільно з відповідними державними органами.
Відповідно до аб.2 ч.7 ст.13 Закону № 755-ІУ Пенсійний фонд України забезпечує передачу до Єдиного державного реєстру таких відомостей:
про відсутність (наявність) заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування - у день отримання запиту від суб'єкта державної реєстрації.
Згідно п.1 ч.2 Наказу Міністерства юстиції України та Міністерства соціальної політики України від 13.07.2016 № 1915/5/755 така взаємодія здійснюється у робочий час з урахуванням технічних можливостей Реєстру та інформаційних систем Пенсійного фонду України відповідно до законодавства, але з інтервалом не більше ніж 2 години.
Відповідно до п.2 ч.2 Наказу до запровадження обміну документами в електронній формі між Реєстром та інформаційними системами Пенсійного фонду України щодо подання запитів державними реєстраторами юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань і передачі до Реєстру відомостей про відсутність (наявність) заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування такі відомості передаються Пенсійним фондом України до Реєстру з урахуванням технічних можливостей Реєстру та інформаційних систем Пенсійного фонду України, а саме:
про наявність заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування - шляхом надсилання повідомлень про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, що надається державному реєстратору;
про відсутність заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування - шляхом надсилання повідомлень про відкликання заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації.
Як встановлено судом першої інстанції, станом на дату припинення (13.04.2018 року) Відділу освіти в результаті її ліквідації інформація про наявність заборгованості від Пологівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області не надходила.
Від голови ліквідаційної комісії також не надходила інформація щодо наявність заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування.
При цьому, головою ліквідаційної комісії відповідно до ч. 12 ст. 17 Закону № 755-ІУ подано заяву (форма 7) про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації. В даній заяві, голова ліквідаційної комісії власним підписом підтверджує, що нею вчинені всі передбачені законодавством дії стосовно порядку припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, включаючи завершення розрахунків з кредиторами (у тому числі із сплати податків, зборів, обов'язкових платежів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування).
Також не надано доказів, що до відповідача 1 та відповідача 2 не надходила інформація відповідно до норм чинного законодавства у вигляді електронного повідомлення, або у вигляді листа надісланого засобами поштового зв'язку від Пологівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області.
Таким чином, суд першої інстанції вірно зазначив, що посилання позивача на п. 11 ч. 1 ст. 28 Закону № 755-ІУ в частині наявності підстав для відмови у внесенні запису про ліквідацію юридичної особи до ЄДР: "щодо юридичної особи, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування " є безпідставним, оскільки зазначених відомостей до відповідача 1 та 2 не надходило та останні діяли в межах повноважень та у спосіб, що передбачені нормами чинного законодавства.
Крім того, в матеріалах справи міститься копія реєстраційної справи відділу освіти Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області, з якої слідує, що станом на 13.04.2018 року інформації щодо наявності заборгованості від Пологівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області не надходила, пакет документів для припинення реєстрації юридичної особи був поданий відповідно до Закону № 755-ІУ.
З урахуванням викладеного суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції повно з'ясовані обставин, що мають значення для справи, висновки, викладені у рішенні суду першої інстанції, відповідають обставинам справи, судом першої інстанції правильно застосовано норми матеріального права та норми процесуального права, а тому відсутні підстави для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення про задоволення позовних вимог.
Доводи апеляційної скарги не спростовують правильності прийнятого судом першої інстанції судового рішення.
Керуючись статтями 242, 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 16.10.2018 року в адміністративній справі №808/1778/18 за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області до Виконавчого комітету Преображенської сільської ради Оріхівського району Запорізької області, Державного реєстратора відділу з питань державної реєстрації Виконавчого комітету Преображенської сільської ради Оріхівського району Запорізької області Резниченко Ірини Михайлівни, Пологівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області, треті особи Ліквідатор відділу освіти Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області Кльоус Наталія Василівна, Оріхівська районна державна адміністрація Запорізької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії - залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 16.10.2018 року в адміністративній справі №808/1778/18 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст постанови складено 01 лютого 2019 року.
Головуючий - суддя С.В. Білак
суддя В.А. Шальєва
суддя І.В. Юрко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.01.2019 |
Оприлюднено | 05.02.2019 |
Номер документу | 79582684 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Білак С.В.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Конишева Олена Василівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Конишева Олена Василівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Конишева Олена Василівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Конишева Олена Василівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Конишева Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні