ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 січня 2019 року ЛуцькСправа № 140/2159/18
Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Валюха В.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Фермерського господарства Кремеш до Головного управління ДФС у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
Фермерське господарство Кремеш (далі - ФГ Кремеш , позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДФС у Волинській області (далі - ГУ ДФС у Волинській області, відповідач) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 26.07.2018 № 0079421205.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ГУ ДФС у Волинській області була проведена камеральна перевірка щодо недотримання граничних строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН), про що складено акт від 26.06.2018 № 10130/03-20-12-05/33467200.
Перевіркою встановлено порушення ФГ Кремеш пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) в частині несвоєчасної реєстрації податкової накладної № 4 від 01.11.2017 в ЄРПН.
26.07.2018 ГУ ДФС у Волинській області, на підставі акту перевірки від 26.06.2018 № 10130/03-20-12-05/33467200, прийняло податкове повідомлення-рішення № 0079421205, яким до позивача застосовано штраф у сумі 17750,00 грн.
Позивач вважає, що податкове повідомлення-рішення від 26.07.2018 № 0079421205 є необґрунтованим, прийнятим з порушенням вимог ПК України, оскільки податкова накладна № 4 від 01.11.2017 помилково надіслана на реєстрацію у зв'язку зі збоями у програмі формування та подання податкової звітності М.Е.Dос , що призвело до помилкового формування та подання на реєстрацію податкових накладних по одній і тій же господарській операції. Крім того, під час проведення камеральної перевірки посадовими особами первинні документи, на підставі яких було сформовано спірну податкову накладну, не перевірялися та не досліджувалися, у зв'язку із чим не було враховано, що за податковою накладною № 4 від 01.11.2017 відвантаження товару не відбулося, кошти від покупця не надходили, тобто господарської операції не здійснено, а відповідно обов'язку щодо реєстрації вказаної податкової накладної в ЄРПН у позивача не виникало.
На підтвердження позиції щодо помилкового надіслання податкової накладної № 4 від 01.11.2017 у зв'язку із збоями у програмному забезпеченні позивач вказує на те, що на виконання договору купівлі-продажу № 2909/16416 від 29.09.2017 між ФГ Кремеш та ТзОВ Волинь-зерно-продукт 27.11.2017 відбулася операція на суму 1065000,00 грн., за якою була складена податкова накладна № 3, яку 13.12.2017 в ЄРПН зареєстровано за № 9265490968.
Позивач просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДФС у Волинській області від 26.07.2018 № 0079421205.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 28.11.2018 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін суддею одноособово (а. с. 1).
Ухвалою суду від 12.12.2018 залишено без задоволення клопотання відповідача про розгляд цієї справи за правилами загального позовного провадження та за участю сторін (а. с. 87). Крім того, ухвалою суду від 15.01.2019 відмовлено у задоволенні клопотання ГУ ДФС у Волинській області про розгляд справи в судовому засіданні (а. с. 106).
В поданому до суду відзиві на позовну заяву (вих. № 4295/03-20-10-02-06 від 10.12.2018) (а. с. 80-82) представник відповідача Виш А.А. позов не визнала та просить відмовити у його задоволенні з таких підстав.
Камеральною перевіркою встановлено, що ФГ Кремеш , в порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України, направлено на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну № 4 від 01.11.2017, виписану для ТзОВ Волинь-Зерно-Продукт на загальну суму 1065000,00 грн., в т.ч. ПДВ 177 500,00 грн.
Податковим органом проведено аналіз даних ЄРПН та встановлено, що 13.12.2017 платник направив на реєстрацію податкову накладну № 3 від 24.11.2017 року, виписану для ТзОВ Волинь-Зерно-Продукт , на загальну суму 1065000,00 грн., в т.ч. ПДВ 177 500,00 грн., реєстрація якої відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинена. Згідно з квитанцією від 13.12.2017 причина зупинення: податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 567. За результатми опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД 1201. Комісією ДФС України прийнято рішення № 479101/33467200 від 26.12.2017 про відмову ФГ Кремеш в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 3 від 24.11.2017.
Крім того, встановлено, що 15.12.2017 ФГ Кремеш надіслало для реєстрації податкову накладну № 4 від 01.11.2017, виписану для ТзОВ Волинь-Зерно-Продукт на загальну суму 1065000,00 грн., в т.ч. ПДВ 177 500,00 грн., реєстрація даної податкової накладної також зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України. Згідно з квитанцією від 15.12.2017 причина зупинення: податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД 1201.
Відповідно до журналу прийому, що міститься в АІС Архів електронної звітності , встановлено, що платником не було здійснено спроби реєстрації розрахунків коригування до податкових накладних № 3 від 24.11.2017 та № 4 від 01.11.2017.
Згідно проведеного аналізу встановлено, що податкову накладну № 4 від 01.11.2017 на суму ПДВ 177500 грн. ФГ Креш необхідно було зареєструвати в ЄРПН не пізніше 30.11.2017, а фактично дана податкова накладна зареєстрована із запізненням строків реєстрації на 15 днів - 15.12.2017.
Виходячи з вищезазначеного, даний факт є порушенням граничних термінів реєстрації податкових накладних і тягне за собою накладення штрафу в розмірі 10 відсотків ПДВ, зазначеного в такій податковій накладній.
У поданій до суду відповіді на відзив від 03.01.2019 (а. с. 93) позивач підтримав позовні вимоги, вказавши, що відповідач не спростував доводи позовної заяви.
Представник відповідача Виш А.А. подала до суду заперечення на відповідь на відзив (вих. № 139/03-20-10-02-07 від 11.01.2019) (а. с. 98-100), у якій підтвердила правову позицію, вказавши про факт добровільної сплати позивачем штрафу, застосованого оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням.
Згідно із частиною другою статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п'ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.
Відтак, судовий розгляд справи проведено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами.
Дослідивши письмові докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення з таких мотивів та підстав.
Судом встановлено, що головним державним ревізором-інспектором відділу адміністрування ПДВ, податку на прибуток, екологічного податку та рентної плати, місцевих податків і зборів території обслуговування Володимир-Волинської ОДПІ управління податків і зборів з юридичних осіб ГУ ДФС у Волинській області Любчук А.В. проведена камеральна перевірка щодо недотримання граничних строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, про що складено акт від 26.06.2018 № 10130/03-20-12-05/33467200 (а. с. 56-57).
Перевіркою встановлено порушення ФГ Кремеш пункту 201.10 статті 201 ПК України в частині несвоєчасної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, а саме: податкова накладна № 4 від 01.11.2017 зареєстрована 15.12.2017.
Позивач не погодився із вказаним актом камеральної перевірки, подавши заперечення від 12.07.2018 № 1 (а. с. 65-66), за результатами розгляду яких ГУ ДФС у Волинській області було надано відповідь листом від 24.07.2018 № 12998/03-20-12-05-10 про те, що висновки акту камеральної перевірки від 26.06.2018 № 10130/03-20-12-05/33467200 є правомірними та такими, що відповідають нормам діючого податкового законодавства (а. с. 69).
26.07.2018 ГУ ДФС у Волинській області, на підставі акту перевірки від 26.06.2018 № 10130/03-20-12-05/33467200, прийняло податкове повідомлення-рішення № 0079421205, яким до позивача застосовано штраф в розмірі 17750,00 грн. (а. с. 53-54).
Як вбачається із розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН - додатку до податкового повідомлення-рішення від 26.07.2018 № 0079421205, до позивача застосований штраф за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної № 4 від 01.11.2017, зареєстрованої 15.12.2017, а сума штрафу обрахована, виходячи із кількості днів порушення термінів реєстрації (15 днів), за ставкою 10% від суми ПДВ 177500,00 грн., що становить 17750,00 грн. (а. с. 55).
Позивач не погодився із вказаним податковим повідомленням-рішенням, подавши скаргу від 16.08.2018 № 2 (а. с. 67-68), яка рішенням ДФС України від 19.10.2018 № 33991/6/99-99-11-03-01-25 залишена без задоволення, а податкове повідомлення-рішення від 26.07.2018 № 0079421205 - без змін (а. с. 70).
Пунктом 56.18 статті 56 ПК України передбачено, що з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу у будь-який момент після отримання такого рішення.
Згідно із пунктом 1 частини першої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
На думку суду, відповідач не довів правомірність оскаржуваного в даній адміністративній справі податкового повідомлення-рішення, з огляду на таке.
Згідно із пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.7 статті 201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Відповідно до норм пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем). У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Згідно із пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов'язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів.
Таким чином, аналіз змісту вищенаведених норм дає підстави для висновку, що штрафні (фінансові) санкції, згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України, можуть бути застосовані лише у разі, якщо платник податків - продавець товарів/послуг був зобов'язаний, відповідно до вимог ПК України, скласти та зареєструвати податкову накладну у зв'язку з настанням однієї з подій: постачання товарів/послуг або надходження коштів від покупця як авансу.
Вказаний висновок щодо застосування норм права викладений у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 26.06.2018 (справа № 813/4556/16) та в силу приписів частини п'ятої статті 242 КАС України враховується при вирішенні цієї справи.
Разом з тим, як вбачається позовної заяви та доданих документів, господарських операцій, які були б підставою для складання податкової накладної № 4 від 01.11.2017, між ФГ Кремеш та ТзОВ Волинь-зерно-продукт не здійснювалося.
Суд бере до уваги доводи позивача про те, що податкова накладна № 4 від 01.11.2017 помилково надіслана на реєстрацію у зв'язку зі збоями у програмі формування та подання податкової звітності М.Е.Dос , оскільки такі доводи не спростовані відповідачем та підтверджуються матеріалами справи.
При цьому, суд враховує, що відповідач не подав доказів фактичного здійснення господарської операції за спірною податковою накладною чи формування ФГ Кремеш та ТзОВ Волинь-зерно-продукт показників податкової звітності з ПДВ шляхом декларування податкових зобов'язань та податкового кредиту з ПДВ по податковій накладній № 4 від 01.11.2017.
Суд також враховує, що 29.09.2017 між ФГ Кремеш (продавець) та ТзОВ Волинь-зерно-продукт (покупець) було укладено договір № 2909/16416 купівлі-продажу зернових та олійних культур врожаю 2017 року (а. с. 71-74).
24.11.2017 позивач (продавець) склав податкову накладну № 3 в адресу ТзОВ Волинь-зерно-продукт (покупець) на постачання сої (2017 року, власне виробництво) на суму 1065000,00 грн., в т. ч. ПДВ 177500,00 грн. (а. с. 59), реєстрація якої була зупинена, що підтверджується квитанцією від 13.12.2017 (а. с. 60), а в подальшому рішенням Комісії ДФС України № 479101/33467200 від 26.12.2017 було відмовлено в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 3 від 24.11.2017, про що відповідач вказав у відзиві на позовну заяву.
Стосовно спірної податкової накладної від 01.11.2017 № 4 (а. с. 58), складеної в адресу контрагента ТзОВ Волинь-зерно-продукт (покупець) на постачання сої (2017 року, власне виробництво) на суму 1065000,00 грн., в т. ч. ПДВ 177500,00 грн., тобто, в адресу того ж контрагента, на постачання того ж товару та на таку саму суму, що вказані у податковій накладні від 24.11.2017 № 3, то суд зазначає, що її реєстрація також була зупинена, що підтверджується квитанцією від 15.12.2017 (а. с. 61), а відповідач не надав доказів прийняття відповідною Комісією ДФС рішення про реєстрацію в ЄРПН податкової накладної від 01.11.2017 № 4.
Отже, оскільки відсутні докази, що між ФГ Кремеш та ТзОВ Волинь-зерно-продукт відбулися господарські операції, які були б підставою для складання податкової накладної № 4 від 01.11.2017, та яка фактично в ЄРПН не зареєстрована, а доводи позивача про те, що податкова накладна № 4 від 01.11.2017 помилково надіслана на реєстрацію у зв'язку зі збоями у програмі формування та подання податкової звітності М.Е.Dос не спростовані відповідачем та підтверджуються матеріалами справи, тому суд дійшов висновку про відсутність в діях позивача складу податкового правопорушення, передбаченого пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України, та безпідставність застосування до нього штрафних санкцій згідно із оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням.
Стосовно доводів відповідача про обов'язок позивача згідно із пунктом 192.1 статті 192 ПК України скласти розрахунок коригування до податкової накладної, то суд зазначає таке.
Відповідно до пункту 21 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 № 1307, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26.01.2016 за № 137/28267, у разі здійснення коригування сум податкових зобов'язань, а також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, не пов'язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг, відповідно до статті 192 розділу V ПК України постачальник (продавець) товарів/послуг складає розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної за формою згідно з додатком 2 до податкової накладної.
Між тим, вказаною нормою також визначено, що не допускається виправлення даних щодо дати складання податкової накладної та її порядкового номера.
Отже, помилка, допущена в номері чи даті податкової накладної, не може бути виправлена шляхом складання розрахунку коригування, що свідчить про безпідставність доводів відповідача. Крім того, як вбачається із матеріалів справи, позивач склав і попередньо подав на реєстрацію правильну податкову накладну від 24.11.2017 № 3 з аналогічними показниками щодо асортименту, кількості, вартості товару та сумами ПДВ.
Відтак, оскільки у позивача 01.11.2017 був відсутній обов'язок скласти та зареєструвати податкову накладну № 4, а помилкове виписування останньої не тягне за собою жодних наслідків, які передбачені пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України, тому суд дійшов висновку про відсутність підстав для застосування до позивача штрафних (фінансових) санкцій та, як наслідок, протиправність прийнятого ГУ ДФС у Волинській області податкового повідомлення-рішення від 26.07.2018 № 0079421205.
Крім того, суд не бере до уваги доводи відповідача про добровільну сплату позивачем штрафу за оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням, оскільки платник податків не позбавлений права оскаржувати в судовому порядку податкове повідомлення-рішення у випадку добровільної сплати визначеної цим рішенням суми грошового зобов'язання.
Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відтак, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір в розмірі 1762,00 грн., сплачений квитанцією від 31.10.2018 № 0.0.1173650465.1 (а. с. 2, 26).
Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Волинській області від 26 липня 2018 року № 0079421205.
Стягнути з Головного управління ДФС у Волинській області (43010, Волинська область, м. Луцьк, Київський майдан, 4, ідентифікаційний код 39400859) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Фермерського господарства Кремеш (45532, Волинська область, Локачинський район, с. Кремеш, ідентифікаційний код 33467200) судові витрати в розмірі 1762,00 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні нуль копійок).
Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя В.М.Валюх
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.01.2019 |
Оприлюднено | 06.02.2019 |
Номер документу | 79630986 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Валюх Віктор Миколайович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Валюх Віктор Миколайович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Валюх Віктор Миколайович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Валюх Віктор Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні