КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 січня 2019 року м. Кропивницький Справа № 1140/2017/18
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Черниш О.А.,
за участю секретаря судового засідання Бондар Я.Г.,
розглянувши за правилами загального позовного провадження адміністративну справу
позивач: об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Лінія 10-59" (25019, м. Кропивницький, вул. Лінія, 10, буд. 59, код ЄДРПОУ 40688799)
представник: ОСОБА_1
відповідач: виконавчий комітет міської ради міста Кропивницького (25022, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 41, код ЄДРПОУ 04055251)
представник: ОСОБА_2
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: товариство з обмеженою відповідальністю "Екостайл" (25030, м. Кропивницький, вул. Лавандова, 27, код ЄДРПОУ 38852421)
представник: ОСОБА_3
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: державне підприємство "Науково-дослідний та конструкторсько-технологічний інститут міського господарства" (03035, м. Київ, вул. Урицького, 35, код ЄДРПОУ 03363588)
представник: ОСОБА_4
про визнання протиправним та скасування рішення (нормативно-правового акту) ,
В С Т А Н О В И В:
Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Лінія 10-59" (надалі - ОСББ "Лінія 10-59") звернулося до суду з позовом до виконавчого комітету міської ради міста Кропивницького про визнання протиправним (незаконним) та скасування рішення виконавчого комітету міської ради міста Кропивницького від 12.06.2018 року №279 "Про затвердження норм надання послуг з вивезення побутових відходів".
Позов мотивовано тим, що ОСББ "Лінія 10-59" є колективним споживачем послуг з вивезення побутових відходів. Виконавчим комітетом міської ради міста Кропивницького прийнято рішення від 12.06.2018 року №279 "Про затвердження норм надання послуг з вивезення побутових відходів", яким затверджено нові (збільшені) норми надання послуг з вивезення побутових відходів на території міста Кропивницького. Позивач не погоджується з цим рішенням, стверджуючи, що воно не відповідає правовим актам вищої юридичної сили, зокрема Правилам визначення норм надання послуг з вивезення побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 30.07.2010 року №259, оскільки до маршрутів для вимірювання надання послуг з вивезення побутових відходів для житлових багатоквартирних будинків були включені будинки, в нежитлових приміщеннях яких розміщені підприємства, установи та організації. Зазначає, що при прийнятті цього рішення також порушено принципи державної регуляторної політики, відтак це рішення не може застосовуватися як до нього, так і до всіх членів територіальної громади міста Кропивницького. З цих підстав позивач просить суд визнати протиправним (незаконним) та скасувати спірне рішення, або ж здійснити захист порушених прав, свобод чи інтересів позивача в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист його прав, свобод та інтересів.
Ухвалою судді від 20.07.2018 року відповідно до частини 8 статті 264 КАС України відкрито загальне позовне провадження у справі за цим позовом та призначено підготовче засідання.
Ухвалою судді від 20.07.2018 року відмовлено у задоволенні заяви ОСББ "Лінія 10-59" про забезпечення позову шляхом зупинення дії спірного рішення.
Ухвалою суду від 05.09.2018 року залучено до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору - ТОВ "Екостайл" та ДП "Науково-дослідний та конструкторсько-технологічний інститут міського господарства".
Представник відповідача подав до суду відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що норми надання послуг з вивезення побутових відходів, що затверджені спірним рішенням виконавчого комітету міської ради міста Кропивницького №279 від 12.06.2018 року, визначені на підставі дослідження, проведеного за замовленням ТОВ "Екостайл" виконавцем ДП "Науково-дослідний та конструкторсько-технологічний інститут міського господарства", про що ним складено науково-технічний звіт. Доводячи, що оскаржуваний нормативно-правовий акт є законним та відповідає правовим актам вищої юридичної сили, прав позивача не порушує, просив у задоволенні позову відмовити.
Від представника третьої особи - ТОВ "Екостайл"- до суду надійшли пояснення щодо позову та відзиву, в яких він зазначив, що ним для проведення досліджень щодо визначення норм утворення побутових відходів на договірній основі було залучено ДП "Науково-дослідний та конструкторсько-технологічний інститут міського господарства". Розрахунки були здійснені відповідно до наказу Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 30.07.2010 року №259. При визначенні норм утворення відходів для багатоповерхових будинків не було враховано об'єми, що утворюються суб'єктами господарювання, оскільки останні мають інші місця для тимчасового розміщення відходів. Наполягаючи на тому, що норми надання послуг з вивезення побутових відходів, затверджені оскаржуваним рішенням відповідача, відповідають загальнодержавній тенденції, просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Ухвалою суду від 17.10.2018 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті у судовому засіданні.
Дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, заслухавши пояснення представників учасників справи, показання свідка, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.
Виконавчим комітетом міської ради міста Кропивницького прийнято рішення №279 від 12.06.2018 року "Про затвердження норм надання послуг з вивезення побутових відходів" , яким затверджено норми надання послуг з вивезення побутових відходів згідно з додатком для таких об'єктів утворення побутових відходів: 1. Житлові будинки багатоквартирні, одноквартирні упорядковані (з наявністю усіх видів благоустрою). 2. Житлові будинки індивідуальної забудови (будинки приватного сектора) з присадибною земельною ділянкою. 3. Готелі. 4. Школи-інтернати. 5. Ліцеї, профтехучилища. 6. Лікарні. 7. Поліклініки, медичні кабінети. 8. Дошкільні дитячі заклади. 9. Загальноосвітні школи. 10. Вищі та середні спеціальні заклади освіти. 11. Склади. 12. Адміністративні та громадські установи та організації. 13. Промтоварні заклади торгівлі. 14. Продуктові заклади торгівлі. 15. Ринки. 16. Заклади громадського харчування (ресторани, кафе, їдальні та ін.), 17. Заклади культури і мистецтва. 18. Підприємства побутового обслуговування. 19. Вокзали, автовокзали. 20. Аптеки. (а.с. 9 - 11, 224 - 226, т.1)
Вказане рішення органу місцевого самоврядування встановлює загальні правила регулювання відносин у сфері надання послуг з вивезення побутових відходів на території міста Кропивницького та розраховане на неодноразове застосування. Відтак, це рішення є нормативно-правовим актом.
Згідно з пунктом 18 частини 1 статті 4 КАС України нормативно-правовий акт - це акт управління (рішення) суб'єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування.
Особливості провадження у справах щодо оскарження нормативно-правових актів органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування та інших суб'єктів владних повноважень визначені статтею 264 КАС України.
Як передбачено пунктом 2 частини 1 статті 264 КАС України, правила цієї статті поширюються на розгляд адміністративних справ щодо законності та відповідності правовим актам вищої юридичної сили нормативно-правових актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, інших суб'єктів владних повноважень.
Відповідно до частин 2, 3 статті 264 КАС України право оскаржити нормативно-правовий акт мають особи, щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб'єктом правовідносин, у яких буде застосовано цей акт.
Нормативно-правові акти можуть бути оскаржені до адміністративного суду протягом всього строку їх чинності.
Судом установлено, що ОСББ "Лінія 10-59" створено власниками квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку №59, що розташований у м. Кропивницькому по вул. Лінія 10, з 26.07.2016 року зареєстровано як юридична особа. (а.с. 77 - 81, т.1, а.с. 217 - 228, т.2)
За визначенням, наведеним у статті 1 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку", об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об'єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Згідно з частиною 4 статті 4 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" основна діяльність об'єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов'язань, пов'язаних з діяльністю об'єднання.
Пунктами 5, 9, 10 частини 1 статті 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" визначено, що житлово-комунальні послуги є результатом господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг; колективний споживач - юридична особа, що об'єднує споживачів у будівлі та в їхніх інтересах укладає договір про надання комунальної послуги; норми споживання комунальних послуг (далі - норми споживання) - кількісні показники споживання комунальних послуг, які використовуються для розрахунків за спожиті комунальні послуги у випадках, передбачених законодавством.
Відповідно до статті 5 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" до житлово-комунальних послуг належать зокрема комунальні послуги - послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.
Згідно з частинами 1, 4 статті 25 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" (яка буде введена в дію з 01.05.2019 року) споживачі зобов'язані укласти договір про поводження з побутовими відходами з особою, визначеною у встановленому законодавством порядку.
Якщо інше не визначено законом, об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, управитель багатоквартирного будинку або інша уповноважена особа, яка укладає колективний договір про надання комунальних послуг, згідно з правилами благоустрою території населеного пункту, розробленими з урахуванням схеми санітарного очищення населеного пункту та затвердженими органом місцевого самоврядування, має право на вибір серед визначених у встановленому законодавством порядку виконавців послуг з поводження з побутовими відходами.
Послуга з поводження з побутовими відходами надається згідно з умовами договору, що укладається з урахуванням особливостей, визначених цим Законом, та вимогами правил надання послуг з поводження з побутовими відходами, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 3 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про житлово-комунальні послуги" договори про надання комунальних послуг, укладені до введення в дію цього Закону, зберігають чинність на умовах, визначених такими договорами, до дати набрання чинності договорами про надання відповідних комунальних послуг, укладеними за правилами, визначеними цим Законом. Такі договори мають бути укладені між споживачами та виконавцями комунальних послуг протягом одного року з дати введення в дію цього Закону. У разі якщо згідно з договорами про надання комунальних послуг, укладеними до введення в дію цього Закону, передбачено більш ранній строк їх припинення, такі договори вважаються продовженими на той самий строк і на тих самих умовах.
Згідно з пунктом "а" статті 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад в галузі житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування, транспорту і зв'язку належить: 6) вирішення питань збирання, транспортування, утилізації та знешкодження побутових відходів; 16) затвердження норм надання послуг з вивезення побутових відходів; 22) визначення одиниці виміру обсягу наданих послуг з поводження з побутовими відходами.
Судом установлено, що ТОВ "Екостайл" за результатами проведеного у лютому 2016 року конкурсу з визначення виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів з території м. Кіровограда визначено переможцем та з ним Головним управлінням житлово-комунального господарства Кіровоградської міської ради 01.03.2016 року укладено договори №6, №8 на надання послуг з вивезення побутових відходів на території Подільського (Ленінського) та Фортечного (Кіровського) районів м. Кіровограда, строком на 5 років. (а.с. 48 - 55, т.3)
Між ТОВ "Екостайл" (виконавцем) та ОСББ "Лінія 10-59" (споживачем) укладено договір про надання послуг з вивезення побутових відходів №32323 від 03.10.2016 року, за умовами якого виконавець зобов'язався згідно з графіком надавати послуги з вивезення побутових відходів за контейнерною схемою, а споживач зобов'язався своєчасно оплачувати послуги за встановленими тарифами у строки і на умовах, передбачених цим договором. Згідно з пунктом 10 цього договору обсяг надання послуг розраховується виконавцем на підставі норм, затверджених органом місцевого самоврядування, або на основі мінімальних норм, затверджених постановою №1070 від 10.12.2008 року, або за погодженням сторін. (а.с. 14 - 19, т.1)
Відтак, суд дійшов до висновку, що на позивача ОСББ "Лінія 10-59", який є колективним споживачем комунальних послуг з вивезення побутових відходів, поширюється дія оскаржуваного рішення виконавчого комітету міської ради міста Кропивницького від 12.06.2018 року №279 "Про затвердження норм надання послуг з вивезення побутових відходів" в частині затвердження норм надання послуг з вивезення побутових відходів для житлових будинків багатоквартирних, одноквартирних упорядкованих (з наявністю усіх видів благоустрою). Тож в силу частини 2 статті 264 КАС України позивач має право оскаржити вказаний нормативно - правовий акт в цій частині.
Вирішуючи спір, суд виходив з того, що правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов'язаної із запобіганням або зменшенням обсягів утворення відходів, їх збиранням, перевезенням, зберіганням, сортуванням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням та захороненням, а також з відверненням негативного впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людини на території України визначає Закон України "Про відходи".
За визначеннями, наведеними у статті 1 Закону України "Про відходи":
- відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення;
- побутові відходи - відходи, що утворюються в процесі життя і діяльності людини в житлових та нежитлових будинках (тверді, великогабаритні, ремонтні, рідкі, крім відходів, пов'язаних з виробничою діяльністю підприємств) і не використовуються за місцем їх накопичення;
- послуги з вивезення побутових відходів - збирання, зберігання та перевезення побутових відходів, що здійснюються у населеному пункті згідно з правилами благоустрою, затвердженими органом місцевого самоврядування.
Відповідно до статті 7 Закону України "Про відходи" у сфері поводження з відходами встановлюються такі нормативи: граничні показники утворення відходів у технологічних процесах; питомі показники утворення відходів, використання та втрат сировини у технологічних процесах; інші нормативи, передбачені законодавством. Нормативи у сфері поводження з відходами, розробляються відповідними міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями за погодженням із уповноваженими органами виконавчої влади у сфері поводження з відходами.
Відповідно до статті 35-1 Закону України "Про відходи" поводження з побутовими відходами здійснюється відповідно до державних норм, стандартів і правил.
Власники або наймачі, користувачі, у тому числі орендарі, джерел утворення побутових відходів, земельних ділянок укладають договори з юридичною особою, яка визначена виконавцем послуг на вивезення побутових відходів, здійснюють оплату таких послуг та забезпечують роздільне збирання твердих побутових відходів.
Збирання та вивезення побутових відходів у межах певної території здійснюються юридичною особою, яка уповноважена на це органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, спеціально обладнаними для цього транспортними засобами.
Під час проектування житлових будинків, громадських, виробничих, складських та інших споруд передбачаються будівництво та облаштування контейнерних майданчиків для роздільного збирання і зберігання побутових відходів, урн для побутових відходів.
Житлові масиви і внутрішньодворові території, дороги загального користування та інші об'єкти благоустрою населених пунктів, а також місця проведення масових заходів обладнуються контейнерними майданчиками, урнами для побутових відходів.
Роздільне збирання побутових відходів здійснюється їх власниками згідно з методикою роздільного збирання побутових відходів, яка затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Великогабаритні та ремонтні відходи у складі побутових відходів мають збиратися окремо від інших видів побутових відходів.
Небезпечні відходи у складі побутових відходів збираються окремо від інших видів побутових відходів, а також мають відокремлюватися на етапі збирання чи сортування та передаватися спеціалізованим підприємствам, що одержали ліцензії на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами.
Перевезення побутових відходів здійснюється спеціально обладнаними транспортними засобами.
Орган місцевого самоврядування на конкурсних засадах визначає виконавця послуг з перевезення побутових відходів з певної території населеного пункту.
Постановою Кабінету Міністрів України №1070 від 10.12.2008 року затверджено Правила надання послуг з вивезення побутових відходів (надалі - Правила №1070), які визначають механізм надання суб'єктами господарювання незалежно від форми їх власності послуг з вивезення побутових відходів у містах, селищах і селах.
Згідно з пунктами 3, 4 Правил №1070 власники або балансоутримувачі житлових будинків, земельних ділянок укладають договори з особою, яка визначена виконавцем послуг з вивезення побутових відходів, та забезпечують роздільне збирання побутових відходів. Договір про надання послуг укладається відповідно до типового договору, наведеного у додатку 1.
Виконавець послуг з вивезення побутових відходів визначається на конкурсних засадах у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Збирання та перевезення побутових відходів здійснюються спеціально обладнаними для цього транспортними засобами.
Вивезення побутових відходів здійснюється відповідно до схеми санітарного очищення населених пунктів із забезпеченням роздільного збирання побутових відходів.
Під час надання послуг з вивезення побутових відходів великогабаритні та ремонтні відходи у складі побутових відходів вивозяться окремо від інших видів побутових відходів.
Небезпечні відходи у складі побутових відходів збираються окремо від інших видів побутових відходів, а також повинні відокремлюватися на етапі збирання чи сортування і передаватися споживачами та виконавцями послуг з вивезення побутових відходів спеціалізованим підприємствам, що одержали ліцензії на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами.
Житлові масиви і внутрішньодворові території, дороги загального користування та інші об'єкти благоустрою населених пунктів обладнуються контейнерними майданчиками, урнами для побутових відходів.
Пунктом 5 Правил №1070 передбачено, що послуги надаються з урахуванням розміру території, схеми санітарного очищення, затвердженої в установленому порядку, та інших умов, передбачених законодавством у сфері житлово-комунального господарства.
Надання послуг з вивезення відходів як вторинної сировини, що є у складі побутових відходів, здійснюється з урахуванням вимог статей 35 і 35-1 Закону України "Про відходи".
За правилами пунктів 6, 7 Правил №1070 обсяг надання послуг розраховується на підставі норм, затверджених органом місцевого самоврядування. Норми надання послуг визначаються на підставі правил, встановлених центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства. Зазначені норми переглядаються один раз на п'ять років.
Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України №259 від 30.07.2010 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29.09.2010 року за №871/18166, затверджено Правила визначення норм надання послуг з вивезення побутових відходів (надалі - Правила №259). Ці Правила встановлюють порядок виконання робіт з визначення норм надання послуг з вивезення побутових відходів у містах, селищах і селах, які застосовуються для визначення обсягів надання послуг з вивезення побутових відходів.
Відповідно до пункту 1.2 Правил №259 норма - це кількісний показник споживання послуг з вивезення побутових відходів, які утворюються на одну розрахункову одиницю (одного мешканця для житлової забудови, одне місце в готелі, гуртожитку та ін., 1 м 2 торгівельної та складської площі, вокзалів, автостоянок, пляжів та ін.; одне відвідування для поліклінік тощо) за одиницю часу.
Норми надання послуг з вивезення побутових відходів визначаються з урахуванням вимог постанови Кабінету Міністрів України від 10.12.2008 року №1070 "Про затвердження Правил надання послуг з вивезення побутових відходів".
Згідно з пунктами 1.4, 1.5, 1.6 Правил №259 норми переглядаються один раз на 5 років.
Норми можуть розроблятися органами місцевого самоврядування, суб'єктами господарювання, що надають послуги з вивезення побутових відходів, іншими зацікавленими організаціями.
ОСОБА_5 здійснюється за результатами вимірювання кількості побутових відходів.
Пунктом 1.8 Правил №259 передбачено, що вимірювання кількості побутових відходів проводять у житлових будинках та на підприємствах, установах та організаціях, де: виключено змішування твердих, великогабаритних, ремонтних і рідких відходів; побутові відходи від житлових будинків та побутові відходи від інших об'єктів утворення побутових відходів збирають і перевозять окремо; виключено переповнення контейнерів, тобто об'єм побутових відходів, що утворюються у період між днями їх збирання і перевезення, не перевищує сумарний об'єм контейнерів, встановлених для зберігання побутових відходів протягом цього періоду.
Розділом ІІ Правил №259 урегульовано порядок вимірювання кількості твердих побутових відходів:
2.1. Вимірювання кількості твердих побутових відходів у житлових будинках проводять на частині території житлової забудови населеного пункту, де проживають: 2 % від загальної чисельності мешканців - для населених пунктів із населенням до 300000 мешканців; 1 % від загальної чисельності мешканців - для населених пунктів із населенням від 300000 до 500000 мешканців; 0,5 % від загальної чисельності мешканців - для населених пунктів із населенням більше 500000 мешканців.
2.2. Під час вимірювання кількості твердих побутових відходів, що утворюються на підприємствах, установах, організаціях, обирають найбільш характерні для даного населеного пункту джерела у кількості не менше двох.
2.3. Кількість твердих побутових відходів розраховують на одиницю виміру, характерну для кожного джерела утворення побутових відходів (далі - розрахункова одиниця) (додаток 1). Органи місцевого самоврядування можуть додатково визначати характерні для населеного пункту підприємства, установи та організації, для яких мають бути встановлені норми надання послуг з вивезення твердих побутових відходів, але які не включено до переліку джерел утворення та їх розрахункових одиниць, наведених у додатку 1.
2.4. Для проведення вимірювання кількості твердих побутових відходів обирають житлові будинки, нежитлові приміщення яких вільні від підприємств, установ, організацій.
2.5. Вимірювання кількості твердих побутових відходів проводять протягом чотирьох сезонів року.
Вимірювання кількості твердих побутових відходів може проводитися прискореним методом - протягом одного сезону року з урахуванням коефіцієнта сезонної нерівномірності утворення твердих побутових відходів (за об'ємом), який визначається згідно з додатком 2.
2.6. Вимірювання кількості твердих побутових відходів у одному сезоні виконують безперервно протягом семи діб незалежно від періодичності збирання та перевезення твердих побутових відходів.
2.7. Обладнання, необхідне для вимірювання кількості твердих побутових відходів: а) мірна лінійка на 1,5 м або рулетка; б) автомобільні ваги з дискретністю до 10 кг та похибкою зважування 0,5 ± 1 % або ваги на 500 кг, похибка зважування 0,5 ± 1 %.
2.8. Вимірювання кількості твердих побутових відходів розпочинають з вибору маршрутів спеціального автотранспорту, що здійснює збирання та перевезення твердих побутових відходів (далі - сміттєвоз), для кожного з обраних джерел, а також кількості розрахункових одиниць для кожного маршруту.
Результати вибору маршрутів сміттєвозів та кількості розрахункових одиниць заносяться до протоколу погодження вибору маршрутів та організації проведення вимірювання кількості твердих побутових відходів у житлових будинках та на інших об'єктах утворення побутових відходів за формою, наведеною у додатку 3.
2.9. З метою планування проведення робіт з вимірювання кількості твердих побутових відходів складають графік проведення вимірювання кількості твердих побутових відходів у житлових будинках за формою, наведеною у додатку 4.
2.10. Під час проведення вимірювання кількості твердих побутових відходів визначають: кількість контейнерів; об'єм кожного контейнера; ступінь заповнення контейнерів твердими побутовими відходами; масу контейнера порожнього та заповненого твердими побутовими відходами (у разі наявності ваг на 500 кг) або масу порожнього та заповненого твердими побутовими відходами сміттєвоза.
2.12. Результати вимірювань заносять у протокол результатів вимірювання кількості твердих побутових відходів у житлових будинках за формою, наведеною у додатку 5, із зазначенням дати проведення вимірювання, адреси житлового будинку або іншого джерела утворення відходів, номера маршруту, номера рейсу за маршрутом, технічних характеристик сміттєвоза.
2.25. Вимірювання кількості твердих побутових відходів у випадку застосування прискореного методу проводять протягом семи днів одного сезону і розраховують добовий середній для сезону об'єм утворення твердих побутових відходів шляхом використання у розрахунках коефіцієнта сезонної нерівномірності утворення твердих побутових відходів (за об'ємом).
Як установлено судом, прийняттю оскаржуваного рішення виконавчого комітету міської ради міста Кропивницького №279 від 12.06.2018 року, яким затверджено норми надання послуг з вивезення побутових відходів, передувала розробка проекту ОСОБА_5 надання послуг з вивезення твердих побутових відходів в м. Кропивницький.
За договором №21-08-17 від 05.04.2017 року про передачу науково-технічної продукції, укладеним між ТОВ "Екостайл" (замовник) та ДП "Науково-дослідний та конструкторсько-технологічний інститут міського господарства" (виконавець), останній зобов'язався створити (передати) науково-технічну продукцію: "Розробка норм надання послуг з вивезення твердих побутових відходів в м. Кропивницький". (а.с. 52 - 56, т. 2)
Відповідно до технічного завдання до цього договору норми надання послуг з вивезення твердих побутових відходів у м. Кропивницький мають бути розроблені відповідно до Правил №1070 та Правил №259. Вказані норми розробляються на 5 років (2017-2021 роки). Натурні заміри та дослідження з визначення ОСОБА_5 мають проводитись за прискореним способом за 7-10 днів у весняний період з перерахуванням на інші сезони за коефіцієнтами сезонності. Основними об'єктами утворення побутових відходів для м. Кропивницький визначено зокрема житлові будинки багатоквартирні, одноквартирні упорядковані (з наявністю усіх видів благоустрою), розрахункова одиниця - 1 мешканець. (а.с. 57 - 58, т.2)
За результатами проведеного дослідження ДП "Науково-дослідний та конструкторсько-технологічний інститут міського господарства" складено науково-технічний звіт "ОСОБА_5 надання послуг з вивезення твердих побутових відходів у м. Кропивницький" (а.с. 171 - 219, т. 1)
Відповідно до розробленого проекту ОСОБА_5 надання послуг з вивезення твердих побутових відходів у м. Кропивницький на 2017 - 2021 роки середньорічна норма утворення побутових відходів для об'єктів "житлові будинки багатоквартирні, одноквартирні упорядковані (з наявністю усіх видів благоустрою)" визначена на рівні 2, 016 м3 на одного мешканця. (а.с. 220 - 223, т.1)
Як вбачається з науково-технічного звіту, заміри і дослідження, на підставі яких визначені ці норми, були проведені прискореним методом у період з 22 по 29 травня 2017 року на контейнерних майданчиках багатоквартирних житлових будинків, що розташовані у м. Кропивницькому по вул. Попова, 18/1, 18/2, 18/3, 18/4, 20/3, 20/4, 20/5, вул. Преображенська, 6, 8, 10, 12, вул. Шульгиних, 39/4, 41, 43, вул. Острівська, 2, пр. Винниченка, 1, 3, вул. Івана Похитонова, 1а, 4, вул. Юрія Олефіренка, 14а, 14б, 14в, вул. Молодіжна, 17а, 17б, 25. (а.с. 191, 199 - 206, т. 1)
Між тим, судом установлено, що у період проведення дослідження із визначення обсягів накопичення твердих побутових відходів у багатоквартирних житлових будинках, що розташовані у м. Кропивницькому по вул. Попова, 18/1, 20/3, 20/5, Преображенська, 8, вул. Шульгиних, 39/4, 43, вул. Острівська, 2, вул. Івана Похитонова, 1а, котрі бралися для такого дослідження, були нежитлові приміщення, в яких розміщувалися підприємства, установи, організації, що підтверджується даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, інформацією управління комунальної власності міської ради міста Кропивницького від 30.11.2018 року (а.с. 75 - 146, т.2, а.с. 1, т.3)
Згідно з пунктами 1, 3 частини 1 статті 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" багатоквартирний будинок - житловий будинок, в якому розташовано три чи більше квартири. У багатоквартирному будинку можуть також бути розташовані нежитлові приміщення, які є самостійними об'єктами нерухомого майна; нежитлове приміщення - ізольоване приміщення в багатоквартирному будинку, що не належить до житлового фонду і є самостійним об'єктом нерухомого майна.
Судом установлено, що балансоутримувачем багатоквартирних житлових будинків, розташованих у м. Кропивницькому по вул. Попова, 18/1, 18/2, 18/3, 18/4, 20/3, 20/4, 20/5, станом на квітень - травень 2017 року було комунальне підприємство "Житлово-експлуатаційна організація №4" Кіровоградської міської ради", а балансоутримувачем багатоквартирних житлових будинків, розташованих у м. Кропивницькому по вул. Преображенська, 6, 8, 10, 12, вул. Шульгиних, 39/4, 41, 43, вул. Острівська, 2, пр. Винниченка, 1, 3, вул. Івана Похитонова, 1а, 4, вул. Юрія Олефіренка, 14а, 14б, 14в, вул. Молодіжна, 25 - комунальне підприємство "Житлово-експлуатаційна організація №1" Кіровоградської міської ради". (а.с. 2-3, т.3)
Як вбачається зі змісту рішень виконавчого комітету Кіровоградської міської ради №176 від 28.03.2017 року "Про встановлення КП "ЖЕО №4 КМР" тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій" та №170 від 28.03.2017 року "Про встановлення КП "ЖЕО №1 КМР" тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій", ними встановлено тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для таких категорій споживачів в житлових будинках, як населення (додатки 1), бюджетні установи (додатки 2), інші споживачі (додатки 3). При цьому у додатках 2 та 3 фігурують житлові будинки, розташовані у м. Кропивницькому по вул. Попова, 18/1, 18/2, 18/3, 18/4, 20/3, 20/4, 20/5, вул. Преображенська, 6, 8, 12, вул. Шульгиних, 39/4, 41, 43, вул. Острівська, 2, пр. Винниченка, 1, 3, вул. Івана Похитонова, 1а, 4. (а.с. 18 - 21, 28 - 32, 38, 44, т.3) Ці обставини також є доказом того, що у житлових будинках за вказаними адресами на той час функціонували бюджетні установи та суб'єкти господарювання.
Наведене свідчить, що всупереч вимогам пунктів 1.8, 2.4 Правил №259, для проведення вимірювання кількості твердих побутових відходів з метою визначення норм надання послуг з вивезення побутових відходів ТОВ "Екостайл" та ДП "Науково-дослідний та конструкторсько-технологічний інститут міського господарства" було обрано багатоквартирні житлові будинки, нежитлові приміщення яких зайняті підприємствами, установами, організаціями, для яких Правилами №259 передбачені інші розрахункові одиниці.
Внаслідок цього до обсягів накопичення побутових відходів мешканцями багатоквартирних житлових будинків включений об'єм відходів, утворений іншими споживачами, що призвело до викривлення фактичних обсягів побутових відходів на цих об'єктах. Тож такі вимірювання не можуть бути застосовані для визначення та затвердження норм надання послуг з вивезення побутових відходів для цих об'єктів.
Доводи відповідача та третьої особи ТОВ "Екостайл" про те, що підприємства, установи, організації, розташовані у цих нежитлових приміщеннях, мають власні окремі майданчики та контейнери для побутових відходів, а тому під час вимірювання обсягів утворення побутових відходів їх показники в розрахунок не включалися, належними доказами не підтверджені.
Відтак, суд прийшов до висновку, що спірне рішення в частині затвердження норм надання послуг з вивезення побутових відходів для житлових будинків багатоквартирних, одноквартирних упорядкованих (з наявністю усіх видів благоустрою), як нормативно-правовий акт не відповідає Закону України "Про відходи", Правилам визначення норм надання послуг з вивезення побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України №259 від 30.07.2010 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29.09.2010 року за №871/18166.
Перевіряючи доводи позивача про порушення при прийнятті цього рішення принципів державної регуляторної політики, суд виходив з того, що правові та організаційні засади реалізації державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності визначає Закон України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Відповідно до статті 1 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" регуляторний акт - це прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання; прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання, незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим актом.
Частинами 1, 2 статті 8 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" передбачено, що стосовно кожного проекту регуляторного акта його розробником готується аналіз регуляторного впливу. Аналіз регуляторного впливу готується до оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень та пропозицій.
Кожен проект регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань. (частина 1 статті 9 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності")
Згідно зі статтею 36 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" регуляторний акт не може бути прийнятий або схвалений уповноваженим на це органом чи посадовою особою місцевого самоврядування, якщо наявна хоча б одна з таких обставин: відсутній аналіз регуляторного впливу; проект регуляторного акта не був оприлюднений. У разі виявлення будь-якої з цих обставин орган чи посадова особа місцевого самоврядування має право вжити передбачених законодавством заходів для припинення виявлених порушень, у тому числі відповідно до закону скасувати або зупинити дію регуляторного акта, прийнятого з порушеннями.
У ході судового розгляду справи судом з'ясовано, що при прийнятті спірного рішення було дотримано процедуру прийняття регуляторного акту - розроблено аналіз регуляторного впливу та в установленому порядку оприлюднений проект регуляторного акта "Про затвердження норм надання послуг з вивезення побутових відходів". (а.с. 24 - 25, 162 - 170, т.1).
Порушень принципів та засад державної регуляторної політики при прийнятті спірного рішення судом не установлено.
Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1, 2 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною 1 статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень.
Частиною 9 статті 264 КАС України передбачено, що суд може визнати нормативно-правовий акт протиправним (незаконним чи таким, що не відповідає правовому акту вищої юридичної сили) та нечинним повністю або в окремій його частині.
За правилами пункту 1 частини 2 статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень.
Відповідно до частини 2 статті 265 КАС України нормативно-правовий акт втрачає чинність повністю або в окремій його частині з моменту набрання законної сили відповідним рішенням суду.
Отже, оскаржуване рішення виконавчого комітету міської ради міста Кропивницького №279 від 12.06.2018 року "Про затвердження норм надання послуг з вивезення побутових відходів" слід визнати протиправним та нечинним в частині затвердження норм надання послуг з вивезення побутових відходів для житлових будинків багатоквартирних, одноквартирних упорядкованих (з наявністю усіх видів благоустрою).
В іншій частині спірне рішення відповідача прав позивача не порушує, а тому у задоволенні решти позовних вимог слід відмовити.
Відповідно до частин 1, 3 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Зважаючи на часткове задоволення позову, на користь позивача слід стягнути витрати на сплату судового збору, пропорційно до задоволеної частини вимог, у сумі 881 грн. за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 264, 265, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Лінія 10-59" (25019, м. Кропивницький, вул. Лінія, 10, буд. 59, код ЄДРПОУ 40688799) до виконавчого комітету міської ради міста Кропивницького (25022, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 41, код ЄДРПОУ 04055251) задовольнити частково.
Визнати протиправним та нечинним рішення виконавчого комітету міської ради міста Кропивницького №279 від 12.06.2018 року "Про затвердження норм надання послуг з вивезення побутових відходів" в частині затвердження норм надання послуг з вивезення побутових відходів для житлових будинків багатоквартирних, одноквартирних упорядкованих (з наявністю усіх видів благоустрою).
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Лінія 10-59" судові витрати на сплату судового збору у розмірі 881 грн. за рахунок бюджетних асигнувань виконавчого комітету міської ради міста Кропивницького.
Зобов'язати відповідача після набрання рішенням суду законної сили невідкладно опублікувати його резолютивну частину у виданні, в якому було офіційно оприлюднено нормативно-правовий акт.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги через Кіровоградський окружний адміністративний суд, у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду ОСОБА_6
Повний текст рішення складено 04.02.2019 року.
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.01.2019 |
Оприлюднено | 06.02.2019 |
Номер документу | 79631737 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні