Рішення
від 30.01.2019 по справі 280/4361/18
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

30 січня 2019 року Справа № 280/4361/18 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сіпаки А.В., при секретарі судового засідання Гопки Л.І.

за участю:

позивача - ОСОБА_1

представник позивача - ОСОБА_2

представника відповідача - Буділка П.В.

представників третьої особи - Радутна О.В., Сільченко І.Д.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, РНОКП НОМЕР_1)

до Долинської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області (70420, Запорізька область, Запорізький район, с. Долинське, вул. Центральна, буд. 41-А , код ЄДРПОУ 34023099)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Долинська сільська рада Запорізького району Запорізької області (70420, Запорізька область, Запорізький район, с. Долинське, вул. Центральна, буд. 37)

про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Долинської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Долинська сільська рада Запорізького району Запорізької області, в якому позивач просить визнати протиправною та скасувати постанову відповідача від 20.04.2018 № 1 Про відкликання депутата ОСОБА_1 Долинської сільської ради по виборчому округу № 6 за народною ініціативою .

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 28.08.2016 відбулись вибори депутатів та сільського голови Долинської сільської територіальної громади Запорізького району Запорізької області, за результатами яких ОСОБА_1 був обраний депутатом Долинської сільської ради.

20.04.2018 відбулось засідання Долинської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області, оформлене протоколом № 2, на якому було прийнято постанову № 1 Про відкликання депутата ОСОБА_1 Долиснької сільської ради по виборчому округу № 6 за народною ініціативою . Просить вищевказану постанову № 1 визнати протиправною та скасувати, оскільки відповідачем не було залучено для перевірки відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, а ні орган ведення Державного реєстру виборців, а ні правоохоронні органи для перевірки підписів громадян. Крім того, відповідач не наводить доказів того, що позивачем було допущено порушення положення Конституції України або законів України, або позивачем було пропущено протягом року більше половини пленарних засідань ради, або позивач не виконував свій обовязок щодо регулярного звітування перед виборцями, як того вимагає Закон України Про статус депутатів місцевих рад .

Також оскаржувана постанова не містить посилання на обставини, що зумовили розгляд питання щодо відкликання ОСОБА_1 за народною ініціативою, не містиить встановлені факти та підстави для ухвалення рішення, а також нормативно-правового обгрунтування його ухвалення виборчою комісією.

Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 18.10.2018 позовну заяву було залишено без руху на надано строк для усунення недоліків.

Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 22.10.2018 було відкритто загальне позовне провадження у справі та призначено підготовче засідання на 19.11.2018.

05.11.2018 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву відповідача, в якій відповідач зазначає, що перевірку включення до складу ініціативної групи щодо збору підписів осіб, що не є виборцями одномандатного виборчого округу № 6 з виборів депутатів Долинської сільської ради, по якому позивача було обрано депутатом, здійснено не було. Також не було перевірено наявність осіб членів ініціативної групи у списку виборців (Державному реєстрі виборців), не встановлено факту наявності у громадян членів ініціативної групи права голосу на місцевих виборах з виборів депутатів Долинської сільської ради на момент їх включення до ініціативної групи. Відповідач звертався до органу ведення Державного реєстру виборців Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області щодо перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, однак у наданні такої інформації було відмовлено. Вказує на те, що Долинська СВК не перевіряла та не встановлювала наявність підстав для відкликання депутата Долинської сільської ради ОСОБА_1, оскільки чинним законодавством не наділена такими повноваженнями. Позов визнає в повному обсязі.

Судове засідання, призначене на 19.11.2018, було відкладене на 27.11.2018.

Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 19.11.2018 до участі у справі було залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Долинську сільську раду Запорізького району Запорізької області.

27.11.2018 на адресу суду надійшли пояснення від представника третьої особи, в яких зазначається наступне. Представник третьої особи із позовними вимогами не згодна, оскільки позивачем до позовної заяви не додано доказів про порушення відповідачем вимог чинного законодавства. Зазначає, що оскаржувана постанова була винесена у звязку з непроживанням ОСОБА_1 на території виборчого округу № 6 та відсутністю його уваги до проблем виборців, а підстава для відкликання була викладена у протоколі № 2 Долинської СВК. Просить в задоволенні позовних вимог відмовити.

В судовому засіданні 27.11.2018 було оголошено перерву.

Ухвалою від 27.11.2018 судом у відповідача було витребувано ряд доказів, а саме: постанову Долинської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області від 20.04.2018 "Про відкликання депутата ОСОБА_1 Долинської сільської ради по виборчому округу № 6 за народною ініціативою "; доказів розміщення в регіональних та або місцевих засобах масової інформації оголошення про дату, час та місце проведення зборів виборців для розгляду питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою; рішень зборів виборців про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; доказів інформування позивача та місцевої ради про прийняття на зборах виборців рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; повідомлення офіційного представника ініціативної групи на адресу відповідача про факт проведення зборів виборців із доданими до нього витягом з протоколу зборів; інформацію про кількість виборців в одномандатному виборчому окрузі № 6; копії підписних листів виборців за підтримку пропозиції про відкликання депутата ОСОБА_1, які були передані ініціативною групою відповідачу; докази проведення відповідачем перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, із залученням органів ведення Державного реєстру виборців; протоколу зборів виборців, на яких розглядалось питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області ОСОБА_1, обраного в одномандатному виборчому окрузі №6 шляхом самовисування - за народною ініціативою; повідомлення Долинської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області про внесення пропозиції про відкликання депутата Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області ОСОБА_1, обраного в одномандатному виборчому окрузі №6 шляхом самовисування - за народною ініціативою; протоколу засідання Долинської сільської виборчої комісії щодо перевірки отриманих від зборів виборців матеріалів про відкликання депутата Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області ОСОБА_1, обраного в одномандатному виборчому окрузі №6 шляхом самовисування - за народною ініціативою; протоколу узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області ОСОБА_1, обраного в одномандатному виборчому окрузі №6 шляхом самовисування - за народною ініціативою; рішення про затвердження протоколу узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області ОСОБА_1, обраного в одномандатному виборчому окрузі №6 шляхом самовисування - за народною ініціативою; протоколу засідання Долинської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області від 20.04.2018 та усіх інших матеріалів, на підставі яких було прийнято постанову Долинської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області від 20.04.2018 "Про відкликання депутата ОСОБА_1 Долинської сільської ради по виборчому округу № 6 за народною ініціативою"; належним чином засвідчену копію рішення про створення Долинської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області; належним чином засвідчену копію інформації про склад Долинської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області станом на 20.04.2018.

Ухвалою від 13.12.2018 було продовжено строк підготовчого провадження та відкладено судове засідання на 16.01.2019.

Ухвалою від 16.01.2019 підготовче провадження було закрито та справа призначена до судового розгляду на 30.01.2019.

В судовому засіданні 30.01.2019 позивач та представник позивача позовні вимоги підтримали та просили їх задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позовних вимог не заперечував.

Поредставники третьої особи в судовому засіданні 30.01.2019 проти задоволення позовних вимог заперечили, просили у їх задоволенні відмовити.

На підставі статті 243 КАС України в судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення та оголошено про час виготовлення рішення у повному обсязі.

Суд, вислухавши пояснення позивача та його представника, думку представника відповідача та представників третьої особи, розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з'ясував наступне.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 визнаний депутатом Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області, обраним на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, що відбулись 28.08.2016, за результатами голосування в одномандатному виборчому окрузі № 6.

Судом також встановлено, що 02 квітня 2018 року за народною ініціативою були проведені збори виборців 6-го виборчого округу щодо внесення пропозиції про відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою, про що складено протокол зборів виборців від 02 квітня 2018 року.

Згідно з вказаним протоколом на зборах були присутні 54 виборці, за результатом проведення зборів були ухвалені одноголосно ухвалені наступні рішення:

1) про призначення головуючим за зборах виборців 6-го виборчого округу Долинської сільської ради ОСОБА_7;

2) про внесення пропозиції до територіальної виборчої комісії Долинської сільської ради про відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою за порушення п. 2 ст. 2, п. 3 ч. 1 ст. 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і Законів України;

3) про затвердження ініціативної групи для зборів підписів з 10 чоловік;

4) про затвердження заяви-згоди на включення до ініціативної групи та форму підписного листа для збирання підписів виборців про відкликання депутата ОСОБА_1

04.04.2018 головою зборів виборців було повідомлено Долинську сільську виборчу комісію про внесення пропозиції щодо відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою.

З 05 квітня 2018 року по 06 квітня 2018 року членами ініціативної групи здійснювався збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Долинської сільської ради за народною ініціативою, за результатами якого було складено 5 підписних листів.

11.04.2018 відбулось засідання Долинської сільської виборчої комісії, на якому було обрано голову засідання та вирішено залучити органи ведення Державного реєстра виборців щодо перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах та залучити правоохоронні органи для вибіркової перевірки підписів, що підтверджується наявним в матеріалах справи протоколом № 1 від 11.04.2018.

Відповідно до змісту постанови № 1 від 11.04.2018 було вирішено на наступному засіданні Долинської сільської виборчої комісії перевірити дотримання вимог ст. 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад та залучити органи ведення Державного реєстру виборців для перевірки достовірних відомостей про громадян, що містяться в підписних листах та залучити правоохоронні органи для перевірки їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості).

На наступному засіданні Долинської сільської виборчої комісії 20.04.2018, згідно протоколу № 2 від 20.04.2018, було вирішено відкликати депутата ОСОБА_1 Долинської сільської ради по виборчому округу № 6 за народною ініціативою та прийнято оскаржувану постанову № 1 від 20.04.2018.

Як вбачається з наявної в матеріалах справи постанови Долинської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької бласті від 20.04.2018 Про відкликання депутата ОСОБА_1 Долинської сільської ради по виборчому округу № 6 за народною ініціативою відповідно до частини 5 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад відповідач вирішив, зокрема: 1. Всі документи, надані ініціативною групою, щодо відкликання депутата, оформлені згідно вимог Закону України Про статус депутатів місцевих рад ; 2. Відкликати депутата Долинської сільської ради по виборчому округу № 6 ОСОБА_1 згідно ч. 5 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .

Підставою для винесення даної постанови, відповідно до змісту протоколу № 2 від 20.04.2018, слугувало те, що позивач не проживає на території виборчого округу та не звертає уваги на проблеми виборців.

Не погоджуючись з вказаним рішенням суб'єкта владних повноважень ОСОБА_1 звернувся до суду за захистом своїх прав, свобод та інтересів із даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає про таке.

Правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради визначений Законом України Про статус депутатів місцевих рад від 11.07.2002 № 93-IV (далі - Закон № 93, із змінами та доповненнями).

Відповідно до частини 1 статті 2 Закону № 93 депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.

Частинами 1-2 статті 4 Закону № 93 встановлено, що депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".

Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.

Відповідно до приписів частини 1 статті 5 Закону № 93 повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі, зокрема, його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.

Разом з цим, вимогами частини 2 статті 10 Закону № 93 передбачено, що депутат місцевої ради, який не виправдав довір'я виборців, може бути в будь-який час відкликаний ними у встановленому цим Законом порядку.

Правові підстави та порядок відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативною встановлені визначено розділом V Закону № 93.

Так, приписами статті 38 Закону № 93 передбачено, що право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.

При цьому, законодавцем у статті 37 Закону № 93 визначено вичерпний перелік підстав для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради, а саме:

1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом;

2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі;

3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата сільської, селищної ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 30 осіб (частина 2 статті 38 Закону № 93).

Частиною 3 статті 38 Закону № 93 передбачено, що не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради має становити не менше 10 осіб.

У протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв'язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.

До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. (частини 4, 5 статті 38 Закону № 93).

Далі, у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи.

Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду (стаття 39 Закону № 93).

Приписами статті 40 Закону № 93 визначено, що на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат.

З дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради проводиться десятиденний строк.

При цьому, положеннями частини 3 статті 40 Закону № 93 встановлено, що форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців.

Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб'єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).

Крім того, виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис (частина 4 статті 40 Закону № 93).

Частиною 1 статті 41 Закону № 93 встановлено, що після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другою статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.

Положеннями частини 2 статті 41 Закону № 93 встановлено, що голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів.

Частиною третьою статті 41 Закону N 93-IV визначено, що при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців:

1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця;

2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою;

3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу;

4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів;

5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку.

Частиною 4 цієї статті також визначено, що при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи:

1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу;

2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців;

3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п'ятою статті 40 цього Закону;

4) які не відповідають встановленій формі.

За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.

Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам Закону № 93, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) (частина 5 статті 41 Закону № 93).

Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Законута/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам Закону № 93 та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради (частина 6 статті 41 Закону № 93).

Таким чином, визначена у статтях 38-41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" процедура відкликання депутата місцевої ради включає такі етапи:

1) прийняття зборами виборців рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;

2) утворення ініціативної групи для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;

3) збирання підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;

4) перевірку територіальною виборчою комісією дотримання вимог статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад"при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;

5) прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою або рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

При цьому умовою, з якою Закон України "Про статус депутатів місцевих рад" пов'язує можливість прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою є суворе дотримання учасниками процедури відкликання вимог статей 38-40 зазначеного Закону.

У ході судового розгляду судом встановлено, що в газеті Червоний промінь за 26 квітня 2018 року було опубліковано оголошення Долинської сільської виборчої комісії про відкликання за народною ініціативою депутата Долинської сільської ради по виборчому округу № 6 ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, освіта вища, позапартійний, що прямо суперечить частині 3 статті 38 Закону № 93, оскільки оскаржувана постанова була прийнята на шість днів раніше, а саме 20.04.2018.

Як уже зазначалось вище до ч.ч.2-5 ст.38 Закону України №93-IV містить певні вимоги щодо пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Судом встановлено, що в Протоколі зборів виборців від 02.04.2018 року, а саме в додатку 1, містяться дані про учасників зборів у кількості 54 виборців, однак до суду такі дані подані не були із зазначенням всіх необхідних реквізитів, а також прізвищ, імен та по-батькові учасників зборів.

Протоколом зборів виборців від 02.04.2018 були затверджені заяви-згоди на включення до ініціативної групи, однак відповідні заяви із додатками до суду також надані не були.

Суд повністю погоджується з позицією представника позивача про неможливість врахування усіх 5 підписних листів в звязку з неналежним заповненням всіх даних та порушенням процедури їх заповнення у звязку із наступним.

Графи підписного листа № 1 фактично заповнені однією особою - ОСОБА_7, крім адреси місця проживання та підпису, що прямо суперечить вимозі ч. 4 ст. 40 Закону № 93. В порядковому номері № 15-16 підписного листа № 1 не заповнена графа Серія та номер паспорта , номери 22-23 взагалі не заповнені, окрім графи Адреса місця проживання , в номері 22 відсутній підпис, в порядковому номері підписного листа № 1 в номері 29-30 не заповнена графа Серія та номер паспотра та графа Підпис .

Допитані в судовому засіданні свідки ОСОБА_7, ОСОБА_8 та ОСОБА_9 підтвердили, що були допущені порушення при заповненні підписних листів.

Свідок ОСОБА_8 в суді зазначив, що при зборі підписів виборці ходили проставляти свій підпис на підтримку відкликання депутата ОСОБА_1 до ОСОБА_9, а свідок ОСОБА_9 повідомила суду, що збір підписів відбувався в процесі відвідування кожного виборця.

В судовому засіданні до суду не було надано Протокол узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата ОСОБА_1

Стосовно твердження представника позивача відносно перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах із залученням органів ведення Державного реєстру виборців та правоохоронних органів, суд вважає за необхідне вказати наступне.

Як вже зазначав суд, відповідно до ч.2 ст.41 Закону України №93-IV, голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38 - 40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості).

Відповідно до положень Розділу V Закону України №93-IV право відкликати депутата місцевої ради мають лише виборці.

За змістом частини 1 статті 3 Закону України Про місцеві вибори від 14.07.2015 року №595-VIII (далі Закон України №595-VIII) право голосу на відповідних місцевих виборах мають громадяни України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України (дієздатні громадяни, які досягли на день проведення таких виборів вісімнадцяти років) та проживають на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, де проводяться такі вибори. Громадяни України, які мають право голосу на відповідних місцевих виборах, є виборцями.

В той же час, відповідно до частини 4 статті 3 Закону України №595-VIII підставою реалізації виборцем свого права голосу на місцевих виборах є його включення до списку виборців на виборчій дільниці.

Таким чином, можна зробити висновок, що для того щоб проголосувати на місцевих виборах громадянин України повинен не лише мати паспорт громадянина, а проживати на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці і бути включеним до списку виборців.

Згідно із ст. 1 Закону України Про Державний реєстр виборців від 22.02.2007 року №698-V (далі Закон України №698-V) Державний реєстр виборців - автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система, призначена для зберігання, обробки даних, які містять передбачені цим Законом відомості, та користування ними, створена для забезпечення державного обліку громадян України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.

З огляду на наведене, лише залучивши органи ведення Державного реєстру виборців можливо перевірити чи є громадяни, що ініціювали питання відкликання депутата виборцями, чи є громадяни, відомості щодо яких внесені до підписних листів виборцями і чи мають вони право відкликати депутата місцевої ради.

Долинська СВК на своєму засіданні 11.04.2018 прийняла постанову, якою постановила залучити органи ведення Державного реєстру виборців та правоохоронні органи для перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах та перевірки їхніх підписів.

Відповідно до наявного в матеріалах справи листа за підписом голови Долинської СВК від 12.04.2018 на адресу органу ведення Державного реєстру виборців Запорізького району Запорізької області, відповідач звертався проханням зробити перевірку достовірності відомостей про громадян, які зареєстровані та проживають в селі Хортиця Запорізького району Запорізької області згідно ч. 2 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад і надати письмову відповідь.

Документального підтвердження щодо звернення комісії до правоохоронних органів до суду надано не було.

Відділ ведення Державного реєстру виборців апарату Запорізької райдержадміністрації листом від 20.04.2018 року № 05/036 повідомив Долинську СВК про відмову у здійсненні перевірки достовірності відомостей про громадян, дані яких присутні в підписних листах, та в наданні відповідної інформації з посиланням на ст.26 Закону України №698-V про відсутність правових підстав для використання персональних даних Реєстру органом ведення Реєстру під час його залучення територіальною виборчою комісією до перевірки відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою.

Як вбачається з Протоколу №1 від 11.04.2018 засідання Комісії та Постанови № 1 від 11.04.2018, останньою не було затверджено порядку проведення вибіркової перевірки підписів із залученням правоохоронних органів та не було здійснено перевірку достовірності підписів громадян ніяким іншим чином, а лише вирішено залучити органи ведення Державного реєстру виборців та правоохоронні органи до перевірки достовірності відомостей про громадян, вказаних у підписних листах, та на наступному засіданні перевірити дотримання вимог ст. 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад . Протилежного до суду надано не було.

Разом з тим, суд вважає за необхідне зазначити, що вибіркова перевірка достовірності підписів громадян із залученням правоохоронних органів є завершальним етапом після того, як Комісія із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснить перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах.

Разом з тим, свідок ОСОБА_9 в судовому засіданні повідомила, що як така перевірка достовірності підписів громадян здійснена не була, про те, хто з виборців прописаний, а хто ні, їй як члену ініціативної групи, було відомо.

Аналізуючи документи, наявні в матеріалах справи та досліджуючи докази, вивчаючи доводи та аргументи сторін, суд дійшов висновку, що фактично Комісією не встановлювалось дотримання вимог статей 38 - 40 Закону України №93-IV та необхідну кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, що згідно із ч.6 ст.41 вказаного Закону є підставами для прийняття Комісією рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

Крім того, слід зазначити, що відповідно до частини 1 статті 27 Закону № 595 територіальні та дільничні виборчі комісії організовують свою роботу відповідно до вимог цього Закону у формі відкритих засідань.

Виборча комісія є колегіальним органом. Проведення голосування виборців не є засіданням дільничної виборчої комісії.

Частиною 2 статті 27 Закону № 595 передбачено, що основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу не менш як третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов'язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги. У разі необхідності засідання виборчої комісії може бути скликане за рішенням виборчої комісії вищого рівня.

Згідно з приписами частини 5 статті 27 Закону № 595 засідання виборчої комісії скликається з обов'язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний.

З метою дотримання при розгляді питань порядку денного права особи на участь у процесі прийняття рішення на засідання виборчої комісії запрошуються заявники та інші заінтересовані особи. Неприбуття на засідання виборчої комісії осіб, які були належним чином повідомлені про нього, не перешкоджає розгляду питань порядку денного.

Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів затверджений постановою Центральної виборчої комісії від 05.09.2015 № 228 (далі - Порядок № 228).

Відповідно до пункту 4.1 Порядку № 228 перед проведенням засідання виборчої комісії формується проект порядку денного цього засідання.

Згідно з пунктом 4.3 Порядку № 228 проект порядку денного засідання після його погодження з головою комісії секретар комісії в обов'язковому порядку разом з інформацією про час і місце проведення засідання доводить до відома членів комісії, як правило, не пізніше останнього дня перед днем проведення засідання, а в день, що передує дню виборів, та в день виборів - негайно.

Пунктом 4.4 Порядку № 228 передбачено, що на засідання виборчої комісії обов'язково запрошуються, як правило, не пізніше останнього дня перед днем засідання комісії, заявники та інші заінтересовані особи.

Відповідно до пункту 4.5 Порядку № 228 інформація про дату, час проведення, порядок денний засідання виборчої комісії розміщується на стенді офіційних матеріалів комісії, як правило, не пізніше останнього дня перед днем засідання виборчої комісії.

Таким чином, засідання виборчої комісії, на якому вирішуються питання, віднесені до її компетенції, проводяться після повідомлення усіх членів комісії, заявників та інших заінтересованих осіб про час, місце проведення засідання та його порядок денний.

Повідомлення заявників та інших заінтересованих осіб про засідання комісії здійснюється не пізніше останнього дня перед днем засідання комісії.

Крім того, територіальна виборча комісія має забезпечити розміщення інформації про дату, час проведення, порядок денний засідання виборчої комісії на стенді офіційних матеріалів комісії не пізніше останнього дня перед днем засідання виборчої комісії.

Водночас позивача про проведення відповідних засідань на яких вирішувалось питання про дотримання порядку відкликання його як депутата Долинської сільської ради за народною ініціативою у спосіб, визначений законом, не повідомлялось.

Як встановлено судом та зазначалось вище, підставою для проведення 02.04.2018 зборів виборців с. Хортиця Запорізького району Запорізької області щодо внесення пропозицій щодо відкликання депутата Долинської сільської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою слугували факти ігнорування виконання своїх обовязків депутатом ОСОБА_1 та порушення депутатом положень Конституції України та законів України, а також ігнорування проблем виборців.

Необхідно зазначити, що відповідно до ч. ч. 1-5 ст. 16 Закону №93-IV депутат місцевої ради періодично, але не рідше одного разу на рік, зобов'язаний звітувати про свою роботу перед виборцями відповідного виборчого округу, об'єднаннями громадян. Рада визначає орієнтовні строки проведення звітів депутатів місцевої ради перед виборцями.

Звіт депутата місцевої ради повинен містити відомості про його діяльність в раді та в її органах, до яких його обрано, а також про його роботу у виборчому окрузі, про прийняті радою та її органами рішення, про хід їх виконання, про особисту участь в обговоренні, прийнятті та в організації виконання рішень ради, її органів, а також доручень виборців свого виборчого округу.

Звіт депутата місцевої ради може бути проведено в будь-який час на вимогу зборів виборців за місцем проживання, трудової діяльності або навчання, а також органів самоорганізації населення. Депутат місцевої ради не пізніш як за сім днів повідомляє виборців про час і місце проведення звіту через місцеві засоби масової інформації або в інший спосіб.

В судовому засіданні при допиті свідки ОСОБА_7, ОСОБА_8 та ОСОБА_9 підтвердили той факт, що депутат у березні прибув до виборчого округу з метою прозвітувати перед виборцями, однак цього йому зробити не дали по причині емоційної напруженості серед жителів округу.

Крім того, при прийнятті оскаржуваного рішення відповідач послався на ч. 5 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , якою визначено підстави для дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради та порядок прийняття рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Проте, спірна постанова не містить жодного конкретного факту, обставин, які передбачено цими нормами законодавства і утворюють підстави для відкликання депутата за народною ініціативою. Зокрема, у рішенні відсутні відомості про порушення позивачем положень Конституції і законів України, що встановлено судом; не наведено даних про пропуск позивачем протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обовязків депутата місцевої ради у виборчому окрузі; не зазначено про невідповідність практичної діяльності позивача основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання позивачем передбачених статтею 16 цього Закону зобовязань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними. Не вказано у спірному рішенні й жодного іншого обґрунтування його прийняття.

Приписами частини 1 статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Крім того, відповідно до положень частини 5 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів.

Отже, з урахуванням викладених обставин, суд дійшов висновку, що відповідачем, як суб'єктом владних повноважень не було дотримано продцедури відкликання депутата місцевої ради ОСОБА_1 за народною ініціативою, визначеної розділом V Закону № 193.

Суд зазначає, що відповідно до вимог частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З огляду на зазначене та враховуючи, що відповідачем та третьою особою не спростовано доводів позивача про порушення відповідачем процедури відкликання депутата Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області ОСОБА_1 за народною ініціативою, а також враховуючи ненадання відповідачем під час розгляду справи належних та допустимих доказів на підтвердження правомірності свого рішення, суд дійшов висновку, що відкликання депутата Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області ОСОБА_1 за народною ініціативою на підставі спірного рішення є необґрунтованим та безпідставним.

У зв'язку з цим, вимога позивача визнати протиправним та скасувати постанову Долинської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області від 20 квітня 2018 року № 1 "Про відкликання депутата ОСОБА_1 Долинської сільської ради по виборчому округу №6 за народною ініціативою" підлягає задоволенню.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 2, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати постанову Долинської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області від 20 квітня 2018 року № 1 "Про відкликання депутата ОСОБА_1 Долинської сільської ради по виборчому округу №6 за народною ініціативою".

Стягнути на користь ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, РНОКП НОМЕР_1) сплачену суму судового збору в розмірі 705,00 грн. (сімсот п'ять гривень 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Долинської сільської виборчої комісії Запорізького району Запорізької області (70420, Запорізька область, Запорізький район, с. Долинське, вул. Центральна, буд. 41-А, код ЄДРПОУ 34023099)

Рішення суду набирає законної сили у порядку та строки, передбачені ст. 255 КАС України та може бути оскаржене у порядку та строки, передбачені ст.ст. 293, 295, 296 та 297 КАС України.

Повний текст рішення виготовлено та підписано 08.02.2019.

Суддя А.В. Сіпака

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.01.2019
Оприлюднено10.02.2019
Номер документу79690463
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/4361/18

Постанова від 08.04.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Постанова від 08.04.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 18.03.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 18.03.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 18.03.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Рішення від 30.01.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Рішення від 30.01.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 13.12.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 27.11.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 19.11.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні