ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 лютого 2019 року м. ПолтаваСправа № 440/4412/18
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Шевякова І.С.,
за участю:
секретаря судового засідання - Кривошапка Н.А.,
представника позивача - ОСОБА_1
представника третьої особи - Коробов Д.В.
розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Ліквідатора комунального підприємства "Господар" Панова Геннадія Олексійовича до Державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області, треті особи: Виконавчий комітет Кременчуцької міської ради Полтавської області, ліквідатор Виконавчого комітету Автозаводської районної ради м.Кременчука Бончак С.А., про скасування рішення.
Позовні вимоги:
скасування реєстраційної дії припинення юридичної особи в результаті ліквідації виконавчого комітету Автозаводської районної ради м. Кременчука в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадський формувань від 29.11.2017 № 15851110009003233.
Під час розгляду справи суд
В С Т А Н О В И В:
10 грудня 2018 року Ліквідатор комунального підприємства "Господар" Панов Геннадій Олексійович (надалі також - позивач, ліквідатор КП "Господар") звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області (надалі також - відповідач, державний реєстратор), треті особи: Виконавчий комітет Кременчуцької міської ради Полтавської області (надалі також - третя особа-1, ВК Кременчуцької міської ради), ліквідатор Виконавчого комітету Автозаводської районної ради м.Кременчука Бончак С.А. (надалі також - третя особа-2, ліквідатор ВК Автозаводської районної ради м.Кременчука) про скасування рішення.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2018 року позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження у справі, вирішено розглядати справу у порядку загального позовного провадження, призначене підготовче судове засідання /а.с. 2-3/.
При відкритті провадження у справі суд дійшов висновку, що порушення права позивача незаконною реєстраційною дією є триваючим, оскільки незаконний запис у ЄДР змінює права й обов"язки особи, чинить перешкоди особі у реалізації своїх прав протягом усього часу свого існування.
Також під час підготовчого провадження до суду надійшла заява фізичної особи ОСОБА_5, який клопотав про залучення його до участі в справі у якості третьої особи. На чиєму боці - не зазначив. Це клопотання було обґрунтоване твердженням про те, що у ОСОБА_5 мається судовий спір з виконавчим комітетом Автозаводської районної у м.Кременчуці ради /а.с.35/.
Протокольно постановленою ухвалою від 16 січня 2019 року суд відмовив у залученні ОСОБА_5 до участі в справі у якості третьої особи, оскільки рішення про законність чи незаконність оскаржуваної реєстраційної дії, на думку суду, не може вплинути на права та обов"язки цієї фізичної особи /а.с.70/.
16 січня 2019 року Полтавський окружний адміністративний суд своєю ухвалою закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду /а.с. 74-73/.
Аргументи учасників справи
В обґрунтування своїх вимог позивач посилався на те, що припинення юридичної особи - ВК Автозаводської районної ради м. Кременчука, який є засновником КП "Господар" є перепоною для вчинення ліквідатором даного підприємства дій щодо ліквідації останнього. Так, внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань про припинення ВК Автозаводської районної ради м. Кременчука є таким, що порушує права та обов`язки і унеможливлюють припинення КП "Господар".
На думку позивача, державний реєстратор повинен був відмовити в проведенні державної реєстрації припинення юридичної особи через наявність діючого КП "Господар", засновником якого є ВК Автозаводської районної ради м. Кременчука.
11 січня 2019 року від відповідача до суду надійшли пояснення по адміністративній справі /а.с. 31-34/, у яких зазначено, що державна реєстрація припинення ВК Автозаводської районної ради м. Кременчука здійснена у суворій відповідності до вимог статті 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" на підставі поданих головою ліквідаційної комісії документів для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, після перевірки відомостей про відсутність відкритого виконавчого провадження.
Вказано, про неможливість задоволення позовних вимог щодо зобов`язання суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії або прийняти певні рішення з огляду на те, що це буде втручанням у його дискреційні повноваження.
14 січня 2019 року до суду надійшли письмові пояснення по справі третьої особи-1 (ВК Кременчуцької міської ради), у яких вона зазначила, що державний реєстратор повинен був відмовити в проведенні державної реєстрації припинення юридичної особи через наявність діючого КП "Господар", засновником якого є ВК Автозаводської районної ради м. Кременчука. Оскільки КП "Господар" не в змозі закінчити процедуру ліквідації без відновлення його засновника - ВК Автозаводської районної ради м. Кременчука, третя особа-1 вважала, що заявлені позовні вимоги є правомірними та підлягають задоволенню /а.с. 46-49/.
30 січня 2019 року від третьої особи-2 (ліквідатора ВК Автозаводської районної ради м. Кременчука) надійшла заява про розгляд справи за його відсутністю /а.с. 89/.
У вказаній заяві також повідомлено, що запис про припинення ВК Автозаводської районної ради м. Кременчука був внесений через відсутність у колишнього ліквідатора ВК Автозаводської районної ради м. Кременчука відомостей про те, що останній є засновником КП "Господар".
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі, просив їх задовольнити.
Відповідач у судове засідання не з`явився, двічі надавав до суду клопотання про розгляд справи без участі представника Управління державної реєстрації виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області /а.с. 29, 64/.
Представник третьої особи-1 в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив задовольнити їх повному обсязі.
Частиною першою статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Суд, заслухавши пояснення представників позивача та третьої особи, вивчивши та дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступне.
Обставини справи, встановлені судом
24 лютого 2015 року на LVI сесії Кременчуцької міської ради VI скликання прийнято рішення "Про не утворення Автозаводської та Крюківської районних у місті рад м.Кременчука" /а.с. 50/.
На виконання вищезгаданого рішення, п. 5 рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області VIІ скликання від 23 грудня 2015 року "Про затвердження структури та граничної чисельності виконавчих органів Кременчуцької міської ради VII скликання" вирішено припинити шляхом ліквідації Автозаводську та Крюківську районні у м.Кременчуці ради (як юридичні особи) та їх виконавчі органи /а.с. 51-54/.
Розпорядженням міського голови від 29 грудня 2015 року за № 378-Р "Про затвердження складу комісії з припинення діяльності районних у місті Кременчуці рад та їх виконавчих органів", затверджено склад комісії з припинення діяльності Автозаводської районної у місті Кременчуці ради та її виконавчих органів (п. 1) /а.с. 55/.
29 грудня 2015 року розпорядженням міського голови № 383-Р "Про внесення змін та доповнень до розпорядження міського голови від 29.12.2015 № 378-Р", внесено зміни та доповнення до розпорядження міського голови від 29.12.2015 № 378-Р "Про затвердження складу комісії з припинення діяльності районних у місті Кременчуці рад та їх виконавчих органів", а саме: додано новий пункт 4 такого змісту: "4. Термін подачі вимог кредиторів становить не менше 2 (двох) місяців з дня оприлюднення повідомлення про внесення запису до Єдиного державного реєстру щодо прийняття Кременчуцькою міською радою Полтавської області рішення про ліквідацію Автозаводської та Крюківської районних у місті Кременчуці рад".
29 листопада 2017 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис за номером 15851110009003233 про припинення юридичної особи - Виконавчого комітету Автозаводської районної ради м. Кременчука (код ЄДРПОУ 05384726) за рішенням засновників /а.с. 18/.
З пояснень ВК Кременчуцької міської ради Полтавської області встановлено, що виконавчий комітет Автозаводської районної ради м. Кременчука Полтавської області було припинено без правонаступництва, тобто без переходу прав та зобов'язань юридичної особи, що ліквідується, до інших осіб.
В цей же час, 27 листопада 2014 року позивача, Панова Геннадія Олексійовича, призначено ліквідатором КП "Господар" (код ЄДРПОУ 32615003), що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань від 31.10.2018 № 1004593228.
З даного витягу вбачається, що засновником КП "Господар" є ВК Автозаводської районної ради м. Кременчука.
Станом на дату розгляду справи у суді КП "Господар" знаходиться в завершальній стадії припинення.
Однак через те, що єдиний засновник КП "Господар", ВК Автозаводської районної ради м. Кременчука, припинений без правонаступництва, ліквідатор КП "Господар" позбавлений можливості завершити процедуру ліквідації останнього, оскільки відповідно до статті 111 Цивільного кодексу України обов`язковим етапом процедури ліквідації є складання остаточного ліквідаційного балансу підприємства і затвердження даного документу рішенням засновників - ВК Автозаводської районної ради м. Кременчука.
Позивач не погодився із внесенням запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань за номером 15851110009003233 про припинення юридичної особи - Виконавчого комітету Автозаводської районної ради м. Кременчука, у зв'язку з чим звернувся до суду з відповідним позовом.
Норми права, які підлягають застосуванню
Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до пункту 13 статті 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації на підставі рішення про припинення юридичної особи, прийнятого учасниками юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідних державних органів, або судового рішення про припинення юридичної особи, не пов'язаного з її банкрутством, після закінчення процедури припинення, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами, подаються такі документи:
1) заява про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;
2) довідка архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.
Пунктом 1 частини 1 статті 25 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" передбачено, що державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі: документів, що подаються заявником для державної реєстрації.
Згідно з частиною 2 статті 25 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає:
1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника);
2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі;
3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі;
4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру;
5) перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів;
6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації;
7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об'єднання;
8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;
9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів;
10) видача за бажанням заявника виписки з Єдиного державного реєстру у паперовій формі за результатами проведеної реєстраційної дії (у разі подання заяви про державну реєстрацію у паперовій формі).
Відповідно до пункту 11 частини 1 статі 28 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", однією з підстав для відмови у державній реєстрації є те, що документи для державної реєстрації припинення юридичної особи подані щодо юридичної особи, що припиняється в результаті її ліквідації та є засновником (учасником) інших юридичних осіб та/або має не закриті відокремлені підрозділи, та/або є засновником третейського суду.
У статті 111 Цивільного кодексу України викладений порядок ліквідації юридичної особи, відповідно до якого після завершення розрахунків з кредиторами ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає ліквідаційний баланс, забезпечує його затвердження учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, та забезпечує подання органам доходів і зборів.
Висновки щодо правозастосування
З матеріалів справи вбачається, що відповідачем внесено запис про реєстраційну дію, відповідно до якої ВК Автозаводської районної ради м. Кременчука 29.11.2017 припинено за рішенням засновників.
Ця реєстраційна дія вчинена без урахування того, що сам Виконавчий комітет Автозаводської районної ради м. Кременчука є засновником КП "Господар". Таким чином, державним реєстратором порушено п. 11 ч. 1 ст. 28 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".
КП "Господар" також на даний час знаходиться в стані припинення, однак його ліквідація не може бути завершена у встановлений законом спосіб у зв"язку з ліквідацією Виконавчого комітету Автозаводської районної ради м. Кременчука (засновника).
Таким чином, право ліквідатора КП "Господар" невірно вчиненою реєстраційною дією є порушеним і підлягає захисту.
З огляду на викладені норми права, суд приходить до висновку, що державним реєстратором без належних на те правових підстав, в порушення п. 11 ч. 1 ст. 28 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" проведена державна реєстрація припинення юридичної особи - ВК Автозаводської районної ради м. Кременчука.
Згідно із частиною 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Отже, обов'язок доведення обставин, які стали підставою для прийняття оскаржуваних повідомлень - рішень покладено на відповідача.
Відповідач не довів суду правомірності вчинення ним запису №15851110009003233 від 29 листопада 2017 року у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про реєстраційну дію припинення юридичної особи в результаті ліквідації виконавчого комітету Автозаводської районного ради м. Кременчука.
Таким чином, суд перевіривши матеріали справи, оцінивши надані докази, дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Належним способом захисту прав позивача є скасування запису №15851110009003233 від 29 листопада 2017 року у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про реєстраційну дію припинення юридичної особи в результаті ліквідації виконавчого комітету Автозаводської районного ради м.Кременчука (ЄДРПОУ 05384726).
Розподіл судових витрат
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи те, що позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір у розмірі 1762 грн і суд дійшов висновку про задоволення позову, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління державної реєстрації виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області на користь позивача витрати зі сплати судового збору в розмірі 1762 грн.
На підставі викладеного, керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Ліквідатора комунального підприємства "Господар" Панова Геннадія Олексійовича (пров.л.Толстого 38 м.Кременчук Полтавська область ЄДРПОУ 32615003) до Державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області (вул.Ігоря Сердюка м.Кременчук Полтавської області, ЄДРПОУ 04057287), треті особи: Виконавчий комітет Кременчуцької міської ради Полтавської області (площа Перемоги, 2 м.Кременчук Полтавської області ЄДРПОУ 04057287), ліквідатор Виконавчого комітету Автозаводської районної ради м.Кременчука Бончак С.А. (просп.Свободи, 2 к.19-а м.Кременчук Полтавської області) задовольнити повністю.
Скасувати запис №15851110009003233 від 29 листопада 2017 року у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про реєстраційну дію припинення юридичної особи в результаті ліквідації виконавчого комітету Автозаводської районного ради м.Кременчука (ЄДРПОУ 05384726).
Стягнути на користь Комунального підприємства "Господар" за рахунок бюджетних асигнувань Управління державної реєстрації виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області витрати зі сплати судового збору у сумі 1 762,0 грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 08 лютого 2019 року.
Головуючий суддя І.С. Шевяков
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.02.2019 |
Оприлюднено | 10.02.2019 |
Номер документу | 79692196 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
І.С. Шевяков
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні